Har inte ovantstående elektronik stöd för balanserade signalvägar? I så fall tycker jag att du ska använda balanserade kablar.
RSP-1570 baksida
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Postad 16 October 2010 - 09:06
RSP-1570 baksida
Postad 16 October 2010 - 09:07
Ser dåligt på bilden, men det verkar saknas XLR. Då fungerar det inte.
Postad 16 October 2010 - 09:16
japp...såg det med Postad 16 October 2010 - 09:32
Det kanske är ovanligt med balanserade signalvägar på surroundförstärkare? Hur kommer det sig?
Postad 22 October 2010 - 19:28
Tja! Jag har kört 42:orna med föregångaren RC-03/RB-03 och det spelade riktigt bra. Effekten räcker. mvh...Ari Postad 22 October 2010 - 20:06
Tja! Jag har kört 42.orna med Thule IA 60B SE, Rotel RA-02, Rotel RC-03/RB-03 och cd:n i respektive märken och allt snörat ihop med van den Hul kablage. Du har rätt att klangen oxå är viktig vid val av stärkare. Just nu kör jag högtalarna med Musical Fidelity A3, "rutten" dvd, Cambridge dacmagic (nya) och kablage från Chord. 42:orna låter bra men det är något som fattas. Kommer att byta signalkälla när ekonomin tillåter coh dämpa rummet lite. mvh....Ari Postad 30 October 2010 - 22:56
Köpte ett spännande steg till mina 42W idag. Kör dem som datorhögtalare, drivna av en uDac med musik från Spotify och det funkar riktigt bra. Vet inte mycket om slutsteget då det är ett hemmabygge, men jag måste erkänna att det imponerar minst lika mycket som vilket high-end märke som helst.
Levererar 2x80W sägs det, så det lär räcka! Bifogad fil(er)Postad 31 October 2010 - 10:44
Hehe, ser ut som tidiga Bladelius/Primare. Innan de kom på att de skulle börja fylla lådorna med onödigt junk.
Vem är det som har byggt slutsteget? Postad 31 October 2010 - 22:35
Emil Nilsson i Eslöv, bygger tydligen slutsteg på beställning i alla möjliga former, stereo, surround, A/B, D, allt möjligt. Verkar vara väldigt duktig också. Kan jag nog reka i framtiden!
Postad 16 November 2010 - 13:05
Jag har läst omsorgsfullt alla mätningar i andra trådar för att försöka förstå.
Dynaudio 42 utgör samma motstånd som mina Focus 140 dvs. 4 ohm med en känslighet på 86 db. Jag har inte sett en aktuell mätning på 42:orna, så jag hittade bara denna som är lite äldre (Audience 40). Själv vet jag inte rikigt varför dessa burkar är lite svårare att få liv i? Utifrån mätningen ser det ut som om den strax kryper under 4 ohm? Det verkar som om den tar sin lilla dykning i mid-basen, där den enligt Hifi&Musik är ganska hissad, kanske för att kompensera för att det är en liten högtalare. Som jag mindes denna högtalare så var det en högtalare som sköt ur sig mycket bas i relation till sin storlek. Om det nu är så att tillverkaren har accentuerat mid-basen, och att det är just den som utgör den största lasten kanske det förklarar varför den lätt kan uppfattas som lite fadd utan kraftig förstärkning?
dyn40.jpg 87.66K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 17 November 2010 - 01:06. Postad 16 November 2010 - 23:25 Jag hittade vid det tillfället ingen annan lämplig mätning, därför blev det först Dynaudio 40 Nu har jag dock scannat av ett test i Hifi & Musik som har några år på nacken. Ni kan klicka på bilden så blir den lite större.Nedan Dynaudio 42
frekvens.jpg 722.36K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 17 November 2010 - 00:49. Postad 17 November 2010 - 00:42 Den andra delen av bilden samt hela testet. Det går nog att högerklicka på bilderna och ladda hem dem. Dom är kraftigt komprimerade för att när jag först scannade sidan så blev den runt 10 MB. Bilderna som ligger uppe är knappt 1 MB styck utan har optimerats för webben så att sidan inte blir för tung.
I testet står följande: -"Vi vill däremot påpeka att den är ganska trögdriven. Därför är det av yttersta vikt att ni lyssnar på den med en hyffsat kraftfull förstärkare för att nu skall få klart för er hur bra den här högtalaren verkligen är". Redigerat av Glidtassen, 17 November 2010 - 01:00. Postad 17 November 2010 - 03:33
Trögdrivet brukar tidningar och audiofiler påstå om det mesta. Verkar som många tror att det låter bättre om man påstår det.
Postad 17 November 2010 - 09:45
100 friska watt i 8 ohm, ca 200 i 4 ohm räcker långt till 42orna. En riktig liten favorit är det iallafall. Denna och piP är nog mina budgetfavoriter (inte lyssnat så mkt på x12, vilket verkar vara ersättaren)
Postad 17 November 2010 - 09:59
Jag håller med dig.
När jag köpte mina 42:or var jag egentligen på jakt efter att par golvare. Det var väldigt nära att det blev ett par Focal Chorus 716 S. Detta var tills min kompis frågade mig om jag spelat tyngre rock med dem, och det hade jag inte. När vi prövade i butiken så gick det inte alls. Valet föll på Audience 42 som jag blev blixtförälskad i. Jag försökte först driva dem med NAD C350 (2X60 watt) men kraften räckte inte till, vidare passade inte klangkaraktären. Jag lånade min pappas slutsteg NAD 2600 (2X150 watt) och det lät aningen bättre, men just NADs äldre modeller från den perioden är lite dova så det blev kaka på kaka. Under 2005 var Primare i20 en utgående modell. Förstärkaren lämnade 2x70 watt kontinuerlig och den visade sig få fart på mina 42:or. Jag ägde bara stativarna under ett halvår och sålde dem sedan till en ung kille. Han ägde en Marantz hembioreceiver i det billigare instegssegmentet. Jag förklarade att stativarna var krävande, och tog sedan emot pengarna. Redigerat av Glidtassen, 17 November 2010 - 10:00. Postad 17 November 2010 - 10:06
Det beror nog på att det tar mer plats både utvändigt och invändigt. Sen håller jag med karlsson om att det inte är speciellt nödvändigt. Dom vill förmodligen lägga krutet på fler ingångar än att ha två st XLR-kontakter som tar upp plats. Postad 17 November 2010 - 16:36
Tja. Håller med dig Patjoh, 100 wrms i 8 ohm eller 200 wrms i 4 ohm räcker gott till 42:orna. Har just nu en 10 år gammal Musical Fidelity A3 till mina 42:or och dom spelar mycket bra till den. Har dock endast ett musikrum på 10m2, så där trycker det på ordentligt. Har sällan volympotten högre än kl.10. mvh.Ari Postad 17 November 2010 - 17:13
Jag instämmer också. Men vill även tillägga att förstärkarens klangkaraktär är viktig. För mig som har hört Audience-serien med Marantz, NAD, Primare, Rotel, Musical Fidelity måste jag säga att dom kan låta olika. En bekant till mig hade ett par Audience 52 som han drev med Marantz 7001KI, vilket var en underbar kombo. Men i jämförelse med Rotel så lät Marantz rundare och fokuserade mer på mellanregister. Jag måste säga att jag saknar mina små 42:or även om dessa ersattes av Focus 140. Focus 140 är en bättre högtalare, men jag blev ändå förälskad i mina första Dynaudio. Jag har alltid lekt med tanken på vad som hade hänt om jag drivit dem med Hegel H1? De bättre förstärkarna som jag hört med Dynaudio har varit: Rotel, Hegel, McIntosh, Musical Fidelity, Marantz. Sämst har desvärre varit NADs Classic serie från 80-90-talet där ljudbilden blivit fadd och saknat precision. Redigerat av Glidtassen, 17 November 2010 - 17:18. Postad 20 November 2010 - 02:15
Har använt dessa högtalare vid datorn ett par veckor nu och är inget annat än dundernöjd. Ljudet blir så trevligt som det kan bli och man kan spela både lågt och högt och alltid få bra ljud. Klart och tydligt, men man blir aldrig trött efter långa sessioner av lyssnande.
För alla er andra där ute som letar efter ett par bra datorhögtalare: Köp ett par Dynaudio 42W så kommer ni bli nöjda. Postad 21 November 2010 - 20:59
Även om jag kan känna att Dynaudio är lite i överkant för att användas som datorhögtalare.
Redigerat av Glidtassen, 21 November 2010 - 22:49. Postad 22 November 2010 - 07:41 Dynaudio kan användas överallt, ty mina nästa datorhögtalare blir ett par aktiva Dynaudio. Postad 22 November 2010 - 08:44
Ahhhh, what a waste!
Jag har mina Harman Kardon Soundsticks, annars kan jag lika gärna sätta mig vid stereon. Postad 22 November 2010 - 08:51 Jag tycker det är trevligt att lyssna på musik vid datorn. Postad 22 November 2010 - 16:52
Jag lyssnar enbart på musik vid datorn och där räcker 42W till gott och väl. Känns nästan lite onödigt med ett par 72SE vid hemmabion, ett par 42or skulle spela snarlikt till film. Jag är inte så jättekräsen har jag märkt...
Postad 23 November 2010 - 09:57
Jag funderar på att köpa Hegel HD2 (den nya D/A-omvandlaren som kommer snart) och ett par Dynaudio MC 15 till datorn.
Postad 23 November 2010 - 12:46
Det stämmer 42:orna spelar större än vad man tror, men jag menar att drivningen av dessa blir viktig. Jag tror tom att 42:orna ställer högre krav än mina Focus 140. Postad 23 November 2010 - 12:55 Det finns aktiva Focus också. Tror den inbyggda förstärkaren är på 50W. Postad 23 November 2010 - 20:53
Jo, men 50W gäller för närfältslyssning där volymen sällan hamnar på några högre nivåer utan ett snart besök på akuten...
Måste fixa akustiken i rummet, diskanten ekar något fruktansvärt, känns som att skrapa mot metall. Postad 23 November 2010 - 21:12
Ja, det fungerar utmärkt. Tror att deras desktophögtalare är lite lugnare i diskanten dock, just pga. att de är anpassade för kontor.
Postad 26 February 2011 - 18:07
Blev ägare till ett par 42or idag =) Min HK 990 har stått ensam allt för länge då jag och sambon sparar pengar så har inte riktigt kunna motivera ett köp av högtalare. Fått duga med hembiosystemet så länge (små satelliter).
Tidigare haft CV så är det är ju en aning mer välljud nu än vad jag haft tidigare. Man blir förvånad att så små högtalare spelar såpass bra som de ändå gör. Ja finns inte så mycket att säga förutom att jag är sjukt nöjd. Trevlig helg på er alla =) Postad 20 March 2011 - 08:10
Jag var i färd med att köpa ett par Chorus 716 S när jag snubblade över Audience 42.
Men jag insåg emellertid att dessa inte gick att driva framgångsrikt med vad som helst. Men tillsammans med en Primare i20 började det hända saker. Jag är övertygad om att din HK kan skaka liv i dessa små burkar. Postad 01 April 2011 - 14:51
Så sant så sant..det skulle ja men kunna tänka mig =) Själv håller ja på att leta reda på ett par till ;] Skulle mina Dynaudio A42 delningsfilter klara av 2st A42 basar ? Redigerat av Ljungby, 01 April 2011 - 16:15. Postad 17 November 2014 - 06:45
Skulle vara intressant att jämföra dessa med DM 2/6
Detta är något av en klassiker bland stativare. Måste medge att jag saknar mina gamla 42:or en aning. Har för mig att det är lättare att ruska om ett par DM 2/6 i jämförelse med 42:orna. Redigerat av Glidtassen, 01 December 2014 - 17:38. Postad 14 February 2015 - 11:20
Hej!
Jag har också blivit förälskad i dessa små rackare! Köpte mina i julas och hade ett par b&w dm309 innan. Ljudet är helt ruggigt bra! Driver dem med en Denon PMA-1500AE samt DCD-1500AE. PMA:n sägs lämna 140W i 4 Ohm. Jag tycker att det finns kraft i överflöd då jag kan spela så högt jag vill utan minsta ansträngning, öronen sätter stopp mao. Jag har dock börjat snegla på ett slutsteg men skillnaden mellan 140W eller 200-250W. Frågan är dock om det blir någon mer skillnad då slutsteget har större strömstyrka? Postad 14 February 2015 - 21:51 Jag köpte mina 42:or 2005
Men som ovanstående artikel som jag bifogade så är mid-basen ganska hissad. En vän till min äger just nu ett par 42:or som han önskar att foliera pga. en av högtalarna är lite kantstött. Vidare önskar han sig istället ett par 52SE, vi hade en diskussion om lämplig förstärkare igår.
Effekt och Dynaudio är ett hett trätoämne, vissa menar att det är en överreklamerad myt fabricerad av hifi-tillverkare för att kunna kränga dyrare varor, men jag måste säga att jag kluven. Själv har jag aldrig hört varken Audience, Focus, Contour-serien prestera väl med förstärkare i instegsklassen. Utan dessa högtalare brukar släppa med effektmonster bakom sig.
DM-serien är specifikt framtagen för att vara lättdriven, och därför klara sig min DM 2/6 med en NAD 316BEE, vilket är roligt. Men jag har också spelat dessa med min Hegel H1:a, och visst är det skillnad. Redigerat av Glidtassen, 14 February 2015 - 22:24. Postad 11 May 2015 - 15:01
Jag köpte mina för 1200 i höstas. Kan för övrigt meddela att mina diskanter va hela.. men tror väl att 2000 kanske är rimligt? Finns en i gbg som vill ha 4000 för dem, ett idiotpris enl. Mig:)
Postad 11 May 2015 - 15:10
Brukar alltid finnas folk som försöker kränga sin Hi-Fi för nästan nypris. T.ex. B&W Dm601 s3 kan säljas för mellan 750-2100kr (typ likvärdigt skick), så det gäller att skapa en "verklighets-lista". (har jag gjort iaf)
Postad 11 May 2015 - 16:35
Att jag frågar är just det att många begär så mycket för 42:orna. Max 2000kr skulle jag själv säga.
Postad 11 May 2015 - 16:43 Har sett 42:orna ute för över 3000:- men det är för mkt pengar enligt mig.
Reference sålde ut 42:orna nya för 5500:- innan de försvann från butikerna. Men vi måste tänka på att detta är en högtalare som producerades runt 2004 har jag för mig?
42:orna har en finare finish än DM 2/6 men dessa låter olika. Har ägt både 42:orna tillsammans med centerhögtalare, och dessa var bökiga att få fart på. DM 2/6 är lättare att få att låta bra med enklare förstärkare. Redigerat av Glidtassen, 11 May 2015 - 16:45. Postad 11 May 2015 - 17:13
Håller med Glidtassen. Dessa är drygt tio år gamla och visst låter de bra men mer än ca 2000 är de inte värda. Dock så får du mycket valuta för pengarna, men observera som Glidtassen säger, att det krävs bra elektronik.
Postad 11 May 2015 - 18:41 Har skrivit om effekt och Dynaudio flera ggr
Att Dynaudio tog fram DM serien var ingen slump, det var vad konsumenterna ville ha: en bra högtalare med en lättare last. Postad 11 May 2015 - 19:12 Som alltid: priset sätter/föreslår säljaren, värdet är upp till köparen. Kommer man fram till samma summa blir det affär.
Vad man måste ta hänsyn till är naturligtvis ålder och skick. Personligen skulle jag bara i undantagsfall betala över halva nypris för något som är äldre än låt säga 5 år. I bra skicka låter 1500-1800:- rimligt för 42:orna. Postad 11 May 2015 - 21:02 En högtalares membran är en färskvara, eller hur?
Membranen är väl den del som arbetar mest och blir utsatt för de största påfrestningarna. Jag kan nog gissa att ett par 42:or med lätthet håller i 20 år, men ljudbilden kanske förändras i relation till ålder på högtalare.
Att köpa Audience idag kan nog vara bra, men till ett rimligt pris. Jag skulle nog max betala 2500:- för ett par 42:or förutsatt att dessa var i bra skick. Självklart handlar det också om den egna individens ekonomi, vad man har råd med.
Personligen köper jag sällan begagnat, ser inget fel med att köpa begagnat. Men när jag shoppar vill jag att de åverkningarna/nötningarna som produkten utsatts för har skapats av mig själv, därför köper jag nytt.
Vi befinner oss i en tid nu när priserna stiger enormt, gissar att det har med en orolig omvärld att göra? Mina Focus 140 köpte jag på PE-Audio i Västerås för under 14 000:- och dessa var splitternya. Skulle jag betala dryga 20 000:- idag för att par Focus 160, noop det är för mkt pengar.
Köp gärna ett par begagnade 42:or, men se till att ni har en förstärkare som kan väcka dessa. Både DM, Audience mår bra av mer effekt, även om DM-serien klarar sig med mindre. Redigerat av Glidtassen, 11 May 2015 - 21:04. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |