Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni som anser att en korrekt byggd förstärkare låter bra oavsett pris!

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2010 - 11:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nu pratar jag om själva upplevelse...

om du spelar in ett stycka Live så vet du ju hur det lät på llats att sedan sätta sig och lyssna på den i stereon avslöjar till viss del "vad som är fel"
Jag bryr inte mgi om vad som färgar och vart på vägen fram till stereon... det kan man inte rå över...

Postad 11 February 2010 - 11:55

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Nu pratar jag om själva upplevelse...

om du spelar in ett stycka Live så vet du ju hur det lät på llats att sedan sätta sig och lyssna på den i stereon avslöjar till viss del "vad som är fel"
Jag bryr inte mgi om vad som färgar och vart på vägen fram till stereon... det kan man inte rå över...

Ja, men som sagt, detta förutsätter ju att du kan spela in ett exakt avtryck av det som spelas upp i studion, vilket inte är helt lätt, för att inte säga omöjligt.

Så att spela upp exakt det som finns på skivan är inte samma sak som att spela upp exakt det som hände i studion, och att fylla luckan där emellan är inte möjligt, åtminstone inte med några traditionella förstärkartekniker.

Redigerat av MartinP666, 11 February 2010 - 11:56.

Postad 11 February 2010 - 12:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nu pratar jag om master mixen, och i många fall inte ens någon "mix" utan en direkinspelnign och sedan spelar man upp exakt samma material som man spelat in utan att förändra något.
då är det mycket mindre faktorer som spelar in :D

Men sjävlklart finns det inget 100% perfekt sätt och det hävdar jag inte!

Postad 11 February 2010 - 21:54

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

De som ger den största ljudupplevelsen inom min budget ja.

Bra! Jag är dock lite förvånad över att du inte nämner ett ord om trohet mot ursprunget, transparens, frekvensrakt etc. då det handlar om högtalare, vilka tvivelsutan är de komponenter i en anläggning som "färgar" ljudet allra mest. Skillnaderna mellan olika stärkare, rör- eller trissebestyckade, är ju minimal om man jämför med hur olika högtalare beter sig. Undrar varför det är ok att gå efter ljudupplevelse när det gäller högtalare men inte förstärkare...

Postad 11 February 2010 - 22:03

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Bra! Jag är dock lite förvånad över att du inte nämner ett ord om trohet mot ursprunget, transparens, frekvensrakt etc. då det handlar om högtalare, vilka tvivelsutan är de komponenter i en anläggning som "färgar" ljudet allra mest. Skillnaderna mellan olika stärkare, rör- eller trissebestyckade, är ju minimal om man jämför med hur olika högtalare beter sig. Undrar varför det är ok att gå efter ljudupplevelse när det gäller högtalare men inte förstärkare...

Var har jag skrivit att man inte får gå efter precis vad man vill när man väljer förstärkare?

Högtalare har ju inte diskuterats över huvud taget eftersom tråden handlar om förstärkare, remember? Därför är det väl en bit utanför topic att börja snacka om processen för att hitta högtalare?

Redigerat av MartinP666, 11 February 2010 - 22:05.

Postad 11 February 2010 - 22:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Inte så förvånande egentligen att mono upplevs som mer välljudande ur två högtalare då man ju faktiskt har två öron, så två korrekt riktade ljudkällor borde vara det mest optimala för människans hörsel oavsett om de spelar samma ljud eller två olika.

Lite OT men då skulle ju ett 5.1 eller 6.1 system vara onödigt.

Två öron räcker för att bestämma riktning och avstånd på ett ljud precis som två ögon krävs för avstånd. En effekt av evolutionen helt enkelt. Därmed inte sagt att två kanaler är optimalt för att spela upp ljudet. På kommer andra parametrar in. Men lyssnar man på konsthuvudinspelningar så blev åtminstone jag förvånad över hur mycket rumsinformation två kanaler faktiskt kan förmedla.

Lite OT som sagt.

Lustigt att diskussioner om förstärkare numera tenderar att bli som kabeldiskussioner :rolleyes: .

Redigerat av Mr_Tom, 11 February 2010 - 22:25.

Postad 11 February 2010 - 23:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Var har jag skrivit att man inte får gå efter precis vad man vill när man väljer förstärkare?

Men du förstår väl vad jag menar? Du har inte uttryckligen skrivit att man inte får gå efter precis vad man vill men din grundfilosofi är väl att det återgivna ljudet ska vara identiskt med det på skivan? Hur går denna filosofi ihop med att välja högtalare efter ljudupplevelse?

Postad 11 February 2010 - 23:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag följer denna tråden var och varannan dag ( varför vet jag inte :rolleyes: )

Men detta är ju en tråd som går i repris varje år ..

Varför läser ni inte istället alla inlägg som skrivits i debatten ?

Det är ju precis samma meningar som ni skriver nu .. och ni kommer aldrig att komma
fram till en gemensam ståndpunkt ..

Köp en stärkare och låt den spela, är ni inte nöjda .. sälj och köp nytt

Det tråkiga är dock .. om man startar en tråd som handlar om att man vill delge andra
sina upplevelser om ett antal stärkare man lyssnat på .. så blir den tråden också precis
som denna .. vilken sida jag står på ? Det vet ni redan :P

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 11 February 2010 - 23:17.

Postad 11 February 2010 - 23:35

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Lite OT men då skulle ju ett 5.1 eller 6.1 system vara onödigt.

Två öron räcker för att bestämma riktning och avstånd på ett ljud precis som två ögon krävs för avstånd. En effekt av evolutionen helt enkelt. Därmed inte sagt att två kanaler är optimalt för att spela upp ljudet. På kommer andra parametrar in. Men lyssnar man på konsthuvudinspelningar så blev åtminstone jag förvånad över hur mycket rumsinformation två kanaler faktiskt kan förmedla.

Lite OT som sagt.

Lustigt att diskussioner om förstärkare numera tenderar att bli som kabeldiskussioner :rolleyes: .

Nja... inte onödigt men det ligger ändå något i det. T.ex så fyller centern praktiskt taget ingen funktion om man sitter rakt framför skärmen (dvs. mitt emellan frontarna). Det den gör är att förbättra för de som sitter lite längre ut åt sidorna. Och har du fyra högtalare i en kvadrat och sitter i mitten av dessa kan du teoretiskt sett få dem att spela precis allt som du kan med 5 och 6 högtalare också, fast det hade ju krävt att ljudspåret var mixat för detta vilket de såklart aldrig är.

Men om vi ser till mono- eller stereospår så kan du aldrig optimera avspelningen bättre för hörseln med fler eller färre högtalare än just två, det är min fasta övertygelse.

När det gäller tjafset om transparens så lägger jag ner nu då min panna börjar göra ont efter att ha slagits in i samma vägg alltför många gånger.

Postad 11 February 2010 - 23:53

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

När det gäller tjafset om transparens så lägger jag ner nu då min panna börjar göra ont efter att ha slagits in i samma vägg alltför många gånger.

Bra! Låt oss då slippa det tugget i fortsättningen... :rolleyes:

Postad 12 February 2010 - 00:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Jag tuggar gärna vidare Bifogad fil  63713938_qaEEdjG9_popcorn.gif   2.88K   0 Antal nerladdningar

Om man bara söker upp gamla trådar så har ju lite av poängen med ett diskussionsforum försvunnit. Sen är det ju inte alltid alla har precis samma åsikter nu som för några år sedan.

Postad 12 February 2010 - 09:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag tuggar gärna vidare Bifogad fil  63713938_qaEEdjG9_popcorn.gif   2.88K   0 Antal nerladdningar

Om man bara söker upp gamla trådar så har ju lite av poängen med ett diskussionsforum försvunnit. Sen är det ju inte alltid alla har precis samma åsikter nu som för några år sedan.

Poäng! Jag tuggar också gärna vidare. Alldeles oavsett vad man har för uppfattning, tar man alltid till sig nya intryck... Jag kan dock fortfarande inte förstå dem som mantramässigt pratar om en totalt tranparent återgivning som enda vägen till hifi-nirvana men förbiser vissa synnerligen väsentliga bitar, såsom hur högtalarna och rummet påverkar återgivningen. Jag menar att hifi-lyssning är subjektivt av nödvändighet. Det handlar ju trots allt om vilken UPPLEVELSE man får när man lyssnar. Om det låter så bra att klockorna stannar, då är det också bra, även om det föreligger färgningar i någon form någonstans i kedjan (för det gör det ALLTID). Att då, sådär lite "von Oben", se ner på vissa produkter och de som förespråkar dessa bara för att det anses "finare" i vissa kretsar att ha denna inställning, då lackar jag ur.

Postad 12 February 2010 - 10:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men, ska det vara så svårt att svälja... ?! (eller varför inte spotta ut... :) )

Postad 13 February 2010 - 12:06

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nja... inte onödigt men det ligger ändå något i det. T.ex så fyller centern praktiskt taget ingen funktion om man sitter rakt framför skärmen (dvs. mitt emellan frontarna). Det den gör är att förbättra för de som sitter lite längre ut åt sidorna. Och har du fyra högtalare i en kvadrat och sitter i mitten av dessa kan du teoretiskt sett få dem att spela precis allt som du kan med 5 och 6 högtalare också, fast det hade ju krävt att ljudspåret var mixat för detta vilket de såklart aldrig är.

I princip så kan du nog få samma effekt med tre högtalare och ett 3-dimensionellt ljud med fyra (en tetraeder). Med ljudet är aldrig mixat så vilket gör det praktiskt omöjligt.

Men om vi ser till mono- eller stereospår så kan du aldrig optimera avspelningen bättre för hörseln med fler eller färre högtalare än just två, det är min fasta övertygelse.

Mono är väl mixat för en högtalare medan stereo baseras på två? Sedan innehåller det förhoppningsvis rumsinformation som skapar "rymd" i upplevelsen.

Stereospår inspelade med konsthuvud bör dock avslyssnas med hörlurar och då kan det bli riktigt bra. Men det vet jag inte om det ens finns kommersiellt.

Sedan kan jag hålla med Maveric om att mycket i tråden är en repris från tidigare. Det finns två åsikter och dom kommer nog aldrig att enas. Vilken jag själv har låter jag vara osagt. Evighetsdiskussioner intresserar mig inte men det kan vara kul att följa tråden.

Redigerat av Mr_Tom, 13 February 2010 - 12:09.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.