Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Mede8er MED500X/MED400X Mini *

533 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mede8er MED500X (Mediaspelare) 6 9.499998 (17) Inga priser
Mede8er MED400X (Mediaspelare) 4 7.166666 (5) Inga priser
Mede8er MED500X 1TB (Mediaspelare) 6 (0) Inga priser
Mede8er MED500X 2TB (Mediaspelare) 6 (0) Inga priser
Mede8er MED500X2 (Mediaspelare) 1 8.874998 (7) Inga priser
Mede8er MED400X2 (Mediaspelare) 2 9 (4) Inga priser
Mede8er MED1000X3D (Mediaspelare) 6 7.25 (3) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 28 September 2010 - 13:26

Mags1
  • Mags1
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kommer nya Video Wall att ersätta typ YAMJ? I så fall behöver man kankse inte sätta sig in i allt det?

Kan man byta hårddisk i mede8er till en ny och kopiera över innehållet och mappstruktur på ett lätt sätt eller måste
man tanka över hela innehållet till en dator och sedan tillbaka igen efter HD byte?

/
Nybliven Mede8er ägare.

Postad 28 September 2010 - 13:53

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Mags1:

Som jag förstått det så använder sig Mede8er av YAMJ för att generera grafiken till Videowallen... Men jag har inte sett det ännu. Så det är ett lite osäkert svar. Men gillar du inte YAMJ så kommer det säkert funka med andra motsvarande program, men häng mig inte om jag har fel... :)

Gällande hårddisken, så är jag lite osäker på vilket format Mede8er kör internt... Många maskiner kör Ext2/3 på sina diskar, ett Linux format. Gör den det så är det bäst att backa upp den först, antingen kopiera till extern disk över USB eller liknande. Man vill ju oftast formatera disken internt i sin Mediaspelare, den har ju tex NAS funktioner osv som läggs på. Men om du har en sån här, USB dock för SATA diskar så borde du kunna formatera den nya och sedan kopiera det gamla. Alternativet är ju att kopiera till datorn som du nämnde!

Postad 28 September 2010 - 20:40

Yavillha
  • Yavillha
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att min hårddisk formaterases till NTFS så den borde gå att läsa direkt i en pc.

Postad 30 September 2010 - 00:48

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Hej
Hur gör jag för att se about.jpg filen till varje film? Lagt den i mappen för filmen. Hade velat att när man klickar på mappen så kommer den upp så man kan läsa om filmen innan man startar den. :)

MVH
Robin

Postad 30 September 2010 - 05:32

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Vet inte om detta varit på tapeten förut, på tex xbmc till min gamla xbox kunde man sätta timer så efter tex 3 timmar inaktivitet så stängde den av sig, kanske kommer detta i v4? Glömmer ofta att stänga av den. Iofs har jag en strömmodul med Master och ex antal slave uttag, tycker dock det är brutal avstängning.

Postad 30 September 2010 - 17:30

Unregistered2530e964
  • Unregistered2530e964
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Undertexter på en popcorn hour ser ganska suddiga ut vid 120". Blir texterna skarpare med denna spelare?

Postad 01 October 2010 - 20:57

Agrik
  • Agrik
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
En fråga:

Som inte blev nåt - letar efter delete knappen....

Redigerat av Agrik, 01 October 2010 - 22:55.

Postad 02 October 2010 - 12:29

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Hejsan!!

V4 finns nu som Publik Beta!!

För oss modiga så går det att köra V4... läs igenom noga och studera de buggar som finns. Vill man så kan man ju köra annars väntar man in det skarpa släppet som kommer...

Läs vidare här och ladda ner!!

Postad 02 October 2010 - 21:24

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
tack kanelbulle, det är din dag på måndag hörde ja

Postad 03 October 2010 - 13:38

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Hejsan!!

För oss modiga så går det att köra V4... läs igenom noga och studera de buggar som finns. Vill man så kan man ju köra annars väntar man in det skarpa släppet som kommer...

Jag hoppas du återkommer Kanelbulle då den skarpa versionen finns att ladda ner! ;)

Postad 06 October 2010 - 10:04

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Hejsan!!

Då är jag nu en av de modiga :)

DTS HD downmix från Blu-Ray katalog fungerar!
VideoWall kommer med lite strukturering bli grymt! Bästa jag sett hittills.

Jag har inte hunnit prova mycket mer än så men det ser riktigt lovande ut.

/V-man

Postad 06 October 2010 - 12:36

Mags1
  • Mags1
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Någon som uppgraderat till v4 och märkt om NAS är mer stabil i denna version?
Jag tycker den idag går ner ofta och att man tappar kontakten med övriga datorer.
Så man måste stänga av NAS och sedan sätta på den igen och vänta ett par minuter...

Postad 07 October 2010 - 12:15

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Då är jag nu en av de modiga :)

DTS HD downmix från Blu-Ray katalog fungerar!
VideoWall kommer med lite strukturering bli grymt! Bästa jag sett hittills.

Jag har inte hunnit prova mycket mer än så men det ser riktigt lovande ut.

/V-man

Personligen tycker jag att det går lite segt med VideoWall men man är nog lite bortskämd med XBMC

Postad 11 October 2010 - 12:52

Unregistered468c32b1
  • Unregistered468c32b1
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Hur skall mappstrukturen se ut när man kär videowall? Skall varje film ligge i en egen mapp? Hur skall filerna döpas (både film och bild)? Finns det nån guide nånstans?

/Jonas

Postad 12 October 2010 - 07:48

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Hur skall mappstrukturen se ut när man kär videowall? Skall varje film ligge i en egen mapp? Hur skall filerna döpas (både film och bild)? Finns det nån guide nånstans?

/Jonas

Mappstrukturen är att varje film ligger i en mapp.
Om du har en katalog som heter "filmer" så är det den du ska välja att visa i video wall.
Bilden ska heta "about.jpg" och omslaget (ska helst vara 156 x 152 pixlar) ska heta "folder.jpg".

Allt står i denna beskrivning.
http://www.mede8er.o...ONS_V4BETA4.pdf

/V-man

Postad 12 October 2010 - 18:18

Unregistered468c32b1
  • Unregistered468c32b1
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt och bra svar V-man!

Har fått problem med min mede8er nu. Kopplade in den till en tv (lcd) och fick inte tv:n att acceptera upplösningen. Lyckades lösa detta genom att dra ut hdmi med både tv och mede8er igång. Gick in i inställningar på mede8er och satte den på hdmi auto och då blev det bara grönt flimmer. Pillade lite på fjärren och försökte lösa det, misslyckades. Drog ut sladden till mede8ern. Nu kommer start loggan fram i ca 10 sek sen står det ingen signal på tv:n i ca 10 sek, sen kommer loggan tillbaka igen och så håller den på...
Kopplat in den med vanlig videokabel nu, samma problem. Den verkar inte gå att stänga av medans den håller på. Testat att dra ut kabeln igen, men samma problem så fort man kopplar in den igen...

Hjälp snälla!

MvH Jonas

Postad 12 October 2010 - 18:40

Unregistered468c32b1
  • Unregistered468c32b1
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Mer och mer övertygad om att min mede8er gått sönder... Hoppas VEEERKLIGEN att disken klarat sig, nästan 2TB media...

Har monterat ur den interna disken. Försök installera om FW. (lagt i root på usb, dragit ur sladd, väntat 5sek, kopplat in igen. Hållt in powerknappen i 10 sek) Allt som händer är att mede8er loggan dyker upp på tv:n och att den blåa/röda power-indikatorn slocknar helt och sen fastnar den där.

MvH Jonas

Edit: Lyckades lösa det! Bytte USB-port och installerade FW:n från en 1 TB USB disk (nåt av det funkade)! Sen funkade allt igen!

Redigerat av Unregistered468c32b1, 12 October 2010 - 19:59.

Postad 30 October 2010 - 09:00

Unregistered3fea64c3
  • Unregistered3fea64c3
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Alla ni som har problem med nätverk och lösenord och har provat alla upptänkliga lösningar, Avinstallera Windows Live Essentials. Det gjorde susen för min del.
Allt funkar perfekt

Postad 02 November 2010 - 19:00

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Jag inhandlade en Mede8er i september och jag är så fruktansvärt nöjd med den, helt klart årets bästa köp. Allt bara fungerar och den äter allt. Någon enstaka wmv fil har det stått invalid file men annars har den ätit allt man har matat med den. Till och med en gång då det inte funkade i WMP och VLC så åt Mede8ern den utan protester. Det går utan problem att streama x264 1080p i nätverket utan minsta antydan till lagg.

En fantastisk maskin må jag säga!

Ska inhandla hårddisk till den men var inne på en Samsung Spinpoint Ecogreen först men då blev jag tipsad på Sweclockers om denna disk för den skulle vara svalare än Samsungen på 5400rpm.

Funderar på en eller två terra, har 1tb i stationära men jag funderar på att rippa alla mina serier och lägga in dem på Mede8ern blir betydligt bekvämare och smidigare så istället för att hålla på och byta skivor.

Postad 03 November 2010 - 17:14

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Undrar om ni upplever samma sak?

Skickar en fil över nätverket (trådat) via routern till mede8ern med hjälp av teracopy vilket är ett fint litet program. Går hyffsat snabbt 5.5mb/s.
Är i utforskaren och öppnar något i winrar och packar upp och väljer att packa upp på min hdd i mede8ern så går det i snigelfart. Varför denna flaskhals?

mvh tvtittare

Postad 05 November 2010 - 20:29

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Hej jag får inget ljud då jag kör coaxial och jag har ställt in S/PDIFF passthrought istället för HDMI passthrough men det konstiga är att jag får ljud när jag kör optisk men då har jag bara en optisk ingång på förstärkaren och den är upptagen av 360n.

Postad 11 November 2010 - 18:00

Unregistered468c32b1
  • Unregistered468c32b1
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Om du har en katalog som heter "filmer" så är det den du ska välja att visa i video wall.
Bilden ska heta "about.jpg" och omslaget (ska helst vara 156 x 152 pixlar) ska heta "folder.jpg".

/V-man

Är du nöjd med videowallen v-man?

Precis installerat den. Att man inte kan ha djupare än två mappar gör den helt värdelös för mig! Har mycket serier som ligger:

Serier/Vänner/Säsong 1/ och 24st avsnitt

Alltså måste jag antingen lägga till alla serier var för sig bland lista av walls, där jag vill ha action, drama etc. Eller lägga alla avnitt från alla säsonger i samma mapp (vilket jag inte tänker). Funkar inte att bläddra förbi +100 avsnintt om man vill börja kolla på säsong 5. Det funkar inte heller att bläddra förbi 50 serier för att man vill till film-kategorin äventyr...

/Jonas

Postad 12 November 2010 - 06:50

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man får fram så man kan se hur mycket klockan är medan man spelar upp en fil?

Är ju som kul att veta hur mycket klockan är ibland utan att man behöva sträcka sig efter mobilen eller byta till tv och sedan tillbaka.

Postad 15 November 2010 - 15:27

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Precis installerat den. Att man inte kan ha djupare än två mappar gör den helt värdelös för mig! Har mycket serier som ligger:

Alltså måste jag antingen lägga till alla serier var för sig bland lista av walls, där jag vill ha action, drama etc. Eller lägga alla avnitt från alla säsonger i samma mapp (vilket jag inte tänker). Funkar inte att bläddra förbi +100 avsnintt om man vill börja kolla på säsong 5. Det funkar inte heller att bläddra förbi 50 serier för att man vill till film-kategorin äventyr...

/Jonas

Jag har inga serier så jag har inte det problemet. Men det är ju trist att det ska finnas någon begränsning överhuvudtaget. Jag har alla filer i samma katalog sånär som barnfilerna som går ofta just nu. Dom ligger i en katalog som heter "01 barn filmer" och hamnar alltså först i listan.

Hur som helst, man får ju hoppas att det är åtgärdat i skarpa ver 4.

/V-man

Postad 15 November 2010 - 15:39

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur man får fram så man kan se hur mycket klockan är medan man spelar upp en fil?

Är ju som kul att veta hur mycket klockan är ibland utan att man behöva sträcka sig efter mobilen eller byta till tv och sedan tillbaka.

Förr i tiden användes ofta en sånhär :D

/V-man

Postad 08 December 2010 - 15:11

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Nu finns en ny beta som stöder 3 undermappar.

Highlights of V4BETA5

1. 3 Level folder support on Video Wall
2. Compressed MKV headers now supported
3. Thai GUI fixed
4. Vietnamese GUI
5. Discreet "power off" code for learning remotes
6. For specific Bug fixes refer to the bug tracking list http://www.mede8erfo...board,37.0.html

/V-man

Postad 08 December 2010 - 22:01

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Nya produkter från Mede8er!!

Det har kommit lite nya Mediaspelare från Mede8er, den första som är aktuell för Sverige är:

Mede8er MED400X Mini

Det är samma maskin som MED500X, fast i mini-version. Den saknar hårddisk-plats, kör en Realtek 1073+ processor. Måtten är mycket trevliga: 140x105x36 mm. Detta är den perfekta andraspelaren för den som har en MED500X.

Postad bild

Vad är skillnaden mot MED500X??

- Component utgång borttagen
- Coax/Elektrisk Digital ljudutgång saknas (MED500X har både Optisk o elektrisk)
- Ingen plats för intern hårddisk
- Ingen fläkt!
- Ingen NAS funktion i mjukvaran

Den klarar självklart allt övrigt med Videowall osv.

Det har även släppts 3 maskiner till: MED200, MED300 och MED500X Light. MED200/300 är inte aktulla för Europa, det är billigare maskiner med enklare prestanda. MED500X Light är en vanlig 500 men något enklare förpackning och mindre tillbehör i lådan. För er som är nyfikna så finns det en matris över samtliga modeller här!!!

Jag har precis fått hem ett ex av MED400X, den känns väldigt gedigen och välbyggd, har en lite mindre fjärr. Den har 2 st USB och kortläsare. Kommer återkomma när jag haft möjlighet att köra den lite mer! Känns mycket lovande!

Redigerat av Kanelbulle, 08 December 2010 - 22:14.

Postad 09 December 2010 - 23:06

Yavillha
  • Yavillha
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Nå, kan du rekommendera 400:an? Jag var på väg att beställa en AC Ryan HD mini men nu väntar jag på ditt utlåtande. ;)

Postad 11 December 2010 - 14:54

rebin8
  • rebin8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

/V-man

Skulle du kunna förklara lite mer detaljerat för jag får det inte att funka.

MVH

Postad 11 December 2010 - 23:32

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Skulle du kunna förklara lite mer detaljerat för jag får det inte att funka.

MVH

Det ska alltså inte ligga några filer direkt i "filmkatalogen". Bara kataloger. Varje film har sin egen katalog.
Säg att du har en katalog som heter t.ex. "filmer"
I katalogen "filmer" skapar du en katalog för varje film du har.
Sedan lägger du film-fil (+ev. subtitle filer) i respektive katalog

Katalog/filstrukturen ska se ut som nedan.
C:\filmer
C:\filmer\Avatar\avatar.mkv
C:\filmer\Shrek\Shrek.avi
C:\filmer\Shrek\Shrek.sub
C:\filmer\Terminator\Terminator.mpg

Sedan följer du guiden (sprillans ny från 6:e dec)
http://www.mede8er.o...a3_5Dec2010.pdf

Programmet Y2M kommer att lägga in omslag och info om filmerna i respektive films katalog.

I Mede8erns huvudmeny under "Media Library" browsar du dig fram till katalogen "filmer".
Ställ dig på katalogen "filmer" och tryck på knappen "Meny" på fjärrkontrollen så får du upp en meny.
Klicka nedåt 3 gånger så du markerar "Video wall"-ikonen och tryck på "mittenknappen" på fjärrkontrollen.
Nu finns katalogen "filmer" med i din "Video wall".

Du finner mer om detta på
http://www.mede8er.c...er_support.html under "Y2M Downloads"

Det är inte helt busenkelt första gången men om du följer guiden ska det nog gå bra.

/V-man

Postad 12 December 2010 - 12:30

rebin8
  • rebin8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Det ska alltså inte ligga några filer direkt i "filmkatalogen". Bara kataloger. Varje film har sin egen katalog.

Programmet Y2M kommer att lägga in omslag och info om filmerna i respektive films katalog.

I Mede8erns huvudmeny under "Media Library" browsar du dig fram till katalogen "filmer".
Ställ dig på katalogen "filmer" och tryck på knappen "Meny" på fjärrkontrollen så får du upp en meny.
Klicka nedåt 3 gånger så du markerar "Video wall"-ikonen och tryck på "mittenknappen" på fjärrkontrollen.

Det är inte helt busenkelt första gången men om du följer guiden ska det nog gå bra.

/V-man

Tack så hemskt mycket. Ska prova och se ifall det funkar.

Är det bara jag som har problem med ljudet med den senaste uppdateringen ? Jag får inte ut något ljud via CoAxial.

Postad 12 December 2010 - 15:57

rebin8
  • rebin8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Tack så hemskt mycket. Ska prova och se ifall det funkar.

Är det bara jag som har problem med ljudet med den senaste uppdateringen ? Jag får inte ut något ljud via CoAxial.

Efter att ha provat nu så får jag fram blåa mappar i Video Wall. Vet du vad det är för fel jag kan ha gjort V-man ?

Postad 12 December 2010 - 19:09

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Efter att ha provat nu så får jag fram blåa mappar i Video Wall. Vet du vad det är för fel jag kan ha gjort V-man ?

Hur har du döpt dina filer? Alla mina är döpta till "namnet.året.filändelse" typ "avatar.2009.mkv" och för mig fungerar det klockrent med yamj to mede8er. I varje mapp finns förvisso också en "nfo" fil med endast länken till imdb.com typ "http://www.imdb.com/...le/tt0499549/". Filen är döpt till samma filnamn som filmen. Men vanligen fungerar det utan nfo-filen också.

Redigerat av nukie, 12 December 2010 - 19:10.

Postad 12 December 2010 - 21:07

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

/V-man

Skall man ha den senaste firmwaren installerad den som nu endast finns i betaversionen eller klar man sig på den äldre versionen för att använda "video wall"?

Redigerat av RedMarathon, 12 December 2010 - 21:07.

Postad 12 December 2010 - 21:21

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Skall man ha den senaste firmwaren installerad den som nu endast finns i betaversionen eller klar man sig på den äldre versionen för att använda "video wall"?

Man måste köra ver 4 som ännu bara finns som beta.

/V-man

Postad 12 December 2010 - 22:04

rebin8
  • rebin8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hur har du döpt dina filer? Alla mina är döpta till "namnet.året.filändelse" typ "avatar.2009.mkv" och för mig fungerar det klockrent med yamj to mede8er. I varje mapp finns förvisso också en "nfo" fil med endast länken till imdb.com typ "http://www.imdb.com/...le/tt0499549/". Filen är döpt till samma filnamn som filmen. Men vanligen fungerar det utan nfo-filen också.

Jo jag har oxå gjort det så som du har gjort men jag är inte uppkopplad till internet, kan det bero på det ?

/Rebin

Postad 12 December 2010 - 22:45

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Jo jag har oxå gjort det så som du har gjort men jag är inte uppkopplad till internet, kan det bero på det ?

/Rebin

Ringer du in dina inlägg eller? :)
Du måste ha Internet anslutning på den dator du kör Y2M.
Mede8ern behöver egentligen inte vara ansluten till Internet.

V-man

Postad 12 December 2010 - 23:07

rebin8
  • rebin8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Ringer du in dina inlägg eller? :)
Du måste ha Internet anslutning på den dator du kör Y2M.
Mede8ern behöver egentligen inte vara ansluten till Internet.

V-man

Om jag ringer in mina inlägg?

Jag har internet anslutning på min dator som jag kör Y2M på.....

Postad 13 December 2010 - 09:49

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Om jag ringer in mina inlägg?

Jag försökte vara rolig.

Jag har internet anslutning på min dator som jag kör Y2M på.....

Har det skapats några "about.jpg" och "folder.jpg" i katalogerna? Om inte, försök enligt guiden igen och se om du får några felmeddelanden.

/V-man

Postad 13 December 2010 - 12:35

rebin8
  • rebin8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag försökte vara rolig.
Har det skapats några "about.jpg" och "folder.jpg" i katalogerna? Om inte, försök enligt guiden igen och se om du får några felmeddelanden.

/V-man

Hehe tog ett litet tag innan jag fattade att du försökte vara rolig :).

Jo about.jpg och folder.jpg har skapats och inga felmeddelanden får jag heller. Ska tilläggas att jag har gjort precis allt enligt guiden. Något stämmer inte.

Postad 13 December 2010 - 19:52

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Hehe tog ett litet tag innan jag fattade att du försökte vara rolig :).

Jo about.jpg och folder.jpg har skapats och inga felmeddelanden får jag heller. Ska tilläggas att jag har gjort precis allt enligt guiden. Något stämmer inte.

Jag kan inte komma på någon vettig förklaring men nu vägrar jag ge upp!
Vi tar det från början.
Ligger filmerna på en hårddisk i Mede8ern som du kopplar till PCn via USB när du "administrerar" filmkatalogen eller ligger filmerna på nätverket? Om på nätverket, på samma PC som du kör Y2M eller på en NAS?

/V-man

Postad 14 December 2010 - 00:14

rebin8
  • rebin8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag kan inte komma på någon vettig förklaring men nu vägrar jag ge upp!
Vi tar det från början.
Ligger filmerna på en hårddisk i Mede8ern som du kopplar till PCn via USB när du "administrerar" filmkatalogen eller ligger filmerna på nätverket? Om på nätverket, på samma PC som du kör Y2M eller på en NAS?

/V-man

Så ska det låta V-man :)

Vi tar det hela från början så får vi se vad jag kan ha gjort för fel. Filmerna ligger i en extern WD hårddisk som jag kopplar via USB. Jag har gjort en katalog som heter filmer och sen har jag gjort en katalog för varje film och där ligger alltså ett text-dokument alltså nfo och sen finns ju about.jpg och folder.jpg i katalogen också. Jag har även lagt YAMJ katalogen i den externa hårddisken och inte på datorn.

Postad 15 December 2010 - 10:31

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Så ska det låta V-man :ph34r:

Vi tar det hela från början så får vi se vad jag kan ha gjort för fel. Filmerna ligger i en extern WD hårddisk som jag kopplar via USB. Jag har gjort en katalog som heter filmer och sen har jag gjort en katalog för varje film och där ligger alltså ett text-dokument alltså nfo och sen finns ju about.jpg och folder.jpg i katalogen också. Jag har även lagt YAMJ katalogen i den externa hårddisken och inte på datorn.

Jag ska göra samma sak och se hur det blir. Återkommer...

/V-man

Postad 17 December 2010 - 21:59

Yavillha
  • Yavillha
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Nå, kan du rekommendera 400:an? Jag var på väg att beställa en AC Ryan HD mini men nu väntar jag på ditt utlåtande. :)

Jag orkade inte vänta längre så jag chansade och beställde en MED400X. Den är riktigt liten och har samma funktioner som MED500X men saknar hårddiskplats. Jag kör min 500 i vardagsrummet med en hårddisk och 400:an i sovrummet och streamar från 500:an. Den är helt knäpptyst. Min tjej hade redan lärt sig 500:an så det var lätt att få henna att förstå den nya också :lol:

Postad 19 December 2010 - 01:54

SteveH
  • SteveH
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Min tjej hade redan lärt sig 500:an så det var lätt att få henna att förstå den nya också :D

Idag den 19 december säljer Hemmabiobutiken 400an för 990:-
Tänkte nog köpa mig en jag efter att ha läst alla goda ord i denna tråd!
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=153150

Klar fördel om den är så enkel att ens flickvän kan lära sig den :-D

Postad 23 December 2010 - 18:09

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Så ska det låta V-man ;)

Det blev en större grej än vad jag först tänkte.
Jag passade på att flytta alla filmer, ordna alla namn, ta bort alla omslag m.m. och uppgradera nasen med 2TB diskar.
Inte långt kvar nu. B)

/V-man

Postad 31 December 2010 - 11:29

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar starkt på att köpta MED400x Mini. Har dock en fundering till alla er som har denna, eller 500X-varianten:

- Hur bra är den på att hantera DVD image-filer?
- Skalar den upp standard DVD image-filer tilll 1080p? eller levererar den orgonalupplösning och låter TV skala?
(skulle önska att Mede8er skalade upp den, då min Samsung TV inte skalar så jäva snyggt).

Den DVD jag haft fram till nu har skalat upp till 1080p med jättefint resultat, den har dock nu havererat så jag tänkte eventuellt uppgradera till MEde8ern istället för att köpa ny dvd.

Tacksam för feedback!
mvh Ola

Postad 02 January 2011 - 13:22

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Hej!

Funderar starkt på att köpta MED400x Mini. Har dock en fundering till alla er som har denna, eller 500X-varianten:

- Hur bra är den på att hantera DVD image-filer?
- Skalar den upp standard DVD image-filer tilll 1080p? eller levererar den orgonalupplösning och låter TV skala?
(skulle önska att Mede8er skalade upp den, då min Samsung TV inte skalar så jäva snyggt).

Den hanterar DVD image-filer på samma sätt som en DVD spelare med fulla menyer.
Den skalar även upp till 1080p om det är den upplösning du valt.
500:an är helt klockren och behöver du inte en intern hårddisk är det bara att slå till.

/V-man

Postad 02 January 2011 - 15:55

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Den hanterar DVD image-filer på samma sätt som en DVD spelare med fulla menyer.
Den skalar även upp till 1080p om det är den upplösning du valt.
500:an är helt klockren och behöver du inte en intern hårddisk är det bara att slå till.

/V-man

Okej, tack V-man för svaret! Låter bra!
Du har inga synpunkter på DVD-uppspelningen/skalningen? Typ hackar/rycker i panoreringar/artifakter etc?

Och en sista grej:

Måste man manuellt ställa om spelaren mellan 50/60/24 Hz beroende på vad man matar/spelar upp. Eller sköter den omställning efter uppspelad fil själv?
Tack!

mvh Ola

Postad 03 January 2011 - 23:05

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Okej, tack V-man för svaret! Låter bra!
Du har inga synpunkter på DVD-uppspelningen/skalningen? Typ hackar/rycker i panoreringar/artifakter etc?Och en sista grej:

Måste man manuellt ställa om spelaren mellan 50/60/24 Hz beroende på vad man matar/spelar upp. Eller sköter den omställning efter uppspelad fil själv?Tack!

mvh Ola

Någon som kan kommentera ovan i fet stil tack!?

Samt, ser på div forum att WLE11 (windows live essensials 2011) i kombo med windows 7 verkar fucka upp accessen till utdelade mappar & filer (via SMB). Någon som vet om det ALLTID blir så? eller finns det andra här med denna konfiguration som får det att funka?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.