Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610

369 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR507 (Förstärkare) 4 9.08 (24) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
33 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Uppgradera Förstäkare (7 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
Differans i ljud hos fronthögtalare, normalt? (2 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-SR507 (102 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med onkyo 507 (1 inlägg) 14 år sedan
Yamaha NS-555 eller Dynavoice Magic F-6 EX ? (1 inlägg) 15 år sedan
receiver 5.1 vs 7.1 , lönt eller ej ? (25 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Ljud i flera rum (7 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Onkyo TX-SR577? (22 inlägg) 16 år sedan
yamaha rx-v565 eller onkeyo tx-sr507 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Val av förstärkre, Onkyo TX-SR507 vs Yamaha RX-V465 (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 (31 inlägg) 16 år sedan
4 ohms högtalare med Onkyo SR507? (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo tx-sr507 och Canton Movie 150? (7 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
Vilken stärkare skulle ni välja? (2 inlägg) 16 år sedan
Nya Onkyo 507 (19 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V465 vs. Onkyo TX-SR507 (7 inlägg) 16 år sedan
Fronthögtalare och subwoofer max 10 000 (8 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 + Samsung LE40B658, 2.1-konfiguration? (1 inlägg) 16 år sedan
Dator via HDMI till Onkyo TX-SR507 (1 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Falukorv (2 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 eller Yamaha RX-V465 (0 inlägg) 16 år sedan

Postad 22 February 2010 - 14:26

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Nu är jag bara lite fundersam på ljudnivån. För att förklara det på bästa sätt...

Tänk er att det finns 2 olika ljudnivåer man kan välja på när man sätter sig och kollar på film.

Den första är liksom lagom okej ljud, när man vill se filmen bara och inte dra på så mycket.

Den andra är när man verkligen vill dra på och det hörs i hela huset :) Ni fattar.

Jag tycker att jag har nått första ljudnivån på -30db. Känns lite som att man inte har mycket mer att dra på..

Den andra ljudnivån når jag vid typ -10db och uppemot -0db. Har hört att det kan vara sådanna fel också, någon som har det likadant som mig? Det här kanske blev ett litet flummigt inlägg men hoppas på svar :P

Edit: Har även dragit upp source level på +8db
Trejk

Redigerat av trejk, 22 February 2010 - 14:30.

Postad 22 February 2010 - 14:52

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Nu är jag bara lite fundersam på ljudnivån. För att förklara det på bästa sätt...

Tänk er att det finns 2 olika ljudnivåer man kan välja på när man sätter sig och kollar på film.

Den första är liksom lagom okej ljud, när man vill se filmen bara och inte dra på så mycket.

Den andra är när man verkligen vill dra på och det hörs i hela huset :) Ni fattar.

Jag tycker att jag har nått första ljudnivån på -30db. Känns lite som att man inte har mycket mer att dra på..

Den andra ljudnivån når jag vid typ -10db och uppemot -0db. Har hört att det kan vara sådanna fel också, någon som har det likadant som mig? Det här kanske blev ett litet flummigt inlägg men hoppas på svar :P

Edit: Har även dragit upp source level på +8db
Trejk

När du höjer nivån så går det ju från -75db till 0db, fortsätter du höja så går det uppåt istället till 18db. Var försiktig dock så du inte spränger dina högtalare. Jag provade på -5db, grannarna fick väll krupp. Jag upplever också att när man kommer till runt -10bd så blir det extremt högt.

Postad 22 February 2010 - 14:59

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

När du höjer nivån så går det ju från -75db till 0db, fortsätter du höja så går det uppåt istället till 18db. Var försiktig dock så du inte spränger dina högtalare. Jag provade på -5db, grannarna fick väll krupp. Jag upplever också att när man kommer till runt -10bd så blir det extremt högt.

Du har nog rätt, skönt att man slipper hålla på och krångla och byta och sånt :P

Postad 22 February 2010 - 16:16

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
en snabb fråga....

finns denon 1610 i 2 färger?

jag vill ha en svart..men när man beställer från elgiganten så står det inget om färgen,,,för jag vill inte ha en silvrig,passar inte in...

Postad 22 February 2010 - 16:17

Pennybridge
  • Pennybridge
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har precis beställt en Denon 1610 från EG, då den var helt slut hos HK och inte skulle komma in förens i slutet av mars enligt deras kundtjänst.
jag kör med PS3 den gamla varianten, ska bli spännande att se hur recivern förhåller sig gentemot min nuvarande Onkyo.

Jag är ny inom detta med HD ljud, kan mitt PS3 spela upp ljudspår som är i DTS hd eller dolby true hd? eller är det bara ps3 slim som klarar detta?
I dagsläget så kör jag ljudet från ps3 via en optisk kabel till recivern men den stödjer ju inte hd formaten.
Så oavsett om jag får en vanskapt(mjukvaru fel) Denon eller om jag får en som har den senare mjukvaran kan jag spela hd formaten med mitt PS3?

Postad 22 February 2010 - 16:40

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

en snabb fråga....

jag vill ha en svart..men när man beställer från elgiganten så står det inget om färgen,,,för jag vill inte ha en silvrig,passar inte in...

Såvitt jag vet har Elgiganten bara svart färg. Jag beställde en 1910 därifrån och den var svart. Har läst (minns dock ej vart) att dom inte kan erbjuda silver.

Jag har precis beställt en Denon 1610 från EG, då den var helt slut hos HK och inte skulle komma in förens i slutet av mars enligt deras kundtjänst.
jag kör med PS3 den gamla varianten, ska bli spännande att se hur recivern förhåller sig gentemot min nuvarande Onkyo.

Jag är ny inom detta med HD ljud, kan mitt PS3 spela upp ljudspår som är i DTS hd eller dolby true hd? eller är det bara ps3 slim som klarar detta?
I dagsläget så kör jag ljudet från ps3 via en optisk kabel till recivern men den stödjer ju inte hd formaten.
Så oavsett om jag får en vanskapt(mjukvaru fel) Denon eller om jag får en som har den senare mjukvaran kan jag spela hd formaten med mitt PS3?

Det kommer att fungera finemang för dig. Du kommer dock inte att se HD-loggan tändas på förstärkaren. Det kommer att stå "MULTI CH IN", men det kommer definitivt att vara HD ljud sålänge du ställt in ditt PS3 på rätt sätt. Läs mer här

Postad 22 February 2010 - 17:00

mankemang07
  • mankemang07
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Följer det med svensk bruksanvisning till 1610 hos hifi klubben. Det gör det ju inte hos Elgiganten. Vill ju helst ha det.

Postad 22 February 2010 - 17:28

Pennybridge
  • Pennybridge
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för svaret var en schysst guide du länkade till.
oavsett om elgiganten kan serva denon lr inte så är det ju trevliga priser vi har fått tack vara EG

PB

Postad 22 February 2010 - 17:57

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Följer det med svensk bruksanvisning till 1610 hos hifi klubben. Det gör det ju inte hos Elgiganten. Vill ju helst ha det.

Det är svensk bruksanvisning från Elgiganten också. Åtminstone på min 1910 (även om det stod att det inte skulle vara det), och jag har läst här på forumet att det även gäller 1610

Tack för svaret var en schysst guide du länkade till.
oavsett om elgiganten kan serva denon lr inte så är det ju trevliga priser vi har fått tack vara EG

PB

Jo den länken är riktigt bra. Gå till huvudsidan och följ installationsanvisningarna där. Ungefär 1000 ggr enklare att begripa än bruksanvisningen :P

Postad 22 February 2010 - 18:33

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

en snabb fråga....

Silver har utgått. Denon tillverkar inte silver längre. DU kan hitta några demo och några på lager hos HK fortfarande.

Ja även 1610 har SV bruksanvisning

Redigerat av e3henri, 22 February 2010 - 18:34.

Postad 23 February 2010 - 00:39

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
denon 1610 inköpt på elgiganten web butik. får vi se om den e bättre än min gammla denon 1801a

mvh

Redigerat av CV_joel, 23 February 2010 - 00:41.

Postad 23 February 2010 - 21:11

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
hejsan..har ytterligare frågor om denon 1610...

har läst lite om uppskalning å sånt....

om man har en pv70(720p) skärm..

å kopplar en dvd-comhem hdbox-dator med hdmi till denon 1610 å sen hdmi till tv...blir det sämre-lika- bättre bild?...än om man skulle koppla allt direkt till tv:n..??

för det är väl ingen mening å köpa en dyr förstärkare med uppskalning till 1080p om man inte har en 1080p tv??

Postad 23 February 2010 - 21:56

Pennybridge
  • Pennybridge
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har nu fått min stärkare från EG, säga vad man vill om dom, men leveransen gick grymt smidigt. fick dock inte med något kvitto på köpet så ska ringa deras kundtjänst imorgon.
har knappt hunnit koppla in nåt, dels för att jag var en hdmi kabel kort och att det känns som om det kan ta några timmar.

synd att fjärrkontrollen är så sjukt plastig, kontrollen till min 10 år gamla LG 20" tjock tv är hetare. Tyvärr är helhetsintrycket på recivern att den är lite plastig. ljudmässigt så är den dock super.

PB

Postad 24 February 2010 - 00:29

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

å kopplar en dvd-comhem hdbox-dator med hdmi till denon 1610 å sen hdmi till tv...blir det sämre-lika- bättre bild?...än om man skulle koppla allt direkt till tv:n..??

för det är väl ingen mening å köpa en dyr förstärkare med uppskalning till 1080p om man inte har en 1080p tv??

Jag har comhem's HUMAX hd box kopplad till min AVR-1610. Funkar hur bra som helst. Min HDbox är dock inställd på 1080i då min Panasonic Plasma TH-37PX80 är HD-ready och klarar 1080p.

Tror att det funkar helt okej för dig att koppla in din HDbox etc via HDMI.

Nej har du en TV som bara klarar 720p så kommer inte 1080p matas ut till din TV från receivern.

Bildkvaliten blir inte bättre när du kopplar via receiver än när du kopplar direkt till TV'n

Redigerat av Ultrarama, 24 February 2010 - 00:40.

Postad 24 February 2010 - 08:49

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Tyvärr är helhetsintrycket på recivern att den är lite plastig. ljudmässigt så är den dock super.

Ja Denon måste väll spara in på något på de billiga receivrarna. Jag tror inte du hittar någon bättre för det priset den ligger på just nu. Så att den är lite plastig får man nog räkna med.

Postad 24 February 2010 - 20:44

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Har nu fått min stärkare från EG, säga vad man vill om dom, men leveransen gick grymt smidigt. fick dock inte med något kvitto på köpet så ska ringa deras kundtjänst imorgon.

Kvitto får du bara på E-mail.

Postad 24 February 2010 - 20:49

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Börjar bli dags att byta högtalare till Denon. Det är 5.1 satelliter som gäller för mig jag har funderat på dessa:
Proson Reality Sat 31 SA (v.2) 5.1
https://www.prisjakt...kt.php?p=386858

Någon med erfarenhet av dem?

Jag har tidigare provat HKTS11, men tyckte ljudet var för luftigt och onyanserat.

Postad 24 February 2010 - 21:05

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Börjar bli dags att byta högtalare till Denon. Det är 5.1 satelliter som gäller för mig jag har funderat på dessa:
Proson Reality Sat 31 SA (v.2) 5.1
https://www.prisjakt...kt.php?p=386858

Någon med erfarenhet av dem?

Jag har tidigare provat HKTS11, men tyckte ljudet var för luftigt och onyanserat.

Beställde ett sånt paket till en kompis eftersom det verkade väldigt bra prismässigt. Hemmabio testvinnare osv. Men när jag såg dom och hörde dom så sjönk intrycket, dom är väldigt små och plastiga och jag är säker på att man finner bättre i den prisklassen.

Postad 25 February 2010 - 00:54

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem min 1610 och kopplat ihop den med min ps3 och mitt nya HKTS11 system, låter perfekt!

Men jag har ett litet problem, skulle vara väldigt tacksam om någon här kunde svara på det.

Jag kopplar in min bärbara PC till recivern via hdmi. Jag får jättebra bild och ljudet går också genom hdmi så det fungerar. Men nu till frågan, vad får jag för ljud ut ur högtalarna? Jag har mkv filmer på disken med DTS, men när jag spelar upp dessa och går in i menyn på förstärkaren och kollar under "Audio input signal" står det:

Signal: PCM
fs: 48kHz
Format: 2/0/0

Betyder inte detta att jag bara har 2 kanals ljud och inte 5.1 med surround?

Känns väldigt tråkigt att inte kunna nyttja ljudet isf!

Hoppas verkligen någon kan svara på detta.

Det låter som att jag har surround när jag väljer "PLII Cinema" eller "NEO:6 C" men kanske inte fungerar på det sättet?

Mvh Per

Postad 25 February 2010 - 08:57

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Jag har precis fått hem min 1610 och kopplat ihop den med min ps3 och mitt nya HKTS11 system, låter perfekt!

Men jag har ett litet problem, skulle vara väldigt tacksam om någon här kunde svara på det.

Jag kopplar in min bärbara PC till recivern via hdmi. Jag får jättebra bild och ljudet går också genom hdmi så det fungerar. Men nu till frågan, vad får jag för ljud ut ur högtalarna? Jag har mkv filmer på disken med DTS, men när jag spelar upp dessa och går in i menyn på förstärkaren och kollar under "Audio input signal" står det:

Signal: PCM
fs: 48kHz
Format: 2/0/0

Betyder inte detta att jag bara har 2 kanals ljud och inte 5.1 med surround?

Känns väldigt tråkigt att inte kunna nyttja ljudet isf!

Hoppas verkligen någon kan svara på detta.

Det låter som att jag har surround när jag väljer "PLII Cinema" eller "NEO:6 C" men kanske inte fungerar på det sättet?

Mvh Per

Finns det ingen inställning på antingen ljudkortet eller på programmet du spelar upp ifrån vad för ljud du ska skicka ut?

Postad 25 February 2010 - 10:44

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Finns det ingen inställning på antingen ljudkortet eller på programmet du spelar upp ifrån vad för ljud du ska skicka ut?

Ja det är ju det jag frågar om! Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Har testat en massa.. kanske min dator som inte stödjer digitalt ljud ut från hdmi, men det känns ju konstigt..

Postad 25 February 2010 - 11:22

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
det finns i de flesta drivrutiner (låångt ner i undermenyer) ett val att skicka dts och sånt orört via hdmi. kan vara riktigt svårt att hitta. om den inte är ibockad så gör ljudkortet om allt till 2kanal. de surroundlägen du får på 2kanal är simulerade surround.
utan att få reda på vilken dator och ljudkort (drivrutiner) kan du nog inte få mer hjälp än så

Redigerat av drzap, 25 February 2010 - 11:23.

Postad 25 February 2010 - 11:35

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Ja det är ju det jag frågar om! Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Har testat en massa.. kanske min dator som inte stödjer digitalt ljud ut från hdmi, men det känns ju konstigt..

Om du har ett ATi grafikkort så måste du installera HDMI audio drivrutinen för att kunna mata ut Dts eller Dolby Digital genom HDMI. HDMI drivrutinen ingår i Catalyst drivrutinerna som du kan ladda ner för ditt grafikkort på ATi's drivrutin sida. http://support.amd.c...ages/index.aspx
Sen måste du ställa in att HDMI (ATi High Definition Audio Device) skall vara standard för utmatning av ljud(flerkanaligt ljud) i ljudinställningar.

Detta gäller om du har Windows Vista eller Windows 7. Jag tror inte du kan få flerkanaligt ljud genom HDMI om du har Windows XP.

Jag vet inte hur det är med Nvidiakort och HDMI.

Redigerat av Ultrarama, 25 February 2010 - 11:51.

Postad 25 February 2010 - 12:06

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Du är inne på helt rätt spår. Det är i inställningarna på din dator lösningen finns. Förstärkaren kan absolut ta emot 5.1 signalerna.

Jag hade samma problem, och kliade mig länge i huvudet. Jag hittade lösningen i det Codec pack som jag installerade för att kunna se mkv filmer. Där fanns det (under ljud inställningar) en inställning att bocka för att skicka igenom 5.1 signaler "orörda". Sedan dess fungerar det utmärkt. Nackdelen är att om jag försöker spela upp filmerna på datorn får jag inget ljud, bara "störningar"

Jag har ett ATI kort men gjorde alltså ändringen i codec programmet....och inte i Catalyst.

Hoppas det kan vara till någon hjälp. Sitter på jobbet nu och kan inte hjälpa till med mer exakta upplysningar än såhär.

Good luck!

Postad 25 February 2010 - 12:16

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Du är inne på helt rätt spår. Det är i inställningarna på din dator lösningen finns. Förstärkaren kan absolut ta emot 5.1 signalerna.

Jag hade samma problem, och kliade mig länge i huvudet. Jag hittade lösningen i det Codec pack som jag installerade för att kunna se mkv filmer. Där fanns det (under ljud inställningar) en inställning att bocka för att skicka igenom 5.1 signaler "orörda". Sedan dess fungerar det utmärkt. Nackdelen är att om jag försöker spela upp filmerna på datorn får jag inget ljud, bara "störningar"

Jag har ett ATI kort men gjorde alltså ändringen i codec programmet....och inte i Catalyst.

Hoppas det kan vara till någon hjälp. Sitter på jobbet nu och kan inte hjälpa till med mer exakta upplysningar än såhär.

Good luck!

Jag sa inte att han skulle göra ändringen i Catalyst, jag sa att han skulle ställa in HDMI som standard utmatning av ljud i ljudinställningar.
Sen rekomenderar jag ffdshow då det innehåller alla typer av codecs du behöver.
Det krävs drivrutinen för HDMI ljud om du skall mata ut ljud inklusive HD ljud som Dts HD MA och Dolby True HD från HDMI-porten på ditt grafikort.
Codecs packs är till för att koda av ljud genom ditt ljudkort och för videoavkodning.

Du nämnar att du fick det att funka var nog för att du har en optisk/koaxial anslutning från ditt ljudkort till din föstärkare?

Redigerat av Ultrarama, 25 February 2010 - 12:28.

Postad 25 February 2010 - 12:29

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag sa inte att han skulle göra ändringen i Catalyst, jag sa att han skulle ställa in HDMI som standard utmatning av ljud i ljudinställningar.
Sen rekomenderar jag ffdshow då det innehåller alla typer av codecs du behöver.
Det krävs drivrutinen för HDMI ljud om du skall mata ut ljud inklusive HD ljud som Dts HD MA och Dolby True HD från HDMI-porten på ditt grafikort.
Codecs packs är till för att koda av ljud genom ditt ljudkort och för videoavkodning.

Du är förmodligen mer hemma på det här än mig Ultrarama :unsure:

Har också ffdshow (som ingår i K-Lite codec pack) och inställningen att skicka 5.1 ljud orört hittade jag i ffdshow audio. Men det kanske räcker gott att göra som du säger att ställa in att HDMI (ATi High Definition Audio Device) skall vara standard för utmatning av ljud(flerkanaligt ljud) i ljudinställningar. Ska i så fall kolla själv hemma också....för då kanske jag kan få både 5.1 ljud i förstärkaren OCH kunna spela upp ljudet på datorn :D
Som det är nu fungerar som sagt 5.1 utmärkt på förstärkaren via HDMI, men i datorn blir det bara störningsljud

Postad 25 February 2010 - 12:41

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Du är förmodligen mer hemma på det här än mig Ultrarama :unsure:

Har också ffdshow (som ingår i K-Lite codec pack) och inställningen att skicka 5.1 ljud orört hittade jag i ffdshow audio. Men det kanske räcker gott att göra som du säger att ställa in att HDMI (ATi High Definition Audio Device) skall vara standard för utmatning av ljud(flerkanaligt ljud) i ljudinställningar. Ska i så fall kolla själv hemma också....för då kanske jag kan få både 5.1 ljud i förstärkaren OCH kunna spela upp ljudet på datorn :D
Som det är nu fungerar som sagt 5.1 utmärkt på förstärkaren via HDMI, men i datorn blir det bara störningsljud

Orsaken till att du får störningsljud i din monitor som är kopplad till datorn är för att din monitor troligtvis inte kan koda av Dolby Digital eller Dts. Vet inte om man kan välja att mata ut ljud både från ljudkortet och HDMI samtidigt för att lösa problemet med att ljudet som kommer till monitorn inte är avkodat.

Postad 25 February 2010 - 12:42

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Sköna svar ner ger! mycket tacksam!

Ska kika på detta nu, hoppas jag kan komma fram till en lösning..

Skulle vara guld värt om någon av er två kan lägga till mig på msn om ni orkar hjälpa? :unsure: [email protected]

Mvh

Postad 25 February 2010 - 13:13

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hittade den här guiden, den är för äldre ATi grafikkort med HDMI men borde funka ändå både på Vista och Windows 7 med nyare ATi grafikkort.

http://www1.sapphire...ound_output.pdf

Jag tror att du måste återställa ljudet att inte vara okodat i ffdshow när du vill ha tillbaka ljudet i din monitor.

Hittade lite mer information här http://www.tomshardw...udio-sound-card

Redigerat av Ultrarama, 25 February 2010 - 13:27.

Postad 25 February 2010 - 14:17

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej!

Jag installerade de där drivrutinerna som du rekade. Och nu när jag kopplar in datorn till recivern och går in på "uppspelningscenter" under ljud och sedan väljer "ATI HDMI Outpot" --> egenskaper --> format som stöds. där kan jag testa DTS Dolby Digital och Microsoft WMA Pro audio. Nu funkar det att testa DD och ljud kommer ur högtalarna och förstärkaren slår om till DD för en kort stund, DTS funkar dock inte att göra samma sak på..

Min dator är ju 2 år gammal, en HP dv7. Kortet heter ATI Mobility Radeon HD 3450.

Jag hittar dock ingenstans där jag kan ställa in att jag vill ha surround ljud?

Och när jag spelar upp bluray mkv filmer från datorn så slår den inte om på förstärkaren och i menyn när jag kollar står det samma sak som jag beskrev förut 2/0/0

Postad 25 February 2010 - 14:58

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Hej!

Jag installerade de där drivrutinerna som du rekade. Och nu när jag kopplar in datorn till recivern och går in på "uppspelningscenter" under ljud och sedan väljer "ATI HDMI Outpot" --> egenskaper --> format som stöds. där kan jag testa DTS Dolby Digital och Microsoft WMA Pro audio. Nu funkar det att testa DD och ljud kommer ur högtalarna och förstärkaren slår om till DD för en kort stund, DTS funkar dock inte att göra samma sak på..

Min dator är ju 2 år gammal, en HP dv7. Kortet heter ATI Mobility Radeon HD 3450.

Och när jag spelar upp bluray mkv filmer från datorn så slår den inte om på förstärkaren och i menyn när jag kollar står det samma sak som jag beskrev förut 2/0/0

Jag har precis samma grafikkort, så det bör funka.
Vad spelar du upp filmerna i? Jag använder Media Player Classic.
Om du kollar under startknappen Program...har du nåt som heter ffdshow audio där? Öppna i så fall det programmet och hitta till en flik som heter "Output" om jag minns rätt. Där kan du välja att skicka DD och DTS orört.

Postad 25 February 2010 - 16:06

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej!

Anledningen till att det står 2/0/0 är för att ljudet blir ned mixat till stereo

Det är möjligt att du måste ställa in mediaspelaren som du använder att mata ut 5.1 för mkv filerna. VLC är en väldigt kompetent media spelare.

Tittade lite på ffdshow inställningarna för ljudet(output) Där kan du välja hur många bitar ljudet skall ha som matas ut och vad jag vet så är både Dolby Digital och Dts 24-bit, ser att grund inställningen är 16-bit. Prova att ändra det till 24-bit och se om det hjälper.

Redigerat av Ultrarama, 25 February 2010 - 16:09.

Postad 25 February 2010 - 18:03

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Det blir exakt samma bild. 1610 kan inte processa bilden som kommer in på hdmi så för hdmi så gäller att bild ut= bild in.
1610 har alltså inte uppskalning. Och jag tror inte du skulle ha någon större nytta av det med de sakerna.

Postad 25 February 2010 - 18:48

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Enda sättet du kan få uppskalning med AVR-1610 är om du kopplar via komponent ingångarna då videosignalen skalas upp och matas ut via HDMI.

Redigerat av Ultrarama, 25 February 2010 - 18:48.

Postad 26 February 2010 - 16:48

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Anledningen till att det står 2/0/0 är för att ljudet blir ned mixat till stereo

Det är möjligt att du måste ställa in mediaspelaren som du använder att mata ut 5.1 för mkv filerna. VLC är en väldigt kompetent media spelare.

Tittade lite på ffdshow inställningarna för ljudet(output) Där kan du välja hur många bitar ljudet skall ha som matas ut och vad jag vet så är både Dolby Digital och Dts 24-bit, ser att grund inställningen är 16-bit. Prova att ändra det till 24-bit och se om det hjälper.

Hej igen!

Nu funkar det med Dolby Digital, den slår iaf om till det på förstärkaren när jag slår på en mkv film. Jag ändrade under output på ffds audio --> pass-through. Men det verkar endast vara DD som funkar, inte DTS.. hur kan det komma sig?

Som jag sa tidigare så kan jag endast test spela upp Dolby digital:

egenskaper --> format som stöds. där kan jag testa DTS Dolby Digital och Microsoft WMA Pro audio. Nu funkar det att testa DD och ljud kommer ur högtalarna och förstärkaren slår om till DD för en kort stund, DTS funkar dock inte att göra samma sak på..

Undra varför den inte vill ta DTS..

Jag har precis samma grafikkort, så det bör funka.
Vad spelar du upp filmerna i? Jag använder Media Player Classic.
Om du kollar under startknappen Program...har du nåt som heter ffdshow audio där? Öppna i så fall det programmet och hitta till en flik som heter "Output" om jag minns rätt. Där kan du välja att skicka DD och DTS orört.

Jag kör samma spelare!

Som sagt så funkar DD nu, fungerar DTS för dig? att det syns på förstärkaren alltså

Postad 26 February 2010 - 21:44

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej igen!

Nu funkar det med Dolby Digital, den slår iaf om till det på förstärkaren när jag slår på en mkv film. Jag ändrade under output på ffds audio --> pass-through. Men det verkar endast vara DD som funkar, inte DTS.. hur kan det komma sig?

Som jag sa tidigare så kan jag endast test spela upp Dolby digital:

egenskaper --> format som stöds. där kan jag testa DTS Dolby Digital och Microsoft WMA Pro audio. Nu funkar det att testa DD och ljud kommer ur högtalarna och förstärkaren slår om till DD för en kort stund, DTS funkar dock inte att göra samma sak på..

Undra varför den inte vill ta DTS..

Vet faktiskt inte varför Dts inte fungera, har Media Player Classic stöd för Dts? VLC är en väldigt bra media spelare som kan spela upp i princip allt inclusive filmer med Dolby Digital och Dts, kanske du kan prova med den och se om det funkar. Här är länken till VLC http://www.videolan.org/vlc/

Redigerat av Ultrarama, 26 February 2010 - 21:50.

Postad 26 February 2010 - 22:33

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt ett rätt jobbigt problem med min 1610.
När jag kör mitt PS3 så får jag för mig att jag får distorsion och att den liksom "bottnar" i vissa lägen trots att jag ligger på jättelåg volym
Ibland så ligger jag så lågt som -40dB vid normal lyssning och får liksom krrrrr ljud (utan att högtalarna på något sätt skulle vara i närheten av att bottna).

Lite exempel
-När jag kör MP3 från PS3an så ligger jag på ca -30dB vid normallyssning och -20db om jag ska dra på rejält. Det låter kanon
-Körde Transformers blu-ray (kopplade med optisk så fick nöja mig med DD 5.1.) och låg på -30dB med riktigt fint ljud
-Men problem 1 : Kör Lego star wars och får nu sänka till -40dB och när det smäller så låter det typiskt som den blir överslag liksom. Detta spel kör DD 5.1 precis som Transformers ovan
-Problem 2 : Körde precis en MKW med DTS stöd genom PS3-mediaserver och fick samma fenomen. Tydliga tendenser till att ljudet börjar dista direkt.

Nu har jag inte kört kalibreringen ännu. Det enda jag ställt in är jag dragit upp centern +2dB och ökat lite på subben, men det ska väl inte börja låta så för det?
Jag undrar om den inte har problem med den där offset informationen som bifogas DD och DTS spåren

Jag är ganska säker på att jag inte har detta problem med min 5år gamla stereo. Detta tillsammans med DTS-HD och DynVol problemen som det rapporteras om FIrmwaren får mig att tveka på mjukvaran i den här maskinen.

Står nu i valet om jag ska ge den en chans till genom att packa upp micen och köra audessy för att se om det hjälper, eller packa ner den för retur direkt...börjar tröttna på det här lite nu...

Edit: Det visade sig att den MKV filen hade dåligt grundljud, det låter likadant på datorn. Får kolla upp det där spelet bara då - kanske inte är nåt fel.

Redigerat av e3henri, 26 February 2010 - 22:35.

Postad 26 February 2010 - 22:40

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Enda sättet du kan få uppskalning med AVR-1610 är om du kopplar via komponent ingångarna då videosignalen skalas upp och matas ut via HDMI.

Jag är lite osäker men jag tror det funkar som så att för component-ingångarna gäller att den upplösning som kommer in går ut på hdmi. Det är alltså bara konvertering component->hdmi, ingen skalning.
Undantaget är om man skickar in 480i eller 576i och den hdmi-anslutna tv:n inte klarar det formatet över hdmi, då deinterlacas signalen till 480p eller 576p. Fortfarande ingen skalning alltså. Denna funktion går inte att styra eller slås av eller på utan görs helt automatiskt.

Postad 26 February 2010 - 22:54

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag är lite osäker men jag tror det funkar som så att för component-ingångarna gäller att den upplösning som kommer in går ut på hdmi. Det är alltså bara konvertering component->hdmi, ingen skalning.
Undantaget är om man skickar in 480i eller 576i och den hdmi-anslutna tv:n inte klarar det formatet över hdmi, då deinterlacas signalen till 480p eller 576p. Fortfarande ingen skalning alltså. Denna funktion går inte att styra eller slås av eller på utan görs helt automatiskt.

Okej hade för mig att den konverterade upp analoga signaler. Finns ju så många forum på nätet som skriver allt möjligt. Finns ju nästan ingen produkt som säljs idag som inte skalar upp til 1080i eller 1080p. Jag har själv allting kopplat HDMI-HDMI från min DVD, Blu-ray och min HDTV-box. Har inte testat att koppla analogt för att se om det blir nån uppskalning eller ej.

Postad 26 February 2010 - 23:00

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

När jag kör mitt PS3 så får jag för mig att jag får distorsion och att den liksom "bottnar" i vissa lägen trots att jag ligger på jättelåg volym
Ibland så ligger jag så lågt som -40dB vid normal lyssning och får liksom krrrrr ljud (utan att högtalarna på något sätt skulle vara i närheten av att bottna).

Lite exempel
-När jag kör MP3 från PS3an så ligger jag på ca -30dB vid normallyssning och -20db om jag ska dra på rejält. Det låter kanon
-Körde Transformers blu-ray (kopplade med optisk så fick nöja mig med DD 5.1.) och låg på -30dB med riktigt fint ljud
-Men problem 1 : Kör Lego star wars och får nu sänka till -40dB och när det smäller så låter det typiskt som den blir överslag liksom. Detta spel kör DD 5.1 precis som Transformers ovan
-Problem 2 : Körde precis en MKW med DTS stöd genom PS3-mediaserver och fick samma fenomen. Tydliga tendenser till att ljudet börjar dista direkt.

Nu har jag inte kört kalibreringen ännu. Det enda jag ställt in är jag dragit upp centern +2dB och ökat lite på subben, men det ska väl inte börja låta så för det?
Jag undrar om den inte har problem med den där offset informationen som bifogas DD och DTS spåren

Jag är ganska säker på att jag inte har detta problem med min 5år gamla stereo. Detta tillsammans med DTS-HD och DynVol problemen som det rapporteras om FIrmwaren får mig att tveka på mjukvaran i den här maskinen.

Står nu i valet om jag ska ge den en chans till genom att packa upp micen och köra audessy för att se om det hjälper, eller packa ner den för retur direkt...börjar tröttna på det här lite nu...

Edit: Det visade sig att den MKV filen hade dåligt grundljud, det låter likadant på datorn. Får kolla upp det där spelet bara då - kanske inte är nåt fel.

Du borde köra setupen med micen, mät också på flera ställen när du kör setupen. För mig blev ljudet väldigt bra, var bara avståndet från högtalarna som behövdes justeras. Jag har aldrig på dynamic volume då jag tycker det blir för lågt ljud.

Postad 26 February 2010 - 23:09

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Lite exempel

Jag körde också BD Transformers som referens haha, vilket sammanträffande. Jag har också lite problem, men inte att det låter krrr i högtalarna utan det känns som att vissa ljud i mellanregistret försvinner vid intensiva scener med mycket höga ljud, typ explosioner mm. Kolla min post ovan.

Jag gjorde setupen med miccen innan jag upptäckt detta och allting blev mycket bättre efteråt, men som sagt jag har fortfarande detta problem. Framför allt så synkar setupen alla högtalare både i timing och volymmässigt. Kör inte på dynamic volym, då låter det kasst.

Postad 27 February 2010 - 12:09

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_1806.JPG   1.45MB   0 Antal nerladdningarHej! Har ni som köpt från AVR-1610 el g.fått någon hjälp med att få senaste mjukvaru uppdateringen??
Jag lämmnade tillbaka direkt när jag fick min från el g,(tidigare inlägg i tråden)efter jag pratat med deras kundservice förstod jag att det skulle bli problem..(De skulle höra av sig,de har de inte gjort ännu...det har gått ngr v nu)Beställde ny från Hifi K.kom förra veckan blå lampan tändes direkt med DTS MA :)
Vilket det inte gör med el g.apparater,även om jag inte skulle använda blue-ray och vilja ha DTS MA och True HD ljud
så skulle jag ändå vilja att receivern har den senaste mjukvaran i sig!
Hur har ni agerat el struntar ni i dom bästa ljudspåren??
Vilken hjälp har ni fått av El g att få uppdateringen??
CD spelaren på bilden används ej så inga komentarer om den tack...

Postad 27 February 2010 - 12:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Har ni som köpt från AVR-1610 el g.fått någon hjälp med att få senaste mjukvaru uppdateringen??

Det har varit tydligt i flera inlägg att EG inte fixar uppdateringen (Hifiklubben sitter exklusivt på den möjligheten) utan istället betalar tillbaka pengarna.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 February 2010 - 12:38.

Postad 27 February 2010 - 13:19

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det har varit tydligt i flera inlägg att EG inte fixar uppdateringen (Hifiklubben sitter exklusivt på den möjligheten) utan istället betalar tillbaka pengarna.

Ni har alla lämmnat tillbaka??? :) Isf har el g. en massa 1610 som de inte vet vad dom skall göra med :D
Men tack ändå för priskriget fick ju min till bra pris tack vare el g. :)

Postad 27 February 2010 - 16:39

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Kommer på måndag att beställa en 1610 från HK om jag inget hört från EG tills dess.

Postad 27 February 2010 - 18:38

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nu funkar både DTS och DD! Jätteskönt, låter jättebra också.

Tack för all hjälp!

Är riktigt nöjd med min förstärkare. Jag tänkte såhär: Eftersom jag kör gamla tjock ps3an spelar det ingen roll om jag köper från Elgiganten eftersom det funkar ändå. Men säg att jag byter om ett par månader, då kommer detta in funka eftersom det antagligen blir en nyare bluray spelare, kan jag lämna tillbaka den till elgiganten då och få pengarna tillbaka? Om det inte funkar med den nya spelaren alltså.

Postad 27 February 2010 - 20:12

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Ni har alla lämmnat tillbaka??? :P Isf har el g. en massa 1610 som de inte vet vad dom skall göra med :(
Men tack ändå för priskriget fick ju min till bra pris tack vare el g. :)

Jag har en 1610 som högst sannolikt har problemet och jag har inte bestämt mig för om jag ska returnera eller inte ännu. Jag är inne på dag 15 och har varit lite seg med att packa upp och koppla in så långt.

Nu funkar både DTS och DD! Jätteskönt, låter jättebra också.

Tack för all hjälp!

Är riktigt nöjd med min förstärkare. Jag tänkte såhär: Eftersom jag kör gamla tjock ps3an spelar det ingen roll om jag köper från Elgiganten eftersom det funkar ändå. Men säg att jag byter om ett par månader, då kommer detta in funka eftersom det antagligen blir en nyare bluray spelare, kan jag lämna tillbaka den till elgiganten då och få pengarna tillbaka? Om det inte funkar med den nya spelaren alltså.

Du har köpt din på HK alltså? Finns den inne nu?

Jag körde också BD Transformers som referens haha, vilket sammanträffande. Jag har också lite problem, men inte att det låter krrr i högtalarna utan det känns som att vissa ljud i mellanregistret försvinner vid intensiva scener med mycket höga ljud, typ explosioner mm. Kolla min post ovan.

Jag gjorde setupen med miccen innan jag upptäckt detta och allting blev mycket bättre efteråt, men som sagt jag har fortfarande detta problem. Framför allt så synkar setupen alla högtalare både i timing och volymmässigt. Kör inte på dynamic volym, då låter det kasst.

Det ska väl även vara buggar i firmwaren för DynVol via PCM. Jag körde dock bitstream.
Det enda jag konfigurerat är att ändra crossover freq från 80 till 120 (konstigt att 80Hz är cross over default med små högtalare - 100Hz bör skickas till subben med satelliter) och dragit upp centern 2 snäpp + lite extra på subben.

Postad 27 February 2010 - 20:21

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hur har ni agerat el struntar ni i dom bästa ljudspåren??
Vilken hjälp har ni fått av El g att få uppdateringen??
CD spelaren på bilden används ej så inga komentarer om den tack...

Jag har faktiskt min just nu helt utan HDMI, endast optisk. Jag fattar inte varför man envisas med att köra in bild i receivern - den vill jag ha till ljud. Det krånglar till min setup då jag vill ha möjlighet att köra ljud i TV högtalarna utan receivern igång (pass thorugh hjälper ju inte om det är flerkanalsljud, det klarar inte TVn)

Jag ska väl dock koppla in HDMI för att få de "bäst" ljudformaten.

FÖr DTS så är jag dock mycket mycket spektisk till att man kan höra skillnad på DTS core 1,5Mbit spåret och DTS-HDMA. Låt oss säga det är sex kanaler för enkelhets skull (egentligen 5 fullband + 1 subkanal). Då mostvarar det 256kbit/kanal. Alltså en MP3 stereoljudfil kodad i 512kBit - hur många hör försämringen på en sådan och då särskilt i en anläggning i den här prisklassen? Nej jag tror det e skit samma för 99% av lyssnarna
Däremot så är ju vanlig DD runt 640kBit (t.ex. på transformers 2) och då får man nog märkbart bättre ljud att gå upp på Dolby True HD spåret

Postad 27 February 2010 - 20:28

wallo96
  • wallo96
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Det är nog dynamic range control DRC som spökar. det är bara att stänga av för på vissa filmer med dts hd så står det på auto, bla transformers. Finns under "parameter" om jag kommer ihåg rätt i menyn på förstärkaren

Postad 27 February 2010 - 22:04

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Det enda jag konfigurerat är att ändra crossover freq från 80 till 120 (konstigt att 80Hz är cross over default med små högtalare - 100Hz bör skickas till subben med satelliter) och dragit upp centern 2 snäpp + lite extra på subben.

Kör kalibreringen. Den gör underverk för ljudet. Men se till att göra den rätt. Alla 6 mätpunkter och positionering enligt manualen.
Då får du din crossover rätt också.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.