Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

OtherOS tas bort, Sony straffas?

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2010 - 09:06

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Like I said..... ;) ....men cred till dig för att du inte gav dig nose.....

Postad 09 December 2010 - 09:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Like I said..... ;) ....men cred till dig för att du inte gav dig nose.....

Sant, bra att du gick hela vägen iallafall.
Om inte annat så att dom som funderar på att göra samma sak kan bespara sig besväret.

Nose=Robin Hood? ;)

Postad 09 December 2010 - 09:15

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0

KKL säger inte att det endast gäller fel som fans vid försäljning. Den säger att fel som uppkommer inom 6 månader, eller under säljaren garantitid vilket är en förlängning, ska anses som de var där från början. Alltså det behöver inte i praktiken handla om något sådant.

Sen så tittar du alltså på bara en del av KKL, jag pekar på en annan.

Om du har en vara där du blivit informerad om en funktion av försäljaren som du sen förlorar så är lagen glasklar:

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Det räcker alltså att nosense påstår att Webbahllen sagt man kunde köra Linux så har han lagen på sin sida.

2. Det var ett hemskt gnäll om Sonys friskrivande, alla avtal som tvingas på kund efter ett köp är automatiskt ogiltiga då de bryter både mot KKL och Köplagen

;)

Postad 09 December 2010 - 09:22

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ok, här kommer lite uppdatering.

ARNs utslag var som väntat inte till min favör.

Kommer inte ihåg exakt vad som skrevs men de verkade ha gjort en lite utredning iaf och de ansåg och hänvisade till någon paragraf att jag godkännt att produkten kan komma att ändras, dvs att operativsystemet kunde tas bort....

Creed till hårt försök.

Posta gärna vad som sagt.

;)

ARN är dock inte A och O eller för den delen folket med 100% koll.

Tyvärr med ARN är att det är helt värdelösa på IT och ny teknik. Haft 2 mål som fick gå om där jag fick rätt sen när jag väl fick juridisk hjälp av en vän.

Enligt ARN är ju t ex inte RRoD ett bevisat produktionsfel ;) Vilket i mitt fall jag fick rätt för sen.

Redigerat av PalmiNio, 09 December 2010 - 09:23.

Postad 09 December 2010 - 09:46

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Var det inte någon som hävdade att det var glasklart.....är det så att en gång trodde du att du hade fel palmnio.....men det var ett misstag...... ;)

Med tanke på att de som är anställda där är jurister och att det handlar om att tolka konsumenträttslig lagstiftning så har jag större förtroende för dem än för dig åtminstone Palmnio.......dessutom så var väl inte knäckfrågan i detta ärende teknisk.....

Redigerat av Unregistered32f0b602, 09 December 2010 - 09:51.

Postad 09 December 2010 - 10:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Var det inte någon som hävdade att det var glasklart.....är det så att en gång trodde du att du hade fel palmnio.....men det var ett misstag...... ;)

Med tanke på att de som är anställda där är jurister och att det handlar om att tolka konsumenträttslig lagstiftning så har jag större förtroende för dem än för dig åtminstone Palmnio.......dessutom så var väl inte knäckfrågan i detta ärende teknisk.....

Haha för mig är det glasklart såklart! ;)

Knäckfrågan är faktiskt teknisk. Har hört olika bud från ARN t ex gällande frågan om en Moddad Xbox 360 med RRoD är ett garanti fall eller ej. Detta tyder på att där finns inga solklara riktlinjer på komplexa tekniska produkter.

I mitt fall var det exakt så att i första fallet så blev reparationen av RRoD nekad av ARN. Detta baserade de på "avtal" jag hade med Microsoft, ett avtal som såklart aldrig skrivs på vid köpet eller pratas om vid köp. Där står det att all modifikation bryter garantirätt.

Jag tog om fallet med hjälp av en polare som har pluggat på området. Han lyckades få fram att detta avtal är såklart inte giltigt och att det finns ingen möjlighet att modifikationen av boxen har lett fram till skadan. Dessutom lades det fram att detta är ett erkänt fel och därmed borde ses som produktionsfel. Var bara några "experters" uttalande osv sen var det klart.

Problemet med konsumenträtt är att du måste vara grym ihärdig för du är svag utan stöd och oftast kan företag snacka sig ur ARN i svåra fall då de sitter på kunskap om hur de ska juridiskt snacka sig ur. Som konsument har man ofta svårt att föra en sakfråga lika bra som företag.

Tycker fortfarande det är solklart men jag har aldrig sagt att det är solklart att få igenom det.

Tyvärr är det så, saker som är solklara i den logiska världen är inte solklar inom juridikens värld.

Vid frågan vad är 1 + 1 så svara Ekonomen 2 men juristen säger "vad vill du att det ska bli?"

Postad 09 December 2010 - 12:06

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Jag ger upp........ ;)

Postad 09 December 2010 - 12:28

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Nu har jag inte papprena framför mig, men jag fick känslan av att de köpte Webhallens förklaring nästan rakt av. Hade jag orkat driva det hårdare och skrivit utförligare så tror jag chansen ökat.

De köpte lite förklaringen att jag har ett val att inte uppgradera..... (då kan man ju inte spela online iofs.... ;) )

Jag tror att min sannolikhet att vinna i en rättegång är större eftersom jag/expert skulle kunna förklara mer.

Sammanlagt tror jag ändå att jag lagt 2-3 timmar på att skriva förklaring, kopiera papper. Svara på Webhallens mail etc etc.

Postad 09 December 2010 - 13:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nu har jag inte papprena framför mig, men jag fick känslan av att de köpte Webhallens förklaring nästan rakt av. Hade jag orkat driva det hårdare och skrivit utförligare så tror jag chansen ökat.

De köpte lite förklaringen att jag har ett val att inte uppgradera..... (då kan man ju inte spela online iofs.... ;) )

Jag tror att min sannolikhet att vinna i en rättegång är större eftersom jag/expert skulle kunna förklara mer.

Sammanlagt tror jag ändå att jag lagt 2-3 timmar på att skriva förklaring, kopiera papper. Svara på Webhallens mail etc etc.

Japp det är tyvärr ås det är. Dessutom rätt svårt att förklara den typen av situationer på brev/mail/tele. Det enda rätta ahde varit om du + rep från Webhallen + ARN hade träffats och du direkt hade kunnat visa att du som kund drabbas.

Men så är världen vi lever i, en kund kan få skit även om han har rätt om man inte orkar.

Kul att du försökt iaf! konsumenträtt är alltid trevligt

Redigerat av PalmiNio, 09 December 2010 - 13:49.

Postad 10 December 2010 - 08:58

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Har du uppgraderat firmware? Då tror jag faktiskt att kruxet ligger där. Det kommer ju upp ett avtal när du installerar firmware och fortsätter du då anses du ha ingått det avtalet, och då gäller det. Så jag tror inte detta håller i domstol tyvärr om man installerat firmwareuppgraderingen, utan man har bara en chans om man inte gjort det.

Postad 10 December 2010 - 09:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Well, en firmwareuppdatering som är tvingande, dvs att full funktionalitet inte kan uppnås utan upgradering kan inte ses som juridiskt bindande.

Postad 10 December 2010 - 09:16

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Enda anledningen till att uppgradera Firmware när dom tog bort other OS var ju så man kunde använda Sony's PSN tjänst, jag vet inte om man skulle kunna säga att den ingick när man köpte hårdvaran?
Nu däremot så kan man ju inte spela nya PS3 spel iom att dom kräver en ny firmware där Other OS inte fungerar. Kan ju tyckas att om man har köpt en PS3a så skall den spela alla PS3 spel?

Postad 10 December 2010 - 10:47

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Well, en firmwareuppdatering som är tvingande, dvs att full funktionalitet inte kan uppnås utan upgradering kan inte ses som juridiskt bindande.

Du har rätt i sak, men du måste i så fall ta "fighten" då innan du godkänner avtalet för det nya firmware:t. Du kan tyvärr inte godkänna ett avtal och sen ångra dig i efterhand, då har du ju valt att acceptera den förändring av villkor som Sony föreslagit.

Postad 15 December 2010 - 14:44

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Spanien har de i alla fall vett i konsumenträtt:

Original
http://www.nicagamer...iene-que-pagar/

Engelska:
http://www.maxconsol...-to-pay-damages

Sony tvingas kompensera de som känner sig tvingade att förlora OtherOS. Samtidigt så blir Jailbreak lagligt.

Detta kan vara en bra sak för den som vill ta det vidare.

Postad 15 December 2010 - 15:33

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
I min mailkonversation med Webhallen innan jag drog det till ARN så påpekade jag att Amazon betalade tillbaks 100$ till köpare av PS3 som klagade på detta. Har för mig att jag bifogade detta till ARN oxå.

Postad 27 January 2011 - 18:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag ger upp........ ;)

Så då prövas detta i Norge i alla fall, KO där verkar väl lite mer funtade:

http://www.pressfire...kedsfringsloven

- Sony ger sig själv rätten att ändra eller ta bort funktioner i spelkonsolen för deras välbefinnande. Vi ser detta som ett självklart brott mot marknadsföringslagen och inte minst i förtroende mellan producent och konsument.

Precis samma tolkning tror jag som sagt man kan se i Sverige

Redigerat av PalmiNio, 27 January 2011 - 19:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.