Jasså, det finns både iPhone, Legend och X10 i huset...det handlar kanske, om du följt tråden, inte specifikt om produkten utan om förfarandet. Lite nyanserat kanske hade varit på sin plats.Jag tycker bara det är så humoristiskt att det kommer massa gnäll på Apple och deras sätt att hantera sina produkter och detta kommer främst från personer som inte ens har en iPhone men ändå ska det gnällas så in i bomben på Apple...att ni bara orkar lägga ner tid på och agg mot en produkt som ni inte ens vill köpa
Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?
Postad 11 maj 2010 - 09:08
Postad 11 maj 2010 - 09:25
Bara en liten kommentar: visst har Apple all rätt i världen att göra vad de vill med sin produkt.
Problemet ligger på ett annat plan: nämligen när de begränsningar Apple har infört hyllas som något bra vilket då resulterar i att andra tillverkare får den felaktiga uppfattningen att en bra produkt är en låst produkt.
Windows Phone 7 är ett mycket varnande exempel på vad som kan hända när iPhone-hypen leder in ett annat företag på fel väg.
Dock kan jag inte påstå att jag tycker argumenten om "kvalitetssäkring" etc är giltiga. Jag köper det så långt att Apple kvalitetssäkrar sin AppStore. Jag menar inte på något vis att AppStore borde ersättas, tvärtom.
Däremot bör konkurrerande AppStores tillåtas - för de som vill skaffa program från andra källor. Förbudet mot det är helt enkelt fel. Det handlar inte att Apple i sin egen AppStore skall tillåta alla program - det handlar om att andra AppStores skall få finnas för de som vill ha andra program. En godkänd Cydia enkelt uttryckt t.ex.
Samma med t.ex Flash: istället för att uttryckligen förbjuda det - varför inte låta användaren välja själv om det skall installeras (via en app från AppStore) eller ej?
Jag kan dock säga direkt att hade det inte varit för hypen hade läget varit bättre. Men hypen gör att Apples begränsningar hamnar i ett annat ljus och det är farligt för utvecklingen när andra tillverkare släpper produkter som imiterar låsningarna, Windows Phone 7 igen.
Som sagt: problemet är HYPEN kring Apple. Produkterna i sig själv är det inget problem med - det är HYPEN som är oerhört skadlig.
Skadlig hurdå?
Om Apple öppnar upp för alternativa programbutiker, hur ska de kunna garantera att deras telefon inte upplevs som de vill att den ska göra? Att tredjepartsspråk helt plötsligt inte kan använda multitaskingen efter sommarn för att de som skapar intermediatespråket (t ex adobe) helt enkelt inte stöder de API:erna än?
Apples inlåsning handlar inte om att kvalitetssäkra appstore, utan att så långt som möjligt kvalitetssäkra HELA telefon på ALLA nivåer, det är den regel som Apple går efter i mer eller mindre alla sina affärsbeslut när det gäller iPhone OS.
Det är därför de inte tillåter flash, det är därför de inte hoppar på nya teknologier samma dag som de kommer ut etc etc.
Tänk dig en användare som får en fråga av telefonen "den här webbsidan använder flash, vill du aktivera det" "ja" *klick*, och med ens, så fort de läser på aftonbladet så blir telefonen varm, den går långsamt, safari kanske tom börjar krascha, batteriet laddas ur väldigt snabbt, kommer den personen att ha ngt bra att säga om iPhone då?
Alla förstår inte hur de grejer vi använder ute på nätet fungerar under ytan, Apples målgrupp är inte nördarna, den är alla andra.
Att låsningen är skadlig är DIN åsikt, de c:a 85 miljoner som köpt iPhone verkar inte lida nämnvärt av det.
Jag ser fortf inte att du förklarat VAD som är dåligt med en nivå av inlåsning, du har bara spytt galla över den och återupprepat "windows phone", "hyepn är för stor" "det är dumt att ngt inlåst blir populärt".
Är det bara det vanliga "är det fritt så är det bra" eller har du ngn substans att lägga bakom det?
Redigerat av simulacra, 11 maj 2010 - 09:39.
Postad 11 maj 2010 - 10:32
Nu skall låsningsförespråkarna få förklara följande:
*På vilket sätt blir en iPhone sämre för att vissa användare kan, säger vi, ansluta den till datorn, ladda ner Cydia (till datorn), installera (via sideoloading) i sin iPhone och modifiera den?
Jag menar, för de som inte vill göra detta blir det ingen skillnad mot hur den upplevs idag.
Jag menar inte att Apple skall skeppa varje iPhone med jailbreak aktiverat och 10 olika AppStores installerade. Jag menar att Apple bör tillåta användaren att - om denne så önskar - modifiera sin iPhone och installera andra AppStores. Eftersom jailbreak och Cydia redan är verklighet så är det snarare så att Apple enbart behöver "godkänna" Cydia som alternativ kanal.
Eller rättare sagt: öppna iPhone på så vis att konkurrerande företag kan släppa AppStores - samtidigt som användarna tillåts öppna systemet (jailbreak) utan att det mer eller mindre blir bannor från Apple.
Förstår man inte fördelen med att kunna köpa program från mer en butik t.ex så kan jag bara beklaga. För mig är det så uppenbart en fördel (priskonkurrens, större/varierat utbud etc) att det nästan känns tragiskt att ens behöva motivera det. Det är ungefär som att motivera varför det är bättre med fler matställen än enbart McDonald´s.

Sedan har vi alla begränsningar i stil med att USB-minnesläge inte stöds utan allt måste gå via iTunes o.s.v. Inte heller det har någon fördel - tvärtom är det en onödig begränsning.
En iPhone kan mycket väl fungera på så vis att den vid anslutning till datorn dyker upp i iTunes, men användaren kan även välja att få upp den som USB-minne. Detta sker med t.ex en HTC som snällt frågar om den skall agera USB-minne eller köra ActiveSync då kabeln sätts i.
Intrycket jag får av denna debatt är snarare att möjligheter = krångel och därför gör Apple rätt som aktivt blockerar möjligheterna.
När det gäller Flash är det också komiskt att läsa motargumenten. Jag har den enkla uppfattningen att Flash bör finnas i AppStore. Kommer man in på en sida med Flash-innehåll behöver Safari dock inte slänga upp en länk till Flash-appen. Det är användaren själv som får leta upp den i AppStore. Vet användaren inte vad Flash är för något - eller anser det göra nallen instabil - då installerar denne inte Flash. Enkelt.
Vad Apple bör göra med iPhone på sikt är således:
*Tillåta andra programbutiker - användaren får dock själv ladda ner och installera dessa. Således lätta på restriktionen att varenda program måste godkännas av Apple p.g.a att det bara finns en butik.
*Tillåta sideloading av program, d.v.s ladda ner en installationsfil till datorn och föra till nallen och installera. Alternativ till att ladda ned i AppStore.
*Tillåta USB-minnesläge, d.v.s klassisk drag and drop av filer till iPhone.
*På sikt övergå till standard USB-anslutning som kompletterar iPod Dock (alternativt ersätta iPod Dock med en anslutning i stil med extUSB som HTC har, alltså en kontakt som tar både vanlig USB och sådant som TV-ut, sladdfjärr etc.
*Införa ett s.k Expert Mode som öppnar alla begränsningar i systemet. D.v.s funktionalitet som redan finns i systemet aktiveras.
*Tillåta användarna att modifiera systemet (däremot behöver de inte tillåta sådant som ROM-cooking men det system som ligger i iPhone som standard bör man kunna få leka med om man vill).
Dessa saker skulle utan tvekan göra iPhone mer intressant i ett bredare segment och när den omryktade iPhone HD kommer - även göra den mer tilltalande som handdator. Jag kan inte på något vis se att ovanstående lista skulle göra den sämre, mer instabil eller på något vis påverka den negativt.
Det roliga med denna debatt är utan tvekan att se att begränsningarna och låsningarna försvaras/motiveras som något bra. Exakt de invändningar jag har mot dessa låsningar har jag även mot Windows Phone 7 - som också är en horribelt låst plattform och där Microsoft tagit på sig rollen som storebror (t.ex FÅR INTE HTC släppa Sense till WP 7).
Postad 11 maj 2010 - 10:57
Man måste inte ha varit produktchef för att förstå att man vill kvalitetssäkra sina produkter.
Apple har valt att deras lur skall fungera på ett visst sätt och konstigt nog har detta sätt
upplevts som postivit av en mycket stor andel köpare och inte minst tilverkare av andra
produkter som idag lever på apple och iphone
Om lurarna plötsligt inte funkade som man hade tänkt och det uppstod en massa problem
som inte apple rådde över. Hur skulle det gå med försäljningen då ?
Tänk lite AVR4000
Skriv mindre och tänk mer
Postad 11 maj 2010 - 11:04
Hur orkar du ?
Man måste inte ha varit produktchef för att förstå att man vill kvalitetssäkra sina produkter.
Apple har valt att deras lur skall fungera på ett visst sätt och konstigt nog har detta sätt
upplevts som postivit av en mycket stor andel köpare och inte minst tilverkare av andra
produkter som idag lever på apple och iphone
Om lurarna plötsligt inte funkade som man hade tänkt och det uppstod en massa problem
som inte apple rådde över. Hur skulle det gå med försäljningen då ?
Tänk lite AVR4000
Skriv mindre och tänk mer
Ja, då hade Jorden gått under. Om en iPhone skulle krascha p.g.a att Apple INTE stoppade Cydia och användaren laddat ner ett program därifrån..... då skulle hemska saker ske..... Om några tusen användare gör det och än värre, släpper program som inte godkänts av Apple, då kommer mobilmarknaden att gå under......
Underligt bara att det går att sälja lurar med t.ex Android och WM som klarar det Apple blockerat - utan försäljningsras. Jag menar, det borde ju inte gå att sälja produkter som t.ex stödjer USB-minnesläge och där program faktiskt kan komma från annat håll än det enda rätta.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 11 maj 2010 - 11:04.
Postad 11 maj 2010 - 11:22
många ggr handlar det inte om instabilitet..utan att apple tex inte vill att mms skafungera förrän de uppdaterar sitt os...videoinspelning...klippa/klistra..
ibland måste man lyfta blicken....
som ett exempel så använder jag en N900 som har det öppnaste OS idag..
där användare kan mixtra i terminalen...överlocka cpu..till och med lägga in maemo extra devels som är en sorts programbutik där vanliga svenssons lägger ut beta versioner av program/spel som i vissa fall kan göra att ens telefon drar mera ström....kraschar...får buggar..
men det står en varningstext så att alla vet vad som gäller..
det är inga problem för att os:et är upplagt så att har man gjort bort sig så tar man en backup och flashar os:et igen....
det är så iaf jag tycker att det ska fungera....
inte anse att användarna är så totalt okunniga att för deras eget bästa ska de inte kunna göra nå
.
Postad 11 maj 2010 - 11:35
För det kan ju inte vara så att vi som gnäller HAR haft produkterna? Den tanken slog dig inte va?
Givetvis finns dessa också, dock är de största gnällspikarna mot Apples strategier de som oftast inte ens har kommit i närheten av någon av Apples produkter.
Bara en liten kommentar: visst har Apple all rätt i världen att göra vad de vill med sin produkt.
Problemet ligger på ett annat plan: nämligen när de begränsningar Apple har infört hyllas som något bra vilket då resulterar i att andra tillverkare får den felaktiga uppfattningen att en bra produkt är en låst produkt.
Dessa begränsningar ÄR bra, för telefonen och dess funktionalitet samt användarupplevelse hos användarna. Den biten är oerhört viktig att komma ihåg, trots att du möjligtvis inte håller med av någon anledning.
Det gnälls om att inga bra argument mot låsning kommit fram.
Nu skall låsningsförespråkarna få förklara följande:
*På vilket sätt blir en iPhone sämre för att vissa användare kan, säger vi, ansluta den till datorn, ladda ner Cydia (till datorn), installera (via sideoloading) i sin iPhone och modifiera den?
Jag menar, för de som inte vill göra detta blir det ingen skillnad mot hur den upplevs idag.
Jag menar inte att Apple skall skeppa varje iPhone med jailbreak aktiverat och 10 olika AppStores installerade. Jag menar att Apple bör tillåta användaren att - om denne så önskar - modifiera sin iPhone och installera andra AppStores. Eftersom jailbreak och Cydia redan är verklighet så är det snarare så att Apple enbart behöver "godkänna" Cydia som alternativ kanal.
Eller rättare sagt: öppna iPhone på så vis att konkurrerande företag kan släppa AppStores - samtidigt som användarna tillåts öppna systemet (jailbreak) utan att det mer eller mindre blir bannor från Apple.
Förstår man inte fördelen med att kunna köpa program från mer en butik t.ex så kan jag bara beklaga. För mig är det så uppenbart en fördel (priskonkurrens, större/varierat utbud etc) att det nästan känns tragiskt att ens behöva motivera det. Det är ungefär som att motivera varför det är bättre med fler matställen än enbart McDonald´s.
Telefonen upplevs som sämre då användarupplevelsen dräneras av buggiga mjukvaror, kraftigt försämrad batteritid, effekter på telefonen i stort av oerhörd värmeutveckling etc etc. Detta vill inte Apple ha och det förstår jag. Sedan kan du påstå att man BEHÖVER ju inte aktivera dessa funktioner i så fall men det är ju det massan kommer att göra och sedan har de inte intelligens nog att förstå att det är deras egna val som kommer få dem att uppleva telefonen som sämre och då kommer de att gnälla på Apple. Så funkar tyvärr många människor och den upplevelsen vill inte Apple ge sina kunder, så klart.
Tråkigt att du återigen tjatar om priskonkurrens och varierat utbud på apparna...du är ju inte ens i närheten av sanningen här då AppStore idag fungerar mycket bra på dessa områden. Priset sätter utvecklaren själv, inte Apple, och utbudet av olika appar är inget mindre än monstruöst.
Sedan har vi alla begränsningar i stil med att USB-minnesläge inte stöds utan allt måste gå via iTunes o.s.v. Inte heller det har någon fördel - tvärtom är det en onödig begränsning.
Återigen, iPhone kommer från Apple som tillverkar Mac-datorer i vilka iTunes är en naturlig del. Inget konstigt i det. Att sedan Windowsanvändare kan uppleva iTunes som sämre förstår jag då det är allt annat än optimalt i Windows. Men, fokus från Apple ligger ju givetvis på Mac och där fungerar iTunes suveränt. Bra så.
Ja, då hade Jorden gått under. Om en iPhone skulle krascha p.g.a att Apple INTE stoppade Cydia och användaren laddat ner ett program därifrån..... då skulle hemska saker ske..... Om några tusen användare gör det och än värre, släpper program som inte godkänts av Apple, då kommer mobilmarknaden att gå under......
Underligt bara att det går att sälja lurar med t.ex Android och WM som klarar det Apple blockerat - utan försäljningsras. Jag menar, det borde ju inte gå att sälja produkter som t.ex stödjer USB-minnesläge och där program faktiskt kan komma från annat håll än det enda rätta.
Dessa tillverkare har inte samma höga krav på sig själva när det kommer till användarupplevelsen, de räknar med att saker o ting kommer att skita sig i deras lurar från tid till annan och användarna kommer acceptera detta då så mycket annat är positivt. Det synsättet anser jag är kontraproduktivt och direkt fel. Hellre då som Apple gör, lägger oerhört stor vikt vid användarupplevelsen och att de existerande funktionerna ska fungera så optimalt som möjligt.
det är inga problem för att os:et är upplagt så att har man gjort bort sig så tar man en backup och flashar os:et igen....
det är så iaf jag tycker att det ska fungera....
inte anse att användarna är så totalt okunniga att för deras eget bästa ska de inte kunna göra nå
.
Även detta har redan kommenterats - iPhone är INTE för nördarna utan för alla andra!
Nördarna, som vill kunna göra som du, kan skippa iPhone och skaffa andra lurar där de kan mixtra. Varför då gnälla på att ni inte kan göra det med iPhone, suktar ni så efter iPhone att ni tvunget måste gnälla på att detta inte är möjligt med den?
Redigerat av zinned78, 11 maj 2010 - 11:38.
Postad 11 maj 2010 - 12:07
för att de skulle inte klara av en mobil med mera möjligheter ?
konstigt då att HTC säljer android telefoner till vanliga användare utan att man hör ramaskri..
och att folk köper N900 utan att gnälla...
som sagt så är de förunderligt att iphone användare inte skulle klara av det. :-)
edit
sen verkar ju dock många iphoneanvändare inte vara nöjda eftersom så många jailbreakar sina telefoner....eller har gjort iaf
Redigerat av moparman, 11 maj 2010 - 12:13.
Postad 11 maj 2010 - 12:13
så du menar att i överlag så är iphone användare efter när de gäller teknik? :-)
konstigt då att HTC säljer android telefoner till vanliga användare utan att man hör ramaskri..
som sagt så är de förunderligt att iphone användare inte skulle klara av det. :-)
Mest underligt är ändå att t.ex HTCs Sense-gränsnitt är mycket trevligt att använda TROTS den fruktansvärda öppenheten som Android och WM har.
Jag har inte när jag använt iPhone på något vis märkt att den skulle bli sämre av lite öppenhet. Det som så vackert kallas "användarupplevelse" är inte hotat om möjligheten finns oavsett om man väljer att använda den eller ej.
När man läser propagandan mot öppenhet och hur bra det är med låsning så börjar jag nästan drömma mardrömmar om Android, WM och Symbian samt alla fruktansvärda saker och umbäranden som de för med sig.........

Inatt kommer jag att drömma mardrömmar om hur HTC förstör användarupplevelsen genom att lägga på Sense istället för att använda det som Google och Microsoft försett dem med.

Postad 11 maj 2010 - 12:24
Jag tror nog man skall se faran inom sig själv istället
Postad 11 maj 2010 - 12:32
inte hela världen just nu..men...
om nu tex microsoft gör samma med sitt wm...
Nokia ser att de andra 2 går det ju bra för och går samma väg själv...
då är det inte mycket till frihet kvar...
det är ingen omöjlighet...
då är det inte bara iphone ägarna som drabbas utan nästan alla andra...
säger inte att de blir så inom en snar framtid..men inom några år så skulle jag inte alls bli förvånad...
ännu värre om de tar efter och släpper bara en viss typ av telefon....
Nokia skulle väl börja dra ner antal modeller
Postad 11 maj 2010 - 12:42
Postad 11 maj 2010 - 12:52
Postad 11 maj 2010 - 13:06
Android har gått om iphone's os i hemlamdet US.. Förändringens vind blåser.
Det är för tidigt att blåsa i den visslan, den statistiken förvanskas av bl a att det är en survey, och att den enbart omfattar första kvartalet 2010, och med en ny iPhone i sommar, speciellt med läckan vi såg i april så finns det inte en människa vid sunda vätskor som köper en 3GS idag.
Alla väntar på den nya, dessutom får vi komma ihåg en sak till, Android ligger på x antal modeller på x antal operatörer, att androidlurar skulle gå om iPhone OS telefoner var självklart, jämför man däremot droid mot iPhone, eller N1 mot iPhone så ser det väldigt annorlunda ut.
Postad 11 maj 2010 - 13:07
Tex MMS....Klippa & klistra..Videoinspelning..Multitasking..
Men det är väl av omtanke

Postad 11 maj 2010 - 13:48
så du menar att i överlag så är iphone användare efter när de gäller teknik? :-)
edit
sen verkar ju dock många iphoneanvändare inte vara nöjda eftersom så många jailbreakar sina telefoner....eller har gjort iaf
Påstår du att det är normalt användande att sitta och mecka i ett terminalfönster och vid olika tillfällen flasha om luren, ja då kan vi ju avsluta all form av diskussion eftersom du inte lever i samma verklighet som oss andra.
nja...det är ju en fara på så sätt att användaren är inlåst på alla sätt...
inte hela världen just nu..men...
om nu tex microsoft gör samma med sitt wm...
Nokia ser att de andra 2 går det ju bra för och går samma väg själv...
då är det inte mycket till frihet kvar...
det är ingen omöjlighet...
då är det inte bara iphone ägarna som drabbas utan nästan alla andra...
säger inte att de blir så inom en snar framtid..men inom några år så skulle jag inte alls bli förvånad...
ännu värre om de tar efter och släpper bara en viss typ av telefon....
Nokia skulle väl börja dra ner antal modeller
Ge mig några exempel på vad som skulle göra att världen går under ifall andra tillverkare går samma väg som Apple...?
Android har gått om iphone's os i hemlamdet US.. Förändringens vind blåser.
Konstigt? Nej. Val av operatör är viktig, speciellt i ett land som USA som verkligen ligger efter på den fronten. Sedan används Android i många olika telefoner, iPhone OS används i en. Alltså är valet av telefoner med iPhone OS väldigt begränsat jämfört med iPhone. Jämför istället hur många som använder en specifik HTC-telefon med hur många som använder iPhone.
Dessutom så har försäljningen av iPhone saktat ner lite då en ny telefon ligger i pipen som många väntar på.
Om man tar bort kvalitétskontrolen kommer produkten bli en annan, Apple vill kunna stå för hur deras produkt upplevs. Jag tror personligen inte att låsningen handlar om att göra det svårt för någon snarare att underlätta för helt vanliga användare.
Precis så är det.
Är väl klart att som fasen att det inte bara är för användarnas väl..
Tex MMS....Klippa & klistra..Videoinspelning..Multitasking..
Men det är väl av omtanke
Allt detta gör ju iPhone...vart vill du komma?
Btw, en fråga...är du annat än ett troll?

Postad 11 maj 2010 - 14:08
poängen var ju att tidigare så har inte vissa funktioner fungerat men det har gått om man jailbreakat..
det bör väl även du veta ? :-)
normalt å hacka terminalen?...
nja men det var ju inte riktigt poängen ...
det jag försökte få fram var att öppenhet inte behöver vara tjorvigare...
nu för tiden erbjuder väl all möjligheten att flasha om os?
är väl inga konstigheter?
Postad 11 maj 2010 - 14:32
http://www.youtube.c...player_embedded
http://www.voddler.com/blog
Redigerat av NisseGurra, 11 maj 2010 - 14:41.
Postad 11 maj 2010 - 14:36
Om vi tar och jämför iPhone OS som baseras på Mac OS X med Mac OS X i datorn så kommer några funderingar: på datorn är operativsystemet helt upplåst och t.o.m terminalen är tillgänglig för den som vill. Vill jag hacka och modifiera mitt OS X går det alldeles utmärkt och Apple förefaller inte ens ogiltigförklara garantin på min Mac om jag gör det.
Trots att operativsystemet är helt upplåst har jag för närvarande kört min Mac utan ominstallation sedan hösten 2007, alltså i 2,5 år utan något direkt systemunderhåll. Jag känner mig alltså inte övertygad om att systemet blir kraschbenäget för att det är öppet för modifiering.

Nu får ni hemskt gärna förklara varför det är en så stor skillnad på mobilen att desktopversionen av Mac OS X är öppen men i den mobila versionen måste det låsas och begränsas. Alla argument för låst mobil-OS borde nämligen gälla datorversionen också eftersom det är samma OS i grunden.
Postad 11 maj 2010 - 14:38
Postad 11 maj 2010 - 14:49
Konstig det här med låsningen, de flesta iphoneantusiaster här hyllar den, jag känner 8-10 pers som har iphone, samtliga har jailbreakat den.Och alla utom en kan klassas som vanliga användare.
Jag kan nog summera deras orsak med ett ord, multitasking, kommer i sommar, tror andelen jailbreakare kommer att minska radikalt efter 4.0...
Jag känner 7, 1 av dem har jailbreakat.
Redigerat av simulacra, 11 maj 2010 - 14:54.
Postad 11 maj 2010 - 14:59
Lite sånt som man kan göra med android snart:
http://www.youtube.c...player_embedded
http://www.voddler.com/blog
Jahapp..?
Voddler kommer också till iPhone, att sedan Android väljer att stödja något så värdelöst som Flash får ju stå för dem. Jag gråter inte direkt

Ingen vettig person satsar på Flash. HTML5 är det som gäller.
Postad 11 maj 2010 - 15:21
Titta på videon så ser du vad man göraJahapp..?
Voddler kommer också till iPhone, att sedan Android väljer att stödja något så värdelöst som Flash får ju stå för dem. Jag gråter inte direkt
Ingen vettig person satsar på Flash. HTML5 är det som gäller.

Iphones begränsningar syns tydligt.
Postad 11 maj 2010 - 15:28
Titta på videon så ser du vad man göra
Iphones begränsningar syns tydligt.
Och hur tror du att batteritiden kommer att påverkas? Knappast åt det bättre hållet.
Sen är inte flash världens stabilaste produkt heller.
http://www.youtube.c...h?v=3hqFTx8rLsg
Postad 11 maj 2010 - 15:31
Och hur tror du att batteritiden kommer att påverkas? Knappast åt det bättre hållet.
Sen är inte flash världens stabilaste produkt heller.
http://www.youtube.c...h?v=3hqFTx8rLsg
Hur vet du att det är samma flashsupport?
Olika lurar och nexusen körde kommande android 2.2. Batteritid vet vi inget om.
Postad 11 maj 2010 - 15:43
Apple dissar inte flash för att de är arga på Adobe, utan för att Adobe inte kunnat visa dem att flash fungerar såpass bra på en mobil plattform som Apple vill att den ska funka på deras plattform, det är det senaste halvåret som de börjat bråka.
Jag säger inte att det är omöjligt, jag säger att det kan vara ett huvudbry som skapar kvalitetsproblem.
Postad 11 maj 2010 - 15:43
Samma sak för mig. Majoriteten av de jag känner som har en iPhone har jailbreakat sin nalle. Det är för mig ett bevins på att de inte gillar Apples inlåsning, eller rättare sagt att telefonen saknar basala funktioner som borde varit där från början. Annars hade de ju inte jailbreakat den...Konstig det här med låsningen, de flesta iphoneantusiaster här hyllar den, jag känner 8-10 pers som har iphone, samtliga har jailbreakat den.Och alla utom en kan klassas som vanliga användare.

Postad 11 maj 2010 - 15:44
Inse - Alla personer med koll inser att Flash inte är något att satsa på utan det är ett sjunkande skepp. Med all rätt, det är buggigt och prestandakrävande till max vilket sedan också får sidoeffekter som dränerade batterier och mycket ökad värmeutveckling. Detta är faktum, oavsett om det är Apple som går i spetsen i bråket med Adobe eller ej.
Om du tycker att Android då går i spetsen då de tillåter Flash så, ja...grattis

En annan sak för er som kör statistiksnacket nu, jag har 11 bekanta som använder iPhone. En av dessa har jailbreakat men har senare uppdaterat och struntat i att åter jailbreaka då han inte ansåg att det låg någon vinning i det.
Redigerat av zinned78, 11 maj 2010 - 15:48.
Postad 11 maj 2010 - 15:46
Skönt att alla som kör en iPhone slipper de "kvalitetsproblemen" då.Jag säger inte att det är omöjligt, jag säger att det kan vara ett huvudbry som skapar kvalitetsproblem.
Grattis å andra sidan till alla Androidanvändare som får möjligheten att själv välja att köra Flash eller inte och de möjligheter som finns.

Alla som har en "smartphone" får ju ändå ladda sin telefon varje dag, så det är väl knappats vara ett hållbart argument ändå.Med all rätt, det är buggigt och prestandakrävande till max vilket sedan också får sidoeffekter som dränerade batterier och mycket ökad värmeutveckling. Detta är faktum, oavsett om det är Apple som går i spetsen i bråket med Adobe eller ej.
Postad 11 maj 2010 - 15:50
Titta på videon ser du vad flash kan göra. Påstå att flash är ett sjunkande skepp får stå för dig (o hr Jobs)@NisseGurra
Inse - Alla personer med koll inser att Flash inte är något att satsa på utan det är ett sjunkande skepp. Med all rätt, det är buggigt och prestandakrävande till max vilket sedan också får sidoeffekter som dränerade batterier och mycket ökad värmeutveckling. Detta är faktum, oavsett om det är Apple som går i spetsen i bråket med Adobe eller ej.
Om du tycker att Android då går i spetsen då de tillåter Flash så, ja...grattisJag är oerhört glad att slippa det.
En annan sak för er som kör statistik snacket nu, jag har 11 bekanta som använder iPhone. En av dessa har jailbreakat men har senare uppdaterat och struntat i att åter jailbreaka då han inte ansåg att det låg någon vinning i det.
.
Som vanligt dissar applefansen saker som inte finns på iphone

Postad 11 maj 2010 - 15:52
Jag har inte sett någon skriva att hacka i terminalen är "normalt användande". Däremot är det bra om möjligheten finns.
Om vi tar och jämför iPhone OS som baseras på Mac OS X med Mac OS X i datorn så kommer några funderingar: på datorn är operativsystemet helt upplåst och t.o.m terminalen är tillgänglig för den som vill. Vill jag hacka och modifiera mitt OS X går det alldeles utmärkt och Apple förefaller inte ens ogiltigförklara garantin på min Mac om jag gör det.
Trots att operativsystemet är helt upplåst har jag för närvarande kört min Mac utan ominstallation sedan hösten 2007, alltså i 2,5 år utan något direkt systemunderhåll. Jag känner mig alltså inte övertygad om att systemet blir kraschbenäget för att det är öppet för modifiering.
Nu får ni hemskt gärna förklara varför det är en så stor skillnad på mobilen att desktopversionen av Mac OS X är öppen men i den mobila versionen måste det låsas och begränsas. Alla argument för låst mobil-OS borde nämligen gälla datorversionen också eftersom det är samma OS i grunden.
För att göra det kort: Det är inte samma OS. Iphone är en helt annan produkt och riktar sig mot en annan klientel och marknad än Mac. AppStore är troligen en av de större anledningarna. En hackad iPhone = inga pengar på AppStore. Sedan att de är är operatörs-exklusiva i många länder är också en orsak. Sedan är det en ren säkerhetsfråga där Apple nu kan säkerställa upplevelsen för normalanvändaren.
Personligen har även jag en iPhone 3G och ser inga rationella anledningar till varför jag ska jailbreaka telefonen.
Och känner cirka 10-15pers som har iPhone 3G/3GS varav en hackade och var stolt som fan att han kunde byta bakgrundsbild och ha tillgång till pirat-appar (känns nödvändigt

Har även iPod Touch rev1 och jailbreakade för att det inte fanns någon AppStore då, återställde när det kom och har aldrig kollat tillbaka på dessa buggiga appar och skit som man kunde få tag på via Installer.
Redigerat av Unregistered7da62804, 11 maj 2010 - 15:52.
Postad 11 maj 2010 - 15:54
Alla som har en "smartphone" får ju ändå ladda sin telefon varje dag, så det är väl knappats vara ett hållbart argument ändå.
Hahaha, vilket idiotiskt resonemang

"Flash orsakar krascher lite då och då samt att mitt batteri endast håller en halv dag för att jag surfar på Flash-siter och tittar på film där också. Men men, det är ju inget problem eftersom jag ändå måste ha laddare med mig i fickan då jag har en smartphone.
Om det finns ett problem så undviker man det genom att satsa på smartare tekniker, vilket bidrar till utveckling. Man fortsätter inte att köra vidare i det buggiga Flash-spåret.
Titta på videon ser du vad flash kan göra. Påstå att flash är ett sjunkande skepp får stå för dig (o hr Jobs)
.
Som vanligt dissar applefansen saker som inte finns på iphone
Du är ju inte läskunnig, ditt lilla troll

Jag vidhållet ju att Flash är värdelöst, argumenten för detta har jag ovan presenterat flera gånger och fler med mig. De större företagen på marknaden som undviker Flash blir också fler och fler för var dag.
Postad 11 maj 2010 - 15:55
eller att apps som är "the shit" i android store inte funkar för att deras telefon har fel sorts kamera, skit finns på alla plattformar.
Postad 11 maj 2010 - 15:56
Hahaha, vilket idiotiskt resonemang
"Flash orsakar krascher lite då och då samt att mitt batteri endast håller en halv dag för att jag surfar på Flash-siter och tittar på film där också. Men men, det är ju inget problem eftersom jag ändå måste ha laddare med mig i fickan då jag har en smartphone.
Om det finns ett problem så undviker man det genom att satsa på smartare tekniker, vilket bidrar till utveckling. Man fortsätter inte att köra vidare i det buggiga Flash-spåret.
Du är ju inte läskunnig, ditt lilla troll
Jag vidhållet ju att Flash är värdelöst, argumenten för detta har jag ovan presenterat flera gånger och fler med mig. De större företagen på marknaden som undviker Flash blir också fler och fler för var dag.
Mr Zinned är AppletRoll no 1

Mer info om kommande flash för android :
http://www.swedroid....-med-flash-10-1
Redigerat av NisseGurra, 11 maj 2010 - 15:58.
Postad 11 maj 2010 - 16:06
Postad 11 maj 2010 - 16:11
Är ju inte så att det skadar telefonen och gillar man det inte kan man ju slå av det...
tycker det är bra att man kan surfa på de flesta sidor och allt funkar
Postad 11 maj 2010 - 16:23
Eller för att dra parallellen åt iPhones håll, som med X10:an från SonyEricsson, som inte går att uppgradera från version 1.6 till version 2.x förrän de själva släpper det eftersom de har ######ts med att göra en lika korkad "egen" lösning där också. Hade det inte varit en egenkokad lösning som ska vara kontrollerad av dem själva, så kanske man hade kunnat uppdatera till senaste versionen från Google direkt. Så, det är lika illa där.Och som vanligt dissar androidfansen iPhone men håller tyst om att de kanske inte kan uppgradera sin lur till senaste version av android om ett år för att telefontillverkaren har släppt 2 nya modeller sen dess och inte är intresserade av att supporta den ngt mer.
eller att apps som är "the shit" i android store inte funkar för att deras telefon har fel sorts kamera, skit finns på alla plattformar.
hahaha, det där uttrycket är så sjukt roligt.Du är ju inte läskunnig, ditt lilla troll

Postad 11 maj 2010 - 16:39
Eller för att dra parallellen åt iPhones håll, som med X10:an från SonyEricsson, som inte går att uppgradera från version 1.6 till version 2.x förrän de själva släpper det eftersom de har ######ts med att göra en lika korkad "egen" lösning där också. Hade det inte varit en egenkokad lösning som ska vara kontrollerad av dem själva, så kanske man hade kunnat uppdatera till senaste versionen från Google direkt. Så, det är lika illa där.
Förstår faktiskt inte vad du menar med det där

Postad 11 maj 2010 - 16:48
Att SonyEricsson också har gjort en egen "låst" lösning i X10:an.Förstår faktiskt inte vad du menar med det där
Vi kunder som skulle vilja uppdatera telefonens OS till Android™ 2.1 (Éclair), kan helt enkelt inte det, eftersom SE har varit muppiga nog och göra sin egen lösning med ett överliggande skal (eller hur man nu vill förklara det, typ HTC:s Sense).
Jag är inte en av de som skriker högst för jag anser att 1.6 fungerar hur bra som helst och att det inte är några egentliga gigantiska skillnader, men med det sagt så är det självklart så att det hade varit trevligt, roligt och jättebra om man ändå kunde uppdatera till 2.1 när nu "alla andra" kan det. HTC:s telefoner som Legend och Desire har ju fått 2.1 direkt i leveransen, men de som kör X10 får vänta till i höst eller vinster när SE har anpassat sitt skal efter nästa version.
Ett "låst" och korkat system och sätt att kontrolelra mjukvaran, där jag som konsument blir drabbad. Hänger du med på den lilla parallellen?

Postad 11 maj 2010 - 16:56
http://www.youtube.c...h?v=udlxr8t1nZM
Säger bara Das Xphone all the way!
Redigerat av Unregistered44335, 11 maj 2010 - 16:59.
Postad 11 maj 2010 - 17:13
Ooh, xPhone, the real jesusphone!
Redigerat av simulacra, 11 maj 2010 - 17:18.
Postad 11 maj 2010 - 17:48
Postad 11 maj 2010 - 18:19
Typ Squeezebox, sonos och nu också pioneer och kanske marantz
Det vill till att androiderna kan detta också, då kommer man åt ytterligare
användare som idag är "låsta" i sina system.
Postad 11 maj 2010 - 18:48
Kanon. Då bidrar jag med ytterligare ett lite längre inlägg.Jaha nu har jag läst sju sidor och förstår inte riktigt vad som är problemet. Om 90% av Iphones användare tycker att Apples lösning är kanon och köper sin apps via appsstore så hindrar det väl inte att man låser upp telefonen och släpper den fri för resten av användarna. Kvalitétskontroll behöver man inte oroa sig om då 90% ändå går den säkra vägen och köper det som Apple garanterar är bra skit. Och de andra 10% blir nöjda med att kunna anpassa sin telefon precis som de vill.

Nej, det finns väl egentligen inget reellt problem egentligen. Bara en drös av oss power users, liberaler eller nördar(?), som inte gillar att Apple har låst sin produkt eller sina produkter på det sätt de gör och som tycker det är synd av olika anledningar.
Det där med den uppskattade siffran på 90 % (jag förstår att du drog till med en siffa nu), är rätt intressant, för om normala användare skulle få inblick i vad de "borde" kunnat göra de senaste tre åren (som multi tasking etc., inget krav på iTunes etc., dra och släppa låtar i Utforskaren för de som kör Windows osv.), så tror jag att fler skulle jailbreaka sin telefon. Jag tror för övrigt faktiskt att det antal personer som jailbreakar sin telefon är betydligt större än många tror.
Det enda jag försöker förmedla är att det finns en värld bortom Apples produkter, som jag tror fler skulle uppskatta, om de bara öppnade ögonen. Därför tänkte jag göra en jämförelse som jag drog för säkert två år sedan också här på forumet när jag jobbade i en liten konceptbutik som hette Bärbart (det fanns en butik i Farsta i Stockholm och en i Uppsala). Där sålde vi GPS:er, mobiltelefoner, handdatorer, kameror, MP3-spelare, hörlurar osv. Enda kriteriet var att produkten skulle gå att hålla i handen.
Det "unika" var att vi hade alla prylar så man kunde testa dem "live". Du kunde således ta ett par Sennheiser HD25 och koppla dem till en Creative Zen och provlyssna, byta lurar, köra originallurarna, jämföra med en Rio Carbon osv. Du kunde ta en kamera, ta ett kort, koppla den till en skrivare och skriva ut kortet för att se resultatet. I MP3-spelarna hade vi lagt in samma låtar men i olika genrer, olika bitrate osv. allt för att man skulle kunna jämföra allt på bästa sätt. Även iTunes, iriver Music Manage och de andra mjukvarorna var installerade på kassadatorn så att kunderna kunde se dem "live". Ett klockrent koncept, sa många.
Det roliga var nu att nästan var och varannan kund kom in i butiken var fast besluten om att de skulle ha "en sån där iPod". "Du har inte lust att bara provlyssna på ett par andra modeller, när du ändå är här liksom?" frågade jag oftast lite vänligt och det är klart de ville det (såvida de inte hade jättebråttom eller redan absolut hade bestämt sig till 100%, vilket de ofta inte hade). De peka ut ett par olika modeller, eller så rekommenderade jag några av de som det pratades mest om just då och oftast blev det fyra eller fem modeller från"Apple, iriver, iAudio, Sandisk och Creative. Rio Carbon var en storsäljare ett tag just för sin design.
Efter att ha testat med olika lurar, olika EQ-inställningar osv., sett lite av programmet så gick uppskattningsvis 80-85 % av alla från butiken med en MP3-spelare från iriver eller iAudio - inte Apple... Det var också den tiden då jag var så objektiv jag kunde vara utan att säga att "den här är bäst, den ska du ta istället". Så höll det på i åtta månader innan jag bytte jobb.
Min egen slutsats var att när kunderna fick klämma och känna på prylarna, så blev det ett helt annat resultat än vad de hade bestämt sig för från början. Det blev ingen iPod, för upplevelsen blev något annat än de hade tänkt sig och då till det bättre (annars hade de inte köpt de andra varumärkena) Jag har till och med haft kunder som har stoppat mig på stan två år senare (!) och sagt "kommer du ihåg mig, jag köpte en MP3-spelare av dig för ett par år sedan - den rullar fortfarande och jag är grymt nöjd". DÅ, blir man glad...
Vad vill jag komma fram till då? Jo, att Apple är grymma på reklam och en stor fördel är kvalitetskontrollen som många talar om och att det finns en del bra saker till. Men med boxen så kommer också nackdelarna som vi också har tagit upp här i fyra sidor. Eftersom jag däremot under de månaderna som gick på Bärbart, fick det svart på vitt och väldigt konkret, att kunderna i så stor grad valde något annat än just Apples iPod när det gällde MP3-spelare och då de fick möjligheten att testa prylarna LIVE, så kändes det rätt självklart att det finns en värld utanför Apples. Även kunderna verkade inse. Fler borde kunna få testa och veta lite mer om prylarna innan de tog sitt slutgiltiga beslut. Det finns för få ställen där man verkligen kan testa nästan "allt" live.
Skulle kunder till exempel få testa en Desire och en iPhone en vecka var innan de verkligen bestämde sig för vilken telefon de skulle köpa, så tror jag till exempel att betydligt fler skulle välja Desire istället av, återigen, en massa skäl som vi redan har nämnt i tidigare sidor. Jag har inget bevis för det, men med tanke på min upplevda verklighet för hur många som valde något annat när de väl fick möjligheten att jämföra prylar, så är jag ändå rätt säker på att så är fallet.

Bifogad fil(er)
Postad 11 maj 2010 - 20:57
Först denna inlåsning alla gnäller på.. är det porr ni saknar? Själv fattar jag inte problemet? Är det inte bra att någon centraliserar och i viss mån kontrollerar distributionen av appar i iPhone. Jag anser snarare att Appstore är en av styrkorna i iPhone. Det skapar en viss säkerhet - jag kan låta min barn köpa appar till sina telefoner utan att känna oro.
I mitt tycke är iPhonen den helt klart bästa telefonen för mig. Visst finns det saker man kan önska, bättre kamera och... eeeh.. sen kommer jag inte på något mer :-)
Har sen aldrig haft behovet att använda min telefon som USB-minne - där finns det billigare och snabbare varianter (fast jag har dropbox i telefonen - ungefär som usb-minne fast man behöver inte koppla in kabeln).
Tror att domedagsprofeterna gör en höna av en fjäder i detta fall. Visst är dyrkan av Steve Jobs lite sektbetonad emellanåt, och visst verkar de inte alltid förstå humor (tänker på Ellen Degeneres skämtreklam om iPhonen), jag tror inte heller att allt de gör är 100% rätt. Men faktum kvarstår. De har byggt en jäkligt bra telefon som når användare bortom det vanliga smartphonesegmentet (min fru är en). Visst är en del av det reklam - en annan ett starkt varumärke. Men i slutändan är det för att de saker de valt att göra faktiskt fungerar och dessutom är snyggt. Så enkelt är det i mina ögon.
Postad 11 maj 2010 - 21:10
- ÄGA EN IPHONE
Många använder inte hälften av de funktioner som finns och saknar alltså inget
Det är mobilnördar som kan allt om alla modeller som lider av de man kallar låsning
och alla andra ord man kan hitta på för att tala om vad man tycker om detta.
Jag vill äga en iphone men jag vill också äga en android
Tror jag köper en av varje

Edit: Men jag väntar på G4 modellerna
Redigerat av cedergren, 11 maj 2010 - 21:13.
Postad 11 maj 2010 - 21:15
Tror att många köper en Iphone för att de vill
- ÄGA EN IPHONE
Många använder inte hälften av de funktioner som finns och saknar alltså inget
Det är mobilnördar som kan allt om alla modeller som lider av de man kallar låsning
och alla andra ord man kan hitta på för att tala om vad man tycker om detta.
Jag vill äga en iphone men jag vill också äga en android
Tror jag köper en av varje
Edit: Men jag väntar på G4 modellerna
Gör så, min iPhone ligger i lådan medan X10an använts i ett par veckor och lilla HTC Legend dök ner i brevlådan igår, man kan aldrig ha för många mobiler

"The more the merrier"
Postad 11 maj 2010 - 22:11
Klart att det är bra för att du vet vad du får. Jag ser inget problem med det. Men om jag (och några andra) vill ha andra möjligheter också, vilket kanske inte är så konstigt. Jag använder både Windows och Ubuntu på min dator hemma och förespråkar gärna Linux för mina kamrater men jag har full förståelse att alla inte vill ha det som operativsystem. Men jag är sådan, jag kör med GIMP för det fungerar lika bra som PS och jag vill inte lägga pengar på någon när jag kan få ett bra program fritt. Samtidigt har jag full förståelse att folk köper PS Elements för det känns tryggt och man kan få support om något skulle krångla. Vi är alla olika, jag gillar att bygga mina egna datorer och veta vad jag har i dem och sitta och pysslar med operativsystemet för att optimera. Andra gillar att köpa sin dator på SIBA och kunna ringa ett nummer om det strular. Jag valde HTC för att jag gillade Android, ville inte vara låst vid saker som Itunes och vill kunna få använda den produkten som jag köpt på det sättet jag vill.Först denna inlåsning alla gnäller på.. är det porr ni saknar? Själv fattar jag inte problemet? Är det inte bra att någon centraliserar och i viss mån kontrollerar distributionen av appar i iPhone. Jag anser snarare att Appstore är en av styrkorna i iPhone. Det skapar en viss säkerhet - jag kan låta min barn köpa appar till sina telefoner utan att känna oro.
Har sen aldrig haft behovet att använda min telefon som USB-minne - där finns det billigare och snabbare varianter (fast jag har dropbox i telefonen - ungefär som usb-minne fast man behöver inte koppla in kabeln).
Sedan använder inte telefonen som USB-minnen utan poängen är att du är inte låst (det där ordet igen) till ett visst program när du vill t ex lägga in låtar på din telefonen. Med en android kan du koppla in telefonen välja diskenhet och se telefonen i utforskaren och på sätt smidigt och enkelt lägga in låtar och filmer, precis som du gör med ett usb-minne.
Postad 12 maj 2010 - 01:33
Det är ju lite kul att du på ett sätt säger emot dig själv här. Android är en öppen plattform vilket innebär att SE kan göra lite som de vill med plattformen till sina modeller. De kan göra sina egna lösningar och behöver inte förlita sig till det som google har bestämt i förväg. Men nej, då var SE muppiga för de gick sin egen väg och följde inte Androidstandarden. Så nu måste du med flera vänta på de uppdaterade funktionerna från google för att du valde "fel modell". Även om SE inte hade lagt till sin speciallösning så hade ändå SE bestämt när DU skulle få uppdatera till 2.1. Det gäller alla tillverkare, vilka monster! Men jag förstår vad du menar med muppig lösning så hoppa inte på mig nu bara för det. Tyckte det var lite kul bara. Men det är samtidigt väldigt skönt att det är just sånt som jag som iPhone-ägare slipper fundera över. Valde jag rätt Androidlur? Vilka kommer uppdatera först? Vilka har den senaste versionen? Du får nog vänja dig vid att Samsung, HTC, SE m.fl. kommer bygga in sina speciallösningar till sina Androidmodeller för att ha något unikt vilket innebär att de kommer uppdateras lite senare. Vill man vara först med uppdateringarna till Android så måste man (förmodligen) välja en Googletelefon.Att SonyEricsson också har gjort en egen "låst" lösning i X10:an.
Vi kunder som skulle vilja uppdatera telefonens OS till Android™ 2.1 (Éclair), kan helt enkelt inte det, eftersom SE har varit muppiga nog och göra sin egen lösning med ett överliggande skal (eller hur man nu vill förklara det, typ HTC:s Sense).
Jag är inte en av de som skriker högst för jag anser att 1.6 fungerar hur bra som helst och att det inte är några egentliga gigantiska skillnader, men med det sagt så är det självklart så att det hade varit trevligt, roligt och jättebra om man ändå kunde uppdatera till 2.1 när nu "alla andra" kan det. HTC:s telefoner som Legend och Desire har ju fått 2.1 direkt i leveransen, men de som kör X10 får vänta till i höst eller vinster när SE har anpassat sitt skal efter nästa version.
Ett "låst" och korkat system och sätt att kontrolelra mjukvaran, där jag som konsument blir drabbad. Hänger du med på den lilla parallellen?
Sen skriver du att du ändå är nöjd med 1.6 och det är inga större förändringar som du saknar. Men du har inte reflekterat över att det är just så de flesta iPhoneägarna känner. De är nöjda med sin telefon och de funktionerna de saknar kan de leva utan, annars hade de förmodligen inte köpt telefonen eller bytt för längesen. Det är inte jättemånga som köper en så förhållandevis dyr telefon som iPhone är och inte riktigt vet vad det är de köpt. Men det är nog ungefär lika många som köper den nya heta X10 som de läst om i media (eller annan Androidlur) och senare märker att, shit, jag kan inte köra det här programmet för jag har inte den senaste versionen av Android. Den här telefonen var inget för mig. Det är inte bra med hype

Sen för att nämna jailbreak bland vänner så känner jag 10-12 st som äger en iPhone. Men jag känner bara en som har jailbreakat och anledningen är multitasking (för gps) och för att kunna ladda ner gratisprogram (han skulle inte jailbreaka efter v.4.0). Gratisprogram tror jag är en stor anledningen till varför folk jailbreakar. Det är även en stor anledning till varför inte Apple tillåter jailbreak och möjligheten att ladda in program utanför iTunes. Främst för att de förlorar pengar på det men låt oss inte glömma att Apple vill ha många utvecklare till sin plattform och är det något som skrämmer iväg utvecklare så är är det piratkopior. Tjänar de inga pengar så skapas det inte lika många appar (som är av högre kvalité).
Sen att Apple skulle tillåta flera App Stores ser jag ingen mening med heller? Skulle programmen bli billigare? Knappast då det inte är Apple utan utvecklarna själva som sätter priset. Skulle det bli ett större utbud? Något större men med runt 200 000 program så ser inte jag att utbudet skulle behöva bli större? Skulle programmen bli bättre? Knappast då Apple inte kan kvalitétskontrollera alla programmen. Finns mycket skräp som det är redan och det hade ökat markant. Blir det bättre för kunden? För Apples målgrupp, nej. Det blir rörigare med flera App Stores, inte lika lätt att hitta utan man måste kolla runt i flera "affärer" för att hitta. Man kanske läser eller hör talas om en app och istället för att gå in på det självklara stället så får man förmodligen leta lite. Sen blir det inte lika säkert för kunden då Apple förmodligen inte kan garantera säkra kortköp, icke skadlig kod, stabilt operativsystem m.m. De som skulle bli nöjda är dem som vill ha större valfrihet, men jag är tveksam till att det egentligen skulle bli bättre för dem. De skulle möjligtvis sova bättre i vetskapen att de köpt en telefon där de själva får välja var de ska köpa sina Apps.
Det finns ingen telefon som passar alla och den perfekta telefonen kommer aldrig att tillverkas heller. Vi har olika preferenser och ingen tillverkare eller plattform kommer tillgodose allas önskemål. Så ni kan diskutera öppen vs. låst plattform hur mycket ni vill men det kommer alltid finnas folk som fördrar det ena framför det andra. Men det bästa av allt är att vi faktiskt har ett val. Den som tror att Apples lösning är ett hot för att det kan bli en ny standard i branschen är väl ändå ganska naiv. Det kommer alltid att finnas powerusers och de kommer alltid att kräva öppna plattformar och därför kommer det alltid att finnas öppna plattformar. För om de försvinner så kommer de ändå se till att de blir öppna i form av jailbreak eller liknande så det är nog bara att sitta lugnt i båten och välja den telefonen som passar dig bäst. Att försöka övertala folk på ett forum att de har fel och borde välja en annan lösning än den de valt kommer garanterat inte att stoppa eventuella förändringar i mobilbranschen. Men det är kul med diskussioner och jag måste säga att det har varit ganska kul att läsa många av argumenten i den här tråden.
Jag kommer, som jag nämnt tidigare, med all sannolikhet att köpa nästa iPhone. Men det är inte för att jag inte gillar Android utan det är endast på grund av att jag verkligen gillar iPhone OS och nästa version blir garanterat ännu bättre, både mjuk- och hårdvarumässigt.
ps.
Sen vill jag bara poängtera att anledningen till att iPhone saknade MMS m.m i början berodde främst på att AT&T i USA inte klarade av att leverera det till sina kunder och därför valde Apple helt enkelt att slopa funktionen. När iPhonen senare släpptes i hela världen så kom uppdateringen med MMS bl.a, men inte till de amerikanska kunderna med AT&T för de fick vänta nästan ett år innan det fungerade för dem. Så var det med det...
Redigerat av smellymarq, 12 maj 2010 - 01:41.
Postad 12 maj 2010 - 04:49
Tror att den exakta ordväxlingen lät "Det finns inget tekniskt problem att skriva ihop en MMS-funktion till iPhone, det skulle säkerligen inte ta mer än 5 minuter att göra det, men vi har VALT att inte stöda funktionen eftersom vi tycker att den är sämre och dyrare än mail"
Orsaken till att de senare gav med sig var mest oss européer som var aningen mer bekväma med att skicka mms eftersom mig veterligen tar inga operatörer här ut avgifter för att ta emot sms och mms, vilket är vanligare i nordamerika.
Det tankesättet var baserat på när Apple skeppade sina iMacs utan diskettstation eftersom de tyckte att det var ett döende format, problemet var bara att de inte låg rätt i tiden för att sluta stöda mms, jag tror att det skulle fungera bättre idag eftersom fler har telefoner som klarar pushmail som kan visa bilder/videos mm bättre.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar