Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mätdata, mätmetoder, resultat, subjektivitet och objektivitet

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 July 2010 - 16:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
De verkar ha en sund inställning till ljudåtergivning. Det är ju precis som de skriver - mäter en apparat dåligt, så vet man att man har ett problem. Men ett bra mätresultat är inte en garanti för bra ljud.

Synd bara att det budskapet inte sprids bland en del anhängare.

Postad 08 July 2010 - 16:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kan inte låta bli att lägga in lite länkar så kan ev nytillkomna läsa lite om hur det brukar gå till i motbevisningsvärlden.:lol:

För ämnet är minst sagt klassiskt.

https://www.minhembi...p;hl=dogmatiker

https://www.minhembi...mp;hl=motbevisa

https://www.minhembi...mp;hl=motbevisa

https://www.minhembi...mp;hl=blindtest

http://www.faktiskt....o...asc&start=0

Grundbudskapet i samtliga trådar är dock detsamma och ett riktigt bra citat jag hittade i en av dem är att om så 5 miljoner människor hör skillnad på två apparater är det fortfarande placebo om ETT blindtest (sannolikt med slumpgenerator naturligtvis) "visat" att det "inte hörs någon skillnad".

Jag kan bara konstatera att det envisa försöket att motbevisa skillnader mellan audiokomponenter inte är någon sysselsättning som ger oss bättre utrustning eller som för utvecklingen framåt. Tvärtom leder den vägen bakåt.

Det är bättre att arbeta för bättre testmetodik för att analysera skillnader och göra bättre utvärderingar av utrustning. Det innebär då inte att blindtest skall eller bör lyftas fram som annat än ett sätt att analysera skillnader med enbart hörselsinnet inkopplat.

Att dra på växlar att blindtest motbevisar skillnader och att skillnaderna generellt "försvinner" vid BT är helt enkelt fel väg. BT med slumpgenerator är enligt min uppfattning inget bra sätt att testa på - BT (utan slumpgenerator) iövrigt är en utmärkt metodik för att utvärdera skillnader.

Sedan ser jag ingen anledning att bryta in i en tråd och börja motbevisa om någon skriver att "stereoförstärkare X låter mycket bra och det jag hört av receiver Y tyder inte på att den slår X".

Postad 08 July 2010 - 18:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vore jätteintressant att veta med tanke på de krav du verkar ställa.
Själv har jag inte alls några "värstingprylar" och jag undrar vilka elektronik/högtalare man ska ha för att få grejerna så "perfekt" uppmätta för att man ska kunna stå ut med att lyssna..... :lol:

Berätta gärna lite snabbt bara!
Jag fattar nog rätt fort.

Jag har Ino audio i32s och Profundus Y-4. Driver dessa med Rotel 1090 och Nad 208. Använder en SB3 och Pioneer 668 som källa och Denon 2106 som försteg. Rummet är omgjord efter ritningar som Ingvar öhman gjort när han var här. Det vill säga, jag har sänkt efterklangen rejält, tagit hand om första reflexen, och diffuserat "live" delen. Rummet är inte klart än men det är rätt nära.

Postad 08 July 2010 - 18:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Till MKarlsson74: den HiFi-ateistiska läran som går ut på att det "inte är någon skillnad" alternativt "små skillnader" bevisat av blindtest utförda med slumpgenerator är en lära jag är starkt negativt till och anser man att den är "verkligheten" så säger jag: lycka till.

Det jag tycker är intressant är att du, fast du varit med i denna debatten så länge, inte förstått vad som sägs. Ingen säger det du skriver. Det som sägs är att man inte kan veta om det verkligen är skillnad vid öppna tester.
Att du verkar beskriva detta som en "tro" från din sida visar väl hur orimligt du resonerar. Istället för tro och avfärda att som går emot din tro så kan du vara öppen och läsa och förstå vad som skrivs. Bevisen finns ju redan för den som vill veta.

Postad 08 July 2010 - 18:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Måste bara säga att du verkar vara av vettig börd :lol:

För övrigt skulle jag vilja citera en text från LTS hemsida:

När jag läser detta tycker jag det låter vettigt. Det konstiga är att jag inte alls får samma uppfattning när vissa som jag tror är av samma skola uttalar sig om saken.

Skulle vilja påstå att du har läst extremt dåligt eftersom det har hela tiden talats om blinda lyssningstest!

Tycker det är intressant att flera inte verkar läsa vad som skrivs men har inga som helst problem att föra en debatt om det. Det är ju inte första gången jag har behövt sagt detta.

De verkar ha en sund inställning till ljudåtergivning. Det är ju precis som de skriver - mäter en apparat dåligt, så vet man att man har ett problem. Men ett bra mätresultat är inte en garanti för bra ljud.

Synd bara att det budskapet inte sprids bland en del anhängare.

Vilka är det du talar om?

Postad 08 July 2010 - 19:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Poängen med blindtester och nivåmatchning är BARA intressant om man vill verkligen veta om skillnaden man upplever är verklig eller ej. Så bryr man sig inte om det så spelar det ingen roll.
Anledningen varför man behöver blindtesta är att vi medvetet och omedvetet kan ha olika åsikter, preferenser och tankar. Vi kan helt enkelt ha påverkats, medvetet eller omedvetet av reklam, utseende, försäljaren, tidningar eller dyl. Detta är ju ingen nytt utan något man tar fasta på inom många områden (blindtestning av viner t ex). Det är helt enkelt för lätt att lura hjärnan.

Postad 08 July 2010 - 19:09

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Grundbudskapet i samtliga trådar är dock detsamma och ett riktigt bra citat jag hittade i en av dem är att om så 5 miljoner människor hör skillnad på två apparater är det fortfarande placebo om ETT blindtest (sannolikt med slumpgenerator naturligtvis) "visat" att det "inte hörs någon skillnad".

Jag har inte tittat, men är du säker på att det inte var tvärtom? Det tror jag, för då låter det mer som något jag läst.
Att om fem miljoner människor inte hör skillnad, men en person gör det, räcker det för att falsifiera att hypotesen om att en produkt skulle vara transparent.

Det du skriver har jag aldrig läst. Det är ju hur tokigt som helst. Det är ju bara att skicka in en lomhörd. :lol:

Postad 08 July 2010 - 19:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Under alla år har de mest ivriga företrädarna för HiFi-ateismen - personerna som talar om placebos stora betydelse etc - helt enkelt inte lyckats föra fram sina teser på ett bra sätt. Inbrytningar i trådar med argument om "obefintliga skillnader", blindtest som företrädesvis visar att skillnader försvinner etc parat med argumentation om "tro" kontra "vetenskap" (vetenskap = LTS F/E-tester) leder fortfarande ingen vart.

Det är också underhållande att ständigt läsa att "så är det inte" när man beskriver fenomenet. Trådarna finns ju - det är bara att söka - argumenten är ju alltid de gamla vanliga.

Några andra argument än:

1. Placebo har en mycket stark verkan som gör att öppen lyssning ger helt oanvändbara resultat. Problemet ligger i att lyssningen sker öppet (oavsett hur metodisk man än är fallerar allt på den detaljen).
2. Blindtest ger resultatet att skillnader "som hörs vid öppen lyssning" försvinner. Även s.k stora skillnader försvinner vid BT.
3. Olika utnivåer på apparaterna totalsaboterar alla lyssningsintryck vilket gör att det inte bara är BT som krävs för rätt resultat - även nivåerna måste justeras. Därför går det att såga alla lyssningsintryck som skett utan nivåkalibrering. Även om volymen justerats med en ljudtrycksmätare (förstärkarens volym) går resultatet att såga - helst skall det justeras vid utgångarna på källan.
4. Vid ett blindtest bör man helst använda slumpgenerator.
5. Elektronik når maximal prestanda vid mycket låg kostnad.
6. Högtalare är oerhört komplexa och dyra - därför är det helt naturligt att köpa ett par för t.ex 50.000 kronor - däremot är det helt felaktigt att köpa elektronik för motsvarande summa. Generellt är det fel att t.ex lägga 50% på högtalarna och 50% på elektroniken.
7. Transparent utrustning (testad av LTS) är generellt bättre än övrig utrustning.
8. Att lyssna själv inför köp är en dålig metod. Den bra metoden är att rakt av köpa från LTS rekommenderat-lista.
9. Hela HiFi-branschen är korrumperad och har ett ondskefullt mål: att sälja en apparat för 20.000 kronor när det räcker med 2000 kronor. Generellt vill branschen sälja alldeles för dyr utrustning till konsumenterna (det är bara högtalare som är legitimt att ta bra betalt för).
10. På forum (förutom Faktiskt.se) ges dåliga råd generellt - placeboråd där stackars människor rekommenderas att köpa en förstärkare för 20.000 kronor när det räcker med en Denon för 5000 kronor för att nå målet.
11. Förutom den korrupta branschen och forumen med alla placeboråd (öppna lyssningar, olika nivåer, färgad utrustning, dyr utrustning) finns tidningarna. De är förfärliga publikationer som liksom branschen iövrigt lurar de arma läsarna att köpa "för dyr utrustning".
13. Lösningen på alla dessa problem är att konvertera från den felaktiga läran till den rätta, HiFi-ateistiska läran. Då tar man avstånd från alla färgade apparater, felaktiga råd och ger sig ut och motbevisar samtidigt som man byter ut sin anläggning mot en transparent sak från LTS rekommenderatlista.

Tyvärr, jag delar helt enkelt inte detta. När det gäller tidningarna som skapar så upprörda känslor betraktar jag dem som marknadsöversikter och "poetiska skildringar" av ljudet från olika apparater. Någon sanning är det inte.

Dock gör överdrivna lyssningsintryck i tidningar inte att den motsatta läran, alltså "obefintligaskillnader-läran" blir den rätta.

Att propagera ovanstående 12 punkter som den enda sanna vägen till HiFi-nirvana och höja upp det till en "mer korrekt", "vetenskaplig" och "sann" lära upprepade gånger gagnar inte saken. Framförallt inte när man bryter in i trådar och ständigt talar om obefintliga skillnader och hur placebo totalsaboterar alla lyssningsintryck.

Vill man missionera den HiFi-ateistiska läran är det bättre att starta en "hifiateism.se" och missionera den vägen.

Ja, ateism vare sig det handlar om HiFi eller annat är enligt min enkla uppfattning en "förnekelseideologi" där man förnekar saker som inte "vetenskapen kan bevisa" eller som inte går att förklara med de vetenskapliga metoder som finns idag. Motsatsen till det är ett öppet sinnelag där man inser att vetenskapen inte har svaret på alla frågor - vare sig det gäller HiFi eller annat.

Att t.ex förneka/bortförklara/motbevisa skillnader på audiokomponenter och ständigt avvisa skillnaderna med "placebo" o.dyl argument är knappast att närma sig området vetenskapligt. Man bör snällt acceptera att det finns skillnader - inte kämpa emot dem - och koncentrera sig på att ta reda på vad de består av och om de finns i det specifika fallet. Att på förhand proklamera att det "inte är skillnad" eller "obefintliga skillnader" är motsatsen till ett öppet sinnelag. Det är lika "fint" som ateism iövrigt där man "vet" hur saker förhåller sig och därmed stänger dörren för andra förklaringsmodeller.

Postad 08 July 2010 - 19:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Under alla år har de mest ivriga företrädarna för HiFi-ateismen - personerna som talar om placebos stora betydelse etc - helt enkelt inte lyckats föra fram sina teser på ett bra sätt. Inbrytningar i trådar med argument om "obefintliga skillnader", blindtest som företrädesvis visar att skillnader försvinner etc parat med argumentation om "tro" kontra "vetenskap" (vetenskap = LTS F/E-tester) leder fortfarande ingen vart.

Helt fel. Det har framförts massor av kontrollerade tester som visat att personer, som i öppet test "hört skillnad", har inte hört något när dom inte visste vad dom lyssnade på. Man har även, under snart 10 år, frågat om man ska göra test ihop, vilket har aldrig blivit av. Man har helt enkelt inte vågat ställa upp på dom.

Så, du framför felaktiga påstående. För antingen så har du inte läst något alls i dessa debatter eller så hittar du på saker för dom ska passa din tro. Oavsett så är det dålig stil.

Postad 08 July 2010 - 19:21

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Skulle vilja påstå att du har läst extremt dåligt eftersom det har hela tiden talats om blinda lyssningstest!

Nu på slutet ja, men tråden i sig handlar väl om Mätdata, mätmetoder, resultat, subjektivitet och objektivitet?

Tillägg i efterhand: Jag är inte 100% säker på vad du menar. Alternativt kan det vara att du tror jag tror att man inte lyssnar under ett blindtest?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 08 July 2010 - 19:32.

Postad 08 July 2010 - 19:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nu på slutet ja, men tråden i sig handlar väl om Mätdata, mätmetoder, resultat, subjektivitet och objektivitet?

Jaså? Redan i mitt andra inlägg i denna tråden, på sida 1, så tog jag upp blindtester och nivåmatchning. Det handlar helt enkelt om lyssningstest och har så varit hela tiden. Sen att flera läser och tolkar in helt andra saker kan inte jag och andra beskyllas för. Det bästa vore om man faktiskt läste vad som stod.
Både resultat, och objektivitet har med lyssningstest att göra.

Postad 08 July 2010 - 19:30

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
AVR4000: Jag tycker många av dina punkter är fördomar tyvärr eller väldigt vida tolkningar. Jag skulle knappt kunna stå för ens hälften av dem. Jag känner mig ju lite träffad och det är därför jag svarar. Medlem i LTS och medlem på Faktiskt å allt. Alla fel liksom. :lol:

Redigerat av shifts, 08 July 2010 - 19:36.

Postad 08 July 2010 - 19:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Helt fel. Det har framförts massor av kontrollerade tester som visat att personer, som i öppet test "hört skillnad", har inte hört något när dom inte visste vad dom lyssnade på. Man har även, under snart 10 år, frågat om man ska göra test ihop, vilket har aldrig blivit av. Man har helt enkelt inte vågat ställa upp på dom.

Så, du framför felaktiga påstående. För antingen så har du inte läst något alls i dessa debatter eller så hittar du på saker för dom ska passa din tro. Oavsett så är det dålig stil.

Jag kör mycket gärna med dålig stil. :lol:

Min enkla motfråga är: har dina älskade blindtest skett med slumpgenerator?

Om jag ena gången lyssnar på en Marantz, Pioneer och Denon och sedan lyssnar på A, B och C - utan slumpgenerator - och är metodisk och lyssnar analytiskt kommer de protokoll som förs att visa att ljudet är detsamma.

Stor skillnad (som försvinner) som beror på att jag vid session 1 lyssnar på Marantz och vid session 2 (blint) lyssnar på samma förstärkare men nu känd som B beror på felaktig lyssningsmetodik och inte på att jag ena gången såg en Marantz och andra gången ett skynke.

Det jag lärt mig vid skillnadsanalys är att det kräver upprepade lyssningar, ofta är skillnaderna av en karaktär att de måste detaljstuderas genom att man lyssnar på specifika delar av en melodi för att t.ex fastställa instrumentseparation. Lyssnar man på det sättet - analytiskt - kommer samma skillnad att framträda öppet som blint.

Dock måste man ofta lyssna in sig på skillnaden så man vet hur den yttrar sig - det gäller att veta "hur den låter" o.s.v. Det är mycket enkelt att villa bort sig och missa skillnader - har man dessutom en slumpgenerator inblandad blir det ännu svårare - men det innebär dock inte att skillnaderna inte finns.

Det går också enkelt att maskera ev skillnader med t.ex musikval o.dyl.

Hör man "stor skillnad" öppet och sedan blint inte hör den stora skillnaden har man helt enkelt lyssnat med bristande metodik och inte varit tillräckligt noga med att fastställa skillnaden.

Själv har jag misslyckats att höra skillnad på apparater - de har helt enkelt låtit identiskt med den musik jag använt. Därför är jag inte på något vis manisk med att det "måste" vara skillnad på varenda komponent. Däremot bör man acceptera att det finns skillnader och ta reda på vad de består av och i de fall de inte finns - meddela det.

Postad 08 July 2010 - 19:37

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Jaså? Redan i mitt andra inlägg i denna tråden, på sida 1, så tog jag upp blindtester och nivåmatchning. Det handlar helt enkelt om lyssningstest och har så varit hela tiden. Sen att flera läser och tolkar in helt andra saker kan inte jag och andra beskyllas för. Det bästa vore om man faktiskt läste vad som stod.
Både resultat, och objektivitet har med lyssningstest att göra.

Nu hänger jag inte alls med på vad du menar. Jag tror vi skriver förbi varandra där.

Postad 08 July 2010 - 19:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hör man "stor skillnad" öppet och sedan blint inte hör den stora skillnaden har man helt enkelt lyssnat med bristande metodik och inte varit tillräckligt noga med att fastställa skillnaden.

Nej, man kan även ha inbillat sig det. Vilket är mycket vanligt hos audiofiler. Det är väl därför dom inte vill/vågar ställa upp på blindtester. :lol:
Så, det finns redan massiv bevis mot det du säger. Så istället för upprepa samma sak igen, så kan du väl reflektera över det.

Nu hänger jag inte alls med på vad du menar. Jag tror vi skriver förbi varandra där.

Inte vad jag kan se. Från min sida har det hela tiden handlat om lyssningstest. Det är Cedergren mfl som ständigt påpekar att man istället ska lyssna för mäta, fast jag säger det hela tiden.

Postad 08 July 2010 - 19:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det finns ju ett reportage från SVT på youtube där man låter folk dricka två olika läskflaskor och många påpekar stor skillnad mellan dessa två olika sorter. Fast, det är exakt SAMMA läsk med olika papper runt. Trots det så har flera upplevt stor skillnad och vissa fortsätter hävda det efter avslöjandet. Det inslaget har stora paralleller till det vi snackar om här. Rätt kul faktiskt hur lika det är. :lol:

Postad 08 July 2010 - 20:59

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Enkel fråga igen: används slumpgenerator vid dessa blindtester där skillnader försvinner eller ej?

Om ja är det en viktig förklaring till att skillnaderna försvann.

Om nej är det lyssningsmetodiken som fallerat.

Kör man ett lyssningstest och stora skillnader framkommer som sedan plötsligt försvinner p.g.a att man har ett skynke framför apparaterna är det helt enkelt något fel i lyssningsmetodiken och analyserandet. Om skynket är den enda skillnaden - allt annat är identiskt - innebär det samma ljud och vid tillräckligt analytisk lyssning på väl definierade skillnader kommer dessa att framträda på exakt samma sätt som vid den öppna lyssningen.

Jag har lärt mig att skillnadsanalys kräver att man t.ex lyssnar efter "instrumentseparation mellan piano och trummor samt handklappningar på låt X mellan minuttal 01:00 - 01:43" - för att finna en skillnad. Om den funna skillnaden utgörs av förbättrad separation mellan instrumenten kommer den - om den lyssnats fram tillräckligt noga - att framträda även om jag ena gången lyssnar på "Marantz" och andra gången på "B".

Min erfarenhet är att skillnader som beror på andra faktorer är omöjliga att repetera över tid och man har ofta en tendens att uppfatta skillnaden på ett varierande sätt. Den yttrar sig alltså inte på samma vis - just repeterbarhet är en viktig faktor som jag ser på saken.

En "skillnad" som inte är repeterbar utan som verkar variera och som t.ex inte uppfattas vid ett senare tillfälle är högst troligt ingen verklig skillnad utan en upplevelse.

Sedan har jag lärt mig att det är mycket vanligt att nyansskillnader felaktigt beskrivs som stora skillnader vilket också kan vara en bidragande orsak till att de "försvinner". Använder man överord om nyanser har man sannolikt missuppfattat nyansen och därmed misslyckas man med att identifiera den - t.ex vid ett BT.

Postad 08 July 2010 - 21:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Att propagera ovanstående 12 punkter som den enda sanna vägen till HiFi-nirvana och höja upp det till en "mer korrekt", "vetenskaplig" och "sann" lära upprepade gånger gagnar inte saken. Framförallt inte när man bryter in i trådar och ständigt talar om obefintliga skillnader och hur placebo totalsaboterar alla lyssningsintryck.

Du klagar på "vissas" argument och liknelser men kommer själv med grova överdrifter och svepande generaliseringar. Tyvärr kan många fås till att tro att det du skriver verkligen är sant och även koppla någon eller några medlemmar, något forum eller en ljudteknisk förening till påståendena. Ger garanterat några enkla poäng hos en del medlemmar men knappast ärligt och just...
Var inte länge sedan en medlem skrev att jag upprepat propagerar för inos produkter trots att jag aldrig ägt eller ens lyssnat på några av Öhmans skapelser. Han hade troligen fått detta upprepat för sig så många gånger att han såg det som självklart och sant. Jag har även blivit beskylld för att kräva blindtester vilket inte heller det var sant.

Problemet i trådar som denna är imo inte vad som diskuteras, det är HUR det görs. Är det kanske så att de fåtal som inte klarar att föra en sansad diskussion utan att börja försöka sänka och nedvärdera andra helt enkelt till slut måste plockas bort? Hur många extra nicks, varningar, avstängningar, banningar skall behövas för att man skall ha förbrukat sina chanser...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 July 2010 - 21:16.

Postad 08 July 2010 - 21:36

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Syns inte det jag skriver? :lol:

Postad 08 July 2010 - 21:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kan mycket väl ändra mig i.a.f till en del men summan av alla trådar gör att de 12 punkterna ligger nära till hands.

Nu är min uppfattning att det är ett mycket begränsat fåtal som verkligen använder dessa 12 punkter som ledord - dock har någon eller flera av dem varit grundtemat när trådinbrytningar m.m gjorts.

Jag är övertygad om att problemen inte uppstått om åsikterna istället förts fram i nya trådar generellt - det som skapat upprörda känslor är just inbrytandet. Enligt de uppgifter jag fått har det runt 2007 funnits ett antal trådar som spårade ur så fullständigt att de sedermera doldes av moderatorerna.

Jag citerar nu ett inlägg som beskriver hur kriget började en gång i tiden. Det stämmer i.a.f med min uppfattning om det hela.

Nu minns jag inte exakt hur den här stormen började men jag har för mig att det var mer åt det här hållet:

Medlem A: Den här CD-spelaren låter bra.
Medlem B: Så får du inte säga eftersom du har lyssnat fel.
Medlem A: Jo, men jag har ju lyssnat jättemycket på den och jämfört med jättemånga andra CD-spelare.
Medlem B: Lyssnade du blint?
Medlem A: Nej.
Medlem B: Då får du inte säga att den låter bra eftersom du egentligen inte vet.
Medlem A: Jo, men jag och alla mina kompisar tycker att den låter jättebra.
Medlem B: Placebo.
Medlem A: Nehejdå, jag vet precis hur den låter.
Medlem B: Det gör du inte alls. Det är bara inbillning.
Medlem A: Men jag hör ju en massa detaljer i ljudet som inte hörs med andra CD-spelare. Hur kan det vara inbillning?
Medlem B: Det är alltid inbillning om man inte lyssnar blint. Det enda sättet att komma undan inbillning är att lyssna blint.
Medlem A: Det låter ju helt snurrigt!
Medlem B: Om du läser på mer så förstår du att du är okunnig.

Det återfinns i denna tråd:

Blindtester

Postad 08 July 2010 - 22:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du klagar på "vissas" argument och liknelser men kommer själv med grova överdrifter och svepande generaliseringar. Tyvärr kan många fås till att tro att det du skriver verkligen är sant och även koppla någon eller några medlemmar, något forum eller en ljudteknisk förening till påståendena. Ger garanterat några enkla poäng hos en del medlemmar men knappast ärligt och just...

Han gör det hela tiden. Extremt oseriöst av han och visar mest att han inte kan ha några argument alls om han måste hitta på saker hela tiden.

Det finns ju ett reportage från SVT på youtube där man låter folk dricka två olika läskflaskor och många påpekar stor skillnad mellan dessa två olika sorter. Fast, det är exakt SAMMA läsk med olika papper runt. Trots det så har flera upplevt stor skillnad och vissa fortsätter hävda det efter avslöjandet. Det inslaget har stora paralleller till det vi snackar om här. Rätt kul faktiskt hur lika det är. :lol:

Så, ni som anser blindtester inte behövs, på vilket sätt skiljer sig era upplevelser mot dom som upplevde stor skillnad när det inte var någon i läsktestet? OBS, endast seriösa svar är intressant, nya mantran utan återkoppling till det jag tog upp ignoreras helt.

Jag undrar vad meningen att dra upp GAMLA trådar har med denna tråden att göra? Kan man inte föra diskussion i denna tråden så bör man kanske fundera på om man verkligen vill ha en diskussion eller om man vill upprepa gamla bråk.

Så, diskutera nytt helt enkelt, inte gammalt.

Redigerat av MKarlsson74, 08 July 2010 - 22:38.

Postad 08 July 2010 - 22:45

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Det finns ju ett reportage från SVT på youtube där man låter folk dricka två olika läskflaskor och många påpekar stor skillnad mellan dessa två olika sorter. Fast, det är exakt SAMMA läsk med olika papper runt. Trots det så har flera upplevt stor skillnad och vissa fortsätter hävda det efter avslöjandet. Det inslaget har stora paralleller till det vi snackar om här. Rätt kul faktiskt hur lika det är. :)

Nu är du igång igen nin :lol:

Enligt de uppgifter jag fått har det runt 2007 funnits ett antal trådar som spårade ur så fullständigt att de sedermera doldes av moderatorerna.
https://www.minhembi...s...&hl=stormen

Det stämmer

Sedan kan jag också förklarar varför man i tråden du länkar till finner en som heter "gäst nin" och att det inte står avregistrerad. Det beror på att de ledande på forumet bestämde sig för att det aldrig någonsin skulle få finnas någon med namnet nin på forumet eller att han själv skulle kunna återta sitt gamla nick :D

Redigerat av cedergren, 08 July 2010 - 22:46.

Postad 08 July 2010 - 22:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nu är du igång igen nin :D

Kan du svara på frågan istället för ständigt försöka underblåsa massa bråk? Det vore uppfriskande. :)

Postad 08 July 2010 - 22:51

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Kan du svara på frågan istället för ständigt försöka underblåsa massa bråk? Det vore uppfriskande. :)

Snälla vännen

Du har inte svarat på en enda fråga som någon har ställt på detta forumet någonsin
Du bara matar på med din lära

Och vad kallar du detta, när du genom att svara på mittiprickens inlägg beskriver AVR4000 på detta sätt :D

Han gör det hela tiden. Extremt oseriöst av han och visar mest att han inte kan ha några argument alls om han måste hitta på saker hela tiden.

Varför ordnar du inte till en blindtest på Folket Hus i Molkom
Filmar skiten och lägger upp det på Yotube

Sen kan du länka till detta i alla trådar närmaste 10 åren så behöver du varken svara eller skriva alls :lol:

Redigerat av cedergren, 08 July 2010 - 22:58.

Postad 09 July 2010 - 01:42

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0
Det jag tycker är kass med blindtest är att man inte lever med prylarna en längre tid, en blindtest ger inte en som mig ett endaste dyft tyvärr, jag önskar verkligen jag kunde hitta rätt efter bara minuters lyssning men det går helt enkelt inte.

Man kan vid en första lyssning tycka det ena än det andra men det ger absolut ingenting i långa loppet, jag måste leva med grejerna för att efter x antal månader ta ett riktigt beslut som lyder "vill jag ha kvar det här fortfarande?".

Jag fattar mig inte på folk som hänvisar till blindtest som det vore bibeln, det är ju inte det. Det enda ett blindtest talar om är vad jag för den stunden, den minuten, under det stycket föredrog och tyckte. Det är en flyktig åsikt som kan variera lika väl som det kan vara sol under ostadigt väder. Det är för mig inte en hållbar "mätmetod" helt enkelt.

Jag hävdar benhårt att:

Det man trivs med efter ett halvårs ägande, det är bra för en själv, punkt slut. Då har man hunnit lyssna på produkten ett stort antal gånger med ett stort urval av musik och man har hunnit vänja sig vid ljudet och man är mogen att ta beslut om vad man egentligen anser. Är det uppenbart skräp som man misstrivs med så visst, då går hela processen bra mycket snabbare än så men till syvende och sist så, vi alla hör olika, vi lyssnar efter olika saker, vi stör oss på olika saker och framförallt har vi olika toleransnivå på vad vi kan acceptera när det kommer till rena brister i ett system. Ibland går det ruskigt fort att hitta "hem" när man vet exakt vad man söker efter för sound, ibland tar det tid.

Att påstå att det finns ett facit när det kommer till HiFi och Highend är på ren svenska, svammel. Det grundar jag enbart på mina egna erfarenheter och provlyssningar på olika anläggningar i skiftande kvalitet genom åren, jag kan en dag tycka svågens Kefsystem låta alldeles utmärkt när vi står ute och grillar medan jag nästa dag tycker mitt eget system låter skit för att jag är nyduschad och har vatten kvar i örongångarna och dagen efter tycker jag mitt system låter prima för att jag har tid och lust att sätta mig ner och verkligen lyssna.. dricker jag ett gott glas rödvin till lyssningen tycker jag antagligen att det svänger ännu bättre! Är jag på skithumör tycker jag antagligen systemet är för tamt, är jag "moody" kanske jag tycker det är för spretigt, är jag glad tycker jag förmodligen det låter svinbra och är jag relativt neutral tycker jag nog förmodligen, fy fasen vad det här är bra och lägger mer energi åt att verkligen lyssna. Det är alltid olika, alltid alltid alltid olika, hur jag än gör och vänder och vrider så blir det olika. Det som är viktigast är summan av det hela och den tar oftast tid att komma fram till, jag skiter i vad andra säger och tycker och tänker och bildar min egen uppfattning som jag VET stämmer överens med hur jag lyssnar på musik och vad jag föredrar och det är en enda sanna vettiga vägen som jag ser det. Tips och råd kan man alltid ta men i slutändan är det jag som bestämmer om det låter bra eller mediokert eller rent ut sagt uselt.

Slappna av och låt folk ha egna åsikter, om det så är LTS lära (jag har mycket stor respekt för IÖ och hans kunnande, han har ju trots allt hållt på ett bra tag) men jag respekterar också folk som inte kan definiera sina känslor och det dom hör. Each to their own.. HiFi är subjektivt, har alltid varit och kommer alltid att vara.. Man kan inte mäta känslor eller vad man tycker sig uppfatta, lika lite som det är rätt att klanka ner på folk som tycker sig höra subjektiva skillnader på olika produkter och kräva blindtester för att godta dessa subjektiva åsikter som en åsikt. En åsikt är alltid en åsikt, vare sig den är baserad på vetenskapliga fakta och mätmetoder eller om den är baserad på en känsla eller intryck. Rent allmänt tycker jag också det är hög tid för en del (inga namn nämnda) att visa lite mer respekt gentemot folk med samma intresse, racka inte ner på mätmetoder likväl som man bör låta bli att racka ner på de som följer mätmetoder och blindtester slaviskt. Vi alla vill samma sak, vi vill ha en schysst stereo hemma som presenterar det som för oss låter allra bäst och det är verkligen så enkelt. Fattar mig inte på er som tjafsar som ni gör, det är helt obegripligt, ni låter som vetenskapliga/religiösa fanatiker (och gör gärna jämförelsen med religion för den håller rätt bra i vissa fall, jag vet inte men, jag tänker inte tala om för flera hundra miljoner hinduister att dom har tokfel likväl som jag inte tänker tala om för forskare kring big bang att det dom gör är fel) stundtals innan modsen hinner fram och sorterar och styr upp så gott dom kan.

Jag tror att det till stor del handlar om hur vi lyssnar på musik. Är vi avslappnade? Är vi analytiska? Skiter vi i vilket? Vilket humör är vi på? Vad lyssnar vi på för musik? Är musiken av god inspelningskvalitet? Passar den musiken anläggningen? Osv. Listan kan göras ganska lång.. Är man som jag en humörmänniska som gillar all slags musik och lyssnar på skiftande inspelningskvalitet så är det viktigt att anläggningen lyckas presentera rytm och melodi, neutralitet struntar jag fullständigt i numera och t.ex en 668 blir så fruktansvärt jädra tråkig att lyssna till som källa när jag jämför med min akurate DS eller unidisken medan nästa snubbe garanterat tycker 668 låter mer korrekt och den tredje snubben tycker hans gamla H&K över analogt låter superbäst.

Har man väl hittat någorlunda rätt i sitt system kan man absolut börja jämföra nyanskillnader och egenskaper men för jösse namn, under lite mer civiliserade förhållanden.. Ni vet.. som människor.

Ha det bäst allihopa, dags att nanna kudden efter troligen mitt längsta (och antagligen också det mest politiskt korrekta och tråkigaste^^) inlägg på detta forum :)

Postad 09 July 2010 - 01:54

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
"Mätdata, mätmetoder, resultat, subjektivitet och objektivitet - Tråden som är fri från krig mellan medlemmar"

Så gick det med de intentionerna... :)

Postad 09 July 2010 - 08:09

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
HiFi ateist är ett väldigt bra ord!

Det är lite lustigt när Mkarlsson &co vill förespegla att LTS dravlet är ”vetenskap”. Jag skulle säga pseudovetenskap och riggat.

Precis som AVR4000 påpekar så går det lätt att manipulera en ljudtest med slumpgenerator, musikval mm.

Anledningen att folk som har kommit lite länge i sin utveckling inte är intresserade av att delta i riggade nitiska ”blindtester” är väldigt enkel.

Hela ansatsen är fel från början, ni vill bevisa att det har fel. Inte objektivt söka skillnader. Samma personer har säkert bland vänner objektivt ”blindtestat” någon gång och precis som AVR4000 säger så kommer skillnaderna fram varse det är öppet eller blint.

Sedan undrar jag hur ni blindtalibaner är säkra på att det inte är testen i sig som stressar folk så att skillnaderna försvinner. Man vill helt enkelt inte tippa fel.

Vad det gäller musikval så har jag försökt påtala att det är enormt stor skillnad på komplex akustisk musik vs komprimerad skvalpop. Mer som en upplysning till folk som är intresserade av att lära sig något nytt och kanske inte uppskattar musiken i sig. Även här fortsätter Mr Karlsson i samma upprepande stil, ”det är ingen skillnad”. Mr Karlsson svarar aldrig på frågor eller utvecklar sina argument han bara upprepar vad han har läst på LTS sida.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  sos.gif   2.07K   0 Antal nerladdningar

Postad 09 July 2010 - 08:19

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

HiFi ateist är ett väldigt bra ord!

Det är lite lustigt när Mkarlsson &co vill förespegla att LTS dravlet är ”vetenskap”. Jag skulle säga pseudovetenskap och riggat.

Precis som AVR4000 påpekar så går det lätt att manipulera en ljudtest med slumpgenerator, musikval mm.

Anledningen att folk som har kommit lite länge i sin utveckling inte är intresserade av att delta i riggade nitiska ”blindtester” är väldigt enkel.

Hela ansatsen är fel från början, ni vill bevisa att det har fel. Inte objektivt söka skillnader. Samma personer har säkert bland vänner objektivt ”blindtestat” någon gång och precis som AVR4000 säger så kommer skillnaderna fram varse det är öppet eller blint.

Sedan undrar jag hur ni blindtalibaner är säkra på att det inte är testen i sig som stressar folk så att skillnaderna försvinner. Man vill helt enkelt inte tippa fel.

Vad det gäller musikval så har jag försökt påtala att det är enormt stor skillnad på komplex akustisk musik vs komprimerad skvalpop. Mer som en upplysning till folk som är intresserade av att lära sig något nytt och kanske inte uppskattar musiken i sig. Även här fortsätter Mr Karlsson i samma upprepande stil, ”det är ingen skillnad”. Mr Karlsson svarar aldrig på frågor eller utvecklar sina argument han bara upprepar vad han har läst på LTS sida.

Varför slänger du inte i väg ett mail till teknik sektionen på LTS så får du reda på hur deras tester går till.
[email protected]

Postad 09 July 2010 - 08:39

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Apropå tester etc: jag har inga invändningar mot LTS som förening eller deras intentioner. Det är bra att det finns.

Problemet här är inte LTS utan något annat: HiFi-ateism och att vissa HiFi-ateister ser ett konstant behov av att missionera en lära som väl egentligen får ses som deras egen. När jag läst en del tester i MoLT har jag inte fått uppfattningen att dessa är HiFi-ateistiska. Snarare har jag uppfattat en seriös intention att fastställa hur objektet låter och presterar.

Jag har t.o.m haft idéer om att gå med i LTS men det har inte blivit av dock. Detta då jag finner tidskriften intressant och lärorik.

Den HiFi-ateistiska läran är något annat och det är en lära jag helt tar avstånd ifrån. Detsamma gäller den klassiska HiFi-ateistiska debatten som dels råder i denna tråd, dels i de trådar jag länkat in.

Eftersom Nin/Ljudkvalitet/Subjektivisten/Hifimatte/Sometimestheycomeback/MKarlsson74 brukar klanka på mig vilket jag finner underhållande kan jag bara konstatera att han enligt min enkla åsikt ledaren för HiFi-ateismen.

Det är helt enkelt en lära jag inte delar och inte kommer att dela. Därför invänder jag mot alla HiFi-ateistiska teser.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 July 2010 - 09:41.
Annuettnick är inte Nin

Postad 09 July 2010 - 08:40

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jag har aldrig blindtestat. :)

Slumpgeneratorhatet vet jag inte var det kommer från. Tror väldigt få av de blindtester som förekommer på forumen använder sådan. Dubbelblint är det väldigt få som kör vad jag känner till. Måste man gå till ytterligheter hela tiden.

Är jag en av "ni"? Det låter så när det skrivs och ändå känner jag inte igen mig det minsta i kritiken mot mig.

Postad 09 July 2010 - 08:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Jag har aldrig blindtestat. :)

Slumpgeneratorhatet vet jag inte var det kommer från. Tror väldigt få av de blindtester som förekommer på forumen använder sådan. Dubbelblint är det väldigt få som kör vad jag känner till. Måste man gå till ytterligheter hela tiden.

Är jag en av "ni"? Det låter så när det skrivs och ändå känner jag inte igen mig det minsta i kritiken mot mig.

Jag uppfattar inte att du tillhör den kategorin som åsyftas.

Att jag invänt mot slumpgenerator beror på att jag läst flera inlägg där dubbelblint förts fram som den enda sanningen. Jag har även blivit motargumenterad när jag talat om blindtester där A alltid kopplar in A etc.

Mitt tips till alla är att helt enkelt läsa igenom de länkade trådarna. Jag anser att de visar problemet på ett bra sätt. Känner man inte att man delar de värderingarna finns ingen anledning att ta åt sig.

Mina invändningar mot HiFi-ateism gäller beteendet med inbrytning i trådar etc m.m och det envisa mässandet att "stora skillnader vid öppen lyssning försvinner blint" och att det är "obefintliga skillnader mellan elektronik" medan "högtalare är mycket komplexa saker" parat med upprördhet över "dåliga råd" som "kostar pengar" etc.

Känner man inte att man beter sig på det viset finns det ingen anledning att ta åt sig av kritiken.

Postad 09 July 2010 - 08:54

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Men jag är ändå en av dem som håller med de som propagerar för blindtester om man verkligen vill höra vad som skiljer mellan apparater. Jag tror jag drar en annan slutsats än dig om det skulle vara så att en skillnad försvinner vid blind lyssning exempelvis. Det kan ju vara dagsformen, eller att lyssningen skedde blint och man blev förvirrad, men det kan ju också vara så att skillnaden inte finns där, eller i alla fall är väldigt mycket mindre än man först trodde.

Jag skriver här för att nyansera det där "gänget" lite. Jag tycker få saker är svart eller vitt och jag tycker man ska testa som man själv tycker lämpar sig bäst för en själv. Ska man föra sina slutsatser vidare tycker jag däremot man ska kunna redogöra för hur man gjort och tänker, så andra kan dra egna slutsatser kring det som berättas.

Postad 09 July 2010 - 09:13

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Varför slänger du inte i väg ett mail till teknik sektionen på LTS så får du reda på hur deras tester går till.
[email protected]

Varför skulle jag?

Det är ungefär som att fråga moderaten. Varför skickar du inte efter Vänsterpartiets partiprogram så du vet vad de vill?

Problematiken ligger i att vissa envisas med att ”den rätta läran” skall predikas.

Vi som inte bryr oss, har kommit längre, inte är intresserade av mediokra budgetmaskiner osv har annat för oss än att bry sig om någon liten obskyr förening.

Påminner en hel del om VoF dock inte lika kufiska (VoF är en Kokko ”förening”)

Postad 09 July 2010 - 09:26

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Eftersom Nin/Ljudkvalitet/Subjektivisten/Hifimatte/Annuettnick/Sometimestheycomeback/MKarlsson74 brukar klanka på mig vilket jag finner underhållande kan jag bara konstatera att han enligt min enkla åsikt ledaren för HiFi-ateismen.

Var snäll och blanda inte ihop mig med någon annan igen. Förstår att det är enkelt för dig. Men tyvärr så finns det flera som inte delar dina åsikter ibland.

Mvh
Annuettnick

Postad 09 July 2010 - 09:29

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Enkel fråga igen: används slumpgenerator vid dessa blindtester där skillnader försvinner eller ej?

Om ja är det en viktig förklaring till att skillnaderna försvann.

Om nej är det lyssningsmetodiken som fallerat.

Kör man ett lyssningstest och stora skillnader framkommer som sedan plötsligt försvinner p.g.a att man har ett skynke framför apparaterna är det helt enkelt något fel i lyssningsmetodiken och analyserandet. Om skynket är den enda skillnaden - allt annat är identiskt - innebär det samma ljud och vid tillräckligt analytisk lyssning på väl definierade skillnader kommer dessa att framträda på exakt samma sätt som vid den öppna lyssningen.

Jag har lärt mig att skillnadsanalys kräver att man t.ex lyssnar efter "instrumentseparation mellan piano och trummor samt handklappningar på låt X mellan minuttal 01:00 - 01:43" - för att finna en skillnad. Om den funna skillnaden utgörs av förbättrad separation mellan instrumenten kommer den - om den lyssnats fram tillräckligt noga - att framträda även om jag ena gången lyssnar på "Marantz" och andra gången på "B".

Min erfarenhet är att skillnader som beror på andra faktorer är omöjliga att repetera över tid och man har ofta en tendens att uppfatta skillnaden på ett varierande sätt. Den yttrar sig alltså inte på samma vis - just repeterbarhet är en viktig faktor som jag ser på saken.

En "skillnad" som inte är repeterbar utan som verkar variera och som t.ex inte uppfattas vid ett senare tillfälle är högst troligt ingen verklig skillnad utan en upplevelse.

Sedan har jag lärt mig att det är mycket vanligt att nyansskillnader felaktigt beskrivs som stora skillnader vilket också kan vara en bidragande orsak till att de "försvinner". Använder man överord om nyanser har man sannolikt missuppfattat nyansen och därmed misslyckas man med att identifiera den - t.ex vid ett BT.

Det kalla placebo och är ett mycket känt fenomen.
Varför förekommer det blindtest inom andra områden. Men det kan absolut inte fungera inom Hifi?

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 09 July 2010 - 09:29.

Postad 09 July 2010 - 09:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

"Mätdata, mätmetoder, resultat, subjektivitet och objektivitet - Tråden som är fri från krig mellan medlemmar"

Så gick det med de intentionerna... :D

Jag försökte ju i alla fall. :)

Måste bara säga att jag tycker det är hemskt roligt att tråden är aktiv och att ni fortsätter att dela med er av åsikter från båda läger. Jätteroligt med långa och välskrivna inlägg, även om tonfallet i tråden ibland balanserar på otrevligt!

Fortsätt så här. Underbart att tråden inte har blivit låst också. Det är bättre att rensa och ge lite reprimander. Trots allt är det ju bättre att tjafsa i denna tråd som handlar om just hifi-tajfs, än i trådar som handlar om högtalare, CD-spelare etc.

Saknar dock lite provokationer från mr. välljud. Han kanske har semester? :lol:

Postad 09 July 2010 - 09:43

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag försökte ju i alla fall. :)

Måste bara säga att jag tycker det är hemskt roligt att tråden är aktiv och att ni fortsätter att dela med er av åsikter från båda läger. Jätteroligt med långa och välskrivna inlägg, även om tonfallet i tråden ibland balanserar på otrevligt!

Fortsätt så här. Underbart att tråden inte har blivit låst också. Det är bättre att rensa och ge lite reprimander. Trots allt är det ju bättre att tjafsa i denna tråd som handlar om just hifi-tajfs, än i trådar som handlar om högtalare, CD-spelare etc.

Saknar dock lite provokationer från mr. välljud. Han kanske har semester? :D

Tycker inte alls tonen är ”otrevlig”, det är bara en typisk svenskt konflikträdd kommentar.

Jag tycker Mkarlsson & Co kör med bra svar även om vi har helt olika uppfattning och jag inte håller med om innehållet. Tråden är synnerligen underhållande och välskriven.

En riktig höjdare!

Den utomstående kan faktiskt bilda sig en uppfattning om ämnet genom att läsa tråden.

Postad 09 July 2010 - 09:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Tycker inte alls tonen är "otrevlig", det är bara en typisk svenskt konflikträdd kommentar.

Så jag är konflikträdd som tycker att både cedergren och Mkarlsson har en onödigt otrevlig ton gentemot varandra? Intressant slutsats.

Mycket är rensat från tråden.

Postad 09 July 2010 - 09:46

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Den utomstående kan faktiskt bilda sig en uppfattning om ämnet genom att läsa tråden.

Det är det här jag hoppas på. Men jag tycker det är synd att bunta ihop folk med "& Co". Bättre att var och en får berätta om sin uppfattning. Även om många håller med andra i stort, kan det skilja sig kraftigt på andra punkter.

Postad 09 July 2010 - 09:47

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Det kalla placebo och är ett mycket känt fenomen.
Varför förekommer det blindtest inom andra områden. Men det kan absolut inte fungera inom Hifi?

När man börjar referera till riggade blindtester där folk får samma läsk men påstås få olika osv då har man inte riktigt fattat grejen.

Om jag inte först få lyssna på komponenterna och kan bilda mig en uppfattning om det är en skillnad eller ej så blir ”lura, sätta dit testen ” helt meningslös.

Blindtestar ni TV också?

Eller varför inte blindtesta bilar, Premium modeller är Placebo det vet ju alla………

Postad 09 July 2010 - 09:50

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Så jag är konflikträdd som tycker att både cedergren och Mkarlsson har en onödigt otrevlig ton gentemot varandra? Intressant slutsats.

Mycket är rensat från tråden.

Om du refererar till borttagna medelanden så är det inte alla som kan följa ditt resonemang. Jag ser det mer som en allmän sjuka att det skall vara så putinuttigt.

Svenskar i gemen är konflikträdda.
:)

Postad 09 July 2010 - 09:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Om jag inte först få lyssna på komponenterna och kan bilda mig en uppfattning om det är en skillnad eller ej så blir ”lura, sätta dit testen ” helt meningslös.

Självklart lyssnar man ju in sig på sakerna först för att skapa sig en referens.

Postad 09 July 2010 - 09:58

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Om du refererar till borttagna medelanden så är det inte alla som kan följa ditt resonemang. Jag ser det mer som en allmän sjuka att det skall vara så putinuttigt.

Svenskar i gemen är konflikträdda.
:)

Jag är inte konflikträdd. Däremot anser jag det vara stor skillnad på att vara konflikträdd och att visa respekt mot varandra.

Postad 09 July 2010 - 10:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det jag tycker är kass med blindtest är att man inte lever med prylarna en längre tid, en blindtest ger inte en som mig ett endaste dyft tyvärr, jag önskar verkligen jag kunde hitta rätt efter bara minuters lyssning men det går helt enkelt inte.

Man kan vid en första lyssning tycka det ena än det andra men det ger absolut ingenting i långa loppet, jag måste leva med grejerna för att efter x antal månader ta ett riktigt beslut som lyder "vill jag ha kvar det här fortfarande?".

Det finns INGET med blindtest som säger man måste testa dom helt nya och endast några minuter. Det har påpekats om och om igen att man kan blindtesta långt efter man kört öppna tester. Det är helt enkelt för att verifiera det man hör i öppna tester. För faktum är att vi blir påverkade, medvetet och omedvetet, vilket kan leda till upplevelser som inte beror på apparaterna.
Så, om du skulle testa 3 olika CD spelare öppet i 3 månader. Du föredrar den dyraste (20 papp) över dom två billigare (10 och 5 papp). Alla tre har samma funktioner och du gör sen ett blindtest mellan dessa tre. Då, när du inte vet vilken det är du lyssnar på, så kan du inte skilja dom åt.
Anser inte du att det är en bra grej? Att kunna tvätta bort "fördomar" hur dessa tre olika märken låter? Att det enda som du upplever är själva apparaterna. Du kan ju fortfarande välja spelaren för 20 papp, även om du inte hör någon skillnad när du inte vet vilken som spelar. Men det är väl bra att få en mer objektiv upplevelse av prylarna?

Att påstå att det finns ett facit när det kommer till HiFi och Highend är på ren svenska, svammel.

Nja, det finns ju faktiskt en hel del som är facit. Man kan både mäta och lyssna hur en signal(ljud/musik) påverkas genom en apparat. För du håller väl med om att en bra hifi apparat inte ändrar på signalen som går igenom den utan återger den så korrekt som möjligt? Då kan man helt klart sortera apparater efter vilka som återger signalen bra eller icke bra.

Postad 09 July 2010 - 10:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

När man börjar referera till riggade blindtester där folk får samma läsk men påstås få olika osv då har man inte riktigt fattat grejen.

Nja, det är nog du som inte fattat grejen. Detta med inbillning, placebo, är en verklighet som vi alla kan påverkas av. Du är inte immun mot det lika lite som jag är det. Det testat visar precis hur det är när man påverkas av yttre saker än själva produkten.

Blindtestar ni TV också?

Det görs och har gjorts innan. Jag kommer ihåg en kille som klagade på RBE när han kolla på en projektor som han trodde var en DLP men i själva verket var en LCD projektor.

Postad 09 July 2010 - 10:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag har t.o.m haft idéer om att gå med i LTS men det har inte blivit av dock. Detta då jag finner tidskriften intressant och lärorik.

Så hjälp mig förstå detta. Du ogillar vi som förespråkar blindtester och nivåmatchning, men du gillar en tidning som ENDAST gör tester blint och nivåmatchat! Hur går det ihop?
Känns mest som du hackat upp dig på samma sak och inte reflekterat något som skrivits dom senaste åren.

Postad 09 July 2010 - 10:10

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Det är lite synd att se hur du tidigare avfärdat LTS lyssnings- och testningsmetodik, när du faktiskt inte alls vet hur det går till. När de gör sina testningar så lyssnar de först öppet för att lära sig de fel de tror sig höra och försöka knyta det till en apparat om möjligt. Sedan försöker de se om de kan finna de där blint också. Man ska hjälpa lyssnarna så mycket som möjligt och verkligen inte lura dem. Det går ju stick i stäv med det man vill finna.

Men du kanske pratar om någon helt annan blindtestning jag inte känner till?

Postad 09 July 2010 - 10:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
+1 på Shifts inlägg.

Postad 09 July 2010 - 10:14

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Så hjälp mig förstå detta. Du ogillar vi som förespråkar blindtester och nivåmatchning, men du gillar en tidning som ENDAST gör tester blint och nivåmatchat! Hur går det ihop?
Känns mest som du hackat upp dig på samma sak och inte reflekterat något som skrivits dom senaste åren.

Vad är det för konstigt med det? Jag gillar att läsa Hifi & Musik, men jag håller inte med om särskilt mycket i den heller.

Postad 09 July 2010 - 10:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad är det för konstigt med det? Jag gillar att läsa Hifi & Musik, men jag håller inte med om särskilt mycket i den heller.

Tycker du H&M är lärorik? Jag skulle inte köpa en tidning jag inte tror på men det är bara jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.