Allmänt cykelsnack
1334 svar till detta ämne
Postad 02 July 2010 - 10:15
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Vad är för/nackdelar med ett inbyggt växelsystem? Det jag lyckats luska fram är att det är väldigt användarvänligt (läs mindre krångel). Men det måste ju finnas negativa aspekter också.
Fördelen är väl som du säger, mindre underhåll. Enda man kan underhålla är lite olja på kedjan samt spänna vajern som styr växeln. På vintern, med grus och snö, kan det vara trevligt kan jag tro. Dels slits inte kedjan tillnärmelsevis lika snabbt och sedan finns det färre delar som kan frysa fast. Nackdelarna kan väl vara att utväxlingen inte är lika stor, fast de har ganska stort register numera, samt att när växeln gå sönder är det en stor operation att fixa den igen. Fotbroms. En del ser det kanske som en positiv egenskap, det gör inte jag. Nu ska sägas, att min erfarenhet av inbyggda växelsystem är några år gammal. Kanske någon här med färskare erfarenhet. lite läsvärt om hubben/växeln på cykeln: http://www.bikeradar...eared-hub-33958http://hubstripping....nter-8-shimano/http://www.bikeforum...p/t-199406.html
Postad 02 July 2010 - 10:30
Hex
-
Hex
-
Användare
-
-
231 inlägg
De har jag läst dock är det för Nexus och inte Alfine som sitter på Sub 10an. Alfinen skall vara en modell vassare än nexusen.
Det är alltså fotbroms på dessa? Är du helt 100 på det? För det sitter ju skivbromsar både vak och fram. Känns ju rätt overkill att shimano levererar ett set med 3 bromsar 
Utväxling vet jag inte om det spelar så stor roll då min pendlingssträcka är ca 12km, med en liten backe.
Postad 02 July 2010 - 13:32
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Postad 02 July 2010 - 15:41
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Fotbroms. En del ser det kanske som en positiv egenskap, det gör inte jag.
Instämmer, när man lånar en "damcykel" och så ska man bromsa, man drar i frambromsen, det går inge vidare och man försöker i panik bromsa med högerhanden som inte har något att bromsa med...det slutar oftast bra i alla fall och man inser att man måste trampa bakåt, men ibland kan det gå åt ****. Förövrigt så bromsar handbromsar bättre än fotbromsar.
Postad 03 July 2010 - 15:53
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Postad 04 July 2010 - 00:21
Hex
-
Hex
-
Användare
-
-
231 inlägg
Som tur är så är det inte fotbroms på den cyckeln. blir nog en riktigt trevlig pendlarhojj.
Postad 05 July 2010 - 14:09
Hex
-
Hex
-
Användare
-
-
231 inlägg
Bah, jag börjar bli tokig nu. Det är ju lika svårt att välja cykel som att välja högtalare... Har hittat ytterligare lite alternativ, som jag gärna skulle vilja ha lite input på. Tunturi RX600 http://www.tcmcykel....-638-c-170.aspxTunturi F600 http://www.tcmcykel....-637-c-170.aspxCube SL Cross Pro http://www.tcmcykel....-180-c-168.aspx
Postad 05 July 2010 - 15:47
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Bah, jag börjar bli tokig nu. Det är ju lika svårt att välja cykel som att välja högtalare... Har hittat ytterligare lite alternativ, som jag gärna skulle vilja ha lite input på.
Tunturi RX600 http://www.tcmcykel....-638-c-170.aspx Tunturi F600 http://www.tcmcykel....-637-c-170.aspx Cube SL Cross Pro http://www.tcmcykel....-180-c-168.aspx
provcykla.... den du sitter bäst på köp den! Ska det vara såååå svårt? Fast hur bra cyklist är du? vad för terräng ska du cykla i. Cykel ett och tre har lite lättare/fler växlar (48/38-36/28-28T på drev) än nummer två med bara två kransar på drevet (52/39). En ganska stor skillnad där.
Redigerat av Monshi, 05 July 2010 - 15:48.
Postad 05 July 2010 - 15:52
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
provcykla.... den du sitter bäst på köp den! Ska det vara såååå svårt?
Fast hur bra cyklist är du? vad för terräng ska du cykla i. Cykel ett och tre har lite lättare/fler växlar (48/38-36/28-28T på drev) än nummer två med bara två kransar på drevet (52/39). En ganska stor skillnad där.
Innersta kransen på en med tre kransar används OERHÖRT sällan... I alla fall om det gäller asfaltscykling vilket det verkar gälla mtp cykelalternativen. I övrigt håller jag absolut med: provcykla!
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 05 July 2010 - 15:53.
Postad 05 July 2010 - 16:00
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Bah, jag börjar bli tokig nu. Det är ju lika svårt att välja cykel som att välja högtalare... Har hittat ytterligare lite alternativ, som jag gärna skulle vilja ha lite input på.
Tunturi RX600 http://www.tcmcykel....-638-c-170.aspx Tunturi F600 http://www.tcmcykel....-637-c-170.aspx Cube SL Cross Pro http://www.tcmcykel....-180-c-168.aspx
Sitter ju kombipedaler på F600, det gör ju några hundra också om (när) du skall köra med SPD-skor. Tycker spontant F600, men som sagt ovan, provcykla! Fråga om du får cykla nån timme eller en och en halv eller så (30min per cykel), så att du hinner känna efter lite. Be att få med dig verktyg för sadeljustering också.
Postad 07 July 2010 - 07:27
salvion
-
salvion
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Update: Ville bara säga Tack till er som hjälpt mig med bra svar och synpunkter! nu har jag bestämt mig och också köpt en Cube LTD Team Som alltid när man shoppar saker så vet jag ännu inte OM det var en bra affär, men kommer jag ihåg det så skall jag återkomma om någon månad eller så. På fredag hämtar jag den och handlar lite, lås, hjälm, landsvägsdäck och ev nån bra lite stänkskärm.
Postad 07 July 2010 - 07:32
Hex
-
Hex
-
Användare
-
-
231 inlägg
Tackar för tidigare info.
Till helgen ska jag testa Följande:
Tunturi RX600
Cube SL Cross Pro
Scott Sub 10/20
Postad 07 July 2010 - 07:53
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Update:
Ville bara säga Tack till er som hjälpt mig med bra svar och synpunkter! nu har jag bestämt mig och också köpt en Cube LTD Team
Som alltid när man shoppar saker så vet jag ännu inte OM det var en bra affär, men kommer jag ihåg det så skall jag återkomma om någon månad eller så. På fredag hämtar jag den och handlar lite, lås, hjälm, landsvägsdäck och ev nån bra lite stänkskärm.
Gratulerar till ett bra köp .
Postad 10 July 2010 - 03:35
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Update:
Ville bara säga Tack till er som hjälpt mig med bra svar och synpunkter! nu har jag bestämt mig och också köpt en Cube LTD Team
Som alltid när man shoppar saker så vet jag ännu inte OM det var en bra affär, men kommer jag ihåg det så skall jag återkomma om någon månad eller så. På fredag hämtar jag den och handlar lite, lås, hjälm, landsvägsdäck och ev nån bra lite stänkskärm.
Tjenare du, Ryan Cormac här fast på min riktiga användare. Gött att du hittade den i Sverige. Jag tror inte du kommer bli besviken, synd bara att de inte hade rätt bild på hemsidan men det är ju en struntsak. Bra pris i Sverige också, blev lite förvånad faktiskt. OBS! Tänk på att Lås och allt skräp du sätter/hänger på den kommer tynga ner den. Så om du ska ut och köra och vet att du inte ska ställa den ifrån dig. Ta av sådant bröte och njut av den riktigt fina cykeln du faktiskt precis skaffat dig. Jag hoppas jag får se dig på Vätternrundan snart då?:-P Bara att kolla efter en "ganska" kraftig kille med tatueringar. Inte allt för svårt att finna mig oftast:-) Lycka till nu och ha de göttans:-)
Redigerat av Unregistered1272, 10 July 2010 - 03:45.
Postad 13 July 2010 - 16:09
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Scott atacama sport, är det ett dåligt instegsval? Bra pris på team sportia. 4995kr. Har dessutom en 15% rabatt-kupong där. En nishiki hybrid comp verkar trevlig men hittar ingen vettig åf nära växjö. Har noll koll på hyklar, blev sugen när jag läste här. "kör" en biltema idag http://www.teamsport...rt-disc-men-p5/
Postad 16 July 2010 - 16:55
salvion
-
salvion
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Tjenare du, Ryan Cormac här fast på min riktiga användare.
Gött att du hittade den i Sverige. Jag tror inte du kommer bli besviken, synd bara att de inte hade rätt bild på hemsidan men det är ju en struntsak. Bra pris i Sverige också, blev lite förvånad faktiskt.
OBS! Tänk på att Lås och allt skräp du sätter/hänger på den kommer tynga ner den. Så om du ska ut och köra och vet att du inte ska ställa den ifrån dig. Ta av sådant bröte och njut av den riktigt fina cykeln du faktiskt precis skaffat dig.
Jag hoppas jag får se dig på Vätternrundan snart då?:-P
Bara att kolla efter en "ganska" kraftig kille med tatueringar. Inte allt för svårt att finna mig oftast:-)
Lycka till nu och ha de göttans:-)
Jo jag hittade den genom en annan post här som länkade till butiken i fråga, kollade sedan recinsionerna ang butiken på ett MTB forum och dom fick mycket bra betyg av folket där ända sedan 2004. Kan ju erkänna att det kändes som om jag cyklade från utlandet....Tyresö -> Kungsholmen 2,2 mil otränad sedan 15 år haha vilken smärta Ang lås köpte jag Abus någon dyr variant, en slags bygellås som ser ut som plattjärnslänkar, riktigt funkis! Skall fixa nån simpel belysning/reflex nu sedan är jag nöjd Grym hjäp men fått här!
Postad 17 July 2010 - 01:47
knasen78
-
knasen78
-
Användare
-
-
114 inlägg
Scott atacama sport, är det ett dåligt instegsval? Bra pris på team sportia. 4995kr. Har dessutom en 15% rabatt-kupong där. Har noll koll på hyklar, blev sugen när jag läste här. "kör" en biltema idag  http://www.teamsport...rt-disc-men-p5/
Risken finns att om du finner det väldigt roligt och motiverande att cykla, så räcker inte Atacaman länge. Den största orsaken för mig att säga detta är att den har Acera-komponenter, vilket är en väldigt enkel grupp, den har troligen inte tåligheten att klara tuffare körning. Om möjligt bör du titta efter åtminstone Deore-komponenter eller åtminstone en Alivio/Deore-mix på växlar, vevparti och liknande komponenter. Om du vill titta på en cykel från Team Sportia har du Scott Aspect 45, som har åtminstone Alivio-komponenter och en enklare Suntour-gaffel. Sedan säljer Team Sportia också märket Extremes cyklar, jag har ingen personlig erfarenhet av detta märke, men för samma peng som för Scott Aspecten kan du få en Extreme Voltage med Deore/X-komponenter och en RST-gaffel, som bör vara schyssta komponenter. Återigen, jag vet inte hur Extreme är vad det gäller ram, geometri, känsla m.m... Sen beror det ju också på din budget och vad du ska använda den till. Har du möjlighet att lägga till ett par tusen, från 5000 till 7000 (och sedan nyttja din kupong) tror jag att du kommer ha mer kul med de dyrare modellerna, då de ska/bör tåla mer tuff behandling! Det går givetvis att ställa siktet än högre, men då kommer budgetfrågan in igen!
Postad 18 July 2010 - 05:08
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det svåraste med en tävlingscykel tycker jag är rätt position på cykeln. Det finns en hel del råd på olika forum och på youtube. Jag tycker själv att min styrstam är en aning för lång. Det känns som armarna är lite för raka om man jämför med hur proffsen sitter. Häromdan så domnade fingrarna lite på höger hand efter en cykeltur på bara två mil.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 July 2010 - 05:08.
Postad 21 August 2010 - 18:23
Chest
-
Chest
-
Amatör
-
-
64 inlägg
En teknikfråga
Jag försöker justera vinkeln på styret, men blir inte klok på det.
cykel.jpg 44.53K
1 Antal nerladdningar
Jag lossar skruven som sitter mot min högra hand på bilden. (alltså inte styrfastsättningen eller själva vinkeln på styret, utan risern eller vad det kan heta.
När jag lossar den högra så går den att gänga ur som en vanlig skruv, medans motsvarande skruv på andra siten sitter som berget. Jag kan skruva på den men det händer liksom inget...
Själva styret sitter som urberget och går inte att rubba även med högra skruven helt ur.
Vad gör jag för fel. Är den till vänster en plugg av något slag? Finns det någon som kan assistera. Det finns en vinkelindikator på risern, så den skall gå att flytta.
Tacksam för hjälp!!!
Yours truly!
Postad 21 August 2010 - 18:39
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Det är vinkeln du vill ändra? Skruva ut den som går och slå då med en (mjuk) hammare på den halvt urskruvade skruven.
Så brukar det fungera.
Postad 21 August 2010 - 19:31
Chest
-
Chest
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det är vinkeln du vill ändra? Skruva ut den som går och slå då med en (mjuk) hammare på den halvt urskruvade skruven.
Så brukar det fungera.
Låter ju lysnade! Stort tack för snabbt svar, morgondagens projekt får bli att prova detta. Jag antar att man inte skall ta ut någon av delarna helt utan att bägge skall sitta i, provar imorgon... Fan, man är maskiningenjör med flera hundra högskolepoäng, men kan inte ens justera en cykel... Kunde lika bra blivit poet...
Postad 22 August 2010 - 08:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Låter ju lysnade!
Stort tack för snabbt svar, morgondagens projekt får bli att prova detta. Jag antar att man inte skall ta ut någon av delarna helt utan att bägge skall sitta i, provar imorgon...
Fan, man är maskiningenjör med flera hundra högskolepoäng, men kan inte ens justera en cykel... Kunde lika bra blivit poet... 
Hehe, i skolan lär man sig bara att ta till sig mer kunskap, inte att applicera den... Ne, delarna ska inte ut. Vanligen är det en kugg-krans som den motstående parten huggit fast i, det gäller bara att den släpper denna och styret blir då löst. Visst, du kan skruva isär allt om du så vill.
Postad 23 August 2010 - 19:23
Chest
-
Chest
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Sådärja... Det visade sig vara mycket enklare än vad jag trodde. De skruvarna jag var på var bara till för att hålla styret på plats. På undersidan av "risern" så fanns en justerskruv för att ställa vinkeln... Nu till nästa problem: Jag har ett bakre växelparti av Shimano Tourney modell med 7 lägen (drev). Det rasslar mellan 4:an och 5:ans växel och ibland hoppar den från 4:an till 5an när jag cyklar (eller om det nu är tvärtom, lite trött). Med rasslar menar jag att den går emot. Jag har förstått det som såhär: L och H skruvarna ställer ändlägen och har inget med detta att göra. Då finns det bara en sak kvar att justera på och det är vajerspänningen. Jag har vridit den jäveln fram och tillbaka flera gånger, men inte lyckats hitta något bra läge, bara flera sämre, då den skippar fler växlar och liknande. Finns det något sätt att justera så att den linar upp bättre på just 4:ans växel??? O stora cykelgurus hjälp mig :-) Jag har hittat denna guiden, men blir inte särskilt klok på den Shimano
Postad 23 August 2010 - 21:40
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Trevligt att du fick ordning på det. Trist med fler problem. Ska själv ge mig i kast med att fixa till mina växlar men där är det kedja och kassett, och kanske drev, som ska bytas först. Och du är på rätt spår. Du gör rätt.. http://www.cykelmoti...e/bakvaxel.htmlVanligtvis inte svårare än så. Upp med cykeln så att bakhjulet hänger fritt, kontrollera att växeln ser okej ut. Trampa och vrid, växla och trampa, vrid... Är själva växelarmen okej? Den har inte fått sig en smäll? Hur gammal är cykeln? Om ny erbjuder de flesta som säljer en första service utan kostnad, en service där man riktar upp hjulen, fixar växlar och broms.
Postad 01 September 2010 - 18:35
Alex81
-
Alex81
-
Användare
-
-
200 inlägg
Vad tror ni om denna cykeln? X-Trail 26" Framgaffel: Suntour/Alu med lockout Bakväxel: Shimano Deore-531 Växelväljare: Shimano Alivio-410 24växl För endast 2990:- på biltema. Länk
Postad 01 September 2010 - 19:11
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Vågar inget säga, känns för billig. Dvs för billiga komponenter även om växlar och det låter bra. Men beror på vad du tänkt göra med cykeln. Ska du ut regelbundet i skogen skulle jag satsa lite mer... Här kan du se hur mycket en BRA cykel kostar. Sedan finns det givetvis dugliga cyklar som kostar mindre ska sägas... http://www.cykloteke...ctCategoryID=41Kan säga att jag till min hybrid i dagarna lagt relativt beskedliga cirka 1000 kr på en ny kedja, en ny krans till drevet, kasset och rulltrissor. Dvs en tredjedel av HELA din cykel kostar. Okej, racerkomponenter. Kransen utgjorde cirka halva totala kostnaden. Drevdelar är dyrare till racer men motsvarande för min MTB, dock då ett helt drevpaket inte en lös krans, skulle då gå på cirka 800 kr med kedja, kasset och rulltrissor.
IMG_3909.JPG 77.65K
0 Antal nerladdningarmen det är jag, jag är av åsikten att man måste satsa kring, som minst, 5 000 kr (lite billigare nu när de rear ut cyklar) för att få en hyfsad cykel. Enligt min standard. En billig cykel växer man snabbt ur om man använder den mycket. Om den inte ramlar sönder. Som polare som köpte en billig dämpad MTB på Cykelringen, när han senare pratade med dem kläckte de ur sig i stil med "Skogen? Nej, den där cykeln håller inte för att cykla terräng med". Ramen är helt enkelt för klen för att tåla hårdare tag... Din cykel... mmh, det följer med skärmar, pakethållare, kjolskydd....
Postad 02 September 2010 - 15:01
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Vad tror ni om denna cykeln?
X-Trail 26" Framgaffel: Suntour/Alu med lockout Bakväxel: Shimano Deore-531 Växelväljare: Shimano Alivio-410 24växl
För endast 2990:- på biltema.
Länk

I den prisklassen är begagnat att rekomendera.
Postad 10 September 2010 - 21:32
piddepan
-
piddepan
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Tycker med den Biltema hojen ser intressant ut. Tex så är det ju bättre växlar på den än Scott hojjarna som jag ska iväg o kolla på imorgon. O de mesta är aluminium detaljer verkar det som. Hur det är med bromsar och liknande har jag dock dålig koll på. Ska in o kolla hur den ser ut imorgon iaf.
Postad 11 September 2010 - 07:50
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Tycker med den Biltema hojen ser intressant ut. Tex så är det ju bättre växlar på den än Scott hojjarna som jag ska iväg o kolla på imorgon. O de mesta är aluminium detaljer verkar det som. Hur det är med bromsar och liknande har jag dock dålig koll på. Ska in o kolla hur den ser ut imorgon iaf.
Frågan är bara om man vågar dundra ned för en backe med rötter och sten i vägen i 25-30 km/h eller om gaffeln kommer att vika sig. men det är klart, om målet är en lugn tur på motionsspåret runt lokala sjön kan den fungera men för riktigt skogsåkning skulle jag satsa betydligt högre. men men, som man brukar säga, bara ramen är sund går resten att byta med tiden.
Postad 11 September 2010 - 11:49
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Postar en länk här så kanske fler cykelintresserade ser tråden, då jag återanvänt den: https://www.minhembi...p;#entry3010654
Postad 24 September 2010 - 09:17
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Tjena grabbar, long time no seen!
Kul att ni använt tråden flitigt! Tyvärr har mitt cyklande blivit så mycket mindre än vad jag hade hoppats på... tänkte jag skulle försöka ta upp det i dagarna nu. I alla fall tills snön kommer.
Däremot så måste jag på med ett par dubbdäck inför vintern, då jag inte vill ha en extra bil och jobbet innebär en hel del jour. Jag ser helst att de är grovmönstrade och har rejält med dubbar. Det är självklart till en MTB.
Jag kollade en del på Nokians dubbdäck och de ser riktigt fina ut. Biltemas vet jag inget om egentligen, men de ser ju helt okej ut? Det kommer inte bli någon motionscykling med dubbdäcken utan endast 700m sträcka på utryckning. Det går snabbare än att springa. Plus att det är ju lite kul att cykla..
Det blir till att köpa crosshjälm, armbågsskydd, handskar och susp.
DSC02156.JPG 3.13MB
0 Antal nerladdningar
/Christian
Redigerat av Unregistered1331, 24 September 2010 - 09:32.
Postad 24 September 2010 - 11:10
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Har bara erfarenhet av Nokians dubbdäck och de jag har har jag använt nu i kanske fem år? Gummit borde börja bli hårt men dubbarna och mönstret finns där än. Jag är lite tveksam till hur mycket dubbarna egentligen gör, har en känsla av att största vinsten är det grova mönstret som greppar bra. När det blir riktigt halt räcker inte dubbarna till, tror inte trycket blir stort nog helt enkelt. Man ska notera att dubbdäck är skapade med gummi, inte kompositmaterial som vettiga vanliga MTB-däck. Gummi och dubbar väger en del och cykeln blir med andra ord tyngre att cykla. är väl ett sådant här http://www.cyclecomp...w106-26x19.htmljag har. Med det gäller att så länge man inte ska bromsa eller svänga fungerar det utmärkt  Att ha lite dubbar på sidan av däcket som biter tag vid svängar är nog inte fel http://www.cyclecomp...w106-26x19.htmlmen bästa är att ta det lite lugnt på vintern oavsett däck. Jag brukar väl drutta omkull en gång per vinter eller så och då är det vanligen när det är ren glansis eller jag helt missbedömt underlaget. Vid glansis finns inget att göra och vid det senare hade gått åt skogen oavsett däck. Vintercyklilng, bara så du vet, det sliter på cykeln...
Postad 24 September 2010 - 16:42
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Det kommer inte bli någon motionscykling med dubbdäcken utan endast 700m sträcka på utryckning. Det går snabbare än att springa. Plus att det är ju lite kul att cykla..
Det blir till att köpa crosshjälm, armbågsskydd, handskar och susp.
/Christian
Om du behöver crosshjälm, armbågsskydd, handskar och susp för 700m, så skulle jag nog rekommendera stödhjul  //Polly
Redigerat av Hampuz, 24 September 2010 - 16:43.
Postad 24 September 2010 - 17:43
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Om du behöver crosshjälm, armbågsskydd, handskar och susp för 700m, så skulle jag nog rekommendera stödhjul 
//Polly
hehe jo jag kan förstå att det låter roligt  MEN dom gånger jag ska cykla är när larmet går, och då är det bråttom /Christian
Postad 24 September 2010 - 17:59
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
hehe jo jag kan förstå att det låter roligt MEN dom gånger jag ska cykla är när larmet går, och då är det bråttom
/Christian
Då tycker jag att du ska se till att de 700 meter du har att cykla är rena från snö och is...
Postad 24 September 2010 - 21:04
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Då tycker jag att du ska se till att de 700 meter du har att cykla är rena från snö och is...
Hur då?
Postad 25 September 2010 - 10:07
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Hur då?
Om jour har du väl en del "fri-" tid? En snöskyffel och en ishacka! 700 meter är ju inget Slutord i dubbäckdiskussionen - dubbdäcken är väldigt slitstarka, de kommer att hålla flera vintrar kan jag lova. Dels för att man cyklar mindre dels för att det är tjockare däck samt om asfalten är gömd är underlaget mjukare och sliter inte på samma sätt som på sommaren på däcken. Har bara ägt ett par dubbdäck och är nöjd med dessa, svårt då att rekommendera när erfarenheten är begränsad. Min intryck av nuvarande däck och funderingar kring detta är allt jag kan ge. Hur kedjan mår av snö, sand och salt, det är en helt annan sak.
Postad 25 September 2010 - 12:29
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Om jour har du väl en del "fri-" tid? En snöskyffel och en ishacka! 700 meter är ju inget
Slutord i dubbäckdiskussionen - dubbdäcken är väldigt slitstarka, de kommer att hålla flera vintrar kan jag lova. Dels för att man cyklar mindre dels för att det är tjockare däck samt om asfalten är gömd är underlaget mjukare och sliter inte på samma sätt som på sommaren på däcken. Har bara ägt ett par dubbdäck och är nöjd med dessa, svårt då att rekommendera när erfarenheten är begränsad. Min intryck av nuvarande däck och funderingar kring detta är allt jag kan ge.
Hur kedjan mår av snö, sand och salt, det är en helt annan sak.
Jag kan ju inte gå ut och skotta i tid och otid, utifall larmet skulle gå Vad kedjan tycker om sand, salt och snö berör mig inte så mycket. Affären har nya /Christian
Postad 26 September 2010 - 17:48
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Jo jag hittade den genom en annan post här som länkade till butiken i fråga, kollade sedan recinsionerna ang butiken på ett MTB forum och dom fick mycket bra betyg av folket där ända sedan 2004.
Kan ju erkänna att det kändes som om jag cyklade från utlandet....Tyresö -> Kungsholmen 2,2 mil otränad sedan 15 år haha vilken smärta
Ang lås köpte jag Abus någon dyr variant, en slags bygellås som ser ut som plattjärnslänkar, riktigt funkis!
Skall fixa nån simpel belysning/reflex nu sedan är jag nöjd
Grym hjäp men fått här! 
Får be om ursäkt då jag inte är inne på denna hemsida så ofta. Gött att du blev nöjd, det gör mig glad! Bara att läsa om cykelturen gör att det spritter i benen på mig:-) Efter ett bra cykelpass får man sådan underbar känsla. Om du ska ha belysnings för att man måste ha det så gillar jag Clas Ohlsons LED-lampor för typ 50 kr annars så vet jag inte om det är för just belysningen men det löser du, tänk bara på vikten. Bygellås funkar men vill dom sno cykeln så gör dom det med en domkraft och bara spräcker låset. En bra abus-kedja kan jag rekommendera men den är ju också nästan ett halvt träningspass att ha med sig:-) Annars kan de flesta som vill ha cykeln detta: Öppna BygellåsDetta använder jag: Kraftfullt
Redigerat av Unregistered1272, 26 September 2010 - 17:59.
Postad 26 September 2010 - 19:25
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Ska vi prata bygellås... hoppas att inte alltför många har lås som är så lätta att dyrka upp.. Annars går det alltid att knäcka ett bygellås som det finns utrymme för det. Knäcka vilket lås som helst egentligen. Bygelllås finns det en enkel regel för, fyll dem så mycket det bara går. Ju mindre spelrum det finns desto svårare är det. Om mycket utrymme kan du själv knäcka det med en ordinär domkraft. Typ som det här http://www.youtube.c...h?v=eoqNC7aUeXILite mer optimerad domkraft så kan det gå snabbt. Skära av går det med http://www.youtube.c...h?v=r4Q2bWYa6igEn avbitare är nog svårt men med hydralhjälp kanske? Och de två sista är ganska synliga och låter illa men är man snabb...
Postad 25 April 2011 - 13:08
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Tvättat kedjan och klingor, smort vajrar (borde naturligtvis gjorts i höstas), tvättat cykeln i övrigt också.
Håller på att rikta hjulen nu, sedan blir det årets premiärtimme
Äntligen
Postad 07 May 2011 - 11:56
Unregisteredd8f31aef
-
Unregisteredd8f31aef
-
Användare
-
-
149 inlägg
Sådär ja, nu kan jag oxå titulera mig cyklist (på hobby nivå iallafall) Jag var och hämtade min Scott SUB 20 2010 häromdagen och är nöjd som få. https://www.minhembi...c_id=385350.jpgNu har jag strippat den på onödigheter så som reflexer, skärmar, lås osv (dom åker på när stunden kräver det) Och nu inväntar jag en telefonhållare som jag ska ha till min Samsung Galaxy S till mina motionsrundor.  Det är kul att motionera med rätt utrustning
Postad 07 May 2011 - 12:06
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Ser riktigt fin ut! Grattis!
Postad 07 May 2011 - 12:57
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Fin hoj!
Jag kan efter den kraftiga vintern konstatera att biltemas dubbdäck fungerade PERFEKT! Jag har inte varit på väg att sladda omkull en enda gång. Rejäla dubbar, bra mönster och jättebilliga.
Faktum är att jag cyklade varenda dag till jobbet under hela vintern trots -30
/G
Postad 09 May 2011 - 17:40
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Åh vad härligt väder idag! 22+ och sol!
Blev en liten kortare runda på 6.5mil med ca 32snitt.
Postad 14 May 2011 - 12:10
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Tänkte kapa lite vikt på min mtb cykel ^^
och funderar nu över hur den svenska lagen ser ut. Jag ska nämligen ta bort reflexerna som sitter på ekrarna och reflexerna framåt och bakåt (dvs på styre och sadelstolpe)
Det är tämligen olagligt antar jag? plingklockan är borta redan
Kan polisen ha översikt med att jag inte har något sånt på min cykel? Jag kommer aldrig cykla med den när det är mörkt/efter att gatulamporna har tänts, samt att jag bara kommer träna med den så att den oftast bara kommer vara i skogen där det inte finns några bilar och givetvis på vanliga vägar när jag ska hem ifrån träningspasset.
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 14 May 2011 - 12:10.
Postad 14 May 2011 - 14:50
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Jag har då rippat allting på min..
/G
Postad 14 May 2011 - 15:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
I skogen är det nog ingen som bryr sig. På vägen ska du ha en plingklocka tycker jag åtminstone. Så mycket trevligare med ett pling pling än ett brööööl. Lagen säger ju annars reflex bak, fram och åt sidan samt ringklocka oavsett tid på dygnet. men risken att polisen plockar in en MTB cyklist som klart är på väg till/från skogen kan vi nog beteckna som minimal. Ringklocka är dock trevligt. Riktigt fint att cykla runt Vallentunasjön kan jag meddela, att jag inte gjort det så ofta förr! 46 km blev det idag.
Postad 14 May 2011 - 15:10
Unregistered60e95600
-
Unregistered60e95600
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
Aldrig nånsin blivit stoppad eller ens tittad på av polisen även fast jag inte har några reflexer eller ringklocka eller lampor. Annars om du vill kapa vikt som märks så är däcken och hjulen en stor faktor, dock betydligt dyrare med ett hjulset av lite klass än att ta bort lite reflexer. Men på bonus sida där så kan du få riktigt trevliga baknav som låter mysigt och tämligen högt.. funkar UTMÄRKT som alternativ ringklocka. http://www.youtube.c...feature=related
Postad 14 May 2011 - 16:47
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
varför vill man ha ett baknav som låter så jävligt? Är det för att påminna sig själv om att man inte trampar längre? =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|