Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eran dröm anläggning? :)

597 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 September 2010 - 21:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Grejerna i Wilson rummet. Jäklar vad det var kul att lyssna på :rolleyes:
Och när dom körde någon technolåt så fladdrade byxbenen och öronen blev tvättade, men ändå lät det bra till det och allt annat jag hörde på dom högtalarna.

Ah, ok. Dom spelade mest trist musik när ja var där och spelade inte högt alls, tyvärr.

Postad 11 September 2010 - 21:53

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ah, ok. Dom spelade mest trist musik när ja var där och spelade inte högt alls, tyvärr.

Äsch då. :rolleyes:

Postad 11 September 2010 - 22:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du bad dom att byta musik och att höja lite förstår jag?
Funkade kalasfint i alla rum jag bad i iaf, men kan ju vara lite svårt för dom att läsa tankar eller hur :rolleyes:

Postad 11 September 2010 - 23:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Funkade kalasfint i alla rum jag bad i iaf, men kan ju vara lite svårt för dom att läsa tankar eller hur :P

Man får passa sig för hifi-utställare. De kan börja kasta saker på en! :rolleyes:

Postad 11 September 2010 - 23:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Funkade kalasfint i alla rum jag bad i iaf, men kan ju vara lite svårt för dom att läsa tankar eller hur :rolleyes:

Det var det andra som gjorde. Jag glömde min skiva i bilen. Men rummet var rätt kasst så det hade inte låtit bra oavsett musik, tyvärr.

Postad 12 September 2010 - 09:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det var det andra som gjorde. Jag glömde min skiva i bilen. Men rummet var rätt kasst så det hade inte låtit bra oavsett musik, tyvärr.

Dumt att tillverkare ställer upp med anläggningar som låter kasst.

Postad 12 September 2010 - 09:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Frågan är snarare, vad är meningen att visa grejer i dåliga rum. Vem får någon vettig uppfattning om en okalibrerad projektor i ett helt vitt rum? Hade varit kul att höra Wilson i ett bra rum.

Postad 12 September 2010 - 16:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
- - - -

Redigerat av Bongo_Mongo, 12 September 2010 - 16:52.

Postad 12 September 2010 - 16:09

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Motorcyklar bland högtalarna? :) Nja...dolde ett par inlägg, så håll er till ämnet tack.

Postad 12 September 2010 - 16:53

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Motorcyklar bland högtalarna? :) Nja...dolde ett par inlägg, så håll er till ämnet tack.

Haha, jepp. Ber om ursäkt!! Drö :lol: mmarna skenade iväg utanför hifispåret.

Postad 12 September 2010 - 16:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Nja, det har ändrats nu. JBL högtalarna, dom där stora asen är numera mina favoriter. Dock så spelade dom bara tråkig musik men det lät bättre än någon annan stans.
Och på Lindell så fick jag dom att spela t.ex. Double Nature med Mustasch och Iron Man med Black Sabbath :)
Sen så var det många som hade med sig egen musik och så, såg jag.

Postad 13 September 2010 - 07:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

plus en bra pickup lite kabel ett par bra subbasar och lite akustikfix samt en stor låda med islay whisky.

http://hifimagasinet...?annonsID=16148 Där har du en liten början på din dröm :)

Postad 13 September 2010 - 08:43

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

http://hifimagasinet...?annonsID=16148 Där har du en liten början på din dröm :)

En liten fundering.... låter ett sådant annorlunda än t.ex. ett Emotiva XPA-2 tro?
Priset gör att man gärna vill tro det, men finns det något som indikerar att det skulle vara så?

Postad 13 September 2010 - 16:37

SalkinA
  • SalkinA
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

En liten fundering.... låter ett sådant annorlunda än t.ex. ett Emotiva XPA-2 tro?
Priset gör att man gärna vill tro det, men finns det något som indikerar att det skulle vara så?

Vore ju rätt galet om det inte låter klart bättre med en Bladelius Ymer, skiljer ju ändå 100.000:- i pris, 6k jämfört med 106k.

Bara det är ju en rätt stor indikator på att det borde låta annorlunda iaf.

Postad 13 September 2010 - 18:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vore ju rätt galet om det inte låter klart bättre med en Bladelius Ymer, skiljer ju ändå 100.000:- i pris, 6k jämfört med 106k.

Bara det är ju en rätt stor indikator på att det borde låta annorlunda iaf.

Nej, varför skulle det vara så? En rolex visar inte tiden bättre än en 150 kr klocka.
Emotiva fick enormt bra i MOLT's test så jag skulle helt klart rek den än överprissatta Ymer.

Postad 13 September 2010 - 19:03

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Nej, varför skulle det vara så? En rolex visar inte tiden bättre än en 150 kr klocka.
Emotiva fick enormt bra i MOLT's test så jag skulle helt klart rek den än överprissatta Ymer.

tror också att ymer är lite överprisad och trots det kom jag inte upp i den halva mille som trådskaparen satte. har även dubbla försteg i min önskeanläggning och dubbla cd-spelare. men det är ju inte snyggt med kilometervis med dyr kabel i vardagsrummet så.... dessutom kanske det ger mer brudar med en rolex än med 150 kr klockan och då....

Postad 13 September 2010 - 19:22

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

.... dessutom kanske det ger mer brudar med en rolex än med 150 kr klockan och då....

är allt annat ganska oviktigt :rolleyes:

Tänk om ett fint slutsteg kunde ha samma effekt på tjejerna.... *drömmer*

Redigerat av Sigma78, 13 September 2010 - 19:22.

Postad 13 September 2010 - 19:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

tror också att ymer är lite överprisad och trots det kom jag inte upp i den halva mille som trådskaparen satte. har även dubbla försteg i min önskeanläggning och dubbla cd-spelare. men det är ju inte snyggt med kilometervis med dyr kabel i vardagsrummet så.... dessutom kanske det ger mer brudar med en rolex än med 150 kr klockan och då....

hehe, sant. Fast, kör man på högt headroom och djupgående bas utan dist/kompression så går det att bli av med 500kkr relativt fort.

Postad 13 September 2010 - 19:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

hehe, sant. Fast, kör man på högt headroom och djupgående bas utan dist/kompression så går det att bli av med 500kkr relativt fort.

Räcker det inte med i64s, Rotel 1090, 1082, Y-4 och två EP2500...? :rolleyes:
Det lär inte gå på några 500K...

Postad 13 September 2010 - 19:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Räcker det inte med i64s, Rotel 1090, 1082, Y-4 och två EP2500...? :rolleyes:
Det lär inte gå på några 500K...

För i64s så skulle jag nog helst vilja ha Y-6 eller Y-8. Fast om jag vill ha infra basen med så drar det iväg.
Men det går ju att komma undan schysst om man håller i pengarna och inte köper kablar för 50 papp mm. ;)

Postad 13 September 2010 - 19:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

För i64s så skulle jag nog helst vilja ha Y-6 eller Y-8. Fast om jag vill ha infra basen med så drar det iväg.
Men det går ju att komma undan schysst om man håller i pengarna och inte köper kablar för 50 papp mm. :rolleyes:

Biltemas kablar låter lite så där BRRRRRRR..... BRRRRRRRR..... Dom kör jag med. Svinbra...
För dom som inte förstod satt jag här och gjorde roliga brum-ljud som i en bil när jag skrev... ;)

Postad 13 September 2010 - 20:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Biltemas kablar låter lite så där BRRRRRRR..... BRRRRRRRR..... Dom kör jag med. Svinbra...
För dom som inte förstod satt jag här och gjorde roliga brum-ljud som i en bil när jag skrev... :rolleyes:

Dom där som torkar till sig i RCA kontakten så att metallen till slut spricker? dom skulle du verkligen vinna på att byta ut!

Postad 13 September 2010 - 20:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dom där som torkar till sig i RCA kontakten så att metallen till slut spricker? dom skulle du verkligen vinna på att byta ut!

Nej. Kör bara högtalarkablarna från biltema. Lågnivån har jag köpt när jag sprungit över billigt när det har varit rea.
Typ....Monster...? Heter dom så...? RCA i klassen på ett par, tre hundra på rea.

Postad 13 September 2010 - 21:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Bra det :rolleyes:

Enligt vissa så skall biltemas lågnivå låta helt ok, men tyvärr spricker kontakterna efter ett tag om man har otur.
Testa att byta högtalarkablar hemma bara för skojs skull, endel anläggningar så händer det ytterst lite. I andra anläggningar så är man halvt döv om man inte hör skillnad.

Postad 13 September 2010 - 21:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, iaf tills man gör blindtester :rolleyes:

Postad 13 September 2010 - 21:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ja, iaf tills man gör blindtester :rolleyes:

Men låt folk testa, HÖR dom skillnad så gör dom ju faktiskt det! ALLA behöver inte höra det du hör eller hur?!
Jag säger ju att i endel anläggningar så hör man ingen större skillnad, endel andra så gör man det.

Köp ett par kablar beg så slipper man förlora några pengar på testet är mitt råd, så har man inte "riskerat" något heller.

Postad 13 September 2010 - 21:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Kanske skulle undvika att göra det här till ÄNNU en kabeltråd...?

Niklas. Jag tror inte på kablar, så tack för tipset, men nej tack. Strömmen går fram med kablar från biltema också. ;)

Dessutom om jag nu SKULLE höra skillnad, så skulle jag gråta blod om jag fick lägga flera tusen på en kabeljävvel !!? ;)
Är helt enkelt inte intresserad av att lägga pengar på det. Skulle jag lägga pengar på något annat än talare eller elektronik så är jag 100% säker på att man garanterat har större vinning av att lägga motsvarande slantar på rummet. :rolleyes:

Postad 13 September 2010 - 22:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men låt folk testa, HÖR dom skillnad så gör dom ju faktiskt det! ALLA behöver inte höra det du hör eller hur?!
Jag säger ju att i endel anläggningar så hör man ingen större skillnad, endel andra så gör man det.

Köp ett par kablar beg så slipper man förlora några pengar på testet är mitt råd, så har man inte "riskerat" något heller.

Du UPPLEVER en skillnad, ja. Men folk upplever även gud, spådom och dyl. Bara för man upplever något så betyder inte det att det är verkligt. Det finns MÄNGDER med tester med folk som "hörde" en stor skillnad i öppet test men inget när det var blint. Det finns en rätt kul tråd på avsforum där en extrem audiofil och dyrhifi säljare misslyckas skilja ett par vanliga monsterkablar och ett par dyrkablar, som han hörde skillnad på i öppet test.

Jag tycker det är vettigt och framförallt en skyldighet att ifrågasätta påstående som kostar folk massa pengar.

Postad 13 September 2010 - 22:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du UPPLEVER en skillnad, ja. Men folk upplever även gud, spådom och dyl. Bara för man upplever något så betyder inte det att det är verkligt. Det finns MÄNGDER med tester med folk som "hörde" en stor skillnad i öppet test men inget när det var blint.

Älskar verkligen dina sanningar, du vet om att dina Ino du har där hemma, det gäller precis samma sak för dom.
Du upplever att dom spelar så jäkla bra, men ******** vilken skit det är! IRONI!!

Du hör själv hur förbaskat dumt det låter va?!

Klart att jag upplever skillnad om jag HÖR skillnad!!

Tror inte det finns någon sämre förespåkare för ino än dig faktiskt, du fullkomligt idiotförklarar alla andra som inte tycker likadant som dig!

Postad 13 September 2010 - 22:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Varför drar du in Ino i detta? Har du inga argument istället? Vad har smak med saken att göra? Faktumet är ju bevisat åtskilliga gånger, att det är lätt att inbilla sig saker. Det finns ju mängder av tester som bevisar detta om och om igen när det gäller CD spelare, förstärkare, kablar mm. Jag tror inte någon skulle påstå det inte är skillnader mellan högtalare, dom är ju ofta väldigt tydliga både i mätningar och lyssningar.

Postad 13 September 2010 - 22:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag hade en Nad 114 och ett Nad 917 försteg, hör man inte skillnad mellan dessa två då ÄR man helt tondöv vill jag lova.

JAG hör väldigt stor skillnad på min förstärkare om det går med eller utan mitt Nad 218 steg. Vem är du då att komma och säga att jag inbillar mig!?

Varför jag blandar in ino är för att du alltid har en sådan nedsättande attityd mot alla andra som inte tycker som du. DU har ju hittat din sanning och alla andra som inte håller med till fullt hör ju uppenbarligen helt jäkla galet.

Tycker helt enkelt att du är en riktig partypooper, hade det inte vart för sköna trådar som tex bagarens så hade jag nog med gjort en dvd-ai och skippat detta stället ett tag. Men som tur är så är inte alla lika

Redigerat av Evil Homer, 13 September 2010 - 22:44.

Postad 13 September 2010 - 22:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag hade en Nad 114 och ett Nad 917 försteg, hör man inte skillnad mellan dessa två då ÄR man helt tondöv vill jag lova.

JAG hör väldigt stor skillnad på min förstärkare om det går med eller utan mitt Nad 218 steg. Vem är du då att komma och säga att jag inbillar mig!?

Jag säger inte att du inbillar dig, jag säger att det finns mängder av misslyckade blindtester där folk inte kunde skilja dom åt. Folk, samma som du, sagt innan att det var stor skillnad. Det säger inte att du inte hörde en verklig skillnad men du måste väl förstå att man ifrågasätter när det finns så mycket bevis på motsatsen?

Varför jag blandar in ino är för att du alltid har en sådan nedsättande attityd mot alla andra som inte tycker som du. DU har ju hittat din sanning och alla andra som inte håller med till fullt hör ju uppenbarligen helt jäkla galet.

Vad ligger logiken i detta? För att du anser jag har en viss attityd mot folk så drar du in ett märke som inte har med detta att göra? Exakt VART finns resonemanget där?
Nej, jag har ingen nedsättande attityd mot dom som tycker annorlunda, skillnaden är att du inte kan ta mina argument utan att ta det personligt. Argumentera för din åsikt istället. Det är det vuxna sättet.

Postad 13 September 2010 - 23:00

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
"Varför jag blandar in ino är för att du alltid har en sådan nedsättande attityd mot alla andra som inte tycker som du. DU har ju hittat din sanning och alla andra som inte håller med till fullt hör ju uppenbarligen helt jäkla galet."

Förstår inte hur du kunde missa det du själv citerade, over and out för min del. Vill inte förstöra tråden ytterligare.

Postad 13 September 2010 - 23:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

"Varför jag blandar in ino är för att du alltid har en sådan nedsättande attityd mot alla andra som inte tycker som du. DU har ju hittat din sanning och alla andra som inte håller med till fullt hör ju uppenbarligen helt jäkla galet."

Förstår inte hur du kunde missa det du själv citerade, over and out för min del. Vill inte förstöra tråden ytterligare.

Så bara för du ogillar mig så drar du in alla Ino ägare i detta? Verkligen ointelligent resonemang som skapar trist stämning.

Postad 13 September 2010 - 23:14

SalkinA
  • SalkinA
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Så bara för du ogillar mig så drar du in alla Ino ägare i detta? Verkligen ointelligent resonemang som skapar trist stämning.

Haha, du drog ju in alla ägare av "CD spelare, förstärkare, kablar mm", vari ligger skillnaden?

"Varför drar du in Ino i detta? Har du inga argument istället? Vad har smak med saken att göra? Faktumet är ju bevisat åtskilliga gånger, att det är lätt att inbilla sig saker. Det finns ju mängder av tester som bevisar detta om och om igen när det gäller CD spelare, förstärkare, kablar mm. Jag tror inte någon skulle påstå det inte är skillnader mellan högtalare, dom är ju ofta väldigt tydliga både i mätningar och lyssningar. "

Enligt dig skulle man kunna köra med vilka grejer som helst så länge högtalarna är bra?

Stackars ######r som missat detta och spenderat massa pengar på annat än just högtalare...

Låt oss återgå till att låta folk skriva om sina drömanläggningar istället?

Postad 13 September 2010 - 23:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag skulle ju ge mig, men nu blir jag irriterad.

Vad snurrar du om?! Vart/när/hur har jag dragit in alla ino ägare?!
Om du läser vad jag har skivit så skriver jag att ino är din sanning, och du får det att låta som att alla andra är fullkomligt dumma i huvudet om man inte tycker som dig.

NEJ NEJ det är inte skillnad på försteg,förstärkare,cdspelare,slutsteg osv enligt dig.

Jag orkar inte med din nedlåtande attityd mot alla som inte tycker dom dig, nu skall jag inte skriva mera med dig för du gör mig bara på dåligt humör. Fortsätt gärna med någon annan som tycker du är en trevlig prick istället.

Postad 14 September 2010 - 08:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag säger inte att du inbillar dig, jag säger att det finns mängder av misslyckade blindtester där folk inte kunde skilja dom åt. Folk, samma som du, sagt innan att det var stor skillnad. Det säger inte att du inte hörde en verklig skillnad men du måste väl förstå att man ifrågasätter när det finns så mycket bevis på motsatsen?

Men kan du inte bara skippa "blindtestsnacket" då ? Folk blir ju irriterade och det skapar dålig stämning.
Om folk hör skillnad på kablar eller vad det nu kan vara, och det höjer deras upplevelse, så låt dom göra det då ?
Personligen tror jag inte ett dugg på kablar, men bara för att inte jag gör det behöver jag ju inte hacka på andra ?

Låt dom tycka och tro vad dom vill, så får du tycka och tro vad du vill ?

I slutänden så handlar det ju om en upplevelse, och som brorsan brukar säja, "var och en är saliga på sitt". :blush:

Postad 14 September 2010 - 08:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag lyfter på hatten och konstaterar att ännu en tråd har följt samma öde. Visst är det märkligt. :blush:

Postad 14 September 2010 - 08:23

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Märkligt och trist..

Postad 14 September 2010 - 08:32

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jo visst blir det lite konstigt när någon annan skall berätta för dig vad du hör/uppfattar?!

Låt var och en tycka som dom vill, det behöver ju inte kosta något att testa själv om man handlar beg.
Handla lyssna, ingen skillnad? Ok du hörde inte skillnad på sakerna du handlat, Sälj.

Skitsamma om det handlar om kablar,steg,cd. Ellervarför inte en mockaklädd jultomte som åker på en kickbike med shitakesvampar som växer i skägget, tycker du att det blir bättre med en sådan i rummet så KÖR på det.
Men säg inte till andra att dom inte hör skillnad, Hur kan någon annan berätta för den hur den uppfattar saker och ting.

Postad 14 September 2010 - 08:34

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jo visst blir det lite konstigt när någon annan skall berätta för dig vad du hör/uppfattar?!

Låt var och en tycka som dom vill, det behöver ju inte kosta något att testa själv om man handlar beg.
Handla lyssna, ingen skillnad? Ok du hörde inte skillnad på sakerna du handlat, Sälj.

Skitsamma om det handlar om kablar,steg,cd. Ellervarför inte en mockaklädd jultomte som åker på en kickbike med shitakesvampar som växer i skägget, tycker du att det blir bättre med en sådan i rummet så KÖR på det.
Men säg inte till andra att dom inte hör skillnad, Hur kan någon annan berätta för den hur den uppfattar saker och ting.

Därför det finns så mycket blindtester som motbevisar din rätt till subjektivt tyckande. Enkelt. :blush:

Postad 14 September 2010 - 10:04

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
alla har olika åsikter om vad som är bra ljud.

eskil svensson 59år stockholm, vinkännare och antagligen polis till yrket: vill komma hem efter en jobbig arbetsdag och slänga på lite klassiskt på stereon som består av "hög" upplösta dyr stativare och rör kombo modell assnygg.
detta är en kille som gillar mjukt-lent ljud med mkt detaljer och djup i ljudbilden på låg volym,
eskil har satsat på dyra kablar då demon i butiken visade att just dessa kablar gjorde diskanten mer behaglig...rätt eller fel osagt men för honom blev det rätt.
han är tvungen att ha en liten o smidig anläggning då han bor i en 1a och har en stor bokylla.

birger magnusson 43år karlstad snickare och öl kännare: gillar svängig musik typ dire straight med trovärdiga baskaggar men inte så det blir överdrivet så han har valt efter mkt provlyssning ett par dynaudio golvare med biffig rotel kombo just för att han gillar drivet och baskaggar som hörs tydligt även på normala volymer.
dock 1gång i veckan gillar han att ta ut svängarna när frugan shoppar upp han hårt intjänade pengar på ullared med väninnorna och då spelar han ut lite xtra då dessa dynaudio klarar detta rätt bra.
detta är en kille som inte alls vet vad akusik betyder för ljudet utan han ser prislappen som ett bevis på bra återgivning, samma sak med kablar för detta har han ju läst i bild&ljud ett flertal gånger så han har själv audioquest kablar för 4000kr.
birger har visserligen plats för en rejäkl rigg men vad skulle shoppande frugan säga om detta?

magnus erlandsson 26år arbetslös göteborg: gillar hard core techno typ infected mm, detta är en kille som inte bryr sig om djup-bredd och detaljer i hela rummet utan han vill ha ren brutalbas bas men även "volym" så han valde ett par cerwin vega då dessa kan spela sjukt högt med denna typ av musik men även låta hyffsat rent för pengarna då han inte har råd med mer.
dock funderar han på ett par större dali golvare i framtiden när han får ett jobb då dessa spelar renare.
magnus har tjocka supra kablar.
bor i en 2a centralt och har bara plats för sina jättetalare och en tv.

robert johansson alias robert293 mekaniker kungsbacka: detta är en kille som vigt sitt liv eller tja fritid till hifi/hemma bio. denna lustiga figur har haft 52 olika riggar på typ 4år och han gillar att byta och testa sig fram.
denna kille är intresserad av både musik och film och framförallt själva prylarna både modent och vintage.
denna snubbe gillar även all slags musik (så länge det låter bra) och är inte rädd att testa tweeks, bygga om grejer mm just för testadets skull, han köper allt begagnat så han förlorar inte så mkt pengar på att byta hela tiden.
robert har lite större krav på återgivning än ovan nämnda personer då han vet hur det "kan" låta när grejerna klaffar och han har lyssnat mkt på flermiljons riggar och även billiga som spelar lätt lika bra om rummet är rätt.
robert har såpass bred musiksmak och stora krav på filmåtergivning och detta gör ju att kraven på högtalarna o rummet ökar. (han tror på att akustik tillsammans med bra högtalare gör 90% av ljudet)
robert tror även på stora bra basmoduler och potenta-neutrala frontar och lägger hellre pengarna där än på kablar och elektronik då robert även varit där ...dvs haft 100k högalare med guldkablar och magiska 60w förstärkare som kostar som en beg bra bil.....robert har även haft ett flertal recivrar/2kanals kombor i 30-50k klassen men enl hans tycke duger numera en 13k reciver med hd-matrial, han har även upptäckt att det behöver inte bli så dyrt att få bra ljud...det gäller bara att hitta rätt grejer.
robert är 100% nöjd med ljudet idag men skall ändå byta ut högtalarna/frontarna av ren nyfikenhet så han är nog lite hjärnskadad på något sett :blush:
robert tror på lättanvända kablar (för han byter ju så ofta) med bra skärmning så han använder drakaflex elkablar då dessa inte färgar ljudet som många dyrkablar gör för roberts högtalare har redan bra diskant mm ifrån början.
robert har ett litet lyssningsrum som är 5m djupt men dock bara 3m brett så det är jobbigt för lille robert att hitta grejer som presterar bra trots bredden mm.

sen till sist har vi audiofilen mikael karlsson 32år malmö.
denna kille som är en musik älskare och inte en pryl älskare...en väldigt insatt person som har en rigg som ger väldigt hög prestanda och ett flertal basmoduler just för headroomet. det skall låta som en konsert och kännas som en konsert (en mardröm för lägenhets uthyrare)
här skall allt klaffa och han är nöjd med det han har och skulle aldrig byta ut något då han genom ett flertal år äntligen kombinerat ihop en rigg "han" är nöjd med.
denna rigg klarar att spela 124db utan disst eller komprission trots billiga ekk kablar och elfa signal kabel...denna rigg tar även upp 50% av vardagsrummet då all fokus ligger i ljudåtergivning och knappast på design prylar.
denna man tycker att andra är ute o cyklar när dom pratar om dyra cd spelare-kablar mm då detta inte kan "bevisas" göra ljudet till det bättre.

ja ett par ex på olika personer o deras uppfattningar.

Redigerat av robert293, 14 September 2010 - 10:42.

Postad 14 September 2010 - 10:09

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Ptja, bara för att man räknar sig själv som audiofil behöver man inte vara otrevlig eller medvetet missförstå andra människor. Ingvar Öhman är ju ett lysande exempel på ett extremt kunnig människa med trevlig framtoning som inte dömer andra människor för att de har andra åsikter, eller försöker tvinga på dem sina egna genom spydiga kommentarer utan förklaringar.

Att läsa Ingvars inlägg är en fröjd och man lär sig alltid något. Ofta ändrar man åsikt också.

För er som undrar så är Ingvar konstruktören bakom MKarlsson74s högtalare och han är aktiv på faktiskt.se, och är alltid trevlig och tar sig tid att förklara och utveckla teorier och begrepp.

Postad 14 September 2010 - 10:38

SalkinA
  • SalkinA
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Om vi undersökte alla öron på forumet, tror ni man skulle kunna visa att vissa örontyper gillar olika högtalare/förstärkare/kablar, man skulle ju även kunna mäta skallen och hur dess inre "design" ser ut för att få reda på hur pass viktigt det är med inredningen i ett "lyssningsrum"?

Postad 14 September 2010 - 11:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
För att inte tala om alla externa effekter som sambon/frugan, och... hm. Mest den effekten.

Postad 14 September 2010 - 12:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men kan du inte bara skippa "blindtestsnacket" då ? Folk blir ju irriterade och det skapar dålig stämning.
Om folk hör skillnad på kablar eller vad det nu kan vara, och det höjer deras upplevelse, så låt dom göra det då ?
Personligen tror jag inte ett dugg på kablar, men bara för att inte jag gör det behöver jag ju inte hacka på andra ?

Låt dom tycka och tro vad dom vill, så får du tycka och tro vad du vill ?

I slutänden så handlar det ju om en upplevelse, och som brorsan brukar säja, "var och en är saliga på sitt". :blush:

Jag bryr mig inte ett dugg om någon köper kablar för 1 miljon, hans problem. MEN poängen är att dessa personer REKOMMENDERAR dessa lösningar till andra här på forumet.

Enligt dig skulle man kunna köra med vilka grejer som helst så länge högtalarna är bra?

Beror på. Skillnaden är ofta försvinnande små mellan CD spelare och dyl. Det är enormt mycket viktigare med högtalarna och rummet än vad det är med elektroniken.

Postad 14 September 2010 - 12:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Kanske ska sälja min Hegel och koppla mina Dynaudio Contour S3.4 direkt till min klockradio då. Den har en liten förstärkare i sig. :blush:

Postad 14 September 2010 - 12:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad snurrar du om?! Vart/när/hur har jag dragit in alla ino ägare?!
Om du läser vad jag har skivit så skriver jag att ino är din sanning, och du får det att låta som att alla andra är fullkomligt dumma i huvudet om man inte tycker som dig.

Men sluta dra in Ino! Det snackas inte Ino utan slutsteg, CD spelare, Dynaudio mm. Så varför ska du hela tiden dra in Ino?

NEJ NEJ det är inte skillnad på försteg,förstärkare,cdspelare,slutsteg osv enligt dig.

Läs vad jag skriver. Jag har inte sagt det, jag har sagt att skillnaderna är normalt sett extremt små, oftast inte hörbara, vilket har bevisats om och om igen.

Jag orkar inte med din nedlåtande attityd mot alla som inte tycker dom dig, nu skall jag inte skriva mera med dig för du gör mig bara på dåligt humör. Fortsätt gärna med någon annan som tycker du är en trevlig prick istället.

Folk får tycka vad dom vill, man behöver inte hålla med mig. Men då bör man ARGUMENTERA för sin sak istället för att göra som du. Framför argument varför dom delarna är så viktiga.

Postad 14 September 2010 - 12:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Kanske ska sälja min Hegel och koppla mina Dynaudio Contour S3.4 direkt till min klockradio då. Den har en liten förstärkare i sig. :blush:

;)

Postad 14 September 2010 - 12:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Vad sägs om en forumsträff där vi blindtestar slutsteg? Så kan alla guldöron bevisa sin hörsel :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.