Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gav Plasma-TV en chans, något jag aldrig gör igen!

160 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2011 - 08:20

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

Pratar man bildvisare för hemmabio och film så står sig både plasma och LCD(och IMO även CRT :D)
slätt mot en bra projektor, det tror jag även att expertisen på detta forum kan skriva under på. :)

Då har jag hört tvärtom från vissa här på forumet. vet i fasen var... jag har dock ingen erfarenhet av projektor förutom att jag fick titta lite snabbt hos en bekant.

Postad 04 January 2011 - 08:57

battleangel
  • battleangel
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Vad ska man ta med sig till butik och testa med om man ska undvika en kalldusch med plasma tycker ni? Någon speciell testbild ur AVS HD 709 på en USB-sticka? Noga utvalda filmklipp och trailers? Animerat material? Rullande eftertexter? Speciella färgkombinationer och kontraster? Hur avslöjar man en plasma kort sagt och tar fram dess sämsta egenskaper?

Postad 04 January 2011 - 09:14

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0

Vad ska man ta med sig till butik och testa med om man ska undvika en kalldusch med plasma tycker ni? Någon speciell testbild ur AVS HD 709 på en USB-sticka? Noga utvalda filmklipp och trailers? Animerat material? Rullande eftertexter? Speciella färgkombinationer och kontraster? Hur avslöjar man en plasma kort sagt och tar fram dess sämsta egenskaper?

I en seriös butik behöver du inte oroa dig men ta med dig material du kan referera till och be att få se den i en kontrollerad miljö om möjligt.

Du skulle iofs kunna göra en print screen av forumet här tex om du vill höra hur mycket den buzzar dock är det svårt att avgöra huruvida du kommer störas hemma.

Min buzzar tydligt när jag surfar på mhb men har inte hört nåt buzz vid film eller spel ännu.
Jag ser att bilden blir orolig ibland när det visas himmel och kan se gröna "blixtar" i vita undertexter ibland men det stör mig inte. overall ger mig plasman en bättre bild än lcd och jag gillar framförallt flytet samt djupet den ger.

Nu har inte jag kollat på plasma i ladorna men det verkar som att dom försöker spela ut plasman till lcd´s fördel, jag märkte dock inte av det i min butik även om det hängde betydligt dyrare lcd-leds bredvid dock körde min handlare material som visade lcd´s brister men det går alldeles utmärkt att sortera ut en lcd bara genom att röra sig lite.

Postad 04 January 2011 - 09:15

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Titta på en plasma i någon El-lada så har du direkt plockat fram så dålig bild som det kan bli på en plasma =)

Postad 04 January 2011 - 09:38

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Dom två största problemen i ladorna är dom förbannade lysrören och att apparaterna är fel inställda.

Postad 04 January 2011 - 10:49

battleangel
  • battleangel
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Haha. Jo, el-ladorna är givetvis ingen succé, det vet ju alla. Men vad har man för val liksom? Man vill ju gärna kolla på den TV man är intresserad av också. Är ju rätt lönlöst att gå till nån snobb-butik (även om man hade någon lämplig) och kolla på Panasonics VT-serie om man nu max kan tänka sig att betala för en PK350. Man behöver ju se Plasma när det är som "sämst" liksom i en bra miljö. Men man blir ju nästan utskrattad i dessa butiker om man frågar om LG eller Yamaha eller nåt sånt.

Därför är det ju lite som denna tråd tidigare påpekat. Antingen går man till en lada och lär sig ... nästan ingenting. Eller så köper man en TV osedd baserat på vissa (fanatiska) användare här på forumet ... och riskerar att bli missnöjd.

Bra tips där iaf. Konkreta saker som kan reproduceras. Buzzar det inte vid helt vit bild då?

Postad 04 January 2011 - 11:08

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0

Bra tips där iaf. Konkreta saker som kan reproduceras. Buzzar det inte vid helt vit bild då?

Det gör det säkert men hur ofta kör du en helt vit bild på din tv?
Mitt tips kom sig av en slump och jag tycker det är effektivt för att upptäcka buzzing men det man får fram är ett worst case scenario och är svårt att få vid film eller spel.

Det du kan avgöra med det här är om den låter riktigt illa redan från start då kan du ju pröva ett annat ex direkt i butik så slipper du köra extra turer.
Jämför gärna med andra plasmor i butiken så har du något att utgå ifrån.

Postad 04 January 2011 - 12:15

BillyBob
  • BillyBob
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag har inte gjort ngt speciellt alls. Jag tog cinema läget å ändrade kontrast å ljusstyrka efter förhållandet i mitt vardagsrum. Ingen IR, ingen ghosting vad jag kan se. Man kan se gröna dansande pixlar när man står nära samt brus men det är ngt som är mer eller mindre vanligt förekommande med plasma. På mitt normala avstånd dvs knappt 3m är det inget jag uppfattar med mina ögon. Verkar som 50 tummaren är betydligt känsligare för IR.

Har haft tv:n snart ett dygn nu och är sjukt nöjd. Att det blänker är inget större problem då man kan släcka ner och dra för persienner vid "fintittning". Ibland kan man störas av de där rgb-prickarna som ibland uppstår på nära håll men allt som allt anser jag att detta var ett mycket prisvärt köp. Rekommenderar den gärna till någon som vill ha en STOR tv.

Ingen antydan till IR eller något annat än det jag nämnt tidigare i inlägget.

/BillyBob

Postad 10 January 2011 - 19:58

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Hur har det gått för TS nyköp med tillhörande test?
Så vi kan få ett slutligt utlåtande om dennes syn på plasma.

Postad 10 January 2011 - 22:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Är beredd att instämma, men inte för att jag har särskilt goda erfarenheter av hemmabioprojektorer utan mer för att jag sett några filmer jag själv mastrat projicerade på landets största reguljära bioduk (visserligen med hyfsat dyr projektor/scaler) och blivit rejält golvad av hur bra det såg ut, trots att det i ett par fall var SD !!!

"Film är bäst på bio" sägs det ibland - och jag får nog hålla med... :)

Det beror nog på vad det är för bio. De flesta bio jag varit på har betydligt sämre bild än jag har hemma.

Postad 10 January 2011 - 23:50

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det beror nog på vad det är för bio. De flesta bio jag varit på har betydligt sämre bild än jag har hemma.

Ja, hemma är det onekligen både skarpare, bättre konvergens i hörnen, mindre prassel, högre kontrast och djupare svärta, men återgivningen av både färger och rörelser blir liksom inte mer "filmisk" än med en celluloidremsa i en surrande projektor... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.