Olympus XZ-1
(Kompaktkameror)
|
9
|
(18)
|
Inga priser |
Postad 29 May 2011 - 14:26
Postad 29 May 2011 - 18:25
Har inte plöjt hela tråden än, men någon som har tips på bra tillbehör? Har bl.a. kikat lite på detta custom grip: http://www.kleptography.com/rf/ har någon köpt ett och kan dela med sig av synpunkter?
Vilket minneskort bör man köpa? Funderar på ett Sandisk Ultra men misstänker att det är lite för långsamt om man ska filma i HD.
Postad 29 May 2011 - 22:40
Är också lite sugen på en XZ-1 som komplement till min systemkamera, har haft ett gäng kompaktkameror genom tiderna men alltid med sökare så är lite fundersam hur det fungerar utan sökare? Går det bra att lära om sig och fota med skärmen?
Människan är ett ett ytterst anpassningsbart djur
Har precis beställt en vit XZ-1
Har inte plöjt hela tråden än, men någon som har tips på bra tillbehör? Har bl.a. kikat lite på detta custom grip: http://www.kleptography.com/rf/ har någon köpt ett och kan dela med sig av synpunkter?
Vilket minneskort bör man köpa? Funderar på ett Sandisk Ultra men misstänker att det är lite för långsamt om man ska filma i HD.
Jag har läst att klass 6 är att rekommendera. Själv köpte jag ett class 10 från Transcend hos Komplett.se. Det har fungerat bra hittils
Jag har inte hört någon som köpt greppet på detta forum, däremot har jag sett en del på Dpreview.com som köpt det och alla där har varit väldigt nöjda med det! Dessutom är det möjlighet att ta bort om du nu anser att det inte blev så bra - det sitter alltså inte permanent(om än tillräckligt hårt för att fungera såklart
Ett annat tips kan vara att hitta en bra handledsrem till kameran eftersom det bara följer med en halsrem. En väska av valfritt tycke kanske är på sin plats även om jag faktiskt inte köpt någon själv ännu och jag har ändå ägt den sedan mars tror jag. Skärmen har klarat sig perfekt hittils.
Vid kalla dagar kan det vara bra att ha ett extra batteri som förvaras på ett varmt ställe eftersom det kalla batteriet kan "dö". Detta händer med alla batterier som blir kalla oavsett kamera
Postad 29 May 2011 - 22:52
Jag har läst att klass 6 är att rekommendera. Själv köpte jag ett class 10 från Transcend hos Komplett.se. Det har fungerat bra hittils
.
Jag har inte hört någon som köpt greppet på detta forum, däremot har jag sett en del på Dpreview.com som köpt det och alla där har varit väldigt nöjda med det! Dessutom är det möjlighet att ta bort om du nu anser att det inte blev så bra - det sitter alltså inte permanent(om än tillräckligt hårt för att fungera såklart).
Ett annat tips kan vara att hitta en bra handledsrem till kameran eftersom det bara följer med en halsrem. En väska av valfritt tycke kanske är på sin plats även om jag faktiskt inte köpt någon själv ännu och jag har ändå ägt den sedan mars tror jag. Skärmen har klarat sig perfekt hittils.
Vid kalla dagar kan det vara bra att ha ett extra batteri som förvaras på ett varmt ställe eftersom det kalla batteriet kan "dö". Detta händer med alla batterier som blir kalla oavsett kamera.
Är Transcend class 10 snabbt nog för att filma i högsta kvalitén på XZ-1?
Blir nog att köpa greppet att testa, återkommer med bilder och reflektioner om ett par veckor
Varför skickar de med en halsrem? Vem har en kompakt runt halsen?
Har du något förslag på var man hittar ett bra extrabatteri till en vettig peng? Dustin har ett av märket "Braun" men det är så billigt att jag blir skeptisk bara på grund av det.
Postad 30 May 2011 - 00:10
Är Transcend class 10 snabbt nog för att filma i högsta kvalitén på XZ-1?
Blir nog att köpa greppet att testa, återkommer med bilder och reflektioner om ett par veckor
Varför skickar de med en halsrem? Vem har en kompakt runt halsen?
Har du något förslag på var man hittar ett bra extrabatteri till en vettig peng? Dustin har ett av märket "Braun" men det är så billigt att jag blir skeptisk bara på grund av det.
Jag har aldrig haft problem med filmning men använder inte heller kameran till detta
Hehe gör det, jag tror att du blir nöjd! Han som gör/designat greppet har tidigare gjort till andra kameror och det verkar som han har många nöjda kunder!
Ja du man kan undra om halsremmen...
Har inte köpt något extra batteri-själv och tänker kanske inte göra heller. Jag gav det mest som tips eftersom jag led av ett kallt batteri i slalombacken i vinter
Postad 30 May 2011 - 10:31
Jag har aldrig haft problem med filmning men använder inte heller kameran till detta
. Ska du filma mycket med kameran?
Hehe gör det, jag tror att du blir nöjd! Han som gör/designat greppet har tidigare gjort till andra kameror och det verkar som han har många nöjda kunder!
Ja du man kan undra om halsremmen...
Har inte köpt något extra batteri-själv och tänker kanske inte göra heller. Jag gav det mest som tips eftersom jag led av ett kallt batteri i slalombacken i vinter. Då pratar vi över minus -10. Hade jag varit dig hade jag väntat med att köpa extra batteri för att se om behovet överhuvudtaget finns. Du kan ju kolla på Olympus officiella hemsida och se vad batteriet har för modellnr och sedan söker du på det via prisjakt så kanske det finns fler affärer som säljer det fast till bättre pris?
Så du har testat att filma med det kortet och det funkar bra? Jag ska förmodligen inte filma mycket alls men det känns bra att ha ett kort som klarar av det om jag skulle få för mig att göra det nån gång.
Batteriet heter LI-50B om jag läst rätt och originalet kostar runt 500kr
Var det möjligtvis dina coola panoramabilder från nån skidbacke i Tyskland som jag såg på dpreview?
Postad 30 May 2011 - 11:17
Så du har testat att filma med det kortet och det funkar bra? Jag ska förmodligen inte filma mycket alls men det känns bra att ha ett kort som klarar av det om jag skulle få för mig att göra det nån gång.
Batteriet heter LI-50B om jag läst rätt och originalet kostar runt 500krDärför har jag sökt efter ett prisvärt ersättningsbatteri. Ett annat problem i sammanhanget är att hitta en batteriladdare av vettig kvalité. Har man två batterier blir det väl väldigt bökigt om man bara kan ladda i kameran (det ingår ingen extern batteriladdare med kameran om jag läst rätt).
Var det möjligtvis dina coola panoramabilder från nån skidbacke i Tyskland som jag såg på dpreview?
Hej! Filmning fungerar bra med kortet men kamerans starka punkt är inte filmning
Pröva först och se om du överhuvudtaget behöver ett extra batteri. Om du känner att det behövs får du antingen "chansa" eller köpa orginalet
Nej inte mina bilder
Edit: Här kanske du får lite hjälp med batteri-frågan:
http://www.fotosidan...mp;postcount=48
Redigerat av liath, 30 May 2011 - 11:29.
Postad 31 May 2011 - 23:06
Väntar nog lite med batteriet och laddaren, är inte akut och bör klara mig utan så länge jag kommer ihåg att ladda kameran efter varje session.
Postad 05 June 2011 - 00:43
Blir första gången som jag köper en kvalitet kamera och det har inte varit lätt eftersom jag velat mellan systemkameror men även kollat g12 och s95 men även hx9v och tz20 eftersom jag är van vid dem "vanliga" turistkamerorna.
Denna uppfyller vad jag tror mina krav på ljusstyrka, sekvenstagning osv men det jag undrar är om denna har möjlighet att ta fotografier som ser ut så att portträtt ligger i fokus och bakgrunden blir suddig. Prövade en ricoh cx5 som hade dessa förinställda lägen.
Postad 05 June 2011 - 13:57
Av kompaktkamerorna borde denna klara det du beskriver bäst eftersom den har såpass stor bländaröppning vid lite större brännvidder. Om det sen finns nåt speciellt läge för det är en annan femma, men är ju inte svårt att styra själv.Denna uppfyller vad jag tror mina krav på ljusstyrka, sekvenstagning osv men det jag undrar är om denna har möjlighet att ta fotografier som ser ut så att portträtt ligger i fokus och bakgrunden blir suddig. Prövade en ricoh cx5 som hade dessa förinställda lägen.
Redigerat av Supernaut77, 05 June 2011 - 18:47.
Postad 05 June 2011 - 18:39
Tack för att ni finns, har plöjt igenom tråden och tror att jag äntligen hittat min blivande kamera.
Blir första gången som jag köper en kvalitet kamera och det har inte varit lätt eftersom jag velat mellan systemkameror men även kollat g12 och s95 men även hx9v och tz20 eftersom jag är van vid dem "vanliga" turistkamerorna.
Denna uppfyller vad jag tror mina krav på ljusstyrka, sekvenstagning osv men det jag undrar är om denna har möjlighet att ta fotografier som ser ut så att portträtt ligger i fokus och bakgrunden blir suddig. Prövade en ricoh cx5 som hade dessa förinställda lägen.
Det finns ett porträtt läge men jag har aldrig använt det och kan därför inte heller säga om det fungerar bra eller dåligt
Postad 05 June 2011 - 22:31
Postad 06 June 2011 - 00:27
Köpte kameran idag.. Den laddas nu
hur får man halsremmen att fästa på den? Står inget i manualen.
sry my fault, brukar aldrig kolla på den medföljande cd-skivan. hehe =)
Postad 13 June 2011 - 13:26
Best of XZ-1
Självklart är många bilder redigerade i efterhand, men det är ändå imponerande för att vara från en såpass liten kamera. Kolla bara på skärpedjupet på en del av bilderna till exempel, det är ganska otroligt.
Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 13 June 2011 - 13:27.
Postad 16 June 2011 - 12:35
För er som vill se hur pass bra bilder man kan ta med XZ-1. Här är några exempel:
Best of XZ-1
Självklart är många bilder redigerade i efterhand, men det är ändå imponerande för att vara från en såpass liten kamera. Kolla bara på skärpedjupet på en del av bilderna till exempel, det är ganska otroligt.
Hehe ja det är ju bara fortsätta träna när man ser vad vissa kan åstadkomma med kameran
Här kommer ett litet(stort) bidrag som jag tog för någon vecka sedan.
P5311421.JPG 163.1K
12 Antal nerladdningarEdit: JPEG direkt ur kameran. Endast förminskat storleken på bilden. Ingen annan redigering.
Redigerat av liath, 16 June 2011 - 12:38.
Postad 15 July 2011 - 17:33
Mvh Anders.
Postad 15 July 2011 - 21:43
Hej. Jag undrar om det är normalt att det känns som något är löst i kameran när mn skakar den lite ? Jag köpte denna kamera på beg-marknaden men den ser inte ut att vara tappad eller något sådant.
Mvh Anders.
Tja!
Ja, jag tror det är normalt. Min har samma symptom. Det är objektivet/linsen som skakar när du gör det. Skaka dock inte för skakandets skull
Edit:
Tog för övrigt en bild för någon dag sedan med Grovkornig Film art-filter aktiverat.
P7122092.jpg 1.87MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av liath, 15 July 2011 - 21:47.
Postad 22 July 2011 - 21:16
Postad 22 July 2011 - 23:41
Postad 24 July 2011 - 15:02
Fråga: Era linsringar, känns de lite glapp? Min funkar bra att snurra på men rör man den lite upp o ner glappar den lite o klickar lite. Är det så för er eller har jag fått ett måndagsex?
Jag är inte exakt säker på vad du menar. Om jag har kameran på och objektivet "ute" och rör lätt med fingret på kanten så vobblar objektivet något. Det är inte mycket och det är inget som märks/stör när jag tar bilder. Det är för övrigt detta som jag tror att Springan hör när han "skakar" kameran - att objektivet rör sig lite. Är jag ute och cyklar med din fråga?
Edit: Jag såg din fråga på Dpreview ;D. Jag förstod det inlägget bättre hehe. Nåväl jag känner av samma sak som du och har inte reagerat på detta förrän du tog upp det. Om det känns som att ringen klickar i sitt spår på ett bra sätt så är det noga inga problem alls! Jag har vridit på den där ringen hur många ggr som helst nu och det känns lika bra nu som när jag först köpte kameran! Perfekt motstånd tycker jag!
Redigerat av liath, 24 July 2011 - 15:17.
Postad 24 July 2011 - 19:07
Postad 27 July 2011 - 02:10
Fråga: Era linsringar, känns de lite glapp? Min funkar bra att snurra på men rör man den lite upp o ner glappar den lite o klickar lite. Är det så för er eller har jag fått ett måndagsex?
Min ring verkar vara precis som din. Den snurrar fint och om jag håller i den och rör den runt så sviktar/glappar det en liten aning.
Postad 27 July 2011 - 22:09
Alla stående foton jag tagit visas med stora svarta sorgekanter på vardera sida om bilden. Jag roterar kameran i handen och förväntar mig att bilden ska ritas om och nu visas över hela skärmen, men inget händer.
Ska det verkligen vara så här?
(nej, jag vill inte behöva gå in i menyn och manuellt rotera bilden)
PS. Jag har senaste firmware-versionen v1.3.
Redigerat av elofu17, 27 July 2011 - 22:10.
Postad 28 July 2011 - 00:33
En sak jag stör mig på är att bilder jag tagit på höjden sedan inte visas över hela skärmen i visningsläget (play-symbolen).
Alla stående foton jag tagit visas med stora svarta sorgekanter på vardera sida om bilden. Jag roterar kameran i handen och förväntar mig att bilden ska ritas om och nu visas över hela skärmen, men inget händer.
Ska det verkligen vara så här?
(nej, jag vill inte behöva gå in i menyn och manuellt rotera bilden)
PS. Jag har senaste firmware-versionen v1.3.
Två saker som kan göra det lättare för dig (men kanske inte helt löser ditt problem).
1. Du kan rotera korten med frontringen.
2. Inne i menyn går du till översta fliken med namnet "Kamera Meny". Bläddra ner till sida 2 och pröva att sätta Bildorientering på antingen AV eller PÅ (kom fram till vilket du gillar bästa). Ta stående kort med båda lägena aktivt och kolla sedan på bilden.
Postad 28 July 2011 - 11:05
Två saker som kan göra det lättare för dig (men kanske inte helt löser ditt problem).
1. Du kan rotera korten med frontringen.
2. Inne i menyn går du till översta fliken med namnet "Kamera Meny". Bläddra ner till sida 2 och pröva att sätta Bildorientering på antingen AV eller PÅ (kom fram till vilket du gillar bästa). Ta stående kort med båda lägena aktivt och kolla sedan på bilden.
Oooh! Tackar.
Jag hade inte en tanke på att använda ringen. Där löstes problemet.
PS. Jag har alltid Bildorientering PÅ, så att EXIF-informationen har en flagga som säger vilket läge kameran var i när bilden togs, så att bildvisarprogram automatiskt kan visa den i rätt orientering.
Redigerat av elofu17, 28 July 2011 - 11:07.
Postad 28 July 2011 - 12:59
* Som jag skrivit ovan har jag satt på Richard Franiecs extra grepp. Det var en bra investering. Mycket lättare att hålla kameran med en hand kan jag tycka. Köpte den på hans sida och betalade med PayPal. Gick riktigt fort att få hem den också. Bra och enkla instruktioner hur man sätter på den följde också med. http://www.kleptography.com/rf/
* Jag tyckte att kameran saknade en handledsrem så jag kollade runt lite på andra forum och fick tipset att köpa en handledsrem till en Wii Remote, PSP etc. Kostade 15 kr och passade perfekt. http://www.spelpirat...dsi-xl-3ds.html
* Gällande väska så kollade jag runt lite men fastnade tillsist för Hamas väska Canberra 90L. Passar kameran perfekt. http://www.firstcall...a-bag-blackblue
Så nu känner jag mig ganska nöjd. Det är två saker bara som stör mig lite:
1) Det jäkla linsskyddet. Man måste verkligen sätta fast det med ett snöre i kameran annars tappar man bort den. Varje gång man sätter på kameran så poppar den iväg. Jag funderar lite på Lensmates auto lenscap. http://www.lensmateo...to_lens_cap.php Det enda jag inte gillar med den är att den bygger på lite för mycket framåt. Vet ej varför faktiskt för till andra kameror tex Ricohs X1a sticker den inte ut så värst mycket mer än orginal linsskyddet. Det finns de som moddat linsskyddet från Lensmate så att det inte ska sticka ut så mycket.
2) Videodelen. Ja den kan man väl säga inte är så värst på denna kamera. Den har problem med fokusen under tiden man filmar. Riktigt irriterande faktiskt. Det får de gärna fixa till i kommande FW. Det jag gjort är att jag använder mig at Manuell AF när jag ska filma och det har funkat för mig. Jag filmar inte så mycket. Ska jag filma har jag en Canon SX-1 som filmar bra mycket bättre än den tar kort.
Men det som jag huvudsakligen använder kameran till, dvs att ta kort med, där är den riktigt bra! Mycket bra bilder tar den!
Postad 28 July 2011 - 22:21
Oooh! Tackar.
Jag hade inte en tanke på att använda ringen. Där löstes problemet.
PS. Jag har alltid Bildorientering PÅ, så att EXIF-informationen har en flagga som säger vilket läge kameran var i när bilden togs, så att bildvisarprogram automatiskt kan visa den i rätt orientering.
Buhuu. Det blev inte optimalt ändå.
När man roterar mha ringen så sparas rotationsinformationen i EXIF-delen i filen, så man måste alltså komma ihåg att rotera tillbaka varje bild när man tittat klart i stående läge, annars får man felvridna bilder när man tittar på bilderna på datorn/mediaspelaren/etc.
PS. Som tur är uppdateras åtmistone inte tidsstämpeln på filen när EXIF-infon skrivs om.
Någon här som vet vart man vänder sig med önskemål/tips till Olympus firmware-utvecklare?
Postad 28 July 2011 - 23:25
Buhuu. Det blev inte optimalt ändå.
När man roterar mha ringen så sparas rotationsinformationen i EXIF-delen i filen, så man måste alltså komma ihåg att rotera tillbaka varje bild när man tittat klart i stående läge, annars får man felvridna bilder när man tittar på bilderna på datorn/mediaspelaren/etc.
PS. Som tur är uppdateras åtmistone inte tidsstämpeln på filen när EXIF-infon skrivs om.
Någon här som vet vart man vänder sig med önskemål/tips till Olympus firmware-utvecklare?
Tråkigt att det inte blev optimalt ;< (det blir ju sällan det tyvärr).
Vad händer om du stänger av bildorientering i menyn och sedan roterar den stående bilden med ringen?
Jag har fått svar på min frågor när jag ställt dem via "Contact Form" på denna sida:
http://www.olympus.s...ate/contact.cfm
Inte alltid så lätt att hitta. Jag antar att du kan ge förslag där också (inte helt hundra men worth a shot).
Redigerat av liath, 28 July 2011 - 23:26.
Postad 30 July 2011 - 13:01
Har du nåt tips på en skyddsplast att sätta på skärmglaset?
Jag provade ett från Kjell & Co. (3 ark för 79 kr)
+ skyddsplasten var tunn och ganska hård (inte mjuk och sladdrig)
+ på undersidan satt en plast som man drog bort innan applicering, dvs inga tumavtryck
+ på översidan satt en plast med ett fint rutnät, dvs det var enkelt att mäta, måtta och klippa
- skyddsplasten introducerade lite grumlighet
- ytan på skyddsplasten känns en aning matt, vilket bidrar till grumligheten samt gör att man får ett ljust lager ovanpå glaset
Så denna skyddsplast kan jag inte rekommendera då den inte var glasklar och genomskinlig nog.
Har du nåt förslag på bättre alternativ?
Postad 30 July 2011 - 15:05
Lite OT men skriver här ändå...
Har du nåt tips på en skyddsplast att sätta på skärmglaset?
Jag provade ett från Kjell & Co. (3 ark för 79 kr)
+ skyddsplasten var tunn och ganska hård (inte mjuk och sladdrig)
+ på undersidan satt en plast som man drog bort innan applicering, dvs inga tumavtryck
+ på översidan satt en plast med ett fint rutnät, dvs det var enkelt att mäta, måtta och klippa
- skyddsplasten introducerade lite grumlighet
- ytan på skyddsplasten känns en aning matt, vilket bidrar till grumligheten samt gör att man får ett ljust lager ovanpå glaset
Så denna skyddsplast kan jag inte rekommendera då den inte var glasklar och genomskinlig nog.
Har du nåt förslag på bättre alternativ?
Jag är ledsen men jag inte ge något direkt tips på screen protector. Jag har haft min kamera utan skyddsfilm sedan den släpptes och har inte fått någon repa ännu. Har haft den i skidbackar, nu i båten en vecka, fisketurer m.m. och inte fått några repor ännu
Oavsett film, är det inte så att bilden blir något sämre?
Mitt tips är annars att du ringer till några av de större fotoaffärerna och frågar om de kan rekommendera något skydd? Cyberphoto brukar vara snälla, Fotokungen har hjälpt mig med mina frågor.
På ebay finns det ju screen protectors för XZ-1 men man kan ju inte veta hur kvaliten är...
http://shop.ebay.com...-All-Categories
Här är det en som skrivit om en skyddsfilm på Fotosidan:
http://www.fotosidan...mp;postcount=55 (denna måste klippas till).
Google ger ju några förslag också men likaså där, jag vet inte om det är bra skydd eller inte.
Ledsen men jag kan nog inte ge dig mer alternativ än vad du redan tänkt på ;/.
Postad 31 July 2011 - 19:07
http://www.netonnet....mm/012229.4539/
Postad 31 July 2011 - 21:32
Postad 01 August 2011 - 00:29
har problem att få fram menyval på art & scn knappen, får trycka till knappen hårt och ibland många ggr för att få fram det. skulle detta kunna gå på garantin tro? känns onödigt att skicka in den och få dyra lagningskostnader. har provat att uppdatera programvaran..
Hur menar du nu? SCN och ART roteras fram utan att behöva trycka på nån knapp. Så fort man valt (roterat fram) ett av dessa lägen står det "Select bla bla bla..." i en sekund, sedan visas automatiskt menyn med Scenes/Art filters, ur vilken man väljer något med OK-knappen.
Väl inne i ett filter använder man främre ringen för att byta till andra filter.
Eftersom jag inte förstår vad som inte fungerar för dig kan jag inte gissa något angående garanti.
Postad 01 August 2011 - 21:45
lite osäker om alla knappar ska visa val? men endast ljus, c och m visar menyval.
Postad 07 August 2011 - 14:06
Det borde gå på garanti tycker jag.
Postad 07 August 2011 - 14:41
Denna har jag hittat hittills och tycker är bra:
http://www.mintur.se/fotoskolan/
Jag är ute efter tre typer av skolor:
1) Det konstnärliga
Jag vill få konkreta tips och exempelbilder på hur man kan/bör fota i olika givna situationer. Gärna med exempel som visar både rätt och fel så att man inser skillnaden i det som förklaras.
...och inte bara hjälp vid komponering och själva fotandet, utan även tips på efterbehandling, t.ex. att croppa bildens kanter från störande mönster, etc.
Ett exempel på vad jag söker efter:
http://www.mintur.se...motiv-i-rorelse

#1 KOMPONERA RÄTT
En bra grundregel är att lämna lite mer luft framför ett motiv som rör på sig, att låta det röra sig in mot centrum av bilden. På så sätt får man en bättre balans och helheten blir lugnare. Tänk också på att en rörelse åt vänster uppfattas som bakåtsträvande medan en rörelse åt höger uppfattas som framåtsträvande. Testa själv några olika kompositioner och se vad som händer med bilden.
Exempel 1: Här ser vi ett exempel på en bra bildkomposition där de två flickorna springer åt höger och har gott om rörelseutrymme framför sig. Man får en känsla av de rör sig mot någonting och strävar framåt.
Som amatör skulle jag förmodligen placerat de springande flickorna typ mitt i bilden, men med tipset ovan blir det bättre.
2) Kamera-teknik
Beskrivningar och exempel på PASM-lägena och när man bör använda dem, hur zoom påverkar bländare och skärpedjup, etc.
Macro-läget - vad innebär det *egentligen* och vad skiljer det från normalt fotoläge och från super-macro-läget?
Vad innebär "stearinljus-läget" *egentligen? Är det bara en viss uppsättning inställningar som jag lika gärna kan göra manuellt, eller kopplas nån ny finess i kameran in?
3) Teori med exempel
Jag letar efter en sida som, likt howstuffworks, tydligt och pedagogiskt förklarar hur t.ex. förhållandet mellan bländare, objekt, bakgrund, förgrund, zoom, fokus och skärpedjup förhåller sig. Allt jag vet nu är att ju större bländare man har (f1.8) desto smalare skärpedjup får jag. Jag VILL ha suddig bakgrund men har inte förstått fysiken bakom varför det blir suddigt vid f/1.8 medan allting blir skarpt vid t.ex. f/8.0.
Om jag förstår fysiken i kamera, optik och hur långt bort objekt och bakgrund är kanske jag bättre kan inse hur mycket suddighet jag kan få till.
Jag har 1000 andra funderingar och frågor, men om ni har lite tips på bra läsning tar jag gärna emot dem.
Redigerat av elofu17, 07 August 2011 - 18:45.
Postad 07 August 2011 - 21:37
text
Jag har läst några böcker om fotografering samt blandat på internet som jag inte minns
Böckerna är iallafall:
http://www.adlibris....isbn=9163609622
Dessa är bra för att de ger konkreta tips om hur du ska fota och ta bättre bilder. Han går inte så mycket in på hur kameran är uppbyggd eller varför du får stort skärpedjup osv. Inte så mycket fysik och teknik utan mer HUR. De finns att låna på bibliotek men brukar vara populära samt att de är ganska bra att ha i bokhyllan om du frågar mig. De är uppdelade i kapitel typ "Hur du fotar bröllop, hur du tar porträtt".
En annan bok som jag äger är denna:
http://www.adlibris....isbn=916360941X
Den är riktigt bra tyckte jag. Jag sträckläste den i princip. I denna bok kan du läsa mer om varför saker fungerar som de gör men den ger också tips på hur du kan ta bättre bilder.
Det finns säkert oändligt med material men ovanstående böcker är lätta att förstå och komma in i! Bra för nybörjaren helt enkelt!
Postad 08 August 2011 - 01:00
Två andra funderingar:
1)
Macro-läget på kameran... Vad gör det egentligen? Dvs vad händer i kameran när man väljer det? Dvs vad skiljer det från normalt läge och Super-Macro-läget?
2)
Manualen säger att man i detta läge kan få fokus ner till 10 cm från kameran, men det står inget om någon bortre gräns.
Jag tog tre testbilder; fokus på en väska 1 m från kameran och vägg med tavlor i bakgrunden 5 m från kameran. En i normalt läge, en i macro-läge och den sista i super-macro-läge. Vid snabb ockulärbesiktning kan jag inte se någon större skillnad mellan dem. Så om saker på meters avstånd ser likadana ut i supermacro-läge som i normalt läge, varför finns läget alls? Varför inte låta kameran alltid kunna autofokusera på allt från 1 cm till oändligheten?
Postad 09 August 2011 - 21:14
Text
Jag kan inte ge dig fullständiga svar på dina frågor men jag kan försöka
Det som jag tror och tycker låter som en rimlig förklaring till vad som händer när du säger till kameran att använda macro-läget är att den ska börja söka efter fokus väldigt nära. Det är också här jag kan gissa på att skillnaden är med det normala läget. I normalt läge är kameran inte inställd på att söka focus nära kameran och kommer därför att "direkt" kunna utesluta det och förhoppningsvis kan detta leda till att kameran hittar fokus något snabbare. Jag har såklart inga bevis för detta och har inte själv prövat det
Här finns en kort tråd om det hela som är inne på samma spår:
http://forums.dprevi...thread=39080575
Postad 10 August 2011 - 13:20
Särskilt som motorn måste vrida rätt mycket nere i spannet under 50 cm. Jämför med en gammal kamera, att ändra fokus från 10cm till 15cm innebär att man får vrida fokusringen typ ett halvt varv medan att ändra från 1m till 5m bara kräver en gnutta vridning.
Postad 15 August 2011 - 14:32
Om det nu inte bara är min kamera med det felet. Någon annan som filmat en konsert och upplever samma trasiga ljud? Det är alltså totalt värdelöst ljud. Ska ladda upp en film på Youtube ikväll för att visa vad jag menar bättre.
Postad 26 August 2011 - 22:25
Så tycker ja de är rätt ofta med kompaktkameror/mobiltelefoner etc att de bara blir skit av ljudet om de spelar högt?
Möjligt att problemet löser sig om man köper stereo-micken som går att köpa till o sätta i blixtskon?
Hursomhelst, var in på mediamarkt i västerås idag o kikade på xz-1an, killen där va väl inte så jättesugen på o förhandla pris direkt men fick kamera, olympus original skinnväska o ett 8gb shcd transcend minneskort för 4595kr så de är väl okej endå
Postad 28 August 2011 - 11:07
Ree_Tard;
Så tycker ja de är rätt ofta med kompaktkameror/mobiltelefoner etc att de bara blir skit av ljudet om de spelar högt?
Möjligt att problemet löser sig om man köper stereo-micken som går att köpa till o sätta i blixtskon?
Hursomhelst, var in på mediamarkt i västerås idag o kikade på xz-1an, killen där va väl inte så jättesugen på o förhandla pris direkt men fick kamera, olympus original skinnväska o ett 8gb shcd transcend minneskort för 4595kr så de är väl okej endå
Trevligt
Postad 10 September 2011 - 21:43
Dvs att direkt kunna granska bilden på en STOR skärm istf den lilla inbyggda i kameran? Canon och Pentax har en sådan funktion.
Postad 11 September 2011 - 13:32
Finns det något sätt att ta bilder med USB-kabel inkopplad till PC:n och direkt få se den tagna bilden på datorn?
Dvs att direkt kunna granska bilden på en STOR skärm istf den lilla inbyggda i kameran? Canon och Pentax har en sådan funktion.
Hmm det har jag tyvärr ingen aning om. Har du kollat runt i Olympus egna programvara om det finns några sådana alternativ?
Postad 11 September 2011 - 15:08
Hmm det har jag tyvärr ingen aning om. Har du kollat runt i Olympus egna programvara om det finns några sådana alternativ?
Jag har avinstallerat båda Olympus programvaror då jag inte tyckte de gav något nytt/extra vid en snabb blick.
Glömde dock undersöka just den aspekten (och ids inte installera det/dem igen bara för att undersöka).
Annan fråga:
Någon som har FL-14-blixten till kameran? (http://www.olympus.s...fl-14_21790.htm)
Är den något att ha?
Några andra tillbehör man "måste" ha?
Själv kan jag rekommendera ett litet stativ med tre böjbara ben (http://www.fotosonic...tativ-teeny-pod). Personligen tycker jag denna modell med sina ledade metalbenl är 1000 ggr bättre än alla plastiga ben (typ http://www.8starshop.../wnbg19162.jpg).
Postad 11 September 2011 - 17:30
Jag har avinstallerat båda Olympus programvaror då jag inte tyckte de gav något nytt/extra vid en snabb blick.
Glömde dock undersöka just den aspekten (och ids inte installera det/dem igen bara för att undersöka).
Annan fråga:
Någon som har FL-14-blixten till kameran? (http://www.olympus.s...fl-14_21790.htm)
Är den något att ha?
Några andra tillbehör man "måste" ha?
Själv kan jag rekommendera ett litet stativ med tre böjbara ben (http://www.fotosonic...tativ-teeny-pod). Personligen tycker jag denna modell med sina ledade metalbenl är 1000 ggr bättre än alla plastiga ben (typ http://www.8starshop.../wnbg19162.jpg).
Jag har faktiskt inte köpt något extra till min XZ-1. Eventuellt blir det ett batteri för att ha extra vid resa samt en bra, tålig väska.
Det många köper till och är nöjda med är ju en extern elektronisk sökare.VF-2 eller VF-3 (2 har högre upplösning men saknar låsningsfunktion. Är också något dyrare än VF-3).
Blixten du länkar till har jag för mig inte är särskilt bra... Jag hade kikat på FL-300R istället. Den är ny (så ny att den kanske inte finns att köpa ännu). Sök på lite forum och se vad dom säger om denna blixt.
Postad 09 January 2012 - 14:57

http://www.olympus.s...c-63a_25167.htm
Postad 11 January 2012 - 23:41
Beställde det nya linslocket från Olympus innan jul och fick igår ett mail om att det är på väg till Sverige nu. Ska bli kul att prova!
http://www.olympus.s...c-63a_25167.htm
Jag har också sett den där. Har funderat på att köpa till min XZ-1. Du får gärna berätta hur den fungerar när du fått den! Det vore uppskattat!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
10 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?