Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har Asus RT-N56U?

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 augusti 2011 - 14:20

Unregistered05f4d456
  • Unregistered05f4d456
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har även jag beställt denna Router. Kommer i veckan. Börjar bli orolig med så många inlägg som handlar om problem.
Är ingen van användare av routrar. Har väl installerat en gammal D-link 804. Men enligt olika reviews verkar denna vara super enkel att installera. Är den det?

Kollade även in på Asus hemsida. De har ingen drivers för MAC operativsystemen. Varför inte?

Har en PC stationär och en Macbook kommer jag kunna använda dessa samtidigt i nätverket?

Redigerat av Unregistered05f4d456, 22 augusti 2011 - 14:29.

Postad 22 augusti 2011 - 14:36

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Det kommer funka bra. Jag kör PC, Mac, iPad och iPhone. Även Sonos, skrivare, trådlös badrumsvåg (!), androidlur, PS3. Inga problem alls.

Postad 23 augusti 2011 - 14:51

Unregistered05f4d456
  • Unregistered05f4d456
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har nu installerat Routern. Det gick väldigt snabbt och enkelt. En del säger att det är bara Plug and Play. Men CD skivan behövdes för min del. Kom inte in på routern direkt.

Men väldigt enkelt att konfigurera den. Nu måste jag lära mig lite mer om denna pryl =)

Edit:

Försöker konfigurera en extern hårddisk via routerns interface, Aiwizard.
Väljer alternativ 2, Skip ASUS DDNS setting
Sista som står: Configuration is successful.

När jag klickar på "Finish" knappen börjar den arbeta. "Proceeding" kommer upp och försvinner inte. Händer alltså ingenting. Vad gör jag för fel?

Edit 2:
Tittade in på nätverk och där finns den externa hårddisken. Verkar ju funka iaf =)

Redigerat av Unregistered05f4d456, 23 augusti 2011 - 15:38.

Postad 23 augusti 2011 - 17:18

isso
  • isso
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har precis köpt den och jag håller på att bli tokig....

1.
Jag har en dator som inte får internetåtkomst. Det funkar endast ibland under korta stunder. Jag har inte en aning om vad det beror på. Jag har två mobiler, xbox och tre andra datorer som funkar utan problem.

Senaste drivrutinerna för nätverkskortet och nätverket fungerade galant med gamla routern.

2.
Jag blir tokig på nätverksdisken. Hipp som happ så dyker det upp att jag inte har behörighet att göra vissa saker. Enligt inställningarna i routern ska jag ha full behörighet. T ex: Ibland funkar det att flytta en fil till en annan mapp men för det mesta inte. Filen jag försöker flytta brukar dessutom försvinna, men brukar dyka upp efter några omstarter i mappen jag flyttade den till...

3.
Jag kan inte registrera mig på asus ddns. Står bara "Obehörig registreringsbegäran!" när jag skriva in ett lämpligt namn. Wtf?!

Någon som har haft liknande problem?

Postad 23 augusti 2011 - 18:25

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0

2.
Jag blir tokig på nätverksdisken. Hipp som happ så dyker det upp att jag inte har behörighet att göra vissa saker. Enligt inställningarna i routern ska jag ha full behörighet. T ex: Ibland funkar det att flytta en fil till en annan mapp men för det mesta inte. Filen jag försöker flytta brukar dessutom försvinna, men brukar dyka upp efter några omstarter i mappen jag flyttade den till...

3.
Jag kan inte registrera mig på asus ddns. Står bara "Obehörig registreringsbegäran!" när jag skriva in ett lämpligt namn. Wtf?!

2. Jag hade problem att min lacie usb-disk dök upp och försvann. Men jag startade disken först, sedan pluggade in usb-sladden. Nu verkar den stadig.

3. Får samma svar från routern.

Postad 24 augusti 2011 - 00:19

Unregistered05f4d456
  • Unregistered05f4d456
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

3.

Någon som har haft liknande problem?

Verkar som det kostar. Kanske har fel.

Postad 24 augusti 2011 - 11:08

isso
  • isso
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

2. Jag hade problem att min lacie usb-disk dök upp och försvann. Men jag startade disken först, sedan pluggade in usb-sladden. Nu verkar den stadig.

3. Får samma svar från routern.

Tack för ditt svar! Men jag får det fortfarandeinte att fungera. Jag fattar inte att jag har behörighet ibland men för det mesta inte...

Punkt nummer 1 har löst sig iaf. Visade sig att datorn inte tyckte om WPA2 vilket jag är förvånad över.

Postad 24 augusti 2011 - 14:13

deamonbreed
  • deamonbreed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Fick hem denna router igår och den vägrar ansluta till internet. Tjatar om att man ska sätta in kabeln i WAN-porten men kabeln sitter där! Även provat med annan kabel med samma resultat. Jag har en kabel från bredbandsuttaget i hallen inkopplad i routern samt aktiverat mitt trådlösa nätverkskort i min bärbara Dell-dator. Det dyker upp två nätverk i nätverkslistan varav jag är ansluten till det ena. Sen finns där massa andra namn med men antagligen grannarnas nätverk. Så inget verkar felkopplat och kör guiden i routerstartsidan men går som sagt inte att ansluta och det står bara att routern är frånkopplad med på sidan. Lyser tre lampor på routern dvs. att den är på samt 2.4 och 5. har 100/10 fiber via Bahnhof.

Någon som vet vad felet kan vara?

Postad 24 augusti 2011 - 16:44

Unregistered05f4d456
  • Unregistered05f4d456
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Fick hem denna router igår och den vägrar ansluta till internet. Tjatar om att man ska sätta in kabeln i WAN-porten men kabeln sitter där! Även provat med annan kabel med samma resultat. Jag har en kabel från bredbandsuttaget i hallen inkopplad i routern samt aktiverat mitt trådlösa nätverkskort i min bärbara Dell-dator. Det dyker upp två nätverk i nätverkslistan varav jag är ansluten till det ena. Sen finns där massa andra namn med men antagligen grannarnas nätverk. Så inget verkar felkopplat och kör guiden i routerstartsidan men går som sagt inte att ansluta och det står bara att routern är frånkopplad med på sidan. Lyser tre lampor på routern dvs. att den är på samt 2.4 och 5. har 100/10 fiber via Bahnhof.

Någon som vet vad felet kan vara?

Du gjorde som jag i början. Men sen kom jag på att man måste ju ställa in sin fasta IP adress och standard gateway samt DNS servrarna.

När den står att den söker eller att den visar en bild på det du beskrev att ta ur nätverkskabeln. Skall finnas en knapp under där det står "manual setting" typ.

För jag antar att du har dessa IP adresser på ett papper någonstans :blink:

Postad 24 augusti 2011 - 17:00

deamonbreed
  • deamonbreed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Du gjorde som jag i början. Men sen kom jag på att man måste ju ställa in sin fasta IP adress och standard gateway samt DNS servrarna.

När den står att den söker eller att den visar en bild på det du beskrev att ta ur nätverkskabeln. Skall finnas en knapp under där det står "manual setting" typ.

För jag antar att du har dessa IP adresser på ett papper någonstans :blink:

Nä, har inget sånt. Har ingen fast ip-adress, tilldelas en ny varje gång jag startar internet tror jag. DNS etc har jag ingen aning om heller...

Ringde ASUS support och de sa att jag fått en felkonfigurerad router så ska skicka tillbaka så får jag en ny. Verkar skumt för tjejen som satt där verkade ganska yr...

Postad 24 augusti 2011 - 18:16

Unregistered05f4d456
  • Unregistered05f4d456
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Nä, har inget sånt. Har ingen fast ip-adress, tilldelas en ny varje gång jag startar internet tror jag. DNS etc har jag ingen aning om heller...

Ringde ASUS support och de sa att jag fått en felkonfigurerad router så ska skicka tillbaka så får jag en ny. Verkar skumt för tjejen som satt där verkade ganska yr...

Hmm okey. Ja vet jag nog inte hur man gör. Fel konfigurerad tror jag inte på. Har du haft en router tidigare? OM Hur gjorde du med inställningen då?

Redigerat av Unregistered05f4d456, 24 augusti 2011 - 18:17.

Postad 24 augusti 2011 - 18:25

deamonbreed
  • deamonbreed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hmm okey. Ja vet jag nog inte hur man gör. Fel konfigurerad tror jag inte på. Har du haft en router tidigare? OM Hur gjorde du med inställningen då?

Inte haft router innan :blink: Ringde bahnhof precis för att höra om man kunde få lite info men de sa bara att de hade dynamisk tilldelning och att man inte ska behöva fylla i något...Plug n play router, i **** heller!

Postad 24 augusti 2011 - 19:16

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Är jag dinosaure som tror att DNS och default gateway alltid måste anges? :blink:

Tror jag t.o.m. behövde göra det på telias förinställda router..

Är nästan helt säker på att du måste ange dessa.. :lol:

Eller så är jag snurrig.. B)

Postad 25 augusti 2011 - 17:31

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Det ska inte behövas, jag kör med automatiska inställningar när det gäller Telia iaf.

Postad 29 augusti 2011 - 14:23

Unregistered05f4d456
  • Unregistered05f4d456
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen riggat upp min Mac book late 2008 modell till nätverket.

Funkar kanon, men den använder bara 2,4 Ghz bandet. Som jag förstått så stödjer datorn 5 Ghz bandet också?
Inbyggt AirPort Extreme Wi-Fi2 (baserat på IEEE:s utkast till 802.11n-specifikationen), kompatibelt med IEEE:s 802.11a/b/g

I routerns interface står det att 5 Ghz bandet är aktiverat.

Kan det vara så att datorn inte klarar av denna hastighet trots allt?

Postad 30 augusti 2011 - 00:30

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Du får väl tvinga den till att använda A för B och G går inte på 5 ghz.
(Iofs så är det "bara" 54Mbit där också, precis som på B och G)

Postad 30 augusti 2011 - 14:46

Unregistered05f4d456
  • Unregistered05f4d456
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hade totalt missat att jag hade 2 st inloggningsmöjligheter till routern. Nu kör jag 5 Ghz bandet via macen. Uppmätte 95 mbit ned och 75 mbit upp. Har 100 100. Helt okey =)

Postad 30 augusti 2011 - 16:06

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Vet någon en brygga som fungerar klockrent mot Asus RT-N56U?

Min DAP-1522 ansluter men släpper inte igenom ett smack. Min Netgear WN2000RPT tycks fungera bra ihop med min PS3:a, får väl testa den mot vanliga W7-datorer också, men den måste bootas om varje natt.

Vill hitta en brygga (jag vill koppla fyra trådade grejer mot mitt WLAN) som faktiskt fungerar mot Asus-routern.

Är det någon som har positiv erfarenhet av brygga kopplad mot RT-N56U?

Jag hade precis tänkt att köpa denna router, men passade på att kolla forumet först; hittade då ovanstående obesvarade inlägg. Hade själv tänkt att köra med en D-Link DAP-1522.

Edit: Glöm min fråga! Jag googlade runt lite och det verkar vara kört med DAP-1522. Jag skaffar några Netgear WN2000RPT istället.

Edit 2: Funkar med DAP-1522. Kolla in https://www.minhembi...2. Har skaffat en själv nu och kan bekräfta att det fungerar bra.

Redigerat av bkd, 19 januari 2012 - 13:36.

Postad 31 augusti 2011 - 12:36

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Tjena.

Har precis införskaffat mig en RT-N56U och får inte hårddisken i usb att fungera. Kört igenom alla inställningar (kolla nå you tube-klipp). Men sista grejen man gör för att kunna se hårddisken, genom att "kör: \\rt-n56u" funkar inte för mig. "Nätverksfel. Det går inte att komma åt \\rt-n56u."

När jag öppnar utforskaren ser jag den ändå, fast bara som "medieenhet". Så när man öppnar den kör windows media player igång. Och det går inte att lägga över filer och så.

Vad göra? Tacksam för svar.

/Danne

Någon som har någon idé vad jag kan ha gjort för fel?

/Danne

Postad 01 september 2011 - 01:34

Haverchuck
  • Haverchuck
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Någon som vet varför min "Traffic Monitor" inte mäter trafiken korrekt?

Internet tabben visar korrekt hur mycket downlink och uplink är. Men i Lan tabben är allting tvärtom så det som laddas ner visas i uplink istället.
Så när jag ska kolla den dagliga statistiken om hur mycket trafik som används visar downlink och uplink nästan likadana siffror.

Inte så viktigt egentligen. Men är lite bortskämd efter att tidigare ha använt en WRT54GL(tomato) som visade allt så snyggt och korrekt :)

Postad 01 september 2011 - 06:47

farside
  • farside
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej på er (igen)

Jag har fortfarande väldiga problem med min router tillsammans med min Seagate blackarmour 220.
Problemet är som jag tidigare nämnt att anslutningen dör om vart annat när jag för över filer ifrån laptop till NAS.
Kör jag torrent och sparar filerna på NAS så får jag disk overload 100% , sen kopplar den ner och jag måste då tvångsstarta torrenten igen , då fungerar det några minuter , sen samma sak.

Att streama går inte heller , i VLC buffrar datorn hela tiden , i min tvix i sovrummet så hackar filmerna nå så sjukt.

Tänkte att jag gör backup av materialet på en USB HD och ansluter den direkt till routern (WD 1TB)
Sagt och gjort , jag ser hårddisken i tvixen , men det laggar.. Överföringshastigheten när jag kör torrent blir endast ca 1MB/Sec , dock ingen overload 100%.

Har jag missat någon inställning? eller ska jag helt sonika skicka tillbaka routern och begära få den utbytt? för nånting är ju helt galet fel.
Som sagt , samma inställningar och anslutna enheter med min gamla netgear 108mbps router funkar prima.
Men inte med nya routern....

Postad 01 september 2011 - 06:52

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Någon som har någon idé vad jag kan ha gjort för fel?

/Danne

Försöka att stänga av nätverksdelning och sätt på den igen. Det brukar fungera för mig.

Postad 07 september 2011 - 22:02

Splix
  • Splix
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Efter närmare undersökning visar det sig att det är Time machine själv som orsakar detta. Vissa filer verkade ha fel behörighet för att skrivas. Efter att jag korrigerade detta så lyckades jag skapa en backup på usb-disken kopplad till routern. Tumme upp alltså.

/Alex

Nu har jag äntligen köpt denna router men gjorde bort mig totalt!!
Försökte få Time machine att hitta den och trixade en del innan jag kom på att jag skulle ändra behörigheterna på filerna. Då jag tänkt ta backup på allt så ändrade jag behörigheterna för allt och j*vlar i min låda (ursäkta franskan), jag kunde inte ens starta datorn! Då jag dessutom har krånglat till det med två hårddiskar (en SSD & en vanlig) med systemet på SSD'n och "användarkontot" på den vanliga kunde jag inte bara återställa allt heller.. För att göra en lång historia kort så har jag ängnat de tre senaste dagarna till att få tillbaka allt som det var innan. Surt att tabba sig så när jag bara vill göra en backup!

Nu har jag lärt av mitt misstag men skulle gärna vilja ha lite hjälp med att få igång Time machine till denna annars så utomordentliga router!

Skulle du (eller någon annan vänlig själ) vilja berätta exakt hur jag ska göra för att få det att fungera!? Hur ska jag formatera den? Ska jag slå av eller på något i routern? etc. etc.

Bugar, bockar och tackar så mycket på förhand!
//En trött Splix

Postad 08 september 2011 - 17:53

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Försöka att stänga av nätverksdelning och sätt på den igen. Det brukar fungera för mig.

Tack för tipset, men tyvärr ingen skillnad. Det kan ju vara något jättelöjligt jag glömt göra.. Är rätt kass på datorer. Är det något man måste ställa in innan det kan funka?

Du gick själv bara in på "kör" o skrev i \\rt-n56u o så kom hårddisken upp i utforskaren eller? Efter att ha gått igenom AiDisk-guiden då.. Där blir det ju nå knas när jag ska "ställa in igen". Kommer inte igenom, "Fel fråga. Försök igen." eller nåt liknande står det. Men inte heller när det har fungerat. När länkarna går att klicka på som de ska har jag kunnat få fram hårddisken i utforskaren. Mer än som "medieenhet då.

Postad 10 september 2011 - 19:32

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Här funkar det utmärkt att skriva in \\rt-n56u via sök bland program och filer i Windows 7 och man ser mapparna på hårddisken.
Har du den senaste mjukvaran? Jag hade en del problem med innan jag uppgraderade till den senaste mjukvaran.
Annars så är kanske en återställning till fabriksinställningar är en lösning på dina problem.

Redigerat av Mazak, 10 september 2011 - 19:37.

Postad 12 september 2011 - 15:57

deamonbreed
  • deamonbreed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Historien fortsätter...

Fått en ny router men funkar alltså inte och eftersom det inte går att få tag i ASUS support provar jag här igen.

Efter jag packat upp den satte jag sladden från bredbandsuttaget i WAN-porten på routern sen startade jag datorn och aktiverade det trådlösa nätverkskortet. Öppnade sedan Firefox men kom bara ett felmeddelande att ethernetkabeln inte satt i vilket den gjorde. Satte i installationsskivan istället och installerade mjukvaran. I översiktsfönstret, som jag nådde genom att ange admin/admin som lösen, så är det ett lås på routersymbolen och trycker man på "detect again" raderas alla siffror i högra sidan. Blir bara massa nollor kvar. Trycker man på QIS så får man samma meddelande som alltid, nämligen att nätverkssladden inte sitter i, vilket den förstås gör. Däremot finns mitt nätverksnamn i nätverkslistan som ansluten men att det saknar internetåtkomst.

Hjälp någon? Börjar bli lack på detta nu...

Postad 18 september 2011 - 08:24

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Har kommit en del uppdateringar sedan den släpptes bara så ni vet.
http://support.asus....k8J7ZTvg1uktpab

Postad 19 september 2011 - 14:37

iithomas
  • iithomas
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Historien fortsätter...

Fått en ny router men funkar alltså inte och eftersom det inte går att få tag i ASUS support provar jag här igen.

Efter jag packat upp den satte jag sladden från bredbandsuttaget i WAN-porten på routern sen startade jag datorn och aktiverade det trådlösa nätverkskortet. Öppnade sedan Firefox men kom bara ett felmeddelande att ethernetkabeln inte satt i vilket den gjorde. Satte i installationsskivan istället och installerade mjukvaran. I översiktsfönstret, som jag nådde genom att ange admin/admin som lösen, så är det ett lås på routersymbolen och trycker man på "detect again" raderas alla siffror i högra sidan. Blir bara massa nollor kvar. Trycker man på QIS så får man samma meddelande som alltid, nämligen att nätverkssladden inte sitter i, vilket den förstås gör. Däremot finns mitt nätverksnamn i nätverkslistan som ansluten men att det saknar internetåtkomst.

Hjälp någon? Börjar bli lack på detta nu...

Dum fråga men... det är väl inte ADSL du har ?

Postad 21 september 2011 - 16:01

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Hej alla. Ska plocka upp denna router tror jag. Vad har ni för nätverkskort i era burkar. Jag behöver ett till en stationär dator som klarar 5Ghz. Fungerar usb-korten bra? Dom kan man kanske koppla en bit ifrån datorn (med förlänginssladd) om man vill få bättre signal.
Eller är det bättre med ett pci-kort med antenner?

/Niklas

Postad 21 september 2011 - 20:25

samwel
  • samwel
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Försökt göra samma sak som du beskriver men får inte till det. Har du lust att förklara lite utförligare? :)

Som jag tolkar det har du kopplat skrivaren till din vanliga dator och sedan lagt till en port för skrivaren för att sedan koppla in skrivaren i routern och sedan fungerade det?

Woops.. Sorry för det sena svaret..

Nej, skrivaren är kopplad till routern. Det jag gör är helt enkelt att datorer som är kopplade till routern skickar utskrifter till den
typ på "chans", och eftersom routern har en skrivarserver som stöder LPR så tar den emot utskriften och hanterar den.

Som du såg skrev jag adress 192.168.1.1, dvs routerns IP, i portinställningarna. Alltså alla utskrifter skickas till den adressen.

Postad 21 september 2011 - 23:33

iNDePeNDeNt365
  • iNDePeNDeNt365
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hoppas hoppas att Asus tar och fixar så att man kan använda det till synes enda prisvärda nätverksbrygga som kör 2,4/5Ghz dvs: D-Link DAP-1522! Hur kan man påtala problemet för dom på ett bra sätt så att dom försökte lösa det?? En sådan firmware skulle jag uppskatta AP mycke...

Min brygga har jag tänkt använda vid "media stationen" och då skulle jag vilja använda mig utav 5G så jag kan hålla 2,4an ren för enbart data..

Finns det kanske någon brygga redan där ute som uppfyller det jag önskar? Ja då får ni väldigt gärna hojta till!! TP-link verkar ha mycke intressanta saker, skulle va coolt om dom hade en på g :-P

Postad 23 september 2011 - 09:40

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Har en fråga, tänkte köpa en extern hårddisk till denna router, hur bra är överföringshastigheten? tänkte ev köpa med usb 3.0 för att maxa. ni som har denna router, hur ser hastigheterna ut? överföring till o från?

Postad 23 september 2011 - 09:48

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
det är inte usb 3.0 på routern så det spelar ingen roll.

Postad 23 september 2011 - 09:54

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

det är inte usb 3.0 på routern så det spelar ingen roll.

men om jag kopplar in en usb 2.0, 7200 varvs, kommer routern hindra hastigheten? har nån mätt hur det ser ut?

Postad 23 september 2011 - 10:14

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Performance - File Sharing

I ran a file copy of our standard ripped-DVD test folder and measured write speed of 7.6 MB/s and 9.5 MB/s with FAT and NTFS-formatted drives, respectively. Reads came in at 13 MB/s for both formats. This performance is typical of embedded router file servers.

Så ja routern kommer inte utnyttja maximal fart hårddisken kan erbjuda.

Finns mer specific info Här i en väldigt kompetent review.

Postad 23 september 2011 - 10:31

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Någon som har hört något om en ersättare till denna? Läste att den skulle komma om ca 1-2 mån.

Frågar igen om någon har tips på bra usb-adapter. Får inte plats med pci-kort, och har inga planer på att dra kabel.

Vissa lovordar dom andra hatar dom. Svårt jag vet, men någon här kanske har erfarenhet.

/Niklas

Postad 23 september 2011 - 10:50

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Skulle man kunna köra denna? utan att hastigheten blir spec lidande?

Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB

Det kommer alltså inte gå att kunna streama tex hd film,25 MB/s från den externa hårddisken

Redigerat av joakim2004, 23 september 2011 - 10:53.

Postad 23 september 2011 - 10:57

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Det kommer alltså inte gå att kunna streama tex hd film,25 MB/s från den externa hårddisken

Då faller ju hela iden med usbdisk inkopplad. Jag beställde routern igår för att samla all media i hårddisken...

Postad 23 september 2011 - 10:59

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 0

25MB/s är väl inga filmer som har, 25Mb/s kan jag köpa och då är det ju ca 3MB/s så det ska den klara om jag inte har helt fel?

Det jag menar är att man måste skilja på megabyte/s och megabit/s.
Mitt bredband är 30Mb/s vilket ger mig en maximal neddladdning på 3,3MB/s.

Postad 23 september 2011 - 11:02

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Då faller ju hela iden med usbdisk inkopplad. Jag beställde routern igår för att samla all media i hårddisken...

om hastigheten att skicka från extern hårddisk är typ max 10-15 mb/s via routern, hur ska den kunna streama en film som sänder 25+ mb/s?

Tänker jag fel? kan nån bekräfta?

Edit, så det betyder att en film som streamar 25mb/s streamar egentligen 2.5 mb/s?

Redigerat av joakim2004, 23 september 2011 - 11:07.

Postad 23 september 2011 - 11:06

Berggren
  • Berggren

• 3 967 inlägg
  • 0
En film på BD som skickar filen i 25Mb/s (Megabit) kommer att skicka ca 3MB/s (Megabyte).
Så den kommer att klara det utan problem då den enligt inlägget ovan kunde skicka i 13MB/s.

Postad 23 september 2011 - 11:09

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

En film på BD som skickar filen i 25Mb/s (Megabit) kommer att skicka ca 3MB/s (Megabyte).
Så den kommer att klara det utan problem då den enligt inlägget ovan kunde skicka i 13MB/s.

ok, då hade jag fel, va skönt att höra, tack

Postad 23 september 2011 - 11:10

Berggren
  • Berggren

• 3 967 inlägg
  • 0

Edit, så det betyder att en film som streamar 25mb/s streamar egentligen 2.5 mb/s?

Nej, du har fortfarande fel enheter, du har småbokstäver så det du skriver är samma sak.
Man måste skilja på stora och små bokstäver då de betyder olika saker. Kika på mitt inlägg så ser du att det är olika så som jag har skrivit det.
Så som du har skrivit det så är det ju millibit och det är inte mycket eller hur?

Finns att läsa om detta på Wikipedia

Postad 23 september 2011 - 11:11

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Vad bra, tusen tack Berggren. Men varför har man två olika enheter? Räcker gott med MB/s. Slipper gemene man blanda ihop dessa två...

Postad 23 september 2011 - 18:33

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Nu måste jag ju snart komma till rätta med mitt problem. Samma historia. Jag kan inte få fram min hårddisk på datorn.

Jag stoppar i hårddisken i usb-utgången. Den dyker fint upp på nätverkskartan. Jag går igenom AiDisk-inställningarna utan problem. De båda länkarna som kommer fram efter avslutad guide fungerar utmärkt. MEN..

För att se hårddisken i utforskaren på datorn måste man gå in Start - Program - Tillbehör - Kör och skriva i \\RT-N56U. Men istället för att allt rullar på lika klockrent som inställningarna innan kommer denna ruta upp.

Nätverksfel

Det går inte att komma åt \\RT-N56U

Kontrollera att namnet är rättstavat. I annat fall kan problem ha uppstått med nätverket. Klicka
på Diagnostisera om du vill försöka att identifiera och lösa nätverksproblem.

När jag går in i utforskaren så ser jag den som en "Medieenhet". När jag öppnar den öppnas den i Windows Mediaplayer.

Var har det gått snett? Vad ska jag göra för att rätta till problemet? Är det någon inställning jag missat i routern? Är det någon inställning som måste göras på datorn? Kan det vara virusprogrammet eller någon brandvägg som ställer till det?

Alla tips är välkomna.

Mvh / Danne

Postad 23 september 2011 - 18:37

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Nu måste jag ju snart komma till rätta med mitt problem. Samma historia. Jag kan inte få fram min hårddisk på datorn.

Jag stoppar i hårddisken i usb-utgången. Den dyker fint upp på nätverkskartan. Jag går igenom AiDisk-inställningarna utan problem. De båda länkarna som kommer fram efter avslutad guide fungerar utmärkt. MEN..

För att se hårddisken i utforskaren på datorn måste man gå in Start - Program - Tillbehör - Kör och skriva i \\RT-N56U. Men istället för att allt rullar på lika klockrent som inställningarna innan kommer denna ruta upp.

Nätverksfel

Det går inte att komma åt \\RT-N56U

Kontrollera att namnet är rättstavat. I annat fall kan problem ha uppstått med nätverket. Klicka
på Diagnostisera om du vill försöka att identifiera och lösa nätverksproblem.

När jag går in i utforskaren så ser jag den som en "Medieenhet". När jag öppnar den öppnas den i Windows Mediaplayer.

Var har det gått snett? Vad ska jag göra för att rätta till problemet? Är det någon inställning jag missat i routern? Är det någon inställning som måste göras på datorn? Kan det vara virusprogrammet eller någon brandvägg som ställer till det?

Alla tips är välkomna.

Mvh / Danne

Jag har den senaste uppdateringen installerad. Det har inte fungerat med någon av de tidigare uppdateringarna heller. Jag har stängt av och suttit på nätverksdelningen på routerinställningarna.

Postad 23 september 2011 - 19:26

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Jag har den senaste uppdateringen installerad. Det har inte fungerat med någon av de tidigare uppdateringarna heller. Jag har stängt av och suttit på nätverksdelningen på routerinställningarna.

Jag har en Asus-dator med Windows 7, som jag är helt grön på.. Kanske nån inställning där?

Postad 23 september 2011 - 20:24

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Tjena alla! Routern har kommit och allt fungerat fint fint. Men jag har ett litet problem som jag tror finns någonstans ute på google men kanske får hjälp snabbare bland folket här. På windows kan man skriva in kör och sen //RT56U för att få tillgång till allt på sin usbhårddisk. Men hur gör man på Mac?

Förresten behöver man inte skriva in det i "kör" utan hårddisken finns väl synligt via Den här datorn - Nätverk och sen routerns namn. (Windows 7)

MEN hur testar man hastigheten på wireless lan? Jag upplever det som snabbt men vill få det svart på vitt :)

Redigerat av LeTheMan, 23 september 2011 - 20:26.

Postad 23 september 2011 - 20:46

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Förresten behöver man inte skriva in det i "kör" utan hårddisken finns väl synligt via Den här datorn - Nätverk och sen routerns namn. (Windows 7)

Där ligger mitt problem. Jag ser den precis där du beskriver, men bara som "Medieenhet". Kan inte flytta filer och så. Och bara öppnas i Mediaplayer.

Någon aning om vad jag kan ha gjort fel? Jag kan ju inte vara ensam om det här problemet? Har prövat med två olika hårddiskar och ett usb-minne.. Samma lika på alla.

Postad 23 september 2011 - 22:24

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Där ligger mitt problem. Jag ser den precis där du beskriver, men bara som "Medieenhet". Kan inte flytta filer och så. Och bara öppnas i Mediaplayer.

Någon aning om vad jag kan ha gjort fel? Jag kan ju inte vara ensam om det här problemet? Har prövat med två olika hårddiskar och ett usb-minne.. Samma lika på alla.

Finns en inställning på det i 192.168.1.1, såg en ruta någonstans där man kan bocka för, read only, read and write osv...jag valde read and write. Kanske hjälper i ditt fall. Hittar du inte så ska jag hjälpa dig vidare.

Finns under USB Application :)

Redigerat av LeTheMan, 23 september 2011 - 22:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.