Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2.5-vägare, Seas & Peerless, Spelklara, Låter sådär, vad felar :(

247 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 June 2011 - 07:38

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
@turbi: Om du tänkter det som en transformator. En sådan består ju av två spolar där du tvingar en (AC) ström genom den ena som sen skapar en spänning och en ström genom den andra... Detta är precis som en transformator, fast med lite sämre koppling mellan spolarna.

Läste ditt senaste inlägg och det som är viktigt här är att om en spole rör sig i ett KONSTANT magnetfält så bildas det en ström i den eftersom magnetfältet ändras när spolen flyttar på sig, men nu så är det ett VARIERANDE magnetfält, och då behöver spolen inte röra sig, magnetfältet ändras ju ändå... =o)

edit: stava rätt ska man göra...

Redigerat av Unregisteredf93cd07d, 12 June 2011 - 07:40.

Postad 12 June 2011 - 10:57

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

@turbi: Om du tänkter det som en transformator. En sådan består ju av två spolar där du tvingar en (AC) ström genom den ena som sen skapar en spänning och en ström genom den andra... Detta är precis som en transformator, fast med lite sämre koppling mellan spolarna.

Läste ditt senaste inlägg och det som är viktigt här är att om en spole rör sig i ett KONSTANT magnetfält så bildas det en ström i den eftersom magnetfältet ändras när spolen flyttar på sig, men nu så är det ett VARIERANDE magnetfält, och då behöver spolen inte röra sig, magnetfältet ändras ju ändå... =o)

edit: stava rätt ska man göra...

Så det viktiga här är att magnetfältet ändras pga av att olika strömmar(en vanlig signal) går igenom?

Postad 12 June 2011 - 11:02

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

Jo att elledningar skapar ett magnetfält när en ström flödar genom är jag med på. Men det jag inte är med på är varför placeringen skulle spela någon roll när ingen av spolarna rör/förflyttar sig i detta fallet så att en ström skapas på grund av magnetfältet. Skulle vilja se en utförlig beskrivning av problemet, din länk var knapphändig på information om fenomenet.

Anledningen är enligt mig självklar, särskilt då jag behöver göra ett fjärde ordningens delningsfilter. Om dessa två spolar monteras för nära varandra så får jag ett annat värde på mina spolar och därmed en annan delningsfrekvens. Samtidigt uppstår säkerligen en hel del mikrofoni, dvs spolen vibrerar pga magnetfält och växelström. Det skapar missljud, därför vill du ha placeringen så du har så lite påverkan som det bara går.

Jag har inga fler ställen att referera till tyvärr, hade jag haft en crt skärm och en multimeter som är mer precis än det jag har så hade jag spelat in fenomenet. Men det som är viktigast är att man har samma värde som ens delningsfilter kräver. Många gånger har man sett byggen som inte brytt sig om detta när de monterat filtret och sen har de gnällt över hur dåligt filtret har varit.

(Ps. Skriver på mobilen, reserverat för felstavning och typos)

Postad 12 June 2011 - 17:09

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Så det viktiga här är att magnetfältet ändras pga av att olika strömmar(en vanlig signal) går igenom?

Precis, och det varierande magnetfältet från en spole inducerar en ström i en annan närliggande spole. (om dom ligger dåligt till, är dom vända som dom bra sätten på skissen på förra sidan så är antingen spolarna vända så att magnetfältet från en inte påverkar den andra eller så är magnetfältet för svagt för att göra något eftersom spolarna är tillräckligt långt från varandra.)

Postad 14 June 2011 - 15:49

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Precis, och det varierande magnetfältet från en spole inducerar en ström i en annan närliggande spole. (om dom ligger dåligt till, är dom vända som dom bra sätten på skissen på förra sidan så är antingen spolarna vända så att magnetfältet från en inte påverkar den andra eller så är magnetfältet för svagt för att göra något eftersom spolarna är tillräckligt långt från varandra.)

Okej då hänger jag med :)

Postad 01 July 2011 - 23:59

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Halloj!!

Jag ber om ursäkt för det sega tempot sista tiden! Har helt enkelt inte haft tid att pyssla så mycket...

Men jag tänkte jag kunde slänga upp lite bilder nu iaf och uppdatera läget. Har precis börjat ta mig tid att knåpa lite igen... Så lådorna är på G! ;)

Snickrade till en liten jigg för hålen... Ett fungerande koncept som kan göras seriösare.

Bifogad fil  DSC00821.JPG   2.28MB   0 Antal nerladdningar

Svängde ihop en liten baffel som dom kan få sitta och spela lite i....

Bifogad fil  DSC00825.JPG   2.37MB   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00828.JPG   2.35MB   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00829.JPG   2.36MB   2 Antal nerladdningar

Här står dom mitt i byggröran som vi bor i nu och myser!

Bifogad fil  DSC00830.JPG   2.03MB   1 Antal nerladdningar

Mycket mer än så har jag inte att komma med just nu... Men som sagt, precis kommit igång lite med bygget igen... Så håll ut :)

Postad 02 July 2011 - 11:11

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Nice med öppen baffel, även om det bara är temporärt... ;)
Kör hårt.

Postad 02 July 2011 - 17:15

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Göt! Hur låter det då? ;)

Postad 04 July 2011 - 23:06

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Jodå ljudet har potential, vill dock inte yttra mig för mycket om ljudet innan dom spelar i sin rätta miljö...

Men idag har jag iaf fått gjort lite till... Och snart är det semester så då kanske dom kan bli klara om inte annat :)

Postad 19 August 2011 - 10:14

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
så.... hur går det :)
gjort något med avstämningen eller annat kul?
Blev filtret bra?
kommer att börja med min 2.5vägare inom kort :lol:

Postad 22 September 2011 - 18:01

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Har varit riktigt segt sista tiden tyvärr... Har hänt massa skit så jag har först nu börjat få gjort lite mer... Måste svänga ihop lådorna nu så jag kan börja labba med filtret sen.

Men hur ska jag tolka Basta när det kommer till portlängd? Ska jag kapa röret till det som Actual port length säger, eller ska jag kapa röret till vad Effective port length säger?
Om röret inte går genom lådan hela vägen, får man räkna med det sista av materialet som portlängd då?

Postad 22 September 2011 - 21:11

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Det är så det är ibland, har själv beställt filterkomponenter i veckan, så det går rätt långsamt här med :(
Du måste mäta för att veta, impedanskurvan säger dig var avstämningen ligger.
Jag simulerade fram 25Hz men uppmätt blev det 23Hz.
den simulerade längden på en port med 23Hz avstämning var 6-7cm längre än den jag stoppade i....Kanske sitter porten för nära angränsande ytor som kanske "förlänger" röret? eller så är simulering bara ett sätt att komma i närheten av önskat resultat ;)

Actual är det som du ska gå på. Och hela längden räknas alltid
Jag kommer dock att testa 28-29Hz "simulerad" avstämning för att se(lyssna) hur det blir med, antagligen ca 25Hz i verkligheten hoppas jag på!

Postad 25 September 2011 - 23:25

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ahh vilken bra info! Då ska jag labba lite med lite högre avstämning... Är precis i skedet där det är dags att kapa upp rör så...

Postad 30 November 2011 - 08:30

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Big badda bump!
"Råkade" simulera ditt filter med mina uppmätta värden, och slogs av två tankar.
fasen vad fasen var fin då, alla dina element spelar i fas från 500Hz! Det gör inte mina...
De låter lite ljust va? Om du har några extra kondingar, testa att byta ut diskantkondingen mot en som är på 8,2uF till att börja med.
Har för mig att du bör polvända diskanten då med för att det ska se riktigt fint ut.

Min tvåvägare låter riktigt fint nu, man vill bara höja o höja! ska börja med mina 2.5vägare nu, hade varit kul att ställa upp våra högtalare o lyssna på båda när de är klara!

Postad 04 April 2012 - 17:54

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Halloj!! s*tan i gatan vad längesen man var här! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det extrema dröjsmålet... Har tyvärr inte hänt ett dugg mer med högtalarna ännu, har haft en MASSA annat i vägen. Separation och flytt och grejer... Men nu börjar jag komma på banan lite mer ordentligt i min nya lya...

Högtalarna får dock ligga lite på is ett liiitet tag till, mycket jobb framöver och dessutom måste jag nästan stå utomhus och arbeta med lådorna.

Dessutom håller jag just nu på att bygga mig en fin fin stereobänk som snart blir klar! Så den får komma före...

Jag upptäckte dock igår att upphängningen på ena elementet fantamaj har gått sönder lite!!!! :angry: En liten störig jävla reva!! Så jävla typiskt! Ska inte ens få bli klar med grejerna innan det går sönder! :angry:

Vad kan man göra åt detta?? Silvertejp? :D

Postad 05 April 2012 - 10:43

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Vill du lägga upp bild?
Är det kantupphängningen eller spidern som fått en reva?

Jobba på nu så vi får se lite bilder!

Postad 05 April 2012 - 22:26

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Kan jag göra! Fast inte just nu, ligger i sängen med paddan :)

Det är iaf kantupphängningen som fått en reva... Vette fan hur det har gått till dock!

Ska skynda mig allt jag kan! :) Jag kan dock pleasea er lite iaf med bilder på stereobänken när den är klar vilket beräknas till Lördag! :)

Postad 08 April 2012 - 19:40

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Lyckas fan inte ladda upp några bilder! :angry: Kan lägga upp i galleriet men jag har ingen behörighet att ladda upp här eller länka via galleriet! Vet inte om jag är riktigt överens med alla ändringar som skett på denna sidan!

Vill ni se bilderna ligger dom i galleriet https://www.minhembi...meister/325448/

Postad 10 April 2012 - 10:00

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
surt :(
har du katt, kan vara en klo som varit i farten...
Borde ju gå att lösa på något sätt iaf. Använd den som .5 bas.
Denna verkar det tipsas om lite då o då:
http://www.clasohlso...px?id=169477469
Lite styvt med 99:- för den lilla klutt du behöver dock.
Finns säkert andra sätt med, nån mjuk silikon ex.vis.

Redigerat av gsson, 10 April 2012 - 12:29.

Postad 18 April 2012 - 18:09

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Hade katt innan, men tror inte att det är dom som är skulden... Vette fan vad som har hänt dock...

Ja om man ska limma det så bör det väl helst vara något som blir mjukt och följsamt när det stelnat?
Tex så borde väl inte vanligt snabblim vara nån större hit? Det blir ju hårt när det härdar...
Men lite silikon kan man kanske smeta på från baksidan?

Postad 25 January 2015 - 09:55

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Bump! Idag ska det byggas lite :D

Postad 25 January 2015 - 16:06

Unregistered5816b3ad
  • Unregistered5816b3ad
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Tja! vi har väntat länge nu 😉

Postad 25 January 2015 - 23:36

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Det har jag med :D Men nu rör det på sig igen iaf.

Har fått tillverkat ett nytt fräsbord. Knappen på fräsen gick sönder så jag passade på att bygga om till fotopererad strömbrytare istället, mycket smidigare.
Nu står jag på jobb och bygger, guld värt med tillgång till pelarborr, gott om plats samt en pallstaplare som blir ett utmärkt justerbart arbetsbord!

Lådorna håller på att ta form, ett par kvällars jobb till sen blir det premiärspelning :)

Postad 26 January 2015 - 05:56

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Seas CA22RNY parametrarna ligger inte så långt i från en annan känd högtalar byggares element.

Postad 26 January 2015 - 14:13

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Det är fina element, inte så svårt att gissa vilken tillverkare du syftar på.

Postad 26 January 2015 - 14:23

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Det skvallrar lite om min erfarenhet, har noll koll på vem du syftar på :-S

Postad 26 January 2015 - 19:22

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Kan ju lägga upp några bilder sålänge :)

Första skelettet provmonterat.

Bifogad fil  20150119_185635.jpg   2.12MB   0 Antal nerladdningar

Fräsbord, gjorde ett fäste för dammsugaren också som funkade klockrent.

Bifogad fil  20150126_170840.jpg   2.73MB   0 Antal nerladdningar

Fräste till stagen.

Bifogad fil  20150126_170906.jpg   2.06MB   0 Antal nerladdningar

Och monterade igen.

Bifogad fil  20150126_170857.jpg   2.19MB   1 Antal nerladdningar

Nästa steg är att passa in och borra sidorna, därefter ska allt kantfräsas och sist hål och portar.

Postad 01 February 2015 - 22:36

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Idag har det blivit ett par timmar i verkstan :) Båda lådorna är nu ihop, dock bara en som är försänkt och kantfräst och redo för håltagning.

Blir ganska rejäla pjäser...

Bifogad fil  20150201_212043.jpg   2.25MB   1 Antal nerladdningar

Ett att två missöden med fräsen.

Bifogad fil  20150201_212115.jpg   2.05MB   0 Antal nerladdningar

Blev en ganska lång ramsa med svordomar, men lite spackel får fixa biffen sen!

Bifogad fil  20150201_212128.jpg   2.26MB   0 Antal nerladdningar

So far so good, ser verkligen fram emot att ploppa i element och köra på! :D

Postad 24 February 2015 - 19:55

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Då var dom äntligen spelklara :)

Hålen för element klara

Bifogad fil  20150218_183728.jpg   159.51K   1 Antal nerladdningar

Rören försänks och limmas med epoxi, därefter är det bara att hålsåga och köra med radiefräs.

Bifogad fil  20150219_195341.jpg   137.75K   0 Antal nerladdningar

Element och filter ploppas i.

Bifogad fil  20150220_174430.jpg   136.84K   0 Antal nerladdningar

Allting lödat och klart.

Bifogad fil  20150224_175026.jpg   152.66K   1 Antal nerladdningar

Men vad händer då när man pluggar i stärkaren och kör loss? Jo hela skiten brinner upp!!

Nä jag bara skoja :D Men däremot är den ena diskanten knäpptyst :/ Diskanten i sig är där liv i, där är inget kabelbrott från filtret till elementet och allt är till synes bra lödat och identiskt.

Testade med ett batteri, tar jag mellan lödningarna och ser till att träffa kablarna gnäller skrikan, där jag däremot på benen på kondningen och spolen så är den tyst. Jag vet inte men min tanke är att en spole inte kan gå sönder, kan det vara kondningen som av nån konstig anledning är kaputt?

Ovanpå det så märkte jag idag att där fan är en ännu större reva på ytterligare en av basarna! :angry:  Ser nästan ut som ett snitt. Fattar nada. Får testa att limma även den. Fick iaf tag på ett jäkligt bra lim som funka bra till den andra lilla revan.

Postad 10 March 2015 - 15:19

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Då står dom och lirar, men det låter lite skränigt och burkigt :(

Nu har jag iofs ingen dämpning i än, kan det verkligen göra så mycket?

Postad 10 March 2015 - 15:28

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Felfasat?

Postad 10 March 2015 - 19:02

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Nopp konerna ställer sig utåt.

Nu har jag pluggat in dom här hemma, lite bättre djup tack vare rumsstödet men jag saknar ändå trycket och snärten. Elementen jobbar knappt tycker jag, därav knappt nåt liv i portarna heller. Var valet att endast använda en port placerad på baksidan till mid basen bra/dåligt/obetydligt?

Och dom låter fortfarande lite skränigt och burkigt. Min tanke är att det till viss del beror på att jag inte har nån dämpning i än men jag tvivlar ändå på att det bara är det som felar. En annan tanke är att mid jobbar lite för högt upp i registret och likaså diskanten. Jag upplever nämligen att skränigheten kommer just från mid medans diskanten knappt gör nåt liv ifrån sig. Allting såg ju trots allt lovande ut i simuleringarna.

I nuläget kan jag alltså dra den lite tråkiga slutstsen att mina 1500 kronors Dynavoice låter bättre :/
Men man ska ju tänka positivt, det är här lärandet kommer!

Postad 11 March 2015 - 10:23

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

:)

Elementen är väldigt bra!

Burkigt kan vara att det inte alls spelar i fas mellan basarna

Ett rör räcker väldigt långt tror inte du hör skillnaden eg med två.

hade satt röret i höjd med där du lagt diskanten om det varit mina lådor.

Vad du behöver göra nu är impedansmäta för att få koll på om basreflexen jobbar som den ska.

samt mäta elementen i lådan.

För att få koll på hur de samarbetar.

Dämpningen gör mellanregistret lite lugnare men kan oxå döda livet i ljudet så det är en balansgång. Hellre för lite än för mycket. Med för mycket är det risk att man dödar basreflexfunktionen med.

Matcha en 1" med en 8" är bland det svårare man kan ge sig på. har jag oxå märkt :)

Postad 11 March 2015 - 10:38

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Efter lite läsande funderade jag också på fasbiten, hur kontrollerar och justerar man det?

I nuläget sitter röret till miden strax under basen, av vilken anledning hade du lagt röret så högt? När jag tänker efter så är det faktiskt så på min Dynavoice.

Jo en uppmätning har jag konstaterat är högst nödvändig, nu har jag ju tyvärr varken utrustning eller kunnande för det i nuläget, någon vänlig själ som kan hjälpa eller rikta mig i rätt riktning?

Sker impedansmätningen med mic också eller hur fasen (höhö ursäkta ordvitsen) gör man det? Multimeter? :D

Jag har inte tänkt stoppa i särskilt mycket dämp, men åtminstone täcka väggarna med ett lager fluff från hifikit.

Sen är det ju trycket, påverkar impedans och fasgång verkligen det så pass så att jag upplever det som klent?

Postad 11 March 2015 - 10:59

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

1. Efter lite läsande funderade jag också på fasbiten, hur kontrollerar och justerar man det?

2. I nuläget sitter röret till miden strax under basen, av vilken anledning hade du lagt röret så högt? När jag tänker efter så är det faktiskt så på min Dynavoice.

3. Jo en uppmätning har jag konstaterat är högst nödvändig, nu har jag ju tyvärr varken utrustning eller kunnande för det i nuläget, någon vänlig själ som kan hjälpa eller rikta mig i rätt riktning?

4. Sker impedansmätningen med mic också eller hur fasen (höhö ursäkta ordvitsen) gör man det? Multimeter? :D

Jag har inte tänkt stoppa i särskilt mycket dämp, men åtminstone täcka väggarna med ett lager fluff från hifikit.

5. Sen är det ju trycket, påverkar impedans och fasgång verkligen det så pass så att jag upplever det som klent?

1.Mäta, och fippla med delningsfilterkomponenter och tänka mycket hjälper :)

2. rent tumregelmässigt så vill man ha inre mynningen på porten så långt ifrån elementet som möjligt. det blir turbulent flöde tidigare än nödvändigt annars bla.

3. Jag har tyvärr extremt lite tid nuförtiden, men ska försöka hitta mina panasonic-kapslar,har en bunt wm61. du kan få en om jag hittar dem, annars säljer svalander billigt, behringer ecm-8000 eller lineaudio OM-1 är det som gäller för vettiga pengar, är väldigt sugen på om1 men det är 1kkr o kanske inte för alla. Sen laddar du hem arta, sirp eller holmimpulse. Arta är riktigt fint, där har du med limp som du mäter impedans med.

4. imdepans mäter man mha ref motstånd finns bra beskrivet i sirp och limp/arta manualerna. ingen mic :)

5. Det kan vara att ditt rum är lite större och har fönster och dörrar som läcker. dvs som alla rum. Prova att korta portarna lite för att få lite mer umph. höj avstämningen med 1-2hz i stöten, Det kan göra stor skillnad.

Redigerat av gsson, 11 March 2015 - 14:23.

Postad 13 March 2015 - 06:18

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

OJ

Om man simulerar lite snabbt i basta om lådorna ligger på 55 liter så får du ett Q värde som ligger under kritisk dämpad låda 0.5 du får 0,495 vilket gör att du får ingen fart i elementen.

Och det hjälper inte med att bygga om dom till slutet med den låd volymen det låga Q värdet följer med .

Det du kan göra är att minska låd volymen .Jag personligen skulle ha kört dom i 17 liter .

Postad 13 March 2015 - 07:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Föga förvånande så var det Q-värdet igen :)

Postad 13 March 2015 - 09:36

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Föga förvånande så var det Q-värdet igen :)

Det värdet avgör hur väl artikulerat en högtalare spelar ...

Postad 13 March 2015 - 09:42

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

OJ

Om man simulerar lite snabbt i basta om lådorna ligger på 55 liter så får du ett Q värde som ligger under kritisk dämpad låda 0.5 du får 0,495 vilket gör att du får ingen fart i elementen.

Och det hjälper inte med att bygga om dom till slutet med den låd volymen det låga Q värdet följer med .

Det du kan göra är att minska låd volymen .Jag personligen skulle ha kört dom i 17 liter .

Samma avstämning i basen på de där 17litrarna som för 55liter?

Postad 13 March 2015 - 09:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Det värdet avgör hur väl artikulerat en högtalare spelar ...

Håller med till 230%. Med bara 0.495 finns det inte mycket mer att göra än att släpa ut avskrädet på gården och sätta eld på skiten.

Postad 13 March 2015 - 09:58

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Samma avstämning i basen på de där 17litrarna som för 55liter?

Har bara kollat lite snabbt på morgonen.

Postad 13 March 2015 - 12:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Men sätt ett par skiljeväggar som tar bort volymen från lådan då?

Postad 13 March 2015 - 13:42

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Håller med till 230%. Med bara 0.495 finns det inte mycket mer att göra än att släpa ut avskrädet på gården och sätta eld på skiten.

ja, det är bara att hålla med, de där 0.005 som fattas upp till qt .5 är en dealbreaker :(

Eller så spelar man lite så att talspolen blir lite varm i kläderna o vips så ligger qb över 0.5 o då kanske det är dags att bränna dem för det....

Eller så kan man uppsaktta att man får en väldigt torr o fin bas som inte baserar sig på ett system som är överdrivet resonant. Det är upp till var och en att bestämma.

Om något så är stifmeisters lådor lite för lågt avstämda.

Postad 13 March 2015 - 13:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

du menar att det kan lösa sig genom att arbeta med porten och göra ny dimension på den?

Postad 13 March 2015 - 13:59

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

du menar att det kan lösa sig genom att arbeta med porten och göra ny dimension på den?

Jag menar att det elementet i den volymen med rätt avstämning låter väldigt bra, med bra tryck.

Med 2 per sida som stifmeister ska ha så finns där inget behov för sub även vid filmer såsom Tron,

Postad 13 March 2015 - 14:00

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

ja, det är bara att hålla med, de där 0.005 som fattas upp till qt .5 är en dealbreaker :(
Eller så spelar man lite så att talspolen blir lite varm i kläderna o vips så ligger qb över 0.5 o då kanske det är dags att bränna dem för det....
Eller så kan man uppsaktta att man får en väldigt torr o fin bas som inte baserar sig på ett system som är överdrivet resonant. Det är upp till var och en att bestämma.

Om något så är stifmeisters lådor lite för lågt avstämda.

Och vips så var talspolen varm och fick ett Q under 0.5
Hur går du vidare med det då.

Postad 13 March 2015 - 14:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Alltså göra en annan avstämning med hjälp av en annan port :)

Postad 13 March 2015 - 14:08

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Alltså göra en annan avstämning med hjälp av en annan port :)

Precis, antingen det eller så måste stifmeister först vänja sig vid den torra mindra resonanta basåtergivningen som dessa presterar.

Är man van vid bumlig hög Qb bas så blir det nog lite tråkigt i början, men när man vant sig så låter det gamla skit. bumlig entonsbas helt enkelet.

Postad 13 March 2015 - 14:12

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Eller så fyller man helt enkelt upp lådan för att minska volymen. Går det att ta av någon av sidorna? Annars, skruva lös elementen och stoppa in påsar med sand. Dock väldigt viktigt att sanden är helt torr.  Fyll den till lagom volym. Då med sand i botten så kan du räkna med att dom står stabilt på golvet också. Ingen katt som välter dom eller så.

Postad 13 March 2015 - 14:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 1

Och vips så var talspolen varm och fick ett Q under 0.5
Hur går du vidare med det då.

Fast kalle, vi driver lite med dig nu. Det är ju du som är så fruktansvärt anal när det gäller just Q att 0.05 i skillnad skulle vara katastrof.

Så jag vänder frågan tillbaka till dig: Hur löser du problemet med att Q ändras vid spelning om det är så oerhört viktigt att den är EXAKT rätt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.