Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIGH-END

1938 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AH-D5000 (Hörlurar) 4 9 (10) Inga priser
HiFiMAN HE-500 (Hörlurar) 3 8.333332 (2) Inga priser
Philips Fidelio L1 (Hörlurar) Rapporterad 3 (0) Inga priser
Bang Olufsen BeoPlay H6 Over-ear Headset (Hörlurar) Rapporterad 9 9.133332 (14) Inga priser
HiFiMAN HE-560 Over-ear (Hörlurar) 6 8.75 (3) Inga priser
Oppo PM-1 (Hörlurar) 8 8.333332 (2) Inga priser
Denon AH-MM400 Over-ear (Hörlurar) Rapporterad 6 8.6 (4) Inga priser
Pioneer SE-Master1 Over-ear (Hörlurar) 6 5.666666 (2) Inga priser
Sennheiser HD 800S Over-ear (Hörlurar) 4 9.363636 (10) 16 190:-
Focal Utopia II (2022) Over Ear (Hörlurar) 8 (0) 57 890:-
4 relaterade trådar

Postad 06 June 2011 - 22:36

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Grattis till D7000 Hammer! :)

Postad 07 June 2011 - 08:08

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Grattis till D7000 Hammer! :D

Tack Bladerunnerman! Ser fram emot att få testa dem i hemmamiljö, alltid kul med något nytt ;)
Tänkte be t-h-e-p-i-m-p att komma över och provlyssna D7000 när jag har dem hemma. Det är lätt att bli hemmablind när man sitter själv och testar. Lite objektiv kritik från andra hörlursexperter skadar inte :D
Är det så att man gillar Denon soundet kan det vara läge prova en Lawton modifierad Denon som t.ex LA2000.

Postad 07 June 2011 - 12:54

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Tack Bladerunnerman! Ser fram emot att få testa dem i hemmamiljö, alltid kul med något nytt :D
Tänkte be t-h-e-p-i-m-p att komma över och provlyssna D7000 när jag har dem hemma. Det är lätt att bli hemmablind när man sitter själv och testar. Lite objektiv kritik från andra hörlursexperter skadar inte ;)
Är det så att man gillar Denon soundet kan det vara läge prova en Lawton modifierad Denon som t.ex LA2000.

vi får köra blindtest/ A&B jämförelse med den fina blåa usb kabeln som du även har köpt ! =)

Postad 07 June 2011 - 14:09

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Tack Bladerunnerman! Ser fram emot att få testa dem i hemmamiljö, alltid kul med något nytt :D
Tänkte be t-h-e-p-i-m-p att komma över och provlyssna D7000 när jag har dem hemma. Det är lätt att bli hemmablind när man sitter själv och testar. Lite objektiv kritik från andra hörlursexperter skadar inte :D

t-h-e-p-i-m-p hade D7000 som favoritlur innan han fick höra HD 800 andra gången, han får rätta mig om jag har fel. ;)

Postad 07 June 2011 - 14:24

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

t-h-e-p-i-m-p hade D7000 som favoritlur innan han fick höra HD 800 andra gången, han får rätta mig om jag har fel. :D

så här skrev whathifi.com, om den förstärkaren jag lyssna på med hd800 första gången

"Against Unusable controls; harsh sound; lack of subtlety"

"harsh sound" och det är verkligen inge bra combo för hd800 !

Denon har ett varmare, köttigare ljud även ganska mycket tryck i basen jämfört med hd800's ljud. Första gången jag lyssna med hd800 lät det kallt och ljust. original kabeln på hd800 är en del som gör att ljudet blir så. byta ut den mot cardas hjälper.Ger en liten klick av värme och tar bort en del av det ljusa. jämför man en direktjämförelse mellan cardas och original, så låter original kallt å ljust medans cardas ger en klick värme i ljudet och ett mer rikare mellanregister.

byta kabel i hd800 är starkt rekommenderat! tror både fatzer och hammer håller med! =).

Redigerat av Unregistered9dec5957, 07 June 2011 - 14:31.

Postad 07 June 2011 - 15:16

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

så här skrev whathifi.com, om den förstärkaren jag lyssna på med hd800 första gången

"Against Unusable controls; harsh sound; lack of subtlety"

"harsh sound" och det är verkligen inge bra combo för hd800 !

Denon har ett varmare, köttigare ljud även ganska mycket tryck i basen jämfört med hd800's ljud. Första gången jag lyssna med hd800 lät det kallt och ljust. original kabeln på hd800 är en del som gör att ljudet blir så. byta ut den mot cardas hjälper.Ger en liten klick av värme och tar bort en del av det ljusa. jämför man en direktjämförelse mellan cardas och original, så låter original kallt å ljust medans cardas ger en klick värme i ljudet och ett mer rikare mellanregister.

byta kabel i hd800 är starkt rekommenderat! tror både fatzer och hammer håller med! =).

Detta är lite den eviga debatten om vilken ljudsignatur som är den bästa, visst föredrar många användare att ersätta HD 800 kabeln, men det här med värme och klangbalans är nog upp till en själv. :D

Postad 07 June 2011 - 15:57

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Men snälla att byta ut kabeln kan inte förändra ljudet om inte en medveten störning implementeras i kabeln, något som jag i praktiken aldrig hört talas om.

Däremot kan jag tycka att HD 800 är en av få lurar som tjänar på rörstärkning då lite THD och sluttande highs är vad de flesta önskar ur den luren. Visserligen lättare att uppnå med EQ, men EQ är ju fusk och den elitistiska tweakokultistens ärkefiende.

Postad 07 June 2011 - 16:18

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Tror såhära bocken, Alla vi som har bytt kabeln till HD-800 kan aboslut garantera att det är stor skillnad i ljudet. Konstigt eller inte, men det är faktum att det är stor skillnad mellan orginal och cardas.

Sen undrar jag bocken vilka hörlurar äger du eftersom du verkar veta allt som alla hörlurar och har kommentarer om alla. Du får mer än gärna delge :D

Håller med bladerunner också, klart alla vill att 800:an ska passa deras ljudideal! Men tror att mycket av dem här diskussionerna handlar om att folk inte lyssna på nog många lurar och sedan bestämt sig innan köp, därför blir det alltid denna eviga debatten om olika tweaks hit och dit. Nu diggar jag verkligen tweaks och jag anser bestämt att det är stor skillnad i ljudet mellan orginal och cardas till 800:an. Men gillar man ett lite mörkare sound kan man ju alltid t.ex. välja LCD-2 direkt och vara nöjd direkt. ;)

För med facit i handen är det alltid en fråga om tycke och smak i "high-end" klassen och alla lurar passar inte alls allas ideal.

Postad 07 June 2011 - 16:20

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Men snälla att byta ut kabeln kan inte förändra ljudet om inte en medveten störning implementeras i kabeln, något som jag i praktiken aldrig hört talas om.

Däremot kan jag tycka att HD 800 är en av få lurar som tjänar på rörstärkning då lite THD och sluttande highs är vad de flesta önskar ur den luren. Visserligen lättare att uppnå med EQ, men EQ är ju fusk och den elitistiska tweakokultistens ärkefiende.

finns fler här på forumet som inte håller med det där om att en kabel inte kan ändra ljudet. Och dem har riktiga erfarenheter, och inte mätningar och teoretiska slutsatser :D

ÖRONEN, prova lyssna med dem istället för nått annat ;)

Redigerat av Unregistered9dec5957, 07 June 2011 - 19:35.

Postad 07 June 2011 - 16:41

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Både fatzer och t-h-e-p-i-m-p kan inte ha mer rätt när de uttalar sig om en kabels betydelse för hörlurar. Vi har alla hört skillnaden vad Cardaskabeln gjorde med HD-800 och det är hörbart. t-h-e-p-i-m-p och jag har kört en test mellan våra HD-800 där ett par var utrustad med Cardaskabeln och det andra paret med originalkabeln. Skillnaden var markant och hörbar till Cardas fördel!

Vill som fatzer veta vilka hörlurar du har i din ägo, b0ck3n? Du verkar tycka och veta allt om alla hörlurar som om du ägde dem. När det gäller uttalanden om HD-800 så har bladerunnerman, fatzer, t-h-e-p-i-m-p och jag belägg för våra åsikter eftersom vi samtliga är ägare av HD-800. Man ska inte uttala sig om något man inte hört eller testat!

Postad 07 June 2011 - 18:47

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

finns fler här på forumet som inte håller med det där om att en kabel inte kan ändra ljudet. Och dem har riktiga erfarenheter, och inte mätningar och teoretiska sammanhang :D

ÖRONEN, prova lyssna med dem istället för nått annat :)

Jag tror på förändring, absolut! Jag tvivlar inte på att jag skulle gilla förändringen dessutom ;) Ville bara påpeka att originalkabeln lär passa vissa öron bättre (även om jag har märkt få som upplevt detta).

Nu finns det säkert kablar som delar originalkabelns klangbalans och samtidigt är bättre på många punkter, men eftersom det är en så stilig kabel tror jag att jag väntar med att byta. Börjar med den tyngre elektroniken och ev. finslipa det sista med ersättningskabel. :D

Och Hammer: det verkar som att b0ck3n envist följer pappret, fast besluten om att det som står nedskrivet mha. teknisk undersökning är svaret på allt som behövs veta inom ljud. Jag tror inte han ger sig förens han får svart-på-vitt att öronen och smak faktiskt har stor betydelse. ;)

Redigerat av Blader, 07 June 2011 - 18:54.

Postad 07 June 2011 - 18:56

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Blade, ang förändring, tror det inte var rikat åt dig :D

Postad 07 June 2011 - 19:08

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Blade, ang förändring, tror det inte var rikat åt dig :D

Oj, jag såg fel. Har varit lång dag och är trött, skyller på det. ;)

Postad 07 June 2011 - 19:54

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Ska lämna tillbaks Leben CS300 på torsdag :D Det har både varit roligt och intressant att fått lyssna med Leben som hörlursförstärkare. Leben fungerar bra ihop med både HD-800 och Grado. Idag har jag tagit fram mina Sony CD3000 och kört dem i timmar med Leben. Det blev synergi mellan dem. CD3000's mellanregister blommar ut fullt och röster låter så underbara. Ja nu är man inne i en Sony period efter att ha lämnat Grado. Nästa blir väl Denon D7000 om de nu vill dyka upp på posten ;)

Postad 07 June 2011 - 21:14

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har inte ägt lika många lurar som fler av er har, däremot har jag hört i princip allt i toppskiktet förutom LCD-2, till mitt stora förtret. Av någon anledning har jag lyckats bli ägare till flertalet Sennheisers, däribland HD 555, 598, 650 och 800 - varav 555 och 800 som jag har kvar. Är sugen på en stängd lur, D7000 lr DX1000, T50RP Thunderpants är några som jag kikar på. De lurar som får klart mest örtid är mina customgjorda Westone ES5 som jag numera både giggar och mixar med.

Mina HD 800 kör jag från Xonar Essence till en Schiit Lyr som är billig och skitar ner signaturen på ett snyggt sätt. 800 har bättre driver än någon annan hörlur jag hört, och har en grym förmåga att anta olika signaturer med bibehållen snabbhet och klarhet. Den enda nackdelen är att de läcker ljud och jag hinner knappt lyssna annat än tidigt på morgonen innan jobbet då ungarna sover.

Anledningen till att jag tror på det objektiva synsättet är för att det är relevant för alla, oavsett öron. Anledningen till att jag inte tror på kablars betydelse är dels rotad i kunskap inom elektrisk ingenjörskonst på lekmannanivå, och dels för att bevisbördan mot kablars effekt är så ofantligt stor - det finns inget dokumenterat blindtest där olika kablar har kunnat identifieras. Jag har själv blindtestat lyxkablar tillsammans med föreståndaren från en av de populära HiFi-butikerna i Sthlm, där han fick ge med sig.

Alla är fria att söka "det perfekta ljudet" på sitt eget sätt, men jag tycker det är synd och skam att kabelbedrägerierna tillåts fortgå då det kostar såna oerhörda pengar.

Postad 07 June 2011 - 22:21

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Har inte ägt lika många lurar som fler av er har, däremot har jag hört i princip allt i toppskiktet förutom LCD-2, till mitt stora förtret. Av någon anledning har jag lyckats bli ägare till flertalet Sennheisers, däribland HD 555, 598, 650 och 800 - varav 555 och 800 som jag har kvar. Är sugen på en stängd lur, D7000 lr DX1000, T50RP Thunderpants är några som jag kikar på. De lurar som får klart mest örtid är mina customgjorda Westone ES5 som jag numera både giggar och mixar med.

Mina HD 800 kör jag från Xonar Essence till en Schiit Lyr som är billig och skitar ner signaturen på ett snyggt sätt. 800 har bättre driver än någon annan hörlur jag hört, och har en grym förmåga att anta olika signaturer med bibehållen snabbhet och klarhet. Den enda nackdelen är att de läcker ljud och jag hinner knappt lyssna annat än tidigt på morgonen innan jobbet då ungarna sover.

Anledningen till att jag tror på det objektiva synsättet är för att det är relevant för alla, oavsett öron. Anledningen till att jag inte tror på kablars betydelse är dels rotad i kunskap inom elektrisk ingenjörskonst på lekmannanivå, och dels för att bevisbördan mot kablars effekt är så ofantligt stor - det finns inget dokumenterat blindtest där olika kablar har kunnat identifieras. Jag har själv blindtestat lyxkablar tillsammans med föreståndaren från en av de populära HiFi-butikerna i Sthlm, där han fick ge med sig.

Alla är fria att söka "det perfekta ljudet" på sitt eget sätt, men jag tycker det är synd och skam att kabelbedrägerierna tillåts fortgå då det kostar såna oerhörda pengar.

Det är bra att du kan motivera och förklara dig ordentligt, vilket tyder på att du i alla fall vet vad du pratar om. Dock är det viktigt att förstå att din åsikt, hur "objektiv" du än anser den vara - är just DIN åsikt och att inom ljud kan lätt "stor skillnad" ha olika betydelse för olika människor. :D

Hammer: Tråkigt att du måste lämna ifrån dig CS300n, men man får njuta medan det varar. ;)

Postad 08 June 2011 - 01:33

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Tja det kan vara svårt att höra skillnad mellan koppar kablar helt klart även under lugnare hemma förhållanden. Silver Dragon 3 (silver) vs kopparkablarna jag testat på LCD-2 måste man verkligen ha plåtöron för att inte kunna höra skillnad på dock.

Gällande Denons så isolerar de ingenting alls. De är portade och trä verkar släppa igenom mer ljud än plast överlag dessutom av de jag testat. markl D5000/DX 1000/W1000x. Färgade lurar hela bunten DX 1000 är den jag föredrar helt klart :D DX 1000 isolerar dessutom en del till skillnad från de övriga men inte exceptionellt bra.

Fostex T50RP har jag hemma. Anledningen till att jag gick för LCD-2n. Thunderpants är helt klart lockande. Dock så sitter inte T50RPn så bra på min skalle vilket nog är en av anledningarna till att isolationen är sisådär. Tror knappast det blir bättre med träkåpor på den. Räcker med en halvkilos klump på skallen.

Ultrasone ED 8 isolerar mycket bra om du har djupa fickor. Isolerar månne för bra om du har små barn att passa. Får bannor konstant för att jag inte svara på telefon ;)

Postad 08 June 2011 - 03:50

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Det är bra att du kan motivera och förklara dig ordentligt, vilket tyder på att du i alla fall vet vad du pratar om. Dock är det viktigt att förstå att din åsikt, hur "objektiv" du än anser den vara - är just DIN åsikt och att inom ljud kan lätt "stor skillnad" ha olika betydelse för olika människor. :D

Objektivt är absolut. För att hävda att en kabel har inverkan på ljudet måste du även hävda att fysikens grundlagar är fel. Däremot finns en rad psykologiska förklaringar för varför vi hör skillnad.

Tja det kan vara svårt att höra skillnad mellan koppar kablar helt klart även under lugnare hemma förhållanden. Silver Dragon 3 (silver) vs kopparkablarna jag testat på LCD-2 måste man verkligen ha plåtöron för att inte kunna höra skillnad på dock.

Gällande Denons så isolerar de ingenting alls. De är portade och trä verkar släppa igenom mer ljud än plast överlag dessutom av de jag testat. markl D5000/DX 1000/W1000x. Färgade lurar hela bunten DX 1000 är den jag föredrar helt klart ;) DX 1000 isolerar dessutom en del till skillnad från de övriga men inte exceptionellt bra.

Fostex T50RP har jag hemma. Anledningen till att jag gick för LCD-2n. Thunderpants är helt klart lockande. Dock så sitter inte T50RPn så bra på min skalle vilket nog är en av anledningarna till att isolationen är sisådär. Tror knappast det blir bättre med träkåpor på den. Räcker med en halvkilos klump på skallen.

Ultrasone ED 8 isolerar mycket bra om du har djupa fickor. Isolerar månne för bra om du har små barn att passa. Får bannor konstant för att jag inte svara på telefon :D

Jag har hört Silver Dragon 3 till HD 800 - snygg kabel och inte fruktansvärt dyr, men någon inverkan på ljudet har den inte. Vad gäller Cardas har jag provlyssnat Golden Reference och Neutral Reference, och tro mig, George Cardas är ute efter era plånböcker. Han vet att hans kablar låter likadant, men just i och med att han på förhand förklarar hur varje kabel ska låta inbillar sig lyssnarna att de låter just så.

Hur skulle du beskriva DX 1000, jämfört med D7000? ED 8 hörde jag för extremt länge sen, om jag inte minns fel så är det inte den tekniskt mest imponerande luren men lik förbannat väldigt kul att lyssna på. Får se till att testa den igen.

Någon som har hört nåt av HiFiMANs senare? Fick äran att höra HE-500 i helgen, påminner på många sätt om en HD 800 på rör. Om man vill ha en lättdriven lur med ett väldigt balanserat och naturligt ljud så kan jag absolut rekommendera den, låter bra direkt ur en iPhone.

Här är en AES workshop ledd utav Ethan Winer som tar upp och förklarar myter inom audio.

Postad 08 June 2011 - 09:36

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Jag äger ett par DX1000 men är inte så begeistrad över hur de låter. De låter mjukt och har hyfsad basåtergivning. Det som stör mig med dem är att de låter burkigt i mellanregistret. Tror att det kommer av att de inte utnyttjar hela kåpan till resonanskammare utan bara ett cylinderformad utrymme som inte är så bra dämpad. Denons hörlurar ger ett klart bättre intryck. De lider inte av någon burkighet iallafall. Väntar fortfarande på D7000......

Postad 08 June 2011 - 10:00

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Mm som jag mindes det så var D7000 jäkligt rolig, bör lämpa sig bra för film och spel också.

Postad 08 June 2011 - 11:36

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
utsuddat

Redigerat av PaperConeSpeaker, 08 June 2011 - 11:51.

Postad 08 June 2011 - 13:49

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Jahopp då har du plåtöron då eller så är inte HD 800 någon vidare referenslur. Mätningar visar inte allt tyvärr vilket du kanske kommer upptäcka någon gång framöver med ett öppet sinne :)

Edition 8 och DX 1000 är stängda lurar till skillnad från D5000, W1000x, CD 3000 och dylika portade stängda lurar. Ju bättre isolation ju "burkigare" tenderar ljudet att bli då luften har svårt att smita ut. Med tanke på förutsättningarna så tycker jag nog Edition 8 är riktigt imponerande med tanke på dess storlek och hur väl den isolerar. Dessutom är dess drivare noterbart snabbare än både Denons och JVCs och har högre upplösning.

Har lite andra måttstockar mellan öppna och stängda lurar och ännu en annan för portabla lurar. Som referenslur är ED 8 är inte alls på samma nivå som LCD-2n ex men bättre än de större stängda portade lurar jag testat vilket jag finner klart imponerande.

ED 8 och DX 1000 är smått väsenskilda för övrigt men omväxling förnöjer. DX 1000 är som Hammer säger mjuk och låter dig spela även sämre mixad musik utan att få tokbryt. Rejält basfundament som lätt kan bli för mycket om du har källa/förstärkare som förstärker de regionerna men annars spelar imponerande nära boominess utan att kliva över gränsen. Inte många hörlurar Infected mushrooms låter vettigt ur. För spel och film så saknar man sällan subben. Enbart LCD-2 och DX 1000 som riktigt mäktar med att på något sätt simulera golvar/sub bas utan att för den delen överrösta resten. Mellanregistret är mycket levande även om jag knappast lyssnar på pianosonater med den. Vid ljudbild även med öppna hörlursmått mätt.Lite falskt uppblåst är den visserligen men det är skönt att få ut ljudet utanför öronen. Har naturlig reverb från öronkåporna vilket mycket väl simulerar konserthall. Betydligt bättre än de DSPs jag testat på Yamaha receivern. Ger en mer avslappnad och högtalarlik hörlurslyssning än när allt är nära inpå vilket kan vara mer engagerande i stället. DX 1000 är definitionen av "feel good" för min del.

Som alltid inte för alla.

ED 8 ljudbild är mer 3D men max vidden så att säga är inte lika vid och den är mer på så att säga.
Diskanten är inte avrullad som i DX 1000 men överlag är den möjligen lite överdämpad till skillnad från DX 1000. Du slipper resonans eller reverb i ED 8 luren vilket alla stängda trälurar jag testat haft. Ingen kritik så ska lurar va i trä så ska de dra nytta av den färgningen. markl D5000 var ett lite misslyckat trälursförsök för min del dock. Reverben var så stark det blev rent eko för en hel del musik. W1000x mycket trevlig och lättlyssnad lur med bra fokus på röster. Men som sagt den isolerar inte mycket heller tyvärr.

Som portabel hörlur har jag inte haft någon större lycka med ED 8 dock kan jag tillägga. För vass och anemisk på min Ipod touch 3G. Vill inte ha det minsta tecken på analytiskt ljud för portabel dumlyssning. Ipoden är en för dålig källa till att börja med för att orka med sådant.

Postad 08 June 2011 - 17:48

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Mätningar visar allt. Du får inte glömma att signalen en gång har spelats in, och samma industri använder samma teknik för att mäta och reproducera det som spelats in. Jag pratar inte bara om FR, THD och IMD, utan om _allt_. Man kan enkelt testa två signaler för att se skillnaderna mellan dem, om det finns några. Inga skillnader har någonsin uppmätts mellan olika kablar av likadan typ - dvs fyrtrådigs kablar, som alla seriösa lurar skeppas med. Tretrådiga kablar kan påverka kanalseparationen, men en fyrtrådig är en fyrtrådig, oavsett om den består av koppar eller silver. Titta på videon jag länkade, hur våra sinnen uppfattar saker är ofta tvivelaktigt och kan inte på nära väg mäta sig med mätutrustning, då man kan se långt utanför det som för människor är hörbart.

Tack så mycket för beskrivningarna! Vet du något ställe där man kan provlyssna DX1000?

Redigerat av b0ck3n, 08 June 2011 - 18:00.

Postad 08 June 2011 - 18:03

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Mätutrustning får inte med allt nej. Litar man för mycket på grafer så leder det också till placebo :).

Den europeiska varianten av DX 1000 är slutsåld så det blir nog till att köpa eller våldgästa någon om du vill höra den.
Får försöka hitta något fynd på head-fi möjligen.

Postad 08 June 2011 - 18:05

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Argh typiskt. Får se om plånboken känns slapp nog för att köpa den ohörd.

Vad är det du menar att mätutrustning missar?

Postad 08 June 2011 - 18:30

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
tror hammer är villig att sälja sitt par ! (dx1000). Men jag lovar inget.

Postad 08 June 2011 - 19:37

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

tror hammer är villig att sälja sitt par ! (dx1000). Men jag lovar inget.

Det kan jag tänka mig eftersom ljudet i DX1000 inte passar mig :)

Postad 08 June 2011 - 20:13

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Jag tycker det vore riktigt roligt om ni som brukar sammanstråla ibland för lite hörlurslyssning kunde utföra en liten enkel blindtest vid någon session. Den ena lyssnar i blindo och den andra byter kabel.

Jag har ingen personlig åsikt om olika kablar när det kommer till hörlurar och tycker därför det vore roligt att läsa om ett sådant test utfört av vana lyssnare, det kanske även kan vara roligt för dom som utför testet om man blint kan bekräfta de skillnader man tycker finns.

Postad 08 June 2011 - 20:17

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
spuj det är ingen dålig ide! Synd att jag har så långt till hammer, men nästa gång jag drar mig neråt i landet så kanske! Annars är ju pimpen och hammer kanske sugna då resurserna finns :)

Även någon som inte är lika van kanske ska sammstråla för när man väl är inkörd på en lur och kabel så hävdar ju jag fortfarande att man hör en större skillnad! :)

Redigerat av Unregisteredfa0001fc, 08 June 2011 - 20:18.

Postad 08 June 2011 - 20:40

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
ja det ska nog gå :). Tur att man bor 10-15 min gåendes från hammer, what is the odds ? :). Höra skillnad på koppar och silver var inte svårt att höra skillnad på. Tror det är svårare när det är utav samma material dock.

Postad 08 June 2011 - 21:19

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0

Jag tycker det vore riktigt roligt om ni som brukar sammanstråla ibland för lite hörlurslyssning kunde utföra en liten enkel blindtest vid någon session. Den ena lyssnar i blindo och den andra byter kabel.

Jag har ingen personlig åsikt om olika kablar när det kommer till hörlurar och tycker därför det vore roligt att läsa om ett sådant test utfört av vana lyssnare, det kanske även kan vara roligt för dom som utför testet om man blint kan bekräfta de skillnader man tycker finns.

Finns många sådana debatter i vartenda audio forum. Leder aldrig någonstans :)

Jag har gjort det som sagt. Vissa kablar kan jag omöjligen höra någon som helst skillnader på hur mycket jag än jobbar för det med en rejält analytiskt och detaljerad hörlur (Pro 900). Bara testat en kabel här för att testa den här biten. Hade kunnat sälla mig till bock3n efter den biten.

Silverdragon 3 vs ADZ 5 kabeln går som sagt inte att missa. Standardkabeln (också koppar) hade jag dissikerat innan men ADZ5 påminde helt klart mycket om den. Bättre eller sämre är en smaksak men FR påverkas definitivt.

Även testat en strömkabel och ja även den påverkar ljudet jämfört med en standardkabel. I ungefär lika hög/liten grad.

Hammer nu blev jag smått sugen på din DX 1000. Du vill inte ha en CD 3K i reserv månne :)

Redigerat av oqvist, 08 June 2011 - 21:20.

Postad 08 June 2011 - 21:57

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Finns många sådana debatter i vartenda audio forum. Leder aldrig någonstans :)

Jag har gjort det som sagt. Vissa kablar kan jag omöjligen höra någon som helst skillnader på hur mycket jag än jobbar för det med en rejält analytiskt och detaljerad hörlur (Pro 900). Bara testat en kabel här för att testa den här biten. Hade kunnat sälla mig till bock3n efter den biten.

Silverdragon 3 vs ADZ 5 kabeln går som sagt inte att missa. Standardkabeln (också koppar) hade jag dissikerat innan men ADZ5 påminde helt klart mycket om den. Bättre eller sämre är en smaksak men FR påverkas definitivt.

Även testat en strömkabel och ja även den påverkar ljudet jämfört med en standardkabel. I ungefär lika hög/liten grad.

Hammer nu blev jag smått sugen på din DX 1000. Du vill inte ha en CD 3K i reserv månne :)

han vill ha Cash, feta cash =)

Postad 09 June 2011 - 06:02

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Föresten hur många har vi här inne som sitter på high-end portabelt?
Har länge varit inne på att spara ihop och köpa mig ett par JH16, men har inte lyckats hitills pga andra prioriteringar.

Postad 09 June 2011 - 06:22

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Anledningen till att debatten lever vidare, alla bevis till trots, är att vissa verkligen hör skillnad - det betyder inte att skillnaden finns. Få "believers" kan acceptera att de gått runt och inbillat sig saker.

Här är en länk till en databas över blindtester på Head-Fi: Testing audiophile claims and myths

Alla människor är sårbara på det här sättet, det är helt enkelt så vi är skapta. Jag har själv suttit och mastrat inspelningar och ändrat tills jag tycker det låter bra, bara för att upptäcka att konsolen varit avstängd hela tiden. Något som vidare försvårar är att vi kan inte höra hela spektrat samtidigt - när vi fokuserar på basen så hör vi inte i detalj vad diskanten har för sig - på så vis är det lätt att få för sig att silverkablar låter "ljusare" än kopparkablar, etc. Allt finns med i videon som jag länkade, men jag är tveksam till att någon faktiskt orkat se den.

Redigerat av b0ck3n, 09 June 2011 - 06:51.

Postad 09 June 2011 - 06:50

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Föresten hur många har vi här inne som sitter på high-end portabelt?
Har länge varit inne på att spara ihop och köpa mig ett par JH16, men har inte lyckats hitills pga andra prioriteringar.

Jag gjorde ett ryck i vintras/våras och provlyssnade JH16, Westone ES5 och UM Miracle och valet föll till slut på ES5. Demoversion utav JH16 finns på Audio Concept i Stockholm, demo utav ES5 går att få beställd till Electrosound - också i Stockholm. För att provlyssna Unique Melodys custom IEMs så kan man anmäla sig här

Jag föredrar hittills mina ES5 framför allt annat jag hört, och jag har hört mycket. Det enda du behöver tänka på är att se till att använda en källa med låg output impedans då balanserade armaturer har väldigt svajiga impedanskurvor. Exempel på bra alternativ är iPhone 4 (0.9 Ohm) och Clip+ (1 Ohm).

Postad 09 June 2011 - 08:18

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Jag gjorde ett ryck i vintras/våras och provlyssnade JH16, Westone ES5 och UM Miracle och valet föll till slut på ES5. Demoversion utav JH16 finns på Audio Concept i Stockholm, demo utav ES5 går att få beställd till Electrosound - också i Stockholm. För att provlyssna Unique Melodys custom IEMs så kan man anmäla sig här

Jag föredrar hittills mina ES5 framför allt annat jag hört, och jag har hört mycket. Det enda du behöver tänka på är att se till att använda en källa med låg output impedans då balanserade armaturer har väldigt svajiga impedanskurvor. Exempel på bra alternativ är iPhone 4 (0.9 Ohm) och Clip+ (1 Ohm).

Kul!
Hur löd intrycken och resonemanget när du valde?
Har inte läst så mycket om just ES5 och UM lurarna utan mest om JH16 som iof har haft en ganska stor hype över sig.
Har endast lyssnat på JH13 hitills.

Annvänder just nu ESW10JPN som portabel lur, men den faller lite på isoleringen, då man hör allt runt om igenom dem, däremot så släpper dom inte ut ett knyst även ifall man spelar redigt högt vilket gör dom till en jätte bra lur på jobbet där man behöver vara mottaglig för information samtidigt som man inte vill störa andra.
Men sämre för resor i bullriga miljöer.
Den portabla källan är antingen en iphone 4 vid lättvikt och en touch (1g har jag för mig) med en nuforce icon mobile när man vill släpa lite mer.
Däremot låter iphonen bättre än vad tochen gör, men rymmer mindre då dom bara hade 16gb kvar när jag köpte min. (Men är väll inte mer än naturligt att den senare produkten har fått en del förbättringar).

Sen har vi ju JH-3A som har fått helt fantastiska omdömmen hitills, men det bestrider ju den portabla meningen lite, vilket gör mig tveksam mot den, samt att man är låst till att endast annvända lurarna med 3A:n.

Postad 09 June 2011 - 09:25

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
iPhone 4 mäter och låter fantastiskt bra (bästa iPoden hittills), en Icon Mobile försämrar signalen jämfört med 4ans hörlursuttag. Jag är själv fast med 16gb varianten, vilket tvingar mig hålla biblioteket uppdaterat, men än så länge har det varit värt det. Vill man köra med en Classic t.ex. så får man räkna med lite sämre värden, och för BA IEMs bör man lägga till en förstärkare med låg output impedans för att höra lurarna som de är tänkta att låta (Leckerton uHA-4 är tunn, inte sanslöst dyr och riktigt riktigt kapabel sen de sänkte just output impedansen från 10 till nära 0).

JH13 glömde jag nämna, de är bra mycket mer balanserade än 16 men det var vissa saker som jag tyckte 16 gjorde bättre, och i slutändan fick 16 mycket mer lyssningstid så jag kan inte kommentera 13. För att jämföra JH16 och ES5 så låter ES5 mycket mer balanserat och verklighetstroget. JH16 har en rejält boostad bas (20-100Hz ligger +20db över 3kHz), tillbakadraget mellanregister och peakig diskant. Väldigt kul att lyssna på men tröttsamt i längden. Att lyssna på akustiska liveframträdanden var för mig helt omöjligt då basgitarren ligger i förgrunden och sången i bakgrunden, vilket låter väldigt onaturligt.

ES5 är som sagt mer balanserad men långt ifrån basfattig. Kanske något boostat mellanregister, väldigt behaglig och mjuk diskant utan att för den delen tappa energin. På audiofilspråk så är de åt det varma hållet, och låter inte alls analytiska även om de är väldigt detaljerade. Jag valde den för att den inger känslan av närvaro på ett sätt som jag inte hört någon annanstans, vilket gör den perfekt som scenmonitor. Både bas och diskant når väldigt långt och de är väldigt högupplösta. Westone har som standard vinyltoppar på sina customs vilket gör dem mjuka och omformliga, de isolerar därför bättre än någon annan custom på marknaden och även bättre än t.ex. Etymotics tri-flange toppar. Jag kan sitta på bussen eller tåget och lyssna kritiskt och ta anteckningar för mina inspelningar.

JH-3a ser onekligen spännande ut, och till skillnad från den största delen av high-end segmentet så är designen vetenskapligt grundad. Jag hoppas att någon vid något tillfälle får möjlighet att mäta den för att se om den lever upp till teorin. Om du läser recensioner skrivna av warp08 på Head-Fi så bör du ha i åtanke att han inte hört någon utav konkurrenterna och att han ofta har personlig koppling till skaparna utav den utrustning han recenserar. Det är inte omöjligt att han träffar rätt nån gång, men personligen har jag aldrig lagt större vikt vid något han sagt. Många som hörde både JH-3a och ES5 vid Canjam tyckte att ES5 lät bättre. Jag hoppas andra tillverkare prövar på tekniken då jag i allmänhet tycker JH Audio har dålig kundservice och kvalitetskontroll.

När du ska göra avtryck så rekommenderar jag varmt Hörseltekniska Laboratoriet. Om du vill ha riktigt täta customs, vilket jag rekommenderar för ES5 med vinyltopparna, så kan du be om att få göra avtrycken efter mina specifikationer. PMa mig för mer info om det.

Redigerat av b0ck3n, 09 June 2011 - 09:33.

Postad 09 June 2011 - 09:32

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Hur skiljer sig ES mot UM i ljudkaraktär? Jag bara älskar eq'n i UM3x mot ex. W3. (Inte "high" end, men funkar gott för mig)

Jag skulle varmt rekommendera Westone, jag kör just nu med custom tips, så steget upp för att jag ska byta måste vara stort, men är/har varit gott sugen på ES5.

Kör med en TTVJ slim som amp, till iPhone.

Postad 09 June 2011 - 09:39

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Hur skiljer sig ES mot UM i ljudkaraktär? Jag bara älskar eq'n i UM3x mot ex. W3. (Inte "high" end, men funkar gott för mig)

Jag skulle varmt rekommendera Westone, jag kör just nu med custom tips, så steget upp för att jag ska byta måste vara stort, men är/har varit gott sugen på ES5.

Kör med en TTVJ slim som amp, till iPhone.

Kort sagt inte jättemycket. ES5 har mer tyngd i basen, når längre både lågt och högt, och inte lika vass diskant som UM Miracle.

UM3x är absolut high end. De är scenmonitorer riktade åt sångare, så därför ligger stor fokus på mellanregistret, men i övrigt påminner den om ES5. ES5 har mer framträdande diskant än UM3x, och gör i övrigt det UM3x gör fast bättre. Varmt och naturligt ljud. Mitt tips är att åka till Electrosound och provlyssna demoversionen, jag är övertygad om att du kommer älska den.

W3 påminner istället mer om JH16. Gillade den inte alls det lilla jag hörde av den.

Postad 09 June 2011 - 09:48

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Kort sagt inte jättemycket. ES5 har mer tyngd i basen, når längre både lågt och högt, och inte lika vass diskant som UM Miracle.

UM3x är absolut high end. De är scenmonitorer riktade åt sångare, så därför ligger stor fokus på mellanregistret, men i övrigt påminner den om ES5. ES5 har mer framträdande diskant än UM3x, och gör i övrigt det UM3x gör fast bättre. Varmt och naturligt ljud. Mitt tips är att åka till Electrosound och provlyssna demoversionen, jag är övertygad om att du kommer älska den.

W3 påminner istället mer om JH16. Gillade den inte alls det lilla jag hörde av den.

Hehe, såg att vi skrev samtidigt, vad jag menade var ES-serien mot UM-serien, jag är helt övertygad att om det blir en ny lur blir det Westone.

Det låter alldeles utmärkt, har samma intryck av um3x vs. w3. Jag får se om jag vågar provlyssna... jag är ju rätt nöjd, och nu är dom "custom". Sen får man se om det blir en USA-resa, då går ju priset ner :)

Postad 09 June 2011 - 09:54

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Hehe, såg att vi skrev samtidigt, vad jag menade var ES-serien mot UM-serien, jag är helt övertygad att om det blir en ny lur blir det Westone.

Det låter alldeles utmärkt, har samma intryck av um3x vs. w3. Jag får se om jag vågar provlyssna... jag är ju rätt nöjd, och nu är dom "custom". Sen får man se om det blir en USA-resa, då går ju priset ner :)

Har du UM-56 topparna? Var länge sugen på dem tillsammans med UM3x eller W4, men tog till slut klivet upp.

Det går att beställa från Ear Plug Superstore för att få ner priset något. Totalt landade priset för mig på ca. 9.000 med tull inräknat. Just den retailern ville inte fuska med tulldeklarationen, men om du känner någon på andra sidan pölen så kan du få dem skickade till honom istället, för att sen skickas vidare hit. Fördelen med att deklarera fulla värdet är självklart att försäkringen inte täcker kostnaderna om du inte gör det.

Postad 09 June 2011 - 10:07

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Har du UM-56 topparna? Var länge sugen på dem tillsammans med UM3x eller W4, men tog till slut klivet upp.

Det går att beställa från Ear Plug Superstore för att få ner priset något. Totalt landade priset för mig på ca. 9.000 med tull inräknat. Just den retailern ville inte fuska med tulldeklarationen, men om du känner någon på andra sidan pölen så kan du få dem skickade till honom istället, för att sen skickas vidare hit. Fördelen med att deklarera fulla värdet är självklart att försäkringen inte täcker kostnaderna om du inte gör det.

ACS Customs. UM-56 såg så jäkla konstig ut, ACS sitter i hela örat, eller hur fan man nu ska säga :) Riktigt värt för priset.

Jo, beställning genom kontakt i USA funkar med - gjorde du din inprint på Hörseltekniska och skickade dit?

Postad 09 June 2011 - 11:18

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ah, ja då är nog ACS mycket bättre. HTL gör såna formar också för vanliga IEMS.

Jag tog mina avtryck där och skickade vidare ja. Kostar någonstans runt 400:-, skulle det visa sig att de krånglar på något sätt så tar han nya utan extra kostnad. Jag skickade tillbaka min ES5 med nya avtryck nu i veckan, paniken börjar infinna sig...

Postad 09 June 2011 - 13:12

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Från IEM till stora lurar! Nu har jag fått mina Denon AH-D7000 och kommer sedan med lyssningsintryck :)

Postad 09 June 2011 - 14:07

TheManko
  • TheManko
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag fick hem Audeze LCD-2 idag och är väldigt imponerad. Jag har Sennheiser HD 800, Beyerdynamic T1, Denon A-100, Denon AH-D5000, Beyerdynamic DT 990, Beyerdynamic DT 150, AKG 701, Sennheiser 238 och en dröse till billigare lurar och har haft Klipsch Image X-10 (tappade på bussen!), Sennheiser 595 och 280 Pro.

Med SPL Auditor och Hegel HD10 som jag har har nog Audeze LCD-2 det överlägset mest detaljerade mellanregistret jag har hört hos några lurar. Det är ordentligt mycket mer detaljerat än till och med HD 800 och basen är det renaste jag någonsin hört. Dock så kan viss musik låta lite trist (inspelningarnas fel) medan annan musik jag tyckte lät dåligt med HD 800 och T1 plötsligt svänger ordentligt. Känns som väldigt annorlunda ljud än T1 och HD 800 medan de tyska lurarna låter mer likt varandra än vad Audeze LCD-2 gör jämfört med de två.

Väntade mig inte alls att de skulle vara så bra som de är, men jag är glad över det och komforten är bättre än väntad. De klämmer väldigt lätt och kuddarna är styvare än Denon AH-D5000 och större. Det är mer utrymme för öronen också vilket jag ofta har problem med för med Denon lurarna och alla Beyerdynamic lurar inklusive T1 nuddar mina öron kuddarna vilket inte händer med LCD-2. De väger en hel del och är de tyngsta lurarna jag någonsin haft på mig, men komforten är helt klart acceptabel då det inte känns irriterat någonstans eller nåt, utan det känns bara som om jag haft något tungt på skallen utan att det gör ont.

Postad 09 June 2011 - 15:28

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Grattis Hammer65 och grattis TheManko :)

Postad 09 June 2011 - 15:41

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

iPhone 4 mäter och låter fantastiskt bra (bästa iPoden hittills), en Icon Mobile försämrar signalen jämfört med 4ans hörlursuttag. Jag är själv fast med 16gb varianten, vilket tvingar mig hålla biblioteket uppdaterat, men än så länge har det varit värt det. Vill man köra med en Classic t.ex. så får man räkna med lite sämre värden, och för BA IEMs bör man lägga till en förstärkare med låg output impedans för att höra lurarna som de är tänkta att låta (Leckerton uHA-4 är tunn, inte sanslöst dyr och riktigt riktigt kapabel sen de sänkte just output impedansen från 10 till nära 0).

JH13 glömde jag nämna, de är bra mycket mer balanserade än 16 men det var vissa saker som jag tyckte 16 gjorde bättre, och i slutändan fick 16 mycket mer lyssningstid så jag kan inte kommentera 13. För att jämföra JH16 och ES5 så låter ES5 mycket mer balanserat och verklighetstroget. JH16 har en rejält boostad bas (20-100Hz ligger +20db över 3kHz), tillbakadraget mellanregister och peakig diskant. Väldigt kul att lyssna på men tröttsamt i längden. Att lyssna på akustiska liveframträdanden var för mig helt omöjligt då basgitarren ligger i förgrunden och sången i bakgrunden, vilket låter väldigt onaturligt.

ES5 är som sagt mer balanserad men långt ifrån basfattig. Kanske något boostat mellanregister, väldigt behaglig och mjuk diskant utan att för den delen tappa energin. På audiofilspråk så är de åt det varma hållet, och låter inte alls analytiska även om de är väldigt detaljerade. Jag valde den för att den inger känslan av närvaro på ett sätt som jag inte hört någon annanstans, vilket gör den perfekt som scenmonitor. Både bas och diskant når väldigt långt och de är väldigt högupplösta. Westone har som standard vinyltoppar på sina customs vilket gör dem mjuka och omformliga, de isolerar därför bättre än någon annan custom på marknaden och även bättre än t.ex. Etymotics tri-flange toppar. Jag kan sitta på bussen eller tåget och lyssna kritiskt och ta anteckningar för mina inspelningar.

JH-3a ser onekligen spännande ut, och till skillnad från den största delen av high-end segmentet så är designen vetenskapligt grundad. Jag hoppas att någon vid något tillfälle får möjlighet att mäta den för att se om den lever upp till teorin. Om du läser recensioner skrivna av warp08 på Head-Fi så bör du ha i åtanke att han inte hört någon utav konkurrenterna och att han ofta har personlig koppling till skaparna utav den utrustning han recenserar. Det är inte omöjligt att han träffar rätt nån gång, men personligen har jag aldrig lagt större vikt vid något han sagt. Många som hörde både JH-3a och ES5 vid Canjam tyckte att ES5 lät bättre. Jag hoppas andra tillverkare prövar på tekniken då jag i allmänhet tycker JH Audio har dålig kundservice och kvalitetskontroll.

När du ska göra avtryck så rekommenderar jag varmt Hörseltekniska Laboratoriet. Om du vill ha riktigt täta customs, vilket jag rekommenderar för ES5 med vinyltopparna, så kan du be om att få göra avtrycken efter mina specifikationer. PMa mig för mer info om det.

Låter bra, ska försöka läsa upp lite mer om ES5.
Du har inga bilder på dina att dela med dig av?
Vore kul att se de där vinyltopparna.

Postad 09 June 2011 - 15:45

TheManko
  • TheManko
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Man kan spela ohyggligt högt med LCD-2 utan att det låter det minsta ansträngt eller påfrestande. Dock så kan vissa mixningar låta väldigt trist. Körde Dirt 3 nyss och när man körde race var ljudet extremt tråkigt. Alla menyer lät bättre än någonsin, men så fort man var i ett race var ljudet trist. Får se vad som händer med inspelning osv för jag har ju bara haft lurarna i min ägo kanske 2-3 timmar nu.

Postad 09 June 2011 - 17:07

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Som sagt grattis hammer och theManko. Skaffa gärna en SPL mätare om du inte har en redan theManko. Svårt att mäta exakt utan snäcka i örongången men du får en preferens förutom volymkontrollen på din förstärkare/källa då vart du kan ligga utan ringande i öronen efteråt.

Håller helt med dig att du kan dra på rejält med LCD-2n. Den förhåller sig neutral i stort sett oavsett ljudnivå och du får ingen hissad diskant eller distortion som gör saker obehagligt. Spelar silkeslent oavsett :).

Off topic men vill du ha kul ljud i racinglir eller spel i allmänhet med hörlurar testa en bass shaker som buttkicker etc. Speciellt för racinglir :D. Nu behöver inte LCD-2n någon hjälp med botten för musik i alla fall men en väl avvägd volym på bass shakern har helt klart hjälpt hörlurar som saknat tillräcklig sub bas. Och det är de allra flesta trots allt.

Sub woofer går bra det med men inte om du har grannar som kan bli störda. Lite lättare att installera då du absolut inte får ha något löst i stolen som kan skallra eller ge lag med bass shaker om du nu kan få den att spela snällt med rummet. Haft ett rent **** med min :D.

Postad 09 June 2011 - 21:24

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Tack allesammans :) Mitt första intryck av D7000 är positivt. Låter mjukt och behagligt med värme i mellanregistret och lagom avrundad diskant. Basen är mäktig och går riktigt djupt. Basen tar inte överhanden som den gör med D5000. Mina Stax SR-507 är stramare i basen och går lika djupt som D7000. Finns en spelglädje i D7000 som gör det roligt att lyssna på musik och man glömmer bort tekniken :D

Nu ska jag lyssna vidare......

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.