SVT HDTV
1031 svar till detta ämne
Postad 08 augusti 2011 - 20:52
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Tack för svaret Per! Rätt schysst att ha en direktkanal till SVT genom dig..
Synd att det skalas SD-material i en HD-kanal. Men jag antar att det inte finns tillräckligt med högupplöst material för att täcka in ett helt dygn?
Instämmer med föregående talare! Det är hur trevligt som helst att Per frekventerar forumet, och förhoppningsvis är nöjet och nyttan "dubbelriktad". Den höga halten av SD i HD-kanalerna är lite bekymmersam, och trebban slår spiken på huvudet. Vad jag vet är åtminstone 80-90% av SVT:s interna produktion SD, och även om man räknar in rena inköp, samproduktioner osv är minst 3/4 av det som rullas ut fortfarande SD. Det ÄR visserligen något dyrare att producera HD, men det finns många andra faktorer som spelar in. Kanske Per kan skina lite "officiellt ljus" över det här???
Postad 08 augusti 2011 - 21:43
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Japp, eftersom ljudströmmarna är separate TS-strömmar kan vi muxa ihop dem som vi vill för SD och HD. Även olika ljudströmmar för olika plattformar är möjligt.
Per Björkman
Är det aktuellt att ta bort MP2 på HD kanalerna? Så vitt jag känner till kan väl alla HD mottagare ta emot AC3 och sedan konvertera ner dem till 2.0. Högre bitström på bilden är ju aldrig fel.
Postad 08 augusti 2011 - 21:46
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Det verkar finnas en stor missuppfattning om att HD per automatik betyder hög teknisk kvalite på bilden. Det enda som HD betyder är att bilden innehåller fler bildpunkter. Vilket inte är samma sak som hög teknisk kvalité.
Det är en lång väg för "ljuset" att färdas mellan "glaset i kameralinsen" till "glaset i monitorn hemma" och däremellan finns en lång kedja av teknisk utrustning och framför allt människor vars kompetens har en stor inverkan på slutresultatet. Trots det digitala revolutionen inom TV brukar jag alltid säga att fotografens skicklighet är den absolut viktigaste komponenten för slutresultatet.
Nu såg jag inte sändningen från friidrotten, så jag kan inte uttala mig om den, men det har hänt förr att HD-bilder har blivit fullständigt förstörd av en undermålig satellitlänk hem till Sverige.
Per Björkman SVT
När ni inte får kontribution som är okomprimerad bild & ljud. Vilka codec får ni då på ljud och bild på HD respektive SD material? Finns det någon standard man använder inom EBU?
Postad 09 augusti 2011 - 14:31
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
När ni inte får kontribution som är okomprimerad bild & ljud. Vilka codec får ni då på ljud och bild på HD respektive SD material? Finns det någon standard man använder inom EBU?
Några standards kan man egentligen inte tala om, även om EBU har kommit ut med en del rekomendationer. Hittils har det varit ganska vanligt med MPEG2 kodning, men nu börjar AVC (MPEG4) komma mer och mer. Helst vill man ha bithastigheter på 80-85 Mbit/s, men runt 60 Mbit/s är rätt vanligt. I värsta fall hat jag varit med om 40 Mbit/s. (Blir inte bra!!!). En annan kodec som börjar användas mer och mer är MJPEG2000 ( http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG_2000) Okomprimerat är inte att tänka på. Okomprimerad HD ligger på nästan 1,5 Gbit/s. Skulle bli orimligt dyrt att få hem signalen) Per Björkman SVT
Postad 09 augusti 2011 - 14:39
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Är det aktuellt att ta bort MP2 på HD kanalerna? Så vitt jag känner till kan väl alla HD mottagare ta emot AC3 och sedan konvertera ner dem till 2.0. Högre bitström på bilden är ju aldrig fel.
I marknätet kör vi steroljudet som HE-AAC. Hos Viasat sänds bara AC3, eftersom samtliga Viasats boxar kan göra downmix. Problemet ligger i att SVT även sänder en tjänst som heter "Talande Textremsa". Det är en syntetiskt röst som "läser upp" översättningstexten. En tjänst för synskadade. Tanken är att HD-boxen skall kunna göra en "streammix" av programljudet och monoljudet för talande textremsa. Denna funktion stöds dock inte av AC3, men av Enhanced AC3. Därför krä'vs det att vi går över till DD+ innan vi kan släcka MP2-stereo. Per Björkman SVT Instämmer med föregående talare! Det är hur trevligt som helst att Per frekventerar forumet, och förhoppningsvis är nöjet och nyttan "dubbelriktad".
Den höga halten av SD i HD-kanalerna är lite bekymmersam, och trebban slår spiken på huvudet. Vad jag vet är åtminstone 80-90% av SVT:s interna produktion SD, och även om man räknar in rena inköp, samproduktioner osv är minst 3/4 av det som rullas ut fortfarande SD.
Det ÄR visserligen något dyrare att producera HD, men det finns många andra faktorer som spelar in. Kanske Per kan skina lite "officiellt ljus" över det här???
Okej, HD. Först vill jag bara påpeka att övergången till HD är en långsiktig process. Det kommer att ta tid. Det kostar också en hel del pengar att ställa om både produktionen och distributionen. För Public Service är det endast en utgift, men även de kommersiella aktörerna har svårt att få igen pengarna för investeringen. Kort sagt, det är svårt att göra ”business” på HD. Därför blir det inte en ”revolution” utan snarare en långsam ”evolution”. Trots detta, måste även jag medge att jag är lite besviken över att vi inte har lyckats höja andelen äkta HD-program än vad som är fallet. Speciellt vad gäller inköpt material. Att det skulle ta ganska lång tid för SVT att ställa om sin egenproduktion var jag rätt medveten om när vi startade vår HD-satsning i samband med Fotboll-VM 2006. Men jag hade hoppats på att det skulle vara lättare att få tag på externt material. Att det inte blev så har flera förklaringar. 1. Vissa rättighetsägare försökte få ett högre pris för HD-kopior än för samma innehåll i SD. För att inte få ett prejudikat och en kraftig kostnadsökning motsatte sig SVT tillsammans med övriga TV-bolag detta och avstod från HD-versionen. 2. Eftersom SVT är fri-TV som sänder sitt innehåll okrypterat är det vissa rättighetshavare som är tveksamma att släppa HD-versioner till oss. (piratkopiering) 3. Distributionsvägarna för TV-innehåll är relativt effektivt uppbyggda (speciellt för material från USA) för distribution av SD-material. Att få tag på HD-versioner har krävt en hel del extra manuellt arbete i vissa fall. Dock, sakta men säkert håller detta på att ändras. SVT har det senaste året tecknat ett antal nya avtal som garanterar HD leveranser. Dessa avtal skrivs dock för flera år framåt, varför det tar ett tag innan effekten av dem syns i rutan. När det gäller vår interna produktion så har vi i dagsläget 3 st. studios med HD-utrustning, en i Göteborg, en i Malmö och en i Umeå. Merparten av de produktioner som görs där (ej nyheter) är numera i HD. I våras så startade det stora ombyggnadsprojektet i Stockholm. Våra 5 stora studios (Studio 1-5) byggs om totalt med ny teknik (HD). Enligt plan kommer de att sättas successivt i drift mellan mars 2012 och årsskiftet 2012/2013. Så Ja, andelen HD kommer att höga, men det tar tid och det kommer att gå upp och ner beroende på tablå och säsong. Men om 10 år kommer allt nytt att vara i HD. Det viktiga just nu är att ha fått igång HD-kanalerna, även om det inledningsvis är väldigt mycket uppkonverterat som sänds där. Utan kanaler att sända HD-material i, ingen utveckling av HD-produktioner. Per Björkman Distributionschef SVT
Postad 09 augusti 2011 - 19:46
Tyckare
-
Tyckare
-
Användare
-
-
103 inlägg
När blir det nyheter i HDTV? SVT planerar att flytta nyheterna till studiogången, och du skriver att de HD-klara studiorna kommer driftsättas från mars 2012 fram till årsskiftet. Kan man alltså räkna med att det blir nyheter i HD inom 1½ år? En annan grej: På er Q&A-sida står det såhär: Vi kommer att ha en lång period av parallellsändning av både HDTV och standard-TV. Det ligger inte i SVT:s strategi att tvinga våra tittare att byta mottagningsutrustning.
Gäller detta även MPEG-2 och MPEG-4 i marknätet? Det är relativt okänt att samtliga privata TV-kanaler har förbundit sig att "sträva efter" en övergång ill MPEG-4 under nuvarande tillståndsperiod, som löper fram till 31 mars 2014. Jag förmodar att även SVT omfattas av detta. Är det bestämt att alla kanaler i marknätet ska sända "minst" DVB-T MPEG-4 inom tre år, eller har man gett upp de planerna? Det verkar märkligt att så snart i tiden genomföra en förändring som innebär att alla gamla föräldrar måste skaffa nya boxar, utan att det finns tydlig och lättillgänglig information.
Postad 10 augusti 2011 - 12:38
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
När blir det nyheter i HDTV? SVT planerar att flytta nyheterna till studiogången, och du skriver att de HD-klara studiorna kommer driftsättas från mars 2012 fram till årsskiftet. Kan man alltså räkna med att det blir nyheter i HD inom 1½ år?
Nej, vi avvaktar med nyheter i HD. Visserligen flyttar riksnyheterna ner till studiogången och kommer att sända från en studio med HD-möjliget. Att gå över till HD på nyheterna är dock betydligt mer komplicerat än själva studion. Mycket externt material från utlandet t.ex. Och sedan alla våra distrikt med sina 19 olika regionalsändningar. (Riks och regionalt delar mycket material. Om riks gick över till HD men inte reg skulle de bli en mardröm med alla transkodningar som måste göras) Men visst, så småningom kommer vi att även gå över till HD på nyhetrna. På samma sätt som vi 2007 gick över till bredbild. En annan grej: På er Q&A-sida står det såhär:
Gäller detta även MPEG-2 och MPEG-4 i marknätet? Det är relativt okänt att samtliga privata TV-kanaler har förbundit sig att "sträva efter" en övergång ill MPEG-4 under nuvarande tillståndsperiod, som löper fram till 31 mars 2014. Jag förmodar att även SVT omfattas av detta.
Är det bestämt att alla kanaler i marknätet ska sända "minst" DVB-T MPEG-4 inom tre år, eller har man gett upp de planerna? Det verkar märkligt att så snart i tiden genomföra en förändring som innebär att alla gamla föräldrar måste skaffa nya boxar, utan att det finns tydlig och lättillgänglig information.
Nej, SVT har inga planer på att byta från Mpeg2 till Mpeg4 för våra SD-sändningar i marknättet. SVT har en egen mux i marknätetoch är inte beroende av vad andra aktörer gör. Det är möjligt att Boxer skulle vilja gå över till Mpeg4 för alla betalkanaler för att få plats med fler kanaler, men detta har inget med SVT sändningar att göra. Vad de två andra fri-TV kanalerna TV4 och TV6 har för planer vet jag ej. Per Björkman Distributionschef SVT
Postad 10 augusti 2011 - 16:09
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
...men även de kommersiella aktörerna har svårt att få igen pengarna för investeringen. Kort sagt, det är svårt att göra "business" på HD. Därför blir det inte en "revolution" utan snarare en långsam "evolution"....
så de tycker inte att 40-45% ebitda marginal räcker, där ser man direkt vem som är kund och inte, vägra SD "alla" filmer gjorda de sista 10 åren finns i HD versioner = de finns på bluray 1. Vissa rättighetsägare försökte få ett högre pris för HD-kopior än för samma innehåll i SD. För att inte få ett prejudikat och en kraftig kostnadsökning motsatte sig SVT tillsammans med övriga TV-bolag detta och avstod från HD-versionen.
2. Eftersom SVT är fri-TV som sänder sitt innehåll okrypterat är det vissa rättighetshavare som är tveksamma att släppa HD-versioner till oss. (piratkopiering)
1... bra, kanon ett tips, när rättighetsägarna vill att ni ska visa en film, typ innan nummer 2 eller 3 ska gå upp på bio, vägra då att visa ettan om ni inte får den i HD 2.. som att det inte finns på pb redan, att rättighetsinnehavare sedan verkar likställa sd med 4:3 och hd med 16:9 gör det inte lättare ...sedan alla våra distrikt med sina 19 olika regionalsändningar. (Riks och regionalt delar mycket material. Om riks gick över till HD men inte reg skulle de bli en mardröm med alla transkodningar som måste göras)
men i england verkar det funka(dvb-s) bbc1hd kör london nyheterna i HD, alla de 20 andra regionerna får SD på sin ex vis bbc1 west, har de ett så annat upplägg? inte för att nyheter i hd spelar nån roll för mig Men visst, så småningom kommer vi att även gå över till HD på nyhetrna. På samma sätt som vi 2007 gick över till bredbild.
men det står fortfarande bredbild på många program i text tv oftast svt2(sid 606 bl.a idag) borde stå smalbild på de få som inte är breda
Postad 10 augusti 2011 - 18:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det här kanske inte angår Per så mycket; skulle man inte kunna få se Åsa-Nisse på Blu-ray snart? Massor av kultfilmer bara väntar på att slösas pengar på.
Postad 11 augusti 2011 - 04:46
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Det verkar finnas en stor missuppfattning om att HD per automatik betyder hög teknisk kvalite på bilden. Det enda som HD betyder är att bilden innehåller fler bildpunkter. Vilket inte är samma sak som hög teknisk kvalité
Per Björkman SVT
Kanske det men på de flesta HD kanaler behöver jag inte sitta flera minuter och växla mellan den vanliga kanalen och samma HD kanal för att verkligen komma fram till om bilden är bättre på HD kanalen. Får kolla nästa gång Svt sänder sport, vilket ju inte är så ofta om bilden är värd att kallas HD. Det var det ju inte på friidrotten från London i alla fall. Och som många andra här sagt. Jättekul att du skriver i denna tråd så ofta Per, där har många företag något att ta efter. /Fredrik
Postad 16 augusti 2011 - 15:16
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Några standards kan man egentligen inte tala om, även om EBU har kommit ut med en del rekomendationer.
Hittils har det varit ganska vanligt med MPEG2 kodning, men nu börjar AVC (MPEG4) komma mer och mer. Helst vill man ha bithastigheter på 80-85 Mbit/s, men runt 60 Mbit/s är rätt vanligt. I värsta fall hat jag varit med om 40 Mbit/s. (Blir inte bra!!!). En annan kodec som börjar användas mer och mer är MJPEG2000 (http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG_2000)
Okomprimerat är inte att tänka på. Okomprimerad HD ligger på nästan 1,5 Gbit/s. Skulle bli orimligt dyrt att få hem signalen)
Per Björkman SVT
Pratar Du SD eller HD tv när det gäller ovanstående bitrates? Ljudet, kan det överföras i LPCM 24 bit 48 khz utan att det blir för dyrt? Om ni får det komprimerat är det "Dolby E" som gäller då? Nu får du rätta mig igen om jag har fel men jag har för mig att en kollega till dig vid något tillfälle sagt till mig att från t.ex. Solliden och Globen har ni möjlighet att föra över okomprimerad bild hela vägen via Oxenstiernsgatan till t.ex. Teracoms kodare i Kaknäs.
Postad 16 augusti 2011 - 15:21
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
[quote name='Per Björkman' date='Aug 9 2011, 15:39 ' post='3350256'] I marknätet kör vi steroljudet som HE-AAC. Hos Viasat sänds bara AC3, eftersom samtliga Viasats boxar kan göra downmix. Problemet ligger i att SVT även sänder en tjänst som heter "Talande Textremsa". Det är en syntetiskt röst som "läser upp" översättningstexten. En tjänst för synskadade. Tanken är att HD-boxen skall kunna göra en "streammix" av programljudet och monoljudet för talande textremsa. Denna funktion stöds dock inte av AC3, men av Enhanced AC3. Därför krä'vs det att vi går över till DD+ innan vi kan släcka MP2-stereo. Per Björkman SVT HE-AAC? Enligt er expertinformation på svt.se står det "Stereoljudet kodas enligt MPEG1-L2@256kbit/s"
Postad 17 augusti 2011 - 12:46
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Pratar Du SD eller HD tv när det gäller ovanstående bitrates? Ljudet, kan det överföras i LPCM 24 bit 48 khz utan att det blir för dyrt? Om ni får det komprimerat är det "Dolby E" som gäller då?
Nu får du rätta mig igen om jag har fel men jag har för mig att en kollega till dig vid något tillfälle sagt till mig att från t.ex. Solliden och Globen har ni möjlighet att föra över okomprimerad bild hela vägen via Oxenstiernsgatan till t.ex. Teracoms kodare i Kaknäs.
HD! Ljudet brukar inte komprimeras. Kommer som diskreta kanaler. Dolby E används på Leveranser via band (Digibeta och HDCamSR) Skansen är lite speciell. Dit har vi en egen fiber, så Ja, där kör vi faktiskt okomprimrimerad HD-SDI. Jag avsåg nog mer satellitlänkar från utlandet i mitt tidigare svar. Per Björkman SVT
Postad 17 augusti 2011 - 12:50
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
[HE-AAC? Enligt er expertinformation på svt.se står det "Stereoljudet kodas enligt MPEG1-L2@256kbit/s"
Marknätet är lite speciellt. Där ville inte Teracom lägga 256kbit/s Mpeg1L2. Tanken är ju att vi bara skall sända 5.1 så smånimgom, men just nu måste vi ha ett stereospår för att få "Talande Text " att fungera. Kompromissen så länge blev att lägga ut stereoljudet som HE-AAC. Per Björkman SVT
Postad 17 augusti 2011 - 12:56
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
HD! Skansen är lite speciell. Dit har vi en egen fiber, så Ja, där kör vi faktiskt okomprimrimerad HD-SDI. Per Björkman SVT
Jag har sett alla programmen från Allsången denna sommar. Det är trevligt att kunna "vara där" även om man sitter hemma i tv-soffan. Ljud och bild har varit väldigt bra. Där har vi ett benchmark för SVT. Man vill då och då få klart för sig vad HDTV kan erbjuda. Om det någon gång varit problem med ljudet har det vad jag förstår berott på lokalt strul på Skansen.
Postad 17 augusti 2011 - 14:20
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
HD! Ljudet brukar inte komprimeras. Kommer som diskreta kanaler. Dolby E används på Leveranser via band (Digibeta och HDCamSR)
Skansen är lite speciell. Dit har vi en egen fiber, så Ja, där kör vi faktiskt okomprimrimerad HD-SDI.
Jag avsåg nog mer satellitlänkar från utlandet i mitt tidigare svar.
Per Björkman SVT
Kan inte både Digibeta och HDCamSR spela in LPCM i 20 respektive 24 bit? Marknätet är lite speciellt. Där ville inte Teracom lägga 256kbit/s Mpeg1L2. Tanken är ju att vi bara skall sända 5.1 så smånimgom, men just nu måste vi ha ett stereospår för att få "Talande Text " att fungera. Kompromissen så länge blev att lägga ut stereoljudet som HE-AAC.
Per Björkman SVT
-Gäller detta endast SVT HD 1 & 2 eller även standardkanalerna? -Skickar ni okomrimerat ljud till Teracom och de kodar de sedan i HE-AAC eller hur fungerar det? -Vilken bitrate skickar Teracom ut HD-AAC i?
Postad 17 augusti 2011 - 14:30
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Kan inte både Digibeta och HDCamSR spela in LPCM i 20 respektive 24 bit?
-Gäller detta endast SVT HD 1 & 2 eller även standardkanalerna? -Skickar ni okomrimerat ljud till Teracom och de kodar de sedan i HE-AAC eller hur fungerar det? -Vilken bitrate skickar Teracom ut HD-AAC i?
1. Endast HD. 2. Ja 3. 80 kbit/s
Postad 17 augusti 2011 - 14:34
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag har sett alla programmen från Allsången denna sommar. Det är trevligt att kunna "vara där" även om man sitter hemma i tv-soffan. Ljud och bild har varit väldigt bra. Där har vi ett benchmark för SVT. Man vill då och då få klart för sig vad HDTV kan erbjuda. Om det någon gång varit problem med ljudet har det vad jag förstår berott på lokalt strul på Skansen.
Jag kan inte annat än hålla med! Man ser med blotta ögat på reprisen att det varit lagrat. Per, är det med DNX HD komprimering ni lagrar på hårddisken i väntan på repriser? Mvh Tobbe
Postad 17 augusti 2011 - 22:42
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag kan inte annat än hålla med! Man ser med blotta ögat på reprisen att det varit lagrat.
Per, är det med DNX HD komprimering ni lagrar på hårddisken i väntan på repriser?
Mvh Tobbe
Japp, DNxHD120 och DNxHD185 kör vi med internt. Per Björkman SVT
Postad 18 augusti 2011 - 09:23
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Japp, DNxHD120 och DNxHD185 kör vi med internt.
Per Björkman SVT
Vad är det som avgör om man använder 185 eller 120 mbit/s.
Postad 18 augusti 2011 - 16:25
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
BBC har ju lite interaktiva tjänster kallat ” Red Button”
Jobbar SVT på att införa något liknande i framtiden?
Postad 23 augusti 2011 - 21:38
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Vad är det som avgör om man använder 185 eller 120 mbit/s.
Kan inte påstå att det finns någon knivskarp regel, men i princip kan man säga att drama, film, sport och stora påkostade evenemang lagras i 185 medans enklare produktioner och repotage lagras i 120. Inledningsvis hade vi bara stöd för 120, men nyligen har vi fått det även för 185. Per Björkman
Postad 23 augusti 2011 - 21:41
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
BBC har ju lite interaktiva tjänster kallat ” Red Button” Jobbar SVT på att införa något liknande i framtiden?
Både Ja och Nej! ”Red Button” i England eller MHEG5 som det egentligen heter är en standard för interaktiv TV som har slagit ganska väl i England (inte bara hos BBC). I Sverige försökte vi på SVT att få igång en annan europeisk standard som heter Media Home Plattform (MHP). Det gick inget vidare. I flera år sände SVT en applikation som vi kallade SuperText-TV, men eftersom ingen tillverkare ville släppa boxar som stödde MHP så var det ingen som kunde se nått. Samma sak hände i flera europeiska länder. Det enda landet där det fick någon större genomslag var Italien !!! (pga. ett massivt stöd från staten som subventionerade boxarna). Nu när bredband i hemmen har slagit igenom på bred front är dock läget lite annorlunda och det är en hel del saker på gång. Och nu kallas det inte interaktiv-TV längre utan Hybrid-TV, dvs TV-mottagare som både har antenningång och IP-anslutning till nätverk/internet. I England lanserar men snart efterföljaren till MHEG5 som man kallar för YouView (hette först Canvas, men har bytt namn). Detta är det en väldigt ”Engelsk lösning” som troligen bara kommer att finnas i U.K. Mer intressant för oss i Sverige är då det tysk-franska samarbetet som heter ”Hbb-TV” ( www.hbbtv.org). En mjukvarulösning för TV-mottagare som gör det möjligt för TV-bolag och operatörer att skicka data både över den vanliga broadcast-strömmen men även via öppna internet. Som distributionschef på SVT är jag även ordförande i NorDig ( www.nordig.org) och där har vi ett arbete på gång att inkludera standarden för hbb-tv i Nordig-spec:en. Flera tillverkare är med i hbb-tv gruppen och det har börjat komma modeller på marknaden i tyskland och frankrike som stödjer detta. Per Björkman SVT
Postad 24 augusti 2011 - 18:08
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
HD! Ljudet brukar inte komprimeras. Kommer som diskreta kanaler. Dolby E används på Leveranser via band (Digibeta och HDCamSR)
Skansen är lite speciell. Dit har vi en egen fiber, så Ja, där kör vi faktiskt okomprimrimerad HD-SDI.
Jag avsåg nog mer satellitlänkar från utlandet i mitt tidigare svar.
Per Björkman SVT
Såg ett program på "Kunskapskanalen" om Bell & telefonen. Enligt det programet menar de att telefonsamtal världen över i stort sett (med vissa undantag) går i optofiber över land och under hav. Är kontribution också på väg åt det hållet? T.ex. live-tv med er korrespontent i Washington eller friidrotts-vm i Sydkorea, vilken vägar tar bilden från de platserna? Jag upplever subjektivt att när det är en konversation mellan en reporter i nyhetsstudion och korrespondenten i Amerika är fördröjningen mellan fråga och svar kortare än det var för några år sedan.
Postad 24 augusti 2011 - 18:27
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Såg ett program på "Kunskapskanalen" om Bell & telefonen. Enligt det programet menar de att telefonsamtal världen över i stort sett (med vissa undantag) går i optofiber över land och under hav. Är kontribution också på väg åt det hållet? T.ex. live-tv med er korrespontent i Washington eller friidrotts-vm i Sydkorea, vilken vägar tar bilden från de platserna? Jag upplever subjektivt att när det är en konversation mellan en reporter i nyhetsstudion och korrespondenten i Amerika är fördröjningen mellan fråga och svar kortare än det var för några år sedan.
Hörde nyligen att en enda 384-fiberskabel skulle ha kapacitet för större delen av västra europas telefonsamtal, Tv däremot lär skicka oerhört mycket mer info så behovet av uppgradering av näten hade behövts.
Postad 24 augusti 2011 - 20:02
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jo, det stämmer. Det blir allt vanligare med kontribution via fiber. Både VM i Sydkorea och Washington går via fiber. Per Björkman
Postad 24 augusti 2011 - 20:16
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jo, det stämmer. Det blir allt vanligare med kontribution via fiber. Både VM i Sydkorea och Washington går via fiber.
Per Björkman
En intressant karta över världens fiberoptiska kablar: http://ansonalex.com...t-cable-map.jpgImponerande måste man säga - en fantastisk utveckling sedan den första transatlantiska kabeln lades ned 1858!
Postad 24 augusti 2011 - 21:53
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Kan inte påstå att det finns någon knivskarp regel, men i princip kan man säga att drama, film, sport och stora påkostade evenemang lagras i 185 medans enklare produktioner och repotage lagras i 120.
Inledningsvis hade vi bara stöd för 120, men nyligen har vi fått det även för 185.
Per Björkman
Betyder detta att ni nu har gått ifrån långtidslagring på HDCAM-SR band gällande HD och lagrar på databand istället? Om jag minns rätt lagrar ni SD-tv på databand i DCVPRO50. Rätta mig om jag har fel. Mvh Tobbe
Postad 25 augusti 2011 - 07:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
En intressant karta över världens fiberoptiska kablar: http://ansonalex.com...t-cable-map.jpg Imponerande måste man säga - en fantastisk utveckling sedan den första transatlantiska kabeln lades ned 1858!
Intressant, men lite skrämmande att alla anslutningar från USA till Europa går via New York. Hur tänkte de där? På västkusten finns ju ett flertal accespunkter till Asien.
Postad 25 augusti 2011 - 07:54
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Jag säger som flertalet tidigare har nämnt, all respekt till Per som tar sig tid att, inte bara svara utan också att göra det utförligt!
Bra Per/SVT!
Postad 25 augusti 2011 - 18:32
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Betyder detta att ni nu har gått ifrån långtidslagring på HDCAM-SR band gällande HD och lagrar på databand istället?
Om jag minns rätt lagrar ni SD-tv på databand i DCVPRO50. Rätta mig om jag har fel.
Mvh Tobbe
Här är de arkiveringsformat vi använder på SVT: SD: Nyhetsproduktion DVCPro25Allmän-TV (icke nyheter) DVCPro50HD: DNxHD 120 / 8 bitar DNxHD 185 / 8 bitarSnart för vi även en uppgradering som gör att vi kan arkivera i DNxHD 185x /10 bitar.Tills dess att vi kan arkivera med 10 bitars upplösning så sparar vi "high end" produktioner även på band (Sony HDCamSR). När DNxHD 185x 10 bitar är igång så kommer vi att överföra bandarkivet av HDCamSR till filformat. Då har vi äntligen uppnått målet att bli helt bandlösa. Alla mediafiler arkiveras på två geografiskt skillda ställen. Idagsläget är storleken på SVT digitala arkiv av videofiller 4 PB (PetaByte. 1 PetaByte = 1000 TerraByte). Med dubbla kopior blir alltså den totala datamängden 8 PB !!! Per Björkman SVT
Postad 25 augusti 2011 - 20:49
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Här är de arkiveringsformat vi använder på SVT:
SD: Nyhetsproduktion DVCPro25 Allmän-TV (icke nyheter) DVCPro50
HD: DNxHD 120 / 8 bitar DNxHD 185 / 8 bitar
Snart för vi även en uppgradering som gör att vi kan arkivera i DNxHD 185x /10 bitar.
Tills dess att vi kan arkivera med 10 bitars upplösning så sparar vi "high end" produktioner även på band (Sony HDCamSR). När DNxHD 185x 10 bitar är igång så kommer vi att överföra bandarkivet av HDCamSR till filformat.
Då har vi äntligen uppnått målet att bli helt bandlösa.
Alla mediafiler arkiveras på två geografiskt skillda ställen. Idagsläget är storleken på SVT digitala arkiv av videofiller 4 PB (PetaByte. 1 PetaByte = 1000 TerraByte). Med dubbla kopior blir alltså den totala datamängden 8 PB !!!
Per Björkman SVT
Jo, jag tackar ja, det var mängder det. Är det inklusive allt det material som blev överfört från analoga band uppe i Ånge? Jag läste i våras att det fanns x antal band från 80-talet som ej var överförda till databand. Bl.a. "kvitt eller dubbelt" & dessa nu riskerade att bli förstörda. Hur har det gått med detta? Är överföring aktuellt? Vilket år slutade SVT använda analoga band för arkivering och började jobba digitalt med "Digibeta"?
Postad 25 augusti 2011 - 20:58
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jo, jag tackar ja, det var mängder det. Är det inklusive allt det material som blev överfört från analoga band uppe i Ånge?
Jag läste i våras att det fanns x antal band från 80-talet som ej var överförda till databand. Bl.a. "kvitt eller dubbelt" & dessa nu riskerade att bli förstörda. Hur har det gått med detta? Är överföring aktuellt?
Vilket år slutade SVT använda analoga band för arkivering och började jobba digitalt med "Digibeta"?
Japp, det är inklusive "Ånge-banden". Nej, inget från 80-talet som inte är överfört till fill. Vi har en rest med DigiBeta band från senare delen av 90-talet som inte hanns med i Ånge. Dock är det ingen fara på taket eftersom dessa håller i många år till. Förhoppningsvis kommer vi att överföra dessa band till det digitala arkivet under 2011-2012. SVT började använda DigiBeta för sändingsband ungefär runt 1995. Jag vet inte exakt när för det var före min tid på SVT. Jag började här 1997. (Förre det jobbade jag på TV4 mellan 1992 och 1997).
Postad 26 augusti 2011 - 08:06
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hade SVT problem med SVT1 HD igår eller var bara min box/min mottagning som bråkade? Noterade hackigt ljud först under regionala nyheter men även senare under rikssändningar. Bytte till SVT1 och där var det bra.
Om nu SVt1 är en SD-kopia av SVT1 HD torde ju felet visats sig även där kan man tycka.
(mottaget via CD, satellit, ADB-box)
Postad 26 augusti 2011 - 08:37
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Hade SVT problem med SVT1 HD igår eller var bara min box/min mottagning som bråkade? Noterade hackigt ljud först under regionala nyheter men även senare under rikssändningar. Bytte till SVT1 och där var det bra.
Inga problem vare sig i SVT1 HD eller SVT2 HD (Det vilda Ryssland 18:00-18:50) i går. Humax BXR-HD.
Postad 26 augusti 2011 - 08:41
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Om nu SVt1 är en SD-kopia av SVT1 HD torde ju felet visats sig även där kan man tycka.
(mottaget via CD, satellit, ADB-box)
Hade själv hackigt ljud på SVT1 HD efter kl23. Var nog problem med sändningen.
Postad 30 augusti 2011 - 17:11
SubUrban68
-
SubUrban68
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej!
Jag bor nära Västerås och tar min HD-signal från Lillhäradsmasten. Har försökt påpeka för Teracom att det är ABC Nytt(Stockholm) som går in som regionala nyheter, fastän vi bör ha Tvärsnytt. Det är rätt när det är icke-HD sändningar...
Kan du eskalera detta? Eller hur skall jag gå vidare?
Tacksam för hjälp.
/SubUrban68
Postad 30 augusti 2011 - 17:49
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Hej! Jag bor nära Västerås och tar min HD-signal från Lillhäradsmasten. Har försökt påpeka för Teracom att det är ABC Nytt(Stockholm) som går in som regionala nyheter, fastän vi bör ha Tvärsnytt.
SVT har väl inga regionala sändningar i HD-kanalerna, enligt SVTs hemsida skall det komma 2012.
Postad 30 augusti 2011 - 18:37
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
SVT har väl inga regionala sändningar i HD-kanalerna, enligt SVTs hemsida skall det komma 2012.
Det är väl fortf bara ABC-nytt som går ut i SVT HD ? Den som vill se något annat regionalt program får slå över till SD-kanalen SVT1 resp. SVT2.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 30 augusti 2011 - 20:22.
Postad 30 augusti 2011 - 18:51
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Det är väl fortf bara ABC-nytt som går ut i SVT1 HD ? Den som vill se något annat regionalt program får slå över till SD-kanalen.
Stämmer! Inledningsvis finns det ingen möjlighet att göra regional nedbrytning i HD-nätet i marken. (I Telias IPTV fungerar det dock från start). Både vi och TV4 kommer dock att få möjlighet till detta i början av 2012. Tills dess får man slå över till SD SVT1/2 när det är dags för regionalt. Per Björkman SVT
Postad 30 augusti 2011 - 18:57
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Nu vet jag inte om detta är ett "SVT"-problem eller inte men en sak som jag stör mig lite på är att när det visas SD (t.ex nyhetssändningarna) så fylls inte hela bilden i sidled så att det blir en smal svart kant till vänster eller höger eller både och. Och nä, det är inte vanliga sorgekanter. De lustiga är att i samma sändning...kamerabyte i studion så kan de svarta kanterna ändra tjocklek..eller om man vill så flyttas bilden lite åt sidan för att sedan flytta tillbaka igen. Pålagd grafik lider inte av detta (t.ex. namnskyltar) utan grafiken kan sträcka sig över de svarta kanterna. Detta händer även på SD-kanalerna. (nu råkar jag läsa den här tråden så därför ställer jag frågan här) Eftersom grafiken inte påverkas så tycka jag att detta måste ske i SVT:s produktion innan grafiken läggs på och bilden skickas ut.
Någon mer som upplever detta?
Postad 30 augusti 2011 - 18:59
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Nu vet jag inte om detta är ett "SVT"-problem eller inte men en sak som jag stör mig lite på är att när det visas SD (t.ex nyhetssändningarna) så fylls inte hela bilden i sidled så att det blir en smal svart kant till vänster eller höger eller både och. Och nä, det är inte vanliga sorgekanter. De lustiga är att i samma sändning...kamerabyte i studion så kan de svarta kanterna ändra tjocklek..eller om man vill så flyttas bilden lite åt sidan för att sedan flytta tillbaka igen. Pålagd grafik lider inte av detta (t.ex. namnskyltar) utan grafiken kan sträcka sig över de svarta kanterna. Detta händer även på SD-kanalerna. (nu råkar jag läsa den här tråden så därför ställer jag frågan här) Eftersom grafiken inte påverkas så tycka jag att detta måste ske i SVT:s produktion innan grafiken läggs på och bilden skickas ut.
Från vilken operatör får du SVT-signalen?
Postad 30 augusti 2011 - 19:19
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Stämmer!
Inledningsvis finns det ingen möjlighet att göra regional nedbrytning i HD-nätet i marken. (I Telias IPTV fungerar det dock från start). Både vi och TV4 kommer dock att få möjlighet till detta i början av 2012. Tills dess får man slå över till SD SVT1/2 när det är dags för regionalt.
Per Björkman SVT
Har inte tänkt på det (tittar sällan på regionala sändningar) men jag antar att de switchar över till den vanliga SD-signalen, för de får väl inte en regional HD signal ifrån er?
Postad 30 augusti 2011 - 20:07
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Från vilken operatör får du SVT-signalen?
Sappa
Postad 30 augusti 2011 - 20:20
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Om du tar emot bilden ifrån en box med 0% overscan inställd på tv:n så kan det vara marginalerna i bilden som avslöjas. Som tagits upp tidigare skalas bilden upp i sin helhet (från 720x576) när den egentliga aktiva bildytan bara är 704x576. I vissa fall innehåller marginalerna bild och i vissa fall inte.
Postad 30 augusti 2011 - 20:30
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Några standards kan man egentligen inte tala om, även om EBU har kommit ut med en del rekomendationer.
Hittils har det varit ganska vanligt med MPEG2 kodning, men nu börjar AVC (MPEG4) komma mer och mer. Helst vill man ha bithastigheter på 80-85 Mbit/s, men runt 60 Mbit/s är rätt vanligt. I värsta fall hat jag varit med om 40 Mbit/s. (Blir inte bra!!!). En annan kodec som börjar användas mer och mer är MJPEG2000 (http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG_2000)
Okomprimerat är inte att tänka på. Okomprimerad HD ligger på nästan 1,5 Gbit/s. Skulle bli orimligt dyrt att få hem signalen)
Per Björkman SVT
Hej igen Per! Har nu suttit och tittat på sändningarna från Sydkorea & det är mycket bra bild. - Vilken kodning har bilden från Korea till Oxenstiernsgatan? Är bitraten konstant eller variabel? - Får ni bilden som 1080i25? - Är ljudet PCM eller DolbyE? Mvh Tobbe
Postad 30 augusti 2011 - 20:39
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jo, det stämmer. Det blir allt vanligare med kontribution via fiber. Både VM i Sydkorea och Washington går via fiber.
Per Björkman
Faschineras över alla dessa fiberkablar under vatten. Vet Du någorlunda exakt vilken väg (under vilka hav) som signalen kommer till Europa? Faschineras över alla dessa fiberkablar under vatten. Vet Du någorlunda exakt vilken väg (under vilka hav) som signalen kommer till Europa?
JAG MENADE FRÅN SYDKOREA. MVH TOBBE
Postad 31 augusti 2011 - 21:04
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Om du tar emot bilden ifrån en box med 0% overscan inställd på tv:n så kan det vara marginalerna i bilden som avslöjas. Som tagits upp tidigare skalas bilden upp i sin helhet (från 720x576) när den egentliga aktiva bildytan bara är 704x576. I vissa fall innehåller marginalerna bild och i vissa fall inte.
Det kan mycket väl stämma, ska kolla upp det. Tack för svaret! /B
Postad 31 augusti 2011 - 21:20
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Det kan mycket väl stämma, ska kolla upp det.
Tack för svaret!
/B
Jag har själv inte tillgång till Sappas signal, men jag vet att de tar HD-signalen från Viasat. På Viasat kan jag inte se det som du beskriver. Zacabeb's beskrivning är nog den mest troliga. Per Björkman
Postad 31 augusti 2011 - 21:24
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Skriver ett till inlägg bara för att lägga beslag på #200
För de som ännu inte märkt det så har Canal Digital nu äntligen kommit igång med Text-TV på SVT:s HD kanaler.
Per Björkman
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|