Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Dynaudio Focus serien! (2011).

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 September 2015 - 22:10

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

När jag lyssnade på Focus 160 lät det ungefär som mina gamla Focus 220 Mk1 nästan. Iaf som jag minns dom :)

Postad 27 September 2015 - 11:00

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Hur går det, har du fått grejerna på plats ännu?

Vi ser fram emot färska bilder i albumet och ett litet utlåtande :)

Jodå, hyffsat! :-) Det låter mycket bra tycker jag. En hel annan kontroll på musiken och med hög detaljnivå, kul att lyssna på musik helt klart! :-)

Albumet är uppdaterat med några bilder. Får bli fler senare, lite knepigt ljus idag...

Postad 27 September 2015 - 11:19

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Focus 160 - fantastiska högtalare!

Postad 27 September 2015 - 11:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 1

Var inne och kikade, ser riktigt trevligt ut.

Det bor så mycket välljud i dessa relativt små och anspråkslösa lådor att man aldrig upphör att förvånas.

En av de roliga egenskaperna hos dessa är att de aldrig låter dåligt, men om man införskaffar bättre kringutrustning så svarar de direkt med att bli avsevärt bättre. De gör bra utrustning rättvisa kort och gott och ändå kan de aldrig sägas vara överanalytiska och påfrestande.

Det är väl det som kallas High End och jag tror faktiskt det är här High End börjar.

Postad 03 October 2015 - 11:43

Unregistered659652ad
  • Unregistered659652ad
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Går i tankar på att byta min b&w dm683 i stereoriggen hemma. Lyssnade och blev såld på Dynaudio förra sommaren men har inte haft kapital till att byta högtalare förens nu tyvärr.

När jag va iväg o lyssnade fastnade jag för x38, demade tyvärr ingen ur Focus-serien då.
Såg nu att dom sänkt priset rejält på Focus-serien, både 260 och 340 ligger nu inom min budget vilket är oerhört lockande att ta klivet upp till dessa så att säga.

Va tror ni här inne vilken av dessa tre modeller som skulle kunna passa mig, x38 260 eller 340.

Rummet dom skall stå i är ca 30 kvm, hyfsat bra akustik. Musiken som spelas oftast är tyngre metal/death metal samt folkmusik som typ Wardruna :P Förstärkaren är en Hegel H100

Mvh David

Postad 03 October 2015 - 11:57

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Går i tankar på att byta min b&w dm683 i stereoriggen hemma. Lyssnade och blev såld på Dynaudio förra sommaren men har inte haft kapital till att byta högtalare förens nu tyvärr.

När jag va iväg o lyssnade fastnade jag för x38, demade tyvärr ingen ur Focus-serien då.
Såg nu att dom sänkt priset rejält på Focus-serien, både 260 och 340 ligger nu inom min budget vilket är oerhört lockande att ta klivet upp till dessa så att säga.

Va tror ni här inne vilken av dessa tre modeller som skulle kunna passa mig, x38 260 eller 340.

Rummet dom skall stå i är ca 30 kvm, hyfsat bra akustik. Musiken som spelas oftast är tyngre metal/death metal samt folkmusik som typ Wardruna :P Förstärkaren är en Hegel H100

Mvh David

Om det var jag hade jag kört på nån av Focus modellerna. Kör på den du känner för. Kan nog inte gå fel :)

Postad 03 October 2015 - 12:50

Unregistered659652ad
  • Unregistered659652ad
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Om det var jag hade jag kört på nån av Focus modellerna. Kör på den du känner för. Kan nog inte gå fel :)

Ja just nu ligger väl 260 närmast till hands, frågan är om det är värt 10k upp till 340 :)

Postad 03 October 2015 - 16:02

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Haft 220mkii. Spelar 260 med samma tryck så räcker det väldigt långt. Helt grymma!

Postad 03 October 2015 - 17:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Ja just nu ligger väl 260 närmast till hands, frågan är om det är värt 10k upp till 340 :)

Skulle tveklöst gå på en av Focus modellerna.
Vilken beror väl lite på hur placeringen i rummet ser ut, övrig möblering och behov av höga ljudnivåer.

Själv har jag ett rum på ca. 25m2 och klarar mig med Focus 160, men jag fuskar lite med en sub, inte för att 160 inte räcker till för storleken på rum utan för att få lite djupare bas. Sitter du nära högtalarna så skulle jag nog gå på 260, sitter du lite längre ifrån och spelar i rummets längdriktning så skulle jag kanske övervägt 340. Fina högtalare vilket som så det kan inte gå fel. Om du verkligen gillar högt ljudtryck så är 340 lite mer kapabla att leverera detta.

Postad 03 October 2015 - 18:07

Unregistered659652ad
  • Unregistered659652ad
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Skulle tveklöst gå på en av Focus modellerna.
Vilken beror väl lite på hur placeringen i rummet ser ut, övrig möblering och behov av höga ljudnivåer.

Själv har jag ett rum på ca. 25m2 och klarar mig med Focus 160, men jag fuskar lite med en sub, inte för att 160 inte räcker till för storleken på rum utan för att få lite djupare bas. Sitter du nära högtalarna så skulle jag nog gå på 260, sitter du lite längre ifrån och spelar i rummets längdriktning så skulle jag kanske övervägt 340. Fina högtalare vilket som så det kan inte gå fel. Om du verkligen gillar högt ljudtryck så är 340 lite mer kapabla att leverera detta.

Sitter ca 3-3,5 meter ifrån så får väl sägas vara hyfsat nära. Får se om nån affär i närheten har nån Focusmodell uppställd så man kan få lyssna först, va ju ändå ett tag sen jag lyssnade på en Dynaudio plus att det är kul att tjöta om ljud överlag med likasinnade :P

Postad 03 October 2015 - 20:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Sitter ca 3-3,5 meter ifrån så får väl sägas vara hyfsat nära. Får se om nån affär i närheten har nån Focusmodell uppställd så man kan få lyssna först, va ju ändå ett tag sen jag lyssnade på en Dynaudio plus att det är kul att tjöta om ljud överlag med likasinnade :P

Det kan ju vara ide att även titta på en lösning med Focus 160 och en eller två subwoofers. Grund ljudet är ju det samma oavsett så det är lite en fråga om tycke smak och prioritering. Det är nog en god ide att lyssna om man har den möjligheten.
Lite skillnad lär det vara mellan dem.

Lite osäker hur mycket effekt 340 behöver för att blomma ut, du får kolla upp detta så du inte får följd kostnader du inte räknat med.

Postad 04 October 2015 - 20:13

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

14kkr för Focus 160. Kan inte komma på något mer prisvärt överhuvudtaget! Säg en annan högtalare för dom pengarna som ens kommer i närheten!

Fantastiska högtalare med ett jäkla drag i! Är inne på mitt andra par!

Nej det är förhållandevis mycket billigt för ett par nya högtalare som är så fantastiskt bra. Rena rama kapet om man är ute efter den ljudbilden och har rummet och förstärkare så att det räcker.

Postad 05 October 2015 - 20:45

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Nej det är förhållandevis mycket billigt för ett par nya högtalare som är så fantastiskt bra. Rena rama kapet om man är ute efter den ljudbilden och har rummet och förstärkare så att det räcker.

Många menade ju till och med att det var mycket för pengarna redan innan sänkningen. Men som sagt, de kräver lite av kringutrustningen.

Postad 07 October 2015 - 15:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Många menade ju till och med att det var mycket för pengarna redan innan sänkningen. Men som sagt, de kräver lite av kringutrustningen.

Jag är väl en av dem som säger detta, trodde du var av den uppfattningen också?

Själv blir jag bara mer övertygad för var dag som går :)

Är det någon som vet något om vad som kommer efter Focus?

Man kan ju alltid hoppas att det kommer en ännu bättre och snyggare Focus version till ungefär samma pris med magnet frontskydd.

Redigerat av Blåtand, 07 October 2015 - 15:27.

Postad 07 October 2015 - 19:49

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
[quote name="Blåtand" post="4259467" timestamp="1444228003"]Jag är väl en av dem som säger detta, trodde du var av den uppfattningen också?

Absolut! Spelar ju åttor(!) runt B&Ws och Dalis absolut finaste stativare tex. och dom ligger väl runt 40 loppor?
Glömde nämna att de spelar ju åttor till och med runt deras golvare i flera klasser fast med stativarnas fördelar...

(Focus 160)

Postad 07 October 2015 - 21:23

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Kör på 340 tycker jag. Varför köra på den lilla när man kan ha den stora? :D

Jag har själv haft jättebiffiga högtalare i mitt 15 m2 tv-rum. Inga problem. En riktigt bra högtalare försvinner ur ljudbilden och man ska endast höra musiken. Därför spelar inte rummets storlek så stor roll. En riktigt bra högtalare i den prisklassen ska klara det där! ;)

Postad 07 October 2015 - 21:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Förutsatt att du inte ställer dom hur som helst i rummet. Helst 1m ut från bakvägg, annars plugga basportarna med skumgummi plupparna som följer med. 20-30 cm till sidoväggarna och brett isär. Sen ordnar sig nog resten också tror jag väl :)

Postad 07 October 2015 - 23:10

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Hämtade hem ett par vita Focus 160 idag och har påbörjat inspelningsfasen. Hade tidigare ett par Compact-högtalare från Kina med mumsigt mellanregister som främsta egenskap, så det är där referensen ligger.

Spotify:ar nästan uteslutande (premium). Har en gammal Nuforce uDac från Intel NUC och vidare till en Rotel RA-04 och ett påhängt slutsteg i form av Classic 8.0B. (drygt 200w i 4Ohm) Självklart går funderingarna kring att uppdatera kraften och signalen från datorn.

Räcker det gott med en Hegel H80 eller skall man kanske ha en Musical Fidelity M6i plus en modern DAC? Eller någonstans mittemellan kraftmässigt?

Postad 08 October 2015 - 11:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Hämtade hem ett par vita Focus 160 idag och har påbörjat inspelningsfasen. Hade tidigare ett par Compact-högtalare från Kina med mumsigt mellanregister som främsta egenskap, så det är där referensen ligger.

Spotify:ar nästan uteslutande (premium). Har en gammal Nuforce uDac från Intel NUC och vidare till en Rotel RA-04 och ett påhängt slutsteg i form av Classic 8.0B. (drygt 200w i 4Ohm) Självklart går funderingarna kring att uppdatera kraften och signalen från datorn.

Räcker det gott med en Hegel H80 eller skall man kanske ha en Musical Fidelity M6i plus en modern DAC? Eller någonstans mittemellan kraftmässigt?

Jag tror inte på H80 med sin 2*75W, skall du få ut full valuta så kan M.F vara ett alternativ. Själv gillar jag Bladelius som jag tycker ger lite extra nerv och energi. En större Hegel gör säkert inte bort sig heller. Det finns kort och gott många alternativ men de mår bäst med mycket effekt och ett bra försteg (inbyggt då om det är integrerad vi pratar om naturligtvis). 

Redigerat av Blåtand, 08 October 2015 - 11:43.

Postad 08 October 2015 - 17:28

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag kör mina Focus 160 med en Naim Nait XS och det låter grymt bra.

Postad 08 October 2015 - 19:08

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Jag tror inte på H80 med sin 2*75W...

Jodå, funkar alldeles utmärkt. Sen är det iofs möjligt att det funkar ännu bättre med en kraftigare förstärkare, har inte testat ännu. Btw H80 är försiktigt specad, den är uppmätt till ca. 2x100w :-) 

http://www.hegel.com...musiksweden.pdf

Redigerat av iMats, 08 October 2015 - 19:08.

Postad 08 October 2015 - 19:19

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Focus 160 växer väldigt mycket med vad man hänger på dem. Och som så många alltid sagt, de gillar verkligen med effekt.

H80 låter säkert bra. Men de låter ännu bättre om du kliver upp lite.

Dessa förstärkare rekommenderar jag efter eget lyssnande:

Bladelius Thor 1,2,3
Hegel H200, H300
Primare I32
Musical Fidelity M6i

En annan sak jag märkt är att de gillar verkligen när man drar på lite. Dynamiken blir extra påtaglig just då!

Postad 08 October 2015 - 19:50

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

H80 låter säkert bra. Men de låter ännu bättre om du kliver upp lite.

Det tror jag säkert och det gnager lite i bakhuvudet hela tiden. Just nu lever jag lyckligt ovetande och nöjd :-) Har en hel del annat som måste prioriteras just nu så det får vara ett tag.

Postad 08 October 2015 - 20:10

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Det tror jag säkert och det gnager lite i bakhuvudet hela tiden. Just nu lever jag lyckligt ovetande och nöjd :-) Har en hel del annat som måste prioriteras just nu så det får vara ett tag.

Har hört att H160 skall vara fin :)

Redigerat av Unregistered37a4eddd, 08 October 2015 - 20:13.

Postad 08 October 2015 - 20:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Det jag menar är naturligtvis inte att de skulle låta dåligt med en H80 bara att du kan få ännu mer av en större förstärkare.

Så om man nu ändå står i det läget att man skall köpa en ny så kan man ju lika gärna spänna bågen lite mer det förtjänar högtalarna och det kommer att betala sig i ljudupplevelse.

Såg en begagnad M.F M6i för 12.500:- på Hifimagasinet idag och den skulle jag personligen hellre köpa än en ny H80 om jag skall driva just dessa högtalare. Men alla förstärkare som klarar låga laster kan användas.

Redigerat av Blåtand, 08 October 2015 - 20:54.

Postad 08 October 2015 - 21:14

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

H160 figurerar definitivt i bakhuvudet...

Blåtand: Jo, fattade vad du menade egentligen och jag håller med dig fullständigt. Den där M6i såg jag också och var nära att glömma bort att jag ska hålla igen.

Funderar iofs på om jag verkligen behöver mina subbor och min DSPeaker. Har ännu inte kopplat ihop det med Focusarna och nu är jag ju rätt van utan djupbasen. Har faktiskt lite funderingar på att finansiera en ny förstärkare genom att sälja av dom. Hmm...

För att inte bara prata förstärkare så måste jag säga att jag är grymt nöjd med mina Focus 160!

Postad 08 October 2015 - 22:32

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Det jag menar är naturligtvis inte att de skulle låta dåligt med en H80 bara att du kan få ännu mer av en större förstärkare.

Så om man nu ändå står i det läget att man skall köpa en ny så kan man ju lika gärna spänna bågen lite mer det förtjänar högtalarna och det kommer att betala sig i ljudupplevelse.

Såg en begagnad M.F M6i för 12.500:- på Hifimagasinet idag och den skulle jag personligen hellre köpa än en ny H80 om jag skall driva just dessa högtalare. Men alla förstärkare som klarar låga laster kan användas.

Exakt så som jag resonerar. Förstärkeri är väl en ganska traditionell apparatur, medan en dac är mer som en dator - lätt obsolet efter ett par år. Den förra meningen skriven ur ett ganska krasst perspektiv, men vad jag menar är att en integrerad dac kanske inte är att föredra alla gånger.

Jaja, får se vad det resulterar i - jag kommer att flytta från 82 till 114 kvadrat i december, det vore trevligt om jag hade en komplett anläggning till dess.

Postad 08 October 2015 - 23:34

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Dem gångerna jag hört på dynaudio har man kört Hegel, jag tror nästan Hegel använder dynaudio när de testar sina prylar. Själv säger jag nej tack till Hegel. För liknande pris som h80 hade jag hellre tittat på separata delar, dac delen i h80 är inte direkt något vidare även fast det höjs till skyarna. Som sagt det är inte mitt val att avgöra vad man gillar.

Postad 10 October 2015 - 11:38

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hegel och Dynaudio är en bra match. Helt klart.

Själv gillar jag ljud som är jävligt "på". Men ändå stort. Därför anser jag, högst subjektivt, att ju mer drag du slänger på Focusarna, ju bättre blir dom.

Nu ska jag pula med lite annat i mitt liv. Men annars hade jag nog handlat mig en Thor III Novitas till mina burkar. Bladelius och Dynaudio ihop är fan magiskt.

Postad 10 October 2015 - 14:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Hegel och Dynaudio är en bra match. Helt klart.

Själv gillar jag ljud som är jävligt "på". Men ändå stort. Därför anser jag, högst subjektivt, att ju mer drag du slänger på Focusarna, ju bättre blir dom.

Nu ska jag pula med lite annat i mitt liv. Men annars hade jag nog handlat mig en Thor III Novitas till mina burkar. Bladelius och Dynaudio ihop är fan magiskt.

Instämmer, även om jag kör utan novitas tillägget. Kan säga att Naim DAC-V1 inte gör att ljudet surnar den heller, snarare tvärt om.

Postad 10 December 2015 - 20:16

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Beställt ett par 160 men blir lite orolig när en del skriver de har ganska mycket bas. Allt är relativt så klart men är det mycket bas som i stark bas eller djup bas? Vill inte ha ett loudness-monster :) Har ett ganska litet rum på strax under 15kvm där ett par X14 lirar idag men alltid tyckt de varit lite snåla med basen, därav ett steg upp. Kör 2st corner bass traps men inte funnit de gör direkt skillnad med X14. 

Redigerat av Drobbo, 10 December 2015 - 20:19.

Postad 10 December 2015 - 20:25

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Har ett par Focus 160 pianosvarta på stativ jag tänkte bli av med. Får väl se om jag hittar någon värdig ägare... 

Postad 10 December 2015 - 20:52

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Beställt ett par 160 men blir lite orolig när en del skriver de har ganska mycket bas. Allt är relativt så klart men är det mycket bas som i stark bas eller djup bas? Vill inte ha ett loudness-monster :) Har ett ganska litet rum på strax under 15kvm där ett par X14 lirar idag men alltid tyckt de varit lite snåla med basen, därav ett steg upp. Kör 2st corner bass traps men inte funnit de gör direkt skillnad med X14.

Det är verkligen inga loudnesshögtalare som du kallar det. Basen är bra. Går ganska djupt och är välbalanserad, eller vad man ska kalla det. Har testat mina i ett litet rum på drygt 8 kvm och det funkar faktiskt riktigt bra.

Postad 10 December 2015 - 21:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Absolut inga bas monster och 15 kvm skall fungera bra, men du kan inte möblera in högtalarna kloss an väggen för då får du en bas boost med så gott som alla basreflexhögtalare.

Postad 10 December 2015 - 21:57

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Sen kan man ställa sig frågan vilka stativare som kan spela lika greneröst? Bas och lower mid. Med dynaudios superlena diskant. Inte de mest tydliga högtalarna men över tid och till blandad musik. Fantastiska om man gillar musik framför teknik!

Postad 10 December 2015 - 22:03

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Sen kan man ställa sig frågan vilka stativare som kan spela lika greneröst? Bas och lower mid. Med dynaudios superlena diskant. Inte de mest tydliga högtalarna men över tid och till blandad musik. Fantastiska om man gillar musik framför teknik!

Skulle vilja påstå att ett par xtz 99.25mkii som jag har fixar det, inte lika bra som ett par focus 160 för de är helt klart bättre men inte långt ifrån!

Postad 10 December 2015 - 22:07

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Sen ska man veta att 160 växer med teknik. Förmodligen mer än XTZ.

En jätteförutfattad mening. Men jag vet vart bägge kommer ifrån. Aningen mer arbete bakom danskarnas instegsmodell.

Postad 10 December 2015 - 22:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Håller helt med dig och det är det som gör att jag har svårt att välja hur jag skall göra här hemma.

Kan inte låta bli att fråga vad det är som får dig att vilja byta ut dina och lite nyfiken på vad du kikar på nu istället?

Står i valet och kvalet mellan Scansonic MB-1 och mina Focus 160. Det enda problemet med Dynaudio är väl att det inte direkt finns något problem att ta på men det finns samtidigt högtalare som är mer spektakulära och lättare blommar ut om man kan uttrycka sig så.

Postad 10 December 2015 - 22:14

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Mina är redan utbytta faktiskt. Eller de står och skäms i garderoben. Oförtjänt värre. Snart ute för försäljning.

Är inne på mitt andra par Dynaudio Focus 220mk2. Har nog svängt över till golvare helt enkelt. Såg att de sänkt Focus 260 till 25 loppor och blev sugen men kände att jag ska ut och resa osv. i vinter ett par gånger så det tär på kassan.  Sen dök dessa 220km2 i pianovit upp på Blocket och då tänkte jag att jag kanske lika gärna kunde nöja mig med dem.

Postad 10 December 2015 - 22:18

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Skall även tillägga att Dynaudio Focus 220kmk2 är helt magiska med Thor. Har inte hört 140 någonting. Älskar hur dynamisk 160 är. Men 220mk2 är fan något speciellt asså. Så jäkla fullrange...

Postad 10 December 2015 - 22:18

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Sen ska man veta att 160 växer med teknik. Förmodligen mer än XTZ.

En jätteförutfattad mening. Men jag vet vart bägge kommer ifrån. Aningen mer arbete bakom danskarnas instegsmodell.

Det är högst troligt att det är så och det ska det ju göra med den prisskillnaden! MEN ger du även ett par xtz 99.25/26mkii bra elektronik och källa så lär du bli mer förvånad över hur bra det kan låta för denna billiga peng än ett par Dynaudio i Focus klass, för där förväntar du dig ett bra ljud i ren Dynaudio anda!

Postad 10 December 2015 - 22:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Mina är redan utbytta faktiskt. Eller de står och skäms i garderoben. Oförtjänt värre. Snart ute för försäljning.

Är inne på mitt andra par Dynaudio Focus 220mk2. Har nog svängt över till golvare helt enkelt. Såg att de sänkt Focus 260 till 25 loppor och blev sugen men kände att jag ska ut och resa osv. i vinter ett par gånger så det tär på kassan.  Sen dök dessa 220km2 i pianovit upp på Blocket och då tänkte jag att jag kanske lika gärna kunde nöja mig med dem.

Okej men då är du märket trogen ännu i vilket fall. Själv sprang jag på Raidho och Scansonic i somras och hade väldigt svårt att få dessa ur huvudet.

Nu sitter jag verkligen i klistret.:-) Just nu känns de som Scansonic drar längsta stråt men möjligen är det nyhetens behag? Har ju haft mina Dynaudio ett tag..

Postad 10 December 2015 - 22:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Det är högst troligt att det är så och det ska det ju göra med den prisskillnaden! MEN ger du även ett par xtz 99.25/26mkii bra elektronik och källa så lär du bli mer förvånad över hur bra det kan låta för denna billiga peng än ett par Dynaudio i Focus klass, för där förväntar du dig ett bra ljud i ren Dynaudio anda!

Focus är klart bättre än dessa modeller av xtz, men visst är även dessa prisvärda. Just detta med att växa med kringutrustningen är ett påtagligt fenomen när det kommer till Focus, gäller förvisso även andra Dynaudio. Du kan köpa på dig en väldigt fina anläggning innan det är påtagligt att Focus 160 är den svaga länken.

Redigerat av Blåtand, 10 December 2015 - 22:28.

Postad 10 December 2015 - 22:48

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Focus är klart bättre än dessa modeller av xtz, men visst är även dessa prisvärda. Just detta med att växa med kringutrustningen är ett påtagligt fenomen när det kommer till Focus, gäller förvisso även andra Dynaudio. Du kan köpa på dig en väldigt fina anläggning innan det är påtagligt att Focus 160 är den svaga länken.

Absolut det säger jag ingenting om att Focus är bättre för de är det, inget snack om saken och konstigt vore väl annars!? Har själv lyssnat på dem samt kört ett par excite x12 innan mina xtz så Dynaudio ljudet är jag välbekant med. Men xtz slår iaf mina excite 12 och är betydligt mer prisvärda! Jag är nöjd och stannar där, hade jag haft en betydligt bättre ekonomi så hade det stått ett par Focus 160 hemma istället. Det som jag gillar med xtz är att de har ett liknade ljud som Dynaudio, homogen ljudbild, lite laid back och där inget sticker ut samt en mjuk men ändå detaljerad diskant. Dynaudio kommer alltid att stå högst upp på listan för min del!

Postad 10 December 2015 - 23:11

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Har ju skrivit lite om det i Hegel-tråden men det där med att Dynaudio behöver kraftiga förstärkare uppfattar jag som en myt, i alla fall när det gäller de nyare Excite och Focus serierna. Kanske inte blir så bra med svagare förstärkare men Hegel H80 duger alldeles utmärkt tycker jag. Med Hegel H160 blir det förvisso bättre men skillnaden är inte sådär jättestor enligt mig.

Postad 10 December 2015 - 23:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Har ju skrivit lite om det i Hegel-tråden men det där med att Dynaudio behöver kraftiga förstärkare uppfattar jag som en myt, i alla fall när det gäller de nyare Excite och Focus serierna. Kanske inte blir så bra med svagare förstärkare men Hegel H80 duger alldeles utmärkt tycker jag. Med Hegel H160 blir det förvisso bättre men skillnaden är inte sådär jättestor enligt mig.

Man behöver inte mer än titta i specen för att inse att man i vilket fall behöver en förstärkare som trivs vid en nominell last på 4 ohm. Det gör då t.ex. att de flesta hemmabioreceivers är direkt olämpliga för jobbet.
Att de sedan har förhållandevis låg känslighet förstärker detta behov då de också skall klara av att trycka ut en hel del effekt i 4 Ohm för att det skall bli riktigt bra. Men allt handlar ju om vad man har för referenser och preferenser. Vill tillägga att jag inte vet hur de låter med H80.

Men om de inte får tillräckligt med effekt så anser jag personligen att det låter oengagerat, plattare och generellt mer slätstruket. 

Postad 10 December 2015 - 23:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Bara en generell fråga hur står sig KEF R100 mot ett par Dynaudio. Bara hört senaste X14.

Postad 10 December 2015 - 23:49

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Man behöver inte mer än titta i specen för att inse att man i vilket fall behöver en förstärkare som trivs vid en nominell last på 4 ohm. Det gör då t.ex. att de flesta hemmabioreceivers är direkt olämpliga för jobbet.
Att de sedan har förhållandevis låg känslighet förstärker detta behov då de också skall klara av att trycka ut en hel del effekt i 4 Ohm för att det skall bli riktigt bra. Men allt handlar ju om vad man har för referenser och preferenser. Vill tillägga att jag inte vet hur de låter med H80.

Men om de inte får tillräckligt med effekt så anser jag personligen att det låter oengagerat, plattare och generellt mer slätstruket. 

Lite nyfiken bara men hur mycket effekt är tillräckligt vid 4ohm för att driva ett par focus 160 fullt ut? En Hegel H80 ger ju 160w vid 4ohm, själv har jag en Primare i21 som skall ge 176w vid 4ohm. Har även ett Rotel rb991 slutsteg som skall leverera 444w vid 4ohm ;)  

Redigerat av Tomlund, 10 December 2015 - 23:50.

Postad 11 December 2015 - 09:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Lite nyfiken bara men hur mycket effekt är tillräckligt vid 4ohm för att driva ett par focus 160 fullt ut? En Hegel H80 ger ju 160w vid 4ohm, själv har jag en Primare i21 som skall ge 176w vid 4ohm. Har även ett Rotel rb991 slutsteg som skall leverera 444w vid 4ohm ;)  

Roade mig med ett besök på Hegels hemsida och klippte ut relevanta parametrar: se spec i slutet på inlägget.

På Dynaudios hemsida står det att Focus 160 klarar upp till 200W. 

Frågan du ställer är inte helt lätt att besvara bara utifrån detta men det ger en hint om hur det förhåller sig. Behovet av effekt beror av så mycket och blir väldigt individuellt. Känsligheten på högtalaren (i detta fall 85dB), hur stort rum skall fyllas, hur är det med dämpningen i rummet, vilken nivå vill du kunna spela på, hur känslig är du för distorsion dvs. vill du ha mycket head room eller kan du tänka dig att köra gasen i botten på förstärkaren. Distorsion brukar vara högre i 4 Ohm än i 8Ohm. Den brukar också stiga med effektuttaget. Men är man mindre känslig för detta så behöver man kanske inte så mycket effekt.

Om det beror på distorsion eller inte men min personliga uppfattning då jag kört Focus med mindre dyra och effektsvagare förstärkare är att de helt enkelt inte är roliga att lyssna på. Du får dem inte att briljera i de höga registret och du får inte heller någon riktig baskontroll. Detta ger i sin tur att inte heller mellanregistret blir så magiskt som det kan bli. Dynamiken försvinner i stora delar kort och gott.

I de flesta fall kommer ett mer påkostat försteg med i de större maskinerna och det är många som helt ignorera detta, men det påverkar. Hela kedjan av komponenter bör vara i en matchande kvalité. Focus är trotts att de är musikälskarens högtalare snarare än Hifi nördens av den typen att det ofta märks tydligt om man går in och byter ut delar i anläggningen.

"De låter aldrig plågsamt dåligt ens med enkla komponenter men de har en väldigt hög potential matchade på rätt sätt."

Så Tomlund mitt svar på frågan är att jag tycker du först skall lyssna i butik och få dem att dema dem med så mycket olika apparater som möjligt så du får lite känsla för vad som händer vid olika matchning.

Sedan lånar du hem och provar dem med de apparater du har tillgång till. Testa att köra Primare stand alone.

Sedan testare du att hänga på steget. Se till att ha en så bra signalkälla som möjligt.

Technical Details (H80)

Output Power: 75 W pc into 8 Ohms, 125 W pc into 4 Ohms
Frequency response: 5 Hz - 100.000 Hz
Signal-to-noise ratio: More than 100dB
Crosstalk: Less than -100dB
Distortion: Less than 0.01% @ 50W 8 Ohms 1kHz
Intermodulation: Less than 0.01% (19kHz + 20kHz)
Damping Factor: More than 1000

Postad 11 December 2015 - 12:12

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Absolut inga bas monster och 15 kvm skall fungera bra, men du kan inte möblera in högtalarna kloss an väggen för då får du en bas boost med så gott som alla basreflexhögtalare.

De hamnar ca 30-40 från vägg och jag spelar sällan tokhögt då det blir mycket energi i mindre rum vilket tröttar ut öronen snabbare. Tror och hoppas det blir bra och ett lyft upp från X14 som jag annars varit väldigt nöjd med för pengarna :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.