XTZ 95.XX-tråden
605 svar till detta ämne
Postad 06 januari 2013 - 21:28
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Med mina nuvarande känns det väl mest som att jag köpte dem för att jag var nybörjare och bara ville ha ett billigt hemmabiosystem. Nu när man haft högtalarna i över två år så börjar man se sig om efter något nytt och bättre eftersom man inser att upplevelsen när man kollar på film kan bli bättre. 
Får väl ta mig en funderare, högtalarbytet behöver ju inte ske just precis nu i detta ögonblick fast än att jag har gått i bytestankar i ungefär ett år.
Jag tycker du ska prova 95.44 det lär bli ett väldans lyft  Sj så väntar jag på att löningen ska komma in så jag kan köpa dem, sedan så köper jag resten av systemet ifall jag gillar dem
Postad 06 januari 2013 - 23:07
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Postad 10 januari 2013 - 22:02
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Vad använder ni för högtalarkablar när det gäller center/surround ?
Postad 10 januari 2013 - 22:24
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Vad använder ni för högtalarkablar när det gäller center/surround ?
Kjell&co egna kabel. 1,5mm 2 till centern och 2,5mm 2 till bakhögtalarna. Har väl egentligen tänkt byta centern till 2,5 också, men har inte orkat
Postad 11 januari 2013 - 05:49
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
2,5mm2 från ellos (drog 75m för några dagar sen) bara bak som saknas nu.
Tidigara så hade jag recivern framme så satt det 1,5mm2 som jag köpte på Fyndbörsen.
http://www.fyndborse...-exclusive-15mmTycker att 1, 5mm2 räcker fint annars
Postad 11 januari 2013 - 15:29
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Nice ^^
Sj tänkte jag köpa 2m Supra Ply 2.0mm2 till center och 10m x2 av Ply 2.0mm2 till surroundet eftersom dem är så hyllade, men när man läser på Prisjakt om vad folk tycker så verkar det inte som att den är speciellt bra på diskanten utan dem har nog satsat mer på mellan/bas och det låter ju inte så lovande enligt mig. Vad tror ni om det ?.
Det blir ju inte direkt billigt med ca 22m Ply, så man vill ju helst får något prisvärt för pengarna om ni förstår
Redigerat av UseJimmy, 11 januari 2013 - 15:32.
Postad 11 januari 2013 - 15:41
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Nice ^^ Sj tänkte jag köpa 2m Supra Ply 2.0mm2 till center och 10m x2 av Ply 2.0mm2 till surroundet, men när man läser på Prisjakt om vad folk tycker så verkar det inte som att den är speciellt bra på diskanten utan dem har nog satsat mer på mellan/bas och det låter ju inte så lovande enligt mig. Vad tror ni om det ?. Det blir ju inte direkt billigt med ca 22m Ply, så man vill ju helst får något prisvärt för pengarna om ni förstår 
Jag har aldrig varit en stor kabel nisse och i det stora hela så anser jag att koppar är koppar. Sen kan man ju skärma kabeln osv som hjälper till om man har svåra miljöer där kabeldrakning ska ske. Olika priser eftersom tillverkarna påstår att kabeln ska trolla mm Supra gör bra kablar som jag kan tycka är bra men sen kan man fråga sig om man hör skillnad på ljudet eller ej. Jag har inte provat en massa olika fabrikat/sorter. Kan dock tycka att det finns en massa snYgga kablar som råkar vara dYra  Det är en sak med att visa en massa mätningar hur bra kabeln är och en annan om just du upplever skillnad eller ej. Det finns dom som säger att dom hör skillnad och dom som tror att dom hör det  Bör nog inte gå under 1,5mm2 sen är priset och fabrikat en smaksak. Vill man fördjupa sig i kabel träsket så fins det tråd för det
Redigerat av RobNB, 11 januari 2013 - 15:52.
Postad 11 januari 2013 - 16:42
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Postad 11 januari 2013 - 16:46
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Hade vanliga 1.6mm tidigare till alla högtalare, bytte till supra classic till fronterna nu och det jag märke var att volymen blev högre utan att jag ändrade nägot annat.
Vet inte varför men kan ha varit så att det hade gått av någon kardel för mycket på mina gamla, supras kablar innehåller säkert 100 kardeler så då gör det inte lika mkt om ett par går av.
Postad 11 januari 2013 - 16:48
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hade vanliga 1.6mm tidigare till alla högtalare, bytte till supra classic till fronterna nu och det jag märke var att volymen blev högre utan att jag ändrade nägot annat. Vet inte varför men kan ha varit så att det hade gått av någon kardel för mycket på mina gamla, supras kablar innehåller säkert 100 kardeler så då gör det inte lika mkt om ett par går av.
Vad har du för högtalarsystem samt förstärkare
Redigerat av UseJimmy, 11 januari 2013 - 16:50.
Postad 11 januari 2013 - 16:55
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Hade vanliga 1.6mm tidigare till alla högtalare, bytte till supra classic till fronterna nu och det jag märke var att volymen blev högre utan att jag ändrade nägot annat. Vet inte varför men kan ha varit så att det hade gått av någon kardel för mycket på mina gamla, supras kablar innehåller säkert 100 kardeler så då gör det inte lika mkt om ett par går av.
De är så min kompis på jobbet förklarede det oxå, ju fler ledare desto bättre. Han är mekaniker och uppfinnare, en j*vel på allt  Haha, träsk! är det rätta ordet . Jag tar och frågar någon på Media Markt när jag ändå ska dit i morgon. Så kan jag låna hem 1m ifall dem godtar det och testa när jag väl fått hem högtalarna 
Låd dom bara inte lura på dig en massa sagor  Dom har fina Monster kablar mm hehe.
Postad 11 januari 2013 - 17:00
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
De är så min kompis på jobbet förklarede det oxå, ju fler ledare desto bättre. Han är mekaniker och uppfinnare, en j*vel på allt 
Låd dom bara inte lura på dig en massa sagor Dom har fina Monster kablar mm hehe.
Ingen lurar Dansken  Jag frågar någon bara, tycker då säljaren att det ger ett märkbart lyft så ska jag höra med dem ifall jag då kan låna hem en noname samt en supra, så ska jag testa sj
Redigerat av UseJimmy, 11 januari 2013 - 22:50.
Postad 11 januari 2013 - 18:06
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Vad har du för högtalarsystem samt förstärkare 
Yamaha v771 med xtz 95.44 som trängde undan mina gamla dynavoice magic f6, center och surround är andra dynavoice högtalare.
Postad 11 januari 2013 - 18:12
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Ingen lurar Dansken  Jag frågar någon bara, tycker då säljaren att det get ett märkbart lyft så ska jag höra med dem ifall jag då kan låna hem en noname samt en supra, så ska jag testa sj 
Helt rätt  Yamaha v771 med xtz 95.44 som trängde undan mina gamla dynavoice magic f6, center och surround är andra dynavoice högtalare.
Minns inte om su skrev det eller ej. Upplever du någon märkbar skillnad nu efter bytet?
Postad 11 januari 2013 - 18:38
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Minns inte om su skrev det eller ej. Upplever du någon märkbar skillnad nu efter bytet?
Har inte skrivit något än. Hämtade ut högtalarna i måndags och har spelat in dem sen dess, de låter bra men har inte testat så mkt än. Tyckte diskanten var jobbig första dagen och blev nästan lite nervös att jag inte skulle kunna ha kvar dem. Men det försvann och nu är det mycket bättre. Ska testa mer nu till veckan och ställa in EQ och sånt men so far so good. Tror dock jag behöver någon form av absorbent bakom högtalarna. De står ca 15cm ut från en vägg och basen känns bullrig/bummlig på ett oskönt sätt...
Postad 11 januari 2013 - 21:51
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Har inte skrivit något än. Hämtade ut högtalarna i måndags och har spelat in dem sen dess, de låter bra men har inte testat så mkt än. Tyckte diskanten var jobbig första dagen och blev nästan lite nervös att jag inte skulle kunna ha kvar dem. Men det försvann och nu är det mycket bättre. Ska testa mer nu till veckan och ställa in EQ och sånt men so far so good. Tror dock jag behöver någon form av absorbent bakom högtalarna. De står ca 15cm ut från en vägg och basen känns bullrig/bummlig på ett oskönt sätt...
Absorberar är alltid bra  Ska fiXa 2st imorgon, slänger upp en vild och skriver ner vad jag tycker om resultatet. Kul att du gillar högtalarna i alla fall.
Postad 11 januari 2013 - 23:04
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hur tycker du basen funkar än så länge och går det att spela högt utan att det blir jobbigt att lyssna på. Har du provat att testa pure direct på din Yamaha i film/musik
Postad 11 januari 2013 - 23:07
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
En sak man får se upp med är att 95.44 är bra på att återge detaljer, även om dom är önskade eller ej. Jag var ikväll helt övertygad om att något var trasigt hos mig, plötsligt började ljudet spraka och låta jävligt.
Efter mängder med felsökning kunde jag konstatera att musiken helt enkelt lät så. Märkbart sprakigt på hög volym, men det var först med 95orna som jag märkte av det.
Tredje gången nånting sådant händer med denna serie. Snudd på för bra
Postad 11 januari 2013 - 23:46
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
En sak man får se upp med är att 95.44 är bra på att återge detaljer, även om dom är önskade eller ej. Jag var ikväll helt övertygad om att något var trasigt hos mig, plötsligt började ljudet spraka och låta jävligt. Efter mängder med felsökning kunde jag konstatera att musiken helt enkelt lät så. Märkbart sprakigt på hög volym, men det var först med 95orna som jag märkte av det.
Tredje gången nånting sådant händer med denna serie. Snudd på för bra 
Ja det verkar ju vara så att dem är extra känsliga mot typ mp3 filer och annat enligt forumen. Jag kan sj tycka att det är konstigt att dem valt 5.25'' element som är den bästa avvägningen mellan effekttålighet, frekvensomfång, transientsnabbhet och pris, enligt dem istället för att ha en 6.5'' som dem andra i den serien har. Med det sagt så borde ju 95.44 brista tidigare efterom den har ett minde element ?
Redigerat av UseJimmy, 11 januari 2013 - 23:50.
Postad 11 januari 2013 - 23:51
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Ja det verkar ju vara så att dem är extra känsliga mot typ mp3 filer och annat enligt forumen. Jag kan sj tycka att det är konstigt att dem valt 5.25'' element som är den bästa avvägningen mellan effekttålighet, frekvensomfång, transientsnabbhet och pris, enligt dem istället för att ha en 6.5'' som dem andra i den serien har. Med det sagt så borde ju 95.44 brista tidigare efterom den har ett minde element ?
Äh, alltid bra med ett extra mellanregister. golvarna har ju även 2st 6.5" för basen. Men det är nog mest diskanten som är avslöjande. Det var samma sak när jag enbart hade 95.24 hemma
Postad 11 januari 2013 - 23:54
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Äh, alltid bra med ett extra mellanregister. golvarna har ju även 2st 6.5" för basen.
Men det är nog mest diskanten som är avslöjande. Det var samma sak när jag enbart hade 95.24 hemma
Såklar ska dem också ha ett mellanregister, men har sj funderat på varför dem gjorde ett mindre. Spelar kanske ingen roll alls  . Föresten, är det en matt subwoofer du har ?
Postad 12 januari 2013 - 08:52
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Hur tycker du basen funkar än så länge och går det att spela högt utan att det blir jobbigt att lyssna på. Har du provat att testa pure direct på din Yamaha i film/musik
Har inte spelat högt, har tagit det lugnt men ska testa mer till veckan. Bor i lägenhet så måste tänka på det också. Basen blir bättre och bättre, den var nästan obetydlig i början men det märks en stor skillnad nu när jag spelat ca 40-45h. Ja pure direct är något jag velar med fram och tillbaka. När det är aktiverat tycker jag basen blir mindre, men allt blir renare på något sätt. Ska testa mer med en kompis till veckan
Postad 12 januari 2013 - 09:17
Mangy
-
Mangy
-
Användare
-
-
241 inlägg
Tänk på att det kävs stora, ofta mkt stora, absorbenter för att dämpa bort bas och det krävs oftast en viss precision för att pinpointa vilka basfrekvenser som är problematiska. Prova flytta ut högtalarna från väggen och/eller plugga i basportarna (om du inte redan gjort det).
Postad 12 januari 2013 - 09:29
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Tänk på att det kävs stora, ofta mkt stora, absorbenter för att dämpa bort bas och det krävs oftast en viss precision för att pinpointa vilka basfrekvenser som är problematiska. Prova flytta ut högtalarna från väggen och/eller plugga i basportarna (om du inte redan gjort det).
Båda pluggarna är i, men ska testa att flytta fram de lite till veckan, vill egentligen inte göra det ur estetiskt perspektiv men ska testa om det blir någon förändring iaf.
Postad 12 januari 2013 - 10:33
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Akustik och estetik kommer inte alltid överens
Ska själv börja med några lösningar på egen hand med hjälp utav XTZ Room analyzer II Pro.
Sen när man övertygat min bÄttre hälft om att en akustiker ska få komma så blir det Ingvar Öhman som får hitta dom bästa lösningarna
Postad 12 januari 2013 - 14:56
rytterstedt
-
rytterstedt
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag tycker du ska prova 95.44 det lär bli ett väldans lyft  Sj så väntar jag på att löningen ska komma in så jag kan köpa dem, sedan så köper jag resten av systemet ifall jag gillar dem 
+1
Verkar som att jag får in lite extra pengar i slutet av januari/början av februari och då blir det till att lägga dem på nya högtalare.
Postad 12 januari 2013 - 19:31
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Verkar som att jag får in lite extra pengar i slutet av januari/början av februari och då blir det till att lägga dem på nya högtalare. 
Nice  ^^
Postad 12 januari 2013 - 19:44
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Låter kul
Postad 12 januari 2013 - 20:12
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Föresten! varför har 95.44, 3st terminaler ?
Det brukar ju vara 2 på dem flesta, med andra ord ska du då göra en Bi-amp med 3 st kablar eller?
Redigerat av UseJimmy, 12 januari 2013 - 20:13.
Postad 12 januari 2013 - 20:21
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Haha. Ja. Man kan tro det 
Funderade oxå kring det, ska kanska maila dåm och fråga hur dom tänkt sig. Ser snyggt ut om inte annat
Postad 12 januari 2013 - 20:40
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Jag var inne på att köra bi-wire iaf med 2 kablar men struntade i det, blir väl bättre om man har 3 st separata slutsteg/monoblock att ha till varje ingång men vem har det egentligen..
Postad 12 januari 2013 - 20:45
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Jag var inne på att köra bi-wire iaf med 2 kablar men struntade i det, blir väl bättre om man har 3 st separata slutsteg/monoblock att ha till varje ingång men vem har det egentligen..
du hann före men så är ju tanken ett steg till varje register
Postad 12 januari 2013 - 23:07
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Köper konceptet när man har högtalare som är bätydligt dYrare
Känns att dom klarar sig fint med att recivern sköter jobbet med en signal kabel
Postad 12 januari 2013 - 23:13
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Köper konceptet när man har högtalare som är bätydligt dYrare Känns att dom klarar sig fint med att recivern sköter jobbet med en signal kabel 
Det håller jag med om. Det är nog mest för att de ska va lite fränt.
Postad 13 januari 2013 - 12:56
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Jag ska köpa mitt första riktiga hemmabio system som är värt att nämna och jag har fastnat väldigt mycke för XTZ:s 95 serie,jag bara undrar om jag kommer behöva tillhörande sub oxå?? Dom kommer användas mest till film men även lite musik..vi tittar mest på film på kvällen när barnen sover,eller XTZ e lite overkill för mina behov?tack på förhand!
Postad 13 januari 2013 - 13:38
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag har inte köpa dem än, så jag kan inte säga så mycket om dem för tillfället.
Enligt Fyndbörsen så säger dem såhär! 95 serien är en bra allround högtalare med fokus på mellanregister och diskant detaljer. bra punch i basen men den går inte så djupt då den är konstruerad så för att få upp verkningsgraden. Skall du köra film är en sub att rekommendera och även på musik.
Postad 13 januari 2013 - 14:25
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Frågan är då om man ska köra på XTZ:s 95 serie med tillhörande sub eller man ska prova på med Dynavoice magic F-7 serien och XTZ 99 w10.16 sub?? Tänkte köra detta med Onkyo tx-nr616...som sagt kollar vi mest film när barnen sover så dynavoice räcker kanske?
Postad 13 januari 2013 - 14:34
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Frågan är då om man ska köra på XTZ:s 95 serie med tillhörande sub eller man ska prova på med Dynavoice magic F-7 serien och XTZ 99 w10.16 sub?? Tänkte köra detta med Onkyo tx-nr616...som sagt kollar vi mest film när barnen sover så dynavoice räcker kanske?
Det räcker säkert, annars så har du ju även Dynavoice Definition DF-8 med 2st 8'' basar som jag sj va inne på att köpa, då borde du inte ens behöva en subwoofer  Förövrigt så har jag fastnat för 95.44 eftersom jag hört så gott om deras välgjorda och högupplösta högtalare
Redigerat av UseJimmy, 13 januari 2013 - 14:39.
Postad 13 januari 2013 - 15:11
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
95 serien är mycket kompetent gögtalare som det skrivs åvan. Enligt hemmabio tidningen så är den Bäst just till bio/film. Det är just där jag prioriterar min 95 serie och tycker att den sköter sig eXemplariskt. Basen är helt ok men det är ingenting jag tänkt på eftersom jag kör med 12.18 ICE. Det där med subbar är ju hur kräsen man är, vill man åt mer kräm, DJUP och mer härlig känsla så är ju en subb ett måste (hälst ett par, 2, 4, 6 osv) Ingen höhtalare kan sköta jobbet på samma sätt som subben gör  Annars om man nöjer sig med vanlig bas till film och musik så tycker jag att 95 serien räcker väl
Postad 13 januari 2013 - 18:49
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
De blir att köpa xtz:s 95 serie,i slutet av feb dock, tillsammans med onkyo tx-nr616...
Postad 13 januari 2013 - 20:14
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Du bör bli nöjd  616 kommer att sköta jobbet fiiint. Provade kompisens 609 och tycker inte att min 818 skiljer sig något märkbart. Skulle nöjja mig med 616 jag med men ville åt 7.2, pre out och TX32. 9.2 eller 11.2 skulle sitte ännu trevligare men man får ju inte plats med allt i budgeten hehe 818 får sköta sitt ett bra tag framöver.
Postad 13 januari 2013 - 22:38
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Det kommer jag alldeles säkert bli  hade oxå hellre valt 818 egentligen på grund av xt32 och att den e rätt mycke snyggare:) men då spräcker jag min budget tyvärr..nu väntar jag otåligt på att de ska bli februari:/
Postad 13 januari 2013 - 22:43
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Vet hur det känns. Man kan inte alltid få allt
Postad 14 januari 2013 - 08:23
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Såklart man inte behöver xt32.
Det är bättre med en simplare reciever, så att man verkligen tar sig tiden och motivationen till att göra en perfekt akustisk anpassning av lyssningsrummet.
Detta skriver jag dock bara för att jag vill känna mig nöjd med min 609
Postad 14 januari 2013 - 09:09
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Såklart man inte behöver xt32. Det är bättre med en simplare reciever, så att man verkligen tar sig tiden och motivationen till att göra en perfekt akustisk anpassning av lyssningsrummet. Detta skriver jag dock bara för att jag vill känna mig nöjd med min 609 
haha den var bra. Men jag håller med dig. Man ska ju inte bortse från akustiska åtgärder och tro att XT32 kan göra mirakel. Alltid bra om man kan förbättra på egen hand och köra XT32 som komplement
Postad 14 januari 2013 - 09:38
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
haha den var bra. Men jag håller med dig. Man ska ju inte bortse från akustiska åtgärder och tro att XT32 kan göra mirakel. Alltid bra om man kan förbättra på egen hand och köra XT32 som komplement 
Jo, det gäller bara att komma igång med dom förbättringarna. Det är tur att mitt rum låter bra i originalutförande. Eller kanske otur, hade det låtit sämre hade jag kanske gjort nåt åt det för länge sedan  Men det skulle absolut vara trevligt med XT32 som komplement, om den nu låter bra. Min 2EQ är aldrig igång numera, tycker mest det låter skräp.
Postad 14 januari 2013 - 10:59
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Kanske blir fel egentligen men måste bara fråga, använder ni straight/ pure direct eller motsvarande när ni lyssnar på musik? Jag har inte gjort det tidigare men nu med de nya högtalarna blir det väldigt stor skillnad, har jag pure direct avaktiverat känns ljudet väldigt instängt mot vad det gör när den funktionen är på. Sälva dialogen eller vad man ska säga blir väldigt tydlig och framtonad, på ett bra sätt.
Lyssnar bara via spotify premium -> ipad/iphone med airplay -> airport express -> yamaha v771
så kvaliten på låtarna är inte absolut topp men känns som att de inbyggda "förbättrande" åtgärderna i förstärkaren bara försämrar lyssnandet :s
Postad 14 januari 2013 - 11:12
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Kanske blir fel egentligen men måste bara fråga, använder ni straight/ pure direct eller motsvarande när ni lyssnar på musik? Jag har inte gjort det tidigare men nu med de nya högtalarna blir det väldigt stor skillnad, har jag pure direct avaktiverat känns ljudet väldigt instängt mot vad det gör när den funktionen är på. Sälva dialogen eller vad man ska säga blir väldigt tydlig och framtonad, på ett bra sätt. Lyssnar bara via spotify premium -> ipad/iphone med airplay -> airport express -> yamaha v771 så kvaliten på låtarna är inte absolut topp men känns som att de inbyggda "förbättrande" åtgärderna i förstärkaren bara försämrar lyssnandet :s
Beror väldigt mycket på vad jag lyssnar på., och hur. Spelar jag klassiskt på hög volym använder jag Pure. Vill jag använda subwoofern använder jag "stereo"-läget, och lyssnar jag på allt annat än jättelåg volym har jag "Dynamic EQ" påslaget.
Postad 14 januari 2013 - 12:07
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Jag kör All Channels
Personlia fovvo. Men å andra sidan så lyssnar jag inte på musik så mycket och har inte hunnit utvärdera vad som känns bäst.
Postad 14 januari 2013 - 12:28
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Efter att ha lyssnat mer på olika stilar har jag märkt att det inte går att ha en inställning som passar allt bäst, en del blir bättre med pure direct men i vissa låtar känns det som att all bas försvinner och då blir det inge bra..
All channels tycker jag känns fel eftersom musiken är stereo så då måste ju recievern "skapa" x kanaler till och det känns knepigt.
Men alla tycker vi olika
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|