Ville inte vara spydig mot dig. Var faktiskt undrande över det. Det borde väl finnas om det blir en så markant skillnad? Men jag tolkar det som ett nej.Natti Natti kids
Ps, god natt och sov så gott nu.
Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.
Startad av
TheDoc
, jul 29 2011 16:09
1179 svar till detta ämne
12 relaterade trådar
Postad 02 augusti 2011 - 21:48 Ville inte vara spydig mot dig. Var faktiskt undrande över det. Det borde väl finnas om det blir en så markant skillnad? Men jag tolkar det som ett nej. Ps, god natt och sov så gott nu. Postad 02 augusti 2011 - 21:59 ![]() Sen hade jag min igång hela tiden förutom när jag reste bort, hade i grund och botten inget att göre med ljudet utan mer bekvämlighetsskäl. Sen så har man ju läst diskussionen angående att saker låter bättre efter dem stått igång si och så länge tidigare, har för mig jag läste nån tråd där bladelius fick lite kritik för att dem gick ut med att deras stärkare skulle stå ingång en viss tid innan dem presterar optimalt. Postad 03 augusti 2011 - 11:06 Trådskaparen har försvunnit och jag misstänker, som många andra, lite ont uppsåt. Men jag har ju haft fel förr. Hummm... Om man skulle regga en ny användare och skriva ner ino audios PiP, ett viss Nad-slutsteg och någon gammal Denon hembioförstärkare på Faktiskt.se... Redigerat av Unregistered2010, 03 augusti 2011 - 11:07. Postad 03 augusti 2011 - 13:32
vi har fått se lite naket ![]() ageve har även gett mkt bra info genom att visa att det faktiskt inte är egentillverkade "magiska" komponenter som sitter i dessa dyra apparater, men inte sagt att de låter dåligt för det, han visade bara vilka ekonomiska genvägar tillverkarna tar idag för att få mer vinst. man måste vara skeptisk idag och det har ett flertal minhembio trådar visat (kolla bara på tråden om nad bd spelaren tex) jag är rätt nöjd med infon som kommit upp och jag skall nu testa naim prylar extra noga för att få en riktig uppfattning (av ren nyfikenhet) då jag ej testade xs jättenoga utan a-b körde mot denon avc-a10se lite snabbt med högtalare som dels är sämre än de jag har idag,dels för att högtalarna jag använde då hade med stor sannolikhet för stygg last för att resultatet skulle bli vettigt (3 ohm och 85db) iom avc-a10se:s enorma trafo så kanske det ej var helt rättvist vad vet jag...skall ialf ge naim en ny chans här hemma tack vare denna tråd. Redigerat av robert293, 03 augusti 2011 - 14:06. Postad 03 augusti 2011 - 15:20 Precis, och sedan får var och en avgöra värdet av detta. För mycket upplysning kan imo aldrig vara fel även om det rubbar / hotar en och annans "världsbild". Postad 03 augusti 2011 - 19:02
Kul! Återkom gärna när du har testat. Jag har ju själv XS-2 och har aldrig upplevt den som för klen till mina Vento 890... mvh el julio Postad 03 augusti 2011 - 19:49 5i får bekänna färg mot en liten krabat jag hittade bland gömmorna idag: rotel ra-930bx och xs mot yamaha dsp-az1 med och utan slutsteg (marantz sm-11s1) Postad 03 augusti 2011 - 20:25 "Någon" tar hem en ny förstärkare, lyssnar i 30 minuter och hör ingen skillnad mot sin gamla förstärkare. Slutsats, den testade förstärkaren är överreklamerad och lever inte alls upp till förväntningarna. Det är väl en ok slutsats men det som förvånar mig är att ingen under de följande sidornas diskussion frågar hur testet gick till egentligen. Hade slutsatsen varit det omvända så hade väl testmetoden dissekerats ordentligt? Men kvalitetsbegreppet "fyllnadsgrad" var nytt för mig. Jag visste inte att man mätte kvaliteten efter hur mycket prylar det sitter i lådan ![]() ![]() Postad 03 augusti 2011 - 20:50
Om det var meningen att det skulle vara kul så misslyckades du. En tom plåtlåda utan elektronik driver inga högtalare. Det är givetvis innehållet som är det enda som spelar någon roll. Vad tillverkaren skriver i sitt PR-material, eller hur de utbildar säljarna med pratande, tunedemande osv är i sammanhanget helt ointressant. Med Klass AB har du givna krav på dimensioneringen av komponenterna. Effektiviteten är strax under 50%, dvs hälften av effekten blir värme, resten blir en förstärkt signal som driver högtalarna. Det finns helt enkelt inga genvägar. Lär dig lite mer om hur Klass AB fungerar så förstår du. Istället för att göra dig rolig, fundera på varför den dyrare XS ser så annorlunda ut under skalet. Är det bara utfyllnad? Postad 03 augusti 2011 - 21:16 Det är väl ganska uppenbart. Och lika uppenbart är väl att Naim Nait 5i driver högtalare ![]() Att du inte gillade mitt skämt får jag väl stå ut med. Man kan alltid lära sig mer. Det gäller nog oss båda och är inget illa menat. Men om du vill antyda att jag inte vet vad klass AB är så är du fel ute. Nog om det ![]() Min synpunkt var egentligen att jag blev fundersam till den totala avsaknaden av källkritik mot testet som OP gjorde. Diskussionen har ju helt förts av andra för OP gjorde väl bara ett inlägg. Och nu låter jag er fortsätta. Postad 03 augusti 2011 - 23:47 Postad 04 augusti 2011 - 04:16 Det är knappast från trådskaparens ljudomdöme som diskussionen utgått. Här handlar det väl ändå om vad man får i teknik / komponenter om man köper t.ex. en Nait 5i, Flatcap eller en HDX? Om någon tycker det låter fantastiskt och någon annan kasst är imo helt ointressant. Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 augusti 2011 - 11:14. Postad 16 augusti 2011 - 21:06 Tror att vissa tycker de är överreklamerade för att de inte ser ut som monster. Små och kraftfulla. Enl mig inte överreklamerade. Postad 17 augusti 2011 - 07:56 Hur gick det? Postad 17 augusti 2011 - 08:07 Det är dock Nait 5i som är på tapeten i denna tråd. Postad 17 augusti 2011 - 09:43 Vill inte på något sätt styra tråden åt ett annat håll, men tänkte att istället för att jag skapar en ny tråd, så kanske ngn kan hjälpa mig med ett svar här inne istället. Har tidigare ägt både en Primare i21 som senare byttes ut mot en i30. Dock var jag tyvärr tvungen att sälja i30 när jag för några år sedan flyttade utomlands. Dock börjar det återigen klia i fingrarna efter ett nytt förstärkarinköp (sitter numera med en T-amp som jag i och för sig är väldigt nöjd med, dock saknar jag en del som erbjöds med Primaren). Här kommer två bilder på vad som befinner sig innanför höljet på en st i30 samt företagets senaste utgåva, i32. ![]() ![]() Ni som kan detta med det tekniska (själv är jag verkligen helt lost när det kommer till dessa grejer), tycker ni det ser "gediget ut" eller inte? Och jo, jag vet att man givetvis först och främst ska gå efter lyssningsintryck och vad man själv tycker (har varit med och skrivit spaltmeter om detta tidigare på forumet). Men det är alltid intressant att få höra från dem som kan lite mer än en annan, plus att det är väl mycket "Placebo-effekt" på många HiFi pryttlar där ute... ![]() Tack på förhand! mvh multi Postad 17 augusti 2011 - 12:49
Visst ser i30 tyngre och mer gedigen ut (iaf. i mina ögon) med i30's 15,5kg mot i32's 11kg ![]() Skillnaden du ser mellan de två apparaterna beror på att Primare i i32 stoppat in sin Class-D stärkare UFPD (Ultra Fast Power Device) samt kör med PFC power supply (därför behövs inte några tunga ringkärnetrafos?). Ingen expert på ovan, men läs mer här: http://primare.net/a...DesignBrief.pdf Postad 18 augusti 2011 - 14:09 ![]() Bifogad fil(er)Postad 19 augusti 2011 - 10:25 Postad 19 augusti 2011 - 11:01
blev tyvärr inget av... inte än ialf då jag är mitt uppe i en flytt. sen har jag fullt sjå att planera för bygge och akustik fix till det nya rummet. men när rummet står klart och jag lyssnat in mig o så skall det börjas testas på allvar. Postad 19 augusti 2011 - 12:41
Du har inte läst vad Ageve skrivit va? Redigerat av shifts, 19 augusti 2011 - 12:41. Postad 19 augusti 2011 - 12:43
Tycker att palle har en ganska bra poäng oavsett vad Ageve har skrivit. Postad 19 augusti 2011 - 16:55 Man får hålla isär smak och sak även i denna fråga. Det är en smaksak om man tycker om det man hör eller inte. Att någon tycker det låter bra eller om någon tycker det låter kasst betyder inte att en av dem sitter inne med facit. Däremot kan man mycket enklare sakligt komma fram till om de komponenter som gömmer sig under skalet ungefär motsvarar det pris man måste betala. Här går det också mycket enklare att jämföra med andra produkter i ungefär samma prisklass för att se vad de innehåller. Det är alltså att en smakfråga om man lyssnar på en Nait HDX för typ 60 000 kr och kommer fram till en åsikt, men det är en sakfråga när man kikar under skalet och upptäcker mycket enkla komponenter långt ifrån det som det höga priset borde innebära. Inte så svårt egentligen väl... ![]() Postad 19 augusti 2011 - 17:07 Postad 19 augusti 2011 - 18:17 TS besvikelse låg i att han/hon inte tyckte att Naim Nait 5i lät bättre än TS nuvarande stärkare NAD 326 trots pris och att Nait5i "sägs vara den bästa integrerade förstärkare man kan köpa för pengarna". Om det är kunskap/chassi/kontakter/etc. eller "bara" märke som kostar i detta fall låter jag vara osagt - jag vet helt enkelt inte. Förstår att TS anser Nait5i vara överreklamerad om den kostar mer än dubbelt så mycket och samtidigt inte låter bättre än hans/hennes nuvarande NAD. Samtidigt så tycker jag att TS ska vara glad att han/hon hittat en stärkare som låter lika bra som vad som "sägs vara den bästa integrerade förstärkare man kan köpa för pengarna" till halva priset! Bara att gratulera! Personligen hade jag blivit besviken om jag lagt 10 papp på vad som "sägs vara den bästa integrerade förstärkare man kan köpa för pengarna" och sedan insett att den i mina öron inte låter bättre än en stärkare för halva priset! Skiter du också i om du pröjsat 10000 istället för 4500 för "samma" ljudupplevelse? Personligen hade jag då hellre lagt 5500 på annat ![]() (helt OK att svara "Pengar är ingen trång sektor") ![]() Postad 19 augusti 2011 - 18:17
Skulle precis skriva samma sak. Jag är otroligt nöjd med min Nait 5i. Plockar fram nyanser i musiken som jag inte hört tidigare. Att lyssna på mina skivor är som att återupptäcka musiken på nytt. Fantastiskt. Jag kommer inte köpa någon ny förstärkare på många, många år. Postad 19 augusti 2011 - 19:23 Det där får ju vara upp till var och en att värdera från fall till fall. Ta hoemopatimediciner som exempel. Finns massor som anser att de funkar för dem och de skiter oftast högaktningsfullt i att det är närmast löjligt att påstå att det finns något ämne i "medicinen" som ger effekten. De kanske har varit på en övertygande demo fått en bra upplevelse och är villiga att betala dyra pengar för preparaten (de menar ju att det hjälper dem). Jag och många andra skulle överhuvud inte ens fundera över den typen av preparat (eller överväga köpa en Naim HDX hur väl matchade de mycket billiga komponenterna än må vara ![]() Som vanligt anser jag att så mycket fakta som möjligt är bra sedan är det upp till var och en att värdera den. Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 augusti 2011 - 19:23. Postad 19 augusti 2011 - 19:53 Postad 19 augusti 2011 - 23:39 Han har ju dock lyckas skapa en het debatt där det verkar vara 2 läger, dom som uppskattar musik och hur den presenteras och de som mer mäter och räknar komponenter det får ut per krona. Jag tror för min del att Nadden står sig slätt mot Naimen, har lyssnat och klämt på Nadds billigare grejer och det var ingen Höjdare till skillnad mot Naim. Det skulle var intressantare och mer lärorik och prata ljudupplevelse. Partisk Naim owner För övrigt så har Focal och Naim gått ihop idagarna. Redigerat av Droppy, 19 augusti 2011 - 23:42. Postad 19 augusti 2011 - 23:55
Jag betalar först och främst för bra ljudkvalité som är prisvärt. Då faller Naim utanför bilden eftersom jag anser dom är överprissatta och ger ingen mer verklig hörbar förbättring än vanliga billiga recievers från Japan. Lite "dyr klocka vs billig klocka", där jag, som är främst ute efter själva kvalitén, skippar statusgrejen och köper den billiga prylen. Postad 20 augusti 2011 - 07:36
Vad som är prisvärt är ju väldigt subjektivt. Och dig tänker jag inte argumentera med för du förstör ju varenda tråd du ger dig in i. Postad 20 augusti 2011 - 08:32
Vilken är i så fall poängen undrar jag? Förstärkaren marknadsförs med stora lögner. Det kan fortfarande vara hur välljudande som helst, men poängen är ju här en annan. Postad 20 augusti 2011 - 09:02
Sorry, jag orkar inte läsa igenom hela tråden igen... exakt vilken förstärkare marknadsförs med stora lögner? Nait 5i? Någon borde kanske kontakta KonsumentOmbudsmannen? ![]() Postad 20 augusti 2011 - 09:28
Skulle vara intressant att veta vilka "vanliga billiga recievers från Japan" som låter som Naim Nait 5i. Postad 20 augusti 2011 - 11:51 Här är en effektmätning som visar vad jag menar. Förstärkaren börjar klippa vid 61W (kontinuerlig effekt) och når 1% THD vid 68W (8 ohm). ![]() Här är dynamisk effekt (mer intressant). Den börjar klippa vid 70W och når 1,025% THD vid 77.3W (8 ohm). ![]() 4 ohm: 130.3W @ 1.2% 2 ohm: 201.6W @ 1.4% 1 ohm: 120W (förstärkaren slog ifrån) Här är iaf dynamisk effekt hos ett slutsteg för 15000kr (Rotel RB-1582 / RB-1080): ![]() 8 ohm: 247.4W vid 0.004% 294.4W @ 1.010% 4 ohm: 496.1W @ 0.011% 556.4W @ 1.016% 2 ohm: 857.6W @ 0.022% 1012.4W @ 1.357% 1 ohm: 1048.4W @ 0.045% 1640.7W @ 1.424% http://www.milleraud...tech/index.html Login: avtech Lösenord: 3chip Redigerat av Ageve, 20 augusti 2011 - 11:59. Postad 20 augusti 2011 - 12:14 Men med rätt högtalare och i ett mindre rum så klara den sig utmärkt. Postad 20 augusti 2011 - 13:25
Med sådana uttalanden inser man ju att ni inte riktigt förstått vad tråden handlar om, men i vilket fall som helst, ser ni verkligen det som två helt motsatta sidor? På riktigt? Är det helt omöjligt för er att kombinera ett musikintresse med ett intresse i hur saker och ting fungerar och sambandet där emellan? Redigerat av B8, 20 augusti 2011 - 13:27. Postad 20 augusti 2011 - 14:10 Och varför rädsla / ogillande över att det ena diskuteras / värderas men inte det andra kan jag undra. Postad 20 augusti 2011 - 14:24
Nej. det är intressant självklart. Vem avgör vad jag förstått eller inte? Är det någon i tråden som har hört 5i eller Naim överhuvudtaget? Postad 20 augusti 2011 - 17:11
Och den faktiska prestandan är enligt dig vad? Naim Nait 5i har inga begränsningar om man ser till vad det är för produkt och vad den riktar sig till. Man köper inte den, eller andra integrerade förstärkare på 50 W, för att driva Cerwin Vega med dubbla 18-tummare på partynivå. Det man köper den för är välljud och kontroll över elementen inom förstärkarens gränser och här är Naim Nait 5i min referens i prisklassen. Trots sina blyga 50 W så är kontrollen total. Du skjuter dig själv i foten när du påstår att kylningen inte är bra. Jag äger ju produkten ifråga och kan informera om att den bara blir något varmare än ljummen trots timmar av spelande. Detta skulle du ha vetat om, om du inte utgick från bilder, mätningar och siffror. Antaganden är inte bra. Ett intressant exempel på detta är ett blindtest vi gjorde på arbetsplatsen. Person A hävdade att hans DAC, Hegel HD2 (2.500 kr), var klart överlägsen Person B:s Pro-Ject USB Box (1.200 kr), en på pappret enklare DAC när det gäller såväl specifikationer, innehåll och pris. Blir du förvånad om jag säger att vi alla, inkl ägaren av Hegeln, tyckte att Pro-Ject spelade minst lika bra. Han var en sådan där mätnisse som gick efter bilder, mätningar, specifikationer, innehåll och pris. Numera omvänd och går efter öronen. Pro-Ject till vänster, Hegel till höger. ![]()
Jag har en Naim Nait 5i. Postad 20 augusti 2011 - 20:03 [/quote] Bra, då har vi minst en i tråden som kan referera till verkligheten ![]() Postad 20 augusti 2011 - 20:40 Kan egentligen inget om kylsystem beträffande hifi-prylar eller andra prylar heller för den delen. Min egen Naim XS är ju gjort i ett slags material som andas utan luftspringor, som min förra HK-stärkare. Naimen blir som sagt aldrig varm. Tror det finns lite företagshemligheter som trots det uppenbara ändå kan förvåna skeptiska lyssnare. Man får inte glömma att det finns gott om komponenter i alla möjliga olika typer av produkter som till synes ser lika ut, men ändå kan skilja rejält i prestanda. Att Nait 5i höjer sig lite över mängden bland integrerade förstärkare är inget jag tvekar det minsta om. Alla nöjda användare, (många med flerårig erfarenhet och intresse av hifi), tycker jag är evidens nog. Postad 20 augusti 2011 - 21:15
Den faktiska prestandan är hur den klarar av att driva ett par högtalare. Det handlar om fysik och elektronik, inte känslor och troende.
Nej, den har såklart gränslös prestanda eftersom det står Naim på lådan, precis som nätdelen Flatcap eller Via-PCn HDX.
Cerwin Vega har oftast klart högre känslighet än Hifi-högtalare, så det var en ganska dålig liknelse. Sen bygger som sagt förstärkare på elektronik, inte magik. Det finns något som du kanske borde sätta dig in i: Dynamik och förmågan att återge transienter utan hörbar dist och kompression. Det handlar inte om att spela på vansinnes-nivåer, och som farbror Barbro uttryckte det så finns det inga genvägar. En förstärkare kan inte prestera utanför sina fysiska och uppmätta gränser oavsett vad som står på lådan.
http://forums.naimau...227470747697535 http://www.canuckaud...pic.php?t=20319 http://www.pinkfishm...ead.php?t=83840
Särskilt intressant vet jag inte, med tanke på hur liten skillnad det är på olika DACar jämfört med t ex förstärkare. Det kunde lika gärna ha varit en Denver DVD-spelare som ni hade missat i blindtest.
Med tanke på ditt nick "Refined" förväntade jag mig att du hade lite dyrare grejer ![]() Eller är det möjligtvis Tode under ny identitet? Sen vill jag tipsa alla som bara läser det som passar: Jag har lyssnat på Naim 5i (eller högtalarna som den drev, eftersom en förstärkare inte låter något alls, den förstärker bara en elektrisk signal). Postad 20 augusti 2011 - 21:25 ![]() Eller är det möjligtvis Tode under ny identitet? Sen vill jag tipsa alla som bara läser det som passar: Jag har lyssnat på Naim 5i (eller högtalarna som den drev, eftersom en förstärkare inte låter något alls, den förstärker bara en elektrisk signal). [/quote] Tode hade ju en Nait XS2 skrev han i tidigare inlägg men tråden verkar klart konspiratorisk ![]() Postad 20 augusti 2011 - 22:33
Just det, Tode är mer refined ![]() Postad 20 augusti 2011 - 22:44
Är det inte precis tvärt om mot vad du skriver nu. Mätnissar brukar väl hävda att det inte skiljer så mycket mellan dacar och de som tror på pris=prestanda brukar hävda motsatsen. Uppfattningen jag har fått i alla fall. Postad 21 augusti 2011 - 00:23
"Förstör" för att du inte kan argumentera emot mina inlägg?
Tja, skulle gissa att dom flesta vettiga recievers mäter minst lika bra som denna Naim förstärkare, till mycket längre pris.
Dom flesta förstärkare är tillräckligt bra att "hålla kontroll" inom deras avseenda arbetsområde. Som Ageve påpekat, detta är ren fysik, inte någon magi bakom. Postad 21 augusti 2011 - 01:40 Hade tidigare en Marantz AV 7005 och ett XTZ class Ap 100, det lät riktigt bra plus massa dyra kablar. Men den gamla kombon har inget att komma med när det handlar om musikalitet mot min Naim SuperNiat. Postad 21 augusti 2011 - 02:23
Och driva ett par högtalare inom sina satta gränser är Naim Nait 5i referens på i sin prisklass, tycker jag. Du tycker uppenbarligen inte det vilket är helt ok.
Alla märken har felexemplar. Inget konstigt med det. Verkar ju dock som det rör sig om något helt annat på minst ett av forumen du länkar till med tanke på att Robert M uppenbarligen är känd där för att basha Naim:
Tar det dock en gång till eftersom du uppenbarligen inte tar till dig det man skriver. Jag har förstärkaren i fråga och den blir bara lite varmare än ljummen även efter timmar av spelande på annat än låg volym. Driver ett par Neat Motive 2 som ligger på 85 dB. Även när jag spelar riktigt högt blir den inte nämnbart varmare. Den slår heller inte ifrån.
Att du försöker göra dig lustig på mitt användarnamn p.g.a. mitt val av utrustning säger mer om dig än om mig. Du vet inget om mig. Sedan detta med att du fjantar dig med kommentarer som "gränslös prestanda eftersom det står Naim på lådan" och "det finns något som du kanske borde sätta dig in i". Kan du inte framföra din sak utan att förlöjliga är du inte värd min tid. Blir ignore-listan fr.o.m. nu. Postad 21 augusti 2011 - 08:32
Och så var tråden tillbaka i sandlådan... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |