Köptips och Råd!
896 svar till detta ämne
Postad 25 August 2011 - 09:16
ganksta1
-
ganksta1
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Extra? Menar du kanske 10% billigare? Nåja, jag tror det blir expert, men tror ni de kör hem den till mig gratis ifall jag lite burdusaktigt går fram och förklarar att om ni vill sälja så kräver jag gratis hemkörning?
Ska du ha internetpris på den så får du nog inte det men om du har ett Comhem abb eller nåt som går att förlänga så kan du ofta deala med det då dom tjänar pengar på det. Dom flesta butiker tappar pengar på VT30 vid internet pris. Har du inte Comhem så finns det ett grymt paket där man kan prova Comhem helt gratis och HELT utan bindnings tid under 2 månader. Man får en ca modul på köpet och dealar du kan du nog få hemkörning med. Comhem prova gratis utan bindningstid.
Redigerat av ganksta1, 25 August 2011 - 09:18.
Postad 25 August 2011 - 09:23
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Visst, första tanken är god. Men ska man vara helt ärlig så märker man inte någon skillnad alls mellan 100hz och 10 miljoner hz om man kollar 2d. Hjärnan kan bara uppfatta 100hz, så varför öka mer om man inte kollar på 3d?
Visst har du i stort sätt rätt om det bara gäller Hz, men jag tyckte vi pratade om 120Hz med interpolerade mellanbilder och då är det stor skillnad. Tycker mig ha sett någonstans att dina föräldrar har en Sony EX500. Om så är fallet kan du testa att ställa motionflow på standard och växla till av och se skillnaden, eftersom du gör en kovändning om att det inte är någon skillnad. I standardläget flyter panoreringar och allt mycket lugnare med mindre hackande, inte minst på HD 24p matr. Tydligaste som man först ser är att mäniskor pratar naturligt med munrörelserna. Dessutom blir det en något högre bildupplösning för ögat. Inte så att SD blir HD, men lite åt det hållet. En annan sak som man inte ser direkt är att ögonen/hjärnan hinner fokusera mer på detaljer och ta till sig mer, man minns helt enkelt mer av innehållet i t.ex. en film. Kom tillbaka sen och säg om du märker någon skillnad eller du upplever någon dokumentärkänsla. Kanske inte alla gillar den mer naturliga bilden eftersom man är van vid det mer onaturliga hackandet. Lite tillvänjning kanske behövs, men jag vet att de flesta, med iallafall Sony, gillar 120Hz med interpolerade mellanbilder. Finns även några andra TV som det fungerar bra på, andra ricktigt dåligt.
Postad 25 August 2011 - 10:49
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Visst har du i stort sätt rätt om det bara gäller Hz, men jag tyckte vi pratade om 120Hz med interpolerade mellanbilder och då är det stor skillnad.
Tycker mig ha sett någonstans att dina föräldrar har en Sony EX500. Om så är fallet kan du testa att ställa motionflow på standard och växla till av och se skillnaden, eftersom du gör en kovändning om att det inte är någon skillnad. I standardläget flyter panoreringar och allt mycket lugnare med mindre hackande, inte minst på HD 24p matr. Tydligaste som man först ser är att mäniskor pratar naturligt med munrörelserna. Dessutom blir det en något högre bildupplösning för ögat. Inte så att SD blir HD, men lite åt det hållet. En annan sak som man inte ser direkt är att ögonen/hjärnan hinner fokusera mer på detaljer och ta till sig mer, man minns helt enkelt mer av innehållet i t.ex. en film.
Kom tillbaka sen och säg om du märker någon skillnad eller du upplever någon dokumentärkänsla. Kanske inte alla gillar den mer naturliga bilden eftersom man är van vid det mer onaturliga hackandet. Lite tillvänjning kanske behövs, men jag vet att de flesta, med iallafall Sony, gillar 120Hz med interpolerade mellanbilder. Finns även några andra TV som det fungerar bra på, andra ricktigt dåligt.
Klart jag märker skillnad. Jag har inte sagt nåt annat, men jag tycker inte funktionen är så nödvändig att det är det enda man ska leta efter. Men komiskt att du skrev om just 24p-material. Det är få apparater jag testat som klarar att interpolera 24p utan att skapa ett hack då och då. Är inte poängen med 24p att man vill få filmkänslan? Annars kan man kolla på sina gamla dvd med samma tråkiga flyt... Den bra delen i effekten är att min tv kan skapa klarare panoreringar utan att interpolera på nåt konstigt sätt. Bra funktion. "Skakreducering" som dokumentärkänslan heter på min tv hatar jag mer än allt annat.
Postad 25 August 2011 - 12:10
RMW
-
RMW
-
Amatör
-
-
75 inlägg
https://www.prisjakt...kt.php?p=595623Hur mycket hade ni ansett vara ett bra pris att ge för en sån här TV (begagnad sen i april men nyskick)? Och är den något att hänga upp i granen jämfört med vad som är aktuellt idag? Tack så jättemycket!
Postad 25 August 2011 - 12:35
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Du kommer nog bli kanonnöjd med TV:n jag blir lika glad varje gång jag slår på min PK350N som jag köpte för 1 år sedan den har samma panel som PK750, årets generation av LG plasmor skall tydligen vara något sämre vad gäller svärta. Priset är svårt att säga om men 4-5.000 kan vara rimligt med tanke på att den är begagnad. Du kan köpa årets modell PZ250, visserligen mindre anslutningar o finesser men med 3:d för endast 5.995:- se länk: http://www.dustinhom...duct/5010598179
Postad 25 August 2011 - 12:52
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Max 4000 skulle jag ge. Kanske 4500 om den är i riktigt bra skick.
Redigerat av Unregistereddc471864, 25 August 2011 - 12:52.
Postad 25 August 2011 - 13:45
RMW
-
RMW
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Max 4000 skulle jag ge. Kanske 4500 om den är i riktigt bra skick.
Så 6000:- är alldeles för mycket mao? MVH
Postad 25 August 2011 - 14:23
k5054
-
k5054
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Ingen som känner till något om Samsungen? På deras hemsida ser jag att den har 50hz (OK för mig) och saknar finesser (utom USB-anslutning). Jag är närmast intresserad av bildkvaliteten. Verkar som bara SIBA säljer den (rean är t.o.m. sondag 28 aug). Priset 3.960 är ju inget att klaga på...
Redigerat av k5054, 25 August 2011 - 14:47.
Postad 25 August 2011 - 14:31
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag tycker det när man får en helt ny med identisk bildkvalitet för 6000 som även har 3D. PZ har iofs lite sämre svärta än PK
Postad 25 August 2011 - 15:11
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Tror inte att någon här känner till modellerna. Dock har Slamsugen matt panel och CCFL. Det är ett stort plus. Vad LG:n har finns det inga uppgifter på. Du får gå och kika..... Dock är 42 tum litet. Här är folk mest intresserade av "stora" apparater....hehehe!!! Men till det priset är det bara att köpa, är du inte nöjd så kräng den på annons och köp en annan. T:ex Sony KLD-40EX500 för 4990kr. Detta är en erkänt bra TV med förbaskat bra egenskaper....
Postad 25 August 2011 - 16:02
RMW
-
RMW
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag tycker det när man får en helt ny med identisk bildkvalitet för 6000 som även har 3D. PZ har iofs lite sämre svärta än PK
Skulle du kunna rekommendera mig en TV i 47"-50" som har riktigt bra svärta för 6-7k?
Postad 25 August 2011 - 18:50
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tror inte det finns om jag ska vara ärlig.
Postad 25 August 2011 - 19:29
RMW
-
RMW
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Tror inte det finns om jag ska vara ärlig.
Du hade inte tagit TVn för 5800:- då?
Postad 25 August 2011 - 20:02
Casual52
-
Casual52
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ska du ha internetpris på den så får du nog inte det men om du har ett Comhem abb eller nåt som går att förlänga så kan du ofta deala med det då dom tjänar pengar på det. Dom flesta butiker tappar pengar på VT30 vid internet pris.
Har du inte Comhem så finns det ett grymt paket där man kan prova Comhem helt gratis och HELT utan bindnings tid under 2 månader. Man får en ca modul på köpet och dealar du kan du nog få hemkörning med. Comhem prova gratis utan bindningstid.
Haha tappar pengar på att sälja till internetpris? Vart har du fått det ifrån :/ Jag vet exakta inköpspriser, lugn nu  Extra? Menar du kanske 10% billigare? Nåja, jag tror det blir expert, men tror ni de kör hem den till mig gratis ifall jag lite burdusaktigt går fram och förklarar att om ni vill sälja så kräver jag gratis hemkörning?
Yes självklart går det att deala till sig en hemkörning.. Men inte med den taktiken, lite känsla så löser det sig
Postad 25 August 2011 - 20:01
ragequaker
-
ragequaker
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej, vill bara säga att denna tv är grymt nice. MEN blev riktigt besviken på en sak, köpte till en 2tb usb disk och en magic mosion fjärrkontroll, båda prylarna funkar skitbra men inte tillsammans. Detta beror på att usb hårddiskar kan bara anslutas i USB1 och den coola fjärren stöds bara i USB1 också...Hmm fins ju 2 usb portar ju, så skitdåligt att dom inte har samma stöd???
Dåligt av LG att styra så att fjärren och usb hd funktionen bara stöds i usb1 porten!!!!! Grrrrr, sunk
Postad 25 August 2011 - 21:00
Unregistered341181c3
-
Unregistered341181c3
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har inte varit här inne sedan 2006 då jag köpte min Viewpia 40" LCD för 16000:-. Ful som stryk men med en enastående bild. Har kört telia digitaltv via hdmi dock ej HD.
Nu är dock goda råd dyra. Viewpian har gett upp. Den går igång, ljudet kommer, jag kan se att skärmen "lyser upp" men den är helt svart. Vet inte vad som hänt, men jag var ändå sugen på att byta.
Jag är inte ute efter nån budgetmodell utan är (var) lite kräsen, men då jag numera är gift och skaffat villa, volvo, hund, två barn samt blivit miljonär åt fel håll så är mina finansiella muskler något begränsade. Har någon något kvalificerat förslag? LCD eller plasma spelar ingen roll (jag har dålig koll på för o nackdelar)
Önskemål:
-Bra bild
-USB med stöd för DivX
-Möjlighet till trådlös anslutning vore intressant, men ej nåt krav.
Extremt tacksam för lite vägledning.
Postad 25 August 2011 - 22:09
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1156 inlägg
Gokväll Har nyligen flyttat och behöver en sovrums-TV. Den kommer i princip uteslutande användas för uppspelning genom mediaspelare (via extern hårddisk). Vi har kikat på apparater både med och utan inbyggda mediaspelare. Till saken hör ju den att apparater med inbyggd spelare kostar omkring tusenlappen mer. Det finns ju lite olika lösningar. Antingen köper man en TV med inbyggd mediaspelare (som vi t.ex har i vardagsrummet). Men då blir TV:n dyrare. Lösning två borde ju vara en extern mediaspelare/mediacenter. Kollade runt lite på prisjakt igår och såg att det fanns några för överkomliga priser (omkring 5-700kr) Lösning tre är att skaffa t.ex en blu-rayspelare som har inbyggd mediaspelare. Notera att vi inte vill spendera särskilt höga summor för tv:n. Våra krav är inte särskilt höga, då tv:n ska användas ungefär 1 timme på kvällen varje kväll. Denna TV ligger närmast till hands för tillfället (utan mediaspelare) https://www.prisjakt...kt.php?p=570743Denna mediaspelare har vi kikat på: https://www.prisjakt...kt.php?p=673712Gör ju absolut inget att mediaspelaren är av samma märke heller. Kravet på mediaspelaren är att den ska kunna svälja mkv, avi och dom vanligaste videoformaten. Sedan vore det ju inte helt dumt om den klarade av att koda DTS och andra vanligt förekommande ljudformat. Vet att tv:n i vardagsrummet inte klarar av detta, och därför kan sällan mkv spelas där. Nåja, vad säger ni? Är det fel väg att välja? Borde vi kanske satsa på en tv med inbyggd spelare, eller kanske en blu-ray? Tips välkomnas!
Postad 26 August 2011 - 00:07
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Fråga i affären vad apparaterna tar genom usb-uttaget. Jag vet att Samsung-apparater tar både .avi och .mkv, alltså det mesta man behöver. Texten är också snygg. Om det inte blir den modellen du har länkat bör du köpa en Plasma eller en CCFL-LCD (EJ LED!!). Eftersom du förmodligen alltid kommer kolla i mörka förhållanden krävs en tv med okej svärta utan ljusläckage. LCD-LED är gjord för att ge kass bild i mörker. Om jag ska ge tips på plasma skulle jag vilja tipsa om Panasonic C3 eller CX3. Bra bild till rimligt pris. Till apparaten hade jag skaffat en WDTV Live. Den slukar det mesta också. Väldigt prisvärd och liten smidig fjärr.
Postad 26 August 2011 - 01:21
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...Om jag ska ge tips på plasma skulle jag vilja tipsa om Panasonic C3 eller CX3. Bra bild till rimligt pris. Till apparaten hade jag skaffat en WDTV Live. Den slukar det mesta också. Väldigt prisvärd och liten smidig fjärr.
Det där var lite märkliga plasma-modeller...
Postad 26 August 2011 - 04:59
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Såg att Webhallen sänkte priset på 46EX500/503 inatt: http://www.webhallen...d-tv_kdl46ex500Till skillnad från tidigare fall jag sett så skriver de öppet att de skickar 503 istf 500. Hade man varit lite handlingskraftig så hade man ju köpt direkt, men jag har aldrig sett den i butik så det är ju lite grisen i säcken. Hur är det med panel-lotteri ex? Dessutom såg jag att det listades en 503P-serie på prisjakt. Är även 503 på väg att ersättas?
Postad 26 August 2011 - 05:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Postad 26 August 2011 - 05:41
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Spara en månad till och köp en GT30, då har den troligen gått ner ännu mer dessutom.
Postad 26 August 2011 - 06:01
Unregisterede08ae2cf
-
Unregisterede08ae2cf
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Såg att Webhallen sänkte priset på 46EX500/503 inatt: http://www.webhallen...d-tv_kdl46ex500 Till skillnad från tidigare fall jag sett så skriver de öppet att de skickar 503 istf 500.
Hade man varit lite handlingskraftig så hade man ju köpt direkt, men jag har aldrig sett den i butik så det är ju lite grisen i säcken. Hur är det med panel-lotteri ex? Dessutom såg jag att det listades en 503P-serie på prisjakt. Är även 503 på väg att ersättas?
Synd att det inte var 40 tum, för då hade jag slagit till. Eller ändå hellre 32 tum som jag är ute efter. Vad är det för skillnad på 503AEP och 503P, 503PU, BAEP, WAEP....? En *** djungel. Förklaring tack! Jag tycker det är dålig stil när företagen inte sätter ut hela beteckningen. EDIT: Jag hittade detta, men det säger inte allt http://www.sony.se/d...e/640940#640940
Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 26 August 2011 - 07:21.
Postad 26 August 2011 - 06:35
Frozenfish
-
Frozenfish
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej jag har lite grand samma dilemma som TS.
Min kravspec är plasma 50" under 10000 med FullHD samt uppspelningsmöjlighet via USB.
3d är inget krav.
Planerar att köra Telias IPTV via HDMI samt filmtittande via bluray och ext HDD.
De modeller jag velar mellan är följande:
Panasonic G30 9900:- (Bra bild samt trevlig design, tyvärr kan jag inte använda inspelningsfunktionen pga Telia IPTV)
LG PK 950 8999:- (Fullmatad med lull lull samt väldigt snygg design, samt Trublack filter)
LG PZ 250 6395:- (Årets modell, Billig ,verkar vara rätt ok)
PK950:in är väl lite darkhorse här iom att det är fjolårets modell men det borde ju göra den extra prisvärd eller?
Är det något bra alternativ här som jag missat?
Tack på förhand
//H
Postad 26 August 2011 - 07:18
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Hej jag har lite grand samma dilemma som TS.
Min kravspec är plasma 50" under 10000 med FullHD samt uppspelningsmöjlighet via USB. 3d är inget krav.
Planerar att köra Telias IPTV via HDMI samt filmtittande via bluray och ext HDD.
De modeller jag velar mellan är följande:
Panasonic G30 9900:- (Bra bild samt trevlig design, tyvärr kan jag inte använda inspelningsfunktionen pga Telia IPTV)
LG PK 950 8999:- (Fullmatad med lull lull samt väldigt snygg design, samt Trublack filter)
LG PZ 250 6395:- (Årets modell, Billig ,verkar vara rätt ok)
PK950:in är väl lite darkhorse här iom att det är fjolårets modell men det borde ju göra den extra prisvärd eller?
Är det något bra alternativ här som jag missat?
Tack på förhand //H
Vad spelar det för roll om GT30 har funktioner du inte tänker använda? Den är fortfarande den TVn som har bäst bild av de du listar. Telia boxen kan du spela in med istället. Under 10K hade jag inte tvekat.
Postad 26 August 2011 - 07:28
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Den här tråden tillkommer för att få bort alla "Köptips för tv max 5000:-"-trådar.
Så här kan man om man ska köpa ny tv ställa sina frågor, frågor som ställs direkt under tv-delen kommer att flyttas hit, alternativt tas bort. Man kan även tipsa om tv:s till bra pris här. Enjoy!
Postad 26 August 2011 - 08:57
Frozenfish
-
Frozenfish
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Vad spelar det för roll om GT30 har funktioner du inte tänker använda? Den är fortfarande den TVn som har bäst bild av de du listar. Telia boxen kan du spela in med istället. Under 10K hade jag inte tvekat.
Jag har spanat in Panasonic TX-P50G30Y inte TX-P50GT30 som är dyrare (14995:- ) Min teliabox har ingen hårddisk för inspelning (box med HDD kostar 100:- /mån i tillägg ) Min fråga gällde mer om LG PK950 som var deras värsting förra året är ett kap eller inte nu för 8999:- eller om man skulle slanta upp en tusing extra för Panna TX-P50G30Y. Sorry om jag var lite oklar. //H
Postad 26 August 2011 - 10:02
Zimon
-
Zimon
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp.
Har tittat runt lite efter en ny 3Dtv, då jag har en PS3:a som jag gärna vill använda till material i 3d.
Har kollat mestadels på Panasonics 3D-plasmor, men har nyligen fått upp ögonen för LG's nya Cinema 3D-kollektion (LED). Passiva polariserade glasögon lockar mig och priset är fördelaktigt på alla sätt. Nu vill jag väl inte jämföra kvallteten på dessa apparater med Panasonics plasmor, men det jag undrar är helt enkelt om någon vet om t.ex en LG LW4500/LW450u även passar detta ändamål. För och nackdelar? Duger responstiden för 3d-gaming? osv osv...
Håller mig helst inom 5-8000:-
Insikter om detta uppskattas mycket!
Redigerat av Zimon, 26 August 2011 - 10:05.
Postad 27 August 2011 - 08:31
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Vt30 är som bekant årets plasma. Är då ue55d8005 årets lcd? Står och väljer mellan dessa....
Postad 27 August 2011 - 10:07
Dreamtale
-
Dreamtale
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tittat lite på 42LV355N-modellen som ett antal återförsäljaren fått in. Någon som har erfarenhet av tv:n? Prisvärd? 42 LED för 5000 kr. http://www.netonnet....460506613732353
Postad 27 August 2011 - 11:03
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Vt30 är som bekant årets plasma. Är då ue55d8005 årets lcd? Står och väljer mellan dessa....
Postad 27 August 2011 - 11:06
Zuljin
-
Zuljin
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Sony 55HX920 är årets LCD, enligt EISA iaf http://www.eisa.eu/awards/4/video.html
Postad 27 August 2011 - 17:12
Robin_K
-
Robin_K
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Det har nu blivit dags att skaffa ny tv... Jag har fastnat för panasonic plasma tv men kan inte bestämma mig för vilken modell som jag ska köpa, därför behöver jag nu eran hjälp!!! De modeller som jag väljer mellan är: Panasonic Viera TX-P42U30E Panasonic Viera TX-P42S30Y Panasonic Viera TX-P42G30E Det jag funderar mest på är om det är bättre att köpa den billiga plasman och en extern box eller satsa på en plasma med lite fler funktioner och en inbyggd box som man kan spela in på.
Postad 27 August 2011 - 21:08
andnel
-
andnel
-
Rookie
-
7 inlägg
Tjena!
Har precis flyttat in i min studentlya och känner att det hade varit gött med en tv att titta på lite film och serier på.
Mina krav:
- Ska kunna koppla in usb el. extern hårddisk och direkt kunna spela upp från dessa, vilka också ska stöda de vanligaste filformaten.
- Ska vara kompatibel med datorn på något sätt.
- Högst 42"
- Bra bild, 720p gärna 1080p.
- Max 4000:-
- Ska kunna gå att hänga på väggen med hjälp av någon slags "arm".
Jag vet inte om jag kan hitta en bra TV utifrån dessa premisser, men vad har ni för förslag?
Postad 29 August 2011 - 06:43
Unregisteredf6796427
-
Unregisteredf6796427
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej har fortfarande en gammal tjocktv men nu skall till att köpa något nytt. Funderar på 40-42 tum i prisklass 5000-6000. LCD TV tänker jag på iförsta hand. Jag vill ha köpråd eftersom detta är en djungel som jag föröker sätta mig in il. Sätter bildkvalitet framför lullul. Jag har sneglat på SONY42LW4500 5495 kr elgiganten. Alltså mest 40 tum för pengar. Tack
Postad 29 August 2011 - 07:45
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Jag har sneglat på SONY42LW4500 5495 kr elgiganten. Alltså mest 40 tum för pengar. Tack
W4500 serien är helt schysst med bra hederlig CCFL backlight och du får verkligen mycket för pengarna. En viss risk för clouding kan förekomma men inte värre än andra modeller förutom på dagens Edge LED som suger. Elgiganten har dessutom 30 dagars öppet köp med fullständig test och retur/bytesrätt ifall TV:n skulle krisa.
Postad 29 August 2011 - 08:40
Unregisteredf6796427
-
Unregisteredf6796427
-
Rookie
-
4 inlägg
W4500 serien är helt schysst med bra hederlig CCFL backlight och du får verkligen mycket för pengarna. En viss risk för clouding kan förekomma men inte värre än andra modeller förutom på dagens Edge LED som suger. Elgiganten har dessutom 30 dagars öppet köp med fullständig test och retur/bytesrätt ifall TV:n skulle krisa.
Hej fel av mig jag menade Sony Bravia KDL-40EX500 vad tror ni om den 5495 kr
Postad 29 August 2011 - 08:50
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
EX500 serien är ju bland de bästa du kan köpa. Way bättre än W4500. Det är bara att slå till. Tveka inte......
Postad 29 August 2011 - 09:30
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej, tänkte köpa en sovrums TV. Kravet från sambon är att den ska vara vit : ) någon som har tittat på Samsung UE32D4015 https://www.prisjakt...kt.php?p=853768. Verkar som en bra TV på pappret frågan är hur den är i verkligheten? Har inte lyckats hitta något ställe som "demar" den. Kan detta vara ett bra köp eller har ni några andra alternativ. Tack på förhand//
Postad 29 August 2011 - 10:23
Unregisteredadf1af89
-
Unregisteredadf1af89
-
Användare
-
-
156 inlägg
Hej, precis som ovanstående så är det sovrums-TV som gäller. Dock inga krav från sambon utöver att det inte ska vara för dyrt... Dustin har den här LG 32LK450 32" LCD FULL-HD, men jag behöver ju egentligen inte en mediaspelare då det kan lösas ändå. Dock svårt att hitta recensioner/åsikter om denna och det ger ju inga bra vibbar.
Postad 29 August 2011 - 10:32
ganksta1
-
ganksta1
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Hej, precis som ovanstående så är det sovrums-TV som gäller. Dock inga krav från sambon utöver att det inte ska vara för dyrt...
Dustin har den här LG 32LK450 32" LCD FULL-HD, men jag behöver ju egentligen inte en mediaspelare då det kan lösas ändå. Dock svårt att hitta recensioner/åsikter om denna och det ger ju inga bra vibbar.
Det är bara en uppdatering av LD450 från förra året och är väldigt prisvärd. Kolla omdömen på 32LD450 som referens. Tänk dock på att den LK450 som Dustin säljer är en Tysk import och i många fall kan det vara värt att lägga till 500kr för 32LK450N. N på slutet betyder att tvn är avsedd för Nordiska marknaden.
Postad 29 August 2011 - 10:36
ganksta1
-
ganksta1
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Hej, tänkte köpa en sovrums TV. Kravet från sambon är att den ska vara vit : ) någon som har tittat på Samsung UE32D4015 https://www.prisjakt...kt.php?p=853768. Verkar som en bra TV på pappret frågan är hur den är i verkligheten? Har inte lyckats hitta något ställe som "demar" den. Kan detta vara ett bra köp eller har ni några andra alternativ.
Tack på förhand//
Måste den vara vit så finns det bara den du kollat på och UE32D6515. Rekommenderar verkligen inte 4015 då den är under all kritik. 6515 är en bra tv för pengarna och den du bör satsa på om du vill ha en vit tv dock finns det bättre tv för dom pengarna men inte vita.
Postad 29 August 2011 - 11:24
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Måste den vara vit så finns det bara den du kollat på och UE32D6515. Rekommenderar verkligen inte 4015 då den är under all kritik. 6515 är en bra tv för pengarna och den du bör satsa på om du vill ha en vit tv dock finns det bättre tv för dom pengarna men inte vita.
Håller med dig om att det finns bättre tvn och att vit inte är bra, varken för ögat och bilden. Men jag har tyvärr fått ge mig på den frågan, jag fick trots allt beställa vardagsrums tvn (Pioneer 5090h) Kan du förklara lite mer varför 4015 inte är bra, ser ju ganska så bra ut på pappret.
Redigerat av DaddyCool, 29 August 2011 - 12:03.
Postad 29 August 2011 - 11:51
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Om nu era frugor kan ge upp den vita aspekten inför TV köpet så skulle jag vilja rekommendera Sony KDL-32CX520. Den har bra bildkvalitet till en billig peng och man slipper allt vad moderna påfund heter såsom Edge LED Clouding, Blank relekterade panel, Löjlig platthet med ynkligt klent ljud. Med denna TV slipper ni ovanstående problem som tillverkarna försöker trycka ner i halsen på oss med motiveringen att det är det senaste och bästa som finns......vilket givetsvis är en ren och skär grov lögn. Några av fördelarna citerade: Excellent contrast and very deep blacks: 3364:1 and 0.06 cd/m² Accurate colours: average deltaE of 1.5 Matte finish doesn't suffer from reflections No clouding on the version we tested Low energy consumption: 94 W
Postad 29 August 2011 - 12:14
ganksta1
-
ganksta1
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Håller med dig om att det finns bättre tvn och att vit inte är bra, varken för ögat och bilden. Men jag har tyvärr fått ge mig på den frågan, jag fick trots allt beställa vardagsrums tvn (Pioneer 5090h)
Kan du förklara lite mer varför 4015 inte är bra, ser ju ganska så bra ut på pappret.
6515 är rätt bra utom att den lider av clouding osv som alla andra LED Samsung men 4015 har även stora problem med svärtan utöver det, då den blir rätt grå daskig. Den är också mindre skarp i detaljer. Utöver detta så har 6515 en tunnare ram som din fru säkert kommer uppskatta. Sen är ju dom andra funktionerna 6515 erbjuder så som usb rec, wifi och dlna osv väldigt bra även om jag förstår att detta inte är prioritet 1 när det kommer till sovrums tv. Sen är pris skillnaden inte jätte stor (2000) kr.
Redigerat av ganksta1, 29 August 2011 - 12:15.
Postad 29 August 2011 - 12:24
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Det har nu blivit dags att skaffa ny tv... Jag har fastnat för panasonic plasma tv men kan inte bestämma mig för vilken modell som jag ska köpa, därför behöver jag nu eran hjälp!!!
De modeller som jag väljer mellan är:
Panasonic Viera TX-P42U30E
Panasonic Viera TX-P42S30Y
Panasonic Viera TX-P42G30E
Det jag funderar mest på är om det är bättre att köpa den billiga plasman och en extern box eller satsa på en plasma med lite fler funktioner och en inbyggd box som man kan spela in på.
Finns ingen anledning att köpa något annat än G-modellen när prisskillnaden är så pass liten.
Postad 29 August 2011 - 16:06
Robin_K
-
Robin_K
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Finns ingen anledning att köpa något annat än G-modellen när prisskillnaden är så pass liten.
Är det inte bättre att köpa S-modellen då ? Är ju nordisk modell och har t-2 mottagre eller skiljer sig dessa något i bildkvalité ?
Postad 29 August 2011 - 17:14
Josefsson87
-
Josefsson87
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ok, skillnaden mellan Panasonics GT30 och G30 (50"), är det bara med eller utan 3D? Jag har dom två modellerna i huvudet, även Samsungs PS51D8005. Jag bryr mig inte om 3D, det viktigaste är bildkvalitén på blu-rays och dvd etc, spelar även endel.
Så min stora fundering är, är Samsungen bättre i 2D HD material än G30/GT30? Eller är VT30 så pass överlägsen att man ska försöka skrapa lite extra för en sådan? Eller är det nya modeller på g (från nu till årsskiftet) i prisklasser runt 10-14k?
Åsikter uppskattas.
Postad 29 August 2011 - 17:30
Unregisteredf6796427
-
Unregisteredf6796427
-
Rookie
-
4 inlägg
EX500 serien är ju bland de bästa du kan köpa. Way bättre än W4500. Det är bara att slå till. Tveka inte......
Hej med risk att verka tjötig men jag frågar igen vad skulle ni välja Sony 40" LCD-TV KDL-40EX500 5495 kr, en lite äldre led men vad som verkar en kanon tv med bra bild utan lul lul eller LG 42LW4500 42" LED FULL-HD 3D 6990 kr. Kom gärna med för och nackdelar eller om andra alternativ finns. Vill byta ut tjocktv med något bra prisvärt med budget 5000-7000 kr mvh Hep
Redigerat av Unregisteredf6796427, 29 August 2011 - 17:37.
Postad 29 August 2011 - 18:24
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Köp en plasma så slipper du fundera över dålig bakgrundsbelysning och kass tittvinkel.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Köptips och råd
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|