Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-ampa högtalarna?

293 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 februari 2017 - 13:19

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Generellt så har du rätt i det påståendet. Men det finns helt klart undantag, tex så kan det aldrig bli sämre med två monoblock till varje högtalare jämfört mot ett monoblock till varje högtalare (identiska monoblock).

Sålänge vi inte pratar högtalare med undermåliga delningsfilter.

Headroom, mer ström och effekt är ju enbart positivt.

Hmm,

du har rätt i att det inte är en nackdel. Men knappast någon fördel heller.

Du belastar visserligen vardera stegen från ström, men inte på spänning. Du får alltså INTE mer effekt. För att utnyttja den så måste du dela aktivt. 

Postad 03 februari 2017 - 13:24

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Brallsson,

Ja det är just spänningen som är det kritiska i matningen till trissorna. Jag syftar alltså inte till transistorernas kapacitet utan till vilken spänning de matas med och vad som då händer. När strömmen töms från trafon. Här är inte biampmotståndarna i mina öron helt övertygande. Men men, skönt surr i alla fall.

On topic: Egen upplevd sanning är just inget än egen upplevd sanning oavsett biamp eller ej. Nöjdhet överglänser alltid rationell empiri.

Postad 03 februari 2017 - 22:07

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Du är rolig, du måste hitta motargument även när du saknar några.
1. Diskussionen gäller bi-amping inte aktiva högtalare, så jag trodde att vem som helst förstår att det gäller passiva högtalare och passiva filter. Att jag la till i ett inlägg att min Onkyo kan dela aktivt innebär inte att jag menar att högtalartillverkare bygger in aktiva filter i sina högtalare. Det skulle vara väldigt konstigt om de gjorde det i passiva högtalare.

2. Var har jag påstått att effekten ökar?

Hur vet man om en förstärkare kan dela aktivt?

Postad 03 februari 2017 - 22:16

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Hur vet man om en förstärkare kan dela aktivt?

De flesta kan det inte.
Om det går syns det i menyn och framför allt står det i manualen.

Här står det om hur det funkar med exempelvis min Onkyo TX-NR5010

http://websupport.on...over/index.html

Postad 03 februari 2017 - 23:16

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Ok, då går de nog inte med min rz900. Så om man delar aktivt vid biamp så funkar de antagligen mycke bättre!?

Redigerat av Unregistered6091989c, 03 februari 2017 - 23:17.

Postad 03 februari 2017 - 23:52

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0
Jag har kört biampade Canton RCL i några år nu och enligt min mening så är fördelen att ljudet blir klarare, fastare och får mer pondus. Störst förbättring upplevde jag att basen fick.

Det känns både logiskt och rimligt med tanke på att den största tekniska skillnaden med biamping är att slutstegens totala utimpedans som högtalarna "ser" blir avsevärt lägre, något som ger förstärkarna bättre kontroll över högtalarnas konrörelser...

Bättre ljud helt enkelt...

Postad 04 februari 2017 - 01:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Jag bara hänvisar till (dessa) fyra sidor som kortfattat säger "du har fel".

Jag noterar dessutom att du får många poäng på hififloskelskalan: "klarare", "fastare" "mer pondus" ;)

Redigerat av Loco.spk, 04 februari 2017 - 01:50.

Postad 04 februari 2017 - 02:13

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Loco,

Missar du eventuellt nöjdheten? Det ligger kanske en annan sanning bakom flosklerna.

Redigerat av PML73, 04 februari 2017 - 08:43.

Postad 04 februari 2017 - 09:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 1

Loco,

Missar du eventuellt nöjdheten? Det ligger kanske en annan sanning bakom flosklerna.

Hehe ja du slog verkligen huvudet på spiken med meningen "Nöjdhet överglänser alltid rationell empiri."

Postad 04 februari 2017 - 12:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Loco,

Alternativ sanning? :)

Postad 04 februari 2017 - 13:24

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1 393 inlägg
  • 1

Jag har kört biampade Canton RCL i några år nu och enligt min mening så är fördelen att ljudet blir klarare, fastare och får mer pondus. Störst förbättring upplevde jag att basen fick.

Det känns både logiskt och rimligt med tanke på att den största tekniska skillnaden med biamping är att slutstegens totala utimpedans som högtalarna "ser" blir avsevärt lägre, något som ger förstärkarna bättre kontroll över högtalarnas konrörelser...

Bättre ljud helt enkelt...

Jag hänger inte riktigt med. Du skulle inte kunna utvecklade lite :) 

Postad 04 februari 2017 - 20:18

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Alternativ sanning? :)

Skratt, som jag kräver det hela, kräver jag det samma av nya lyssnare kring musik. De som begränsar livet är de som..... sorry

Postad 04 februari 2017 - 22:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Skratt, som jag kräver det hela, kräver jag det samma av nya lyssnare kring musik. De som begränsar livet är de som..... sorry

Påstår inte att jag nödvändigtvis gillar Donald Trump, men alternativ sanning måste ju betyda att de som myntat begreppet tror sig sitta på sanningen. Ödmjukhet är en dygd..... :)

Postad 05 februari 2017 - 08:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Laddie,

Alternativa sanningar, redan påståendet visar på att man frångår sanningen. Liksom alternativ media osv. Personligen har jag större respekt för media som de facto kan ställas inför ansvar vid påståenden än de som alltid duckar radar.

Edit: liksom oäkta guld, päls mm... skratt

Redigerat av PML73, 05 februari 2017 - 08:47.

Postad 05 februari 2017 - 11:41

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Har snart börjat sålla mig till negativa sidan av biamp🤗 Är svårt att lyssna sig till skillnaden genom att jämnföra med att hinna koppla om stereon med flera minuters mellanrum! Hade man haft 2 system och jämnföra direkt är en sak! H

Postad 05 februari 2017 - 18:44

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0

Jag hänger inte riktigt med. Du skulle inte kunna utvecklade lite :)

Det som driver en högtalares kon ur sitt viloläge är den kraft som slutsteget levererar till högtalaren i form av en spännings-signal och dess resulterande ström.
Det som låter högtalarens kon att röra sej tillbaka till utgångsläget är frånvaron av denna kraft.
D.v.s. när signalen minskar och när "fjädringen" drar tillbaka konen till viloläget (med fjädring avses bl.a. konens upphängning, "luftfjädern" i högtalarlådan m.m.).
Men när högtalarkonen nått viloläget så stannar den inte av sej själv i det läget. Konens massa vill gärna fortsätta förbi viloläget och gunga lite innan den stabiliserar sej i viloläget.

Anledningen är högtalarens konstruktion med en rörlig massa.

Att få välljud ur en högtalare kräver inte bara att man kan skicka iväg konen genom att lägga på en kraft, det gäller dessutom att kontrollera konrörelsen i båda riktningarna.
Elementet i högtalaren agerar i ena ögonblicket som en motor och i nästa som en generator då fjädringen jobbar och faktiskt genererar en ström i talspolen som skickas tillbaka till slutsteget.

Ju större denna ström som elementet själv genererar, ju mer bromsas konrörelsen av denna ström p.g.a. självinduktion.
Som i alla elektriska kretsar så beror en ströms storlek av spänningen som trycker på och av motståndet i den elektriska kretsen.

När ett högtalarelement agerar som en generator så finns det ett visst motstånd i högtalar-elementet, men kretsen består också av slutstegets utgångs-transistorer (effekttransistorer).
Ju fler parallellkopplade sådana transistorer ju lägre motstånd i kretsen som elementet agerar generator i och desto större blir strömmen och därmed också "bromsen" som hejdar konrörelsen när inte slutsteget driver på...

Man brukar kalla det för dämpfaktor.

Detta fenomen är något som Audio Pro drar fördel av med sin "Acebass" teknologi där man i princip försöker få till "negativ" utimpedans i slutsteget (fundera på den...)

När man biampar högtalare så delar man upp lasten på 2 slutsteg. Detta ger den omedelbara fördelen att slutstegen kan driva på lite bättre eftersom verkningsgraden blir högre när fler steg blandas in och de totala förlusterna i slutstegen i praktiken halveras med dubbelt antal involverade slutsteg vid samma effektutveckling i högtalarna .
Men den stora skillnaden blir att dämpfaktorn också dubblas med biamping.

Det är därför jag finner det både rimligt och logiskt att ljudet faktiskt blir hörbart bättre genom att det blir renare, transienter i basen kraftfullar o.s.v.

Beklagar att vissa mindre öppna personer har problem med ordval som pondus och liknande men för de flesta med lite öppet sinne ger dessa orden en ganska bra beskrivning av vad det är jag upplever...

Postad 05 februari 2017 - 18:49

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0

Har snart börjat sålla mig till negativa sidan av biamp Är svårt att lyssna sig till skillnaden genom att jämnföra med att hinna koppla om stereon med flera minuters mellanrum! Hade man haft 2 system och jämnföra direkt är en sak! H

Den största nackdelen är att man får dubbel kostnad för slutstegen. Men det är ganska enkelt att höra skillnaden med dubbla steg, men hur stor skillnad det blir beror i hög grad på vilka högtalare man har och vilka slutsteg man använder.

Cantons RC-L högtalare har förvisso ganska hög känslighet och Harman Kardons Signature-slutsteg är ganska stabila vid svårare laster men jag upplever ändå markant skillnad med biamping jämfört med ett enkelt steg per kanal).

Har man mer trögdrivna högtalare och klenare slutsteg så gissar jag på att den ljudmässiga förbättringen blir ännu större...

Postad 05 februari 2017 - 19:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Det som driver en högtalares kon ur sitt viloläge är den kraft som slutsteget levererar till högtalaren i form av en spännings-signal och dess resulterande ström.
Det som låter högtalarens kon att röra sej tillbaka till utgångsläget är frånvaron av denna kraft.
D.v.s. när signalen minskar och när "fjädringen" drar tillbaka konen till viloläget (med fjädring avses bl.a. konens upphängning, "luftfjädern" i högtalarlådan m.m.).
Men när högtalarkonen nått viloläget så stannar den inte av sej själv i det läget. Konens massa vill gärna fortsätta förbi viloläget och gunga lite innan den stabiliserar sej i viloläget.

Att få välljud ur en högtalare kräver inte bara att man kan skicka iväg konen genom att lägga på en kraft, det gäller dessutom att kontrollera konrörelsen i båda riktningarna.
Elementet i högtalaren agerar i ena ögonblicket som en motor och i nästa som en generator då fjädringen jobbar och faktiskt genererar en ström i talspolen som skickas tillbaka till slutsteget.

Ju större denna ström som elementet själv genererar, ju mer bromsas konrörelsen av denna ström p.g.a. självinduktion.
Som i alla elektriska kretsar så beror en ströms storlek av spänningen som trycker på och av motståndet i den elektriska kretsen.

När ett högtalarelement agerar som en generator så finns det ett visst motstånd i högtalar-elementet, men kretsen består också av slutstegets utgångs-transistorer (effekttransistorer).
Ju fler parallellkopplade sådana transistorer ju lägre motstånd i kretsen som elementet agerar generator i och desto större blir strömmen och därmed också "bromsen" som hejdar konrörelsen när inte slutsteget driver på...

Detta fenomen är något som Audio Pro drar fördel av med sin "Acebass" teknologi där man i princip försöker få till "negativ" utimpedans i slutsteget (fundera på den...)

När man biampar högtalare så delar man upp lasten på 2 slutsteg. Detta ger den omedelbara fördelen att slutstegen kan driva på lite bättre eftersom verkningsgraden blir högre när fler steg blandas in och de totala förlusterna i slutstegen i praktiken halveras med dubbelt antal involverade slutsteg vid samma effektutveckling i högtalarna .

Det är därför jag finner det både rimligt och logiskt att ljudet faktiskt blir hörbart bättre genom att det blir renare, transienter i basen kraftfullar o.s.v.

Beklagar att vissa mindre öppna personer har problem med ordval som pondus och liknande men för de flesta med lite öppet sinne ger dessa orden en ganska bra beskrivning av vad det är jag upplever...

Om jag tolkar ditt resonemang korrekt så kommer alltså därmed konstruktioner med färre transistorer låta sämre än de med fler? Njae, stämmer inte riktigt va?
Men hur du beskriver dina upplevelser har jag inga problem med. :)

Postad 05 februari 2017 - 19:25

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2 085 inlägg
  • 2

Ja jisses.

Postad 06 februari 2017 - 07:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Märkligt...

Postad 06 februari 2017 - 09:39

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Påtagligt ofta är det folk som INTE prövat själva eller som inte själva hör skillnad som VET bättre och bäst. Popcorn i foajén...  :)

Postad 06 februari 2017 - 13:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Hoppas ni inte trodde att jag ifrågasatte huruvida det kan bli skillnad med bi-amp eller inte, för det har jag ingen aning om.  Jag fick bara inte ihop att fler transistorer skulle vara bättre. :)

Postad 06 februari 2017 - 13:26

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Brallsson,

Ja det är just spänningen som är det kritiska i matningen till trissorna. Jag syftar alltså inte till transistorernas kapacitet utan till vilken spänning de matas med och vad som då händer. När strömmen töms från trafon. Här är inte biampmotståndarna i mina öron helt övertygande. Men men, skönt surr i alla fall.

On topic: Egen upplevd sanning är just inget än egen upplevd sanning oavsett biamp eller ej. Nöjdhet överglänser alltid rationell empiri.

Jag ser fortfarande inte att det skulle kunna vara till någon fördel? Att förstärkaren vid bi-amp endast ser en halv högtalare och får driva en mer reaktiv last är ju inget som gynnar direkt.

Postad 06 februari 2017 - 14:12

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Brallsson,

Har du lyssnat på biamp i lugn och ro och jämfört med en stärkare. Typ arcam/linn/rotel int. Och sedan med extra slutsteg? Det är inte mer muskler, det blir renare ljud hos mig.

Postad 06 februari 2017 - 20:47

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 352 inlägg
  • 1

Fast nu parallellas inte slutstegen vid bi-amp så hur kan dämpfaktorn påverkas? LF-terminalernas impedans ser väl lika ut under delningsfrekvensen jämfört med att köra fullregister?

Postad 07 februari 2017 - 02:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Du är rolig, du måste hitta motargument även när du saknar några.
1. Diskussionen gäller bi-amping inte aktiva högtalare, så jag trodde att vem som helst förstår att det gäller passiva högtalare och passiva filter. Att jag la till i ett inlägg att min Onkyo kan dela aktivt innebär inte att jag menar att högtalartillverkare bygger in aktiva filter i sina högtalare. Det skulle vara väldigt konstigt om de gjorde det i passiva högtalare.

2. Var har jag påstått att effekten ökar?

1. Du skrev "Exepelvis så kanske en del väljer att konstruera filter så att bi-wiring/amping inte fungerar medan andra gör det."

Kan du förklara hur man konstruerar ett filter så "bi-wiring" fungerar?

2. Vad är poängen med bi-ampning? 

Postad 07 februari 2017 - 03:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Påtagligt ofta är det folk som INTE prövat själva eller som inte själva hör skillnad som VET bättre och bäst. Popcorn i foajén...  :)

Pröva vad? Fakta, mätningar och fysikens lagar säger en sak. Vad är det för poäng att testa något som går emot detta?

Postad 07 februari 2017 - 06:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Pröva vad? Fakta, mätningar och fysikens lagar säger en sak. Vad är det för poäng att testa något som går emot detta?

The proof of the pudding is in the eating. Förvisso menas ju med detta att man inte kan veta om något är bra förrän man provat, och kanske inte det omvända.
Jag har inte sett något som styrker vare sig det ena eller andra vad gäller bi amping, har du?

Postad 07 februari 2017 - 06:57

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Du har alltså inte provat och lyssnat själv?

Postad 07 februari 2017 - 07:10

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

1. Du skrev "Exepelvis så kanske en del väljer att konstruera filter så att bi-wiring/amping inte fungerar medan andra gör det."
Kan du förklara hur man konstruerar ett filter så "bi-wiring" fungerar?

2. Vad är poängen med bi-ampning?

1. Enkelt utryckt, man separerar högpass och lågpass delen i filtret från varandra och förbinder dem med byglar på utsidan av terminalen så att användandet av fler slutsteg inte leder till att slutstegen stör/förstör varandra om man tar bort byglarna.

2. det har beskrivits av flera här i tråden, men om man " vet " att det inte är så och är helt oemottaglig för argument så är det omöjligt att förklara. Om jag säger att den bruna färgen är svart så är den svart för mig om jag inte ens tittar på färgen för att skapa mig en egen uppfattning.

Postad 07 februari 2017 - 13:20

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 1

Brallsson,

Har du lyssnat på biamp i lugn och ro och jämfört med en stärkare. Typ arcam/linn/rotel int. Och sedan med extra slutsteg? Det är inte mer muskler, det blir renare ljud hos mig.

Jag har aldrig påstått att det inte skulle gå att höra skillnad när du använder bi-amp. Du kan t.ex. få olika klangfel i dom olika registren (på grund av impedansen som du nämnde bl.a). Att dessa skillnader uteslutande skulle vara positiva stämmer ju inte.

Jag ser inte vitsen med att köra bi-amp. När man istället kan köpa en kraftigare förstärkare och få ut mer fördelar. T.ex mer effekt och stabilare drift vid svåra laster. Detta är saker du inte kommer att kunna påverka m.h.a bi-amp.

Postad 07 februari 2017 - 14:03

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Brallsson,

Självklart som du säger. Men INGEN högtalare är perfekt så då kanske som du säger så kan det vara bättre att anpassa förstärkarnas karaktär mot önskat resultat.

Skratt, har jag verkligen sagt att det alltid låter bättre med biamp. Så ursäktar jag mig i efterhand. Det var inte alls syftet.

Edit:

Apropå biamp. Idag sprang jag på en annons på blocket. Arcam alpha 10 int+ Arcam alpha 10p för det sjuuukt låga priset 3.000 kr! Det bästa var att karln bodde endast 400m t.o.r från E4an där jag passerar varje dag. Blev en biampkombo för endast 3000!!! Svårt att slå. :)

Redigerat av PML73, 07 februari 2017 - 18:08.

Postad 07 februari 2017 - 22:09

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2 085 inlägg
  • 0

Ja jisses.

Postad 07 februari 2017 - 22:53

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Alltså ni som undrar varför man biampar när man kan köpa en kraftigare förstärkare? Självklart vill jag väl ha en musical fidelity med 2x500 rms! Eller kanske en mark levinsson😋 Som alltid så handlar de om pengar,Jag har en förstärkare jag är riktigt nöjd med de mesta förutom att den kanske inte orkar de där sista...de är fortfarande en enormt stark hemmabio pjäs i denna prisklass! Även om man hänger på ett slutsteg så landar priset på över 10k för ett steg! Dom flesta provar nog biampa för att få ut de mesta av de man redan har utan att behöva betala nå större summor! Är väl helt solklart att man hellre hade kopplat in ett steg eller haft en high end 2 kanalare till musiklyssning😋

Postad 08 februari 2017 - 00:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

The proof of the pudding is in the eating. Förvisso menas ju med detta att man inte kan veta om något är bra förrän man provat, och kanske inte det omvända.
Jag har inte sett något som styrker vare sig det ena eller andra vad gäller bi amping, har du?

Va? Fysiken bakom det har ju förklarat om och om igen! Menar du att fysiken ändrar på sig, bara för audiofiler? 

Du har alltså inte provat och lyssnat själv?

Nej, varför ska jag pröva något som all form av fakta, vetenskap och fysiken, säger samma sak?
Ska jag hoppa ut för ett stup för att se om verkligen gravitationen fungerar eller om det bara en "en åsikt bland andra"?

Postad 08 februari 2017 - 01:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

1. Enkelt utryckt, man separerar högpass och lågpass delen i filtret från varandra och förbinder dem med byglar på utsidan av terminalen så att användandet av fler slutsteg inte leder till att slutstegen stör/förstör varandra om man tar bort byglarna.

2. det har beskrivits av flera här i tråden, men om man " vet " att det inte är så och är helt oemottaglig för argument så är det omöjligt att förklara. Om jag säger att den bruna färgen är svart så är den svart för mig om jag inte ens tittar på färgen för att skapa mig en egen uppfattning.

1. Fast, igen, om du använder passivt filter, så spelar det ingen roll

2. Du verkar inte greppat detta. Det handlar inte om olika åsikter, det handlar om vad som är vetenskapligt förankrat i fysiken. Det du framhäver är att man ska testat för "fysikens lagar inte stämmer, ibland, bara just för audiofiler, fast endast om de lyssnar öppet". 

Postad 08 februari 2017 - 01:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Alltså ni som undrar varför man biampar när man kan köpa en kraftigare förstärkare? Självklart vill jag väl ha en musical fidelity med 2x500 rms! Eller kanske en mark levinsson Som alltid så handlar de om pengar,Jag har en förstärkare jag är riktigt nöjd med de mesta förutom att den kanske inte orkar de där sista...de är fortfarande en enormt stark hemmabio pjäs i denna prisklass! Även om man hänger på ett slutsteg så landar priset på över 10k för ett steg! Dom flesta provar nog biampa för att få ut de mesta av de man redan har utan att behöva betala nå större summor! Är väl helt solklart att man hellre hade kopplat in ett steg eller haft en high end 2 kanalare till musiklyssning

Men du får inte ut mer effekt när högtalarna har passivt filter. Du kan brassa på med ett 2000 watt steg, det mindre steget kommer ändå klippa när det når sitt max. 

Postad 08 februari 2017 - 06:31

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Karlsson,

Det är inte effekten som blir större, det blir renare. Du har inte prövat men hävdar motsats. Låter som kyrkan och att jorden är platt.

Redigerat av PML73, 08 februari 2017 - 07:08.

Postad 08 februari 2017 - 07:00

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Karlsson,

Det är inte effekten som blir större, det blir renare. Du har inte prövat med hävdar motsats. Låter som kyrkan och att jorden är platt.

Vad menar du med renare? Hur har du kommit fram till resultatet? Har du tillgång till mätningar? Har du gjort ett dubbelt blindtest? Eller har du använt single-wire, köpt en dyr bi-wire kabel och upplevt skillnaden? Du inser att dina förväntningar påverkar dina upplevelser, och har du spenderat tusentals kronor på en kabel kommer du intala dig själv att du hör skillnad. För visst vore det idiotiskt att spendera massor av pengar på något som inte gör skillnad. Kejsarens nya kläder.

Postad 08 februari 2017 - 07:05

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

1. Fast, igen, om du använder passivt filter, så spelar det ingen roll
2. Du verkar inte greppat detta. Det handlar inte om olika åsikter, det handlar om vad som är vetenskapligt förankrat i fysiken. Det du framhäver är att man ska testat för "fysikens lagar inte stämmer, ibland, bara just för audiofiler, fast endast om de lyssnar öppet".

1. Jag hävdar fortfarande att det skiljer på filter som är förbereda för bi-amping i konstruktionen jämfört med filter som inte är det. Om det sedan spelar roll eller inte har inget med den FAKTA att filter ÄR separerade.

2. Du hävdar alltså bestämt att en spole som rör sig i ett magnetfält INTE genererar en inducerad spänning/ström?

http://olleh.se/star...i-induktion.htm

https://sv.m.wikiped...etisk_induktion

Du är så noga med mätbara fakta, den inducerade spänningen går att mäta, sedan är det frågan om den påverkar eller inte. Men att den finns där är säkert.

I mitt exempel tidigare så beskrev jag att man exempelvis vill ha ett slutsteg med transistorer och hög så kallad dämpfaktor i basen och kanske ett rörslusteg i de övre registrena. Men det kanske inte finns några ljudskillnader mellan så olika typer av slutstegskonstruktioner.

Postad 08 februari 2017 - 07:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Vad menar du med renare? Hur har du kommit fram till resultatet? Har du tillgång till mätningar? Har du gjort ett dubbelt blindtest? Eller har du använt single-wire, köpt en dyr bi-wire kabel och upplevt skillnaden? Du inser att dina förväntningar påverkar dina upplevelser, och har du spenderat tusentals kronor på en kabel kommer du intala dig själv att du hör skillnad. För visst vore det idiotiskt att spendera massor av pengar på något som inte gör skillnad. Kejsarens nya kläder.

Det är bi-amping och inte bi-wiring som diskuteras och det är stor skillnad i sak på det.

Postad 08 februari 2017 - 07:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

1. Fast, igen, om du använder passivt filter, så spelar det ingen roll.

En människas personliga åsikt är inte en "vetenskaplig förankring i fysiken". Igen, kan du presentera ett vetenskapligt test med biambing? Läser man på lite kan man hitta en hel del relativt goda tekniska förklaringar till varför det skulle kunna bli skillnad. Men inga vetenskapliga tester som vare sig påvisar eller avvisar någon hörbar effekt av biamping.
Så för oss som verkligen tror på vetenskapen finns det inget givet svar på frågan. :)

Postad 08 februari 2017 - 07:09

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Har du prövat biamp?

Postad 08 februari 2017 - 07:50

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Har du prövat biamp?

Du svarar fortfarande inte på en enda fråga.

Postad 08 februari 2017 - 08:19

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Du svarar fortfarande inte på en enda fråga.

Jag har testat biamp samt biwire. Gällande biwire så kunde jag inte specifikt finna något i lyssning som gör skillnad. Men gällande biamp vid a/b så är där en skillnad. Vid lyssning var det lättar att hitta skillnaden då jag gick tillbaka till en förstärkare.

Så, Har du prövat själv?

Postad 08 februari 2017 - 09:41

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Skratt, låt inte detta bli en en kabeldiskussion. Frågan gällde biamp eller ej.

Postad 08 februari 2017 - 10:10

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Brallsson,

Självklart som du säger. Men INGEN högtalare är perfekt så då kanske som du säger så kan det vara bättre att anpassa förstärkarnas karaktär mot önskat resultat.

Absolut, ingen högtalare är perfekt. Men vi får ju som sagt utgå ifrån att i princip alla konstruktörer optimerar sina högtalare för att drivas utav en (1) förstärkare med allt vad det innebär. När du sedan använder fler förstärkare så kan det innebära en sned belastning. Hur det visar sig är ju ifrån fall till fall.

Skratt, har jag verkligen sagt att det alltid låter bättre med biamp. Så ursäktar jag mig i efterhand. Det var inte alls syftet.

När du t.ex skriver att man inte får ut mer effekt men ett renare ljud så kan det absolut tolkas som att du anser det vara så. :)

Postad 08 februari 2017 - 10:59

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Varför behöver man mer förstärkare för att man kortar ner kablarna?

Postad 08 februari 2017 - 11:11

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Varför behöver man mer förstärkare för att man kortar ner kablarna?

För att ställa ett slutsteg vid varje högtalare

Postad 08 februari 2017 - 11:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 2

För att ställa ett slutsteg vid varje högtalare

Ja om man tror man behöver så korta kablar då har vi nog totalt passerat fablernas värld och är ute i universum och röker på med Tomas Di Leva.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.