Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tveksam till dyrt förstärkeri...

249 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 21 February 2012 - 12:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Alltså, missförstå mig rätt. Egentligen tycker jag denna debatt i stort är nonsens, men visst vore det intressant att veta varför det låter olika.
Grundläggande i all jämförelse är fortfarande ens egna preferenser, men också att öronen är ett fullgott verktyg om man anväder detta verktyg rätt. (detta är alltså mina egna reflektioner och ingen "sanning" :))
För alla dem som håller Ingvar Öhman högt(inklusive i viss mån undertecknad), kan det ju vara intressant att veta att han just använder sina och lånade öron vid utveckling av sina högtalare. Inte enbart alltså, utan som komplement till mätning. Han påtalar också svårigheterna/bristerna med befintliga mätmetoder varför han ibland uppfinner egna. Källa på detta? Jadå, "en liten intervju med ingenjör Öhman" tror jag. Lätt att hitta på nätet. Sök Inoaudio.

Redigerat av laddie15, 21 February 2012 - 16:05.

Postad 21 February 2012 - 12:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är väl ingen som har sagt att alla förstärkare låter exakt lika?

Redigerat av hassesolo, 21 February 2012 - 12:37.

Postad 21 February 2012 - 12:46

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Jag tycker att den här tråden är intressant, och jag lutar nog åt att köpa resonemanget som karlsson för även om jag kan tycka att det blir lite väl definitivt uttryckt. Men vad jag tycker är väldigt konstigt är att det inte finns en enda länk till något av alla dessa hundratals blindtester och mätningar som ska ha gjorts. Sååå, tilltalande resonemang men känns som att det finns mycket som behövs backas upp här.

Postad 21 February 2012 - 12:55

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Om man söker bakåt på Karlssons inlägg så har han länkat till ett gäng vid vad jag sett åtminstone två tillfällen. Själv har jag inte sparat någon av länkarna efter att ha läst dem, men lite idogt googlande kanske kan hjälpa dig att hitta lite. :)

Postad 21 February 2012 - 12:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Det är väl ingen som har sagt att alla förstärkare låter exakt lika?

jag *tror* att karlsson menar, eller åtminstone näst intill menar att alla förstärkare låter likadant. om han menar exakt kanske vi får fråga honom om =) men jag tror att han i vilket fall som helst att han menar att allt är underordnat om förstärkaren är:
1. nog stark att driva högtalaren
2. matar stabila signaler

Postad 21 February 2012 - 13:27

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Olika förstärkare låter/hanterar signalen olikt varandra, iom detta så låter olika förstärkare olika varandra.

Visste ni inte detta? :)

Alla komponeneter bidrar ju med sin ton/färgning på det slutliga resultatet som lämnar högtalarna, det är ju så simpelt och gammalt vetande.

Sen så är skillnader mindre mellan vissa såklart och betydligt större mellan andra såklart.

Att hävda att det inte ligger till såhär, är ju dumt och absurbt.

IÖ är inte 2012, han är en "Ljud-doktor" som har trogna anhängare sen långt tillbaka, jag kallar det lite av en sekt, ett gäng specifika anhängare som är ytterst trångsynta och enkelspåriga.

Postad 21 February 2012 - 13:34

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
I. Ö. brukar inte hävda att alla förstärkare låter lika. Vad har du fått det från? (Det låter som om du tror det.)

Han har så vitt jag förstått varit med och blindtestat en massa förstärkare och ytterst få (om någon) har passerat helt utan anmärkning. Han brukar bland annat hävda att Klass D-förstärkare sällan duger till frontarna.

Att sen skillnaderna ofta är mycket små är en annan sak.

Redigerat av hassesolo, 21 February 2012 - 13:35.

Postad 21 February 2012 - 13:37

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

I. Ö. brukar inte hävda att alla förstärkare låter lika. Vad har du fått det från? (Det låter som om du tror det.)

Han har så vitt jag förstått varit med och blindtestat en massa förstärkare och ytterst få (om någon) har passerat helt utan anmärkning. Han brukar bland annat hävda att Klass D-förstärkare sällan duger till frontarna.

"Det låter som om jag tror det"? ... jaha, men det gör jag inte.

Hmm, en klassD förstärkare som ljudmässigt och personligt passar perfekt till tex dina Frontar, skulle ju passa dig personligen helt ypperligt till dina Frontar.

Postad 21 February 2012 - 13:39

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad jag ska googla. Dom sökfraserna jag kan komma på skulle förmodligen resultera i ett resultat som skulle vara mkt tidskrävande att forcera

Postad 21 February 2012 - 13:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

"Det låter som om jag tror det"? ... jaha, men det gör jag inte.

Hmm, en klassD förstärkare som ljudmässigt och personligt passar perfekt till tex dina Frontar, skulle ju passa dig personligen helt ypperligt till dina Frontar.

Hur vet du vad som passar till mina frontar?

Postad 21 February 2012 - 13:54

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Hur vet du vad som passar till mina frontar?

Läs mitt inlägg en gång till...

Ne jag kan väl förtydliga för dig då: "En klassD förstärkare SOM LJUDMÄSSIGT och PERSONLIGT PASSAR PERFEKT till tex DINA Frontar, skulle ju PASSA DIG PERSONLIGEN helt ypperligt till dina Frontar".

Extra förtydligande: Alltså ett klassD steg som matchar ditt personliga ljudideal och dina Fronthögtalare, skulle ju du även tycka låta bra.

Postad 21 February 2012 - 13:55

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Olika förstärkare låter/hanterar signalen olikt varandra, iom detta så låter olika förstärkare olika varandra.

Visste ni inte detta? :)

Alla komponeneter bidrar ju med sin ton/färgning på det slutliga resultatet som lämnar högtalarna, det är ju så simpelt och gammalt vetande.

Sen så är skillnader mindre mellan vissa såklart och betydligt större mellan andra såklart.

Att hävda att det inte ligger till såhär, är ju dumt och absurbt.

IÖ är inte 2012, han är en "Ljud-doktor" som har trogna anhängare sen långt tillbaka, jag kallar det lite av en sekt, ett gäng specifika anhängare som är ytterst trångsynta och enkelspåriga.

Jag skulle säga att IÖ är allt annat än trångsynt och enkelspårig. Att det sedan finns "anhängare" som väljer valda delar av det de uppfattar som "konceptet" och drar detta in absurdum får stå för dem.

Postad 21 February 2012 - 13:58

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att IÖ är allt annat än trångsynt och enkelspårig. Att det sedan finns "anhängare" som väljer valda delar av det de uppfattar som "konceptet" och drar detta in absurdum får stå för dem.

Precis!

Jag har inte kallat IÖ det, utan jag har kallat anhängarna det.

IÖ är ju bara en person med ett koncept som vill och tjänar pengar precis som alla andra bolag/märken.

Postad 21 February 2012 - 14:07

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Bensnake/Hassesolo: jag skulle vilja höra era svar.

Redigerat av dallan1981, 21 February 2012 - 14:14.

Postad 21 February 2012 - 14:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Läs mitt inlägg en gång till...

Ne jag kan väl förtydliga för dig då: "En klassD förstärkare SOM LJUDMÄSSIGT och PERSONLIGT PASSAR PERFEKT till tex DINA Frontar, skulle ju PASSA DIG PERSONLIGEN helt ypperligt till dina Frontar".

Extra förtydligande: Alltså ett klassD steg som matchar ditt personliga ljudideal och dina Fronthögtalare, skulle ju du även tycka låta bra.

Ja det där förtydligandet behövdes. Första meningen var lite svårtolkad faktiskt. ;)

Ja, det säger ju sig själv att en förstärkare som passar bra verkligen passar bra. Allt annat vore ju en logisk kullerbytta. :rolleyes:

Notera att jag själv inte har några särskilda åsikter om klass D-förstärkare eller några starka åsikter om förstärkare överhuvud taget. Jag har
.ex. en Rotel klass D till mina basar som funkar bra för mina behov. ;)

Den enda åsikt om förstärkare jag uttryckt här i tråden är att det oftast är en besvikelse att lyssna på snordyra förstärkare eftersom det brukar låta ungefär som med sansat prissatta förstärkare. Det är inte som när man får kolla på en superbra projektor och man blir "blown away".

Postad 21 February 2012 - 14:24

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Ja det där förtydligandet behövdes. Första meningen var lite svårtolkad faktiskt. ;)

Ja, det säger ju sig själv att en förstärkare som passar bra verkligen passar bra. Allt annat vore ju en logisk kullerbytta. :rolleyes:

Notera att jag själv inte har några särskilda åsikter om klass D-förstärkare eller några starka åsikter om förstärkare överhuvud taget. Jag har
.ex. en Rotel klass D till mina basar som funkar bra för mina behov. ;)

Den enda åsikt om förstärkare jag uttryckt här i tråden är att det oftast är en besvikelse att lyssna på snordyra förstärkare eftersom det brukar låta ungefär som med sansat prissatta förstärkare. Det är inte som när man får kolla på en superbra projektor och man blir "blown away".

Ok, jag förstår :)

Jo det var bara det jag ville få fram, att även just en klassD konstruktion/förstärkare kan låta bra, om den matchar bra ihop med ens högtalare (även fast man/IÖ hävdar att just dessa förstärkare inte är att föredra)

Allt är ju en matchningsfråga, färgningsfråga, man kan få en förstärkare att låta precis som man vill ihop med ett par specifika högtalare, tex just dina högtalare.

Ja, jag tycker oxå att det stämmer, en svindyr förstärkare kontra en "normalt prissatt" förstärkare, så brukar det inte vara några extrema skillnader rent kraftmässigt eller kanske tonalt, MEN det kan oxå vara det... det beror helt på VILKA förstärkare man jämför.

Tex så går en råtrimmad V70R lika fort som en Ferrari Enzo, men vilken föredrar man att köra i 300km/h? :) ... det är dom små skillnaderna som gör det, och även vilken ton/färgning man föredrar, och samtidigt en personlig matchningsfråga gentemot sitt egna ljudideal och ens högtalares grundljud.

Postad 21 February 2012 - 14:28

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...man kan få en förstärkare att låta precis som man vill ihop med ett par specifika högtalare, tex just dina högtalare.

Det där förefaller en smula ologiskt, men var kanske bara en olycklig formulering, eller?

Postad 21 February 2012 - 14:46

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Det där förefaller en smula ologiskt, men var kanske bara en olycklig formulering, eller?

Nej verkligen inte, och snälla sluta skriv så sarkastiskt, det är bara onödigt och tråkigt.

Om du nu inte visste det (låtsas som om du är ovetandes) så kan jag berätta för dig att när man konstruerar en förstärkare så kan man välja precis hur den ska låta/färga ljudet, med hjälp av konstruktion och val av komponenter.

Detta gör alla kända märken idag när dom bygger sina förstärkare.

Så som jag redan nämnt, i slutfasen så är allt en matchningsfråga gentemot dom högtalare man använder.

Detta måste du väl ändå ha vetat om??

Ska nu gå ut på en promenad i skogen med min kära hund (Rocco, han finns i galleriet :) )

Postad 21 February 2012 - 14:49

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

IÖ inte 2012? Ytterst trångsynta och enkelspåriga anhängare? Tycker det känns precis tvärt om att det ofta är dessa människor som vågar tänka lite utanför vad alla tidningar försöker hjärntvätta en med. Kom gärna förbi Göteborg så kan du få lyssna på en av "ljud-doktorns" små fjanthögtalare. Du kommer antagligen hata dom men då har du ju bara mer bevis på att IÖ snackar gojja.

Allt är ju en matchningsfråga, färgningsfråga, man kan få en förstärkare att låta precis som man vill ihop med ett par specifika högtalare, tex just dina högtalare.

Tex så går en råtrimmad V70R lika fort som en Ferrari Enzo, men vilken föredrar man att köra i 300km/h? :) ... det är dom små skillnaderna som gör det, och även vilken ton/färgning man föredrar, och samtidigt en personlig matchningsfråga gentemot sitt egna ljudideal och ens högtalares grundljud.

Det finns ganska mycket forskning på att alla gillar mer eller mindre samma ljud. Om man är fast i någon form av matchnings-träsk med olika kablar hit och dit så har man tyvärr inte kommit så långt i denna hobby.

Postad 21 February 2012 - 15:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är rimligtvis mycket smartare att försöka hitta komponenter som färgar så lite som möjligt än att hitta komponenter som färgar på diverse sätt som matchar varandra. Att avsiktligt bygga förstärkare eller högtalare med specifik färgning är tjänstefel av tillverkarna anser jag.

Om allt färgar en hel del blir slutresultatet inte särskilt likt det som finns på inspelningen...

Om du bygger ett treglasfönster så gör du inte det yttersta glaset grönt, mellanglaset blått och ytterglaset rött i hopp om ett neutralt slutresultat. Du gör alla tre glasen transparenta. ;)

Postad 21 February 2012 - 15:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Det är rimligtvis mycket smartare att försöka hitta komponenter som färgar så lite som möjligt än att hitta komponenter som färgar på diverse sätt som matchar varandra. Att avsiktligt bygga förstärkare eller högtalare med specifik färgning är tjänstefel av tillverkarna anser jag.

Om allt färgar en hel del blir slutresultatet inte särskilt likt det som finns på inspelningen...

Om du bygger ett treglasfönster så gör du inte det yttersta glaset grönt, mellanglaset blått och ytterglaset rött i hopp om ett neutralt slutresultat. Du gör alla tre glasen transparenta. ;)

+1

Ja, varför göra något svårare än det behöver vara? Och om man nu då gillar att ljudet skall dista på något speciellt sätt så kommer du ju omöjligt få det att färga ljudet så som du vill i alla låtar du lyssnar på. Du kanske kan få till det på en låt. En bashöjning som låter bra i en låt kommer garanterat göra att nästa låt blir skräp istället. Sänkt diskant kanske låter klockrent i en låt men gör en annan luddig. Detta i kombination med diverse färgningar av all elektronik och högtalare är ett pussel som man aldrig kommer kunna få ihop.

Postad 21 February 2012 - 15:33

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

IÖ inte 2012? Ytterst trångsynta och enkelspåriga anhängare? Tycker det känns precis tvärt om att det ofta är dessa människor som vågar tänka lite utanför vad alla tidningar försöker hjärntvätta en med. Kom gärna förbi Göteborg så kan du få lyssna på en av "ljud-doktorns" små fjanthögtalare. Du kommer antagligen hata dom men då har du ju bara mer bevis på att IÖ snackar gojja.

Det finns ganska mycket forskning på att alla gillar mer eller mindre samma ljud. Om man är fast i någon form av matchnings-träsk med olika kablar hit och dit så har man tyvärr inte kommit så långt i denna hobby.

Sakerna du skriver i detta inlägg tillför ju faktiskt ingenting... känns som att du skrev dessa rader bara för att... vet inte vart du ville komma med dessa ord?

Jag säger inte att det SKA byggas medvetet med en viss färgning, säger bara att så är fallet.

Alla produkter färgar mer eller mindre, och vad som är mer eller mindre är upp till den som lyssnar att avgöra.

Givetvis stämmer det gamla uttrycket "att man bygger/vill att det ska låta så neutralt som möjligt", men vilken förstärkare ÄR mest neutral på marknaden just nu, och vilken färgar mest?

Postad 21 February 2012 - 15:34

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Sakerna du skriver i detta inlägg tillför ju faktiskt ingenting... känns som att du skrev dessa rader bara för att... vet inte vart du ville komma med dessa ord?

Nej det är tyvärr inte lätt att förstå ibland när man är trångsynt.

Postad 21 February 2012 - 15:39

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
"Matchningsträsk" ??? vad är det för ordval?, HiFi har och handlar ALLTID om att matcha produkter som har dragningar/färgningar/olika ton, till den punkten att vederbörande tycker att det låter bra.

Kom inte och säg att du/ni tror eller vill påstå att IÖ:s system håller mer till den neutrala tonen än vad andra märken/produkter gör?

Nej det är tyvärr inte lätt att förstå ibland när man är trångsynt.

Förklara då istället om du vill att jag ska förstå det du skrev!.

Vem har sagt att tidningar etc hjärntvättar och har mer fel i sina uttalanden än vad IÖ:s uttalanden har?

Redigerat av dallan1981, 21 February 2012 - 15:41.

Postad 21 February 2012 - 15:46

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Och varför nämnde/drog du upp kablar i denna diskussion?, tycker du att det är nödvändigt att dra in även detta element i denna dialog?

Eller kunde du bara inte hålla dig, utan du var tvungen att vara sarkastisk och göra detta tillägg.

Skärpning tack.

Postad 21 February 2012 - 15:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

"Matchningsträsk" ??? vad är det för ordval?, HiFi har och handlar ALLTID om att matcha produkter som har dragningar/färgningar/olika ton, till den punkten att vederbörande tycker att det låter bra.

Ja man tror ju att det är vad hi-fi handlar om tills man inser att det inte gör det.

Kom inte och säg att du/ni tror eller vill påstå att IÖ:s system håller mer till den neutrala tonen än vad andra märken/produkter gör?

Finns ett antal märken som gör högtalare som också strävar efter att vara neutrala. Inte hört dom men tror följande har en hel del bra: Revel, TAD, B&W, Snell. Men kan man få dessa till ett rimligt pris?

Förklara då istället om du vill att jag ska förstå det du skrev!.

Det jag fösöker säga är att om man istället försöker hitta produkter som inte förändrar signalen så gör det livet så mycket enklare. Sen kan du väl manuellt EQ:a i efterhand för vissa låtar om detta är önskvärt.

Vem har sagt att tidningar etc hjärntvättar och har mer fel i sina uttalanden än vad IÖ:s uttalanden gör?

Jag

Postad 21 February 2012 - 15:49

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Vad lång tid det ofta tar för "er" att skriva era inlägg (tycker jag).

Har det att göra med att ni måste söka en massa information och vetenskapliga "bevis" på nätet först, innan ni kan skriva ner era svar?

Om ni hade utgått från verkliga upplevelser så hade du/ni kunnat att plocka fram dessa "bevis" mkt snabbare, och era svar hade även varit mer korrekta och framförallt sanningsenliga.

Postad 21 February 2012 - 15:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Och varför nämnde/drog du upp kablar i denna diskussion?, tycker du att det är nödvändigt att dra in även detta element i denna dialog?

Eller kunde du bara inte hålla dig, utan du var tvungen att vara sarkastisk och göra detta tillägg.

Skärpning tack.

Om förändring av signalen sker med kablar, förstärkare eller källa...spelar det någon roll? Om du helt enkelt strävar efter att mixtra med signalen så blir det bara svårare att få till bra återgivning.

Har det att göra med att ni måste söka en massa information och vetenskapliga "bevis" på nätet först, innan ni kan skriva ner era svar?

Om ni hade utgått från verkliga upplevelser så hade du/ni kunnat att plocka fram dessa "bevis" mkt snabbare, och era svar hade även varit mer korrekta och framförallt sanningsenliga.

Desperat?

Postad 21 February 2012 - 15:57

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Ja man tror ju att det är vad hi-fi handlar om tills man inser att det inte gör det.

Finns ett antal märken som gör högtalare som också strävar efter att vara neutrala. Inte hört dom men tror följande har en hel del bra: Revel, TAD, B&W, Snell. Men kan man få dessa till ett rimligt pris?

Det jag fösöker säga är att om man istället försöker hitta produkter som inte förändrar signalen så gör det livet så mycket enklare. Sen kan du väl manuellt EQ:a i efterhand för vissa låtar om detta är önskvärt.

Jag

Alla märken, utan kanske ett par få undantag strävar efter att vara neutrala(st)... det är ju detta HiFi:n handlar om i det stora begreppet "korrekt ljud".

Klart man väljer produkter som "färgar så lite som möjligt" sålänge man inte tycker att en produkt med sin specifika färgning/ton anses passa bättre i den specifika anläggningen, så att slutresultatet är bättre, även fast en produkt i kedjan anses låta mer åt ett visst håll.

Haha desperat? hur/vad menar du med detta? :lol:

Inte behöver man sträva efter att mixtra med signalen medvetet, utan det gör produkterna isig "automatiskt" vare sig vi vill eller inte.

Därav blir det i en seriös anläggning aktuellt med att MATCHA produkterna till en personlig omtyckt ljudåtergivning.

Postad 21 February 2012 - 16:00

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Sen så undrar jag vad det är för mening att du går runt och TROR att "Revel, TAD, B&W, Snell" gör högtalare som är neutrala??
Om du hade lyssnat mer IRL, så hade du haft en mer vetenskapligt korrekt kunskap på olika modeller/märkens ljudåtergivning, detta är inget du kan gå runt och TRO dig till...

Postad 21 February 2012 - 16:01

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

HiFi har och handlar ALLTID om att matcha produkter som har dragningar/färgningar/olika ton, till den punkten att vederbörande tycker att det låter bra.

Självklart handlar ett musikintresse om att hitta produkter som tilltalar den specifike konsumenten rent subjektivt, men att generalisera som du gör ovan tycker jag talar emot själva definitionen av Hifi.

I motsats till ditt påstående att High Fidelity alltid handlar om att matcha färgningar, så påstår jag istället att High Fidelity handlar om precis det orden betyder; hög trohet mot originalet! Det i min värld uppnås inte enklast genom att matcha olika färgningar, utan genom att hitta största möjliga transparens i de olika komponenterna, så lite färgning som möjligt. Vilket jag tycker borde vara helt självklart när man tittar på ordens betydelse...

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
TROR du att IÖ:s koncept/tänk och olika högtalare är mer neutrala/korrekta i sin ljudåtergivning än vad tex Quadral är oxå?

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Alla märken, utan kanske ett par få undantag strävar efter att vara neutrala(st)... det är ju detta HiFi:n handlar om i det stora begreppet "korrekt ljud".

Klart man väljer produkter som "färgar så lite som möjligt" sålänge man inte tycker att en produkt med sin specifika färgning/ton anses passa bättre i den specifika anläggningen, så att slutresultatet är bättre, även fast en produkt i kedjan anses låta mer åt ett visst håll.

Du säger ju själv att man skall matcha produkter men om ingen produkt förändrar signalen finns det ju inget att matcha. Du säger emot dig själv.

Haha desperat? hur/vad menar du med detta? :lol:

Du drar precis alla över en kant och du har fördomar så det skriker om det. Det har tagit mig typ 2 minuter att svara på inlägg till att börja med. För det andra så kanske inte alla sitter och bevakar varje minut?

"Om ni hade utgått från verkliga upplevelser så hade du/ni kunnat att plocka fram dessa "bevis" mkt snabbare, och era svar hade även varit mer korrekta och framförallt sanningsenliga."

Detta säger väl allt om dig. Den enda som kritiserar något är ju du och ditt bashande på Ino även om du antagligen aldrig ens hört ett Ino-system och skapa din egna uppfattning. Själv har jag hört enormt mycket högtalare och kan därför uttala mig som jag gör.

Postad 21 February 2012 - 16:03

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Självklart handlar ett musikintresse om att hitta produkter som tilltalar den specifike konsumenten rent subjektivt, men att generalisera som du gör ovan tycker jag talar emot själva definitionen av Hifi.

I motsats till ditt påstående att High Fidelity alltid handlar om att matcha färgningar, så påstår jag istället att High Fidelity handlar om precis det orden betyder; hög trohet mot originalet! Det i min värld uppnås inte enklast genom att matcha olika färgningar, utan genom att hitta största möjliga transparens i de olika komponenterna, så lite färgning som möjligt. Vilket jag tycker borde vara helt självklart när man tittar på ordens betydelse...

Jo, men det är ju exakt det man gör, när man matchar olika produkter, man matchar olika färgningar, eller hur.

Postad 21 February 2012 - 16:04

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Nu hann du visst svara lite emellan med en annan ton än det jag citerade ovan, men:

Inte behöver man sträva efter att mixtra med signalen medvetet, utan det gör produkterna isig "automatiskt" vare sig vi vill eller inte.

Nej. Så behöver det inte alls vara om de är korrekt konstruerade. Sen beror det ju på vilka komponenter vi pratar om, men det är inte raketforskning att konstruera flera av elementen i en musikanläggning utan extremt mycket färgningar.

Postad 21 February 2012 - 16:05

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Du säger ju själv att man skall matcha produkter men om ingen produkt förändrar signalen finns det ju inget att matcha. Du säger emot dig själv.

Du drar precis alla över en kant och du har fördomar så det skriker om det. Det har tagit mig typ 2 minuter att svara på inlägg till att börja med. För det andra så kanske inte alla sitter och bevakar varje minut?

"Om ni hade utgått från verkliga upplevelser så hade du/ni kunnat att plocka fram dessa "bevis" mkt snabbare, och era svar hade även varit mer korrekta och framförallt sanningsenliga."

Detta säger väl allt om dig. Den enda som kritiserar något är ju du och ditt bashande på Ino även om du antagligen aldrig ens hört ett Ino-system och skapa din egna uppfattning. Själv har jag hört enormt mycket högtalare och kan därför uttala mig som jag gör.

Jo alla produkter färgar ljudet på mer eller mindre vis, så det är inget du kan komma ifrån.

Postad 21 February 2012 - 16:06

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Jo, men det är ju exakt det man gör, när man matchar olika produkter, man matchar olika färgningar, eller hur.

Och då hävdar jag jag att det bara är dumt att hitta komponenter som färgar och sen försöka matcha det med något som "färgar åt andra hållet". Det måste ju ändå vara bra mycket enklare att hitta komponenter med hög trohet, hög transparens direkt, eller hur?

Postad 21 February 2012 - 16:10

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Varför är det alltid INO-folk som ratar andra saker än just INO?

INO låter förbaskat dåligt i motsats till många andra högtalare jag lyssnat på, element som distar väldigt fort i förhållande till nivå, mkt egenresonans i lådorna, och _nu vet jag inte vad diskant elementet i Pi60 heter_ men det presterar enligt mig personligen mkt vagt mot andra högtalare som jag uppskattar.

Vad vill jag då komma med detta?: jo, allting är personligt när vi snackar om tycke och smak/färgning/ton.

Postad 21 February 2012 - 16:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Varför är du alltid så hetsig och kör med taggarna utåt?

Blir rätt otrevligt att läsa i trådar som annars är intressanta att följa, som tex denna.

Vore ju kul om du nån gång kunde föra en debatt utan att bli otrevlig, gå till personangrepp och bli dryg.

Postad 21 February 2012 - 16:13

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Sen så stämmer det att det inte behöver kosta mkt pengar för att tillverka olika "neutrala" HiFi element.

Men dom stora kända märkena tillverkar alla sina egna komponenter, som även ifall dom kostar mer eller mindre färgar ljudet på olika nivåer.

Varför är du alltid så hetsig och kör med taggarna utåt?

Blir rätt otrevligt att läsa i trådar som annars är intressanta att följa, som tex denna.

Vore ju kul om du nån gång kunde föra en debatt utan att bli otrevlig, gå till personangrepp och bli dryg.

Det är jag inte.

Men du är ju det nu, iom detta inlägg.

Postad 21 February 2012 - 16:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Varför är det alltid INO-folk som ratar andra saker än just INO?

INO låter förbaskat dåligt i motsats till många andra högtalare jag lyssnat på, element som distar väldigt fort i förhållande till nivå, mkt egenresonans i lådorna, och _nu vet jag inte vad diskant elementet i Pi60 heter_ men det presterar enligt mig personligen mkt vagt mot andra högtalare som jag uppskattar.

Vad vill jag då komma med detta?: jo, allting är personligt när vi snackar om tycke och smak/färgning/ton.

Men herregud, DU är ju den enda som ratar något i sammanhanget! Jag har till och med räknat upp några exempel på andra högtalare som är bra.

Postad 21 February 2012 - 16:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men tidigare skrev du...
"Om du nu inte visste det (låtsas som om du är ovetandes) så kan jag berätta för dig att när man konstruerar en förstärkare så kan man välja precis hur den ska låta/färga ljudet, med hjälp av konstruktion och val av komponenter.

Detta gör alla kända märken idag när dom bygger sina förstärkare."

Motsägelsefullt eller synvilla...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 February 2012 - 16:20.

Postad 21 February 2012 - 16:20

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Men herregud, DU är ju den enda som ratar något i sammanhanget! Jag har till och med räknat upp några exempel på andra högtalare som är bra.

ÄR bra??, du räknade ju upp ett par olika högtalarmärken som du påstod TRODDE dig var bra.

:wacko:

Men tidigare skrev du...
"Om du nu inte visste det (låtsas som om du är ovetandes) så kan jag berätta för dig att när man konstruerar en förstärkare så kan man välja precis hur den ska låta/färga ljudet, med hjälp av konstruktion och val av komponenter.

Detta gör alla kända märken idag när dom bygger sina förstärkare."

Motsägelsefullt eller synvilla...?

Hur menar du?

Alla företag bygger ju sina förstärkare efter vad dom anser vara det "rätta" ljudet, men givetvis så har ju dessa produker DOCK mer eller mindre färgningar.

Att dom sedan strävar efter ett korrekt ljud, betyder ju inte att det är korrekt, för vilket ljud är korrekt??

Postad 21 February 2012 - 16:21

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...när man konstruerar en förstärkare så kan man välja precis hur den ska låta/färga ljudet, med hjälp av konstruktion och val av komponenter.

Detta gör alla kända märken idag när dom bygger sina förstärkare.

Så som jag redan nämnt, i slutfasen så är allt en matchningsfråga gentemot dom högtalare man använder.

Jag undrade helt uppriktigt om du menade det du skrev eller formulerade dig olyckligt.

Även om det är sant att både förstärkareoch högtalare "färgar" ljudet, så finns det knappast några vinster i att "klangmässigt matcha olika typer av färgningar" på det sätt du verkar förespråka.

Enda undantaget är möjligtvis att man kompenserar pucklar i en tveksam högtalares frekvensgång mha eq, men det är uppenbarligen inte det du menar.

Ditt antagande att alla kända tillverkarna medvetet skulle eftersträva ett "färgat ljud" är definitivt helt uppåt väggarna, och i verkligheten är det faktiskt precis tvärtom.

...Alla företag bygger ju sina förstärkare efter vad dom anser vara det "rätta" ljudet, men givetvis så har ju dessa produker DOCK mer eller mindre färgningar.

Att dom sedan strävar efter ett korrekt ljud, betyder ju inte att det är korrekt, för vilket ljud är korrekt??

Vete fasen var du fått dina något märkliga idéer ifrån, men alla tillverkare av förstärkare eftersträvar så långt det går att utsignalen skall vara så lik insignalen som möjligt, fast med högre nivå för att kunna driva högtalare. Eq och dsp-effekter undantagna givetvis.

Så enkelt är det faktiskt...

Sen att jag förklarade att man KAN bygga en förstärkare till att låta precis hur man vill, har ju inte med ovanstående att göra.

Eftersom du påstår att ALLA tillverkare väljer precis hur deras konstruktioner skall låta/färga ljudet så får jag nog säga att det känns relevant i sammanhanget.

Redigerat av Unregistered277056c3, 21 February 2012 - 16:29.

Postad 21 February 2012 - 16:21

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Sen att jag förklarade att man KAN bygga en förstärkare till att låta precis hur man vill, har ju inte med ovanstående att göra.

Postad 21 February 2012 - 16:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Nu skall jag hem och koppla in min nya Onkyoreceiver, 709 nån'ting. Jag vill verkligen att den skall låta sämre än min Sugden. Om inte så måste den ju då vara astronomiskt bra enligt placeboprincipen. :D Återkommer med en recention...

Postad 21 February 2012 - 16:26

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Tillverkarna strävar ju och påstår att just deras förstärkare låter exakt som sig bör, men så ligger det ju faktiskt inte till, eftersom förstärkare låter OLIKA.

Nu skall jag hem och koppla in min nya Onkyoreceiver, 709 nån'ting. Jag vill verkligen att den skall låta sämre än min Sugden. Om inte så måste den ju då vara astronomiskt bra enligt placeboprincipen. :D Återkommer med en recention...

Lycka till :)

Jag undrade helt uppriktigt om du menade det du skrev eller formulerade dig olyckligt.

Även om det är sant att både förstärkareoch högtalare "färgar" ljudet, så finns det knappast några vinster i att "klangmässigt matcha olika typer av färgningar" på det sätt du verkar förespråka.

Enda undantaget är möjligtvis att man kompenserar pucklar i en tveksam högtalares frekvensgång mha eq, men det är uppenbarligen inte det du menar.

Ditt antagande att alla kända tillverkarna medvetet skulle eftersträva ett "färgat ljud" är definitivt helt uppåt väggarna, och i verkligheten är det faktiskt precis tvärtom.

Vete fasen var du fått dina något märkliga idéer ifrån, men alla tillverkare av förstärkare eftersträvar så långt det går att utsignalen skall vara så lik insignalen som möjligt, fast med högre nivå för att kunna driva högtalare. Eq och dsp-effekter undantagna givetvis.

Så enkelt är det faktiskt...

Fel!, givetvis så finns det BARA fördelar med att matcha olika produkter i en anläggning till ett resultat som vederbörande starkt uppskattar, mer än en matchning som vederbörande inte uppskattar! enkelt!

Postad 21 February 2012 - 16:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tillverkarna strävar ju och påstår att just deras förstärkare låter exakt som sig bör, men så ligger det ju faktiskt inte till, eftersom förstärkare låter OLIKA.

Lycka till :)

Tack :)

Postad 21 February 2012 - 16:31

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Jag antar inte alls att dom olika företagen strävar efter ett färgat ljud, bara att deras ljud ÄR färgat i olika nivåer, märkena emellan.

Tex Hegel, låt oss säga att dom vill att deras förstärkare ska låta SÅ!, då konstruerar dom sin förstärkare till att låta just SÅ!.

Men Musical Fidelity vill att deras förstärkare ska låta SÅ ISTÄLLET!, och då tillverkar dom en förstärkare som låter SÅ ISTÄLLET!

Men vilken utav dessa förstärkare låter bäst?, och vilken färgar ljudet mest?

Och om du skulle fråga båda dessa två olika företag, så kommer båda två att hävda att just deras förstärkare låter bäst och mest neutralt korrekt.

Redigerat av dallan1981, 21 February 2012 - 16:34.

Postad 21 February 2012 - 16:33

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
@dallan1981

Snälla sluta med dina one liners och kom med något vettigt.

Edit: Snygga edits. Kom inte och säg att du inte skrev one liners nu bara :P

Redigerat av philipbtz, 21 February 2012 - 16:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.