Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denons receivers 2012

269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-1513 (Surroundförstärkare) 3 6,5 (1) Inga priser
Denon AVR-1713 (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Denon AVR-2113 (Surroundförstärkare) 4 8,36 (13) Inga priser
Denon AVR-2313 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) Inga priser
Denon AVR-3313 (Surroundförstärkare) 7 8,78 (8) Inga priser
Denon AVR-4520 (Surroundförstärkare) 7 8,62 (7) Inga priser
19 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 2 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 7 år sedan
inställningar denon avr 4520 ihopa med B&W cm5 (5 inlägg) 9 år sedan
Ingen HDMI-output (7 inlägg) 9 år sedan
Räcker förstärkaren till mina högtalare? (3 inlägg) 9 år sedan
nya högtalare eller ny förstärkare? (13 inlägg) 10 år sedan
Pioneer sc-lx77 eller Denon avr 4520 (2 inlägg) 10 år sedan
Denon AVR-3313 - Subwoofer problem - HJÄLP! (41 inlägg) 11 år sedan
Problem med min reciever. (0 inlägg) 11 år sedan
Testbänken ger svar--OnkyoTX-NR5010, PioneerSC-LX86, DenonAVR-4520 (26 inlägg) 11 år sedan
Dubbla subutgångar (11 inlägg) 11 år sedan
Onkyo TX-NR5010 vs Marantz AV7701/MM7055 kombo (16 inlägg) 11 år sedan
Denon 3313 vs X4000? (4 inlägg) 11 år sedan
Denon 2313 eller Yamaha RX-v773 (10 inlägg) 11 år sedan
Ny Reciever till Kef 2005.2 (30 inlägg) 12 år sedan
Bra hop-plock? (7 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-V771 eller Denon AVR-2113 ? (7 inlägg) 12 år sedan
Valet står mellan 3 recievers. Vill ni tycka till? (23 inlägg) 12 år sedan
Denons nya 13-serie (2 inlägg) 12 år sedan

Postad 09 september 2012 - 11:49

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
Om du har samma "bug" som jag har så, gå in i musikspelaren på telefonen alltså musik nere i högra hörnet på mobilen. Sätt igång en låt på mobilen och aktivera airplay. Pausa låten och kör sedan igång spotify. När jag gör detta tillvägagångssätt så funkar airplay på spotify för mig. Detta måste jag göra varje gång jag ska spela spotify airplay.

Redigerat av thomas79, 09 september 2012 - 11:50.

Postad 09 september 2012 - 12:22

Peter hobbybio
  • Peter hobbybio
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
thomas79: Ska testa, men så orkar man ju inte göra varje gång. Tror du din bug ligger hos spotify, apple eller denon?

Redigerat av Peter hobbybio, 09 september 2012 - 12:23.

Postad 09 september 2012 - 14:30

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 352 inlägg
  • 0
Kolossalt tunt med ingångar på de mindre modellerna. 1513 har klämterminaler för samtliga högtalare. Till och med Yamaha har riktiga terminaler för front på en 2000.- receiver. Besviken.

Postad 09 september 2012 - 19:43

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Kolossalt tunt med ingångar på de mindre modellerna. 1513 har klämterminaler för samtliga högtalare. Till och med Yamaha har riktiga terminaler för front på en 2000.- receiver. Besviken.

Tvivlar på att majoriteten av de som köper så billiga receivers ens vet vad en skruvterminal är, än mindre bryr sig om att deras nya maskin saknar det. Det är nog roligare att den håller god kvalitet på komponenterna, och låter bra. Men visst, det är väldigt skralt med ingångar! Frågan är dock om fler behövs i den prisklassen?

Redigerat av Libell, 09 september 2012 - 19:43.

Postad 11 september 2012 - 23:43

remindme
  • remindme
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vilka inställningar bör jag ha ljudmässigt på en 2113 om jag kör 2.0 med två stycken front högtalare? Kör framförallt musik och film via hdmi-macbook pro

Postad 17 september 2012 - 13:33

Ruergård
  • Ruergård
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har en fråga till er som äger en 2113 eller liknande modell där det finns ip-styrning. När jag har ip-styrningen igång och förstärkaren är avstängd så ger den ifrån sig ett högfrekvent pipande ljud. Inte högt men precis tillräckligt för att det skall bli irriterande.

Någon här som känner igen det?

Postad 17 september 2012 - 13:41

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Vilka inställningar bör jag ha ljudmässigt på en 2113 om jag kör 2.0 med två stycken front högtalare? Kör framförallt musik och film via hdmi-macbook pro

Om du inte har akustikbehandlat ditt rum, eller inte planerat akustikbehandla det, och ditt rum är litet med många reflekterande ytor, så är det förmodligen Audyssey-kalibrering som ger dig bäst ljud. Annars testa jämför Pure direct/direct mot stereo med audyssey påslaget efter en korrekt kalibrering. Du behöver även göra en korrekt kalibrering med ett stativ etc.

Har en fråga till er som äger en 2113 eller liknande modell där det finns ip-styrning. När jag har ip-styrningen igång och förstärkaren är avstängd så ger den ifrån sig ett högfrekvent pipande ljud. Inte högt men precis tillräckligt för att det skall bli irriterande.

Någon här som känner igen det?

Vad menar du med ip-styrning? Med en app i din iphone? Har aldrig varit med om att en Denon-förstärkare gett ifrån sig ett pipande ljud när den varit avstängd.

Postad 17 september 2012 - 13:50

Ruergård
  • Ruergård
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Vad menar du med ip-styrning? Med en app i din iphone? Har aldrig varit med om att en Denon-förstärkare gett ifrån sig ett pipande ljud när den varit avstängd.

IP-styrning var kanske fel ordval. IP-Kontroll är nog mer rätt. :)

Den känner av signaler automatiskt i standby. Den syns som en airplay enhet i standbyläge och väljer man att spela mot den enheten så väcks förstärkaren automatiskt utan att man behöver starta den med knapp på fronten eller fjärrkontrollen.

Är detta aktiverat så kommer det ett högfrekvent pip av någon anledning. Var en kille som haft problem med det på avsforum också. Jag har fått förstärkaren utbytt en gång på grund av detta men verkar som att det kanske inte hjälper. Utan att de beter sig så här? Verkar konstigt dock.

Postad 17 september 2012 - 15:16

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0
Jag har inte haft det problemet med vare sig 1912 eller 3312. Utöver Network Standby har alltid HDMI CEC varit påslaget också.

Postad 17 september 2012 - 20:25

Ruergård
  • Ruergård
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har inte haft det problemet med vare sig 1912 eller 3312. Utöver Network Standby har alltid HDMI CEC varit påslaget också.

Nej, det verkar ganska ovanligt. Otroligt störande dock.. Men är som sagt den andra maskinen med det här problemet jag har.

Postad 18 september 2012 - 06:32

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Nej, det verkar ganska ovanligt. Otroligt störande dock.. Men är som sagt den andra maskinen med det här problemet jag har.

Verkar väldigt ovanligt ja, och inget jag stött på heller. Varken med 3312 eller 3313. När du fick den första utbytt, kunde HiFi Klubben (där jag antar att du köpte den) också höra pipet? I så fall borde du kunna få nuvarande utbytt också utan strul :)

Postad 18 september 2012 - 09:24

Ruergård
  • Ruergård
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Verkar väldigt ovanligt ja, och inget jag stött på heller. Varken med 3312 eller 3313. När du fick den första utbytt, kunde HiFi Klubben (där jag antar att du köpte den) också höra pipet? I så fall borde du kunna få nuvarande utbytt också utan strul :)

Ja, pipet hördes ju även hos dem så det skall nog inte vara några konstigheter. Surt att släpa runt på den där klumpen bara.. Men är nog det som finns att göra. Får se vad dem säger.

Postad 18 september 2012 - 11:00

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
" Du behöver även göra en korrekt kalibrering med ett stativ etc."<---med detta menar du, kalibrera med högtalarna stående på sina stativ? Riktigt bra att veta för mig, faktiskt; eftersom jag är newbie, i köptagen, och behöver veta så mycket som möjligt - o planera så mycket som möjligt - innan jag kör igång. Har ju hört att man ska kalibrera med exakt samma förutsättningar som kommer råda vid lyssning; gäller bara att man kommer ihåg det också. Ständigt.

Postad 18 september 2012 - 11:33

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

" Du behöver även göra en korrekt kalibrering med ett stativ etc."<---med detta menar du, kalibrera med högtalarna stående på sina stativ? Riktigt bra att veta för mig, faktiskt; eftersom jag är newbie, i köptagen, och behöver veta så mycket som möjligt - o planera så mycket som möjligt - innan jag kör igång. Har ju hört att man ska kalibrera med exakt samma förutsättningar som kommer råda vid lyssning; gäller bara att man kommer ihåg det också. Ständigt.

Nej, han menar nog att mikrofonen ska stå på ett stativ. Men det är inte nödvändigt, och ibland ej heller möjligt. Kort guide till kalibrering: 1. Ställ i ordning rummet, så som det ska vara fram över. 2. Koppla in allting, och ställ högtalarna där de ska stå. 3. Koppla in mikrofonen, och placera den stadigt i öronposition där du kommer att sitta oftast, och kör en mätning. 4. Flytta mikrofonen till nästa ställe där du/familjen lyssnar, och kör en mätning till. 5. Upprepa föregående steg tills receivern än nöjd :) 6. Koppla ur mikrofonen och sätt igång en film/musik! Detta förfarandet fungerar för 90% av alla som inte har specialkrav. Vill man hitta den mest optimala placeringen för sin subwoofer exempelvis, finns det guider för detta också.

Postad 18 september 2012 - 11:34

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Jag menar att du ställer mikrofonen på ett stativ, typ kamerastativ. Så att den står både stadigt och pekar rakt upp. Fördel är om stativet har ett inbyggt vattenpass eller liknande så du vet att den verkligen står rakt upp.

Det finns många trådar på avsforum.com och även här på minhembio om hur man kalibrerar. Största felet många gör är att ställa mikrofonen på soffryggen nära bakväggen och sedan flytta mikrofonen flera meter till nästa lyssningsposition, medan man i realiteten borde flytta mikrofonen inom en radie av max en halvmeter.

Postad 18 september 2012 - 11:37

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Det finns många trådar på avsforum.com och även här på minhembio om hur man kalibrerar. Största felet många gör är att ställa mikrofonen på soffryggen nära bakväggen och sedan flytta mikrofonen flera meter till nästa lyssningsposition, medan man i realiteten borde flytta mikrofonen inom en radie av max en halvmeter.

+1, söker man på guider så finns det massor på internet. Även som du säger, så ska man ju inte gå och mäta i köket bara för att man lyssnar där ibland, utan det ska vara inom en radie av en meter typ från ursprungsplaceringen. Max en halvmeter har jag aldrig hört förr, men det kanske stämmer för verkligt kräsna.

Postad 18 september 2012 - 11:37

stroy
  • stroy
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Nu finns det Spotify till AVR-2113. Fick det igår.

Jag måste ha missat något, hur aktiverar jag denna funktionalitet, går in i menyn men kan inte se något och mig veterligen accepterade jag den senaste utskickade uppdateringen.

Så, hur får ni Spotify att lira? (och inte att förväxla spotify via airplay nu alltså)

Redigerat av stroy, 18 september 2012 - 11:40.

Postad 18 september 2012 - 11:51

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

+1, söker man på guider så finns det massor på internet. Även som du säger, så ska man ju inte gå och mäta i köket bara för att man lyssnar där ibland, utan det ska vara inom en radie av en meter typ från ursprungsplaceringen. Max en halvmeter har jag aldrig hört förr, men det kanske stämmer för verkligt kräsna.

Inom en meter går säkert också bra, men poängen är i alla fall att man inte ska sprida ut mikrofonen över ett för stort avstånd. När man läser manualerna får man lätt intrycket av att man ska sätta mikrofonen i de olika lyssningspositionerna, men det ger tyvärr inget bra resultat.

Jag kan bara tillägga att när jag själv först kalibrerade Audyssey så ställde jag mikrofonen på soffryggen. Den stod inte rakt upp och den stod nära bakväggen. Ljudet det resulterade var totalt outhärdligt. Jag fick direkt ont i öronen. Det är därför jag gärna delar med mig av mina kalibreringstips, eftersom när man gör det på ett korrekt sätt kan ett dåligt rum helt plötsligt förvandlas till ett ok rum. Men om man gör fel så vill man inte lyssna på musik under en lång tid framöver.

Sedermera har jag lärt mig lite mer om riktig akustik och försökt behandla rummet och uppnått ett ännu bättre resultat utan kalibrering, men det är en annan femma. Alla har inte tid och ork att göra det.

Redigerat av XavierJH, 18 september 2012 - 11:55.

Postad 18 september 2012 - 12:07

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
"Sedermera har jag lärt mig lite mer om riktig akustik och försökt behandla rummet och uppnått ett ännu bättre resultat utan kalibrering, men det är en annan femma. Alla har inte tid och ork att göra det. "<----tycker dessa åtgärder är betydligt mer intressanta och spännande än någon audyssey-kalibrering verkar :). Definitivt en del av nöjet. fast man lär nog verkligen vara ambitiös och lägga manken till för att uppskatta det.

Postad 18 september 2012 - 12:09

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 1
En favorit när det gäller instruktionsvideor för Audyssey (och andra liknande kalibreringsverktyg) är denna med Neil Davidson från AVForums.

http://www.youtube.c...h?v=okyNlhJ3Hvo

Sevärd, inte minst för hans underbara dialekt. :)

Postad 18 september 2012 - 18:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Finns på THX hemsida hur man ska placera mikrofonen. Typ placering 1 ska vara lyssningspositionen, 2 ska vara 60 cm till höger, position 3 ska vara 60 cm till vänster, 4 1 meter framför position 3, 5 60 cm till höger om 4, 6 60 cm till höger om 5. 7 bakom mellan position 1 och 2 och 8 bakom position 1 och 3. Ett krav är ju att man inte ska ha soffan mot väggen ;-) som de flesta har, även jag.

Postad 18 september 2012 - 22:42

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
"Ett krav är ju att man inte ska ha soffan mot väggen ;-)"<----ja, helt ärligt är det väl rätt korkat att gå emot en sån grundregel Gör man det, samtidigt som man inte har några problem med att lägga många, många tusen på ljud (vilket jag förutsätter att du gjort) så kanske man ska fundera lite?
Tack, dock, för positionstipsen; kan nog visa sig vara otroligt värdefullt! (y). Fast nog låter de lite skumma... Är väl till för folk som verkligen har en bio hemma (med biofåtöljer i flera rader).

Postad 19 september 2012 - 05:01

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

"Ett krav är ju att man inte ska ha soffan mot väggen ;-)"<----ja, helt ärligt är det väl rätt korkat att gå emot en sån grundregel Gör man det, samtidigt som man inte har några problem med att lägga många, många tusen på ljud (vilket jag förutsätter att du gjort) så kanske man ska fundera lite?
Tack, dock, för positionstipsen; kan nog visa sig vara otroligt värdefullt! (y). Fast nog låter de lite skumma... Är väl till för folk som verkligen har en bio hemma (med biofåtöljer i flera rader).

Nej, placeringen av micken bör inte göras på de fysiska sittplatserna, utan första mätning på sweet spot, sedan övriga på kanske 30-60cm i mönstret beskrivet ovan. Det är alltså bara viktigt att mäta många gånger och hyffsat nära första mätningen, INTE på olika sittplatser.

Postad 20 september 2012 - 19:38

remindme
  • remindme
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Upptäckte idag att jag har airplay och kan spela musik från min laptop via itunes och spotify(airfoil). Trodde man behövde en airport express. Jag undrar då om man kan ändra ljudinställningarna? Nu kan man endast ändra volymen. Behövs det om jag får fråga? Är rätt ny på detta.

Ett problem jag upplever är att ljudet går till max på förstärkaren varje gång airplay drar igång. Vilket är lite störigt. Går det fixa?

Postad 20 september 2012 - 23:26

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Upptäckte idag att jag har airplay och kan spela musik från min laptop via itunes och spotify(airfoil). Trodde man behövde en airport express. Jag undrar då om man kan ändra ljudinställningarna? Nu kan man endast ändra volymen. Behövs det om jag får fråga? Är rätt ny på detta.

Ett problem jag upplever är att ljudet går till max på förstärkaren varje gång airplay drar igång. Vilket är lite störigt. Går det fixa?

Ditt uppspelningsprogram (spotify) ska alltid ha volymen på max så att inte volymen ändras digitalt. Då receivern är fullt airplay-certifierad så betyder det att airfoil kommer styra receiverns volym, så sätt den inte på max. Om du ändrar volymen i receivern så kommer den även ändras i airfoil, så de två är synkade.

Postad 23 september 2012 - 10:09

remindme
  • remindme
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ditt uppspelningsprogram (spotify) ska alltid ha volymen på max så att inte volymen ändras digitalt. Då receivern är fullt airplay-certifierad så betyder det att airfoil kommer styra receiverns volym, så sätt den inte på max. Om du ändrar volymen i receivern så kommer den även ändras i airfoil, så de två är synkade.

Som du säger så är det bara att hålla koll på airfoils volym:)

Kan dock säga att jag är oerhört nöjd med ljudet när man spelar spotify via airplay + airfoils equaliser. Upplever det bättre än när man spelar från datorn med hdmi.

Postad 28 september 2012 - 20:27

Stingray468
  • Stingray468
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nu har det kommit en uppdatering till 2113, igen. Är det nån som vet var man hittar ändrings/fix loggen?

//Lasse

Postad 29 september 2012 - 17:46

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Någon som har köpt 4520 och har en åsikt?
Är sugen, men undrar om det är värt c:a dubbla summan mot en begagnad 4311...

Postad 30 september 2012 - 10:08

pear
  • pear
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0

Någon som har köpt 4520 och har en åsikt?
Är sugen, men undrar om det är värt c:a dubbla summan mot en begagnad 4311...

Tveksam om någon redan har lyckats köpa och få en 4520. I USA skall den släppas någon gång i oktober och i Sverige den 20 oktober. Däremot finns det antagligen folk som redan har beställt den. Lycka till med ditt beslut. När du har bestämt får du gärna dela med dig med vad du beslutade och varför det blev det beslutet.

Postad 01 oktober 2012 - 21:00

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Tveksam om någon redan har lyckats köpa och få en 4520. I USA skall den släppas någon gång i oktober och i Sverige den 20 oktober. Däremot finns det antagligen folk som redan har beställt den. Lycka till med ditt beslut. När du har bestämt får du gärna dela med dig med vad du beslutade och varför det blev det beslutet.

Aha, trodde att den redan fanns att köpa i Sverige. Då ser jag fram emot att läsa vad folk tycker om den om en månad eller så. :)

Postad 03 oktober 2012 - 11:28

dojitheman
  • dojitheman
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Ja, pipet hördes ju även hos dem så det skall nog inte vara några konstigheter. Surt att släpa runt på den där klumpen bara.. Men är nog det som finns att göra. Får se vad dem säger.

Ruergård! Jag har precis samma problem. Detta pipet är någonting som även finns hos mig. På min nyinköpta 2113. Otroligt störande! Jag har varit i kontakt med butiken, och skall titta in någon dag för omplåstring.
HiFi-klubben är som alltid bra på service!

Postad 28 oktober 2012 - 20:52

Unregistered9247388f
  • Unregistered9247388f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Samma pipljud här, som försvann när jag stängde av ip-kontroll. Får också gå tillbaka till Hifiklubben då. Irriterande.

Postad 29 oktober 2012 - 22:48

Stingray468
  • Stingray468
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Nu kan man endast ändra volymen. Behövs det om jag får fråga? Är rätt ny på detta.

Du kan ändra en del ljudinställningar i Denons app, men inte alla... Vill du kunna ställa in betydligt mer ska du ta ner appen DeRemote.

//Lasse

Postad 17 november 2012 - 16:08

samski
  • samski
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Har en 2113, får bara 2.1 ljud från Spotify. Går det att få från alla 5.1 høgtalare?

Postad 18 november 2012 - 10:24

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0

Har en 2113, får bara 2.1 ljud från Spotify. Går det att få från alla 5.1 høgtalare?

Håll in den gröna knappen och välj t.ex Multi CH Stereo.

Dock vet jag inte varför du skulle vilja det, musik är inspelad i 2 kanaler och är menad att uppspelas som så, alltså i höger och vänster kanal.

Postad 19 november 2012 - 19:32

samski
  • samski
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Håll in den gröna knappen och välj t.ex Multi CH Stereo.

Dock vet jag inte varför du skulle vilja det, musik är inspelad i 2 kanaler och är menad att uppspelas som så, alltså i höger och vänster kanal.

Tack för svar. Nej jag vet inte riktigt, bara vill känna hur det känns med musik från alla 5 :)

Postad 22 november 2012 - 22:27

Faffe
  • Faffe
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Köpte en 2113, och är nöjd hittills. Dock är det rätt irriterande med en "accelererande" volymkontroll, d.v.s. Håller man inne volymknappen i typ en sekund så är det maxvolym. Eller så stegar man 0,5 dB per tryck. Att höja t.ex. 10 dB är irriterande svårt. Går detta att ändra på något sätt?

Postad 23 november 2012 - 17:35

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Från AVS:

e. Master Volume Adjustment: Unlike perhaps your older receiver that was really loud at say 1/4 of the max volume scale, Denon AVRs use a logarithmic scale and will require the volume turned to roughly 2/3 of the maximum for average volume levels. Denon AVRs have two volume scales, the default being "relative" (XX12: -80db to +18db, XX13: -79.5db to +18db) and "absolute" (XX12: 0 to 99, XX13: 0 to 98), although note that the terms relative and absolute are no longer used in the XX13 manuals. If you have run AUTO SETUP, then average volume for most folks with 8Ω speakers and at least 87db+ efficiency, will be around -30db to -20db (51-61 absolute) for TV viewing and -20db to -10db (61-71 absolute) for movie watching. Each model has a "Volume Limit" that defaults to OFF although can be set to -20db (XX12: 61, XX13: 60), -10db (XX12: 71, XX13: 70), or 0db (XX12: 81,XX13: 80). Setting this to -10db (XX12: 71, XX13: 70) is a good idea to ensure that others in the house cannot raise the master volume too loud which might cause the AVR to shut down in protection mode or clip the speakers. To ensure the AVR doesn't shut down in protection mode, it's a good idea to not raise the volume above 0db (XX12: 81, XX13: 80) (little additional volume gained at the price of an extreme increase in power required). Also note that when adjusting the volume using the remote, it's better to tap the volume up/down buttons as pressing and holding it down for several seconds results in a HUGE change in volume. This is common to ALL stock Denon remotes.

Postad 13 december 2012 - 15:14

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Någon som jämfört Denon 4520 med exempelvis Onkyo 5010 ljudmässigt, vad sägs?

Postad 17 december 2012 - 16:08

virre
  • virre
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Hej
Jag har en AVR 2113 som jag kör med dali zensor 7 och det låter grymt bra.
Jag tror att du kommer bli mer än nöjd...

Jag kör samma setup som ovan och är inte alls lika nöjd.
Känns som receivern inte pallar med högtalarna - kan det vara så att Zensor 7 är för svårdrivna för AVR 2113?
Musik ska vi inte alls prata om, det låter rent ut sagt sk#t.
Jag har lagt ner många timmars kalibrering och följt alla Audessy guider som finns på avsforums.
Har gjort exakt likadant som på videon som Voz har lagt upp.
Jag kör musiken genom min PS3a med HDMI-kabel.

Filmtittandet är väl ok, men inte det bästa, det är musikbiten som jag inte får rätt på.
Hur kör ni andra när det kommer till musik, vilka inställningar etc.?

EDIT1: Kör föresten Zensor 7, Zensor 1, Zensor Vokal och Sub E-12F
EDIT2: Kan det vara värt att uppgradera till AVR 3313?

Redigerat av virre, 17 december 2012 - 16:11.

Postad 22 december 2012 - 12:38

Unregistered3e489959
  • Unregistered3e489959
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
svårt å tro zensor skulle va svårdrivna har dok inte lyssnat på dom.
Har själv den gamla iallafall 2310 å ett par ikon 7 mk2 å de låter bra,
Skulle tro ikon7 mk2 e lite mer beroende av styrka å kvalite än va zensor e dok bara ett påstående:P.

Förvisso har dom skalat ner 2313 rätt bra sen 2310 men i ditt fall skulle ja nog tro att där är någon inställning som spökar.
När man kör Audessy så ställer den även in förinställda ljud parametrar flat, multieq å allt va det heter (så det lyser massa röda å gröna lampor i displayn) ja har stängt av mitt helt å kör direct-läge eller stereo-läge med parametrarna avstängda, ändrat bas å treble inställningarna lite i stereo-läget.
så stänger man av dessa skumma förvalda ljudparametrarna så använder den bara använder avståndskorrektionen kanske akustik med fast inte hundra, å i mitt tycke låter det mer naturligt.
Så pröva stäng av dom förvalda Audessy inställningarna.
Sen tål det kanske å tillägga om du köpt högtalarna nyligen att en högtalare kräver inspelningstid sen vet ja inte om man kan ratta lite i ps3an med inställningar

Postad 22 december 2012 - 12:44

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
Det du kan göra är att trixa lite med högtalarplacering, pröva de i ett annat rum. Låter de lika illa där så är det bara att börja titta på andra högtalare. Byta förstärkare kommer knappast att rädda ett skitljud från att börja låta bra. Ett förstärkarbyte ger enligt mig bara eventuellt det sista lilla extra.

Har själv lyssnat på en av Zensor högtalarna på hifiklubben och de lät inget vidare enligt mig. Dock så är deras lyssningsrum också riktigt dåligt så det är lite svårt att sätta ett rättvist omdöme.

Postad 22 december 2012 - 13:27

Unregistered3e489959
  • Unregistered3e489959
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
tänkte skriva samma men ville inte såra några känslor men man får oftast va man betalar för.
men Dali gör ändå trevliga högtalare för en billig peng men sen fungerar det kanske inte för alla öron.
men med tanken iallafall för mej så lyssnar ja på sakerna innan ja köper å övervägar en del, mitt besök va väl sådär halvkul för omgivningen som va i butiken när ja skulle provlyssna för ja har väldigt bred mörk hård musik smak men hitta ett par efter drygt 2 timmer eller nått som ja gilla. å antar vederbörande gjort samma å fastnat för ljudet annars hade man i min mening inte köpt dom.

Postad 25 december 2012 - 01:29

precision
  • precision
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Airplay fungerar ej (längre) på min 3 dagar "gamla" 2113 - varför!?

Hade inga problem de första två dagarna att spela ex internetradio eller musik fr min Synology-NAS med hjälp av en iPad2 och iPhone 5, men nu är det bara tyst, inget ljud. Detta trots att jag ser Airplay-ikonen i båda i-enheterna och kan klicka på ikonen för att skicka ljudet vidare till 2113.

Såg ett par andra som haft samma problem men kan inte hitta någon som identifierat felet.

Postad 25 december 2012 - 21:06

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Airplay fungerar ej (längre) på min 3 dagar "gamla" 2113 - varför!?

Hade inga problem de första två dagarna att spela ex internetradio eller musik fr min Synology-NAS med hjälp av en iPad2 och iPhone 5, men nu är det bara tyst, inget ljud. Detta trots att jag ser Airplay-ikonen i båda i-enheterna och kan klicka på ikonen för att skicka ljudet vidare till 2113.

Såg ett par andra som haft samma problem men kan inte hitta någon som identifierat felet.

Dra ut strömsladden, sätt i den igen. Funkar? Om nej, starta om routern. Funkar? Om nej, kolla inställningarna. Kommer låt-titel osv upp på 2113-displayen, men utan ljud? Eller går det inte att ansluta till den alls?

Postad 26 december 2012 - 23:52

Unregistered308adfcc
  • Unregistered308adfcc
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har 2113, den har låst sig typ två gånger sedan jag köpt den (ca 2 veckor). OBS är detta vanligt? Jag fick dra ut sladden helt enkelt men frågan är varför och är detta orosmoment eller är jag paranoid :P

Postad 27 december 2012 - 17:03

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Airplay kan upplevas lite instabilt emellanåt, oftast beroende på router (i mitt fall en D-Link DIR 655), men ibland så måste även min AVR 3312:a vara strömlös ca 10-15 min för att få igång Airplay-funktionen. Ibland så räcker det med att man resettar I-device.
Beats me...

Postad 27 december 2012 - 19:41

virre
  • virre
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

svårt å tro zensor skulle va svårdrivna har dok inte lyssnat på dom.
Har själv den gamla iallafall 2310 å ett par ikon 7 mk2 å de låter bra,
Skulle tro ikon7 mk2 e lite mer beroende av styrka å kvalite än va zensor e dok bara ett påstående:P.

Förvisso har dom skalat ner 2313 rätt bra sen 2310 men i ditt fall skulle ja nog tro att där är någon inställning som spökar.
När man kör Audessy så ställer den även in förinställda ljud parametrar flat, multieq å allt va det heter (så det lyser massa röda å gröna lampor i displayn) ja har stängt av mitt helt å kör direct-läge eller stereo-läge med parametrarna avstängda, ändrat bas å treble inställningarna lite i stereo-läget.
så stänger man av dessa skumma förvalda ljudparametrarna så använder den bara använder avståndskorrektionen kanske akustik med fast inte hundra, å i mitt tycke låter det mer naturligt.
Så pröva stäng av dom förvalda Audessy inställningarna.
Sen tål det kanske å tillägga om du köpt högtalarna nyligen att en högtalare kräver inspelningstid sen vet ja inte om man kan ratta lite i ps3an med inställningar

Kan inspelningstiden påverka ljudet så avsevärt så att det blir en helt annan ljudbild när de väl spelats in?
Vad jag saknar nu är fyllighet, dynamik och den djupa basen. Kan detta komma med tiden?
Tydligen ska dessa högtalare kräva 60-70 timmar inspelningstid, och jag är iof rätt långt ifrån det.
Och nästa fråga är då, ska man helst spela musik på "normal" ljudnivå eller räknas även låg filmtittande till dessa 60-70 timmarna?

Postad 28 december 2012 - 11:22

Unregistered3e489959
  • Unregistered3e489959
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
ja tyckte ljudet blivit varmare luftigare å med dynamik i basen ju längre tiden gått i mina ikon mk2.
så ja det har en viss skillnad skulle ja vilja påstå.
nått man verkligen märker stor skillnad på e subbar iallafall.
tror inte det spelar någon större roll vilken volym man spelar på så länge membranen får jobba,
men man ska ju inte krämma på så det låter illa, dok ingen expert "vilket volym som e riktig vid inspellning".
men hörde du på lådorna innan du köpte dom i butik å fastnade för dom så bör dom komma till sin rätt så småningom, för upplever 23xx som en kompetent reciver vet dok inte hur dom nya e.

Postad 11 januari 2013 - 09:26

Unregistered226d81ce
  • Unregistered226d81ce
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ang Denon 2313 och flera HDMI out, som jag förstått det kan den skicka samma källa till två tv samtidigt (så man kan se tex samma fotbollsmatch i två rum samtidigt). Kan den skicka två oberoende input (säg TV och PS3) så att TV nr 1 visar TV och TV nr 2 visar PS3 samtidigt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.