Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 11 July 2012 - 12:54

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Personligen mår jag direkt illa när jag ser folk med dessa fåniga och anskrämligt fula hifi-möss på högtalarna.

Fattas bara ett par matchande shakti-stenar på cd-spelaren då....

Det stannar inte där, finns en del som påstår att de får bäst ljud då de har lagt stenarna under apparaterna. Då ska självklart stenen ha texten nedåt. annars låter det illa.

Redigerat av Viggan, 11 July 2012 - 12:56.

Postad 11 July 2012 - 12:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...du har juh en förstärkt signal till högtalarn men inget annat än högtalarns tillbaka slag som hjälper strömen ut igen vilket kan påverka ljudet negativt om man inte fått evakuerat den gamla tillräckligt fort...

...När spänningen minskar igen återvänder elementet mot mittläget igen. Så jag vet inte riktigt vad du menar med "tillbakapuls". Visst, systemets tröghet påverkar signalen så att den troligen inte blir identisk med den signal du hade haft utan last, men det är ju lite poänglöst att gräva i (man vill ju ha högtalare), och inget man kan "åtgärda" genom att jorda något.

MuZe har en (möjligtvis oavsiktlig) poäng.

Konen följer insignalens amplitud, men "den mekaniska fjäderkraften" som strävar att flytta konen till sitt neutralläge motverkar detta och genererar i sig en smula spänning i talspolen. Det här ingår givetvis i de egenskaper som gör en högtalare icke-ideal, dvs distorsion osv.

Har dock ingenting med jordning att göra, som Bittermelon redan påpekat.

...det finns folk som hävdar att jittret har annan inverkan. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns bättre och sämre DAC:ar och att det beror på olika faktorer. Och jag har hittat en som jag gillar bland det marknaden erbjuder med hjälp av min hörsel snarare än teorin bakom.

Självklart finns det bättre och sämre dac:ar, men det har med annat än jitter att göra.
Bra modeller hör man ofta ingen skillnad på, men usla kan sticka ut... :)

Postad 11 July 2012 - 13:09

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 2
Försöker komma på fler s.k. myter som jag läst om under mina år.

Jo det här har jag hört också;

Det ska låta bättre under natten än under dagen pga av nätstörningar. Sant eller falskt?

Postad 11 July 2012 - 13:17

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det ska låta bättre under natten än under dagen pga av nätstörningar. Sant eller falskt?

Allvarliga störningar, dvs spikar, dippar osv gör att det kan spraka och knäppa, men är sannolikt inte mer frekventa på natten. Övriga störningar filtreras lätt bort i nätaggregatet.

Postad 11 July 2012 - 13:20

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Allvarliga störningar, dvs spikar, dippar osv gör att det kan spraka och knäppa, men är sannolikt inte mer frekventa på natten. Övriga störningar filtreras lätt bort i nätaggregatet.

Du menar mindre på natten?
Visst kan stora företag med kraftig elförbrukning kunna störa nätet under dagtid eller?

Redigerat av Leif B, 11 July 2012 - 13:21.

Postad 11 July 2012 - 13:47

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Du menar mindre på natten?
Visst kan stora företag med kraftig elförbrukning kunna störa nätet under dagtid eller?

Företag som t.ex. stålverk kör dygnet runt och ljusbågsugnar är ett exempel på något som kan störa väldigt mycket. Jag tror iofs det var mer i begynnelsen, nu har de troligen säkrat sin elförsörjning på bättre vis. Men jag minns att när jag var liten blinkade belysningen i vårt hus i min hemstad var 40:e minut eller så när de smälte stål.

Har för mig jag såg en tråd på faktiskt eller hififorum där någon mätt upp ökade störningar direkt efter jobbet när folk körde igång sina hushållsapparater för att laga mat. Men om det sedan spelar roll, det är frågan... :)

Postad 11 July 2012 - 13:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

MuZe har en (möjligtvis oavsiktlig) poäng.

Konen följer insignalens amplitud, men "den mekaniska fjäderkraften" som strävar att flytta konen till sitt neutralläge motverkar detta och genererar i sig en smula spänning i talspolen. Det här ingår givetvis i de egenskaper som gör en högtalare icke-ideal, dvs distorsion osv.

Har dock ingenting med jordning att göra, som Bittermelon redan påpekat.

Vilket i mitt inlägg innefattas av "systemets tröghet" för förtydligande. :)

Jag är med på det du säger (får man inga bitfel borde det inte vara några problem), även jag har läst digitalteknik... ;) Men är ändå inte tillräckligt insatt för att debattera det på en djupt teknisk nivå, för det finns folk som hävdar att jittret har annan inverkan. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns bättre och sämre DAC:ar och att det beror på olika faktorer. Och jag har hittat en som jag gillar bland det marknaden erbjuder med hjälp av min hörsel snarare än teorin bakom.

Bra. :) Folk påstår en himla massa saker om allt möjligt, men det betyder inte att det måste finnas någon sanning i det bara för att diskussionen existerar (exempel är lätta att hitta). Skillnaden mellan DACar har helt enkelt inte med jitter i signalen att göra.

Postad 11 July 2012 - 14:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Bra. :) Folk påstår en himla massa saker om allt möjligt, men det betyder inte att det måste finnas någon sanning i det bara för att diskussionen existerar (exempel är lätta att hitta). Skillnaden mellan DACar har helt enkelt inte med jitter i signalen att göra.

Det finns flera faktorer och jag är ödmjuk inför min egen okunskap om jittrets alla aspekter, så jag utesluter inte det. :)

Postad 11 July 2012 - 16:36

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 1

Försöker komma på fler s.k. myter som jag läst om under mina år.

Jo det här har jag hört också;

Ingen aning om myten är sann eller ej, men att det låter bättre på natten kan också bero på att det är lägre bakgrundsvolym, framförallt om man bor i lägenhet. Även om man bor där det inte är trafik så väsnas alltid grannar och vibrationer/ljud finner vägar genom både rör och väggar.

Postad 11 July 2012 - 17:10

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 8
En fin myt är att dyra USb-kablar skulle få dacar att spela bättre. Såg det på en butiks hemsida, vilket jag gjorde att jag tog en halvtimmes omväg och betalade tio spänn mer för att köpa ett par tilltänkta högtalarfästen från en annan butik istället.

Postad 12 July 2012 - 12:44

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Ja jag har också en myt.
Det ska visst bli bättre ljud om man svarvar om sina cd-skivor eller målar med speciell touch runt kanten.
Stämmer dessa?

Jag testade pennorna från HIFI-klubben då det begav sig. Hade inte så avancerad anläggning, någon Denon-förstärkare till Snell-högtalare. Gjorde blindtest, min pappa bytte cd mellan en omålad och en målad. Jag lyckades pricka in den målade alla gånger det var den (tre gånger av ca. åtta). Jag vill minnas att jag bara tyckte det lär lite annorlunda de gångerna. Eller så var det bara slumpen.

Postad 12 July 2012 - 12:53

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag testade pennorna från HIFI-klubben då det begav sig. Hade inte så avancerad anläggning, någon Denon-förstärkare till Snell-högtalare. Gjorde blindtest, min pappa bytte cd mellan en omålad och en målad. Jag lyckades pricka in den målade alla gånger det var den (tre gånger av ca. åtta). Jag vill minnas att jag bara tyckte det lär lite annorlunda de gångerna. Eller så var det bara slumpen.

Alla ggr är inte slumpen.
Jag har inte testat direkt men det handlade väl om något om laserns reflektioner har jag för mig.

Myt eller inte ja vad ska man tro om du lyckades så bra.

Postad 12 July 2012 - 12:59

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Någon som har testat att använda spikes eller mjuka saker under högtalarna?

Kanske ingen myt men där är det väl någon skillnad eller?

Postad 12 July 2012 - 13:08

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Teorin är att en del av laserstrålen (som ligger i det röda området på en CD-spelare), totalreflekteras när den når polykarbonat-skiktet och går ut i periferin. Där återreflekteras den delvis tillbaka mot centralstrålen som gör att fotodioden som skall läsa den reflekterade laserstrålen får problem. Felkorrektionen går in oftare, och felkorrektion anses låta "sämre". Genom att måla periferin med grön färg (som är komplementfärgen till rött) så absorberas en stor del av strö-laserljuset. Tanken är då att den minskade andelen nödvändiga felkorrektion får det att låta bättre. Att svarva kanten sneställt är samma tänk. Det finns också gröna ringar att trä på längst ut. Kan inte bedöma själv om allt detta fungerar. Men det finns alltså en fysikalisk/teknisk förklaring. Det är inte bara hokus-pokus.

Postad 12 July 2012 - 13:09

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Det är dock ingen myt utan för mig bevisat utom allt tvivel. Parkettgolv på betongplatta. Kör Sonic Designs under mina hgtl.

Postad 12 July 2012 - 13:13

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det är dock ingen myt utan för mig bevisat utom allt tvivel. Parkettgolv på betongplatta. Kör Sonic Designs under mina hgtl.

Vetenskap är fantastiskt. Då skulle du välja helt rätt vid en blindtest?

Postad 12 July 2012 - 13:17

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Är det en myt att man inte ska ställa elektroniken över varandra?
Dvs att detta kan påverka resultatet?

Postad 12 July 2012 - 13:18

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Vetenskap är fantastiskt. Då skulle du välja helt rätt vid en blindtest?

Jag kan ännu bättre, jag behöver inte ens lyssna på dem jag kan med övertäckta ögon sätta ett finger på en SD fossing å en spikfossing å säga rätt varenda gång!

Postad 12 July 2012 - 13:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag kan ännu bättre, jag behöver inte ens lyssna på dem jag kan med övertäckta ögon sätta ett finger på en SD fossing å en spikfossing å säga rätt varenda gång!

Den blev det många :lol: för. Tack.

Postad 12 July 2012 - 13:26

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Någon som har tips om nånting som faktiskt är vettigt att ställa på högtalar? Eller, på subwoofers egentligen. katten låg nyss och kaskadspydde på min nya subba, vore nog bra om hon undvek att vara på den i framtiden :P

Postad 12 July 2012 - 13:28

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
I mitt hem, med min anläggning blev jag av med stomljud från parketten med hjälp av SD fossingar, la även till betongplatta under vardera Hgtl senare, blev ännu bättre även om skillnaden var mindre.

Postad 12 July 2012 - 13:29

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Någon som har tips om nånting som faktiskt är vettigt att ställa på högtalar? Eller, på subwoofers egentligen. katten låg nyss och kaskadspydde på min nya subba, vore nog bra om hon undvek att vara på den i framtiden :P

Spikmatta? Mynta?

Postad 12 July 2012 - 13:41

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

spikmatta shakti som du "gömmer" under nått supertunnt tyg som harmoniserar med inredningen.
Snabb inlärningskurva = minimal pain för kissen, och subben får vara ifred.
Efter någon vecka kan du testa att ta bort mattan, men låt tyget vara kvar.

Postad 12 July 2012 - 13:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

spikmatta shakti som du "gömmer" under nått supertunnt tyg som harmoniserar med inredningen.

En skål hundurin kanske? ;)

Postad 12 July 2012 - 13:57

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Det där typiska trixet med en vattenspruta för blommor kan funka med ;-)

Postad 12 July 2012 - 14:07

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

På katten eller subban? :D

Postad 12 July 2012 - 14:09

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

På katten eller subban? :D

Ja det är frågan, frugan har en förkärlek med blomkrukor och skit på allt som är plant och mer än 30 cm högt.

Postad 12 July 2012 - 14:10

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Ja det är frågan, frugan har en förkärlek med blomkrukor och skit på allt som är plant och mer än 30 cm högt.

Köp mina Energy Veritas 2.4i så är det slut med det, de har rundade toppar så där går det inte att ställa krukor. ;)

Redigerat av d00m, 12 July 2012 - 14:11.

Postad 12 July 2012 - 14:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har man mycket resonanser som sprider sig från högtalare till golv så kan det vara en idé. Har du inte det från början så lär du inte höra någon större skillnad.

Är det en myt att man inte ska ställa elektroniken över varandra?
Dvs att detta kan påverka resultatet?

Man borde ju kunna mäta magnetfällt och störningar. Men sedan om dessa fält och störningar påverkar eller påverkas av utrustningen intill kan kanske vara svårare att avgöra.
Det är ju därför tillverkarna av "seriösa" Hi-Fi riggar vill dela upp komponenterna i sina egna chassin (DAC, försteg, slutsteg, processor, mm, mm).
Så man skulle nästan kunna argumentera för att du redan separerat på komponenterna, så varför separera dem ytterligare?! :)

Postad 12 July 2012 - 14:48

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Spikmatta? Mynta?

Hm. är det kanske sådant man har spikes till :P

jag kan ju klippa till vi har hemma nu. Så räcker biten som blir över om jag köper en subba till :)

Njae, egentligen inget vidare. Det lär dom bara att inte passa på förens ingen ser.

Postad 12 July 2012 - 14:50

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Denna ser ju mysko ut :)

PMR Premium

2190 Euro!!!!!!

Redigerat av Unregistered6dec62d4, 12 July 2012 - 14:52.

Postad 12 July 2012 - 14:54

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

PMR Premium

2190 Euro!!!!!!

Snygg - om du bor i Glimmingehus :lol:

Postad 12 July 2012 - 14:55

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Snygg - om du bor i Glimmingehus :lol:

Japp, krävs nog det :)

Postad 12 July 2012 - 15:00

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

PMR Premium

2190 Euro!!!!!!

Såg den i någon tidning, ren galenskap enligt mig. Inte för att jag lyssnat på resultatet av den, men nog kan man lägga 20 laxar på något vettigare?!

Postad 12 July 2012 - 15:11

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Såg den i någon tidning, ren galenskap enligt mig. Inte för att jag lyssnat på resultatet av den, men nog kan man lägga 20 laxar på något vettigare?!

Ja, jag fattar inte riktigt hur den ska kunna fungera :)

Postad 12 July 2012 - 15:14

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Mega fån?

Postad 12 July 2012 - 15:15

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Nirvana!!

Måste ju vara världens dyraste passiva grenuttag, 4 uttag för bara 55´000:-

http://www.technolog...id=2297&lang=EN

Den innehåller bl.a följande * box is filled with Green carborundum, Tourmaline powder and natural quartz powder to eliminate noise and static electricity without no contact and non-magnetism. *

Duttar in denna utfästelse också: It eliminates noise buy it takes away feeling of restraint and energy feel from the sound

Snälla säg att det finns seriösa vetenskapliga belägg för denna!!!

Postad 12 July 2012 - 15:16

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Det är en resonator, jag tror principen är att den ska resonera ihop med musiken på något vis. Men varför, ja det är frågan.

Postad 12 July 2012 - 15:16

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Mega fån?

:D

Postad 12 July 2012 - 15:22

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Det är en resonator, jag tror principen är att den ska resonera ihop med musiken på något vis. Men varför, ja det är frågan.

Läste detta i en tidning:

PMR Premium är en helt unik produkt som är resultatet av många års forskning i material och utformning.
Det mycket speciella bronset som används är liknande det som används i kyrkklockor och är nyckeln till att PMR kan leverera musikaliska övertoner i hela frekvensområdet. Ingen annan produkt på marknaden kan jämföras med PMR då den inte förändrar klangen i musiken, utan bara kompletterar den på ett korrekt sätt.
PMR är helt okänslig för placering i rummet och lyfter vilken anläggning som helst, oavsett prisnivå.

Postad 12 July 2012 - 15:31

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Postad bild

Jag tror för all del på rumslig akustisk som en huvudaktör i hifi världen.

Men en knölig äggkopp i platinum för väggmontage för €2500:- måste väl ändå vara lite....hmmmm...analt.

Postad 12 July 2012 - 15:33

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Postad bild

Jag tror för all del på rumslig akustisk som en huvudaktör i hifi världen.

Men en knölig äggkopp i platinum för väggmontage för €2500:- måste väl ändå vara lite....hmmmm...analt.

Hehehe, tror det är samma företag som säljer PMR Premium. Såg dom iaf på samma sida :)

Postad 12 July 2012 - 15:47

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Läste detta i en tidning:

PMR Premium är en helt unik produkt som är resultatet av många års forskning i material och utformning.
Det mycket speciella bronset som används är liknande det som används i kyrkklockor och är nyckeln till att PMR kan leverera musikaliska övertoner i hela frekvensområdet. Ingen annan produkt på marknaden kan jämföras med PMR då den inte förändrar klangen i musiken, utan bara kompletterar den på ett korrekt sätt.
PMR är helt okänslig för placering i rummet och lyfter vilken anläggning som helst, oavsett prisnivå.

Låter som en måste grej för audiofilen !

Postad 13 July 2012 - 17:40

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Pure Audio.

Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad alls om Pure Audio är aktiverat eller ej på min Oppo BDP-93. Jag har testat allt ifrån 192kbit/s till att tanka ner hi-res musik ifrån HDTracks. Dom gångerna jag har testat det så har jag inte märkt någon direkt skillnad. Vet inte om det är mitt system som inte räcker till?

Postad 13 July 2012 - 18:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Är det en myt att cd:n skall stå under förstårkaren om man staplar? Ja , alltså med min förstärkare är det fan ingen myt. Cd:n skulle smälta! Men annars, med normalvarma förstärkare?

Redigerat av laddie15, 13 July 2012 - 18:06.

Postad 13 July 2012 - 18:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Är det en myt att cd:n skall stå under förstårkaren om man staplar? Ja , alltså med min förstärkare är det fan ingen myt. Cd:n skulle smälta! Men annars, med normalvarma förstärkare?

Läste något om att transformatorn i en förstärkare kan påverka omgivningen, men värme? Ja kanske..

Postad 13 July 2012 - 18:23

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 1
har man inte placerat hi-fi/hemabion i rummet enligt feng shui så kommer det aldrig att låta bra, för du är inte i harmoni när du lyssnar

Redigerat av fristil, 13 July 2012 - 18:28.

Postad 13 July 2012 - 18:36

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

har man inte placerat hi-fi/hemabion i rummet enligt feng shui så kommer det aldrig att låta bra, för du är inte i harmoni när du lyssnar

Det stämmer på mig. Allt ska vara på sin plats.

Postad 13 July 2012 - 18:49

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Det stämmer på mig. Allt ska vara på sin plats.

jo men har du enligt feng shui. högtalarna till norr, soffan i väster, vilka färger du ska ha på väggen, osv? Eller vad det nu kan vara. Har du tagit in en expert som gett sitt utlåtande?

Redigerat av fristil, 13 July 2012 - 18:51.

Postad 13 July 2012 - 18:58

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Dessa pennor har jag använt mycket för de förbättrar tydligheten på ljudet från CD-skivor. Först började jag faktiskt med svart målarfärg och en liten pensel innan pennorna fanns. Det gällde att vara stadig på handen med penseln. De som inte har testat detta borde göra det. Billig förbättring av ljudet.
Lite synd att bra grejor faller i glömska.

Redigerat av Ljudligt, 13 July 2012 - 19:01.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.