TV-licens och public service, bra eller anus?
313 svar till detta ämne
Postad 15 November 2018 - 14:59
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Hmm, nya skatten börjar gälla från 1 januari 2019, dör nån då i januari 2019 så skall den avlidne betala för hela 2019. Absurt tycker jag. Eller ligger det till på annat vis?
Såsom jag har förstått det så får den avlidne betala den skatten som vederbörande är skyldig till. Dvs den skatten baseras på den beskattade förvärvsinkomst mellan 1a januari tills det att man har gått bort iom att deklarationen sker på årsbasis. Maxtaket är fortfarande detsamma, men dör man under det första halvåret och inte har överdrivet hög lön borde man hamna under det.
Vad tycker du är konstigt med detta?
Postad 15 November 2018 - 15:05
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Såsom jag har förstått det så får den avlidne betala den skatten som vederbörande är skyldig till. Dvs den skatten baseras på den beskattade förvärvsinkomst mellan 1a januari tills det att man har gått bort iom att deklarationen sker på årsbasis. Maxtaket är fortfarande detsamma, men dör man under det första halvåret och inte har överdrivet hög lön borde man hamna under det.
Vad tycker du är konstigt med detta?
Skatten dras per månad. Om nån dör i januari så dras skatten på dennes månadsinkomst. Sen borde det räcka tycker jag. Varför skall dödsboet betala skatt för resten av året?
Redigerat av Buddypresley, 15 November 2018 - 15:06.
Postad 15 November 2018 - 15:14
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
TV-avgiften kommer väl snarare att baseras på vad du tjänar per år, så om du bara tjänar in pengar under en månad är det också det du deklarerar för och därefter vad skatteverket kan dra. Ser inget konstigt med det alls men som sagt är dina halmstrån rätt uppenbara.
Postad 15 November 2018 - 15:18
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
TV-avgiften kommer väl snarare att baseras på vad du tjänar per år, så om du bara tjänar in pengar under en månad är det också det du deklarerar för och därefter vad skatteverket kan dra. Ser inget konstigt med det alls men som sagt är dina halmstrån rätt uppenbara.
När upphör skyldigheten att betala public service-avgift?
6 § Public service-avgift ska betalas till och med det år den avgiftsskyldige
avlider. Det som skulle ha gällt för den avlidne ska för dödsåret
tillämpas för dödsboet. https://www.regering....-201718261.pdf
Sen skriver Expressen:
I den nya lagen står det att tv-avgiften ska betalas av dödsboet till den avlidne hela året dödsfallet inträffat.
Den som dör i januari betalar alltså tv-avgiften i ytterligare tolv månader, via sina anhöriga.
https://www.expresse...lla-ska-betala/
Postad 15 November 2018 - 15:28
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Förstår inte problemet... är man död så lär man ju ändå inte bry sig om man betalar för public service eller inte!
Postad 15 November 2018 - 15:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Förstår inte problemet... är man död så lär man ju ändå inte bry sig om man betalar för public service eller inte!
Jag som död bryr mig inte men mina anhöriga får betala
Postad 15 November 2018 - 15:34
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Eftersom det går genom dödsboet så betalar inte dina anhöriga något.
Postad 15 November 2018 - 15:41
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag som död bryr mig inte men mina anhöriga får betala
Det dras en slutskatt från dödsboet. Det är inte så att anhöriga behöver betala per månad året ut.
Postad 15 November 2018 - 15:45
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3608 inlägg
Låter rimligt. Antar det fungerar på liknande sätt med den obligatoriska begravningsavgiften, eller har jag fel?
Postad 15 November 2018 - 15:46
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Eftersom det går genom dödsboet så betalar inte dina anhöriga något.
Dom pengarna vill jag att mina anhöriga skall ha och inte gå till TV-skatten för resten av året. Det naturliga är ju att TV-skatten avslutas vid själva dödsfallet eller samma månad. Som det kommer att bli nu är ju som att man har en uppsägningstid på återstående kalenderår.
Det dras en slutskatt från dödsboet. Det är inte så att anhöriga behöver betala per månad året ut.
Stämmer inte detta då? Har du andra uppgifter att visa?
När upphör skyldigheten att betala public service-avgift?
6 § Public service-avgift ska betalas till och med det år den avgiftsskyldige
avlider. Det som skulle ha gällt för den avlidne ska för dödsåret
tillämpas för dödsboet. https://www.regering....-201718261.pdf
Sen skriver Expressen:
I den nya lagen står det att tv-avgiften ska betalas av dödsboet till den avlidne hela året dödsfallet inträffat.
Den som dör i januari betalar alltså tv-avgiften i ytterligare tolv månader, via sina anhöriga.
https://www.expresse...lla-ska-betala/
Postad 15 November 2018 - 15:51
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Du har upprepat det där tre gånger nu.
7906ab632a6d77873ae6bc57a80c6d29.jpg 13.13K
1 Antal nerladdningar
Postad 15 November 2018 - 15:57
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Ja, för ingen kommenterar uppgifterna som jag visar. Det läggs bara fram andra uppgifter utan källor.
Postad 15 November 2018 - 16:00
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
En demokrati bygger i ganska hög utsträckning på tvång så det känns som ett ganska stort felslut i din logik tyvärr. 🙈😊
Postad 15 November 2018 - 16:03
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
En demokrati bygger i ganska hög utsträckning på tvång så det känns som ett ganska stort felslut i din logik tyvärr.
Vem var detta ämnat till?
Postad 15 November 2018 - 16:14
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Dom pengarna vill jag att mina anhöriga skall ha och inte gå till TV-skatten för resten av året. Det naturliga är ju att TV-skatten avslutas vid själva dödsfallet eller samma månad. Som det kommer att bli nu är ju som att man har en uppsägningstid på återstående kalenderår.
Det vore ju egentligen rätt konstigt att exkludera vissa skatter för ett dödsbo ändå och för att slippa byråkratiska problem är det gissningsvis enklare att låta det hela följa med på den sista deklarationen.
Sedan har jag väldigt svårt att se vad du eller dina närstående tar skada av, men din problemformulering grundar sig minst sagt i existentiella frågor som du uppenbarligen inte kan hantera på ett särskilt bra sätt. Eller så ser du dig själv som extremt oviktig för dina anhöriga eftersom du gnäller om att de kommer att gå miste om en tusenlapp (på sin höjd) när du går bort, även om mycket av dina tillgångar ändå kommer att skattas bort och finansiera begravningen. Dör man så... dör man.
Postad 15 November 2018 - 16:20
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
När jag snabbt skummat igenom vad som blivit beslutat så framgår det ju rätt tydligt, till o med i det som Expressen skriver, att det är en preliminär skatt som beräknas på föregående inkomstår. Det bör ju med allra största säkerhet innebära att ett dödsbo som behöver betala in "licenskatten" även om personen det gäller är död kommer få tillbaka skatten som skatteåterbäring när taxeringen är fastställd. Detta precis som vilken annan skatt som helst. Ser inga större konstigheter i det här
Redigerat av Pinnen, 15 November 2018 - 16:21.
Postad 15 November 2018 - 16:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Det vore ju egentligen rätt konstigt att exkludera vissa skatter för ett dödsbo ändå och för att slippa byråkratiska problem är det gissningsvis enklare att låta det hela följa med på den sista deklarationen.
Sedan har jag väldigt svårt att se vad du eller dina närstående tar skada av, men din problemformulering grundar sig minst sagt i existentiella frågor som du uppenbarligen inte kan hantera på ett särskilt bra sätt. Eller så ser du dig själv som extremt oviktig för dina anhöriga eftersom du gnäller om att de kommer att gå miste om en tusenlapp (på sin höjd) när du går bort, även om mycket av dina tillgångar ändå kommer att skattas bort och finansiera begravningen. Dör man så... dör man.
Bra, då har du förstått till slut att skatten skall betalas för året ut. Ett steg på vägen. 
Då återstår det att tycka om det är rimligt eller ej. Jag tycker inte det. Jag vill inte betala för Spotify året ut heller som död, eller bilskatt, eller...
När jag snabbt skummat igenom vad som blivit beslutat så framgår det ju rätt tydligt, till o med i det som Expressen skriver, att det är en preliminär skatt som beräknas på föregående inkomstår. Det bör ju med allra största säkerhet innebära att ett dödsbo som behöver betala in "licenskatten" även om personen det gäller är död kommer få tillbaka skatten som skatteåterbäring när taxeringen är fastställd. Detta precis som vilken annan skatt som helst. Ser inga större konstigheter i det här
Då har du inte läst allt som står i Expressen. Jag vill inte länka igen för då blir vissa ledsna på mig
Postad 15 November 2018 - 16:26
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Bra, då har du förstått till slut att skatten skall betalas för året ut. Ett steg på vägen. 
Jag har aldrig påstått att skatten betalas "året ut". Däremot har jag varit väldigt tydlig från första början att deklarationer görs en gång om året och således är det inte konstigt att man inkluderar TV-avgiften även det året som personen i fråga dör.
TV-avgiften baseras fortfarande på den förvärvsinkomst man har fått in under året och om du dör i januari måste du ha en jäkla bra lön eller pension för att komma upp 1307 kr i TV-avgift för det året.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 15 November 2018 - 16:27.
Postad 15 November 2018 - 16:27
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Då återstår det att tycka om det är rimligt eller ej. Jag tycker inte det. Jag vill inte betala för Spotify året ut heller som död, eller bilskatt, eller...
Då har du inte läst allt som står i Expressen. Jag vill inte länka igen för då blir vissa ledsna på mig
Jo, jag har läst precis allt som Expressen skriver. Jag tror det är du som inte förstår det svenska skattesystemet....
Det finns preliminär skatt och det finns slutlig skatt, du kan ju börja där
Redigerat av Pinnen, 15 November 2018 - 16:31.
Postad 15 November 2018 - 17:05
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Jo, jag har läst precis allt som Expressen skriver. Jag tror det är du som inte förstår det svenska skattesystemet....
Det finns preliminär skatt och det finns slutlig skatt, du kan ju börja där
Ok, om jag inte förstår, kan du förklara för mig då vad Expressen menar med detta: I den nya lagen står det att tv-avgiften ska betalas av dödsboet till den avlidne hela året dödsfallet inträffat.
Den som dör i januari betalar alltså tv-avgiften i ytterligare tolv månader, via sina anhöriga
Postad 15 November 2018 - 17:09
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Eftersom skatter redovisas på årsbasis så är det inte särskilt konstigt att den är inkluderad även det året som du dör. Däremot baseras den fortfarande på din förvärvsinkomst under den tiden som du lever, alltså betalar du inte TV-avgift året ut när du dör.
Expressen klargör för övrigt att det betalas av dödsboet, som i juridiska termer ses som en person.
Postad 15 November 2018 - 17:11
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Ja, som en preliminär skatt som sen regleras när den slutliga skatten beräknas. Precis det som händer när du deklarerar o får en restskatt att betala eller en skatteåterbäring tillbaka
Postad 15 November 2018 - 17:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Expressen är ungefär lika seriösa som Aftonbladet, dvs inte alls. Det låter naturligtvis värre när de skriver som de gör, vilket ger fler klick på hemsidan, och fler sålda tidningar.
Det är därför det är bra med... ja just det
Postad 15 November 2018 - 17:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Så var står det som pinnen och filmsamlaren säger i sina senaste inlägg? Kan ni länka vad som gäller vid dödsfall? Jag hittar inget mer än det som står i Expressen och på regeringens hemsida.
Postad 15 November 2018 - 17:47
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Expressen är ungefär lika seriösa som Aftonbladet, dvs inte alls. Det låter naturligtvis värre när de skriver som de gör, vilket ger fler klick på hemsidan, och fler sålda tidningar.
Det är därför det är bra med... ja just det 
Ja så därför är det bra om du kan visa var man kan läsa vad som gäller
Postad 15 November 2018 - 17:51
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Det krävs faktiskt rätt lite för att förstå vad som menas, såvida man kan förstå begreppen.
Skatten är preliminär. Avgiften baseras på den beskattade förvärvsinkomsten. När du dör (eller åtminstone klassas som död i juridisk mening) får du normalt sett ingen förvärvsinkomst efter det. Alltså kommer den avgiften som tas ut enbart att motsvara den tiden du lever eftersom eventuella överskott kommer tillbaka på skatteåterbäringen.
Frågor på det?
Postad 15 November 2018 - 17:55
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Det krävs faktiskt rätt lite för att förstå vad som menas, såvida man kan förstå begreppen.
Skatten är preliminär. Avgiften baseras på den beskattade förvärvsinkomsten. När du dör (eller åtminstone klassas som död i juridisk mening) får du normalt sett ingen förvärvsinkomst efter det. Alltså kommer den avgiften som tas ut enbart att motsvara den tiden du lever eftersom eventuella överskott kommer tillbaka på skatteåterbäringen.
Frågor på det?
Kan du länka var man kan läsa om dödsfall i samband med den nya TV-avgiften?
Postad 15 November 2018 - 17:58
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Du har själv länkat till den sidan som har all info du behöver.
Postad 15 November 2018 - 18:03
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Du har själv länkat till den sidan som har all info du behöver.
Expressen eller regeringssidan? För övrigt så skickade jag frågan om detta till radiotjänst via chatt men dom kunde inte besvarafrågan. Dom hänvisade till skatteverket.
Redigerat av Buddypresley, 15 November 2018 - 18:06.
Postad 15 November 2018 - 18:06
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Är ju helt vanliga skatteregler som gäller o inget specifikt för ”licensskatten”. Den fungerar som vilken skatt som helst. I princip all skatt du ”betalar” under året är preliminärt beräknad, sen sker en slutlig beräkning i samband med deklarationen året efter, en beräkning som ger ett underskott = restskatt, överskott = skatteåterbäring. Expressen skriver ju till o med att det är en preliminärt beräknad skatt
Det som uppenbarligen har diskuterats vad gäller den nya hanteringen är om man skulle stoppa den preliminära debiteringen eller inte vid dödsfall. Nämns ju också i expressen artikel. Men fortfarande handlar det här mest om skillnaden mellan utgift och kostnad
Du får gå in på skatteverkets hemsida o läsa på 😃
Redigerat av Pinnen, 15 November 2018 - 18:11.
Postad 15 November 2018 - 18:11
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Är ju helt vanliga skatteregler som gäller o inget specifikt för ”licensskatten”. Den fungerar som vilken skatt som helst. I princip all skatt du ”betalar” under året är preliminärt beräknad, sen sker en slutlig beräkning i samband med deklarationen året efter, en beräkning som ger ett underskott = restskatt, överskott = skatteåterbäring. Expressen skriver ju till o med att det är en preliminärt beräknad skatt
Du får gå in på skatteverkets hemsida o läsa på
Jag hade aldrig reagerat på detta om jag inte läst vad som stod i Expressen. Tror att det snart kommer att redas ut vad som gäller, är nog fler än jag som undrar.
Postad 15 November 2018 - 18:16
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Men vad betyder detta då?
– Det där hade vi ganska mycket diskussioner kring. Men det är så här det fungerar med alla typer av skatter. Skattejuristerna som tittade på detta bedömde inte att det fanns någon rimlighet att ha någon annan typ av reglering i detta fall, säger Anna-Karin Adolfsson.
Postad 15 November 2018 - 18:26
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Precis vad det står. Licenskatten behandlas precis som vilken annan skatt som helst. Den preliminärt beräknade skatten betalas under hela ”dödsåret”. Sen regleras detta i samband med dödsboets deklaration året efter. Har dödsboet då betalat in för mycket preliminär skatt, vilket man med stor sannolikhet har gjort så får man det som skatteåterbäring. Som sagt var så fungerar det på exakt samma sätt som för dig och din skatt och deklaration. Har du betalt in för mycket skatt under beskattningsåret så får du tillbaka den som skatteåterbäring året efter. Det här är verkligen ingen hokus pokus.😄
Postad 15 November 2018 - 18:30
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Incitament för att öka meddellivslängden: "****, har betalat TV-skatten hela året, inte fan ska jag dö i januari då. Hjärtinfarkten får vänta!" ...
Spontant anser jag detta vara en tveksam idé rent ideologiskt med avseende på den oberoende televisionen. Däremot en mycket mycket mer kostnadseffektiv lösning på att få in pengar till PS.
Jag är vidare övertygad om att fusket var/är enormt utbrett framförallt bland studenter (anekdotisk bevisföring hävdas: 80% av mina korridorsgrannar hade TV, men exakt 0% betalade TV-avgift; när ryktet gick om att TV-pejlingen var ute så sprang folk hem och stängde fönster och dörrar och slängde filtar över TVn...), och alltså inte alls så hemskt för den enskilde studenten. Problemet för den enskilde studenten är att nu kommer denne inte undan.
edit: men korridorsboende var faktiskt en gråzon om TV-avgiften skulle betalas överhuvudtaget; men minns inte vad det koms fram till..
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 15 November 2018 - 18:34.
Postad 15 November 2018 - 19:01
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Precis vad det står. Licenskatten behandlas precis som vilken annan skatt som helst. Den preliminärt beräknade skatten betalas under hela ”dödsåret”. Sen regleras detta i samband med dödsboets deklaration året efter. Har dödsboet då betalat in för mycket preliminär skatt, vilket man med stor sannolikhet har gjort så får man det som skatteåterbäring. Som sagt var så fungerar det på exakt samma sätt som för dig och din skatt och deklaration. Har du betalt in för mycket skatt under beskattningsåret så får du tillbaka den som skatteåterbäring året efter. Det här är verkligen ingen hokus pokus.
Olika bud nu. Expressen och du säger en sak och så säger skatteverket en annan. Detta är svaret från skatteverket, saxat från deras FB-sida:
Public service-avgiften regleras av den beskattningsbara inkomsten, om det finns en beskattningsbar inkomst endast under januari månad, betalas avgiften endast för januari månad.
Hälsningar Ida, Skatteverket
Postad 15 November 2018 - 19:05
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Frågan är bara hur frågan som skatteverket svarar på är ställd. Det behöver inte nödvändigtvis vara nån skillnad mot det som expressen skriver 😀
För även om dödsboet behöver betala den preliminära skatten för hela året som blir kostnaden när den slutliga skatten är beräknad bara för den månaden när den döde hade nån förvärvsinkomst. Januari i ditt exempel
Redigerat av Pinnen, 15 November 2018 - 19:07.
Postad 15 November 2018 - 19:51
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Frågan är bara hur frågan som skatteverket svarar på är ställd. Det behöver inte nödvändigtvis vara nån skillnad mot det som expressen skriver
För även om dödsboet behöver betala den preliminära skatten för hela året som blir kostnaden när den slutliga skatten är beräknad bara för den månaden när den döde hade nån förvärvsinkomst. Januari i ditt exempel
Så här är frågan ställd på FB (OBS, inte jag som ställt frågan)
”Så en anhörigs dödsbo kommer att få betala den nya tv avgiften för en AVLIDEN!!! under återstoden av året??!!! Vansinnigt-helt galet!! Säg att en anhörig avlider i januari ....Det finns tillräckligt med avgifter som ska täckas efter ett dödsfall. Säg att jag missförstått det här.”
Postad 15 November 2018 - 20:01
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Oavsett vilken modell som kommer gälla så blir slutresultatet ändå detsamma kostnadmässigt. Antingen stoppas den preliminära debiteringen eller så får man betala hela året och får pengarna tillbaka i samband med deklaration/slutskatteberäkningen. Jag förstår egentligen inte vad det är du hänger upp dig på. Visst får du betala hela året så blir det ju en liten likviditetseffekt, men kom igen, är ju inga gigantisk belopp vi pratar om
Postad 15 November 2018 - 20:09
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Jag förstår egentligen inte vad det är du hänger upp dig på.
Spelar ingen roll, vi tycker olika och det är tillåtet. Vissa accepterar inte det.
Postad 15 November 2018 - 20:18
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Men är vi överens om att den slutliga skattekostnaden för dödsboet blir densamma? 😄
Postad 15 November 2018 - 20:27
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Men är vi överens om att den slutliga skattekostnaden för dödsboet blir densamma?
Jag är inte säker på hur det funkar, känns virrigt. Kan inte bara lita på dig rakt upp och ner. Det kommer nog snart klarhet om hur det skall funka.
Postad 15 November 2018 - 20:28
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Vilken absurd diskussion. De pengarna du är skyldig staten när du dör betalas in via dödsboendet. Betalas för mycket in går det tillbaka. Förstår verkligen inte problematiken.
Det är lite som att se på en person som drunknar men som vägrar ta hjälp från andra för att vederbörande inte ville ha på sig flytväst...
Postad 15 November 2018 - 20:52
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Jag är inte säker på hur det funkar, känns virrigt. Kan inte bara lita på dig rakt upp och ner. Det kommer nog snart klarhet om hur det skall funka.
Googla preliminärskatt och slutlig skatt så blir det kanske lite klarare
Postad 15 November 2018 - 20:54
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Vilken absurd diskussion. De pengarna du är skyldig staten när du dör betalas in via dödsboendet. Betalas för mycket in går det tillbaka. Förstår verkligen inte problematiken.
...
Problematiken ligger i om pengarna betalas tillbaka eller inte. Nytt system detta och man vet inte vad dom hittat på. Googla preliminärskatt och slutlig skatt så blir det kanske lite klarare
Vet vad det är men vi vet ju inte om det tillämpas i detta fallet
Postad 15 November 2018 - 21:01
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Problematiken ligger i om pengarna betalas tillbaka eller inte. Nytt system detta och man vet inte vad dom hittat på.
Öh... Vad grundar du de misstankarna på?
Såvida deklarationen inte är direkt felaktig så kommer pengarna tillbaka på återbäringen. Skatter är inget nytt system om man säger så...
Postad 15 November 2018 - 21:17
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Buddy, detta är ju inget nytt egentligen. Det är ju inte en skatt egentligen utan fortfarande en avgift men den läggs på skattesedeln. Vill du ha ett facit på hur det kommer bli kolla på t ex begravningsavgiften är mitt tips.
Postad 15 November 2018 - 22:07
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Buddy
Jag förstår inte riktigt problemet. Om jag tittar på ett lönebesked så står det att företaget dragit en summa i skatt. Det står inte specificerat vilken skatt. Sedan deklarerar man och då för man det mera specificerat, Det som dras varje månad är ju preliminärt. Därför väljer en del att jämka för att korrigera så det preliminära avdraget blir mera korrekt. Det är väl inget konstigt?
Man skulle ju kunna tänka sig någon som har relativt hög inkomst och som når "taket" på tv-avgiften på några månader. Om då vederbörande dör i mars så kanske han nått full avgift redan där. Det är väl den typen av teknikaliteter som man får se hur dom hanteras rent praktiskt. En tidning som vill kritisera avgiften sätter kanske rubriken "avlidna för betala". Men jag tror det handlar mera om rubriksättning om om fakta. Jag kan inte detaljerna i detta men jag tvivlar på att en massa dödsbon helt plötsligt skulle drabbas av detta.
Sedan är det ju ett dödsbo som har kostnader. Jag tror det heter att arvet "skiftas" när arvingarna får sina delar. Tänk en situation där dödsboet bara består av skulder, då tror jag inte man behöver ta emot arvet .
Postad 16 November 2018 - 07:31
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Hur kan du vara osäker? Du har fått upprepade svar här hur värt skattesystem fungerar, skatteverket har förklarar hur det fungerar. Har du aldrig deklarerat eller förvärvsarbetat?
Postad 16 November 2018 - 07:37
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Sedan är det ju ett dödsbo som har kostnader. Jag tror det heter att arvet "skiftas" när arvingarna får sina delar. Tänk en situation där dödsboet bara består av skulder, då tror jag inte man behöver ta emot arvet .
Korrekt/ man kan inte ärva skulder endast tillgångar.
Med tanke på att vi är på ett teknikforum så tycker jag att det är konstigt att ingen har löst att man får ta med sig sin tv när man dör. Jag menar man har ju betalat licensen........🤪
Postad 16 November 2018 - 07:37
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
En tidning som vill kritisera avgiften sätter kanske rubriken "avlidna för betala". Men jag tror det handlar mera om rubriksättning om om fakta. Jag kan inte detaljerna i detta men jag tvivlar på att en massa dödsbon helt plötsligt skulle drabbas av detta.
Kan mycket väl vara så. Korrekt info om just detta dyker nog upp snart
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|