Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - TizzBird Stick N1

674 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird N1 (Mediaspelare) 7 6.416666 (11) Inga priser

Postad 06 October 2012 - 13:27

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Varför kan jag inte ladda ner från google play? det här är meddelandet jag får:
"Du har inte öppnat appen Google Play Butik på din enhet med det här e-postkontot."

i min Tizzbird n1 (uppdaterad idag) finns inte appen google play butik. I 1Mobil Market funkar inte sökfunktionen (får ständigt Network error) och det är omöiligt att hitta apparna, så jag kan inte installera dem.

Bättre med youtube efter nya uppdateringar men STVplay via google är inget vidare, funkar men kvaliteten på videorna suger.

Jag gillar verkligen stickan och vill se på SVT play men det går inte med så låg upplösning, även om Tizzbird kör i 1080p 60Hz ??

Kanske ska lämna tillbaka Tizzbird N1 och byta med Tizzbird F11?

På vår hemsida www.tizzbird.se finns en rubrik som heter "support" där finns svar på de vanligaste frågorna, du hittar tex hur du installerar en version av firmware som innehåller Google Play; http://www.tizzbird....-GooglePlay.htm

Postad 06 October 2012 - 19:55

katamail
  • katamail
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ok tack för svaret, har laddat ner den nya firmwaren men google play appen öppnar inte, har provat att starta om med samma resultat.

YouTube laggar jättemycket och jag tror inte att trådlöst nätverk räcker till riktigt så jag har bestämt mig och byter till Tizzbird F11 som alla verkar nöjda med.

Tack igen för svaret

Katamail

Postad 06 October 2012 - 21:33

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Ok tack för svaret, har laddat ner den nya firmwaren men google play appen öppnar inte, har provat att starta om med samma resultat.

YouTube laggar jättemycket och jag tror inte att trådlöst nätverk räcker till riktigt så jag har bestämt mig och byter till Tizzbird F11 som alla verkar nöjda med.

Tack igen för svaret

Katamail

Har du provat "Set Factory Default"?

Postad 07 October 2012 - 07:29

katamail
  • katamail
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
  • Navigera till Settings->System->Firmware Update
  • Tryck sekvensen "Search-Röd-Gul-Blå-Search" på fjärrkontrollen och därefter OK, Obs! sekvensen skall tryckas in när menyalternativet "Firmware Update" är markerat, innan du trycker "OK"
  • En liten ruta med texten "Ready for GMS" visas efter att "sekvensen" tryckts in. Om den inte gör det får du prova igen, gå tillbaka till menyvalet "Firmware Update" om du tryckt OK.
  • TizzBird söker ny firmware och visar ett fönster med tillgänliga alternativ. Bekräfta med OK för att starta nedladdning.
  • När ny programvara har laddats ner, startar uppgradering och omstart automatiskt.
  • Navigera till Settings->System->Advanced Setting(sid2)->Set Factory Default
  • Välj "Yes" och bekräfta med OK. TizzBird rensar inställningar och startar om.

Det här är vad jag har gjort från punkt 1 till 7 utan resultat.

Redigerat av katamail, 07 October 2012 - 07:30.

Postad 07 October 2012 - 11:12

Unregistered7d4a2ed9
  • Unregistered7d4a2ed9
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Även jag har lagt in senaste uppdateringen med "Factory default". Vet inte vad den innehåller men den gjorde ingen nytta på SVT Play i alla fall.
Har testat youtube och den rullar på bra.
Börjar misströsta.

Postad 07 October 2012 - 14:16

katamail
  • katamail
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det hackar/laggar jättemycket när jag spelar HD film på youtube, jag tror att det beror mycket på den trådlösa nätverket och det är synd att Tizzbird N1 saknar Inbyggd LAN. Detta är inte värt pengarna för mig som har köpt stickan bara för att ha internet i TV.

Åt andra sidan Tizzbird F11 kommer med Inbyggd GbitLAN, (och Stöd för IEEE 802.11b/g/n på upp till 150 mbit.)

Jag vet inte om Tizzbird F11 kommer att bli mycket bättre än Tizzbird N1, är altså klar medveten att det blir samma problem med Appar, men jag är ganska säker på att YouTube, SVTplay och allt annat på internet kommer att flyta på bättre tack vare den inbyggda GbitLAN.

Därför kommer jag att byta min Tizzbird N1 med en Tizzbird F11 nu på måndag.

Redigerat av katamail, 07 October 2012 - 14:32.

Postad 07 October 2012 - 14:37

bjorkolle
  • bjorkolle
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
En kraftig varning för den här produkten.
I morgon blir det besök hos Netonnet för retur av Tizzbirden.
Har aldrig varit med om en så ofärdig produkt i hela mitt liv (har passerat 50) och pysslat med datorer och nätverk sedan 286 tiden, så jag tror jad har erfarenheten.
Nätverk som fungerar sporadiskt. Streama film i 1080P är omöjligt, 720 fungerar om ffilerna är hådrkomprimerade.
Hela iden om en liten mediabox faller om man ska behöva bygga om nätverket så routern ska behöva stå vid TVn.
Alla andra mobila enheter fungerar i hela huset utom Tizzbird N1
Det går att surfa (långsamt i bland) men när man går till Appbutiken (Tizzbirds) får man beskedet att det saknas nätverk.
Massa mer eller mindre kryptiska lösningar på alla problem, det är väl inte vi kunder som ska fixa alla fel.
Kanske ett köp när tillverkaren tagit sitt ansvar och börjat sälja en färdig produkt.

Postad 07 October 2012 - 17:09

Pete_K
  • Pete_K
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Börjar också ge upp hoppet.
Ska man vänta på att N1:an uppdateras så att den blir hyfsat stabil, eller ska man kräva att man får byta upp sig till en F11?

För mig så funkar de trådlösa nästan ok efter att jag har investerat 1000kr i ny router.
Dock så kvarstår att DVDlive kraschar stup i kvarten. Kört factory resets och uppdaterat till den senaste firmwaren. *suck*

Postad 07 October 2012 - 22:34

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Fick nu en ny Firmware, 3.03xxxxx518 vad innehåller den för förbättringar/förändringar.

Jag är nöjd med denna produkt, jag köpte den mest för att se på bl a Viaplay och då kan man ta med till kompisar och titta.

Ang SVT-play, jag tycker att web-versionen av den funkar bäst gäller även Viaplay.

Redigerat av Unregistered60ec3204, 07 October 2012 - 22:35.

Postad 08 October 2012 - 00:58

bjorkolle
  • bjorkolle
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hittade en Appletv 2 på blocket jailbreakad och klar för 350:-
Bara koppla in ström och Hdmi-kabeln och allt fungerade perfekt.
Något för Tizzbird att snegla på.

Postad 08 October 2012 - 09:04

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Börjar också ge upp hoppet.
Ska man vänta på att N1:an uppdateras så att den blir hyfsat stabil, eller ska man kräva att man får byta upp sig till en F11?

För mig så funkar de trådlösa nästan ok efter att jag har investerat 1000kr i ny router.
Dock så kvarstår att DVDlive kraschar stup i kvarten. Kört factory resets och uppdaterat till den senaste firmwaren. *suck*

Pete_K, kan du maila en lista på vilka Appar du har installerade till [email protected], så skall jag skicka till Korea och be dem kontrollera om någon bidrar till dina problem med DVDLiVE svarar inte. Jag använder Stickan ganska mycket och får så gott som aldrig detta felmeddelande.

! Du har väl uppgraderat till senaste firmware och gjort "Set factory Default", om inte skall du absolut testa det.

Beklagar att vi inte kan ge tydligare besked angående detta.

Postad 08 October 2012 - 10:05

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

En kraftig varning för den här produkten.
I morgon blir det besök hos Netonnet för retur av Tizzbirden.
Har aldrig varit med om en så ofärdig produkt i hela mitt liv (har passerat 50) och pysslat med datorer och nätverk sedan 286 tiden, så jag tror jad har erfarenheten.
Nätverk som fungerar sporadiskt. Streama film i 1080P är omöjligt, 720 fungerar om ffilerna är hådrkomprimerade.
Hela iden om en liten mediabox faller om man ska behöva bygga om nätverket så routern ska behöva stå vid TVn.
Alla andra mobila enheter fungerar i hela huset utom Tizzbird N1
Det går att surfa (långsamt i bland) men när man går till Appbutiken (Tizzbirds) får man beskedet att det saknas nätverk.
Massa mer eller mindre kryptiska lösningar på alla problem, det är väl inte vi kunder som ska fixa alla fel.
Kanske ett köp när tillverkaren tagit sitt ansvar och börjat sälja en färdig produkt.

Beklagar verkligen att du inte är nöjd med produkten och att den inte har fungerat ordentligt i ditt nätverk. Du har rätt i att det inte är kunderna som skall rätta felen, tyvärr uppstår ändå situationer där det fungerar sämre och vi hjälper gärna till att försöka hitta vad detta beror på.
Det är upp till var och en att avgöra hur mycket tålamod man vill ha med produkten och hur mycket tid man vill lägga ner på att få till rätta inställningar. Jag har fullständig respekt för inställningen att det bara skall vara att "plugga-i-och-köra. Vi har levererat ett ansenligt antal N1 på marknaden, trots att den bara funnits i 1 månad. Installationsbasen ger oss ökad förståelse men även bekräftelse på att N1 i de allra flesta fall, fungerar mycket bra.

När det gäller frågan går eller går inte att spela Full HD film, behöver man vara tydligare än att bara klassificera i 1080p, 720p, etc. Det som avgör om det fungerar är vilken hastighet man har i sitt trådlösa nätverk till TizzBird och vilken "bitrate" filmen har. Exempelvis Bluray kvalitet håller 48Mbps, det klarar inte Stick N1. Men de flesta filmer (Full HD) har under 10Mbps total bitrate. Den som rippar filmen från original till ex.vis mkv, bestämmer vilken komprimering och bitrate som skall användas. Här är två exempel;

The avangers (mp4)

http://youtu.be/9Q4UU_sy9KM

Denna film är Full HD, 1080p, men har relativt låg bitrate, drygt 2Mbps...se MediaInfo fakta.

Postad bild

Och här är en mkv i 1080p, med lite högre bitrate, ca 10Mbps

http://youtu.be/D-VkttOcAMg

och videoinfo....

Postad bild

Slutligen, råden vi vanligtvis ger för den som trots allt har lite tålamod....

1. Uppgradera TizzBird till senaste Firmware
2. Gör "Set Factory Default"
3. Kontrollera signalstyrkan i WLAN med tex WiFi Analyzer
4. Testa hastighet med ex.vis Appen Bredbandskollen

Postad 08 October 2012 - 11:39

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Fick nu en ny Firmware, 3.03xxxxx518 vad innehåller den för förbättringar/förändringar.

Jag är nöjd med denna produkt, jag köpte den mest för att se på bl a Viaplay och då kan man ta med till kompisar och titta.

Ang SVT-play, jag tycker att web-versionen av den funkar bäst gäller även Viaplay.

Senaste uppgraderingen innehåller en "quick-fix" av ett problem som har hittats. Om HDMI och komposit utsignal är aktiv samtidigt, kan det ställa till problem att visa textning i filmer. Det ska normalt inte kunna uppstå att båda utgångarna är aktiva samtidigt, men har man laddat in egen launcher eller något kan man framkalla detta, som numera är åtgärdat.

Postad 08 October 2012 - 11:50

Unregistered7d4a2ed9
  • Unregistered7d4a2ed9
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Har jag gjort
Har jag gjort med radering av all data
-45 dbm
Runt 20Mbps

Så vad har ni för råd till mig så att jag kan se SVT Play ?

Postad 08 October 2012 - 12:15

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har jag gjort
Har jag gjort med radering av all data
-45 dbm
Runt 20Mbps

Så vad har ni för råd till mig så att jag kan se SVT Play ?

Vad har du för problem med SVT Play?

Postad 08 October 2012 - 12:30

inmymind
  • inmymind
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Efter lite micklande p.g.a. dålig signalstyrka utan resultat lät jag stickan vara i några dagar. Bråkade istället lite med min cardsplitter (Clone+). Vissa användare har haft problem med den trådlösa anslutningen även där.

Det har visat sig att på vissa platta apparater sitter det ett gäng spolar precis vid CI-anslutningen, med radioskugga som följd. Testade där med föreslagen lösning om att sätta en foliebarriär mellan CI-modul (och därmed N1:an). Signalstyrkan gick då upp något på N1:an, dock inte tillräckligt, låg och pendlade mellan 6 och 12 Mbps.

Inhandlade en 1m HDMI förlängning och plötsligt ligger farten på stabila 20 Mbps. Inte en optimal lösning för den här typen av produkt. Dess styrka ligger ju i litenheten och att man ska kunna trycka in den direkt i uttaget i TVn. Hade gärna tryckt i den i Receivern, men där är tyvärr fullt redan.

Postad 08 October 2012 - 15:16

Unregistered7d4a2ed9
  • Unregistered7d4a2ed9
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vad har du för problem med SVT Play?

Se post 149

Jag kan inte köra SVT Play utan en massa hack frysningar osv.
Har även haft en mailkonversation om detta med er support.
Med de data jag har enligt WiFi analzer och bredbandskollen borde jag inte ha några problem.

Postad 08 October 2012 - 16:18

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Med de värden du har, låter det som du har goda förutsättningar. Frågan är vilka förväntningar på uppspelningen av SVT Play du har.
Med mina referenser går SVT Play förvånansvärt bra, med hänsyn tagen till produkten. Det är en liten sticka med processor på 800Mhz, för dryga 1000-lappen. Att spela upp Flash-video är i sig ganska prestandakrävande, till detta kommer att SVT måste leverera strömmen utan begränsningar, etc.

Hos mig spelar N1 program med högsta bildkvalitet bra, men ibland får man ryck och korrigeringar av bildkvalitén. Riktigt vad detta beror på kan jag inte säga men det finns ju fler felkällor än själva stickan. Kan bero på strömmen från SVT eller dålig App Flash Player tex.
Med mina förväntningar är prestanda på SVT Play bra, men jag accepterar som sagt en viss störning. Om dina krav är att det skall spela upp med 100% säkerhet och kvalitet, blir det svårt att svara upp mot.

Det är därför också svårt i dialogen att veta om det går lika bra hos dig som det jag accepterar eller om du har mycket sämre resultat.
Jag skall ta kontakt med SVT Play och be dem testa stickan för att höra deras åsikt. De har en F20 sedan innan och jag tror att de är öppna för att hjälpa till.

Postad 08 October 2012 - 17:08

mustang07
  • mustang07
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har fått det mesta att funka i min Tizzbird N1 men har en del frågor.
Måste bilderna som laddas ner vid scrapning vara så stora?
Mindre bilder snabbare bläddring bland filmerna eller?
Scrapning av serier funkar inte vidare bra, borde kunna göras bättre.
Min mapp struktur är typ K:\-=SERIER=-\"seriens namn"\Season 1\"seriens namn.s01e01.avi\
Tacksam för tips.
mvh mustang07

Postad 08 October 2012 - 17:35

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Jag har fått det mesta att funka i min Tizzbird N1 men har en del frågor.
Måste bilderna som laddas ner vid scrapning vara så stora?
Mindre bilder snabbare bläddring bland filmerna eller?
Scrapning av serier funkar inte vidare bra, borde kunna göras bättre.
Min mapp struktur är typ K:\-=SERIER=-\"seriens namn"\Season 1\"seriens namn.s01e01.avi\
Tacksam för tips.
mvh mustang07

Formatet på bilderna är i en storlek och kvalitet vald för att ge bra bildkvalitet på stor TV.
Scrapingfunktionen i allmänhet och för serier i synnerhet skall förbättras, men inget tidsschema finns angivet.

Postad 09 October 2012 - 00:19

bjorkolle
  • bjorkolle
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Beklagar verkligen att du inte är nöjd med produkten och att den inte har fungerat ordentligt i ditt nätverk. Du har rätt i att det inte är kunderna som skall rätta felen, tyvärr uppstår ändå situationer där det fungerar sämre och vi hjälper gärna till att försöka hitta vad detta beror på.
Det är upp till var och en att avgöra hur mycket tålamod man vill ha med produkten och hur mycket tid man vill lägga ner på att få till rätta inställningar. Jag har fullständig respekt för inställningen att det bara skall vara att "plugga-i-och-köra. Vi har levererat ett ansenligt antal N1 på marknaden, trots att den bara funnits i 1 månad. Installationsbasen ger oss ökad förståelse men även bekräftelse på att N1 i de allra flesta fall, fungerar mycket bra.

När det gäller frågan går eller går inte att spela Full HD film, behöver man vara tydligare än att bara klassificera i 1080p, 720p, etc. Det som avgör om det fungerar är vilken hastighet man har i sitt trådlösa nätverk till TizzBird och vilken "bitrate" filmen har. Exempelvis Bluray kvalitet håller 48Mbps, det klarar inte Stick N1. Men de flesta filmer (Full HD) har under 10Mbps total bitrate. Den som rippar filmen från original till ex.vis mkv, bestämmer vilken komprimering och bitrate som skall användas. Här är två exempel;

The avangers (mp4)

http://youtu.be/9Q4UU_sy9KM

Denna film är Full HD, 1080p, men har relativt låg bitrate, drygt 2Mbps...se MediaInfo fakta.

Postad bild

Och här är en mkv i 1080p, med lite högre bitrate, ca 10Mbps

http://youtu.be/D-VkttOcAMg

och videoinfo....

Postad bild

All detta var reda gjort, signalstyrkan kunde jag inte testa då eran appstore rapporterade "inget nätverk". Att surfa var det inte tal om.
Men en nergradering till en begagnad Appletv 2 för 350 Kr löste alla problem i synnerhet med nätverkert,
Dessutom har jag drygt 1000 Kr att göra något kul för.
Nej Tizzbird se till att få fram en fungerande produkt innan ni börjar sälja.
Det här var värre än Windows 98 eller Vista i fråga om att sälja Alfaversioner, trodde Microsoft hade monopol på det.
Kontakta mig gärna när ni löst alla problem, Iden med en liten pinne i en gammal TV är genial.

Postad 09 October 2012 - 10:57

inmymind
  • inmymind
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
När tror ni att changelogen för dagen fw uppdatering kommer upp? Eller ligger dom kanske t.o.m. På stickan efter uppgradering så vi kan se dom direkt?

Postad 09 October 2012 - 14:35

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
http://www.tizzbird....N1-firmware.htm

Postad 09 October 2012 - 19:30

roslagen69
  • roslagen69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej köpte min Tizzbird N1 för några dagar sedan. både ris o ros, webbläsare o internet med olika play kanaler fungerar oklandrigt så även appar även om de inte kommer till sin rätt på en storbilds tv, att streema inom det egna hemma nätvärket går även det okey med mobil etc, problemet kommer när jag ska använda externa hårddisk o även om jag har strömkabel insatt istället för att driva det genom usb kabeln, vilket för övrigt står i bruksanvisning att det inte går, så kopplas hela tiden sd kortet bort o markering för hårdisk försvinner med påföljd att film eller vad som ligger på hårdisken bryts o försvinner, mycket irriterande o ingen skillnad om det är ex en dvdrip eller högupplöst media, varför? min gamla blueray LG 670n är i det fallet säker som ett lokomotiv o tuffar på med allt vad jag matar den med

Redigerat av roslagen69, 09 October 2012 - 19:31.

Postad 09 October 2012 - 19:49

elonje
  • elonje
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Efter senaste uppdateringen fungerar allt bra. SVT-Play flyter på, dock får jag något bättre flyt på de program jag kan se utan flash, flash verkar behöva betydligt mer bandbred och kraft överlag. Dock är det helt acceptabelt. TV 4 Play fungerar utmärkt genom deras app. någon som fått femman och trean att fungera? Det går inte genom webbläsare för mig.

En fråga till, stickan blir riktigt het men det kanske är i sin ordning?

Postad 09 October 2012 - 20:40

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hej köpte min Tizzbird N1 för några dagar sedan. både ris o ros, webbläsare o internet med olika play kanaler fungerar oklandrigt så även appar även om de inte kommer till sin rätt på en storbilds tv, att streema inom det egna hemma nätvärket går även det okey med mobil etc, problemet kommer när jag ska använda externa hårddisk o även om jag har strömkabel insatt istället för att driva det genom usb kabeln, vilket för övrigt står i bruksanvisning att det inte går, så kopplas hela tiden sd kortet bort o markering för hårdisk försvinner med påföljd att film eller vad som ligger på hårdisken bryts o försvinner, mycket irriterande o ingen skillnad om det är ex en dvdrip eller högupplöst media, varför? min gamla blueray LG 670n är i det fallet säker som ett lokomotiv o tuffar på med allt vad jag matar den med

Har du N1 ansluten till ström via AC-adapter eller i TVns USB-port?

Postad 09 October 2012 - 22:25

roslagen69
  • roslagen69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
via ac adapter o när ex film har körts några minuter kopplas ikonen med hårdisk bort o en text med att sd bröts oväntat kommer fram, 5-10 senare står det sd laddar upp men då är anslutningen till hårddisk bruten, ytterligare några sekunder så kommer ikon bild med hårdisk åter men bryts igen om jag prövar med samma resultat.,

Postad 10 October 2012 - 07:35

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Jag kollar med Korea...

Postad 10 October 2012 - 08:43

Unregistered6ac8768e
  • Unregistered6ac8768e
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Huhh nu har jag läst hela tråden! Grymt att du/ni verkligen tar er tid att svara på alla frågor!

Nu till mina frågor. Jag har idag en asrock (PC) som jag är riktigt nöjd med till våran huvud tv, vi använder den mycket för att kunna se tv program i efterhand på alla kanalers Play sidor.

Nu har jag skaffat en TV till i sovrummet som jag inte vill koppla till parabolen utan nöjer mig med play utbudet och även se hemtankade filmer/serier.
Nu upptäckte jag N1....och eftersom jag är en hängiven android användare (platta och telefon) så tyckte jag detta verkade kanon eftersom priset på en N1a är halva priset av en till asrock!

Sagt och gjort jag köpte en i förrgår (måndags) och körde den först på tvn nere och testade svtplay.se lite snabbt och blev riktigt impad.

Tog sen upp den på övervåningen och fick direkt ett väldigt segt nätverk! Igår köpte jag hem en förlängnings hdmi och det löste saken med dåligt nätverk.

Dock så funkar inte detta:

Efter uppdateringarna Google Play och Flash så funkar svtplay.se sämre.

Tv3play funkar inte alls den säger att jag har fel flash version trots att jag installerat och uppdaterat. Ska tv3play funka?

TV4 fungerar genom appen dock dålig kvalitet hemsidan funkar inte. Hur ska det vara?

Kanal 5 funkar inte alls varken via app eller hemsida ska detta funka?

Viaplay funkar men utan text (verkar vara en grej de inte löst) dock så får man inte hela bilden utan en rand längs hela högersidan! Ska det vara så?

Har inte ens börjat försöka koppla mig mot min NAS eftersom jag starkt funderar på att lämna tillbaka den och köpa mig en asrock istället för dubbla pengen men den får man ju ut allt av!

Tacksam för svar!

mvh

Edge

Postad 10 October 2012 - 09:41

Unregistered6ac8768e
  • Unregistered6ac8768e
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ingen som vill övertyga mig att inte byta tillbaka den?

=)

Postad 10 October 2012 - 09:46

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Stickan är beroende av bra nätverksanslutning för att fungera korrekt. Beroende på hur man har sin router placerad och inställd, får man bättre eller mindre bar signal. Eftersom formatet och konceptet på Stickan, bygger på trådlös anslutning, har vi begränsade till WiFi funktioner.
TizzBird jobbar både på att förbättra och på att ta fram en guide för nätverksoptimering, eftersom det är en nyckel-funktion för att man skall få en bra upplevelse.
Du hade löst mottagningsförhållandet med en förlängningssladd, vilket är en metod. SVT Play kan köras med Flash genom att välja "Desktop" som "user agent" eller Apple varianten genom att välja "iPad" som "user agent" i webbläsaren.
SVT Play fungerar bra enligt min erfarenhet, men det är en liten bit kvar till 100%. Och ansvaret för att vi inte når 100% får nog fördelas mellan SVTPlay, Internetanslutning, Flash-applikationen och N1.
För de övriga Play-kanalerna är jag av princip samma uppfattning som du, och det är lite olika från gång till gång när man testar. Men hur Apparna fungerar är inget som TizzBird kan påverka, det styrs av Apptillverkaren.

Vi måste även be om att förväntningar på prestanda ställs i relation till produkten, stickan kan inte riktigt mäta sig i prestanda med en HTPC (ännu)

Postad 10 October 2012 - 11:22

Unregistered6ac8768e
  • Unregistered6ac8768e
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Stickan är beroende av bra nätverksanslutning för att fungera korrekt. Beroende på hur man har sin router placerad och inställd, får man bättre eller mindre bar signal. Eftersom formatet och konceptet på Stickan, bygger på trådlös anslutning, har vi begränsade till WiFi funktioner.
TizzBird jobbar både på att förbättra och på att ta fram en guide för nätverksoptimering, eftersom det är en nyckel-funktion för att man skall få en bra upplevelse.
Du hade löst mottagningsförhållandet med en förlängningssladd, vilket är en metod. SVT Play kan köras med Flash genom att välja "Desktop" som "user agent" eller Apple varianten genom att välja "iPad" som "user agent" i webbläsaren.
SVT Play fungerar bra enligt min erfarenhet, men det är en liten bit kvar till 100%. Och ansvaret för att vi inte når 100% får nog fördelas mellan SVTPlay, Internetanslutning, Flash-applikationen och N1.
För de övriga Play-kanalerna är jag av princip samma uppfattning som du, och det är lite olika från gång till gång när man testar. Men hur Apparna fungerar är inget som TizzBird kan påverka, det styrs av Apptillverkaren.

Vi måste även be om att förväntningar på prestanda ställs i relation till produkten, stickan kan inte riktigt mäta sig i prestanda med en HTPC (ännu)

Tack för svaren!

Jag förstår självklart att ni inte kan mäta er mot en PC och som jag skriver så är ju även den över dubbelt så dyr och utan OS.

Dock så hade jag förväntat mig att alla de funktioner som jag kan använda från min mobil som även den kör android, skulle fungera lätt och smidigt som det gör från mobilen. Dock något segare eftersom den inte har samma prestanda. Men så är ju faktiskt inte fallet.

Tycker ideen verkar vara skitbra men jag vill inte vara med och beta testa så därför kommer jag att lämna tillbaka min sticka imorgon.

mvh

Edge

Postad 10 October 2012 - 12:57

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
En jämförelse med en 3 gånger så dyr Smart phone, med dubbel-kärnig eller Quad-core processor kanske blir än mer orättvis. Vissa Appar skrivs med specialfunktioner för mobiltelefoner som inte fungerar i TV-bänken. T ex. Kanal 5 Play Beta övergår till helskärmsvisning när man vrider telefonen, 90 grader. Jag tror inte detta egentligen är ett problem att funktionen finns, mer kanske att Appen inte är färdigutvecklad och därför inte fungerar på Stickan. I de fallet är det inte Stickan som är i Beta stadiet, utan Kanal 5 Appen.

Postad 10 October 2012 - 19:30

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

via ac adapter o när ex film har körts några minuter kopplas ikonen med hårdisk bort o en text med att sd bröts oväntat kommer fram, 5-10 senare står det sd laddar upp men då är anslutningen till hårddisk bruten, ytterligare några sekunder så kommer ikon bild med hårdisk åter men bryts igen om jag prövar med samma resultat.,

Var har du anslutit USB-disken? Direkt i stickan eller i Y-kabeln?

Postad 11 October 2012 - 16:18

Operatören
  • Operatören
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Filmer/serier som ligger i .rar verkar inte kunna spelas upp av Tizzbirden, eller har jag fel?

Postad 11 October 2012 - 22:37

bjorkolle
  • bjorkolle
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 1

Tack för svaren!

Jag förstår självklart att ni inte kan mäta er mot en PC och som jag skriver så är ju även den över dubbelt så dyr och utan OS.

Dock så hade jag förväntat mig att alla de funktioner som jag kan använda från min mobil som även den kör android, skulle fungera lätt och smidigt som det gör från mobilen. Dock något segare eftersom den inte har samma prestanda. Men så är ju faktiskt inte fallet.

Tycker ideen verkar vara skitbra men jag vill inte vara med och beta testa så därför kommer jag att lämna tillbaka min sticka imorgon.

mvh

Edge

Tycker du gör rätt, hoppas alla med problem gör det också.
Tizzbird lovar vitt och brett på sin hemsida.
Efter att ha läst den här tråden gång efter gång konstaterar jag, att Tissbird levererat en ofärdig produkt. Det kan inte vara kundernas ansvar att betala 1400:- och sedan sitta i timmar för att försöka få N1:an att fungera.

Postad 12 October 2012 - 09:41

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Felet måste vara att signalen är för svag. Mellan 60 och 70 brukar inte fungera. Du bör ligga under 60, helst ner mot -55dBm eller bättre. Om du har fri sikt mellan router och sticka skall du få bättre signal, om du inte har själva TV mellan som skärmar signalen. Stickan sitter ju på baksidan av TVn och jag har testat att vrida TV 90 grader sa att TVn helt skärmar av, då sjönk signalstyrkan från -55 till -65 ungefär.
En lösning på det problemet om man inte kan göra på annat sätt, är att använda en förlängningskabel till HDMI för att få fram stickan till bättre mottagningsförhållanden.

Rekommendera inställningar för WLAN:
Mode: 11n only
Channel: Försök välj en kanal som inte kolliderar med grannarnas nätverk för att undvika störningar (kolla med Wifi-analyzer)
Säkerhet: WPAPSK/WPA2PSK
Kryptering: AES

Ang channel så har jag testat och channel 6 funkar bäst vad än wifi-analyzer säger, har för mig att channel 1, 6 och 11 anses som bäst/"renast".

Postad 12 October 2012 - 15:31

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Channel 6 har fungerat bra för mig också

Postad 12 October 2012 - 19:49

roslagen69
  • roslagen69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
har den ansluten direkt till N1 stickan, har usb motagaren till microsofts mouse 3500 i y kontakten, fungerar mycket bra, eller rättare sagt hade för hela stickan krachade i förgår kväll när jag åter prövade med min externa hårddisk(seagate 500 gb ) det ända som hände var att en grön android gubbe fanns på tv skärmen i övrigt död, men jag har beslutat att ge den en chans till. Netonnet lovade en ny inom 14 dagar, tycker det är en ganska kul sak ändå till ett rimligt pris(förutsatt den håller förstås) tänkte pröva med en förlängnings kabel hdmi (hane o Hona) för att komma bort från tv värme, min hdmi anslutning jag hade fritt på tv var på sidan o gjorde att stickan i stort sett låg pressad mot tv bakstycke mycket mycket varmt

Postad 12 October 2012 - 22:04

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Blir den för varm slutar den att fungera, ungefär som en dator. Den egna värmeutvecklingen i N1 är inget problem, den klarar det. Men om TVn gör att den blir väldigt varm, så kan det bli för mycket.

Postad 13 October 2012 - 16:25

Unregistered7d4a2ed9
  • Unregistered7d4a2ed9
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Med de värden du har, låter det som du har goda förutsättningar. Frågan är vilka förväntningar på uppspelningen av SVT Play du har.
Med mina referenser går SVT Play förvånansvärt bra, med hänsyn tagen till produkten. Det är en liten sticka med processor på 800Mhz, för dryga 1000-lappen. Att spela upp Flash-video är i sig ganska prestandakrävande, till detta kommer att SVT måste leverera strömmen utan begränsningar, etc.

Hos mig spelar N1 program med högsta bildkvalitet bra, men ibland får man ryck och korrigeringar av bildkvalitén. Riktigt vad detta beror på kan jag inte säga men det finns ju fler felkällor än själva stickan. Kan bero på strömmen från SVT eller dålig App Flash Player tex.
Med mina förväntningar är prestanda på SVT Play bra, men jag accepterar som sagt en viss störning. Om dina krav är att det skall spela upp med 100% säkerhet och kvalitet, blir det svårt att svara upp mot.

Det är därför också svårt i dialogen att veta om det går lika bra hos dig som det jag accepterar eller om du har mycket sämre resultat.
Jag skall ta kontakt med SVT Play och be dem testa stickan för att höra deras åsikt. De har en F20 sedan innan och jag tror att de är öppna för att hjälpa till.

Jag har inte några krav på 100% kvalitet.
Här är några exempel:
Sista avsnittet av Lilyhammer
Kör i lilla fönstret.
Var 30:e sekund stannar bilden och den gröna cirkeln snurrar ca: 3-4 sekunder så håller det på hela tiden.

Dokument utifrån avsnittet om Somaliska piraterna.
Rullade väldigt bra i helskärm men med några övergångar till sämre upplösning
Efter ca: 30 minuter så frös bilden men kommentatorsrösten fortsatte. Stillbild uppdaterades då och då.

Har kört ett avsnitt av "Vad blir det för mat" i TV4 appen och den flöt väldigt bra, bara några småhack då och då.

Blir nog att placera stickan i min lilla låda för misslyckade investeringar!

Postad 14 October 2012 - 10:44

dippidutten
  • dippidutten
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 1
Har råkat på problem igen.. Stickan har fungerat klanderfritt fram tills nu. Nu vägrar den starta plötsligt. Står bara och tuggar "startbilden" tizzbird och kommer inte vidare. Har startat om jag vet inte hur många gånger.. Tagit ut och stoppat in igen.. Den vägrar starta :(
Vad göra?
Kan ju inte vara brist på ström då den ju som sagt har startat helt klanderfritt förut..

Postad 14 October 2012 - 16:34

Unregistered29cdfdd6
  • Unregistered29cdfdd6
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Nu har jag testat med min Nexus 7 liggandes på samma ställe som Tizzbirden och jag är inte imponerad :(
Tizzbird: 6.68 Mbit TCP med Iperf.
Nexus 7 27.1 Mbit TCP med iperf.
Alla inställningarna är de samma.
Routern inställd på optimal kanal och 20Mhz bandbredd.

Samma sak om jag gör ett speedtest.net test mot mot bredband.

Nexus: 16-17 mbit ner och 2 Mbit upp
Tizzbird: 6.7 Mbit ner och 2 Mbit upp

Redigerat av Unregistered29cdfdd6, 14 October 2012 - 16:48.

Postad 15 October 2012 - 12:32

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Netflix fungerar bra, menyerna är sega och kräver tålamod, men uppspelningen fungerar bra med OK videokvalitet

Postad 15 October 2012 - 19:12

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Någon som testat uppdatera Gmail än?

Gmail fungerar bra att uppdatera

Postad 15 October 2012 - 21:29

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Jag har inte några krav på 100% kvalitet.
Här är några exempel:
Sista avsnittet av Lilyhammer
Kör i lilla fönstret.
Var 30:e sekund stannar bilden och den gröna cirkeln snurrar ca: 3-4 sekunder så håller det på hela tiden.

Dokument utifrån avsnittet om Somaliska piraterna.
Rullade väldigt bra i helskärm men med några övergångar till sämre upplösning
Efter ca: 30 minuter så frös bilden men kommentatorsrösten fortsatte. Stillbild uppdaterades då och då.

Har kört ett avsnitt av "Vad blir det för mat" i TV4 appen och den flöt väldigt bra, bara några småhack då och då.

Blir nog att placera stickan i min lilla låda för misslyckade investeringar!

Det låter drastiskt att förpassa den till "lilla lådan" för att den inte klarar ett par program! Gröna cirkeln är väl när den väntar på mediaströmmen från Internet. Lillyhammer verkar vara svår, har också råkat ut för ganska dålig uppspelning av dem.
Har ikväll kört igenom ett antal program på SVT Play, via deras nya App SVT Play 2.0. Först kör jag med iPad som user agent utan att installera flash i stickan och de program som finns tillgängligt för denna version, fungerar alla mycket bra....

MotorSystrar - Spelar med fint flyt och topp bildkvalitet. Ytterst lite hack,
Intresseklubben - Spelar utan problem med toppkvalitet.
Sommarpratarna - Spelar utan problem med toppkvalitet
Babel - Spelar utan problem med toppkvalitet
Moreus med mera - Spelar utan problem med toppkvalitet.
Skavlan - Spelar utan problem med toppkvalitet

Lillyhammer kräver Flash, och med Flash installerad och "user agent" ändrad till "Desktop" testar jag även det.
Avsnittet flyter utan större problem, men kvalitén pendlar mellan högsta och lägsta.

Postad 15 October 2012 - 22:05

Unregistered7d4a2ed9
  • Unregistered7d4a2ed9
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har också testat Lillyhammer med svt 2.0 och "Desktop" men tyvärr lika dåligt.
Måste vara flash som ställer till det för SVT Play.
Testade ikäll Netflix och Voddler.
Flyter riktigt bra bägge två.

Synd att inte play fungerar men stickan får vara framme för dessa appar och lite annat.
Får skaffa en längre kabel för att se Play via laptop.

Postad 16 October 2012 - 15:37

JABRIS
  • JABRIS
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Efter uppgradering av firmware idag, startar inte stickan längre. Fastnar vid loggan som står och bläddrar. Fram tills detta har det mesta fungerat ganska bra, speciellt efter byte av router till en Asus RT66. Tips någon?

Postad 16 October 2012 - 19:36

Pete_K
  • Pete_K
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Min har oxo fastnat vid loggan. Hann inte ens uppdatera till senaste firmware.
Ger upp med denna produkt. Blir att skicka tillbaka den eftersom den är trasig.

Postad 16 October 2012 - 21:46

dippidutten
  • dippidutten
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Då är jag inte ensam om problemet med att inte få igång stickan varje fall..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.