Har ni stativhögtalare som klarar denna musik?
Triangle Magellan Duetto Sw2
(Surroundhögtalare)
|
5
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 13 November 2012 - 11:01
Postad 13 November 2012 - 12:50
Det är kanske en förklaring. Men tror snarare det handlar om hur god konstruktionen är helt enkelt. Med mindre låda, och kanske färre element, har man rimligtvis resurser att göra en bättre högtalare inom det förvisso något begränsade frekvensomfånget. Ett bra exempel torde väl tex vara Ino PiP. En liten stativare som tom fått folk att förfytta sina dyra golvare till skamvrån. Varför valde I.Ö en liten låda och inte en stor golvstående till denna modell? Jag menar, det finns ju meterhöga golvare med många element för 600Kr på stormarknaderna, Jo förmodligen för att det enbart hade gjort konstruktionen sämre. Skulle knappast tro att I.Ö är den enda som lyckats bygga en liten högtalare som är bättre än många stora. Eller rättare sagt, det vet jag med säkerhet att han inte är.Kanske är så enkelt att en stativare oftast sitter längre ifrån golvreflexen än vad en golvare gör? Stativare ska ju placeras på stativ.
Postad 13 November 2012 - 13:01
Postad 13 November 2012 - 13:21
Det är kanske en förklaring. Men tror snarare det handlar om hur god konstruktionen är helt enkelt. Med mindre låda, och kanske färre element, har man rimligtvis resurser att göra en bättre högtalare inom det förvisso något begränsade frekvensomfånget. Ett bra exempel torde väl tex vara Ino PiP. En liten stativare som tom fått folk att förfytta sina dyra golvare till skamvrån. Varför valde I.Ö en liten låda och inte en stor golvstående till denna modell? Jag menar, det finns ju meterhöga golvare med många element för 600Kr på stormarknaderna, Jo förmodligen för att det enbart hade gjort konstruktionen sämre. Skulle knappast tro att I.Ö är den enda som lyckats bygga en liten högtalare som är bättre än många stora. Eller rättare sagt, det vet jag med säkerhet att han inte är.
Ja, det finns ju rätt stora Inos också.
Postad 13 November 2012 - 13:26
I.Ö. har ju pi60 också som tydligen spelar ända ner till 20hz och den har ju stor låda...
Då jag själv äger ett par piPs och har hört flera pi60/s så kan jag säga så här. piPs spelar på riktigt bra. I ett bra rum ger de riktigt bra tryck - även jämfört med vissa golvare. Dock så är det så här att pi60s är en heeeelt annan liga. De kan spela på något fruktansvärt. Dock låter de ganska lika och på visst material, nästan identiskt upp till en viss volym men sen drar pi60s iväg med hästlängder. pi60s kan spela bättre än någon annan golvhögtalare jag har hört.
Postad 13 November 2012 - 14:54
Pip /s är alltså en riktigt bra konstruktion helt enkelt. Men vill man sedan åtnjuta samma höga kvalitet, men vid högre ljudtryck och lägre frekvens, så kostar det också tre gånger så mycket(eller mer?).Då jag själv äger ett par piPs och har hört flera pi60/s så kan jag säga så här. piPs spelar på riktigt bra. I ett bra rum ger de riktigt bra tryck - även jämfört med vissa golvare. Dock så är det så här att pi60s är en heeeelt annan liga. De kan spela på något fruktansvärt. Dock låter de ganska lika och på visst material, nästan identiskt upp till en viss volym men sen drar pi60s iväg med hästlängder. pi60s kan spela bättre än någon annan golvhögtalare jag har hört.
Postad 13 November 2012 - 16:03
Pip /s är alltså en riktigt bra konstruktion helt enkelt. Men vill man sedan åtnjuta samma höga kvalitet, men vid högre ljudtryck och lägre frekvens, så kostar det också tre gånger så mycket(eller mer?).
Ja precis.
Postad 13 November 2012 - 17:01
Jag förstår inte riktigt varför en stativare skulle vara bättre än en golvare - och ha "goda egenskaper". Den enda förklaringen är väl isf att de kör med tvåvägs 1:a eller 2:a ordningens delningsfilter medan det i golvare kanske är vanligare med lite mer komplicerade doningar. En tvåvägare har ju vanligtvis ett flackare delingsfilter som kanske kan ge en öppnare ljudbild och rappt transientsvar (eller vad det kallas) men med lite mindre effekttålighet som straff. En trevägare e.d. med brantare delningsfilter kanske kan upplevas som lite slöare och "tyngre".
Det är väl den enda fördelen jag kan se, och den borde absolut inte gälla som regel.
Vänta nu, det går väl att skapa stativare med komplicerade filter av högre ordningar om man vill det. Dessutom finns det många fina golvhögtalare som är tvåvägare. Du skriver också "En tvåvägare har ju vanligtvis ett flackare delningsfilter". Jag har ingen aning, men du skriver det som en generell sanning. Stämmer detta och om det stämmer, påverkar det i så fall effekttåligheten undrar jag.
Vill också tillägga att ett enkelt filter är kanske precis så komplicerat som det måste vara för att klara av sin uppgift på absolut bästa sätt. Att ett filter är komplicerat är näppeligen en bra måttstock på att något är bra.
Redigerat av shifts, 13 November 2012 - 17:05.
Postad 13 November 2012 - 17:23
Vänta nu, det går väl att skapa stativare med komplicerade filter av högre ordningar om man vill det. Dessutom finns det många fina golvhögtalare som är tvåvägare. Du skriver också "En tvåvägare har ju vanligtvis ett flackare delningsfilter". Jag har ingen aning, men du skriver det som en generell sanning. Stämmer detta och om det stämmer, påverkar det i så fall effekttåligheten undrar jag.
Vill också tillägga att ett enkelt filter är kanske precis så komplicerat som det måste vara för att klara av sin uppgift på absolut bästa sätt. Att ett filter är komplicerat är näppeligen en bra måttstock på att något är bra.
flackt filter ställ höga krav på elementen,
inos boomer-koner är väldigt fina och klarar av 1:a ordningensdelning utan fula uppbrytningar, vilket är ovanligt. titta på tex seas excel magnesium element w22ex, för exempel på fula uppbrytningar. Ni ser nog vilken jag tänker på

högre ordningar höjer ett högtalarsystems tålighet, särskilt map diskanten, ino delar inga diskanter med en konding endast tex.
så på 9laeh som har ett brantare filter i basen för att tackla elemtuppbrytningen tex. Den högtalaren är ju fashomogen ändå tex.
Redigerat av gsson, 13 November 2012 - 17:28.
Postad 13 November 2012 - 17:27
Postad 13 November 2012 - 17:29
har ju varit en massa ino snack i tråden, o du har det så jag tänkte att du kunde få lite kul info om du inte redan vissteAh ok, tack för info. Jag hade verkligen ingen aning om vad som stämde eller inte. Men varför pratar du om Ino?
Postad 13 November 2012 - 19:16
flackt filter ställ höga krav på elementen,
inos boomer-koner är väldigt fina och klarar av 1:a ordningensdelning utan fula uppbrytningar, vilket är ovanligt. titta på tex seas excel magnesium element w22ex, för exempel på fula uppbrytningar. Ni ser nog vilken jag tänker på
högre ordningar höjer ett högtalarsystems tålighet, särskilt map diskanten, ino delar inga diskanter med en konding endast tex.
så på 9laeh som har ett brantare filter i basen för att tackla elemtuppbrytningen tex. Den högtalaren är ju fashomogen ändå tex.
har du någon liknande mätning på Inos element?
Postad 13 November 2012 - 22:13
Man tackar! Trentemöller åt folket!! För er som inte vet så avslutade Trentemöller Roskildefestivalen på stora scenen inför 50.000 för några år sedan så han är stor i Danmark. Danmark är grymt på elektroniskt just nu. Förutom Trente så missa inte Mike Sheridan ( 22 år ung snubbe ) och Lulu Rouge från samma land. Polare till Trente allihop och grymt bra. Spelar lite åt samma håll som kungen Trentemöller. Vet inte hur ofta han spelat i Sverige men hur som helst såg jag honom på Dans Dakar i Stockholm förra sommaren och det var en otrolig ljudbild som han öste över oss. Dock var det flest låtar från senaste skivan och den är jag inte lika flörtjust i som The last resort. Som tur var spelade han " miss you " som många menar är en av de vackraste elektroniska låtar som gjorts.OT: Mina MA RX1:or kunde inte spela musiken det talas om på RIKTIGT hög volym utan att balla ur. Funkar bättre nu när man har en baslåda som får rycka in. Man får dock ställa ner den rejält om man inte vill spränga fönstren och grannarnas relation. (plus att det låter skit med för mycket bas i mitt oakustiska rum)
Vill dock tacka TS för att han fick mig att upptäcka "The Last Resort". Första låten "Take me into your skin" är fördjävla rolig när den kickar igång basen efter 2 - 3 minuter. Folk brukar först undra vad det är jag lyssnar på för krams, tills basen bloppar igång och deras nyllen skiner upp i ett brett smile!
Tack också för ett inlägg om hur dina högtalare klarar de två låtar som jag undrat om. Tråden har mest utveclats till att handla om skillnad mellan stativare och golvare. Intressant det också i och för sig.,..
Postad 13 November 2012 - 22:44
Man tackar! Trentemöller åt folket!! För er som inte vet så avslutade Trentemöller Roskildefestivalen på stora scenen inför 50.000 för några år sedan så han är stor i Danmark. Danmark är grymt på elektroniskt just nu. Förutom Trente så missa inte Mike Sheridan ( 22 år ung snubbe ) och Lulu Rouge från samma land. Polare till Trente allihop och grymt bra. Spelar lite åt samma håll som kungen Trentemöller. Vet inte hur ofta han spelat i Sverige men hur som helst såg jag honom på Dans Dakar i Stockholm förra sommaren och det var en otrolig ljudbild som han öste över oss. Dock var det flest låtar från senaste skivan och den är jag inte lika flörtjust i som The last resort. Som tur var spelade han " miss you " som många menar är en av de vackraste elektroniska låtar som gjorts.
Tack också för ett inlägg om hur dina högtalare klarar de två låtar som jag undrat om. Tråden har mest utveclats till att handla om skillnad mellan stativare och golvare. Intressant det också i och för sig.,..
Trentemöller spelade på distortion förra året...så jä_la lack på att jag inte kunde gå
Kolla in distortion Köpenhamn om ni gillar elektronica, öl o skön dansk avslappnad inställning till livet
Fristil: Tyvärr men de är väldigt fina
Postad 14 November 2012 - 10:26
På hifimässan i Malmö förra året demade man Hegel och Wilson Benesch stativare med just Trente Möller. Riktigt grym kraft fast utan att sätta hela fastigheten i rörelse. Lite så du menade med tråden antar jag? Enda haken i detta fallet var att den lilla stativaren(förvisso helt i kolfiber) kostade 54000 kronor,
Postad 14 November 2012 - 18:52
Postad 15 November 2012 - 10:45
Har spelat musiken lite här hemma och, som sagt, häftiga basgångar är det. Mina Aura 60 spelar för djupt för trådskaparens ändamål.
Hur menar du nu? Ts vill väl kunna spela den musiken då behöver ju högtalarna gå så djupt som möjligt. Sen att han vill spela på hög volym också gör ju att det ställer "hyfsade" krav på högtalarna.
Edit: ser nu enligt https://www.prisjakt...kt.php?e=604950 att dina högtalare bara går ner till 40Hz. Det betyder att man behöver basar för att återge låtarna som ts pratar om på ett naturtroget sätt.
Redigerat av nasjo, 15 November 2012 - 10:58.
Postad 15 November 2012 - 15:05
Så djupt som möjligt var väl just vad han inte ville. Utan tillräckligt djupt för att fullt ut njuta av musiken utan att störa grannarna för mycket. Jag anser att mina SA går för djupt för att inte störa grannarna. 40 Hz är mer än tillräckligt för nästan all musik och dessutom går ju högtalarna ju mycket djupare än så men inte inom toleransen +-3dB. Så menade jag.Hur menar du nu? Ts vill väl kunna spela den musiken då behöver ju högtalarna gå så djupt som möjligt. Sen att han vill spela på hög volym också gör ju att det ställer "hyfsade" krav på högtalarna.
Edit: ser nu enligt https://www.prisjakt...kt.php?e=604950 att dina högtalare bara går ner till 40Hz. Det betyder att man behöver basar för att återge låtarna som ts pratar om på ett naturtroget sätt.
Postad 15 November 2012 - 15:23
Låter konstigt om ts skrivit så. Om man har högtalare som bara går till 40Hz är det ju knappt ens lönt att spela de låtarna han vill eftersom så mycket information finns under 40Hz. Mina gamla högtalare (piP) gick till 34Hz -2,5dB och även där saknade jag information i dessa typer av låtar.Så djupt som möjligt var väl just vad han inte ville. Utan tillräckligt djupt för att fullt ut njuta av musiken utan att störa grannarna för mycket. Jag anser att mina SA går för djupt för att inte störa grannarna. 40 Hz är mer än tillräckligt för nästan all musik och dessutom går ju högtalarna ju mycket djupare än så men inte inom toleransen +-3dB. Så menade jag.
Postad 15 November 2012 - 18:00
Postad 15 November 2012 - 18:39
Men hur är det då med trådskaparens dilemma?24Hz vid rejäla ljudtryck lär ju inte gå omärkt förbi i resten av huset om man säger.Jag har piPs som går ner till 33Hz -2,5 dB och jag tycker det låter bra...ja då tills jag lyssnar på pi60s som går ner till typ 24Hz eller vad det är -1dB. Där låter vissa låtar inte ens som samma låt. Jag skojar inte. Infected Mushroom - Avaratz är ett bra exempel. Låter riktigt bra på piPs som går ner till 33Hz men är helt klart en annan låt på pi60s. Vad man inte vet har man inte ont av men jag lovar att om ni hör dessa låtar med bra grejer blir det ibland ENORMA skillnader. Om man skaffar 2-4 basar till detta kan man säkerligen ta vissa låtar till ytterligare en dimension.
Postad 15 November 2012 - 19:05
I.Ö. har ju pi60 också som tydligen spelar ända ner till 20hz och den har ju stor låda...
stor låda
förvisso om man jämnför med stativare kanske.
Redigerat av robert293, 15 November 2012 - 19:07.
Postad 15 November 2012 - 20:53
Tror du verkligen det är stor skillnad på 24Hz och 35Hz vid en given ljudnivå hos grannen. Är det lyhört så kommer grannen höra oavsett, eftersom ts ville kunna dra på lite. Är det inte lyhört bör det inte vara några problem oavsett.Men hur är det då med trådskaparens dilemma?24Hz vid rejäla ljudtryck lär ju inte gå omärkt förbi i resten av huset om man säger.
Postad 15 November 2012 - 22:40
Vet faktiskt inte vid vilken trekvens det börjar bli riktigt besvärande. Även 35 Hz är ju en väldigt läg frekvens, även om det enligt din mening inte är i närheten av vad som krävs för TrenteMöller förstås. Håller förstås inte alls med dig om detta. OM det nu är så att mina Aura 60 bara spelar ner till 40 Hz måste man vara galen för att kräva mer än så. I mitt rum(ca. 35 kvm) och med för mig rejäl volym, spelas bäde TrenteMöller och Infected Mushroom med en urkraft få torde vara missnörda med. En sub skulle för mig inte tillföra mer än ovälkomna vibrationer. Jag vet att många gillar subbas, jag gör det definitivt inte.Tror du verkligen det är stor skillnad på 24Hz och 35Hz vid en given ljudnivå hos grannen. Är det lyhört så kommer grannen höra oavsett, eftersom ts ville kunna dra på lite. Är det inte lyhört bör det inte vara några problem oavsett.
Postad 15 November 2012 - 22:41
Men hur är det då med trådskaparens dilemma?24Hz vid rejäla ljudtryck lär ju inte gå omärkt förbi i resten av huset om man säger.
Ja vad skall man säga han ville ju ändå spela på HÖG volym och då kommer de störa sig i vilket fall.
Nu pratade vi egentligen in om golvare eller mer extrema system men egentligen så behöver man något i den stilen om man vill kunna spela sådan musik på riktigt, vilket min poäng var. Det går som sagt inte att återge låtens innehåll med en stativare, speciellt inte på HÖG volym. Och det är väl egentligen svaret till hans ursprungliga fråga. Dock kan det ju fortfarande låta helt ok.
Postad 15 November 2012 - 22:45
Vet faktiskt inte vid vilken trekvens det börjar bli riktigt besvärande. Även 35 Hz är ju en väldigt läg frekvens, även om det enligt din mening inte är i närheten av vad som krävs för TrenteMöller förstås. Håller förstås inte alls med dig om detta. OM det nu är så att mina Aura 60 bara spelar ner till 40 Hz måste man vara galen för att kräva mer än så. I mitt rum(ca. 35 kvm) och med för mig rejäl volym, spelas bäde TrenteMöller och Infected Mushroom med en urkraft få torde vara missnörda med. En sub skulle för mig inte tillföra mer än ovälkomna vibrationer. Jag vet att många gillar subbas, jag gör det definitivt inte.
Åk till någon med ett ordentligt system så kommer du bli förvånad vad du missat
Postad 16 November 2012 - 06:16
Postad 16 November 2012 - 08:32
Ett tips: ladda ner en ljudmätare till din smartphone så märker du hur högt ljudvolym du verkligen har när du spelar. En ren musiksignal kan "låta väldigt lågt" medan en distad "väldigt högt" trots samma db nivå.
En smartphone som referens till vilken nivå man lyssnar på... Det är humor det... Ärligt talat, det ger inte särskilt mycket. Knappt ens en fingervisning.
Postad 16 November 2012 - 09:19
Håller med. Visar ofta oerhört fel och de appar jag provat har ett alldeles för långsamt impulssvar. Någon form av medelvärde och 5-10 decibels avvikelse, nej det ger inte mycket till analys.En smartphone som referens till vilken nivå man lyssnar på... Det är humor det... Ärligt talat, det ger inte särskilt mycket. Knappt ens en fingervisning.
För att påvisa eventuell dist behövs FFT analys med snabb respons och en sådan med vettig noggranhet kostar pengar.
Postad 16 November 2012 - 09:53
Trodde ni var så pass smarta att ni förstod att det var det jag menade.
Postad 16 November 2012 - 10:19
Jo som referensvärde duger det ju såklart om man mäter likadant och med samna program. Tror säkert du förstår skillnden men det gör långtifrån alla.Men om alla använder samma program så vet man ju i alla fall vilken ljudnivå man spelar på ett ungefär. Det var det jag ville få fram. Har varit hemma hos bekanta när det har börjat låta dåligt redan runt 80db när jag har mätt med min Galaxy note medan i mitt vardagsrum hemma så kan jag lyssna på över 90db innan det låter dåligt.
Postad 16 November 2012 - 11:00
Men om alla använder samma program så vet man ju i alla fall vilken ljudnivå man spelar på ett ungefär. Det var det jag ville få fram. Har varit hemma hos bekanta när det har börjat låta dåligt redan runt 80db när jag har mätt med min Galaxy note medan i mitt vardagsrum hemma så kan jag lyssna på över 90db innan det låter dåligt.
Eventuellt kan du se ljudskillnad från ett rum till ett annat med samma telefon, men:
- Skillnaden behöver inte stämma i antalet decibel
- Samma program, olika telefoner, kan ge helt olika resultat
Postad 16 November 2012 - 12:12
Men det kan ju också vara så att jag har haft en fruktansvärd tur.
Postad 16 November 2012 - 15:20
Redigerat av laddie15, 16 November 2012 - 15:21.
Postad 16 November 2012 - 15:31
Håller med. Visar ofta oerhört fel och de appar jag provat har ett alldeles för långsamt impulssvar. Någon form av medelvärde och 5-10 decibels avvikelse, nej det ger inte mycket till analys.
För att påvisa eventuell dist behövs FFT analys med snabb respons och en sådan med vettig noggranhet kostar pengar.
Impulssvar? Du menar något annat tror jag. http://sv.wikipedia....wiki/Impulssvar
Postad 16 November 2012 - 15:59
Jag tackar för tipset, men jag har hört största/värsta/bästa fler gånger än jag kan räkna så är inte utan referenser. Har även mer än vettigt musiköra och tror mig rätt väl kunna avgöra när det börjar dista. Så nej, det är inte det det handlar om utan att jag varken eftersträvar enorma ljudtryck eller väldigt djup bas. Däremot ett kraftfullt, rappt och detaljerat ljud. Och därför sitter jag oerhört nöjd och kommer så att göra under lång tid hoppas jag.Åk till någon med ett ordentligt system så kommer du bli förvånad vad du missat
Om du tycker det låter "högt" nu så är det antagligen distorsion. Bara tro mig det finns en till "nivå" så att säga.
Postad 16 November 2012 - 16:06
Nej, vet vad jag menar och vet vad det heter. Kolla appmätaren, tom. där kallas snabbaste responsinställningen "IMP".Impulssvar? Du menar något annat tror jag. http://sv.wikipedia....wiki/Impulssvar
Alltså "response mode" "impulse", Respons(svar) och Impulse(impuls). Men du menade kanske egentligen något annat.
Postad 16 November 2012 - 16:17
Provade hur korrekt min Iphone är jämfört med kalibrerad Bruel & Kjaer Pulse, med en testton på 703 Hz. Testet är utfört i ljuddämpat testlab och Iphone placerad vid mikrofonen. Måttlig överlast, skalan har precis kommit in på det röda. Skiljer 17dB! Iphone 91 och B&K 107 dBC. Visar vilken magnitud av avvikelse vi pratar om. Mobilen är alltså helt värdelös om vi talar om faktiska och korrekta värden.
Kul att du kunde påvisa hur fel din mobil visade, men hur har du tillgång till ett ljuddämpat testlabb?
Postad 16 November 2012 - 16:36
Jobbar med ljudsändare av olika slag. Marint, civilförsvarsalarmering, ljudrensning mm.Kul att du kunde påvisa hur fel din mobil visade, men hur har du tillgång till ett ljuddämpat testlabb?
Postad 16 November 2012 - 16:47
Mäter verkligen iPhone dBc då?Jobbar med ljudsändare av olika slag. Marint, civilförsvarsalarmering, ljudrensning mm.
Postad 16 November 2012 - 17:15
Valde en app som heter dB Volume kort och gott, och ja den har dBc-filter. Annars är C och L likvärdiga för dem som saknar det ena eller andra.Mäter verkligen iPhone dBc då?
Postad 16 November 2012 - 20:02
Jobbar med ljudsändare av olika slag. Marint, civilförsvarsalarmering, ljudrensning mm.
+1
Redigerat av robert293, 16 November 2012 - 20:03.
Postad 17 November 2012 - 07:40
Nej, vet vad jag menar och vet vad det heter. Kolla appmätaren, tom. där kallas snabbaste responsinställningen "IMP".
Alltså "response mode" "impulse", Respons(svar) och Impulse(impuls). Men du menade kanske egentligen något annat.
Det enda impulssvar jag sett tidigare är det jag länkade till. Trodde det var den vedertagna betydelsen. Vi kanske talar om samma ändå, bara att jag tyckte det användes märkligt?
Postad 17 November 2012 - 12:43
Jo vi talar nog om samma sak. Möjligt att jag uttryctkte mig märkligt.Det enda impulssvar jag sett tidigare är det jag länkade till. Trodde det var den vedertagna betydelsen. Vi kanske talar om samma ändå, bara att jag tyckte det användes märkligt?
Postad 18 November 2012 - 02:46
Annars så är nog svaret nej, en stativare för ca 10.000:- kan nog inte spela de djupaste tonerna i Trentemöllers musik.
// Tweeter
Postad 18 November 2012 - 07:09
Två högtalare som jag har hört som klarar av att spela sådan musik på övertygande sätt är Dynaudio Confidence C1 och Sonus Faber Guarneri Memento. Nu kostar ju de visserligen 100.000:-
Annars så är nog svaret nej, en stativare för ca 10.000:- kan nog inte spela de djupaste tonerna i Trentemöllers musik.
// Tweeter
Du har nog en övertro till dyra stativare. Guarneri memento är specad till 39hz och C1 till 44hz.
Postad 18 November 2012 - 13:24
Men naturligtvis spelar dem ju inte ner till 20 Hz.
Skulle kanske skrivit att en stativare oavsett prisklass inte kan spela de djupaste tonerna.
Postad 19 November 2012 - 16:21
Nejdå, det behöver du inte alls skriva. Däremot har du alldeles rätt i att många stativare kan spela med bra tryck i basen utan att krokna. Snarare är det så att en övertro till specifikationer kan vara väldigt negativ i sökandet efter fantastiska upplevelser. Tänk vad folk skulle gå miste om om de endast lyssnade på sådant som enligt specen gick djupare än 40Hz.Nej då, men när jag har lyssnat på dem har de spelat med ett bra tryck i basen utan att krokna.
Men naturligtvis spelar dem ju inte ner till 20 Hz.
Skulle kanske skrivit att en stativare oavsett prisklass inte kan spela de djupaste tonerna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000
1291 filmer
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?