Tänk om man skulle bygga eget ändå, hur bra kan det bli?
227 svar till detta ämne
Postad 29 October 2012 - 09:53
Unregistered5bb908bc
-
Unregistered5bb908bc
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Men det är väl busenkelt, hade alla tyckt samma så hade det väl enbart vart ett märke på marknaden eller hur.
Grejjen nu är väl att EtageMedia hävdar att det finns mängder av högtalare som spelar lika starkt eller starkare och med mindre distorsion än Ino i64s och det för under 100k. Inget tyckande.
Redigerat av Unregistered5bb908bc, 29 October 2012 - 09:53.
Postad 29 October 2012 - 09:54
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Sammanställer lite data under tiden popcornen smattrar i micron.
EtageMedias ringhörna presenterar stolt: Klipsch Palladium P-39F
ENCLOSURE MATERIAL: Constrained layer MDF
FINISHES: Zebra-grain Linia veneer in a natural, merlot or espresso stain
POWER HANDLING: 400W continuous / 1600W peak
RECOMMENDED AMPLIFIER POWER: 50 - 1000W
SENSITIVITY: 99dB @ 2.83V / 1m
MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 126dB (2 speakers in-room)
...vs
INO i56/i64s/i68
ENCLOSURE MATERIAL: MDF
FINISHES: allt från doppade i falu rödfärg till ja...grön marmor eller där fantasin/plånbok sätter över gräns
POWER HANDLING: 2500W peak utan klippning enligt BM's hemmatest
RECOMMENDED AMPLIFIER POWER: 50 - ?
SENSITIVITY: 92dB / 1m
MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 130,6dB (2 speakers in-room) enligt Komorok's hemmatest
Let the battle begin...
Postad 29 October 2012 - 09:58
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Never ever att ino burkarna spelar 130,6 dbA
Postad 29 October 2012 - 10:05
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag undrar också hur en vanlig dome-diskant lirar 130dB utan att brinna upp.
Visst, med en hornladdad kompressionsdiskant så går det nog att spela 130dB men aldrig i hela världen att man gör det med en vanlig domediskant.
Sedan att bakerman hävdar att PA-element saknar mikrodynamik så får han nog tänka om... PA-element har oftast en mycket lätt och styv kon samt hög motorstyrka. Jag tycker att Bakerman ska ta och fara iväg och lyssna på några högtalare ämnade för hemmabruk men som använder PA-element.
Jag var inne ett tag på att bygga med Eminence Beta-8A och då jag frågade på diyaudio så var det många som sade att det var ett fantastiskt bra mellanregisterelement.
Postad 29 October 2012 - 10:05
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Hittills ser jag bara att siffror av något slag redovisats om ino-högtalare. Jag har mätt upp ett ljudtryck på 130.6dB i mitt rum utan att slutsteg har klippt eller att någon har anmärkt på distorsion.
Har någon annan några mätningar att jämföra med från något Hifi-system eller går denna tråd nu bara ut på att kasta skit i Inos generella riktning?
 c-vägt? beat machine? basen står ju för en stor del av det värdet isf menar jag. Jag vågar inte vrida upp över 100dB, pga grannar och lite för dålig akustik i rummet. Har dock spelat på mina hembyggen så det mätte över 100db kont o ~110dB i dynamiska händelser på ~3.5m utan någon som helst antydan till att det skulle låta ansträngt eller distande. men det är rätt långt ifrån några 130db det.  Ska dock testa dem lite mer om nån vecka, då får jag se mer var gränsen går. Det är dock ett par fullregisterhögtalare och kommer därmed vara begränsande i basen, men delade hade varit kul att mäta med. Då räknar jag med att de ska klara 120db iaf. Det är nog diskanten som börjar ge sig först i det fallet tyvärr.
Postad 29 October 2012 - 10:06
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
det här med att spela högt... det handlar väl om att spela högt och att det ska låta bra? jag kan hitta burkar som kan spela högt för under 20.000, men det låter garanterat inte som inos gör.
cv XLS-215.
Känslighet : 95,3 dB
Maxeffekt: 500 watt (peak)
dessa spelar garanterat en jävligt bra bit upp i db-registret. matar man på med en ton (finns en kille som gjort det här på forumet) så har han dragit över 136 db med sina.
sen är frågan: vad är det för mening med att fylla ett rum med en ton på 65-70 hz? finns ingen. det är ungefär samma relevans som att skriva att man ska hitta högtalare som spelar högre än 130 db. jag har gjort det för under 20 papp. yay. 70 hz är min favorit! enbart sånt tack!
förstår inte det här med att spela högt. bortser man från baker (då han naturligtvis är döv och upplever ljud genom vibrationer i hårsäckarna) så sitter väl ingen och poppar musik i 145 db?
ta inte illa upp baker, du vet att jag är brutalt imponerad av dina basar =D
Postad 29 October 2012 - 10:15
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Man kan se det på ett annat sätt:
Om ditt system klarar av äckligt höga ljudtryck med låg dist, så klarar de av sansade volymer med löjligt låg dist.
Att sen ha flera stora element, ger bättre koppling till luften och det är en rätt najs känsla det med.
Postad 29 October 2012 - 10:32
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Man kan se det på ett annat sätt: Om ditt system klarar av äckligt höga ljudtryck med låg dist, så klarar de av sansade volymer med löjligt låg dist. Att sen ha flera stora element, ger bättre koppling till luften och det är en rätt najs känsla det med.
Självklart är detta hela poängen med att ha dessa saker. Och vid ett par få tillfällen kunna vräka på sådär underbart och veta att sakerna klarar av det.
Postad 29 October 2012 - 10:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Never ever att ino burkarna spelar 130,6 dbA
Givetvis var det dBC. Där spelar basen det mesta. Vi kan väl fråga dej Niklas. Du är ju en sån där kille som får fjong av dyra kablar, stärkare och högtalare med hög finish.. Om du bortser från själva karaktären på ljudet från Inos burkar, tror du att det finns VÄLDIGT många högtalare på marknaden som spelar lika starkt utan att det låter oansträngt ?
Postad 29 October 2012 - 10:39
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nopp, jag har ALDRIG hört ett par högtalare spela lika högt och rent som när jag var på besök i Kramfors och lyssnade på i32s, och då är det ändå inte Ino´s största modell.
Som jag har sagt innan, är man ute efter att spela högt och rent är Ino burkarna jag skulle satsa på.
Sen finns det annat som jag inte är lika imponerad av, och det får jag tycka även om jag är med i "gänget" som är till stordel inoägare.
Postad 29 October 2012 - 10:41
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
tror du att det finns VÄLDIGT många högtalare på marknaden som spelar lika starkt utan att det låter oansträngt ?
Tja... Valfri högtalare uttagen för hemmabruk men med PA-element. Ska man då använda lika många element som Ino gör så kan man nog koka ihop något som spela ännu högre. Kan ju nämna att i bion här där jag bor så kör vi med JBL-grejor som bygger på JBL 2226H det är två sådana element per frontkanal samt ett enormt diskanthorn med någon kompressionsdriver jag inte vet vad den heter. Men det kan spela äckligt högt även fast man sitter ett tiotal meter bort och rummet är nog hundra gånger så stort som ditt rum. Dessutom låter det bra också, musik låter rätt nära som ett liveuppträdande och mikrodynamik och storskalig dynamik finns där och det låter inte ansträngt även under dom mest krävande passagerna. Edit: Kollar jag upp specen för dom högtalarna vi har på bion så går det att räkna fram att basarna pallar 130.8dB och diskanten 133dB. Basarna är uppmätta enligt AES-standarden, alltså 50-500Hz över två timmar. Peak klarar dom alltså en bra bit över 130dB om man så skulle vilja. Och dessa högtalare går på under 100 papp och kräver betydligt mindre effekt än om man skulle använda hifielement.
Redigerat av Ala_95, 29 October 2012 - 10:46.
Postad 29 October 2012 - 10:46
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
PA-element har oftast en mycket lätt och styv kon samt hög motorstyrka...
Hög motorstyrka på PA-element...? Nja.. Det är väl snarare tvärtom. Det behövs ingen hög motorstyrka på PA-element. När jag läste det där dök den här bilden upp i huvet...
Postad 29 October 2012 - 10:48
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Hög motorstyrka på PA-element...? Nja.. Det är väl snarare tvärtom. Det behövs ingen hög motorstyrka på PA-element.
När jag läste det där dök den här bilden upp i huvet...
http://www.jblpro.co...onents/2226.pdfOm du kollar på J modellen där så har den 27.1 BL vilket jag anser vara ganska högt. Vad anser du vara högt?
Postad 29 October 2012 - 11:00
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
http://www.jblpro.co...onents/2226.pdf Om du kollar på J modellen där så har den 27.1 BL vilket jag anser vara ganska högt. Vad anser du vara högt?
Det var ett element. Det värsta som finns. Länka till ett par till som ligger över 20 i Bl.
Postad 29 October 2012 - 11:08
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Postad 29 October 2012 - 11:11
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tror du att EtageMedia vill ha såna element i sina högtalare med superhög finish ?
Var köper man färdiga högtalare med superhög finish med såna element i ?
Länka gärna till det också.
Postad 29 October 2012 - 11:12
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Nopp, jag har ALDRIG hört ett par högtalare spela lika högt och rent som när jag var på besök i Kramfors och lyssnade på i32s, och då är det ändå inte Ino´s största modell.
Som jag har sagt innan, är man ute efter att spela högt och rent är Ino burkarna jag skulle satsa på. Sen finns det annat som jag inte är lika imponerad av, och det får jag tycka även om jag är med i "gänget" som är till stordel inoägare.
Hur många andra har du hört som arbetat som toppar i ett delat system på samma villkor som när du hörde dessa i32s? Vill man ha en rättvis jämförelse för att se om det finns andra högtalare som kan spela rejält starkt och rent, så måste man väl utgå från att de andra högtalarna också ska spela som toppar med ett separat basmodulsystem. Annars är det ju inte äpplen och äpplen man jämför. Och jag vill bara understryka att jag inte hör till något "läger". Jag tror Ino är väldigt bra högtalare och har aldrig hört dom. Men jag tror också att det finns andra högtalare som också skulle prestera väldigt bra under samma förutsättningar, d.v.s. jämför man i32 eller i64 t.ex., så ska de jämföras med andra golvhögtalare som ska arbeta från 80hz och uppåt med samma basmodulsystem i botten.
Postad 29 October 2012 - 11:13
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Grejjen nu är väl att EtageMedia hävdar att det finns mängder av högtalare som spelar lika starkt eller starkare och med mindre distorsion än Ino i64s och det för under 100k.
Inget tyckande.
som toppar kan mina talare spela rejält starkt (de kostade under 100k) men vette tusan om det räcker ens i närheten till för att bräcka i64 mfl trots att jag har hög effektålighet och 93db att leka med....dock är mina tänkta som fullregister och ino är ju tänkta som toppar så det blir ju en "tanke" krock där (filter-avstämmning mm) dock kan jag lova att mina diskanter ej sätter stopp förrens rejäla volymer men ok jag har ju 12st där de även spelar olika frekvenser så dissten blir ju minimal. sen spelar jag som högst 110db i topparna när jag lyssnar (de klarar mer med annat förstärkeri) men iom dynamiken/ljudet/realismen/ljudbild i övrigt så både räcker detta o blir över för min del....130db...då börjar det ju bli löjligt högt och det skulle min rigg bara drömma om, för att inte tala om rummet. men jag spelar betydligt starkare utan disst än monitor audio:s golvare mfl som etage tror spelar lika högt som speciellt framtagna toppar med 8st 8" med extrem effektålighet o hög känslighet som inos burkar.
Redigerat av robert293, 29 October 2012 - 11:47.
Postad 29 October 2012 - 11:28
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men 130db säger ju egentligen inget om frontarna, det handlar ju om basens prestanda när det inte mäts i dbA.
Det måste ju ändå kunna enas om?
Postad 29 October 2012 - 11:32
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Men 130db säger ju egentligen inget om frontarna, det handlar ju om basens prestanda när det inte mäts i dbA. Det måste ju ändå kunna enas om?
är inte hifi att allt ska hänga ihop.....
Postad 29 October 2012 - 11:36
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Niklas menar att om man mäter dBC så är hela registret med. Då kan det över 80Hz spela 100dB, och sen har man 30dB boost i basen, och mäter då 130.. Det rättvisa är givetvis att mäta dBA om man ska mäta frontarnas kapacitet om dom är delade. Alternativt mäta utan baslådor inkopplade.
Redigerat av Bakerman, 29 October 2012 - 11:37.
Postad 29 October 2012 - 11:38
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Vem har sagt att det är hifi? Smaken är som bekant som baken, annars skulle vi alla sitta med samma system eller hur. Endel gillar boost i botten, jag har ett par db extra, andra har 10db och andra än mer. Därför blir det väldigt missvisande att inte mäta dbA
Postad 29 October 2012 - 11:45
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Niklas menar att om man mäter dBC så är hela registret med. Då kan det över 80Hz spela 100dB, och sen har man 30dB boost i basen, och mäter då 130..
Det rättvisa är givetvis att mäta dBA om man ska mäta frontarnas kapacitet om dom är delade. Alternativt mäta utan baslådor inkopplade.
jo jag förstår det  tycker bara att det halkade åt fel håll när ni ändå dissat pa element mm.
Postad 29 October 2012 - 11:48
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Hög motorstyrka på PA-element...? Nja.. Det är väl snarare tvärtom. Det behövs ingen hög motorstyrka på PA-element.
När jag läste det där dök den här bilden upp i huvet...
haha de elementen är ju helt galna
Postad 29 October 2012 - 11:50
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
jo jag förstår det 
tycker bara att det halkade åt fel håll när ni ändå dissat pa element mm.
PA-element finns ingen seriös audiofil som använder i hemmamiljö. Möjligtvis folk som bygger stora bashorn och nöjer sej med bas ner till ~35Hz.
Postad 29 October 2012 - 12:05
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ne det låter säkert skit hos McTwins
Hoppas och tror att det är den bästa kombon för mig, överkommligt i pris och skall kunna spela på som bara XXX samt lira snyggt, allt såklart enligt ägarna själv då man inte haft tillfälle att lyssna själv.
Postad 29 October 2012 - 12:21
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Givetvis var det dBC. Där spelar basen det mesta.
Vi kan väl fråga dej Niklas. Du är ju en sån där kille som får fjong av dyra kablar, stärkare och högtalare med hög finish.. Om du bortser från själva karaktären på ljudet från Inos burkar, tror du att det finns VäLDIGT många högtalare på marknaden som spelar lika starkt utan att det låter oansträngt ?
Bra att du svarar åt Komorok. Tänk va många folk som tror mkt av det som ni säger, utan att tänka mer om det stämmer eller inte. Ja det finns väldigt många högtalare som kan spela lika högt som i64, att du inte har koll på dessa högtalare är faktiskt inte mitt fel.
Postad 29 October 2012 - 12:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ja det finns väldigt många högtalare som kan spela lika högt som i64, att du inte har koll på dessa högtalare är faktiskt inte mitt fel.
Lika högt kan varenda högtalare spela. Men du ska kanske ha koll på termerna ? Det blir liksom väldigt amatörmässigt annars...
Postad 29 October 2012 - 12:32
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
PA-element finns ingen seriös audiofil som använder i hemmamiljö. Möjligtvis folk som bygger stora bashorn och nöjer sej med bas ner till ~35Hz.
http://www.faktiskt....order=0&thold=0
Postad 29 October 2012 - 12:33
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
När har jag nämnt att man ska använda PA-element i basmoduler? Aldrig... Du har ju delat dina Ino-högtalare vid 80Hz tippar jag på och de flesta PA-element spelar bra ner till 80Hz utan problem. Du kan inte jämföra äpplen med päron här... Men PA-element går väl att använda till djupbas också om man bygger ett tillräckligt stort horn...
Postad 29 October 2012 - 12:58
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Bra att du svarar åt Komorok. Tänk va många folk som tror mkt av det som ni säger, utan att tänka mer om det stämmer eller inte.
Ja det finns väldigt många högtalare som kan spela lika högt som i64, att du inte har koll på dessa högtalare är faktiskt inte mitt fel.
varför kan inte du ge ett exempel på EN enda högtalare under 100k så ältandet tar slut någongång.
Postad 29 October 2012 - 13:00
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
http://www.faktiskt....order=0&thold=0

Okej då.  Men PA-element går väl att använda till djupbas också om man bygger ett tillräckligt stort horn...
Nope. Inte djup bas. Kanske djup bas för dej, men inte djup bas i ordets bemärkelse. Lär inte vara speciellt lätt att komma under 20Hz...
Postad 29 October 2012 - 13:04
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
varför kan inte du ge ett exempel på EN enda högtalare under 100k så ältandet tar slut någongång.
Ett par Ino i64s klarar av att återge 131dB över 100Hz en meter från högtalaren. Det är bara att sätta igång och tipsa så kan vi börja räkna.  Återigen. Vi snackar HIFI. PA ska man ha på en scen.
Postad 29 October 2012 - 13:24
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Ett par Ino i64s klarar av att återge 131dB över 100Hz en meter från högtalaren. Det är bara att sätta igång och tipsa så kan vi börja räkna. 
Återigen. Vi snackar HIFI. PA ska man ha på en scen.
Kan du spcificera lite mer kring de siffrorna? Jag tvivlar på att diskanten klarar det kontinuerligt? Det finns det väl ingen diskant av den typen som gör? Diskanten borde väl bli gränssättande och det är en diskant som i storlek och typ är liknande de som sitter i det flesta golvhögtalare, d.v.s. kring 1 tum och av dometyp? Då borde det väl rimligen inte skilja speciellt mycket spl-mässigt mellan Inos och andra lite mer påkostade högtalares diskanter?
Postad 29 October 2012 - 13:40
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Decisive Audio Indra 41, klarar 124dB från 20Hz, nog borde man kunna skrämma ut mer än 6dB till om man delar de vid 100Hz...
Snacka om avlastning.
Om det inte går kan man ju köra två par och ändå hamna under 100kkr 8)
Postad 29 October 2012 - 16:10
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ett par Ino i64s klarar av att återge 131dB över 100Hz en meter från högtalaren. Det är bara att sätta igång och tipsa så kan vi börja räkna. 
Återigen. Vi snackar HIFI. PA ska man ha på en scen.
Diskanten i dina Ino klarar 131dB kontinuerligt? Vad är det för diskant som sitter i dom högtalarna?
Postad 29 October 2012 - 16:59
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Som jag har sagt innan, är man ute efter att spela högt och rent är Ino burkarna jag skulle satsa på. Sen finns det annat som jag inte är lika imponerad av, och det får jag tycka även om jag är med i "gänget" som är till stordel inoägare.
Hur många högtalare överhuvudtaget har du lyssnat på då, som är byggda för höga nivåer, jag menar utöver dom ino i32 du lyssnat på???
Redigerat av EtageMedia, 29 October 2012 - 17:00.
Postad 29 October 2012 - 17:11
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
som toppar kan mina talare spela rejält starkt (de kostade under 100k) men vette tusan om det räcker ens i närheten till för att bräcka i64 mfl trots att jag har hög effektålighet och 93db att leka med....dock är mina tänkta som fullregister och ino är ju tänkta som toppar så det blir ju en "tanke" krock där (filter-avstämmning mm) dock kan jag lova att mina diskanter ej sätter stopp förrens rejäla volymer men ok jag har ju 12st där de även spelar olika frekvenser så dissten blir ju minimal.
sen spelar jag som högst 110db i topparna när jag lyssnar (de klarar mer med annat förstärkeri) men iom dynamiken/ljudet/realismen/ljudbild i övrigt så både räcker detta o blir över för min del....130db...då börjar det ju bli löjligt högt och det skulle min rigg bara drömma om, för att inte tala om rummet.
men jag spelar betydligt starkare utan disst än monitor audio:s golvare mfl som etage tror spelar lika högt som speciellt framtagna toppar med 8st 8" med extrem effektålighet o hög känslighet som inos burkar.
Vilka monitor Audio pratar du om?
Postad 29 October 2012 - 17:18
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Har redan gjort det. Vart tog Bikerman vägen....?
Postad 29 October 2012 - 17:21
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Diskanten i dina Ino klarar 131dB kontinuerligt? Vad är det för diskant som sitter i dom högtalarna?
Nej, jag tror inte heller att de där diskanterna klarar 131dB kontinuerligt. Det är ju därför vi blåser våra diskantsäkringar. Men för mitt behov så behöver jag inte några sådana diskanter heller eftersom mina öron sätter stopp innan dess. Vad i64s dock klarar i mina ögon/öron är att göra sin ägare i princip dynamiskt befriad* i sitt register (ett kantslag på en virveltrumma tror jag inte att någon hifi-högtalare klarar av att återge med full dynamik). Transienter kan alltså återges med full dynamik. Att spela tokhög medelnivå är iaf inte jag intresserad av att göra. Finns det fler högtalare än i64s (i56 och i68es) som klarar det så är det ju kanon. Men de verkar vara ovanliga. Någon nämnde c-vägningen på den mätning jag gjorde när jag spelade Mr Magnuz - Beat Machine. Ja, så var det ju. Något annat hävdades inte heller. Jag kan bara spela 121dB med topparna eftersom mina slutsteg bara är på 2kW/st. Och det är inte kontinuerligt. Men vem vill spela så starkt kontinuerligt? Sen var det något om kompression också. Då jag själv inte kan så mycket om sådant så letade jag helt enkelt upp vad konstruktören själv skriver om detta: http://www.faktiskt....1172080#1172080Få saker är svårare än att detfinera en hörbarhetsgräns för termisk kompression. Vad man kan göra är att helt godtyckligt välja att sätta gränsen samma som för hörbart nivå- och klangfel (vilket förstås är att överskatta hörbarheten av effekterna drastiskt) vid A/B-omkoppling.
Därutöver så måsta men definiera den signal också, och då det finns skäl att tro att de som oroar sig mest för fenomenet är de som allra mest upp- skattar musik som inte är dynamiskt söndermejad redan från början. Givet det så talar vi kanske om crestfaktorer om säg 20 dB eller mer.
Sen räcker ju inte det heller, för man måste ju stipulera en tid som man sitter där och lyssnar också. För termisk kompression är en effekt som lägger sig på hög. Tidskonstanterna staplar sig ju på varandra. Det finns ju i varje fall tre dylika i ett högtalarsystem, och utgångspunkten kan ju dessutom vara såväl att lyssna på en normallång låt, till att sitta en hel kväll om kanske 6 timmar och lyssna på ultrahög nivå från början till slut...
Låt oss säga att det som gäller är sistnämnda.
Det gör toppeffekten (åttaohmseffekt) till kanske 500 W i i34s-fallet, och 2000 W i i64s-fallet (betydligt lägre om man lyssnar på sönderkomprimerad musik).
Men jag avråder från även den lägre av dessa nivåer. Var rädd om öronen.
Vh, iö
Jag tänkte att jag även klistrar in den text där IÖ förklarar lite om sin syn på xmax: http://www.faktiskt....1385081#1385081Jag har alltid definierat Xmaxlin, baserat på mätningar av just linjäriteten. Gör man lite experiment med att med utgångspunkt från en given prototyp göra polplattan tjockare med bibehållen talspole, så är det väldigt lätt att för alltid lämna iden/konceptet att Xmaxlin skulle vara VCl-Gh... Det är helt enkelt inte sant. - - - Men å andra sidan så bör man även minnas att det inte handlar om "den linjära slaglängden", för den är ju alltid noll. "Ickeexisterande distorsion existerar inte", brukar jag säga. Så det handlar inte om det linjära slaget, utan det "rimligt linjära slaget". Och detta kan vara både avsevärt kortare än VCl-Gh, och även avsevärt längre. Det beror 'på konstruktionen. Och skall man vara riktigt noga så är det även tveksamt att sätta en distorsionsgräns utan att ta hänsyn till hur hörbar och öronovänlig distorsionen är. Vh, iöJag har försökt att lägga fram så mycket korrekt information jag bara kan om alla frågor jag fått och varit så tydlig jag har kunnat om vad informationen säger. Men det är helt sanslöst vilka ansträngningar som görs för att rycka saker ur sitt sammanhang och för att misstolka information. Lägg ned det och var lite konstruktiva. Bidra med information istället för tomt ifrågasättande.Själv kommer jag inte från någon lång hifi-bakgrund. Jag har inte farit runt i 20 år och lyssnat på olika högtalare. Jag har bara lyssnat på musik i olika sunkhögtalare jag kommit över. Jag har inte brytt mig om hifi aktivt förrän jag av en slump fick lyssna på ett par högtalare (pi60s i IÖs källare) som kunde återge musiken jag älskade. Sedan dess har jag försökt lära mig om hur jag kan ordna en så bra återgivning som möjligt i mitt eget hem. Hur andra högtalare gör brukar inte intressera mig. Men det tekniska-fysiska är ju alltid intressant och det är saker om detta jag mest skriver om. Tja, rättar de felaktigheter jag ser mest av den enkla anledningen att andra läser vad som skrivs och kan vilseledas att tro att det är sant bara för att någon gapar högst. Att göra så kräver ju en viss ödmjukhet också. Japp, jag brister där också. Men så stolt är jag inte att jag inte erkänner när jag har haft fel. Så har jag fel, visa mig det och förklara varför. Ingen gillar ju en besserwisser**.* Det finns två spår jag funnit hittills där min egna anläggning inte räcker till. Och det är Mika Vainio - 3 Wall Clocks som bottnar mitt bassystem och något spår på Xerrox Copy vol1 med Alva Noto där diskantsäkringen går till slut. ** Min uppfattning om det ordet är att det är en person som gärna påpekar fel, men inte bryr sig om att förklara hur det är fel. Den bilden verkar inte stämma med vad wiki säger dock.
Postad 29 October 2012 - 17:23
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag kan inte förstå att folk verkligen tror att diskanten i ino i64 är den diskanten som spelar starkast av alla högtalare i världen under 100k!?
Det är ju helt befängt faktiskt.
Postad 29 October 2012 - 17:27
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag kan inte förstå att folk verkligen tror att diskanten i ino i64 är den diskanten som spelar starkast av alla högtalare i världen under 100k!?
Det är ju helt befängt faktiskt.
Vem tror det? Inte jag iaf.
Postad 29 October 2012 - 17:42
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Hur många högtalare överhuvudtaget har du lyssnat på då, som är byggda för höga nivåer, jag menar utöver dom ino i32 du lyssnat på???
Jag har enbart lyssnat på 32orna och ett system ifrån eltax, 499kr komplett 5.1. Du verkar bara ute för att tjafsa och det leder ingen vart, troll!
Postad 29 October 2012 - 17:44
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Komorok:
Ingen kritik så men det är intressant att veta.
eftersom vi diskuterade toppsystem så är det ju än mer av intresse att veta om du spelade med el utan basmoduler och a- el c-vägt särskilt vid en så basig låt som beat machine.
Man kan lätt läsa in i det du skrev som om det var topparna allena som spelade 130dB, ,vilket vi har sett lite exempel på.
Postad 29 October 2012 - 17:49
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Komorok: Ingen kritik så men det är intressant att veta. eftersom vi diskuterade toppsystem så är det ju än mer av intresse att veta om du spelade med el utan basmoduler och a- el c-vägt särskilt vid en så basig låt som beat machine. Man kan lätt läsa in i det du skrev som om det var topparna allena som spelade 130dB, ,vilket vi har sett lite exempel på. 
Jag tyckte att du skrev det bra. Och det var ju exakt det stycke du skrev som jag hade spelat. Misstolkande har vi sett mycket av. Kanske från mig med. Hur som helst då... Beat Machine är det spår jag kan spela starkast med utan att öronen gör ont. För att verkligen testa gränsen behöver jag ett försteg med mer gain. Kanske går det att klippa steg eller bottna några element då eller så säger öronen stopp innan. Jag vet inte. Fast egentligen så borde jag bara konstatera att det går att spela starkt nog.
Redigerat av Unregistered757ca215, 29 October 2012 - 17:49.
Postad 29 October 2012 - 18:43
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Nej, jag tror inte heller att de där diskanterna klarar 131dB kontinuerligt. Det är ju därför vi blåser våra diskantsäkringar. Men för mitt behov så behöver jag inte några sådana diskanter heller eftersom mina öron sätter stopp innan dess. Vad i64s dock klarar i mina ögon/öron är att göra sin ägare i princip dynamiskt befriad* i sitt register (ett kantslag på en virveltrumma tror jag inte att någon hifi-högtalare klarar av att återge med full dynamik). Transienter kan alltså återges med full dynamik. Att spela tokhög medelnivå är iaf inte jag intresserad av att göra. Finns det fler högtalare än i64s (i56 och i68es) som klarar det så är det ju kanon. Men de verkar vara ovanliga.
Någon nämnde c-vägningen på den mätning jag gjorde när jag spelade Mr Magnuz - Beat Machine. Ja, så var det ju. Något annat hävdades inte heller. Jag kan bara spela 121dB med topparna eftersom mina slutsteg bara är på 2kW/st. Och det är inte kontinuerligt. Men vem vill spela så starkt kontinuerligt?
Komorok; Vad är det egentligen som säger att det inte finns ett flertal andra högtalare än Inos större toppsystem som klarar att återge transienter med liknande dynamik om förutsättingarna är demsamma, att de är toppar med samma basmodulsystem i botten och att de får effekt nog att klara samma dynamiska max spl? Att kunna återge hög dynamik i en redan väldigt stark grundåtergivningsnivå faller väl till stor del tillbaka mot hur stor bestyckning man har? Att den svagaste länken i registret klarar effekten. Om vi tar en jämförelse mellan Ino i64 och Canton Reference 1.2 som jag har och de ska återge 80hz - 20kHz; Ino i64 har väl 4 st 8,5" bas/mellanregisterelement + 1 st 1" diskant? 4 st 8,5" element som ska återge 80hz - ca 3kHz? Sedan en diskant från ca 3kHz till 20kHz. Känsligtheten är 92db @ 2,83v. Canton Reference 1.2 har 2 st 12" baselement, 2 st 7" mellanregisterelement och 1 st 1" diskant. 2 st 12" element som ska återge 80hz - 180hz. 2 st mellanregisterelement som delar på nivån och återger 180hz - 400hz och det ena återger 100% av nivån från 400hz upp till 2,8kHz där diskanten tar över. Känsligheten är ca 91db @ 2,83v. (uppmätta till 90db vid 2,80v och uppskattat från det). Är det något rent bestyckningsmässigt som säger att Canton Ref 1.2 inte skulle kunna göra ett likvärdigt jobb när det gäller att kunna spela starkt och ändå återge hög dynamik som eftersträvas i området 80hz-20kHz som dem ska operera i? Eftersom precis som du säger så är det inte att kunna spela enorma db i medelnivå man är ute efter. Visst, det krävs något mer effekt p.g.a 1 db lägre känslighet, men om effekten finns?
Postad 29 October 2012 - 18:55
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Booster. Canton Reference 1.2 DC- Nom. /Music power handling 500 / 900 watts - Känslighet: SPL (1 watt/1m) 89.5 db (1 W, 1 m)
Postad 29 October 2012 - 18:55
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Ja, det är det ju. i68es har två 9"are som jobbar upp till diskantdelningen vid ca 4kHz. Men jag har inte hört den högtalaren och har ingen lust att säga något alls om jämförelsen utom att i68 verkar ha ett membranstorleksmässigt och delningsfrekvensmässigt försprång. Vad tror du?
Postad 29 October 2012 - 19:12
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag har enbart lyssnat på 32orna och ett system ifrån eltax, 499kr komplett 5.1.
Du verkar bara ute för att tjafsa och det leder ingen vart, troll!
Det är jag verkligen inte! Svara seriöst istället för att bara tjafsa, troll.
Redigerat av EtageMedia, 29 October 2012 - 19:20.
Postad 29 October 2012 - 19:21
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Booster.
Canton Reference 1.2 DC
- Nom. /Music power handling 500 / 900 watts - Känslighet: SPL (1 watt/1m) 89.5 db (1 W, 1 m)
Uppmätt känslighet i test är 90db @ 2,80v. Lika med 3.2 som uppmättes i Strerophile till 91db trots angiven känslighet kring 89db. Effektangivelser ska man väl ta med en nypa salt? I64s är angiven till 560w kontinuerlig effekt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|