Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - TizzBird hybrid Smart TV Box S20T

896 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird S20t 4GB (Mediaspelare) 1 5.5625 (15) Inga priser

Postad 07 November 2013 - 19:06

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Vad är det du har EXT3 på, är det en USB disk?

Postad 07 November 2013 - 19:07

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

1440x1080 är väl 4:3...

Var lite otydlig där 1440 anamorfiska pixlar alltså rektangulära som täcker samma yta som 1920 kvadratiska pixlar.

Postad 07 November 2013 - 19:09

Unregisteredcd3e6ec8
  • Unregisteredcd3e6ec8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Jag har det på alla mina externa diskar som då är kopplade mot min linuxburk, där det då också snurrar ext4.

Ja dom externa är usb-diskar.

Redigerat av Unregisteredcd3e6ec8, 07 November 2013 - 19:09.

Postad 07 November 2013 - 19:16

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Förhållandet 1440/1080 är samma som 4/3, så det är väl anledningen till detta (JO för det är anamorfiska 1440 pixlar och F11 klarade av detta), men kan du ställa om till 16:9 när du spelar upp filmen? Hittar ingen knapp få TBs fjärr för att ändra AR
För BD är det begränsad menyfunktioner.
Håller med om att det vore värdefullt att själv kunna redigera namnen på nätverksenheter. Har lämnat förslaget vidare och fått svar att de skall överväga om det går att göra.
Den visar alla nätverksanslutningar i film/musik/bild utforskaren. På Tizzbird F11 valde man ju vilken utdelning som skulle vara länkat till movies, pictures, music kan väl inte vara så svårt att få till på denna nya spelare.

Hur får man till det med tv mottagaren den hittar inga kanaler min TV hittar de "fria kanalerna" med samma antennkabel.
för mig gäller Kanal 23 (490 MHz)

Postad 07 November 2013 - 19:50

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag kör Tizzbird S20T i skrivade stund. Sjukt nöjd än så länge! :D :D

Postad 07 November 2013 - 20:12

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Hur kör man XBMC i fullskärmsläge? Har installerat enligt instruktionerna på Tizzbirds hemsida. Kan varken byta upplösning eller välja fullskärm.

Postad 07 November 2013 - 20:15

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hur får man till det med tv mottagaren den hittar inga kanaler min TV hittar de "fria kanalerna" med samma antennkabel.
för mig gäller Kanal 23 (490 MHz)

Jag hittar alla kanaler hos mig, har du angett Sverige som land?

Om du trycker på menyknappen när du spelar upp en film så kommer "kontrollpanelen" upp med olika funktioner, snabbspolning, etc. Fjärde ikonen från vänster är "settings" som bla innehåller inställning av bildformat.
På F11 kan man lägga till 4 nätverksenheter och man väljer med röd knapp i fimutforskaren vilken som skall visas. Den inledande menyn i S20 är motsvarigheten till röda knappen valet av enhet, jag tror att det är i princip lika i båda versionerna.

Postad 07 November 2013 - 20:25

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hur kör man XBMC i fullskärmsläge? Har installerat enligt instruktionerna på Tizzbirds hemsida. Kan varken byta upplösning eller välja fullskärm.

Vi har inte hunnit lägg ut info om XBMC plugin för S20T. Principen för installation och så är det samma men du behöver en speciell APK. Du kan ladda ner den här: http://www.tizzbird....ugin_hybrid.apk

Postad 07 November 2013 - 20:37

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Vi har inte hunnit lägg ut info om XBMC plugin för S20T. Principen för installation och så är det samma men du behöver en speciell APK. Du kan ladda ner den här: http://www.tizzbird....ugin_hybrid.apk

Testade även denna, kan fortfarande inte byta upplösning. Installerade först xbmc, startade det, installerade plugin och startade sedan xbmc igen. Något jag missat?

Postad 07 November 2013 - 20:37

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej,

Undrar lite när man ska skriva in en mailadress i ex. appen WiMP.

Vill ha snabel@ men i bokstavsfältet står det /@ där / prioriteras först, hur får jag @?

Sen undrar jag lite ang. youtube appen. Söka går fint men när jag ska välja en video så markerar den inte videon och kan då inte spela den men allt annat markeras om jag bläddrar runt. Någon inställning eller gör jag något fel?

Mvh!

Postad 07 November 2013 - 21:02

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hej,

Undrar lite när man ska skriva in en mailadress i ex. appen WiMP.

Vill ha snabel@ men i bokstavsfältet står det /@ där / prioriteras först, hur får jag @?

Sen undrar jag lite ang. youtube appen. Söka går fint men när jag ska välja en video så markerar den inte videon och kan då inte spela den men allt annat markeras om jag bläddrar runt. Någon inställning eller gör jag något fel?

Mvh!

Tryck på ?123 knappen längst ner till vänster för att växla till num/symb delen i tangentbordet.
Hur gör du när du försöker välja en video i YouTube?

Postad 07 November 2013 - 21:55

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Testade även denna, kan fortfarande inte byta upplösning. Installerade först xbmc, startade det, installerade plugin och startade sedan xbmc igen. Något jag missat?

Vad menar du med att byta upplösning? Man ställer bara in den upplösning i TizzBird som TV klarar, vanligtvis 1920x1080p/50Hz, sen behöver man inte ändra det. När du startar en film via XBMC, skall TizzBird växla till sin egen mediaspelare för att spela upp den. Om det är rätt gjort behöver du varken tänka på upplösning eller fullskärm.

(Vi har dock hittat en bugg med vissa iso-filer som ger fel format, detta är rättat i nästa uppgradering)

Postad 07 November 2013 - 21:56

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Tryck på ?123 knappen längst ner till vänster för att växla till num/symb delen i tangentbordet.
Hur gör du när du försöker välja en video i YouTube?

Grejen är den, när jag tryck på 123 knappen så hoppar den till "," tecknet och skriver det i stället för att switcha från bokstäver till sifferbordet.

När jag är inne på youtube appen så sökte jag på en låt uppe till vänster, det funkar fint och resultaten kommer fram. Sen försöker jag bläddra med knapparna runt "OK" men då väljer den bara alternativ runt om och inte klippen.

Postad 07 November 2013 - 22:16

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Vad menar du med att byta upplösning? Man ställer bara in den upplösning i TizzBird som TV klarar, vanligtvis 1920x1080p/50Hz, sen behöver man inte ändra det. När du startar en film via XBMC, skall TizzBird växla till sin egen mediaspelare för att spela upp den. Om det är rätt gjort behöver du varken tänka på upplösning eller fullskärm.

(Vi har dock hittat en bugg med vissa iso-filer som ger fel format, detta är rättat i nästa uppgradering)

Menade att jag inte kan ställa in upplösning i XBMC under System - Settings. I Tizzbird har jag rätt (1080p) men inne i XBMC så går det endast att köra fönsterläge och 1280x672p vilket gör att gränssnittet ser ganska kasst ut. Mycket möjligt att filmer spelas upp korrekt ändå men det är ju trevligt om gränssnittet också är i full hd.

Lyckas inte heller lägga till min nätverksdisk som källa i XBMC. Jag har lagt till den i Tizzbirdgränssnittet och enligt guiden på er sida ska jag då kunna hitta denna källa under 'Root system > mnt' men där finns bara ett par andra mappar.

EDIT: nu lyckades jag lägga till källan manuellt i XBMC men uppspelningen fungerar inte alls. Laggar enormt. Känns som att den spelar upp med XBMC's videospelare och inte enhetens egna som du nämnde, ser exempelvis fortfarande Androidknapparna längst ner på skärmen även när jag tittar på film. Kanske något fel på pluginen?

Redigerat av uberweiss, 08 November 2013 - 07:40.

Postad 08 November 2013 - 08:07

CorpseEater
  • CorpseEater
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Grejen är den, när jag tryck på 123 knappen så hoppar den till "," tecknet och skriver det i stället för att switcha från bokstäver till sifferbordet.

När jag är inne på youtube appen så sökte jag på en låt uppe till vänster, det funkar fint och resultaten kommer fram. Sen försöker jag bläddra med knapparna runt "OK" men då väljer den bara alternativ runt om och inte klippen.

Jag upplever sama problem. Fick lösa tangentbordsproblemet med att byta till engelskt tangentbord.

Jag trodde också att man skulle kunna navigera i appar med fjärrkontrollen, men jag kan inte välja videoklipp i viaplay. svt-appen fungerar inte alls med fjärren. Jag köpte denna box för att jag ville slippa mus/tangentbord.

Postad 08 November 2013 - 08:22

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Jag trodde också att man skulle kunna navigera i appar med fjärrkontrollen, men jag kan inte välja videoklipp i viaplay. svt-appen fungerar inte alls med fjärren. Jag köpte denna box för att jag ville slippa mus/tangentbord.

Samma här. Har även väldigt dålig uppspelning i Viaplay-appen. Någon annan som upplever det? Laggigt osv.

Postad 08 November 2013 - 09:11

Unregisteredcd3e6ec8
  • Unregisteredcd3e6ec8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Jag ställde tidigare en fråga angående Ext3, kommer det att komma i en uppdatering eller?

Postad 08 November 2013 - 09:35

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Jag upplever sama problem. Fick lösa tangentbordsproblemet med att byta till engelskt tangentbord.

I och med att Android-appar är gjorda för smart phones och tablets, så förutsätter de "peknavigering". När man använder samma appar i en Android-box, måste man ersätta pekfingret med något, tex en trådlös mus. Det går inte att komma ifrån behovet av mus/tangentbord med mindre än att man gör special-appar för den här typen av produkter. Det ser vi inte komma för närvarande. Om man inte behöver skriva så mycket text (sökningar, etc) kan man klara sig bra med en mus, men ett minitangentbord med både mus/tangentbord är ett bra tillbehör.

Vi har rapporterat problemet med tangentbordet, det fxas med kommande uppgradering.

Postad 08 November 2013 - 09:40

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

EDIT: nu lyckades jag lägga till källan manuellt i XBMC men uppspelningen fungerar inte alls. Laggar enormt. Känns som att den spelar upp med XBMC's videospelare och inte enhetens egna som du nämnde, ser exempelvis fortfarande Androidknapparna längst ner på skärmen även när jag tittar på film. Kanske något fel på pluginen?

Jag har gjort installationen av XBMC + plugin idag och det fungerar klockrent. Avinstallera dina XBMC och Plug-in appar i Settings>Android och gör om installationen från början. OBS! Du måste använda den här apk för S20T: http://www.tizzbird....ugin_hybrid.apk
Om du tar den tidigare versionen så får det ingen effekt.
Att lägga till NFS-shares, välj Root filesystem>Storage och leta på dina anslutna enheter.

Postad 08 November 2013 - 09:46

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Samma här. Har även väldigt dålig uppspelning i Viaplay-appen. Någon annan som upplever det? Laggigt osv.

Är det för Live sändningar eller Film i Viaplay?

Postad 08 November 2013 - 09:50

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Är det för Live sändningar eller Film i Viaplay?

Testade för film igår. Det känns på något sätt som att både Viaplay och XBMC körs som appar och att videon går från appen snarare än att använda Tizzbirdens egna videohantering. Men jag kanske är helt ute och cyklar. Ska testa vidare ikväll med Viaplay för att felsöka ytterligare.

Men mitt problem för XBMC stör mig mer, att den inte klarar av att spela videos. Måste man göra något mer med pluginen för att den ska förstå att den ska använda Tizzbirdens videospelare eller ska jag prova installera om allt? Går det förresten att köra appar i fullskärmsläge?

Postad 08 November 2013 - 10:13

dannewestis
  • dannewestis
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Vi har planer på att ev. skaffa en PS4 eller Xbox One. Men TizzBird S20T ser ut att vara en mycket intressant produkt för OTT/mediacenter. Finns det en poäng att skaffa S20T även om man senare skaffar en Ps4/Xbox One?

Postad 08 November 2013 - 10:22

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Testade för film igår. Det känns på något sätt som att både Viaplay och XBMC körs som appar och att videon går från appen snarare än att använda Tizzbirdens egna videohantering. Men jag kanske är helt ute och cyklar. Ska testa vidare ikväll med Viaplay för att felsöka ytterligare.

Men mitt problem för XBMC stör mig mer, att den inte klarar av att spela videos. Måste man göra något mer med pluginen för att den ska förstå att den ska använda Tizzbirdens videospelare eller ska jag prova installera om allt? Går det förresten att köra appar i fullskärmsläge?

Om du kör Viaplay via XBMC, så tror jag det definitivt är en omväg. Viaplay Appen i Play-store fungerar bra och de släpper snart en ny version där man (precis som i Netflix) kan återuppta tittande på en film där man slutade senast, oavsett vilken enhet man började med och vilken man vill fortsätta med. Man kan börja titta i mobilen på vägen hem och fortsätta titta i TizzBird när man är hemma :D

Avinstallera först ordentligt XBMC + Plugin och installera om från början. Plugin måste vara den för S20T (med tillägget hybrid i namnet på APKn). När du gjort installationen korrekt så funkar alla uppspelningar av filemr utan problem. Du kan köra filmfiler med dubble normal BD-bitrate utan problem, både trådat och trådlöst.

Om man kan köra apparna i fullskärm eller om android ribban ligger kvar längst ner styrs i appen. Det är upp till app-tillverkaren att bestämma om det blir riktigt fullskärmsläge eller inte. Jfr tex SVT Play appen med Play.se appen, den senare släcker ner android-ribban. Men min erfarenhet är att SVT Play fungerar bättre än Play.se

Postad 08 November 2013 - 10:28

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Vi har planer på att ev. skaffa en PS4 eller Xbox One. Men TizzBird S20T ser ut att vara en mycket intressant produkt för OTT/mediacenter. Finns det en poäng att skaffa S20T även om man senare skaffar en Ps4/Xbox One?

Vet inte hur man lyckats med fläktljudet i de nya modellerna av spelkonsoler, men min tidigare erfarenheter av Playstation och Xbox var som att man startade ett kärnkraftverk för att tända en lågenergi lampa på muggen, om du förstår jämförelsen. Väldigt mycket oväsen för att spela upp eller strömma video. Prestanda i spelkonsoler är betydligt högre an i en OTT-box som TizzBird, men de behöver ju det för att klara "tunga" spel.

TizzBird är nog mer lämpad för OTT och Mediacenter och själv skulle jag inte tveka om vilket jag helst startar för dessa funktioner.

Postad 08 November 2013 - 10:29

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Om du kör Viaplay via XBMC, så tror jag det definitivt är en omväg. Viaplay Appen i Play-store fungerar bra och de släpper snart en ny version där man (precis som i Netflix) kan återuppta tittande på en film där man slutade senast, oavsett vilken enhet man började med och vilken man vill fortsätta med. Man kan börja titta i mobilen på vägen hem och fortsätta titta i TizzBird när man är hemma :D

Avinstallera först ordentligt XBMC + Plugin och installera om från början. Plugin måste vara den för S20T (med tillägget hybrid i namnet på APKn). När du gjort installationen korrekt så funkar alla uppspelningar av filemr utan problem. Du kan köra filmfiler med dubble normal BD-bitrate utan problem, både trådat och trådlöst.

Om man kan köra apparna i fullskärm eller om android ribban ligger kvar längst ner styrs i appen. Det är upp till app-tillverkaren att bestämma om det blir riktigt fullskärmsläge eller inte. Jfr tex SVT Play appen med Play.se appen, den senare släcker ner android-ribban. Men min erfarenhet är att SVT Play fungerar bättre än Play.se

Tack för bra och utförligt svar :)

Nej, givetvis kör jag inte Viaplay i XBMC utan har laddat ner Androidappen direkt i Tizzbirden. Ska testa det vidare ikväll och se om det fungerar klockrent för full HD, hör av mig annars.

Ska även prova installera om XBMC och pluginen, har kört hybridpluginen som du länkade igår men den ville fortfarande inte.

Postad 08 November 2013 - 10:35

nummersju
  • nummersju
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Upplevde också att Viaplay hade väldigt dålig kvaitet,

Postad 08 November 2013 - 11:07

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Upplevde också att Viaplay hade väldigt dålig kvaitet,

Är det film eller Live sändning?
Testade Viaplay här och nu med ett mobilt bredband som ger 11-12Mbps ner från Internet och Viaplay HD-film spelar upp med HD-kvalitet.
Jag tror att Viaplay skickar strömmar med adaptive streaming, dvs de känner av bandbredd och kapacitet hos mottagaren och justerar bitrate efter det. Om ni får dålig kvalitet så är det något problem med antingen Internetanslutningen eller kanske något strul i S20T. Jag har aldrig haft stött på problem när jag testat Viaplay.
Testa din Internethatigheten i TB med Bredbandskollen och om det ser bra ut starta om eller testa med återställning av S20.
Live sändningar med Viaplay har jag inte testat, gör det när jag får bekräftat att det är där ni har dålig kvalitet.

Postad 08 November 2013 - 12:20

nummersju
  • nummersju
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Testade Viaplay här och nu med ett mobilt bredband som ger 11-12Mbps ner från Internet och Viaplay HD-film spelar upp med HD-kvalitet.
Jag tror att Viaplay skickar strömmar med adaptive streaming, dvs de känner av bandbredd och kapacitet hos mottagaren och justerar bitrate efter det. Om ni får dålig kvalitet så är det något problem med antingen Internetanslutningen eller kanske något strul i S20T. Jag har aldrig haft stött på problem när jag testat Viaplay.
Testa din Internethatigheten i TB med Bredbandskollen och om det ser bra ut starta om eller testa med återställning av S20.
Live sändningar med Viaplay har jag inte testat, gör det när jag får bekräftat att det är där ni har dålig kvalitet.

Kollade bara på lite olika barnprogram,och samtliga hade usel kvalite.
Har 100/100 fiber och hade bra uppkoppling igår.

Skall kika mer när jag kommer hem och boota om routern.

Postad 08 November 2013 - 13:29

EvilHomer76
  • EvilHomer76
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kunde inte hitta att Tizzbird S20t var upplagd i Logitech Harmonys databas så att man kan få sin Harmony fjärr att fungera med den. Kommer detta att fixas? (det finns ju stöd för andra Tizzbird modeller)

Ska hämta min S20t i eftermiddag, ska bli spännande att testa.

Redigerat av EvilHomer76, 08 November 2013 - 13:32.

Postad 08 November 2013 - 13:55

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Vem är det normalt som uppdaterar databasen? Är det användare eller tillverkaren?

Postad 08 November 2013 - 15:49

sgtspiff
  • sgtspiff
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vänta nu... Blir det krångligt att styra med fjärrkontroll?

Tänker inte köra mus lr tangentbord när jag lagt 1000kr på att ha en logitech.
Hmmm... blev det plötsligt tveksamt.

Postad 08 November 2013 - 15:56

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Jag hittar alla kanaler hos mig, har du angett Sverige som land?

Om du trycker på menyknappen när du spelar upp en film så kommer "kontrollpanelen" upp med olika funktioner, snabbspolning, etc. Fjärde ikonen från vänster är "settings" som bla innehåller inställning av bildformat.
På F11 kan man lägga till 4 nätverksenheter och man väljer med röd knapp i fimutforskaren vilken som skall visas. Den inledande menyn i S20 är motsvarigheten till röda knappen valet av enhet, jag tror att det är i princip lika i båda versionerna.

Hittade "4:e ikonen" och det löste problemet Tack!

Den inledande menyn i S20 är motsvarigheten till röda knappen valet av enhet, jag tror att det är i princip lika i båda versionerna.
Jo, förvisso. Men svårigheten att veta vad som är vad kvarstår ju på F11 visste man att tryckte man på "Movie" så kom man till film nu kommer man till alla shares hur skall man veta (andra i familjen) vilken att välja.....

Postad 08 November 2013 - 15:57

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Appar som är gjorda för pekskärmar är oftast enklast att navigera med trådlös mus som erättare för pekfingret. Klarar din 1000-kronors fjärr att agera trådlös mus? XBMC-appen är däremot för användare som gillar fjärrkontroll och allt i TizzBirds eget GUI går utmärkt att navigera via fjärr.

Postad 08 November 2013 - 16:15

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Jo, förvisso. Men svårigheten att veta vad som är vad kvarstår ju på F11 visste man att tryckte man på "Movie" så kom man till film nu kommer man till alla shares hur skall man veta (andra i familjen) vilken att välja.....

Det stämmer att tidigare GUI memorerade senaste använda enhet per utforskare. Skall föra synpunkten vidare och se om utvecklarna har några planer förbättra.

Kunde inte hitta att Tizzbird S20t var upplagd i Logitech Harmonys databas så att man kan få sin Harmony fjärr att fungera med den. Kommer detta att fixas? (det finns ju stöd för andra Tizzbird modeller)

Ska hämta min S20t i eftermiddag, ska bli spännande att testa.

Har testat fjärren för tidigare modeller på S20T och det verkar fungera bra, så du kan sannolikt använda den tidigare versionen från databasen :)

Postad 08 November 2013 - 16:54

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Ethernet fungerar inte på min :angry:

Postad 08 November 2013 - 17:18

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Har testat Viaplay nu igen efter omstart av Tizzbirden och det laggar något helt enormt, har heller inget ljud. Körde bredbandskollen och har 100/100 i Tizzbirden. Ser snarare ut som flimmer/lagg än att den buffrar pga dålig uppkoppling.

Postad 08 November 2013 - 17:50

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Har även nu provat installera om XBMC + pluginen och det fungerar fortfarande inte alls. Hackar väldigt, inget ljud och jag ser android-knapparna när videon spelas upp.

Postad 08 November 2013 - 17:57

nummersju
  • nummersju
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Får ni scraping att fungera?

Postad 08 November 2013 - 18:04

nummersju
  • nummersju
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Bredbandskollen gav 50/10 och det går inte att se viaplay. Laggar och hänger sig hela tiden och kvaliten är direkt usel. Får hoppas på att nästa uppdatering löser det.

Postad 08 November 2013 - 18:08

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Bredbandskollen gav 50/10 och det går inte att se viaplay. Laggar och hänger sig hela tiden och kvaliten är direkt usel. Får hoppas på att nästa uppdatering löser det.

Kan du svara på frågan om det är Live sändning eller Film/TV?

Postad 08 November 2013 - 18:14

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har även nu provat installera om XBMC + pluginen och det fungerar fortfarande inte alls. Hackar väldigt, inget ljud och jag ser android-knapparna när videon spelas upp.

Då har du inte fått till installationen. Jag har ingen annan idé än att den ursprungliga installationen inte har raderats ordentligt.
Om du spelar filmer via TizzBirds eget GUI/Movie browser, fungerar uppspelningen normalt då?
Kör du trådat eller trådlöst nät?

Ethernet fungerar inte på min :angry:

Jag har fått besked från utvecklarna att det är en fix för Etherner i kommande uppgraderingen, har du trådlöst nätverk hos dig? Det är riktigt bra prestanda i S20s Wifi

Postad 08 November 2013 - 18:19

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Då har du inte fått till installationen. Jag har ingen annan idé än att den ursprungliga installationen inte har raderats ordentligt.
Om du spelar filmer via TizzBirds eget GUI/Movie browser, fungerar uppspelningen normalt då?

Har nu provat återställt hela boxen, installerat om XBMC och pluginen. Fortf samma problem, filmen går i slow motion ungefär, utan ljud.

Visst är det appen som ligger på XBMC hemsida jag ska använda? Under Android (ARM) på denna sida:
http://xbmc.org/download/

Och sen har jag kört pluginen du länkade här i forumet.

Kör trådat nät, fiber.

Det fungerar utmärkt att spela upp videos i den vanliga uppspelningen (Tizzbirds egna).
EDIT: Filmen flyter när jag kör i Tizzbirds egna, dock fortfarande problem med digitalt ljud. Det känns dock som ett annat problem.

Redigerat av uberweiss, 08 November 2013 - 18:25.

Postad 08 November 2013 - 18:49

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har nu provat återställt hela boxen, installerat om XBMC och pluginen. Fortf samma problem, filmen går i slow motion ungefär, utan ljud.

Visst är det appen som ligger på XBMC hemsida jag ska använda? Under Android (ARM) på denna sida:
http://xbmc.org/download/

Och sen har jag kört pluginen du länkade här i forumet.

Kör trådat nät, fiber.

Det fungerar utmärkt att spela upp videos i den vanliga uppspelningen (Tizzbirds egna).
EDIT: Filmen flyter när jag kör i Tizzbirds egna, dock fortfarande problem med digitalt ljud. Det känns dock som ett annat problem.

När du startar en film, är det TizzBirds medispelare som startar?
Kanske beror på hur du anslutit till nätverksenheten?
När man lägger till filmfiler i XBMC, välj Root filesystem > Storage och leta reda på dina NFS shares (nfs0 = Networkserver 1, osv.)

Postad 08 November 2013 - 18:55

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Så ser det inte ut när filmen spelas med TizzBirds mediaspelare.

Postad 08 November 2013 - 19:49

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

När du startar en film, är det TizzBirds medispelare som startar?
Kanske beror på hur du anslutit till nätverksenheten?
När man lägger till filmfiler i XBMC, välj Root filesystem > Storage och leta reda på dina NFS shares (nfs0 = Networkserver 1, osv.)

Tack, det löste problemet. Hade längt till den manuellt i XBMC men när jag körde enligt Root filesystem > Storage så gick det bra. Det står ju nåt annat på er hemsida i guiden till de gamla apparaterna så ni kanske vill uppdatera denna info, förmodar att en hel del vill köra XBMC.

Har fortfarande problem med digitalt ljud, gäller både Tizzbirdens video och XBMC. Ljudet är kopplat med HDMI till en receiver, analogt ljud fungerar. Har valt HDMI - Digital och DTS under "Audio Output" i Tizzbirdens inställningar. Jag fick det att fungera stundtals igår men sen när jag spolade i filmen så försvann ljudet.

Postad 08 November 2013 - 20:07

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Vi har missat instruktionen för S20T och XBMC, men om jag inte minns fel så går det att använda XBMC mappningen till NFS efter nästa uppgradering, Vi skall uppdatera info hur som helst, så snart som möjligt.

Skall testa DTS-ljud i helgen, se om jag kan få fram fel och be utvecklarna att kolla det.

Postad 08 November 2013 - 20:11

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Kollade bara på lite olika barnprogram,och samtliga hade usel kvalite.
Har 100/100 fiber och hade bra uppkoppling igår.

Skall kika mer när jag kommer hem och boota om routern.

Har precis kollat på Mr. Popper's Penguins i HD, filmen har spelat perfekt från början till slut i bästa videokvalitet.

Tydligen är den trådade nätverksanslutningen instabil och det kommer en fix i uppgradering som är på väg. Om du kör trådat vore det intressant om du kan testa trådlöst istället, för att se om det är vad som orsakar problemet med Viaplay.

Postad 08 November 2013 - 20:36

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Får ni scraping att fungera?

Har funkat perfekt. Hittade alla omslag utom ett :)

Postad 08 November 2013 - 20:46

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Tydligen är den trådade nätverksanslutningen instabil och det kommer en fix i uppgradering som är på väg. Om du kör trådat vore det intressant om du kan testa trådlöst istället, för att se om det är vad som orsakar problemet med Viaplay.

Jag testade nu trådlöst, körde trådat tidigare, fortfarande samma problem. Som jag nämde tidigare så ser felet verkligen inte ut som ett nätverksproblem, inte för mig i alla fall. Det hackar och ibland får jag till och med gröna streck i bilden. Så snarare nåt med videogenereringen än internetuppkoppling. Men då spekulerar jag bara vilt :)

Vore fint med en fix för det digitala ljudet i alla fall, om det nu är så att flera har problem.

Postad 08 November 2013 - 21:10

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Gröna streck i bilden brukar uppträda när HLS adaptive streaming korrigerar videokvalitén. Metoden känner av bandbredd och spelarens kapacitet att spela upp och justerar bitrate efter det. Av någon anledning får du inte fart på strömmen så att du får bra kvalitet. Jag har kört både hemma och på kontoret Viaplay, Netflix, SVT Play, TV4 Play,.... alla kör HLS adaptive streaming. Det räcker med 6-7Mbps ner från internet (Bredbandskollen) för att få bästa videokvalitet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.