Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW55ES

300 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 oktober 2014 - 08:57

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1 323 inlägg
  • 0
Min passar perfekt på 16:9 bilden men har samma oskärpa i mitten ( eller övre mitten om man skall va exakt) .Dock är detta inget jag tänker på när jag kollar film utan just på testbilder detta syns tydligt

Postad 22 oktober 2014 - 16:17

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Min passar perfekt på 16:9 bilden men har samma oskärpa i mitten ( eller övre mitten om man skall va exakt) .Dock är detta inget jag tänker på när jag kollar film utan just på testbilder detta syns tydligt

Den oskärpa jag får är också mest upptill (projektorn i taket) när jag ställer fokus i mitten. Försöker jag kompensera med justering så att det övre partiet ser bra ut blir filmtext väldigt suddigt. Går att kompromissa med någon halvsuddig inställning både uppe och nere men då är typ inget bra!?
Tycker verkligen inte att man ska godta en sådan "defekt" i denna prisklass, det måste ha blivit knas någonstans under frakt eller att det helt enkelt är fel i monteringsskedet!?

Har haft både en Benq och en Epson hemma och bägge visade en bra jämn och fokuserad bild särskilt i mittenområdet. Epson projektorn var riktigt bra även ända ut mot kanterna!

Fokusplanet är krökt. Huruvida det är skarpt i mitten eller kanterna beror alltså på hur du vrider fokusratten.

Ja enda alternativet är väl att försöka få till fokus så bra man kan i mitten och sen får man väl godta att det inte blir fullt lika bra ut mot kanten men skillnaden skall definitivt inte va som i mitt fall att antingen får du bra fokus i den övre halvan och knappt läsbart nedtill eller tvärtom!? Kanterna (hörnen) är ju också helt okej på Sonyn så där ligger inget problem.

/D

Postad 22 oktober 2014 - 16:23

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Den oskärpa jag får är också mest upptill (projektorn i taket) när jag ställer fokus i mitten. Försöker jag kompensera med justering så att det övre partiet ser bra ut blir filmtext väldigt suddigt. Går att kompromissa med någon halvsuddig inställning både uppe och nere men då är typ inget bra!?
Tycker verkligen inte att man ska godta en sådan "defekt" i denna prisklass, det måste ha blivit knas någonstans under frakt eller att det helt enkelt är fel i monteringsskedet!?

Har haft både en Benq och en Epson hemma och bägge visade en bra jämn och fokuserad bild särskilt i mittenområdet. Epson projektorn var riktigt bra även ända ut mot kanterna!

Ja enda alternativet är väl att försöka få till fokus så bra man kan i mitten och sen får man väl godta att det inte blir fullt lika bra ut mot kanten men skillnaden skall definitivt inte va som i mitt fall att antingen får du bra fokus i den övre halvan och knappt läsbart nedtill eller tvärtom!? Kanterna (hörnen) är ju också helt okej på Sonyn så där ligger inget problem.

/D

Hur länge har du haft den? Är den bara några veckor ring Sony Prime så skickar de garanterat en ny på DOA men gör det innan det gått för lång tid bara...

Jag kan också säga att jag har jättebra skärpa över hela bilden men kan ha haft tur för min hw50 var mycket sämre på detta område....

Redigerat av jimjans, 22 oktober 2014 - 16:24.

Postad 22 oktober 2014 - 16:49

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Hur länge har du haft den? Är den bara några veckor ring Sony Prime så skickar de garanterat en ny på DOA men gör det innan det gått för lång tid bara...

Jag kan också säga att jag har jättebra skärpa över hela bilden men kan ha haft tur för min hw50 var mycket sämre på detta område....

Haft den sen igår. Ärendet har tagits med butiken jag handla av och de kommer vidarebefordra problemet till sony för fortsatt hantering.
Får nog besked under veckan hoppas jag.

Postad 22 oktober 2014 - 18:52

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Haft den sen igår. Ärendet har tagits med butiken jag handla av och de kommer vidarebefordra problemet till sony för fortsatt hantering.
Får nog besked under veckan hoppas jag.

mycket lättare att snacka med Sony är det en doa skickar de en ny med en gång medans du kan använda din gamla så länge..

Postad 22 oktober 2014 - 20:37

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
Har en HW40 och den passar perfekt inom en 16:9-duk, så det känns som om det är fel någonstans om man får svarta kanter. 16:10-duk kanske?

Postad 22 oktober 2014 - 21:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0
Dukarna är inte alltid exakt 16:9 utan kanske är 15,95:9 eller nåt. :mellow:

I detta fall kan det vara så att TMsurround faktiskt sitter med ett måndagsexemplar. Annars hade han nog märkt av samma fenomen på de övriga projektorerna.

Postad 23 oktober 2014 - 04:30

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Har en HW40 och den passar perfekt inom en 16:9-duk, så det känns som om det är fel någonstans om man får svarta kanter. 16:10-duk kanske?

Duken mäter exakt 235cm bred och 132cm hög = 1.78:1

Så duken stämmer. Men som Ringblixt också påpekar, att jag borde märkt det med de andra två projektorerna.
När jag projicerar bilden så exakt det går inom ramen så fattas det 5-6 cm på varje sida mot kanten och det borde innebära ett ca 1.70:1 förhållande på Sonyn!?

Gjorde om justeringen på mitt chief-fäste igår och kortade av eller rättare sagt tog bort ett förlängningsrör vilket resulterade i en något mer noggrann nivellering mot duken. Resultatet blev en aning bättre med skärpan men den känns ändå inte 100%.
De andra projektorerna var inte i närheten så känsliga på detta, så något står inte helt rätt till kan jag tycka!?

/D

Postad 23 oktober 2014 - 19:22

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Så duken stämmer. Men som Ringblixt också påpekar, att jag borde märkt det med de andra två projektorerna.
När jag projicerar bilden så exakt det går inom ramen så fattas det 5-6 cm på varje sida mot kanten och det borde innebära ett ca 1.70:1 förhållande på Sonyn!?

Måste rätta mig själv här!? Har helt enkelt kollat galet när jag kört zoomfunktionen. bildförhållandet har rätt proportioner, alltså 16:9! :blush: hehe.. Doh!

Postad 25 oktober 2014 - 10:02

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

/D

Hallå du TMsurround!
Det där låter som du inte monterat Projektorn korrekt.
Precis som en kamera inte kan fokusera hela en plan vägg om du inte står exakt vinkelrätt mot den kommer inte din projektor att kunna göra detsamma.
Då Sony har lensshift kan du troligen fixa detta problemet genom att helt enkelt fysiskt rikta upp eller ner projektorn (beroende på om om det ofokuserade bakfokuserar eller framfokuserar) och sen kompensera den flyttade bilden med lensshift.

Detta gäller om du upplever olika fokus i olika plan vertikalt, men om du har olika fokus även i sidled så kan du behöva göra samma sak även i sidled (fysiskt vinkla och sen flytta bilden rätt med lensshift).

Enda gången du inte kan fixa fokusproblem är om de skiftar olinjärt över bilden, t.ex. fokus i toppen+suddigt i mitten+fokus i botten.

En annan sak du kan testa är att dra ner iris lite och se om det blir skarpare. Precis som en mindre bländare skapar större skärpedjup på en kamera så görs detsamma på en projektor.

Lycka till!

/Simon (ps. du kan få byta med min HW20 annars om du vill, den är skarp över hela ;) ds.)

Redigerat av Saim, 25 oktober 2014 - 10:07.

Postad 25 oktober 2014 - 10:08

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Kanske någon kan lägga till den infon i FAQ:n? Inte första gången jag förklarar det var jag minns.

Mvh
Simon

Postad 26 oktober 2014 - 00:43

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Hallå du TMsurround!
Det där låter som du inte monterat Projektorn korrekt.
Precis som en kamera inte kan fokusera hela en plan vägg om du inte står exakt vinkelrätt mot den kommer inte din projektor att kunna göra detsamma.
Då Sony har lensshift kan du troligen fixa detta problemet genom att helt enkelt fysiskt rikta upp eller ner projektorn (beroende på om om det ofokuserade bakfokuserar eller framfokuserar) och sen kompensera den flyttade bilden med lensshift.

Detta gäller om du upplever olika fokus i olika plan vertikalt, men om du har olika fokus även i sidled så kan du behöva göra samma sak även i sidled (fysiskt vinkla och sen flytta bilden rätt med lensshift).

Enda gången du inte kan fixa fokusproblem är om de skiftar olinjärt över bilden, t.ex. fokus i toppen+suddigt i mitten+fokus i botten.

En annan sak du kan testa är att dra ner iris lite och se om det blir skarpare. Precis som en mindre bländare skapar större skärpedjup på en kamera så görs detsamma på en projektor.

Lycka till!

/Simon (ps. du kan få byta med min HW20 annars om du vill, den är skarp över hela ;) ds.)

Hej Simon! Jag har kört både vattenpass på Chief fästet i både höjdled samt sidled. Kollat projektorn så den hänger i fästet i våg! Duken är lodrätt samt 100% vågrät. Det borde innebära en ganska så vinkelrät monterad projektor mot duken!?
Bara genom att titta på upphängningen ser den ut att hänga "rätt" bra och centrerat vilket mina mätningar också bekräftar!

Men det som är ganska uppenbart att det inte står rätt till är att de andra projektorerna jag haft hemma (Benq, Epson) inte visat någon större avvikelse av optiskt skärpa fast jag snabbt och lite halvslarvigt hängt upp dom för bildvisning!??
Iris funktionen tror jag inte kan rätta till detta!? Och skulle det göra det så undrar jag verkligen vad den har för funktion egentligen? Är inte den för att begränsa ljusflödet?

/Danne

Postad 26 oktober 2014 - 09:33

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Irisfunktionen fungerar inte som bländaröppningen i optik utan är mer lik en slutare/dammlucka och reglerar ljusflödet innan det når den optiska motorn. Det påverkar inte skärpedjupet - jag har testat. :)

Postad 26 oktober 2014 - 14:42

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Det kanske är olika på olika projektoroptik då. Vet att jag testade för länge sen på min IN81, och då gjorde det skillnad i skärpedjup.

TMsurround: Det är möjligt att din projektor avviker på ett sätt den inte borde, men med dina beskrivna symptom borde du ändå kunna fixa det genom att göra så jag beskrev. Du behöver då alltså vinkla den uppåt eller nedåt samt korrigera med lensshiften.

mvh
Simon

Postad 26 oktober 2014 - 14:51

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Det kanske är olika på olika projektoroptik då. Vet att jag testade för länge sen på min IN81, och då gjorde det skillnad i skärpedjup.

TMsurround: Det är möjligt att din projektor avviker på ett sätt den inte borde, men med dina beskrivna symptom borde du ändå kunna fixa det genom att göra så jag beskrev. Du behöver då alltså vinkla den uppåt eller nedåt samt korrigera med lensshiften.

mvh
Simon

Skulle kunna prova att vinkla upp den mer än horsontalläget för att se hur det påverkar men tycker ändå det inte känns rätt om det skulle bli bättre så!? Blir inte bilden då trapetsformad som måste justeras med keystone? Det vill man ju helst inte använda!?

Kan posta två bilder för att visa hur skärpan förändras om jag justerar den i det läget den hänger i nu.

/Danne

Redigerat av TMsurround, 26 oktober 2014 - 15:08.

Postad 26 oktober 2014 - 15:12

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Posted ImagePosted Image

Postad 26 oktober 2014 - 15:18

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Jo det är sant, om bilden är perfekt rektangulär nu så blir den trapetsformad om du vinklar den, och det ska man ju inte behöva leva med som du säger, så isf är det något fel!
Har du köpt den i butik är det ju enklast att bara ta med den in och kolla hur det ligger till.

Mvh
Simon

Postad 26 oktober 2014 - 16:31

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Posted ImagePosted Image

Ring sony prime så skickar de en ny brukar vara jättebra att ha och göra med...

Postad 04 november 2014 - 05:12

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har hört med Sony Prime supporten och beskrev problemet ungefär som jag gjort i denna tråd. Fick beskedet att de ska skicka en ny!
Dock ska man väl inte ropa allt för högt innan man fått se den nya men fin service om inte annat!? ��

Postad 21 november 2014 - 21:13

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ja då har den ersatta (nya) Sony HW55:an anlänt!
Ett är säkert och det är att den förra hade helt klart något mindre fel på optiken men även att panelerna inte var helt i ordning heller!?
Nu är skärpan i stort sett helt jämn över hela bildytan men även att jag lyckats bättre med att passa in bilden både i höjd samt i bredd mot duken!?
Projektorn hänger också exakt som den tidigare vilket gör att lensshift inte är använd i horisontalt läge, endast vertikalt. Bäst hade väl varit att få slippa använda även vertikal lensshift också!?
Men nu är jag nöjd och det är viktigast. Måste säga att Sony Prime supporten ska ha cred för den hantering och förståelse som de gett, hoppas de fortsätter med det framöver.

Nu blir det filmtajm! :)

Postad 28 november 2014 - 00:07

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0
Ingen som sett om det är något ställe som har något "Black Friday"-erbjudande på HW-55?

Postad 28 november 2014 - 14:28

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Fråga, hur kommer man i kontakt med Sony Prime Support? Telefon nummer?

Postad 28 november 2014 - 14:30

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Fråga, hur kommer man i kontakt med Sony Prime Support? Telefon nummer?

+441256683850

Glöm inte att ha ditt sony prime nummer framme dom kommer fråga efter detta

Redigerat av jimjans, 28 november 2014 - 14:31.

Postad 28 november 2014 - 15:19

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

+441256683850

Glöm inte att ha ditt sony prime nummer framme dom kommer fråga efter detta

Sony prime nummer? Borde jag gå o leta efter något i kartongen, eller vart hittar jag detta?

Postad 28 november 2014 - 20:30

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Sony prime nummer? Borde jag gå o leta efter något i kartongen, eller vart hittar jag detta?

Du skall ha fått med en garantisedel med garantinummer m.m. till sony prime...

Redigerat av jimjans, 28 november 2014 - 20:37.

Postad 28 november 2014 - 21:02

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Du skall ha fått med en garantisedel med garantinummer m.m. till sony prime...

Ok, Tack för infon. Då är det bara att börja bläddra i garanti pärmarna.. stålande fredags nöje.

Postad 29 november 2014 - 15:49

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Ok, Tack för infon. Då är det bara att börja bläddra i garanti pärmarna.. stålande fredags nöje.

Tror de brukar sitta i en plastficka på lådan projektorn kom i...

Postad 05 december 2014 - 21:51

Ejo1981
  • Ejo1981
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Blir snart förhoppningsvis en lycklig ägare av en Sony hw-55.

Har 2 funderingar ang den.

- jag vill ha den i tak, på en ca 90-95" duk, på vilket avstånd kan (eller bör) jag placera den på?
Har ca 5,20 från bakvägg till där duken kommer hänga. Vad är "optimalt" för den här projektorn?
Kan jag ha den "tajt" mot taket eller måste den ner? Och på vilket avstånd från duk med optimal bild på den storleken?

- Mitt vardagsrum är relativt mörkt, men med vitt tak. Vill ha bilden så lågt duken tillåter (takmonterad) Kommer användas med rummet helt nedsläckt ev svagt dimrade lampor.

Vad bör jag välja för duk? Jag har ingen bra möjlighet att då dukar demade för mig tyvärr.

En "dyrare" vit kingpin med tabtension, är det inget att ha? Andra alternativ till rimlig pris? Motordriven är ett krav.
Eller måste jag satsa 18-19k på en react duk? Eller finns det något mittemellan som gör att projektorn utnyttjas till sin fulla rätt?

Beroende på hur det ser ut kanske projektorn kommer användas mer än jag tror nu, men troligtvis blir det mest för film och spel på nätter i helt nedsläckt läge.

Jag vet att proj+duk=bild, så jag vill gärna ha en så bra duk jag behöver, men om man inte behöver betala 19 för duken också så blir jag extra glad (och min sambo mördar mig inte, kanske).

Tacksam för tips och vad ni har för dukar till eran Sony, och hur/var ni har den placerad.

Ha d gott!!

Postad 05 december 2014 - 22:11

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1 323 inlägg
  • 0
Jag har en 92" SR Clearpx duk o KAN ha min VW50 på 2,8-4,3m från lins till duk. . . optimala brukar va i mitten av Zoomen.

Min ligger på hylla å bakväggen höjd medöverkanten på duken ( man kan ha den högre ), bilder finns i galleriet.

Jag hade en vit duk i vit rum innan, gillar inte REACT , ,det funka fint . . .har idag "mörkat" första 1,5m av taket ovan duk

Postad 09 december 2014 - 01:15

Pehoc89
  • Pehoc89
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hallå!

Någon kunnig som kan uppskatta ett andrahandsvärde för en Sony HW55ES? Vill gärna orientera mig innan annonsering på blocket.
Få timmar, perfekt skick samt 3D glasögon.

Tacksam för svar! :)

Postad 09 december 2014 - 04:57

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Hallå!

Någon kunnig som kan uppskatta ett andrahandsvärde för en Sony HW55ES? Vill gärna orientera mig innan annonsering på blocket.
Få timmar, perfekt skick samt 3D glasögon.

Tacksam för svar! :)

halva nypriset brukar väl vara ganska rimligt,kanske lite mer beroende på ålder mm...

Postad 09 december 2014 - 08:35

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
15-16k.

Postad 18 december 2014 - 21:59

Ejo1981
  • Ejo1981
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Fick projektorn igår iaf, Sony'n, tyvärr så är duken som är beställd ute på vift. Jag har inte heller varken fått hdmi'n eller takfästet, men prövade igår och idag en stund mot en vägg på enklaste möjliga sett. O j*vlar. Trots att jag körde mot bruna tapeter tyckte jag det såg riktigt bra ut.

Vilken projektor, och nästan helt tyst. Synd att den är så otroligt stor bara, sambon var inte direkt nöjd =/

Hoppas jag får resten av grejerna innan jul iaf så man kan roa sig på ledigheten.

Synd bara att jag bara får plats med 90" duk, när jag körde på väggen drog jag säkert upp bilden till 130-140" o s*tan va nice..

Förresten förlorar man mycket i bildkvalitet på att använda både den ve. & den ho. lensshiften? Det skulle hjälpa till och "gömma" undan åbäket lite vid första anblick iaf. =)

Postad 18 december 2014 - 22:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Fick projektorn igår iaf, Sony'n, tyvärr så är duken som är beställd ute på vift. Jag har inte heller varken fått hdmi'n eller takfästet, men prövade igår och idag en stund mot en vägg på enklaste möjliga sett. O j*vlar. Trots att jag körde mot bruna tapeter tyckte jag det såg riktigt bra ut.

Vilken projektor, och nästan helt tyst. Synd att den är så otroligt stor bara, sambon var inte direkt nöjd =/

Hoppas jag får resten av grejerna innan jul iaf så man kan roa sig på ledigheten.

Synd bara att jag bara får plats med 90" duk, när jag körde på väggen drog jag säkert upp bilden till 130-140" o s*tan va nice..

Förresten förlorar man mycket i bildkvalitet på att använda både den ve. & den ho. lensshiften? Det skulle hjälpa till och "gömma" undan åbäket lite vid första anblick iaf. =)

prova, funktionen finns ju där av en anledning..

Redigerat av jimjans, 18 december 2014 - 22:11.

Postad 30 december 2014 - 18:58

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ni andra som har en HW55 eller HW40. Hur länge måste ni ha igång projektorn för att skärpan ska "stabilisera" sig och kännas fullständigt skarp? För egen del tycker jag att den behöver köras ca 30 min innan den levererar fullt ut!? Någon fler som uppmärksammat eller funderat kring detta?

En följdfråga är ju då till någon sakkunnig som kan berätta varför detta behövs och vad det är som blir påverkat? Trodde detta var något som gamla CRT-projektorer endast led av men då av att konvergensen inte skulle bli allt för off, så är det ju inte nu direkt!?

Postad 30 december 2014 - 20:08

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
30 - 60 min till att skärpan stabiliserat sig fullt ut är helt normalt oavsett vilken projektor skulle jag säga.

Nu är inte jag någon expert men min gissning är att från det att projektorn är kall tills det att den når sin normala arbetstemperatur, så är det naturligt att saker och ting rör på sig p.g.a. temperaturändringen som t.ex fokus reglaget.

Postad 28 januari 2015 - 08:03

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0
Någon som hört något rykte om det skulle vara någon ny mellanklass modell av "HW-" på G till våren?

Är sugen på en HW-55, räknar bort HW-40 då jag ser fördelen att manuellt kunna ställa irisen. Hade ju gärna sett att dom hoppat 3D och lagt krutet på tex sådana funktioner på HW-40.

Hur som helst, det börjar bli dags för ny projektor men kanske kan vara dumt att köpa nu då priserna bör falla om någon månad om det nu skulle komma något nytt.

Postad 28 januari 2015 - 08:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 1
Vet absolut inget men om det hade varit en ny HW på G till våren så borde den nog visats på CES så det är nog tidigast nästa höst som gäller.

Postad 28 januari 2015 - 11:26

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0

Vet absolut inget men om det hade varit en ny HW på G till våren så borde den nog visats på CES så det är nog tidigast nästa höst som gäller.

Ok, då borde det inte hända så mycket på prisfronten närmaste tiden kanske.
Det något tråkiga är att den ökat typ en tusenlapp i pris sen strax före jul, nog pga dollarkurs etc.

Redigerat av HenkeEdge, 28 januari 2015 - 11:28.

Postad 29 januari 2015 - 09:16

Ectoplasma
  • Ectoplasma
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hur sætter jag den i eco mode? Ser inget instruktionsboken. Takk før svar.

Postad 29 januari 2015 - 09:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Lamp Control:Low

Postad 10 februari 2015 - 13:24

deathfire
  • deathfire
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjenare alla

Har en lite fundering gällande max dukstorlek i mitt framtida biorum. Har räknat på projectorcentral men vill bara dubbelkolla så jag inte har missat något.
Mitt rum är 3,6m brett och när jag räknar på dukstorlek så får jag fram att jag får in exakt 100" på det avståndet med max zoom.
Man räknar väl från lampan eller har jag missuppfattat det ?
Någon nackdel med att köra med max zoom ? Helst hade jag velat få plats med en 104" duk då jag kan komma över en sån billigt.

Mvh

Postad 10 februari 2015 - 13:51

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Tjenare alla

Har en lite fundering gällande max dukstorlek i mitt framtida biorum. Har räknat på projectorcentral men vill bara dubbelkolla så jag inte har missat något.
Mitt rum är 3,6m brett och när jag räknar på dukstorlek så får jag fram att jag får in exakt 100" på det avståndet med max zoom.
Man räknar väl från lampan eller har jag missuppfattat det ?
Någon nackdel med att köra med max zoom ? Helst hade jag velat få plats med en 104" duk då jag kan komma över en sån billigt.

Mvh

Du räknar från lampan eller snarare linsen ja...

Postad 03 juni 2015 - 23:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Är Chief RPMU Elite bästa valet?

Postad 05 juni 2015 - 14:42

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 1

Är Chief RPMU Elite bästa valet?

Chief KITPD003 kommer du undan billigare med iaf.  (Det som HBB har haft med när dom sålt paket med Projektor, fäste och PS4:a)

Redigerat av HenkeEdge, 05 juni 2015 - 14:49.

Postad 17 augusti 2015 - 19:12

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Kan någon berätta vad H, S, B nedan motsvarar? när jag tittar i RCP-menyn står det: Color, Hue, Brightness (eller är jag helt ute och cyklar i mörkret?)

RCP: On (Red H 0, S 0, B 3; Yellow H 0, S 0, B 0; Green H 0, S 0, B -2; Cyan H 0, S 0, B -2; Blue H 0, S 0, B 0; Magenta H 0, S 4, B 0)

Postad 18 augusti 2015 - 09:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Hue, Saturation, Brightness står det för. "Saturation" och "Color" kan ofta användas för varandra.

Bara så att du är medveten: Alla sådana där ändringar i avancerade färginställningar är exemplarberoende. Effekten på just ditt exemplar är godtyckligt. Inte för att det lär märkas mycket, då de där ändringarna verkar vara finputsningar.

Redigerat av Ringblixt, 18 augusti 2015 - 09:48.

Postad 18 augusti 2015 - 16:44

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Tack, visst är det finputsning det handlar om! Jag leker med SVT's testbild som inte är illa alls...

Postad 18 augusti 2015 - 16:51

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Ska man pilla på det så är det nog avancerad mätutrustning och kunskap som krävs.

Postad 07 oktober 2015 - 14:01

BioFantast
  • BioFantast
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej!
Tänkte placera en Sony HW55ES på en hylla cirka 2,10m upp. Den kommer att placeras mitt framför duken men kommer behöva projicera nedåt. Har en 100" duk som börjar ca 70 cm ovanför golvet. Förstår att detta vanligtvis inte är ett problem, tänker på när man monterar takfäste. 

Fast nu kommer projektorn inte att stå upp och ner, är det ändå möjligt att justera bilden så att det blir korrekt, kommer det påverka bilden negativt? Projektorns lins kommer alltså ligga ungefär parallellt med dukens överkant. 

Med vänlig hälsning. 

Redigerat av BioFantast, 07 oktober 2015 - 15:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.