Revel
409 svar till detta ämne
Postad 01 september 2015 - 21:25
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Skall se till att kolla upp Revel också innan jag bestämmer mig för vilka hemlån som är värda besväret.
Får hoppas att jag inte gillar Revel för de blir jobbigast att låna hem:-) och i de fallet så är det risk att jag får för mig att gå på F206 istället för stativaren.
Om dynaudio: Får Dynaudio bara den elektronik som de behöver vid sin sida så finns det inget att klaga på egentligen. Det är naturligtvis inte så men de känns som det bara är elektroniken som sätter gräns för hur bra de kan låta för det kliver fram mer och mer för varje liten förbättring som görs.
Musik och film faller sig bara helt naturliga, inget man kan hänga upp sig på vilket är väldigt skönt. Tidigare har man ibland blivit med en högtalare som man till stora delar uppskattar men det är något litet som inte stämmer utan hela tiden irriterar. Efter att ha varit i den situationen lite för ofta genom åren så vill man inte släppa något som fungerar så bra. Därav att mina Dynaudio förmodligen bli kvar även om jag testar lite annat vid sidan om. Man bara konsumerar musik utan att fästa någon större vikt/tanke på högtalaregenskaper. De känns som en sammanhängande helhet på någotvis, inget sticker ut så att det blir fel. Det jag möjligen saknar lite ibland är den explosivitet som man kan uppleva från en del lättdrivna system och lite maffigare midbas. Därav att jag började fundera på ett par att växla med. Nu är tyvärr inga av mina andra favoriter Raidho, Scansonic, ML, Respons eller QLN just detta, men de har fina kvaliteér som jag skulle kunna tänka mig hos en högtalare. Vad som vinner i långa loppet kan jag inte avgöra förrän jag haft möjlighet att under längre tid jämföra på hemmaplan det blir till att köpa något helt enkelt för att få till den jämförelsen. Blir det för svårt att välja så får det väl bli två par till frugans förtret 
Scansonic och ML kan man ju bygga vidare på (mångkanal) så just nu ligger de rätt bra till. Det finns en bakomliggande tanke att senare separera musik och hemmabio. Skall bara leta up hammare, spik och en kappsäck med pengar så blir det ett biorum antingen i källaren eller i en tillbyggnad. Det är komplext att förena båda delar i en och samma rigg för det ställer så olika krav.
Postad 02 september 2015 - 04:17
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
@Blåtand,
vilka sköna små vardagliga lyxfrågeställningar du dras med idag. Jag tycker det är fantastiskt att lyxa till vardagen sådär som man alltid önskat sig den. Allt ifrån ljud/musik/film till favoritbönorna till kaffet mm. Jag köpte t o m en ny espressomaskin så jag kunde ta den bättre till jobbet. Små delar kvalitet som gör vardagen så mycket bättre.
Håller med dig där, jag är också rädd för att låna hem Revel. Vet hur jag än sitter fast med ett underbart lyssningsminnet i hjärtat gällande Revel Performa F30. ajajaj... (the one that got away ).
Postad 02 september 2015 - 13:42
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
@Blåtand,
vilka sköna små vardagliga lyxfrågeställningar du dras med idag. Jag tycker det är fantastiskt att lyxa till vardagen sådär som man alltid önskat sig den. Allt ifrån ljud/musik/film till favoritbönorna till kaffet mm. Jag köpte t o m en ny espressomaskin så jag kunde ta den bättre till jobbet. Små delar kvalitet som gör vardagen så mycket bättre.
Håller med dig där, jag är också rädd för att låna hem Revel. Vet hur jag än sitter fast med ett underbart lyssningsminnet i hjärtat gällande Revel Performa F30. ajajaj... (the one that got away ).
visst är det härligt med drömmar och särskilt om man har möjlighet att förverkliga några av dem. Det var inte riktigt så det såg ut ekonomiskt när man var småbarnsförälder och nybliven villaägare.
Man får med tvåpars filosofin alltid något relevant och känt att jämföra med och inte ens vid byte så blir man stående utan högtalare, kan det bli bättre?
Postad 02 september 2015 - 16:15
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ville bara berätta att jag valde bort Revel och Martin Logan till förmån för Dynaudio 
L/R är beställda och C är låst/reserverad!
Låt media-hösten och vintern börja...
Postad 02 september 2015 - 16:32
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Ville bara berätta att jag valde bort Revel och Martin Logan till förmån för Dynaudio 
L/R är beställda och C är låst/reserverad!
Låt media-hösten och vintern börja...
Vad var detta för harsprång så där bara. Så vad blev det för modell, Focus?
Postad 02 september 2015 - 17:14
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Vad var detta för harsprång så där bara. Så vad blev det för modell, Focus?
Ja det blev ett rejält harsprång! (Dynaudio Focus 210 C - Svart Pianolack)
Men har under två dagar nu haft kontakt med de mest "Dynaudio-kunniga" i landet, samt med Dynaudio själva i Danmark över mail/telefon... och när svaren började komma in där det förklarades hur passande 210 C verkligen är i LCR-konfiguration, dess effekttålighet jämfört mot Revel, och att lådan passar att stå vertikalt, och att diskanten har en liten förskjutning inåt i den uppställningen är ett par av de sakerna som gjorde att valet föll på Dynaudio.
75mm:s talspolar till 5,25" midbaselementen är en annan och för att inte glömma vilket otroligt fint pris jag idag fått på dom om man räknar jämfört mot riktpriset innan sänkningen på 26000kr/paret, 39000kr/LCR, så är ju sådant alltid trevligt.
Men det viktigaste är väl ändå hur jag upplever ljudet, jag diggar det helt enkelt, och tidigare har jag inte tänkt i dom banorna att man kan köra 210 C som LCR, men när detta kom upp på tapeten så var valet lätt! 
Edit: mig veterligen, och enligt dem jag pratat med under dessa två dagar så är det endast en person här i sverige som kör 210 C i LCR uppställning, och denna person är ytterst nöjd med det, och bytte FRÅN 1.4s till 210 C.
Men det finns även en nackdel enligt mig, och det är att nu kommer jag behöva ett riktigt effekt- och strömstarkt slutsteg, gärna 250w/ch för att kunna piska på till 100%, och det kostar pengar med 3 eller 5 kanals steg av den högre kvalisorten.
Redigerat av WB-Cinema, 02 september 2015 - 17:34.
Postad 02 september 2015 - 17:28
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Ja det blev ett rejält harsprång! (Dynaudio Focus 210 C - Svart Pianolack)
Men har under två dagar nu haft kontakt med de mest "Dynaudio-kunniga" i landet, samt med Dynadio själva i Danmark över mail/telefon... och när svaren började komma in där det förklarades hur passande 210 C verkligen är i LCR-konfiguration, dess effekttålighet jämfört mot Revel, och att lådan passar att stå vertikalt, och att diskanten har en liten förskjutning inåt i den uppställningen är ett par av de sakerna som gjorde att valet föll på Dynaudio.
75mm:s talspolar till 5,25" midbaselementen är en annan och för att inte glömma vilket otroligt fint pris jag idag fått på dom om man räknar jämfört mot riktpriset innan sänkningen på 26000kr/paret, 39000kr/LCR, så är ju sådant alltid trevligt.
Men det viktigaste är väl ändå hur jag upplever ljudet, jag diggar det helt enkelt, och tidigare har jag inte tänkt i dom banorna att man kan köra 210 C som LCR, men när detta kom upp till tapeten så var valet lätt! 
Häftigt! Jag blev lite nyfiken när jag kom ihåg att du hade nämnt Dynaudio i samma mening som bra pris så jag kollade upp detta och nu blev det lite jobbigt igen. Jag valde ju X24 som center för att Focus 210 inte får plats inne i racket. Nu tycker jag ju att det inte riktigt når upp till den nivån jag skulle önska med X24 och det finns faktiskt en lösning som jag valde bort förra gången jag tänkte i banor kring detta. Frågan är bara om jag är beredd att höja TV:n 7-8 cm för att ge utrymme för Focus centern. Men 9000:- för en sprillans ny i svart piano. Ja hade man inte nog med funderingar innan hahaha.
Vet du om det finns någon bakomliggande anledning till prissänkningen som lansering av en ny Focus t.ex.?
Postad 02 september 2015 - 17:54
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Häftigt! Jag blev lite nyfiken när jag kom ihåg att du hade nämnt Dynaudio i samma mening som bra pris så jag kollade upp detta och nu blev det lite jobbigt igen. Jag valde ju X24 som center för att Focus 210 inte får plats inne i racket. Nu tycker jag ju att det inte riktigt når upp till den nivån jag skulle önska med X24 och det finns faktiskt en lösning som jag valde bort förra gången jag tänkte i banor kring detta. Frågan är bara om jag är beredd att höja TV:n 7-8 cm för att ge utrymme för Focus centern. Men 9000:- för en sprillans ny i svart piano. Ja hade man inte nog med funderingar innan hahaha.
Vet du om det finns någon bakomliggande anledning till prissänkningen som lansering av en ny Focus t.ex.?
Ja att gå från X24:an till 210 C är nog ett trevligt hopp uppåt, jag personligen har ingen direkt stor erfarenhet utav Excite, men har som sagt fått mycket inblick i Dynaudios tänk och deras filosofi, Excite serien kan tex inte spela i närheten så starkt som Focus enligt dom med bibehållen kontroll/selektivitet. (Viktiga saker för mig personligen)
Om du tänkt behålla dina Focusar så är iaf mitt förslag att byta upp dig i C-kanalen 
Ja dessa funderingar kändes riktigt skönt att idag äntligen vara klar med valet av högtalarmodell och serie inför det kommande systemet, nu blir resterande tänk, och ekonomi tillägnat resterande högtalare, akustik! och effekt!
Det enda som ingen vill ge konkreta svar på var om en ny Focus-serie är på gång, någon nämnde att detta är/var den sista och att de aktiva/trådlösa är de som tar över, någon sa att det enbart kommer en ny stativare, och någon sa att det antagligen kommer en ny serie.
Men hursomhelst, om det kommer en ny serie så kommer den kosta mer pengar, och att inte slå till för de priserna som just nu är gällande för Focus ser iaf jag personligen som ett misstag. (en högtalare blir inte sämre än den är för att en ny högtalare tillverkas)
Postad 03 september 2015 - 07:08
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Skulle definitivt köpt en Focus center nu om jag var dig och hade råd. Jag testade en X22 hemma och tänkte ha X16 till den men reagerade på att den lät väldigt "tunt", märkbart mot min billigare men större Audio Pro Black Vector V3 så den fick åka tillbaka och dom reserverade X16 avbokades. Men jag gillar verkligen Dynaudios sound och blev ju riktigt sugen nu på Focus! :-)
Ursäkta OT.
Postad 03 september 2015 - 12:08
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Skulle definitivt köpt en Focus center nu om jag var dig och hade råd. Jag testade en X22 hemma och tänkte ha X16 till den men reagerade på att den lät väldigt "tunt", märkbart mot min billigare men större Audio Pro Black Vector V3 så den fick åka tillbaka och dom reserverade X16 avbokades. Men jag gillar verkligen Dynaudios sound och blev ju riktigt sugen nu på Focus! :-)
Ursäkta OT.
Blir till att åka och titta på en center imorgon tror jag. Känner jag mig själv rätt blir det säkert ett köp också.
Den centern skulle man kunna ha i en dedikerad bio också om man lyckas bygga en sådan framöver. Stativarna klarar utan problem de nivåer jag är intresserad av. Särskilt om de avlastas med sub. Blir tyvärr en del jobb med mediamöbeln då jag inte avser att höja TV:n. Är alergisk mot placeringar av TV för högt upp på väggen. Blir till att bygga nya dörrar med uttag för centern (f.n vet hur det kommer att se ut men det löser jag nog)
Bättre chans på en schysst front uppsättning lär dröja så slå till vet ja. Har varit fantastikst nöjd med mina Focus och efter en hel del test här hemma nu i dagarna så är jag fast besluten att de blir kvar här ett bra tag till.
Postad 03 september 2015 - 12:17
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Bättre chans på en schysst front uppsättning lär dröja så slå till vet ja. Har varit fantastikst nöjd med mina Focus och efter en hel del test här hemma nu i dagarna så är jag fast besluten att de blir kvar här ett bra tag till.
Sugen är jag men samtidigt rymmer inte budgeten att skaffa massor med mera effekt som dom sägs behöva. Jag har oxå problemet med att centern inte ryms i min möbel men det är bara Ikea Bestå stommar så det kostar inte så mycket att göra om lite.
Postad 03 september 2015 - 12:47
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Sugen är jag men samtidigt rymmer inte budgeten att skaffa massor med mera effekt som dom sägs behöva. Jag har oxå problemet med att centern inte ryms i min möbel men det är bara Ikea Bestå stommar så det kostar inte så mycket att göra om lite.
Finns ju begagnade steg, mitt sunfire kostade mig inte särskilt mycket sett till hur det presterar, men det är klart skall man köpa beg så får man inte sitta i sjön utan kunna vänta in rätt tillfälle och inte tveka när det dyker upp. Dynaudios lite bättre högtalare fungerar med normal elektronik. Men man bör ha en långsiktig plan på att ge dem ordentligt med effekt för då spelar de så mycket bättre. De låter aldrig illa bara mindre engagerande om de fattas kraft. Det handlar bara om att ta ut kompassriktningen och kuta på
Postad 03 september 2015 - 12:52
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Blir till att åka och titta på en center imorgon tror jag. Känner jag mig själv rätt blir det säkert ett köp också.
Den centern skulle man kunna ha i en dedikerad bio också om man lyckas bygga en sådan framöver. Stativarna klarar utan problem de nivåer jag är intresserad av. Särskilt om de avlastas med sub. Blir tyvärr en del jobb med mediamöbeln då jag inte avser att höja TV:n. Är alergisk mot placeringar av TV för högt upp på väggen. Blir till att bygga nya dörrar med uttag för centern (f.n vet hur det kommer att se ut men det löser jag nog)
Kul att höra! 
Ja bättre att bygga om, än att ha TVn på fel höjd.
Postad 04 september 2015 - 10:12
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
För intresseklubben! 
Har idag avbeställt mina Dynaudio 210C, och istället beställt och betalat för Revel C205! 
Känns riktigt bra! Nu är det bara att vänta in högtalarna.
Trevlig helg folket!
Postad 04 september 2015 - 11:00
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Dagens citat "Reveal by Revel" 
Postad 04 september 2015 - 14:40
Unregistered1893
-
Unregistered1893
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Du kommer alltså att köra center-högtalare som frontar?
Ursäkta en dum fråga där.
Postad 04 september 2015 - 16:23
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Du kommer alltså att köra center-högtalare som frontar?
Ursäkta en dum fråga där. 
Center å center, C205 är även byggd för att kunna köras som "LCR", vilket jag nu ska göra.
Har kört stativare, delat mot subb i många år, anledningen till att man vill gå på lite större burkar än "bara" vanliga stativare är för att man med dubbla midbasar får lite mer oomph, lite mer effekttålighet, och kan spela lite högre =)
Och att ha en identisk front, L/C/R har rätt trevliga fördelar, speciellt i klangmatchning, panorering och sammanhållning. PS. Är inte första gången jag kör på LCR-front i bion.
Postad 04 september 2015 - 17:02
Unregistered1893
-
Unregistered1893
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Ser fram mot bilder av det hela, tycker det är rätt intressant.
Postad 04 september 2015 - 17:04
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ser fram mot bilder av det hela, tycker det är rätt intressant. 
Japp, ska lägga upp bilder när jag fått hem dom, har inte fått leveranstiden bekräftad än dock, så vet inte alls när dom landar i butiken.
Postad 04 september 2015 - 19:44
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Lägger in en nakenbild på Performa3-seriens 5,25" midbas.
Postad 04 september 2015 - 21:14
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
För intresseklubben! 
Har idag avbeställt mina Dynaudio 210C, och istället beställt och betalat för Revel C205! 
Känns riktigt bra! Nu är det bara att vänta in högtalarna.
Trevlig helg folket!
Lite nyfiken blir man ju på vad som gav den här
vändningen, igen? 
Jag gratulerar dock inte till köpet ännu, känns säkrast så.
Postad 04 september 2015 - 21:31
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Lite nyfiken blir man ju på vad som gav den här
vändningen, igen? 
Jag gratulerar dock inte till köpet ännu, känns säkrast så. 
Hehe 
Ne alltså detta har varit fruktansvärt svårt, som ni kanske märkt, jag har verkligen fått tänka igenom allt till det yttersta.
Saken är ju den att butiker oftast inte demar just centrar i LCR uppsättning heller, så det blir lite av en ny högtalare när man väl får hem dom, jämfört mot vad man faktiskt HAR lyssnat på, golvare och stativare. Är dock inte orolig.
Det som avgjorde var nog dessa saker:
* C205 är en helt sluten konstruktion
* Revel har ett bättre klipp och attack i ljudet mot Dynaudios lite lugnare återgivning, och det föredrar jag, framförallt på film
* Revel är inte lika extremt krävande som Dynaudio när det gäller elektroniken
* Revel är en serie med mer modernitet, tex finns dedikerade vägghängda surroundhögtalare etc, Concerta2 serien skulle kunna användas i en surround/atmos konfiguration ihop med Performa3 fronten
* Har läst verkligen alla tester på nätet om både Revel och Dynaudio, och efter de många intrycken så känns Revel absolut som den bättre högtalarmodellen/serien för mig och mitt ljudideal
* Enligt dessa tester så kan man tyda att Revel passar bättre på höga SPL än vad Dynadio gör
* Revels element och upphängning är något mer gedigna
* Revel mäter väldigt bra
Det var väl de främsta orsakerna till att jag valde Revel.
Postad 04 september 2015 - 21:43
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Hehe 
Ne alltså detta har varit fruktansvärt svårt, som ni kanske märkt, jag har verkligen fått tänka igenom allt till det yttersta.
Saken är ju den att butiker oftast inte demar just centrar i LCR uppsättning heller, så det blir lite av en ny högtalare när man väl får hem dom, jämfört mot vad man faktiskt HAR lyssnat på, golvare och stativare. Är dock inte orolig.
* Revel har ett bättre klipp och attack i ljudet mot Dynaudios lite lugnare återgivning, och det föredrar jag, framförallt på film
* Revel är en serie med mer modernitet, tex finns dedikerade vägghängda surroundhögtalare etc, Concerta2 serien skulle kunna användas i en surround/atmos konfiguration ihop med Performa3 fronten
* Har läst verkligen alla tester på nätet om både Revel och Dynaudio, och efter de många intrycken så känns Revel absolut som den bättre högtalarmodellen/serien för mig och mitt ljudideal
* Enligt dessa tester så kan man tyda att Revel passar bättre på höga SPL än vad Dynadio gör
Hade du varit och lyssnat på Revel eller hur var det med den saken?
Postad 04 september 2015 - 21:47
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Hade du varit och lyssnat på Revel eller hur var det med den saken?
Haha ja givetvis, fyra gånger har jag varit på Performa3 demo! Jag har hört alla modeller i Performa3 serien förutom just C205 i L/R, men har ju varit i kontakt med Revel själva angående detta, även med Dynaudio, och Dynaudio hävdade tom att 210C presterar bättre och mer optimalt i vertikalt läge än liggande.
Här är en bild på Dynaudios midbaselement i Focus 210C:
Redigerat av WB-Cinema, 04 september 2015 - 21:51.
Postad 04 september 2015 - 22:00
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Jag blev som sagt oxå sugen på Dynaudio Focus serien efter prissänkningen. Men det blir för dyrt totalt sett, måste räkna in 1-2 basar plus ett effektsteg oxå, utfall att dom blir för tröga för min lilla receiver.
Jag har oxå hört några modeller ur Performa 3 serien och dom imponerade verkligen.
Postad 04 september 2015 - 22:00
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Imorgon kan det bli en demotripp igen, om polaren orkar gå upp i tid.
Saker som kablar och börja titta efter nytt slutsteg är aktuellt.
Postad 04 september 2015 - 22:07
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Jag blev som sagt oxå sugen på Dynaudio Focus serien efter prissänkningen. Men det blir för dyrt totalt sett, måste räkna in 1-2 basar plus ett effektsteg oxå, utfall att dom blir för tröga för min lilla receiver.
Jag har oxå hört några modeller ur Performa 3 serien och dom imponerade verkligen.
Du (man) kan INTE driva Dynaudio Focus med en reciver! jo du får ljud, men inget som är i paritet med hur dom kan prestera med en kvalitets amp.
Så om man inte vill tänka sig, eller har råd att lägga en stor summa på slutsteg (även försteg i 2-kanal) så är Dynaudio Focus inte rätt val av högtalarserie. Om du vill utvärdera elektronik noggrant på Dynaudio, och vad det gör för skillnad så är mitt tips att du beger dig till HiFi Stället någon dag.
Postad 04 september 2015 - 22:27
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ingen som hört något mer om den nya Concerta2 serien då?
Jag funderar nämligen på att köra på 4st S16 som surround och surround back.
Redigerat av WB-Cinema, 04 september 2015 - 22:33.
Postad 04 september 2015 - 22:39
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Hehe 
Hur tänker du angående effektåligheten, som du skrev hade en stor fördel hos Dynaudio igår?
Postad 04 september 2015 - 22:49
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Hur tänker du angående effektåligheten, som du skrev hade en stor fördel hos Dynaudio igår?
Tänker?
Ja Dynaudio benämns som IEC upp till 250w, Revel benämns som upp till 120w RMS, dock benämns ju M105 stativaren med 1st 5,25" element också som upp till 120w RMS, så jag tror att C205 med sina dubbla 5,25" borde ha en högre watt angivelse, tryckfel?
Men för att svara på din fråga: jag har lyssnat på Performa3:s olika modeller, och dom kan spela på rejält.
Sen om Dynaudio har en fördel på papperet eller i verkligheten låter jag vara osagt.
Vad tror du Brallson angående M105 gentemot C205 och dess watt angivelse?
Redigerat av WB-Cinema, 04 september 2015 - 23:07.
Postad 04 september 2015 - 22:54
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Sen är det ju som alltid stor skillnad på att köra en högtalare fullrange gentemot delad vid tex 80hz, tror båda dessa högtalare gör bra ifrån sig på hög volym sålänge dom är delade.
Tex C205 är byggd för att delas vid 80hz. (Lite som MKsound, Procella, Sunfire, Ken Kreisel, fast med en HiFi återgivning i diskant och mellanregister de precis nämnda bara kan drömma om)
Redigerat av WB-Cinema, 04 september 2015 - 23:02.
Postad 04 september 2015 - 23:06
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
@ Brallsson, Förväntade mig ett svar iaf, men ok?
Postad 04 september 2015 - 23:31
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Tänker?
Ja Dynaudio benämns som IEC upp till 250w, Revel benämns som upp till 120w RMS, dock benämns ju M105 stativaren med 1st 5,25" element också som upp till 120w RMS, så jag tror att C205 med sina dubbla 5,25" borde ha en högre watt angivelse, tryckfel?
Men för att svara på din fråga: jag har lyssnat på Performa3:s olika modeller, och dom kan spela på rejält.
Sen om Dynaudio har en fördel på papperet eller i verkligheten låter jag vara osagt.
Ja, jag funderade bara på vad du anser dig vinna på Dynaudios högre effektåligheten, eftersom du ansåg det som en stor fördel igår.
Jag har ingen aning om varken m105 eller c205 och deras wattangivelser. Är rätt orelevant i min värld. I synnerhet om man enbart nämner effektåligheten utan kompletterande uppgifter.
Postad 04 september 2015 - 23:33
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Tänker?
Det är ju större sannolikhet att specen är rätt än att den är fel så om du ser 120W begränsningen som ett problem så får du nog kolla detta.
Kanske inte helt lätt att rakt av jämföra M105 med C205, M105 är ju en basreflexkonstruktion. Att det råkar sitta ett element till i C205 behöver inte betyda att den klarar mer effekt.
Redigerat av Blåtand, 04 september 2015 - 23:34.
Postad 04 september 2015 - 23:37
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ja, jag funderade bara på vad du anser dig vinna på Dynaudios högre effektåligheten, eftersom du ansåg det som en stor fördel igår.
Jag har ingen aning om varken m105 eller c205 och deras wattangivelser. Är rätt orelevant i min värld. I synnerhet om man enbart nämner effektåligheten utan kompletterande uppgifter.
Ja en högre effektålighet är ju just det, på papperet iaf, dock inget jag hänger upp mig på som du säkert förstår iom mitt val av Revel istället.
Tänkte mer på om du visste om en högtalare med 1st element kontra en med 2st element (identiska element för övrigt) inte borde ha olika wattangivelser? båda är 2-vägs konstruktioner.
Det är ju större sannolikhet att specen är rätt än att den är fel så om du ser 120W begränsningen som ett problem så får du nog kolla detta.
Kanske inte helt lätt att rakt av jämföra M105 med C205, M105 är ju en basreflexkonstruktion. Att det råkar sitta ett element till i C205 behöver inte betyda att den klarar mer effekt.
Nja, varför skulle det vara mer sannolikt? dom har ju skrivit fel om andra saker också, tex 2-vägs och 3-vägs på C205.
Nej, ser det inte som ett problem, men har dock en försmak till effekttåliga högtalare, och iom det så ansåg jag det vara en fördel med 210C, dock inte en övergripande fördel.
Redigerat av WB-Cinema, 04 september 2015 - 23:47.
Postad 04 september 2015 - 23:45
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Ja en högre effektålighet är ju just det, på papperet iaf, dock inget jag hänger upp mig på som du säkert förstår iom mitt val av Revel istället.
Tänkte mer på om du visste om en högtalare med 1st element kontra en med 2st element (identiska element för övrigt) inte borde ha olika wattangivelser? båda är 2-vägs konstruktioner.
Nu har jag inte kikat på specar, men det är väl olika konstruktioner? En bil med en 6-cylindrig motor kan ha samma effekt som en med 8 cylindrar t.ex.
Postad 04 september 2015 - 23:49
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ok då lägger vi ner, sandlåde nivå är väl inte något jag personligen uppskattar, men hoppas du fick ut något utav dina meningar Brallsson!
Postad 04 september 2015 - 23:49
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Ok då lägger vi ner, sandlåde nivå är väl inte något jag personligen uppskattar, men hoppas du fick ut något utav dina meningar Brallsson!
?
Postad 05 september 2015 - 00:07
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Postad 05 september 2015 - 08:04
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du reagerade på igår. Men jag hoppas att du greppar att olika konstruktioner gör att elementen tål olika mycket. Dom högtalarna du bad mig jämföra är ju rätt olika, en sluten och en basreflex med olika delningar t.ex. Sånt påverkar. Därav min jämförelse med bilmotorer.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 05 september 2015 - 08:09.
Postad 05 september 2015 - 08:38
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du reagerade på igår. Men jag hoppas att du greppar att olika konstruktioner gör att elementen tål olika mycket. Dom högtalarna du bad mig jämföra är ju rätt olika, en sluten och en basreflex med olika delningar t.ex. Sånt påverkar. Därav min jämförelse med bilmotorer.
Ja, visst är det på det sättet. Dock så inflikar jag att det handlar om ex portad eller sluten, och inte om det är linje eller mtm, bara för säkerhetsskull, så att ingen blir konfunderad  själva elementet specas något märkligt egentligen. 100w skiljer sig rätt mycket om det spelas i djupa basområden eller uppe i mellanregistret.
För att tydliggöra detta så drar jag ett lite grovt exempel. Ultimax ska ta 800w rms, vilket är väldigt mycket effekt. Däremot så nås Xmax vid ca 200w i 20hz, och lägre vid 10hz. Att elementet tar 1600w peak handlar alltså om vad talspolen överlever mer eller mindre
Postad 05 september 2015 - 08:48
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Ja, visst är det på det sättet. Dock så inflikar jag att det handlar om ex portad eller sluten, och inte om det är linje eller mtm, bara för säkerhetsskull, så att ingen blir konfunderad själva elementet specas något märkligt egentligen. 100w skiljer sig rätt mycket om det spelas i djupa basområden eller uppe i mellanregistret.
För att tydliggöra detta så drar jag ett lite grovt exempel. Ultimax ska ta 800w rms, vilket är väldigt mycket effekt. Däremot så nås Xmax vid ca 200w i 20hz, och lägre vid 10hz. Att elementet tar 1600w peak handlar alltså om vad talspolen överlever mer eller mindre 
Ursprungsfrågan var ju hur en högtalare med fler element kunde ha samma effektålighet som en modell med färre element. Där är svaret. Min liknelse där två motorer med olika cylindrar kan få samma effekt är ju rätt ok tycker jag.
Förstår dock inte varför WB reagerade så konstigt på mitt svar.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 05 september 2015 - 08:53.
Postad 05 september 2015 - 09:09
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
I nästan alla högtalarkonstruktioner och modeller i samma serie som har fler element än färre, så specas den högtalare med fler element högre i effekt.
Det är väl verkligen väldigt normalt? Kan inte se hur ni ser det på annat vis.
Att dra det till ytterligheter är väl kanske inte det vi är ute efter här.
Postad 05 september 2015 - 10:18
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Nej dom högtalarna är däremot extremt lika, förutom 50% mindre kavitet och 50% mindre midbaselement i M105 kontra C205.
Samt basreflex konstruktion. Men nu gäller frågan 1st element mot 2st element.
Men just det här med watten kontra antal element kanske någon annan, som vill, kan svara på?
1st element eller 2st exakt likadana element, men samma wattangivelse? det hör inte till vanligheterna.
Eller handlar det enbart om att försöka trycka ner C205? ja då kan ni ju fortsätta i samma spår, men det berör inte mig, och jag behöver då inte vara delaktig i den diskussionen mer.
M105 och C205 har som sagt exakt samma wattangivelse på hemsidan. Och jag tror att så inte är fallet i verkligheten.
Redigerat av WB-Cinema, 05 september 2015 - 10:36.
Postad 05 september 2015 - 10:20
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Ursprungsfrågan var ju hur en högtalare med fler element kunde ha samma effektålighet som en modell med färre element. Där är svaret. Min liknelse där två motorer med olika cylindrar kan få samma effekt är ju rätt ok tycker jag.
ah, ursäkta så mycket! jag läste inte det =)
då kanske det är värt att lyfta att det i endel konstruktioner är diskanten som i färdiga högtalare sätter p och att det är den som är värd att skyddas. sett till ex inos stora modeller och även mina egna högtalare som jag misstänker att diskanten har någon form av skydd som hindrar den från att brinna =)
Postad 05 september 2015 - 10:29
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Du påstår att jag reagerar konstigt, har du lust att utveckla vad du menar med det?
Det enda konstiga här, är att Revel specar dessa två olika högtalare likadant i wattangivelse.
Redigerat av WB-Cinema, 05 september 2015 - 10:33.
Postad 05 september 2015 - 10:50
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
I nästan alla högtalarkonstruktioner och modeller i samma serie som har fler element än färre, så specas den högtalare med fler element högre i effekt.
Så är det nog när det gäller de flesta högtalare ja men inte alltid då det kommer till centrar. I detta fall byter man ju dessutom som redan påpekats konstruktionsprincip och förmodligen av anledningen att den skall uppföra sig lämpligt även om den placeras nära omgivande begränssningsytor som uppe på en möbel, i en rack eller hylla på vägg etc. Antar att det var en del i att du jublade över att den var sluten?
Redigerat av Blåtand, 05 september 2015 - 10:50.
Postad 05 september 2015 - 11:00
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Så är det nog när det gäller de flesta högtalare ja men inte alltid då det kommer till centrar. I detta fall byter man ju dessutom som redan påpekats konstruktionsprincip och förmodligen av anledningen att den skall uppföra sig lämpligt även om den placeras nära omgivande begränssningsytor som uppe på en möbel, i en rack eller hylla på vägg etc. Antar att det var en del i att du jublade över att den var sluten?
Jag tror folket överlag inte verkar förstå att en "center" är lika mkt en "vanlig" högtalare sålänge dess spridningsmönster inte är "styrt" att sprida på ett visst sätt i horisontellt läge, en "center" som fungerar lika bra i vertikalt läge är en högtalare ala LCR eller stativare, inte prompt låst till att liggandes användas som center.
Ja, jag föredrar ljudet i slutna konstruktioner, det stämmer bra det!
Och som jag REDAN förklarat, Jag har varit i kontakt med Revel angående C205 och Dynaudio angående 210C, och båda dessa högtalare är modeller som defenitivt passar, exemplariskt att användas i vertikalt läge som L/R högtalare, om nu du eller någon hade missat det?
Det jag pratar om ÄR, wattangivelsen C205 kontra M105, inget annat.
Redigerat av WB-Cinema, 05 september 2015 - 10:58.
Postad 05 september 2015 - 11:01
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Jag är ingen expert på det men det kan väl vara så att det är något annat än ett kontra två baselement som styr max effekttåligheten i det här fallet, mest troligt då diskanten.
Postad 05 september 2015 - 11:06
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Jag är ingen expert på det men det kan väl vara så att det är något annat än ett kontra två baselement som styr max effekttåligheten i det här fallet, mest troligt då diskanten.
Jo absolut.
Men 2st kontra 1st midbaselement brukar vanligtvis också innebära olika angivelser, men kanske inte i detta fallet? men det var det som man undrade över.
Ingen verkar dock kunna hålla sig till just den frågan, och de lärde inom element verkar inte kunna ge några svar heller.
PS. då borde ju samtliga högtalare i serien ha samma wattangivelse? om diskanten begränsar och sätter värdet?
Redigerat av WB-Cinema, 05 september 2015 - 11:08.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|