@Laddie: Där ser man, tyckte väl som dig ungefär men drog en helt annan slutsats. Dvs. QLN och B&W lät inte alls likt varandra men QLN var lättare att tycka om. Förmodligen den högtalare som jag hört mest av alla högtalare jag inte själv ägt. Dels hade folk i bekantskapskretsen dem, men jag var också en flitig besökare på Radiolagret och där spelades dessa alltid.
Den senaste versionen av 805:an är iofs. avsevärt bättre än tidigare modeller men tveksamt att den spöar den nya betydligt billigare Signatur 3:an.
De stativare jag tyckte var starkast konkurrenter till QLN på 90-talet var Respons Baby Grand och AE1 reference.
Själv var jag på 90-talet inne i en period där jag visst kunde tycka att små högtalare lät bra, men det var inget för mig, måste vara riktiga fullregister burkar. Ganska dumt resonemang och tur att man kan ändra uppfattning
. För min del var det huvudsakligen golvare från Infinity, JBL, Polk Audio och Mirage som gällde just då. Hade någon sagt till mig då att jag skulle sitta och lyssna på stativare med 4,5" bas/mellan register 25 år senare skulle jag utan att tveka slagit vad om att äta upp en hatt om så blev fallet.
AE1:a håller fortfaranade. Spöade allt då, och tusan vet om det finns så mycket bättre än idag. Ett trollspö som fullständigt upphäver fysikens lagar. ![]()
Själv har jag idag ju bara 4":are, fast å andra sidan många. ![]()
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd stativhögtalare max 50 000
84 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?