Oh, SNAP!Eftersom Stage inte slagit ut all konkurrens får man väl förutsätta att folk har annat för ögonen än "sound quality alone" då.
HRT Stage
(Datorhögtalare)
|
7
|
(9)
|
Inga priser |
Frågor om HRT Stage (6 inlägg)
|
11 år sedan |
HRT Stage prisdumpat rejält (20 inlägg)
|
11 år sedan |
Postad 23 July 2014 - 22:25
Postad 16 January 2015 - 10:02
Citerar en av slutsatserna:
"Trolig vil ikke audiofile reagere særlig annerledes på STAGE nå enn det man gjorde på messen i Horten. Det betyr hakeslepp for ganske mange av oss! For drevne audiofile med ubegrensede budsjett kan STAGE være et godt anlegg nummer to. For audiofile med et mer et mer fornuftsorientert budsjett kan egne erfaringer med HRT STAGE gjøre at et utopiske HiFi-anlegget ikke blir så nødvendig allikevel.
Der STAGE skårer som høyest er på underholdningsverdi. Mulig HRT hadde nådd flere av oss om de hadde markedsført seg slik; «Du tror det ikke før du opplever det selv!»...?
HRT STAGE er rene vekkerklokken om HiFi-anlegget ditt har «sovnet inn». Og slike anlegg finnes det vel noen av i alle prisklasser! Gjør det ikke?"
http://www.audiophil...gsverdi-de-luxe
PS: Vem säljer PSI Audio i Sverige?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 January 2015 - 10:04.
Postad 16 January 2015 - 13:17
jag ser inte det unika. det är ett sammansatt tvåkanalssystem
Det finns sammansatta tvåkanalssystem och så finns det sammansatta tvåkanalssystem.
Postad 16 January 2015 - 14:15
Jo, för det är ju INTE ALLS just så HRT gjort.
Postad 16 January 2015 - 14:55
Hm detta var alltså ett svar på Zartocs inlägg.
Redigerat av laddie15, 16 January 2015 - 14:56.
Postad 16 January 2015 - 16:57
Ja, på tal om det (laddie), går det bara att styra visa datorn? Alltså musik som ska vara på? Någon som vet? Fredrik?
Postad 04 February 2015 - 09:03
Postad 04 February 2015 - 09:23
Det är ju inte alldeles vanligt med system av denna typ, så det är ju svårt att jämföra. Men en hembioreceiver, eller annan komplett förstärkare, och valfri högtalare, och utbudet av konkurrenter blir oändligt.HRT Stage ger en fantastisk inblick i 2-kanals återgivning av absolut toppklass, men då måste det också placeras av folk som kan sin sak och som inte tittar på det och reflexmässigt dömer ut det som ett datorhögtalarsystem. Det som saknas i systemet är bottenbasen och ljudnivån om man gillar att spelar på högre sådana, i övrigt kan inget system (sett till högtalare, för/slutsteg, DAC och högtalarkablage) slåss med det för den prislapp det ligger på i Sverige nu.
Postad 04 February 2015 - 09:38
Som jag sagt tidigare, när systemet är nere på 5000.- kommer jag att klippa dem med en gång att ha till datorn.
http://www.lefflers....mpaign=prisjakt
Postad 04 February 2015 - 09:48
Där har vi det, även om det är på demo så är det nu korrekt prissatthttp://www.lefflers.se/hrt-stage-p-1815.aspx?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Redigerat av Zartok, 04 February 2015 - 09:48.
Postad 04 February 2015 - 09:48
Sedär, en både vacker och betydligt smartare konkurrent.Jag har mycket nyligen hört HRT Stage och nedan länkat system i samma rum. HRT Stage lät tunnt och platt i jämförelse, och stödjer dessutom inte BT streaming utan tillägg.
https://www.hifiklub...3-stereosystem/
Ja jag såg den, men jag är inget fan av begagnat och demoEX, jag köper alltid nytt.
Postad 04 February 2015 - 09:58
Postad 04 February 2015 - 10:06
Typ. Den tidningen har så glada omdömen att nästan alla är bäst. Jättesnällt ju, så blir ingen ledsen.
![]()
Postad 04 February 2015 - 10:07
Ja, att marknadsföringen var tidernas fiasko förtar ju faktiskt inte att sytemet på inget vis är dåligt.Rätt intressant att se ett system som enligt tillverkarna skulle matcha system för 250tkr nu ligger på 5tkr... finns systemet i närheten av Övik/Umeå? Vore intressant att lyssna, och jag kommer nog utgå ifrån deras storlek och utseende istället för hur den marknadsfördes.
Postad 04 February 2015 - 10:23
Finns här i Umeå. Lyssnat på det tre gångerRätt intressant att se ett system som enligt tillverkarna skulle matcha system för 250tkr nu ligger på 5tkr... finns systemet i närheten av Övik/Umeå? Vore intressant att lyssna, och jag kommer nog utgå ifrån deras storlek och utseende istället för hur den marknadsfördes.
Postad 04 February 2015 - 10:26
Ja, dom blåste väl eventuellt på lite väl hårt. Klart att någon högt uppsatt i företaget skulle säga att det låter väldigt bra, men 200.000?Ja, att marknadsföringen var tidernas fiasko förtar ju faktiskt inte att sytemet på inget vis är dåligt.
Postad 04 February 2015 - 10:27
Finns här i Umeå. Lyssnat på det tre gånger
Postad 04 February 2015 - 10:36
http://www.hirestech...views/#prod1207
Postad 04 February 2015 - 10:39
Nej, men det lät bättre andra och tredje gången än första. Första gången var det felplaceratLät det som 250k alla tre gångerna?
Postad 04 February 2015 - 10:40
Har du inte läst Zartocs inlägg i Stagetråden. Haha, kan riktigt se framför mig hur Hrt-folket kallsvettades.Lät det som 250k alla tre gångerna?
De ändrade inställningar, placeringar, ja you name it, för att behaga denne kräsne atlet. Men inget verkade hjälpa.
Postad 04 February 2015 - 10:43
Nåja, så kräsen var jag inte. Dom kontaktade väl mig och sa att det var något fel. Efter att ha kontaktat stagefolket. Eller hur det nu var. Minns inte riktigt, så ska kanske inte säga något alls om turernaHar du inte läst Zartocs inlägg i Stagetråden. Haha, kan riktigt se framför mig hur Hrt-folket kallsvettades.
De ändrade inställningar, placeringar, ja you name it, för att behaga denne kräsne atlet. Men inget verkade hjälpa.
Postad 04 February 2015 - 10:44
Hmm, och varför är just vi små ankor inte lika begeistrade.......Mängder med tester har sagt sitt, vad vi än tycker i denna lilla ankdamm
:
http://www.hirestech...views/#prod1207
Redigerat av laddie15, 04 February 2015 - 10:46.
Postad 04 February 2015 - 10:44
Jag minns bara att det var en massa tjabbel hit och dit om för och emot. Sådant intresserar mig inte så jag tröttnade lite på den här tråden utan slut
Postad 04 February 2015 - 10:46
Nu får du Löfven på halsen för att du snodde hans mest kända citat
Nej vänta... Det var ju JAG som gjorde det
Postad 04 February 2015 - 10:47
Hmm, och varför är just vi små ankor inte lika begeistrade.......
Tror det har mycket att göra med att veta vad bra hifi är. Kommer med många års lyssningserfarenhet och att även ha jobbat i branschen.
Postad 04 February 2015 - 10:52
Postad 04 February 2015 - 10:53
Menar du att recensenter ska veta vad bra hifi är? Betänk att dom är rätt styrda av ekonomiska krafter. Tidningarna i Sverige är väldigt piskade, tror inte det är bättre någon annanstans.Tror det har mycket att göra med att veta vad bra hifi är. Kommer med många års lyssningserfarenhet och att även ha jobbat i branschen.
Håller med perra på det han skriver. Det finns en säljare här i Umeå som rekommenderar kablar framför helt ny förstärkare, så det finns mycket säljsnack i det hela. Högtalarna kommer först, punkt
Redigerat av Zartok, 04 February 2015 - 10:55.
Postad 04 February 2015 - 10:56
Vad är det för bra att ha jobbat med det då? Att gå på alla hifi placebo nitar hifibranchen placerar ut. Till slut litar man ju inte på sig själv längre utan endast på allt detta säljsnack vilket inte betyder ett smack.
Tror fan det var det bästa du postat på detta forum!
Instämmer fullt.
Postad 04 February 2015 - 10:58
Postad 04 February 2015 - 11:01
Är det denna långa erfarenhet som gör att du anser stage vara ett kap redan vid 10.000?För mig är det skönt att ha varit i branschen, och numera kunna se den utifrån med nyktra sinnen.
Postad 04 February 2015 - 11:02
Är det denna långa erfarenhet som gör att du anser stage vara ett kap redan vid 10.000?
Delvis absolut ja.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 February 2015 - 11:03.
Postad 04 February 2015 - 11:15
Kanske skulle låna hem deras demo-ex (om dom har det i Linköping) och höra om det är så bra som alla recensioner säger. Har bara hört det en gång på en mässa och visst lät det bra men inte enastående. I så fall kan jag göra lite distmätningar också.
Postad 04 February 2015 - 11:50
Kanske skulle låna hem deras demo-ex (om dom har det i Linköping) och höra om det är så bra som alla recensioner säger. Har bara hört det en gång på en mässa och visst lät det bra men inte enastående. I så fall kan jag göra lite distmätningar också.
Är distmätningar viktiga även om du tycker det låter riktigt bra? Dock kul att se hur dom mäter oxå iofs.
Postad 04 February 2015 - 12:07
I övrigt så låter det som ett märkligt system om det är som Fredrik beskriver, att man måste ha mångårig erfarenhet och jobbat i branschen för att uppskatta det. Then again, jag har ju inte jobbar inom hifi professionellt, så det kanske är därför jag inte ser storheten i stage. Förrän priser nu halverats
Redigerat av Zartok, 04 February 2015 - 12:10.
Postad 04 February 2015 - 12:13
Postad 04 February 2015 - 12:23
Postad 04 February 2015 - 12:28
Under mina 25 år med detta intresse har jag förvisso träffat mycket trevligt branschfolk, men ingen som bättre än jag själv kan avgöra vad som är hifi. Pappskallar som tror de kan det finns det tyvärr också i branschen.Tror det har mycket att göra med att veta vad bra hifi är. Kommer med många års lyssningserfarenhet och att även ha jobbat i branschen.
Postad 04 February 2015 - 12:37
Med tanke på att placering verkar viktigt, är dom svåra att få till som datorhögtalare då?
Att köra dom som datorhögtalare är som att köpa en Ferrari och bara ha en åker att köra den på.
Jag har bilden att dom behöver lite mer öppna landskap än i datorbordet. Dom behöver distans till bakvägg och lite fritt åt sidorna. Således tycker jag att det är fel att säga att det är datorhögtalare faktiskt.
+1
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 February 2015 - 12:38.
Postad 04 February 2015 - 12:41
Hahaha, så bra sagtUnder mina 25 år med detta intresse har jag förvisso träffat mycket trevligt branschfolk, men ingen som bättre än jag själv kan avgöra vad som är hifi. Pappskallar som tror de kan det finns det tyvärr också i branschen.
Postad 04 February 2015 - 12:55
Nej, när jag köper högtalare går jag på vad som låter bra och ser bra ut för mig i det rum jag ska använda dom, men jag tror att jag subjektivt föredrar låg dist och korrekt impulssvar (sett till dom högtalare/system jag hört och gillar). Sen är det lurigt för en del musik kan ju låta bra även med hög harmonisk dist (i princip alla instrument har ju mängder med övertoner).Är distmätningar viktiga även om du tycker det låter riktigt bra?
SPL- och distmätningar m.m. är bra om man ska jämföra högtalare/element (utan att lyssna på dom), speciellt i basregistret. Sen finns det ju andra subjektiva kvaliteter i mellan- och diskantregister som är svårdefinierade (dom går definitivt att mäta, men det kan vara svårt att definiera vad/hur man ska mäta dom). Men generellt tar jag alla subjektiva utlåtanden med en stor nypa salt, om man inte känner till personens smak väldigt väl dvs. Så slutsatsen är att mätningar säger en del, och resten får man lyssna sig till.
Postad 07 February 2015 - 18:53
Postad 07 February 2015 - 20:21
Postad 07 February 2015 - 20:25
Kanske lika bra. Om du inte jobbar professionellt med hifi så skulle du kanske inte tycka om det.
Postad 07 February 2015 - 20:30
Postad 07 February 2015 - 20:37
Kanske lika bra. Om du inte jobbar professionellt med hifi så skulle du kanske inte tycka om det.
Redigerat av megagurka, 07 February 2015 - 20:38.
Postad 07 February 2015 - 20:46
Then again så har jag liten erfarenhet av kompletta lösningar
Postad 08 February 2015 - 05:28
Postad 08 February 2015 - 09:38
Tidningarna verkar ju ha gått på hypen, den saken var ju klar. Användarna har däremot sagt sitt. Det är inte dåligt, det är bara inte bra för 10.000. Det är däremot bra för 5000. Typ
Then again, dom i tidningarna räknas väl som att dom jobbar professionellt med hifi gissar jag? Det är väl dom som köpte stage när det släpptes då
Postad 08 February 2015 - 12:15
Japp, Wilson och Krell har gått i konkurs sedan alla proffs bytt till Stage.Stage är väl inte populärt för fem öre? Det verkar ju gå som sämst i Sverige. Sett till när priset sänktes till 7500 kr iaf, då var stage billigare i Sverige än majoriteten av alla länder i Europa. Tror att stage går riktigt dåligt. Det förstår jag, människor gick inte på att någon semi-vd fick för sig att det var en bra idé att jämföra systemet med ett för 200 lökar och en potatis.
Tidningarna verkar ju ha gått på hypen, den saken var ju klar. Användarna har däremot sagt sitt. Det är inte dåligt, det är bara inte bra för 10.000. Det är däremot bra för 5000. Typ![]()
Then again, dom i tidningarna räknas väl som att dom jobbar professionellt med hifi gissar jag? Det är väl dom som köpte stage när det släpptes då
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Frågor om HRT Stage
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?