Jag undrar om dom som tycker att det blir mer djup i bilden av en böjd panel även böjer sina fysiska foton eller tavlor för att få samma effekt?
Postad 03 september 2015 - 16:09
Jag antar att det blir lika dumt om man kör med projektor och byter från en ramspänd rak duk till en som är curved.
Postad 03 september 2015 - 17:01
om man kör med projektor och byter från en ramspänd rak duk till en som är curved.
En väns vän kör med en GW curved 142" i 2:35:1 med en Jvc, åker gärna dit och ser en rulle ibland. Hurvida du gillar det el ej, kan du själv bara svara på
Redigerat av mcmike, 03 september 2015 - 17:03.
Postad 03 september 2015 - 17:04
Johan det är ju inte speciellt avancerade matematiska formler det handlar om. Fotografier de är sällan i tillräckligt stort format för att kurva dem ska ge någon slags effekt.
Postad 03 september 2015 - 17:30
Johan det är ju inte speciellt avancerade matematiska formler det handlar om.
Ja det är det säkert, dock om man förstår sig på tekniken brukar man kunna förklara förenklat. I slutändan måste det väl bli att man trycker ihop på sidorna och eventuellt drar isär på mitten? Jag frågar inte för att dryga mig utan är uppriktigt undrande.
Postad 03 september 2015 - 17:36
Nä inte ens i närheten av verkligheten, den är ju tex inte böjd lodrätt.SVT:s testbild, normal och i böjd version. OBS, den böjda bilden har jag fejkat men verkligheten borde bli nåt liknande.
Sitter själv med en EC930 sen mer än ett år tillbaks och har inte det minsta ont av att den är curvad. Märker aldrig av det.
Postad 03 september 2015 - 22:37
Ja det är det säkert, dock om man förstår sig på tekniken brukar man kunna förklara förenklat. I slutändan måste det väl bli att man trycker ihop på sidorna och eventuellt drar isär på mitten? Jag frågar inte för att dryga mig utan är uppriktigt undrande.
Allt som behövs är ju att veta ditt tittavstånd samt ögonhöjd sedan ett chip som räknar om hur pixlarna ska placeras baserat på dess position när du lägger till den parametern. Om någon tycker detta är värt återstår att se men jag tror knappast att curved kommer bli någon defacto standard inom tv branschen det behöver nog ingen va orolig för.
Kommer VR displayer som måste kompensera för förvrängd bild
Postad 03 september 2015 - 22:54
Postad 03 september 2015 - 22:55
VR behöver inte böja. Det räcker med stereoskopi för att uppfatta djup. Användes under andra världskriget för att bedömma höjd på byggnader.
Postad 03 september 2015 - 23:13
VR behöver inte böja. Det räcker med stereoskopi för att uppfatta djup. Användes under andra världskriget för att bedömma höjd på byggnader.
Stereoskopi ger 3 dimensionell bild. Kurvade apparater ger INTE 3 dimensionell bild. Det är ren inbillning om någon tycker sej uppleva 3D-effekter på en tv utan stereoskopisk bildåtergivning (d.v.s. 3D-tv).
I projektionssammanhang finns det fördelar med kurvade dukar. Bildskärmar får INTE dessa fördelarna eftersom bilden inte projiceras.
Kort och gott det finns INGA bildtekniska fördelar med kurvade bildskärmar, men vad det gäller smak så är det en helt annan sak. Man kan mycket väl föredrar bilden ifrån en kurvad bildskärm ändå, trots att det kanske inte finns några tekniska fördelar.
Det är ungefär som våra tonåringars förkärlek för loudnessknappar, hängmatte equalizers och liknande. Det har inte mycket med naturtrogen återgivning att göra, men det finns dom som gillar det ändå...
Postad 04 september 2015 - 00:30
Occulus Rift behöver tydligen.
Apropå bedrägeri. kurvade tv har ju ett de fakto fysiskt djup. Stereoskopi lurar bara hjärnan
Postad 04 september 2015 - 02:51
Så då skulle alltså glasögon eller liknande krävas för att ständigt hålla koll på avstånd till skärm, annars blir det ju fel när man lutar sig fram/bak? Eller en kamera som kan beräkna avstånd. Det enda detta beskriver är hur mycket linjerna skall böjas upp om du förstår vad jag menar. Inte hur det faktiskt går till.Allt som behövs är ju att veta ditt tittavstånd samt ögonhöjd sedan ett chip som räknar om hur pixlarna ska placeras baserat på dess position när du lägger till den parametern. Om någon tycker detta är värt återstår att se men jag tror knappast att curved kommer bli någon defacto standard inom tv branschen det behöver nog ingen va orolig för.
Kommer VR displayer som måste kompensera för förvrängd bild
Förstår ändå inte riktigt hur det är möjligt att placera om pixlar för att få raka sträck. Böjningen gör väl att bilden blir större i kanterna och jag får inte in i huvudet hur man kan få sträcken raka utan att lägga till mer pixlar i kanterna typ om du fattar.
Redigerat av Johan_i_burken, 04 september 2015 - 08:40.
Postad 04 september 2015 - 07:07
Sitter själv med en EC930 sen mer än ett år tillbaks och har inte det minsta ont av att den är curvad. Märker aldrig av det.
Nej, vissa är mindre känsliga för förvrängning. En del tycker t.o.m. att det är ok att titta på 4:3-material utdraget till 16:9.
Postad 04 september 2015 - 08:33
LG will be "more focused on flat in the future" after the launch of its first flat Ultra HD OLED range, says its global head of TV strategy.
http://www.smh.com.a...903-gjews1.html
Postad 04 september 2015 - 12:38
Så då skulle alltså glasögon eller liknande krävas för att ständigt hålla koll på avstånd till skärm, annars blir det ju fel när man lutar sig fram/bak? Eller en kamera som kan beräkna avstånd. Det enda detta beskriver är hur mycket linjerna skall böjas upp om du förstår vad jag menar. Inte hur det faktiskt går till.
Förstår ändå inte riktigt hur det är möjligt att placera om pixlar för att få raka sträck. Böjningen gör väl att bilden blir större i kanterna och jag får inte in i huvudet hur man kan få sträcken raka utan att lägga till mer pixlar i kanterna typ om du fattar.
Nja det behövs inte så stora fel blir det ju inte och i regel sitter man ju rätt avslappnat . Räcker med att du mäter ett generellt avstånd med linjal och matar in. Lirar du och kör med trackIR eller något och rör på dig en massa så lär du inte ha tid att sitta och tokanalysera bilden efter lätt böjda streck. I regel sitter jag i alla fall rätt så avslappnat i samma position.
Förstår inte riktrigt det där med mer pixlar i kanterna eller vad som skulle va svårt. Tar vi occulus rift ex så har de kraftig distortion av bilden men verkar inte va några större problem när de väl processat bilden för att kompensera. Har inte kunnat testa själv dock
Postad 04 september 2015 - 12:42
Dvs det är ingen postprocess på bilden endast optik
Redigerat av SKIBBE, 04 september 2015 - 12:44.
Postad 04 september 2015 - 13:11
Förstår inte riktrigt det där med mer pixlar i kanterna eller vad som skulle va svårt.
Ok, det jag inte förstår är, linjer är böjda utan att man korrigerar dem. Korrigerar man dem måste man flytta runt pixlar på skärmen om jag förstår dig rätt. Om vi kollar på bilden på förra sidan så är väl curved tv pincusion distortion. För att göra de sträcken raka så tar de då helt enkelt bort pixlar mellan strecken och trycker ihop bilden för att åstadkomma de raka strecken olika mycket beroende av avstånd till skärmen? Jag förstår helt enkelt inte annars hur man kan flytta runt pixlar utan på något sätt förvränga bilden. För mig måste det endera fattas information i bilden eller liknande för att det skulle fungera. Jag har säkert fel men får inte in det i huvudet hur det skulle fungera. Har du någon länk till var du har läst om det hela eller kan inte pac man komma in och förklara det hela för mig.
Om du inte förstår mig nu ger jag upp, då är jag helt enkelt för dålig på att förklara mig i text.
Redigerat av Johan_i_burken, 04 september 2015 - 13:12.
Postad 06 september 2015 - 14:20
Jag antar att det blir lika dumt om man kör med projektor och byter från en ramspänd rak duk till en som är curved.
Byter du bara duk till din normala 16:9 hembioprojektor så kan det nog bli det.
Om du kör anamorfisk lins så kan du dra nytta av en "Curved" projektorduk för att förhindra "Pin-cushion" effekt.
http://www.elitescre...article?id=1480 (en liten film om det hela).
Text: http://www.elitescre...odel-s-79729311
Detta är ju inget som är applicerbart på en TV. Vilket gör kurv-hysterin enbart löjlig.
Redigerat av HenkeEdge, 06 september 2015 - 14:24.
Postad 07 september 2015 - 14:21
Jag förstår inte att nån kan acceptera att bilden ser ut så här.
Bifogad fil(er)
Postad 07 september 2015 - 16:19
Det är illa nog på en platt skärm. Banan-tv blir ju kaka på kaka.
Postad 08 september 2015 - 16:56
Byter du bara duk till din normala 16:9 hembioprojektor så kan det nog bli det.
Om du kör anamorfisk lins så kan du dra nytta av en "Curved" projektorduk för att förhindra "Pin-cushion" effekt.
http://www.elitescre...article?id=1480 (en liten film om det hela).
Text: http://www.elitescre...odel-s-79729311
Detta är ju inget som är applicerbart på en TV. Vilket gör kurv-hysterin enbart löjlig.
Varför skulle pin-cushion effekt uppstå när du kör anamorphisk lins? Om det uppstår så beror det väl på mindre lyckad linskonstruktion?
Mej veterligen så borde det inte vara några större problem med att konstruera anamorphiska linser som INTE skapar någon pincushion effekt alls utan bara töjer ut bilden i längsled.
Postad 11 september 2015 - 18:12
Jag förstår inte att nån kan acceptera att bilden ser ut så här.
Det där har ju inget att göra med att tv:n kurvad. Bilden är tagen rakt framifrån. Tv:n hittar ju knappast på en egen bild. Om du kollar på den översta linjen på planen böjer den ner sig på mitten om man jämför mot kanterna. Menar du då att tv:trollar fram lite gräs på mitten längst upp då?
Däremot "uppfattas" linjer precis sådär fast dom är raka när man står snett uppifrån eller snett nedifrån på en kurvad tv.
Postad 11 september 2015 - 18:35
Det har verkligen att göra med att TV:n är böjd. Det är ju så bilden uppfattas. Om det gick att platta ut bilden så skulle den vara korrekt. Ta en stor plansch med ett rutnät på och böj planschen som TV:n så kommer du att uppleva samma fenomen.Det där har ju inget att göra med att tv:n kurvad. Bilden är tagen rakt framifrån. Tv:n hittar ju knappast på en egen bild. Om du kollar på den översta linjen på planen böjer den ner sig på mitten om man jämför mot kanterna. Menar du då att tv:trollar fram lite gräs på mitten längst upp då?
Däremot "uppfattas" linjer precis sådär fast dom är raka när man står snett uppifrån eller snett nedifrån på en kurvad tv.
Postad 11 september 2015 - 19:28
Sedd rakt framifrån är linjer raka även på en curvad tv. Däremot om man tittar ovanifrån blir linjer böjda.
Postad 11 september 2015 - 19:36
sett rakt framfrån är horisontella linjer bara raka om dom är mitt på TV:n. Linjer i toppen och botten blir böjda.Sedd rakt framifrån är linjer raka även på en curvad tv. Däremot om man tittar ovanifrån blir linjer böjda.
Postad 11 september 2015 - 19:45
Postad 11 september 2015 - 19:46
Kolla på bilden igen och när från kanten på tv:n på sidorna och ifrån mitten så får du se att måttet blir olika. Alltså inget med tv:n att göra.
Postad 11 september 2015 - 19:52
Postad 12 september 2015 - 00:41
Jag försvarar inte kurvade apparater på något sätt men som legion säger så blir dom inte böjda sett rakt framifrån. Däremot från sidan eller ansett uppifrån eller snett nerifrån som jag skrev förut.
Kolla på bilden igen och när från kanten på tv:n på sidorna och ifrån mitten så får du se att måttet blir olika. Alltså inget med tv:n att göra.
Enda chansen för att bilden inte ska bli krökt på något sätt är att man sitter med ögonen exakt i höjd med mittpunkten av bilden och på exakt samma avstånd som den kurvade skärmens böjningsradie.
I alla andra fall så kommer man att se mer eller mindre krökt bild.
Det är huvudskälet till varför kurvade bildskärmar är sämre på att återge bilder.
Samma problem finns även vid frontprojicerade bilder, men när det gäller frontprojektion så finns det också fördelar (som inte finns på kurvade tv-apparater). Fördelar såsom högre skärpa ut mot kanterna och högre ljusstyrka och kontrast.
Det handlar alltid om att väga fördelar mot nackdelar och medan avvägandet när det gäller kurvade dukar och frontprojicerade bilder kan tala FÖR kurvad duk så finns det inga fördelar med kurvade bildskärmar.
Postad 12 september 2015 - 03:52
Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att det inte finns någon fördel. LG kan skratta hela vägen till banken.
Postad 12 september 2015 - 04:19
Hifiklubben har själva påtalat felet som dom upplever med curved tv då det endast har blivit en hype och att det inte finns någon som helst vettig fördel med curved tv. Snart är det på väg bort får vi hoppas. Så länge folk köper skiten lär det finnas. Annars lär det dö ut så småningom.
Postad 12 september 2015 - 05:31
Yep. Tillverkarna kämpade hårt för att få fram en platt tjockteve. Jag skulle gärna se att de kämpade lika hårt igen för platta platt-tv.n.
Postad 12 september 2015 - 05:40
Tillverkarna måste hela tiden hitta på nåt nytt revolutionerande för att locka nya kunder. Vissa gånger lyckas dom. Andra gånger byter dom färg och håller på. Har det inte redan funnits i gul färg måste det finnas i bladguld osv osv. Se bara på högtalarindustrin. Man märker när dom stora företagen får slut på idéer. Det är då man hittar på att det ska vara en neongrön modell eller orange. Vad nu det ska vara bra för? Kan det bli mycket bättre? Hitta på nåt som inte finns. Jag väntar bara på den dagen högtalarna kommer bokomslags utförande klädda som gamla 1700 tals böcker. Det vill jag ha. Den andra skiten med diamanter från JokkaMakkas kolgruvor. Det kan vi hoppa. Det är ungefär det Sonus Faber håller på med idag.
Postad 12 september 2015 - 06:43
Postad 12 september 2015 - 06:58
Jag har glasögon om det skulle behövas mindre storlek. Såna där filmglasögon
Postad 12 september 2015 - 10:09
har curved nu men ja det var bara för det bara fanns det men jag tycker i riktigt stora storlekar får man en bra känsla men det är bara löjligt med curved i mindre storlekar
Man måste dessvärre upp i jättestorlekar få att ha nytta av böjen. De flesta sitter minst tre meter från teven och då räcker inte en femtiotummare till. Gissningsvis måste man upp i 150 tum för att det ska börja kännas omslutande på tre meters håll.
Postad 12 september 2015 - 10:52
Man måste dessvärre upp i jättestorlekar få att ha nytta av böjen. De flesta sitter minst tre meter från teven och då räcker inte en femtiotummare till. Gissningsvis måste man upp i 150 tum för att det ska börja kännas omslutande på tre meters håll.
Ska det bli en bra en-mans sweetspot också så ska det vara en ännu rejälare böj. Nästan så den går av haha
Postad 12 september 2015 - 11:20
En böjd rektangel ser ut så här rakt framifrån. Hur kan en bild inte påverkas av detta?
Bifogad fil(er)
Postad 12 september 2015 - 11:54
Sitter framför min EC930 nu och kan knappt skönja curvningen alls.
Postad 12 september 2015 - 12:04
Ja, men problemet är att du överdriver proportionerna.
Sitter framför min EC930 nu och kan knappt skönja curvningen alls.
Jag tycker att min bild ritad i paint inte skiljer mycket från din TV. Kolla på bilden.
Bifogad fil(er)
Postad 12 september 2015 - 12:11
Missförstå mig rätt, hade hellre haft en platt oled om det funnits, vill bara nyansera debatten lite då curvningen faktiskt inte stör så mycket som påstås av vissa.
Redigerat av Legion, 12 september 2015 - 12:16.
Postad 12 september 2015 - 12:30
Lite kuriost. Hur bred är en curved TV? Mäter företagen den böjda linjen eller en rak linje från sida till sida. Kanske Prisjakt borde lägga in en knapp curved TV och en platt TV?
Postad 12 september 2015 - 13:58

Däremot tycker jag att det är bra onödigt att göra böjda apparater

Redigerat av magnusson_85, 12 september 2015 - 13:58.
Postad 12 september 2015 - 14:05
Jag såg att Samsung eller vad det var skulle släppa en skärm för nåt år sedan som var vänd åt båda hållen. Men den skulle väl stå i nån visningshall eller nåt. Jag tror inte den var gjord för vanliga hem. Vore ju najs om grannen fick titta på samma film. Inte så kul kanske. Blir ju gratis tv. Det skulle betyda att Radiotjänst gick miste om kunder
Mycket viktiga kunder..
Postad 12 september 2015 - 14:07
Lite kuriost. Hur bred är en curved TV? Mäter företagen den böjda linjen eller en rak linje från sida till sida. Kanske Prisjakt borde lägga in en knapp curved TV och en platt TV?
De har redan den filterfunktionen inlagd, de har döpt det till "utformning panel"
Postad 12 september 2015 - 14:28
Jag antar att det är ironi i det uttalandet annars måste jag nog säga att geometri och perspektiv inte är din starka sidaJag va inne och kollade lite på apparater idag men jag såg ingen timglasformad som du ritade Buddypresley
![]()

Postad 12 september 2015 - 14:46
Postad 12 september 2015 - 14:47
Varför skulle pin-cushion effekt uppstå när du kör anamorphisk lins? Om det uppstår så beror det väl på mindre lyckad linskonstruktion?
Mej veterligen så borde det inte vara några större problem med att konstruera anamorphiska linser som INTE skapar någon pincushion effekt alls utan bara töjer ut bilden i längsled.
Inte ens biograferna har ju lyckats riktigt bra med det fanns ju ett skäl till att dom började med kurvade dukar.
De anamorfiska linserna till rimliga priser under 100000kr för hemmamarknaden lider av det, av de jag känner till...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar