Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa subwoofer för film

398 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SVS PB13-Ultra (Subwoofers) 4 9.642856 (13) Inga priser
Paradigm Signature Sub 1 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Paradigm Signature Sub 2 (Subwoofers) 6 (0) Inga priser
Velodyne DD-18 Plus (Subwoofers) 8 8.333332 (2) 96 990:-
Velodyne DD-15 Plus (Subwoofers) 9 8.75 (3) 69 900:-
Ken Kreisel DXD-12012 (Subwoofers) 1 9 (4) Inga priser
Paradigm Sub 1 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Paradigm Sub 2 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
SVS PB13-Ultra DSP (Subwoofers) 6 9.166666 (5) Inga priser
16 relaterade trådar
Velodyne DD plus (7 inlägg) 4 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
SVS PB13-ultra (1020 inlägg) 8 år sedan
SvS Basar (540 inlägg) 8 år sedan
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg) 9 år sedan
Ken Kreisel Quattro Series (96 inlägg) 9 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.) (51 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr" (500 inlägg) 11 år sedan
Svs vs velodyne.. ..igen! (242 inlägg) 12 år sedan
1 st Velodyne DD-15 Plus eller 2 st Monitor Audio Glod GXW-15? (63 inlägg) 12 år sedan
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg) 12 år sedan
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg) 14 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 14 år sedan
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg) 18 år sedan

Postad 10 March 2015 - 23:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Igen med forumpoliserna? Om moddarna är på dig så mycket så lyssna på vad dom säger istället för att klaga på dom i trådar :P

Postad 10 March 2015 - 23:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Med tanke på dina kommentarer i en annan tråd om subbar, vad exakt är ett bra färdigprutat pris?
62,7% av nypriset, 38,6% av nypriset eller vad??

För SVS pb-13 ultra? Vet inte vad jag skulle sälja dem för men jag är sån att jag gärna slipper strul och hade nog gett bra rabatt om någon köpte båda.

Postad 10 March 2015 - 23:42

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

För SVS pb-13 ultra? Vet inte vad jag skulle sälja dem för men jag är sån att jag gärna slipper strul och hade nog gett bra rabatt om någon köpte båda.

Jag måste erkänna att du svarade bra, jag säljer hellre lite " billigt " än ligger på prylarna länge för nån tusing eller så.

Postad 10 March 2015 - 23:51

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Med tanke på dina kommentarer i en annan tråd om subbar, vad exakt är ett bra färdigprutat pris?
62,7% av nypriset, 38,6% av nypriset eller vad??

Underbart!  :D  ;)

Vad är egentligen en bra rabatt på nämnda PB13, hur mkt rabatt hade du gett för att priset ska ses som bra och du ska slippa strul?

Postad 11 March 2015 - 01:58

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 1

Tycker nog ni är lite elaka mot svserna, tycker inte dom låter så tråkigt. Jag gillar trycket och ljudet ur mina svser.
men det är klart nu har jag inte hört 2st DD18+ i min bio... men jag antar att jag skulle vara ännu mer nöjd med dom...

DD serien är bra skit bland köpe subbarna inget snack om saken men de är ju så in i bomben dyra med tanke på hur de presterar och efter det jag hört ifrån de båda så kan du vara lugn enl mig.

Men försök få till en lyssning själv.

Redigerat av robert293, 11 March 2015 - 02:30.

Postad 11 March 2015 - 10:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

DD serien är bra skit bland köpe subbarna inget snack om saken men de är ju så in i bomben dyra med tanke på hur de presterar och efter det jag hört ifrån de båda så kan du vara lugn enl mig.

Men försök få till en lyssning själv.

Tycker man på riktigt att dubbla PB13U låter lika förfinat bra som dubbla DD18plus så ska man skatta sig lycklig. (över merkostnaden man då inte behöver lägga)

Men seriöst hur många har testat två DD18plus hemma i sitt rum och jämfört mot ens egna subbar? 

Redigerat av WB-Cinema, 11 March 2015 - 10:53.

Postad 11 March 2015 - 11:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Betänk att du får köpa en extern dsp till svs då. Kan köpa den som velodyne har i sina dd-subbar tom. Den kostar sju papp och jag tror personligen den är riktigt bra för att vara en automatisk variant.

Men rätta mig om jag har fel, antimode kanske är bättre (den är iaf betydligt billigare) :)

Postad 11 March 2015 - 12:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 2

Jag tror att om man funderar på såna klossar som PB13 eller DD18 så har man plats. Det är ingen med strikta vita designhem som köper såna.

Har man så mycket plats är det snarare prestanda per krona som gäller.

För samma peng kan man då välja mellan två DD18 eller sex PB13.

Tror inte att det är något snack om vilken av dom två riggarna som spelar bäst...

Postad 11 March 2015 - 12:10

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 2
Jag har ägt och även testat en SVS Ultra samtidigt med en DD18+, SVS'n låter väldigt väldigt bra, går djupt och ni vet ju resten. :)

Vi jämförde dem, och personligen tyckte jag att DD'n lät bättre. Hur jag nu ska beskriva skillnaden, lite svårt att sätta ord på det, men skarpare och hårdare bas. Även att den gick lägre, hängde med frontarna bättre, integrerar bättre.

Nu kör jag två stycken, och det är som oftast än bättre med två, som ni oxå vet. :)

Det är galet mycket pengar, men skillnaden finns absolut, så är det bara. Jag skulle icke känna att mina nuvarande frontar skulle matchas bra med SVS, oavsett modell. Inte efter jag upplevt DD+.

Men, personligt, som sagt.

Redigerat av Unregistered1893, 11 March 2015 - 12:14.

Postad 11 March 2015 - 12:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Klart att DD låter bättre. Den är ju sluten. PB13 är ju trasig. Det är ju hål iden. ;)

Skämt åsido. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron. En portad låda kommer aldrig att låta likadant som en sluten.

Om jag hade obegränsat med pengar skulle jag absolut kunna tänka mej att ha åtta DD18.

Nu är det inte många av oss som har obegränsat med pengar, och då vill man givetvis ha ut så mycket som bara möjligt för varje krona.

Det går helt enkelt inte att komma ifrån att man får tre PB13 för samma peng som en DD18.

Sex PB13 VS två DD18 skulle betyda att dom sex PB13 knappt skulle gå på tomgång, vilket innebär en extremt låg dist.

Vilket innebär att dom sex PB13 skulle åka åttor både fram och baklänges runt Velodynarna.. :)

Sen är det en lite fånig diskussion egentligen. Två PB13 räcker till vilken normal människa som helst..

Postad 11 March 2015 - 12:56

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

tänkte flika in lite, ser att det skrivs mycket om pb13 som givet är en riktigt fet subb. tyvärr har jag inte fått uppleva den, men var väldigt nära på att köpa två stycken, men istället blev det xtz subbar. vet att än där inne hade två pb13 och bytte ut dom mot 2 xtz 3*12..  men som nämts i tråden som var det inte dom priserna som skulle diskuteras men dock en räcker det till, mvh

Postad 11 March 2015 - 12:59

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

tänkte flika in lite, ser att det skrivs mycket om pb13 som givet är en riktigt fet subb. tyvärr har jag inte fått uppleva den, men var väldigt nära på att köpa två stycken, men istället blev det xtz subbar. vet att än där inne hade två pb13 och bytte ut dom mot 2 xtz 3*12..  men som nämts i tråden som var det inte dom priserna som skulle diskuteras men dock en räcker det till, mvh

Om du menar den norska killen så hade han väl 2st SB13-ultra och inte PB13-Ultra .. eller är det jag minns helt uppåt väggarna nu :)

Postad 11 March 2015 - 13:46

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Klart att DD låter bättre. Den är ju sluten. PB13 är ju trasig. Det är ju hål iden. ;)
Skämt åsido. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron. En portad låda kommer aldrig att låta likadant som en sluten.
Om jag hade obegränsat med pengar skulle jag absolut kunna tänka mej att ha åtta DD18.

Nu är det inte många av oss som har obegränsat med pengar, och då vill man givetvis ha ut så mycket som bara möjligt för varje krona.
Det går helt enkelt inte att komma ifrån att man får tre PB13 för samma peng som en DD18.

Sex PB13 VS två DD18 skulle betyda att dom sex PB13 knappt skulle gå på tomgång, vilket innebär en extremt låg dist.
Vilket innebär att dom sex PB13 skulle åka åttor både fram och baklänges runt Velodynarna.. :)

Sen är det en lite fånig diskussion egentligen. Två PB13 räcker till vilken normal människa som helst..

Spekulerar inte hur kvalitén blir med många SVS, men fördelen med DD+ är ju oxå att om man har två så kan man koppla ihop dem så de kalibreras ihop. Visst kan man få flera SVS att lira bra ihop, men mer mankemang är det nog.

Och håller med om att det är en fånig diskussion, ;)

Postad 11 March 2015 - 14:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Nja, du glömmer (väljer att glömma) hela tiden bort att SVS är mer av en kvantitetssubb jämfört mot DD18plus som är både en subb med väldigt god kvantitet SAMT kvalitet!

Du vägrar att inse att priset behöver inte ALLTID dras upp, utan utgår ENBART från dig själv, och du anser ju att "mest bas per krona är bäst ingen protest", du klarar helt enkelt inte att ta till dig att det finns personer som INTE anser detsamma som du gör, och kanske hellre väljer DD18plus pga att dom låter bra mkt mer förfinat, men ändå har kvantiteten. (FAST DOM KOSTAR MER, JA VI VET DET!)

Postad 11 March 2015 - 14:05

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 1

Bakerman:

Om du inte klarar av att höra skillnad på en PB13U mot en DD18plus så är det ju kanske därför du tycker att det är så enkelt, men du glömmer av att andra människor som har lyssnat på dom olika produkterna och som hör en klar skillnad till Velodynes fördel, inte håller med DIG och din hörsel.

Har du lyssnat på en DD18plus (nej inte den gamla DD18, utan DD18plus), ja eller nej?

Redigerat av WB-Cinema, 11 March 2015 - 14:06.

Postad 11 March 2015 - 15:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 4

Var det någon som skrev nåt? Inte vet jag?

Men det blir nog lite lugnare på forat snart igen om någon av moderatorerna orkar ta tag i det.

Bye bye. ;)

Postad 11 March 2015 - 16:10

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Vad pratar du om?

Givetvis väljer du att inte svara på frågorna, med andra ord så har du inte ens lyssnat på en DDplus, men åsikter det har du.
Om det är någon som kan bidra till en bättre och lugnare stämning på forumet så är ju du en av dom.

Postad 11 March 2015 - 17:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om det är någon som kan bidra till en bättre och lugnare stämning på forumet så är ju du en av dom.

Tack! :)

Postad 11 March 2015 - 17:09

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Det här säger något om DD+ prestanda.

Postad 11 March 2015 - 17:23

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Nu gör jag mig antagligen dum, men jag frågar ödmjukt, vad är den röda linjen? ;)

Postad 11 March 2015 - 17:44

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Nu gör jag mig antagligen dum, men jag frågar ödmjukt, vad är den röda linjen? ;)

Det är ideal linjen i CEA mätningen.

Postad 11 March 2015 - 17:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det där lär vara mätt i frirymd, men det är ändå ingen imponerande kurva för sextio lök...

Postad 11 March 2015 - 18:06

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Det är ideal linjen i CEA mätningen.

Nu vill jag inte vara dum så missuppfatta mig inte, men borde inte en ideal linje vara en rak linje teoretiskt helst från DC och uppåt?

OBS jag menar inget dumt med detta men En ideal linje som iaf har en avvikelse på typ 15 dB inom någorlunda rimligt frekvensområde.

Redigerat av OMD28, 11 March 2015 - 18:06.

Postad 11 March 2015 - 18:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej. Rummets stöd blir större desto längre ner i frekvens man kommer.

En kurva som är rak från början skulle i rum luta mycket kraftigt uppåt vid lägre frekvenser.

Postad 11 March 2015 - 18:20

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Velodyne har ju servo oxå, i 8 olika nivåer vill jag minnas.

http://www.audioholi...18-measurements

Obs: mätningarna är på 2 sidor, så när du läst första klicka vidare till nästa sida.

Redigerat av WB-Cinema, 11 March 2015 - 18:30.

Postad 11 March 2015 - 19:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Såna där grejer är skitbra för dom som har ett vanligt svenskt vardagsrum som dom inte vill göra något med, samt bara vill ha en enda låda.

För oss andra som är seriöst intresserade av bra ljud och som kan tänka oss att jobba lite med rummet, samt placera två eller flera lådor för att undertrycka rumsresonanser utan att försöka fixa till en dålig kurva elektriskt, finns det andra bättre alternativ som inte kostar lika mycket som en begagnad hyfsad bil.

Postad 11 March 2015 - 19:06

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Såna där grejer är skitbra för dom som har ett vanligt svenskt vardagsrum som dom inte vill göra något med, samt bara vill ha en enda låda.

För oss andra som är seriöst intresserade av bra ljud och som kan tänka oss att jobba lite med rummet, samt placera två eller flera lådor för att undertrycka rumsresonanser utan att försöka fixa till en dålig kurva elektriskt, finns det andra bättre alternativ som inte kostar lika mycket som en begagnad hyfsad bil.

Du menar att ditt gips-garage är ett bra rum? :D

Klart man inte behöver köra med enbart 1st DD18, resultatet med multipla skulle bli makalöst bra. Och att jobba med rummet är ju alltid bra, eller påstår du att man inte kan göra det om man köper sig en DD18 :huh:  dock har man ju inbyggd avancerad EQ som ett bra komplement på vägen.

Postad 11 March 2015 - 19:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

bara 103 db i 20 hz för en sub som kostar 55 lökar? det var inget vidare. skulle nog vara rätt missnöjd med det.

Postad 11 March 2015 - 19:10

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

bara 103 db i 20 hz för en sub som kostar 55 lökar? det var inget vidare. skulle nog vara rätt missnöjd med det.

Tur det inte är köptvång på produkter som finns på marknaden.

Hur starkt spelar ditt system vid 20hz, har du siffror på det, dist etc?

Postad 11 March 2015 - 19:10

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 2

Tycker du inte att det där lät lite nedlåtande, även fast du har rätt i det du skriver?

Jag tror dom flesta som läser här om basar har uppfattat det som så många säger i så många trådar: 1. DIY är riktigt mycket mer kostnadseffektivt. 2. Skaffa mer än en bas. 3. Jobba med akustiken.

Så om någon väljer att inte gå den vägen har den personen antagligen bra anledningar. :)

Postad 11 March 2015 - 19:19

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 2

Om man bara har en subb så är man alltså inte intresserad av bra ljud?
Och sen kanske inte alla har råd eller plats med mer än en subb!

Postad 11 March 2015 - 19:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Tur det inte är köptvång på produkter som finns på marknaden.

Hur starkt spelar ditt system vid 20hz, har du siffror på det, dist etc?

jag vill inte veta hur högt det kan spela, men blygsamt räknat, inom xmax så ligger det på ca... ja, analogt:

känslighet 87 db

xmax nås vid 200w

110db per enhet.

för varje fördubbling av enheterna så läggs 6db på

128 db på en meter.

ta bort för att det inte summeras på det sättet och lägg till om du vill vara fräck och gå på xmech, vilket i ultimax fall ska vara runt en fördubbling, eller ytterligare 6db.

detta är rent teoretiskt. vid 100db så sover systemet fortfarande, och disten är omätbar. dessutom så kostade det inte ens hälften av vad en dd18 gör :D

Redigerat av Zartok, 11 March 2015 - 19:21.

Postad 11 March 2015 - 19:46

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

jag vill inte veta hur högt det kan spela, men blygsamt räknat, inom xmax så ligger det på ca... ja, analogt:

känslighet 87 db

xmax nås vid 200w

110db per enhet.

för varje fördubbling av enheterna så läggs 6db på

128 db på en meter.

ta bort för att det inte summeras på det sättet och lägg till om du vill vara fräck och gå på xmech, vilket i ultimax fall ska vara runt en fördubbling, eller ytterligare 6db.

detta är rent teoretiskt. vid 100db så sover systemet fortfarande, och disten är omätbar. dessutom så kostade det inte ens hälften av vad en dd18 gör :D

DD18plus testet är mätt utomhus från 2m håll.

Du tippar på att du kan spela ca 114/120db? (2m, utomhus/frifält) med låg dist, men du vet inte säkert någon exakt siffra, och säger samtidigt att du inte vill veta hur högt det kan spela :huh:

Hur kommer det sig då att du vill veta EXAKT hur alla andra system kan spela, men inte bryr dig det minsta om ditt eget?

Hur menar du att ditt bassystems dist är omätbar?, har du mätt ditt systems dist vid olika frekvenser?

Redigerat av WB-Cinema, 11 March 2015 - 19:52.

Postad 11 March 2015 - 19:57

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 3

För det första varför skall man spela så förbannat högt,det är hela tiden frågan om vem som kan spela högst,om man inte kan utnyttja den höga spl ni snackar om så är det ju oväsentligt om spl är 100 eller 1000 kvittar ju om man inte kan använda den i en normal lägenhet.

Jag är jättenöjd med mina Velodyne speciellt eftersom jag fick dom 8000:- billigare per styck eftersom det hade blivit ett missförstånd och jag har pratat med många som skulle välja en Velodyne framför SVS dom är inte så grymt bra som många vill göra gällande, ja det är mycket bas per krona men det betyder inte att dom är bäst alla kategorier det finns många som väljer Velodyne framför SVS för att dom låter bättre och har helt andra inställningsmöjligheter.

Men helt uppenbart har vi några här som är köpta av SVS jag kan inte tolka det på något annat sätt.

Jag lyssnade just nyss på AC/DC på you tube och där kan vi snacka om basrigg.

Postad 11 March 2015 - 20:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om man bara har en subb så är man alltså inte intresserad av bra ljud?
Och sen kanske inte alla har råd eller plats med mer än en subb!

Om man har råd med en DD18 så har man råd med mer än en baslåda. ;)

Alla vet att när det kommer till bas så är fler bättre.

Har man plats att placera en DD18 så har man plats att placera mer. Frågan är om man VILL placera mer.

Men då väljer man ju estetik före välljud. ;)

Så ja. Jag menar precis det jag skrev.

Postad 11 March 2015 - 20:53

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 1

Men helt uppenbart har vi några här som är köpta av SVS jag kan inte tolka det på något annat sätt..

Lugn och fin nu.. Snarare är det några som köpt SVS här ...
men svs får gärna köpa mig vilken dag dom vill.. men det får även velodyne göra om dom vill.

Jag tänker så här, jag hoppas att velodyme dd18+ är betydligt bättre än svs pb 13U dsp med tanke på prisskillnaden.
Skulle gärna ha flera stycken DD18+ i bion men tyvärr blev det lite väl mycket pengar. Tröttnar jag på svserna så bygger jag nog egna basar många basar....

Postad 11 March 2015 - 21:10

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

inte illa ment,men ibland blir man så trött på att höra det här SVS gnägget det finns många andra tillverkare som gör mycket bra basar dyra ja men förhoppningsvis också riktigt bra,vad jag menar är att SVS är inte allena rådande på marknaden eftersom det säljs andra märken också.

Postad 11 March 2015 - 21:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

DD18plus testet är mätt utomhus från 2m håll.

Du tippar på att du kan spela ca 114/120db? (2m, utomhus/frifält) med låg dist, men du vet inte säkert någon exakt siffra, och säger samtidigt att du inte vill veta hur högt det kan spela :huh:

Hur kommer det sig då att du vill veta EXAKT hur alla andra system kan spela, men inte bryr dig det minsta om ditt eget?

Hur menar du att ditt bassystems dist är omätbar?, har du mätt ditt systems dist vid olika frekvenser?

Jag har räknat utan rumstöd. Med stöd så blir det över 10db till. Teoretiskt spelar varje bas 110db linjärt och sen ytterligare några db innan dom bottnar. Det blir 104 db två meter frifält Linjärt. Redan för är det bättre än dd18. Totalt linjärt två meter frifält blir det alltså 122.

Jag bryr mig inte om mitt eget system eftersom jag vet att det spelar tillräckligt. I ett rum som är tätt når jag 130 db på två meter 20hz eller däromkring. Det räcker och blir över då jag aldrig använder över... 90db eller så. mitt system kan pumpa mer luft än bagarens om man går ut vid xmech.

Jag ser ingen anledning att känna till vad systemet presterar då det är helt irrelevant för mig. Det är så överdimensionerat att det kan spela så högt jag viLl. Dock så har jag bara ett litet pa-steg för att jag inte behöver mer effekt för att driva det Till dom volymer jag lyssnar på.

Har säkert sagt det tidigare, men en pc13u räckte mer än väl för mig.

Ang disten så går det att ta andras liknande lådor och kolla deras distmätningar och dra över dom. När ett system spelar 30db under sitt kontinuerliga max så kan du nog också räkna ut att det enda som kan dista då är elektroniken.

Redigerat av Zartok, 11 March 2015 - 21:24.

Postad 11 March 2015 - 21:22

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Kylmander du har säkert rätt... skulle gärna ha alla dina högtalare... några av dom är lite av mina drömhögtalare..
men svserna är ändå bra basar oas vad dom kostar, verkar ju flera tycka.. även jag

Postad 11 March 2015 - 21:34

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

För det första varför skall man spela så förbannat högt,det är hela tiden frågan om vem som kan spela högst,om man inte kan utnyttja den höga spl ni snackar om så är det ju oväsentligt om spl är 100 eller 1000 kvittar ju om man inte kan använda den i en normal lägenhet.

Jag är jättenöjd med mina Velodyne speciellt eftersom jag fick dom 8000:- billigare per styck eftersom det hade blivit ett missförstånd och jag har pratat med många som skulle välja en Velodyne framför SVS dom är inte så grymt bra som många vill göra gällande, ja det är mycket bas per krona men det betyder inte att dom är bäst alla kategorier det finns många som väljer Velodyne framför SVS för att dom låter bättre och har helt andra inställningsmöjligheter.

Men helt uppenbart har vi några här som är köpta av SVS jag kan inte tolka det på något annat sätt.

Jag lyssnade just nyss på AC/DC på you tube och där kan vi snacka om basrigg.

Just hårdrock tycker jag gör sig bättre med DD än tex SVS, även Genelecs största med. Mer klar bas-info(om jag uttrycker mig så) hörs och känns, låtar som jag hört i 25 år får ny botten, och det är något SVS inte klarar.

Dire Straits har några med, även Queen's lite stökigare låtar har en del dolt. AC/DC som ovan sagt har live-konserter som är roliga.

Skillnaden för mig är kvalité före kvantitet, och som Kylmander så är jag inte i närheten av vad de klarar.

Yazoo, yello och eurytmics är pärlor i mina öron. Filmer är ett kapitel för sig med, Hobbit med Smaug, rösten har en fruktansvärt krispig basbotten, på redan väldigt låg volym.

Postad 11 March 2015 - 21:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

inte illa ment,men ibland blir man så trött på att höra det här SVS gnägget det finns många andra tillverkare som gör mycket bra basar dyra ja men förhoppningsvis också riktigt bra,vad jag menar är att SVS är inte allena rådande på marknaden eftersom det säljs andra märken också.

Anledningen till att det skrivs mycket om SVS är inte att dom är överlägset bäst. Anledningen är att dom är överlägset prisvärdast.

Sett till köpelådor då.

Du behöver inte bli sur för att det skrivs en massa om SVS och att du har Velodyne. Det är jättefina lådor. Var glad att du har dom.

Dom är helt enkelt bara inte prisvärda. Men nu äger du ju dom. Förhoppningsvis utan en massa avbetalningar på dom. ;)

Just hårdrock tycker jag gör sig bättre med DD än tex SVS, även Genelecs största med. Mer klar bas-info(om jag uttrycker mig så) hörs och känns, låtar som jag hört i 25 år får ny botten, och det är något SVS inte klarar.

Dire Straits har några med, även Queen's lite stökigare låtar har en del dolt. AC/DC som ovan sagt har live-konserter som är roliga.

Skillnaden för mig är kvalité före kvantitet, och som Kylmander så är jag inte i närheten av vad de klarar.

Yazoo, yello och eurytmics är pärlor i mina öron. Filmer är ett kapitel för sig med, Hobbit med Smaug, rösten har en fruktansvärt krispig basbotten, på redan väldigt låg volym.

Slutet VS portat. ;)

Postad 11 March 2015 - 21:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Det är ungefär som att det finns flera bilar på marknaden. Det finns bara en som är snabbast. En som är hållbarast. En som är starkast. Det hindrar inte att det finns fler märken, som inte är snabbast.

Postad 11 March 2015 - 21:45

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Krells subb för 900.000:- eller runt där låter hyggligt bra med, hörde två stycken i Tyskland för några år sedan. :)

Postad 11 March 2015 - 22:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Paradigm sub 2 låter säkert också bra. Folk klankar inte på dessa märken, men för alla som sitter här är pengar något som inte finns oändligt av, därav så behöver man räkna pengar som en aspekt. Och det är därför velodyne får kritik. Deras billigare subbar kan jag intyga låter skit dessutom.

Postad 11 March 2015 - 22:20

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag har räknat utan rumstöd. Med stöd så blir det över 10db till. Teoretiskt spelar varje bas 110db linjärt och sen ytterligare några db innan dom bottnar. Det blir 104 db två meter frifält Linjärt. Redan för är det bättre än dd18. Totalt linjärt två meter frifält blir det alltså 122.

Jag bryr mig inte om mitt eget system eftersom jag vet att det spelar tillräckligt. I ett rum som är tätt når jag 130 db på två meter 20hz eller däromkring. Det räcker och blir över då jag aldrig använder över... 90db eller så. mitt system kan pumpa mer luft än bagarens om man går ut vid xmech.

Jag ser ingen anledning att känna till vad systemet presterar då det är helt irrelevant för mig. Det är så överdimensionerat att det kan spela så högt jag viLl. Dock så har jag bara ett litet pa-steg för att jag inte behöver mer effekt för att driva det Till dom volymer jag lyssnar på.

Har säkert sagt det tidigare, men en pc13u räckte mer än väl för mig.

Ang disten så går det att ta andras liknande lådor och kolla deras distmätningar och dra över dom. När ett system spelar 30db under sitt kontinuerliga max så kan du nog också räkna ut att det enda som kan dista då är elektroniken.

Jag förstår vad du säger, helt klart.

Tycker bara att det är lite konstigt att du inte ens vill känna till vad dit egna system presterar, när du är så oerhört mån om att känna till vad samtliga andra subbar presterar som nämns på forumet.

Men 1st utav dina subbar klarar alltså att spela, mätt på samma sätt, 1db högre än en DD18plus vid 20hz, och detta vet du utan att ha mätt, korrekt?

Jag har börjat fundera lite på att testa på det här med ett DIY basprojekt och se om jag (med lite hjälp) skulle kunna få fram ett subbassystem som knäcker det jag hittills har hört av subbarna på köpemarknaden, och det är en hel del :)

Har ikväll suttit och gått igenom lite olika element, men har svårt att konkret välja vilket man ska gå på. Bestämt är iaf att om jag ska testa på ett DIY projekt så tänkte jag köra på 4st 15" i slutna lådor.

Postad 11 March 2015 - 22:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag har börjat fundera lite på att testa på det här med ett DIY basprojekt och se om jag (med lite hjälp) skulle kunna få fram ett subbassystem som knäcker det jag hittills har hört av subbarna på köpemarknaden, och det är en hel del :)

Har ikväll suttit och gått igenom lite olika element, men har svårt att konkret välja vilket man ska gå på. Bestämt är iaf att om jag ska testa på ett DIY projekt så tänkte jag köra på 4st 15" i slutna lådor.

Du har skrivit samma sak med alla dina användare.

Och jag har svarat samma sak alla gånger. Lycka till med hjälpen... ;)

Postad 11 March 2015 - 22:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag förstår vad du säger, helt klart.

Tycker bara att det är lite konstigt att du inte ens vill känna till vad dit egna system presterar, när du är så oerhört mån om att känna till vad samtliga andra subbar presterar som nämns på forumet.

Men 1st utav dina subbar klarar alltså att spela, mätt på samma sätt, 1db högre än en DD18plus vid 20hz, och detta vet du utan att ha mätt, korrekt?

Jag vill känna till vad andra subbar spelar eftersom det påvisar deras prestation. Det är alltid spännande med subbar tycker jag, och då det är ett av mina stora intressen så är det viktigt att mäta :) däremot så vet jag ju att jag råkade bygga lite stort. Så går det när man börjar lyssna på folk i dessa kretsar... Jag planerade nämligen bara två :D

Korrekt, men dsp dsp. Dessutom så kan den lämna allt mellan 4 och 7db extra via xmech. Detta baseras på det andra har räknat på elementet. Det tål 1600w peak, eller 119db peak, men bottnar långt innan. Vid 200w, som jag räknat, når den Xmax vid 20hz.

Ska du köra på riktigt bra element så kolla lms 15", tror det är dom bästa 15" på marknaden för slutna lådor. Och tro mig, du vill göra slutet. Det tar många månader att utveckla och mäta en korrekt portad låda. Killarna på faktiskt höll på att göra en jättelåda portad. Vet inte hur det gick med den, men dom hade jobbat på den ett tag. Då pratar vi om individer som vet mer än oss alla här inne (tom mer än Bakerman och Dussin tror jag jag).

Redigerat av Zartok, 11 March 2015 - 22:48.

Postad 11 March 2015 - 22:53

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag vill känna till vad andra subbar spelar eftersom det påvisar deras prestation. Det är alltid spännande med subbar tycker jag, och då det är ett av mina stora intressen så är det viktigt att mäta :) däremot så vet jag ju att jag råkade bygga lite stort. Så går det när man börjar lyssna på folk i dessa kretsar... Jag planerade nämligen bara två :D

Korrekt, men dsp dsp. Dessutom så kan den lämna allt mellan 4 och 7db extra via xmech. Detta baseras på det andra har räknat på elementet. Det tål 1600w peak, eller 119db peak, men bottnar långt innan. Vid 200w, som jag räknat, når den Xmax vid 20hz.

Ska du köra på riktigt bra element så kolla lms 15", tror det är dom bästa 15" på marknaden för slutna lådor. Och tro mig, du vill göra slutet. Det tar många månader att utveckla och mäta en korrekt portad låda. Killarna på faktiskt höll på att göra en jättelåda portad. Vet inte hur det gick med den, men dom hade jobbat på den ett tag. Då pratar vi om individer som vet mer än oss alla här inne (tom mer än Bakerman tror jag jag).

Ja det blir slutet isf till 100%, är inte ens intresserad utav ett portat system när vi pratar DIY.

Du menar LMS-R elementet? ja det verkar höra till de bättre 15", dock blev jag lite sugen på ett Dayton 18" jag hittade, vet dock inte hur bra det är för ändamålet? ska läsa på mer :)

På Faktiskt finns det en hel del folk med riktigt djup kunskap, rent lärda folk, Bakerman i mina ögon är inte vad han är i dina ögon, men det hör ju inte hit egentligen.

Du har skrivit samma sak med alla dina användare.

Och jag har svarat samma sak alla gånger. Lycka till med hjälpen... ;)

Vad menar du med mina användare? du tror alltså att jag har olika användare här på forumet? svar nej, det har jag inte!

Om du trodde att hjälpen jag ska ta innehåller dig så tror du väldigt fel, sorry ;)

Postad 11 March 2015 - 22:59

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Det är helt enkelt så att jag nu håller på att göra iordning ett dedikerat biorum, och letar nya högtalare samt bassystem har börjat tänka i de banor många av er redan har gjort, DIY.

Jag har hört flertalet DIY bassystem, men dessa har aldrig i mina öron låtit eller presterat bättre än de bästa köpesubbarna jag har hört (DD18plus, MKsound X12, och i viss mån den billiga Klipsch R115 som imponerade stort på mig)

Så jag har börjat fundera (Observera, Fundera) på om jag skulle bygga ett bassystem efter konstens alla regler och försöka överträffa det bästa jag har hört, fast i form av ett DIY projekt, för att på så vis ta reda på om det går att få till det så bra som man vill, bas är riktigt viktigt även enligt mig.

4st element kommer kosta ca 25 000kr har jag förstått.

Redigerat av WB-Cinema, 11 March 2015 - 23:01.

Postad 11 March 2015 - 23:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 3

Vad menar du med mina användare? du tror alltså att jag har olika användare här på forumet? svar nej, det har jag inte!

Om du trodde att hjälpen jag ska ta innehåller dig så tror du väldigt fel, sorry ;)

Alla här vet att du har haft nick som Dallan1981, Extraljud, EtageMedia, Cin3ma osv osv.

Dom som inte har gillat en eller flera av dina användare kommer givetvis inte att hjälpa dej.

Svårare än så är det inte. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.