Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För oss med samma intresse, men olika uppfattningar

616 svar till detta ämne Skillnad placebo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2015 - 11:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Snälla Zartok, du om någon vet det, eller hur.

Nej, detta eftersom testet inte är gjort för att inte höra skillnader. Inget läggs i signalvägen för att radera skillnader. Berätta gärna :)

Postad 16 March 2015 - 11:19

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Hela hans testmetoder går ju ut på att nivåmatcha, och ta bort alla de skillnader som kan finnas mellan två olika kablar, till att få dom att låta exakt likadant.

Så skulle man ta två st extremt olikljudande kablar, så skulle det enligt hans test metoder vara omöjligt att detektera dom. 

Din med, konstigt nog.

Vad jag vet är det bara nivåmatchning, och det är helt rimligt tycker jag. Sedan är det väl sannolikt så att just när det gäller kablar så borde det inte finns nivå skillnader. Tror ingen inte ens de mest inbitna hävdar att kabel a spelar högre än kabel b😀

Postad 16 March 2015 - 11:23

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 1

Absolut, den upplevda skillnaden kan absolut vara en faktisk skillnad, jag tror att både jag och Karlsson är mer inte på just det steget. Är det faktisk skillnad? Just med kablar så säger ju erfarenheten att skillnaden enbart är upplevd och då materialet för den hypotesen stämmer överens med erfarenheten så är det väldigt lätt att dra över det som en sanning. En upplevd skillnad är bara en upplevd skillnad när det talas kablar. Hittills så finns det inget som säger något annat, varpå placebo då blir den enda logiska slutsatsen som jag ser det.
Sen finns det mängder andra saker som går att testa, och det finns säkert många skillnader för ute. Själv förstår jag att man blir skeptisk till hifi då det säljs bronsplattor för tusentals kr och sånt.
Jag tror absolut på att det finns faktiska skillnader lite överallt. Dock så anser jag att det är mest högtalaren som står för den flaskhalsen :)

Men vad det gäller Karlsson så tänker jag på en film som halva den kvinnliga befolkningen sett, 50 nyanser av grått, men hos Karlson saknas 49 nyanser, han känns lite enkelspårig, hela världens existens utgår från tester under " kontrollerade former " 😀😀😀

Postad 16 March 2015 - 11:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Nu har jag inte läst igenom hans testmetoder på länge, men sist jag gjorde det och samtidigt läste ett oändligt antal inlägg så fick man reda på att detta testet var utformat på det viset att om det fanns skillnader mellan kablarna i fråga, så matchades dessa bort för att låta så snarlikt varandra som möjligt.

Och med det menar jag att testet inte är ett rättvist test, och helt saknar tyngd.

Det är ju just det man inte ska göra, utan om två olika kablar låter olika så är det ju detta man ska kunna detektera.

Postad 16 March 2015 - 11:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Att inte ens försöka förstå varför det testet är ett rent skit-test, bevisar ju bara vilket noll-intresse ni har för att ta dom här sakerna på en seriös nivå.

Det enda som många utav de otroende lägger tid på, är att genom sarkasm och otrevligheter försöka förlöjliga allt, inget riktigt intresse i frågan verkar finnas. 

Så du menar att James Randi och hans team sysslar med oseriösa saker? http://web.randi.org/

Postad 16 March 2015 - 11:57

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Nu har jag inte läst igenom hans testmetoder på länge, men sist jag gjorde det och samtidigt läste ett oändligt antal inlägg så fick man reda på att detta testet var utformat på det viset att om det fanns skillnader mellan kablarna i fråga, så matchades dessa bort för att låta så snarlikt varandra som möjligt.

Och med det menar jag att testet inte är ett rättvist test, och helt saknar tyngd.

Det är ju just det man inte ska göra, utan om två olika kablar låter olika så är det ju detta man ska kunna detektera.

Vad jag minns så var det något test i USA där man använde en EQ och då blir det ju helt galet. De flesta är nog med på att om man tar bort eventuella skillnader så finns ingen skillnad.

Postad 16 March 2015 - 11:57

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Så du menar att James Randi och hans team sysslar med oseriösa saker? http://web.randi.org/

Ja.

Vad jag minns så var det något test i USA där man använde en EQ och då blir det ju helt galet. De flesta är nog med på att om man tar bort eventuella skillnader så finns ingen skillnad.

Precis.

Det hela blir ju då omöjligt att detektera.

Postad 16 March 2015 - 12:14

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 1

Jag förstår fortfarande vad ni bråkar om...

Rent teoretiskt bara nu:

Vilka egenskaper är det en sladd kan ha som skulle försämra/påverka/färga ljudsignalen? och då tänker jag inte på glappkontakt.

(det verkar ju som om alla är överens om att en perfekt sladd inte påverkar ljudet i alla fall)

Vilka kablar är det som har dessa egenskaper?

Postad 16 March 2015 - 12:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Rent teoretiskt bara nu:

Vilka egenskaper är det en sladd kan ha som skulle försämra/påverka/färga ljudsignalen? och då tänker jag inte på glappkontakt.

(det verkar ju som om alla är överens om att en perfekt sladd inte påverkar ljudet i alla fall)

För hög resistans påverkar ljudet men ingen har väl 25 meter, 0,25 mm2 järntråd till sina högtalare i vardagsrummet ?

Postad 16 March 2015 - 12:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Rent teoretiskt bara nu:

Rent praktiskt nu:

Har du personligen lyssnat och jämfört olika högtalarkablar någon gång i en kompetent musikanläggning?

Postad 16 March 2015 - 12:24

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

0.25 :-) knappast va. Men skulle vara kul att veta var gränsen går på låt oss säga en normal länd på 3 meter. Skulle det höras skillnad på 0.75 och en 2.5:a?

Och är det mätbart?

Postad 16 March 2015 - 12:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

0.25 :-) knappast va. Men skulle vara kul att veta var gränsen går på låt oss säga en normal länd på 3 meter. Skulle det höras skillnad på 0.75 och en 2.5:a?

Och är det mätbart?

En tumregel är att resistansen i kabeln skall vara max 5% av högtalarens nominella impedans. Är resistansen högre så kan det vara hörbart. Källa: http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Postad 16 March 2015 - 13:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ja.

Precis.

Det hela blir ju då omöjligt att detektera.

Hur skulle du konstruera ett test för att detektera skillnader? Det är rätt stadiga lådor du ska stå på om du menar att randi och gänget, med utbildning i testmetodik gör fel. Då får du nästan baka upp det hela.

Postad 16 March 2015 - 13:16

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

För hög resistans påverkar ljudet men ingen har väl 25 meter, 0,25 mm2 järntråd till sina högtalare i vardagsrummet ?

0.25 mm2 kan funka om effekten inte är för hög.
Ett tag i den här tråden var det lite " tävling " om vem som hade billigast högtalar kabel.
Mina kablar till bakre kvalar nog in ganska bra där, ville ha en så diskret installation som möjligt med 4 surrounder så det blev 2 st 4x0.25 mm2 det funkar kanonbra. Mitt inlägg i debatten går inte ut på att dyrt är bäst utan om finns det skillnad
eller inte.
Till front kör jag Van den hul CS122 för att jag råkade köpa dom för ca 25 år sedan och de funkar fortfarande.

" Bildbevis"
I kanal ovanför Mirage OS3Sat som är 10x6mm går det totalt 8 ledare.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   182.94K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   128.55K   1 Antal nerladdningar

Postad 16 March 2015 - 13:19

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

0.25 mm2 kan funka om effekten inte är för hög.
Ett tag i den här tråden var det lite " tävling " om vem som hade billigast högtalar kabel.
Mina kablar till bakre kvalar nog in ganska bra där, ville ha en så diskret installation som möjligt med 4 surrounder så det blev 2 st 4x0.25 mm2 det funkar kanonbra. Mitt inlägg i debatten går inte ut på att dyrt är bäst utan om finns det skillnad
eller inte.
Till front kör jag Van den hul CS122 för att jag råkade köpa dom för ca 25 år sedan och de funkar fortfarande.

" Bildbevis"
I kanal ovanför Mirage OS3Sat som är 10x6mm går det totalt 8 ledare.

Gulligt! :D

Postad 16 March 2015 - 13:22

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 1

Gulligt! :D

Tidigare var det någon som frågade om man har en anläggning som kostar 6-siffrigt belopp och kör billiga kablar, mitt svar är javisst😀😀😀

Postad 16 March 2015 - 13:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Tidigare var det någon som frågade om man har en anläggning som kostar 6-siffrigt belopp och kör billiga kablar, mitt svar är javisst😀😀😀

Fan, känner du inget värde i Feelgood? :D

Postad 16 March 2015 - 13:27

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Fan, känner du inget värde i Feelgood? :D

Du är inte gift va? Feelgood kan vara att få fortsätta leka med sina grejor med en sladd i ena änden😀

Postad 16 March 2015 - 13:32

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Tidigare var det någon som frågade om man har en anläggning som kostar 6-siffrigt belopp och kör billiga kablar, mitt svar är javisst

Jag märker ingen skillnad om jag kör Supra P.A.D. eller laktritssnören till min Krell. Förmodligen är jag både döv och dum och korkad för den delen också som vägrar betala miljontals kr bara för att jag vet hur det ser ut på andra sidan jacket i väggen....men men inte kan man va bra klok alltid.

Postad 16 March 2015 - 13:38

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Hur skulle du konstruera ett test för att detektera skillnader? Det är rätt stadiga lådor du ska stå på om du menar att randi och gänget, med utbildning i testmetodik gör fel. Då får du nästan baka upp det hela.

I en anläggning i ett rum ska testdeltagaren lyssna på sin egna anläggning, där en annan person blint byter kablar på måfå.

Ingen eq, nivå matchning etc ska användas, iom att kablarna i sig ska påvisa de skillnader som finns.

Postad 16 March 2015 - 13:42

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Rent praktiskt nu:

Har du personligen lyssnat och jämfört olika högtalarkablar någon gång i en kompetent musikanläggning?

Men det där var ju ett nästan otrevligt sätt att inte svara på frågan. :(

Nej, jag har inte lyssnat och jämfört olika högtalarkablar i en kompetent musikanläggning. Jag vet inte ens vad som behövs för att en musikanläggning ska klassas som kompetent. Jag har inte tyckt det verkat vara ekonomiskt motiverbart att köpa dyra sladdar när det finns saker som högtalare och rum i samma kedja. Jag har kanske tänkt fel.

Vilka kablar är det man ska akta sig för? Vilka hörbara fel medför en vanlig noname 2,5mm flerkardelig kopparsladd vars längd inte överstiger typ 5 meter? Vad beror dessa fel på?

Postad 16 March 2015 - 13:43

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Jag märker ingen skillnad om jag kör Supra P.A.D. eller laktritssnören till min Krell. Förmodligen är jag både döv och dum och korkad för den delen också som vägrar betala miljontals kr bara för att jag vet hur det ser ut på andra sidan jacket i väggen....men men inte kan man va bra klok alltid.

Jag är lika korkad i så fall😀

Postad 16 March 2015 - 13:45

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Placeboeffekt, motsatsen till noceboeffekt, är en sorts medicinsk behandling som går ut på att lura mottagaren genom att ge denne verkningslös medicin, för att bli av eller minska dennes sjukdom. Hos de individer som blir utsatta för placebobehandling finns det många som märker en avsevärd skillnad, vilket slutligen kan resultera i att inga ”riktiga” mediciner behöver användas. Det är just denna positiva effekt som kallas placeboeffekten. Den motsatta negativa effekten kallas noceboeffekt.

Ser det som mycket positivt, och billigt ! :)

Man ska aldrig plocka bort den riktiga medicinen helt. Det finns många exempel där patienten själv har gjort felet att göra just det och sen har det gått åt **** och denne har blivit allvarligt sjuk. Medicinen gör ungefär 30-50 % resten är placebo och vad patienten gör av vardagen tex umgås med människor och att röra på sig, tex gå promenader och liknande. Nu pratar jag om psykiska sjukdomar :)

Postad 16 March 2015 - 13:48

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Man ska aldrig plocka bort den riktiga medicinen helt. Det finns många exempel där patienten själv har gjort felet att göra just det och sen har det gått åt **** och denne har blivit allvarligt sjuk. Medicinen gör ungefär 30-50 % resten är placebo och vad patienten gör av vardagen tex umgås med människor och att röra på sig, tex gå promenader och liknande. Nu pratar jag om psykiska sjukdomar :)

Samma gäller nog ljud, om man plockar bort allt utom kabeln, så räcker ingen placebo i världen för att få ljud.

Postad 16 March 2015 - 13:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

I en anläggning i ett rum ska testdeltagaren lyssna på sin egna anläggning, där en annan person blint byter kablar på måfå.

Ingen eq, nivå matchning etc ska användas, iom att kablarna i sig ska påvisa de skillnader som finns.

så kallats skillnad kan enbart detekteras på lyssnarens egna högtalare?
Eq eller liknande används inte i Randis test, ej heller nivåmatchning (Öhman har påvisat att kablar ej påverkar nivåerna detekterbart).

Postad 16 March 2015 - 13:51

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Samma gäller nog ljud, om man plockar bort allt utom kabeln, så räcker ingen placebo i världen för att få ljud.

Kanske inte så bra om man plockar bort koppartråden och behåller kabelstrumpan :D

I mina Clou Cable var det rent silver inuti. Dom var det iaf klass på :P

Postad 16 March 2015 - 13:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Eq eller liknande används inte i Randis test, ej heller nivåmatchning (Öhman har påvisat att kablar ej påverkar nivåerna detekterbart).

Just det, Eq och nivåmatchning hörde ihop med nåt förstärkartest och är en helt annan historia.

Postad 16 March 2015 - 14:01

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Nja, behöver inte vara ens egna, men det måste vara ett par högtalare och en anläggning testdeltagaren är inlyssnad på.
Alltså vet hur den låter och presterar, och om man då byter ett par kablar som nämnvärt färgar ljudet så är det inga större svårigheter att detektera dessa skillnader.
Att bara åka iväg och lyssna på en helt främmande anläggning och urskilja de små skillnader kablar har på återgivningen är svårt. Där tror jag dom flesta går bet.

Vad någon annan påstår, har inget med min hörsel att göra. Så för mig helt ointressant.

Postad 16 March 2015 - 14:08

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Är det sant det att dom flesta blindtester görs i samband eller där det förekommer alkohol-servering ;)

Sen en annan fråga. Kan snus påverka resultatet negativt?  :rolleyes:

Postad 16 March 2015 - 14:17

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Är det sant det att dom flesta blindtester görs i samband eller där det förekommer alkohol-servering ;)

Sen en annan fråga. Kan snus påverka resultatet negativt?  :rolleyes:

Blindtest av pilsner är ju öppvämningen och det som gör det hela intressant...

Postad 16 March 2015 - 14:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Just det, Eq och nivåmatchning hörde ihop med nåt förstärkartest och är en helt annan historia.

Korrekt, det är ett förstärkartest :)

Postad 16 March 2015 - 14:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Men vad det gäller Karlsson så tänker jag på en film som halva den kvinnliga befolkningen sett, 50 nyanser av grått, men hos Karlson saknas 49 nyanser, han känns lite enkelspårig, hela världens existens utgår från tester under " kontrollerade former "

Hmm, tänker du på Karlsson när du ser DEN filmen.... :unsure: Det börjar verka kärlek banne mig! :D

Postad 16 March 2015 - 14:40

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Blindtest av pilsner är ju öppvämningen och det som gör det hela intressant...

Intressant att du säger det ändå :D

Hmm, tänker du på Karlsson när du ser DEN filmen.... :unsure: Det börjar verka kärlek banne mig! :D

Säg inte så om Karlsson  :angry:

Skojar bara. Klart du får  :P

Postad 16 March 2015 - 14:43

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Stackars Laddie. Han stack visst  :mellow: Bara han inte blev ledsen  :P  ;)

Postad 16 March 2015 - 14:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

hahaha, snygg koppling :D

Nja, behöver inte vara ens egna, men det måste vara ett par högtalare och en anläggning testdeltagaren är inlyssnad på.
Alltså vet hur den låter och presterar, och om man då byter ett par kablar som nämnvärt färgar ljudet så är det inga större svårigheter att detektera dessa skillnader.
Att bara åka iväg och lyssna på en helt främmande anläggning och urskilja de små skillnader kablar har på återgivningen är svårt. Där tror jag dom flesta går bet.

Vad någon annan påstår, har inget med min hörsel att göra. Så för mig helt ointressant.

jag vet inte riktigt, men du kanske inte känner till ingvar öhman? det han skrev är ren fysik, och har inte med din hörsel att göra, som du säger. men av andra anledningar än du tror.

så du skulle klara av att höra skillnad mellan en väldigt billig sladd från kjell och en kabel som du har som referens OM det vore i ett par högtalare som du kände igen alltså?

om du inte skulle ha hört högtalarna så skulle skillnaden alltså inte finnas? den blir som större ju mer man känner till anläggningen man lyssnar på? korrekt?

Postad 16 March 2015 - 14:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Men nu VET WB-Cinema att det går till på ett visst sätt, oavsett vad den som kör testet säger/skriver.

Bara bortförklaringar, som vanligt. Inga fakta biter på troende (då pratar jag inte enbart kabeltroende).

Postad 16 March 2015 - 16:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Stackars Laddie. Han stack visst  :mellow: Bara han inte blev ledsen  :P  ;)

Va, jag? Nejfasen, har ett jobb att sköta bara. :)

Nej inte tusan sa jag nåt ont om Karlsson. Värsta smickret ju? :)

Postad 16 March 2015 - 16:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

hahaha, snygg koppling :D

jag vet inte riktigt, men du kanske inte känner till ingvar öhman? det han skrev är ren fysik, och har inte med din hörsel att göra, som du säger. men av andra anledningar än du tror.

så du skulle klara av att höra skillnad mellan en väldigt billig sladd från kjell och en kabel som du har som referens OM det vore i ett par högtalare som du kände igen alltså?

om du inte skulle ha hört högtalarna så skulle skillnaden alltså inte finnas? den blir som större ju mer man känner till anläggningen man lyssnar på? korrekt?

Antigen är jag trött, eller tänker du väl ändå fel här? Om man känner något utan och innan, oavsett vad egentligen, så är det väl rimligtvis lättare att upptäcka avvikelser? Eller förresten, vem får inte skit av frugan för att man missar att hon är nyklippt? :D

Postad 16 March 2015 - 16:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Va, jag? Nejfasen, har ett jobb att sköta bara. :)

Nej inte tusan sa jag nåt ont om Karlsson. Värsta smickret ju? :)

På så vis. Jag som trodde det var Lördag idag :)

Postad 16 March 2015 - 16:22

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Du kan va lugn Kalle Karlsson tål sånt! :D Det kan jag lova! Han är inte den som börjar gråta i första taget :P Tror jag skall sägas? :unsure:  :wacko:  :(  ^_^

;)  ;)  ;)

B)

Postad 16 March 2015 - 16:24

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Du kan va lugn Kalle Karlsson tål sånt! :D Det kan jag lova! Han är inte den som börjar gråta i första taget :P Tror jag skall sägas? :unsure:  :wacko:  :(  ^_^

;)  ;)  ;)

B)

Välkommen tillbaka Perrra! Försiktig med smilisar och simma lugnt :)

Postad 16 March 2015 - 16:27

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Välkommen tillbaka Perrra! Försiktig med smilisar och simma lugnt :)

Tackar!  :) Väldigt skojigt att vara tillbaka nu efter alla år känns det som :D

Även om det bara var nån månad så där :)

Postad 16 March 2015 - 16:31

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Om det är samma test som jag tänker på så skulle väl EQ endast användas vid extrema avvikelser, där någon fifflat med prylarna för att enkelt fixa testet och knata hem med stålarna t.ex. Typ att någon kom in med en moddad förstärkare som var boostad 30dB vid 3kHz. Hade inte varit så svårt att urskilja den ifrån en annan förstärkare. :)

Dock så hade dom väl aldrig behövt att använda EQ:n någon gång tror jag om jag inte missminner mig. 

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 16 March 2015 - 16:32.

Postad 16 March 2015 - 17:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 4

Jag har mätt skillnader mellan olika RCA-kablar. Det låg på en signalnivå som är långt under vad CD-formatet kan återge.

Grön (right channel): Monstercable RCA 1m, 1200kr.

Vit (left channel): 69-kronors nonamekabel från Gekås i Ullared (inte en lakritskabel).

Ljudkort: Asus Essence ST, med kablarna anslutna mellan line-out och line-in. 24-bit, 96 kHz.

Brus:

post-27321-1298812612.png

Dynamik:

post-27321-1298812704.png

THD:

post-27321-1298812777.png

IMD:

post-27321-1298813058.png

WB Cinema kommer väl att kalla mig för en mupp, som "mäter istället för att lyssna". Problemet är att dessa skillnader inte går att höra, så det blir lite svårt.

Redigerat av Ageve, 16 March 2015 - 19:43.

Postad 16 March 2015 - 17:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Om det är samma test som jag tänker på så skulle väl EQ endast användas vid extrema avvikelser, där någon fifflat med prylarna för att enkelt fixa testet och knata hem med stålarna t.ex. Typ att någon kom in med en moddad förstärkare som var boostad 30dB vid 3kHz. Hade inte varit så svårt att urskilja den ifrån en annan förstärkare. :)

Dock så hade dom väl aldrig behövt att använda EQ:n någon gång tror jag om jag inte missminner mig.

Har de inte behövt använda eq är ju testet relevant, men annars fullständigt bisarrt. "Finns inga skillnader och finns de tar vi bort dem så vår tes fortfarande stämmer" ????? Man tar sig för pannan. Hoppas jag missförstått något fundamentalt här. :)

Postad 16 March 2015 - 18:16

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 2

Har de inte behövt använda eq är ju testet relevant, men annars fullständigt bisarrt. "Finns inga skillnader och finns de tar vi bort dem så vår tes fortfarande stämmer" ????? Man tar sig för pannan. Hoppas jag missförstått något fundamentalt här. :)

Jo, men som sagt det vore rätt så enkelt att fippla till apparaterna så att det blir extremt tydlig skillnad. Bara för att kamma hem pengarna. Det var sådana luringar som EQ eventuellt skulle användas till.

Men man börjar ju fundera lite också. Om man bara med hjälp av nivåmatchning och EQ kan göra så att det inte går att detektera skillnad mellan en hemmabioreceiver och ett Krell Monoblock t.ex. Är det bara tonala skillnader som skiljer dom åt? :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 16 March 2015 - 18:17.

Postad 16 March 2015 - 18:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Antigen är jag trött, eller tänker du väl ändå fel här? Om man känner något utan och innan, oavsett vad egentligen, så är det väl rimligtvis lättare att upptäcka avvikelser? Eller förresten, vem får inte skit av frugan för att man missar att hon är nyklippt? :D

Jag ifrågasätter inte, jag gör bara klart mallen som ska passa för att skillnad ska kunna märkas enligt WB :)

Tackar! :) Väldigt skojigt att vara tillbaka nu efter alla år känns det som :D

Även om det bara var nån månad så där :)

Var nog max en månad. Kolla i ot-forumet, jag startade en tråd tillägnad dig :-D

Postad 16 March 2015 - 18:40

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag har mätt skillnader mellan olika RCA-kablar. Det låg på en signalnivå som är långt under vad CD-formatet kan återge.

Grön: Monstercable RCA 1,5m, 1200kr.
Vit: 69-kronors nonamekabel från Gekås i Ullared (inte en lakritskabel).

Ljudkort: Asus Essence ST, med kablarna anslutna mellan line-out och line-in. 24-bit, 96 kHz.

Brus:
post-27321-1298812612.png

Dynamik:
post-27321-1298812704.png

THD:
post-27321-1298812777.png

IMD:
post-27321-1298813058.png

WB Cinema kommer väl att kalla mig för en mupp, som "mäter istället för att lyssna". Problemet är att dessa skillnader inte går att höra, så det blir lite svårt.

Tack Ageve. Har sökt efter liknade mätningar och inte hittat.

Postad 16 March 2015 - 19:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jo, men som sagt det vore rätt så enkelt att fippla till apparaterna så att det blir extremt tydlig skillnad. Bara för att kamma hem pengarna. Det var sådana luringar som EQ eventuellt skulle användas till.

Men man börjar ju fundera lite också. Om man bara med hjälp av nivåmatchning och EQ kan göra så att det inte går att detektera skillnad mellan en hemmabioreceiver och ett Krell Monoblock t.ex. Är det bara tonala skillnader som skiljer dom åt? :)

Ah, nu trodde jag vi pratade om kabeltestet det berömda.
Håller med om det du säger om förstärkartestet. Men jag tänker också att jag då gärna skulle vilja ha hjälp att göra de korrektioner som gjorts vid dessa tester, och som åstadkommit det den "bättre" förstärkaren klarar från kartong. Är det ens praktiskt möjligt utan en massa fula extra apparater?

Postad 17 March 2015 - 09:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du skulle behöva en dsp, typ minidsp eller något sån, så extra apparater är inget bekymmer, dem är minimal. Därav namnet :D

Problemet kommer i att du ska mäta förstärkaren och få ett bra rättvist värde på den. Till det behöver du en apparat som ska mäta uteffekt i frekvenssvep. Eller något sånt. Tror att det är lite svårare att göra en sån mätning.

Sen så är det inte så pass stora skillnader så att du lider av att inte ha dom. Rör brukar röda lite i diskanten. Det är inte ovanligt att man inte gör den avrullningen. Börjar den rulla vid 16khz så är det typ där dom flesta här inne inte hör mer. Då spelar den skillnaden ingen roll :)

Även taggad med Skillnad, placebo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.