Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Otroligt mycket Clouding Sony 65XE9305 ???

568 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 February 2018 - 15:56

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
När jag tex slår på tvn och lg loggan visas är det det väldigt ojämnt i svärtan. Typ flammigt. Sen på något sätt dimmas allt ner och flammigheten försvinner.

Postad 19 February 2018 - 15:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jag tror våra ögon har svårt att uppfatta mörkt mot lite mer mörkt, därför "försvinner" clouding rätt bra med dimming tekniken.

dock borde den synas i gråskala, hmmm?

Postad 19 February 2018 - 16:02

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Någon som har kontaktat Sony ang hur det kan komma sig att Cloudingen försvinner när en källa kopplas på ?
Jag har skrivit till dom men inget svar ännu.

Kanske fler som skulle skriva till dom, hade varit intressant varför det blir så .

Inget konstigt med det, dimming av/på.

Postad 19 February 2018 - 16:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Inget konstigt med det, dimming av/på.

jo, men de vi undrar(tror nog det är de mstoltz undrar också), är hur dimmingen kan ta bort de ojämna i bilden, clouding är ju de som gör att bilden får fläckar som är ljusare, en dimming kan dimma ner men borde dimma ner jämnt och således borde cloudingen synas fortfarande...  så tycker jag, men funkar den annorlunda så lär jag mig nåt nytt, därför jag undrar..

Postad 19 February 2018 - 16:19

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Det var ju bra! Koppla in 4 enheter och njut av bilden! haha
Då kan jag köpa SONY 65XE9305 och koppla in Apple TV 4K, PS4 Pro, Comhem TiVo och Chromecast Ultra med ViasatSport Ultra!!
Hoppas verkligen att det stämmer att man slipper clouding på det sättet.
Då behöver du inte lämna tillbaka din Sony 65XE9305! Livet leker :)

Postad 19 February 2018 - 16:30

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Nej det minns jag inte att du har nämnt ;)
Alltså att cloudingen försvinner när du kopplar på en källa som tv, film, spel osv ?
För om jag tex sätter den på HDMI 4, vilket jag inte har någon källa kopplat på där, så kan jag se en aning av clouding, men så fort man sätter på en film, spel, eller tv så försvinner det.....jätteskumt.
Frågan är vad det är som gör att det försvinner, dvs hur tekniken lyckas dölja cloudingen ?

Men det beror ju på att när det inte är någon källa igång så är inte local dimming igång. Så mysteriet löst.

Postad 19 February 2018 - 16:39

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Men det beror ju på att när det inte är någon källa igång så är inte local dimming igång. Så mysteriet löst.

att dimming aktiveras vet vi, men hur funkar de tekniskt?

Postad 19 February 2018 - 16:49

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
https://www.rtings.c...y/local-dimming

Postad 19 February 2018 - 16:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Det var ju bra! Koppla in 4 enheter och njut av bilden! haha
Då kan jag köpa SONY 65XE9305 och koppla in Apple TV 4K, PS4 Pro, Comhem TiVo och Chromecast Ultra med ViasatSport Ultra!!
Hoppas verkligen att det stämmer att man slipper clouding på det sättet.
Då behöver du inte lämna tillbaka din Sony 65XE9305! Livet leker :)

Du sa innan att du skulle köpa 9005 ju ;)

att dimming aktiveras vet vi, men hur funkar de tekniskt?

Jag är inte alls insatt i hur allt funkar, men hade varit kul att veta vad som händer ( tekniskt ) som gör att cloudingen försvinner helt så fort en källa kopplas på som tv, film, spel osv...

Postad 19 February 2018 - 16:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jo läst de, men får inte riktigt grepp om hur dimming som gör bilden mörkare kan ta bort de ojämna???

de finns ju ingen på/av knapp, finns ju även en gråskala, o där borde de ojämna också synas med dimming på, men de verkar de göra mycket mindre... hur?

Redigerat av hundrakg, 19 February 2018 - 16:53.

Postad 19 February 2018 - 17:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

jo läst de, men får inte riktigt grepp om hur dimming som gör bilden mörkare kan ta bort de ojämna???

Clouding och ojämnheterna är förstås kvar. För ögat blir det däremot svårare att urskilja ljusskillnaderna som utgör cloudingen. Viceversa när du kör belysningen starkare: det blir enklare för ögat att särskilja ojämnheterna. Local Dimming löser inte problemet. Local Dimming döljer problemet. 

Postad 19 February 2018 - 17:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ja på nått sätt är det väl inställt att den inte är igång vid vissa tillfällen, som när ingen källa visas?

Postad 19 February 2018 - 17:28

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Clouding och ojämnheterna är förstås kvar. För ögat blir det däremot svårare att urskilja ljusskillnaderna som utgör cloudingen. Viceversa när du kör belysningen starkare: det blir enklare för ögat att särskilja ojämnheterna. Local Dimming löser inte problemet. Local Dimming döljer problemet. 

He he... gillar verkligen det du skrev.....Löser inte problemet, det döljer det :)

Hur det än gör så funkar det tydligen....ännu har jag inte märkt av det med källa påslagen.

Postad 19 February 2018 - 17:32

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Jag fick grönt för 65XE9005 för 15k!
Den slår väl min Pioneer Kuro bildmässigt.

Svärtan är nog likvärdig med Kuron idag men högre än när din 5090H var ny.

0.003cd/m2 som 9G Kuros ligger på i svärta standard (innan rödtintet slog till) finns ingen LCD som kan matcha utan local dimmingen på.

dom bästa har en native svärta på 0.03Y

kontrasten på en ny 5090H är alltså 10 gånger så hög som den bästa LCDn idag.

Sen likt OLED så styrs pixlarna inviduellt på en Plasma tv så kontrasten på små objekt (microkontrast) finns heller ingen LCD som kan matcha.

hög microkontrast skapar ett djup i bilden och det är därför OLED sticker ut jämfört med LCDer.

Det har inte så mycket med 0 svärtan att göra utan med hur hög kontrasten är i hela bilden.

LCDer är som att lägga ett difust filter på som som plattar till hela bilden och minskar 3D djupet överalt.

ju fler zoner en fald lcd har ju tunnare blir det filtret och bilden återfår djupet likt en OLED eller en Plasma tv.

Där Sonyn slår en Kuro är att bilden kommer att uppfattas ha något högre upplösning även med 1080P material.

Bilden är renare utan nåt dithering brus.

AG filtret är bättre så tvn kommer att hålla en högre kontrast i ett ljust rum utan att svärtan blir dassig och utvattnad som en Kuro.

(kolla på en Kuro när solen skiner in genom fönstret det är ingen vacker syn ;))

Ingen ABL dimming på Sonyn och högre ljusstyrka.

Passar perfekt att kolla tv på dagtid.

Det finns en del som LCDer är bättre på än en Kuro men är man filmfantast och kollar på film med normal ljusstyrka i ett mörkt rum så vänder det helt.

Ingen tv idag skapar en lika naturlig och verklighetestrogen bild som ser ut som man tittar ut genom ett fönster som en Kuro gör enligt mig.

LCDer idag och även OLEDs ser för plastiga och sterila ut i bilden.

en Kuro har om man ska dra en liknelse metalliska realistiska färger.

Det är helheten med knivskarp rörelseskärpa och extremt hög microkontrast med äkta hög energi RGB färger som gör Kuron speciell.

Dom drog huvudet på spiken helt enkelt.

Köp den tv som passar det just du och din fru prioriterar då blir det bra.

Den perfekta tvn som kombinerar det bästa från en Kuro med LCDer och OLEDs finns inte så det blir en avvägning med allt.

Personligen skulle jag vänta med tv köp tills i höst och se vad Samsung kommer med.

Det känns lite som lugnet före stormen just nu med tv apparater.

Postad 20 February 2018 - 14:59

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Idag säljer dom 65XE9305 på Elgiganten för 17.990 kr
Samma som jag gav när jag köpte min

Postad 20 February 2018 - 15:00

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Idag säljer dom 65XE9305 på Elgiganten för 17.990 kr
Samma som jag gav när jag köpte min

16990kr på netonnet :)

Postad 20 February 2018 - 15:18

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Min gamla (2013) Philips LCD har också en del Clouding och som ni skrivit tidigare försvinner det när man kopplar in en källa.

Sen har jag på vänster sida 4st vertikala ljusa streck uppifrån och ner. Syns som mest när bilden är ljus. Döda pixlar?

Postad 20 February 2018 - 16:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

16990kr på netonnet :)

Siba och Netonnet har ju samma ägare och när Siba la ner här i Halmstad , pratades det om att det skulle bli en Netonnet butik här istället, men tyvärr blev det inte så.

Sedan när jag pratade med Elgiganten som har prisgaranti, så gällde det tydligen bara om det var i samma stad. ;(

Postad 20 February 2018 - 16:40

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Siba och Netonnet har ju samma ägare och när Siba la ner här i Halmstad , pratades det om att det skulle bli en Netonnet butik här istället, men tyvärr blev det inte så.

Sedan när jag pratade med Elgiganten som har prisgaranti, så gällde det tydligen bara om det var i samma stad. ;(

Du kunde ju sagt följande.

Bra då lämnar jag tillbaka tvn så lycka till att sälja den. Jag beställer en på netonnet istället. Då får jag en tusing extra plus 90 dagars öppet köp.

Men jag är en sån person som kan bli sur över en säljare som inte är mer kundvänlig än så. De tjänar på att ge dig 1000kr och då slippa hantera ett returex och kanske få 15-16 tusen för den.

Postad 20 February 2018 - 16:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Saken är ju snarare den att marginalerna för TV-apparater numer är extremt låga. Det räcker med att en aktör, vilken som helst, sänker priset för att locka kunder så rasar allt.

Även om du betalar närmare bestämt 18 000 kr för en TV hos Elgiganten är det faktiskt inte helt osannolikt att de i slutändan har en vinstmarginal på knappt 30-40 kr. Dagens samhälle handlar bara om överkonsumtion, slit och släng, köp nytt och det ska inte kosta en krona mer än nödvändigt. Till sist kommer det väl en punkt då allt spricker...

Postad 20 February 2018 - 17:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Jag ringde för säkerhets skull en gång till och kom till någon annan som då ringde till butiken jag köpt den i och sa att jag skulle få mellanskillnaden :)
Så jag fick den för 16990 istället för 18990 :)

Nu blev man lite gladare. :)

Postad 20 February 2018 - 17:53

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Jag ringde för säkerhets skull en gång till och kom till någon annan som då ringde till butiken jag köpt den i och sa att jag skulle få mellanskillnaden :)
Så jag fick den för 16990 istället för 18990 :)

Nu blev man lite gladare. :)

Gött! :D 

Postad 20 February 2018 - 18:59

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Nu har jag min Pioneer Kuro plasma på blocket!

Riktiga TV entusiaster är välkomna att läsa annonsen!

Min fantastiska TV finns i Uppsala :)

Postad 20 February 2018 - 19:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Man kan också kalla det en "feature"... he.

Postad 21 February 2018 - 09:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Ni som beställt från netonnet osv och komplett...... har dom öppet köp ?
Samt hur har ni gjort när ni skickat tillbaka , har ni fått stå för frakten då ?

Samt kommer någon och hämtar eller får man lämna på sitt postombud ?

Postad 21 February 2018 - 09:36

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Ni som beställt från netonnet osv och komplett...... har dom öppet köp ?
Samt hur har ni gjort när ni skickat tillbaka , har ni fått stå för frakten då ?

Samt kommer någon och hämtar eller får man lämna på sitt postombud ?

Ja de har 30 dagars öppet köp, 90 dagar om man blir medlem. Har aldrig skickat eftersom jag har butiken i stan lyckligtvis.

Men de frågar knappt om varför man returnerar, så smidiga att ha att göra med.

Postad 21 February 2018 - 09:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Ja de har 30 dagars öppet köp, 90 dagar om man blir medlem. Har aldrig skickat eftersom jag har butiken i stan lyckligtvis.

Men de frågar knappt om varför man returnerar, så smidiga att ha att göra med.

Såg på komplett att dom tar 27.995 kr för samma tv som man fick på elgiganten för 16995 kr...... hutlöst pris ju !!
Nästan 11.000 kr MER

Redigerat av mstoltz, 21 February 2018 - 09:54.

Postad 21 February 2018 - 09:57

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Såg på komplett att dom tar 27.995 kr för samma tv som man fick på elgiganten för 16995 kr...... hutlöst pris ju !!
Nästan 11.000 kr MER

Det var komplett som var först med att sänka till 16990kr. Typ två veckor sedan. Sen tog apparaterna slut antar jag. Men just nu är de väääldigt dyra där. De sänker nog snart igen.

Redigerat av magnus76, 21 February 2018 - 09:58.

Postad 21 February 2018 - 09:59

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Det komplett som var först med att sänka till 16990kr. Typ två veckor sedan. Sen tog apparaterna antar jag. Men just nu är de väääldigt dyra där. De sänker nog snart igen.

Helt otroligt.... det är ett REJÄLT hopp och man kan då undra varför dom hopar så stort ?
Menar visst att man kanske sänker 1-2.000 kr men nästan 11.000 kr är ju otroligt hopp.

Postad 21 February 2018 - 13:05

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

En kompis prismatchade EG Halmstad mot Davids i Varberg helgen som var, och det gick utmärkt.

Postad 21 February 2018 - 13:10

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

En kompis prismatchade EG Halmstad mot Davids i Varberg helgen som var, och det gick utmärkt.

Ja det där e alltid lotteri. En säger en sak å en annan nåt annat.
Har hänt mig med förut.
Pratade med en säljare, han sa att det inte gick prismatcha. Pratade med nästa då gick det utmärkt helt plötsligt.

Postad 21 February 2018 - 13:50

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Ja det beror vem man pratar med tyvärr.

Ja det där e alltid lotteri. En säger en sak å en annan nåt annat.
Har hänt mig med förut.
Pratade med en säljare, han sa att det inte gick prismatcha. Pratade med nästa då gick det utmärkt helt plötsligt.

Precis, så var det för mig....
Första gången jag ringde var ett blankt nej.....andra gången var det självklart..... inga direkt klara regler där...men skönt att jag fick bättre pris.

Kan säga att jag har varit i kontakt med Sony....skickat in bilder på cloudingen.
Fick till svars idag att dom tyckte att det inte var ok, dom sa att det var påtagligt, men att jag var tvungen att skicka in fler bilder med home meny på osv osv.

Bifogar vad dom sa :

Vi har tagit en titt på din TV, det ser ut som att detta problem är påtagligt, men vi kommer behöva fler bilder.

Det första vi behöver är att se fler bilder på problemet med HOME-skärmen som bakgrund. Skicka bilder på hela TV'n som du gjorde sist, fast ha HOME-skärmen som bakgrund, då kan vi bedöma att detta problem inte har att göra med specifika insignaler.

Jag vågar inte säga exakt hur lång tid processen tar, vi kommer i så fall också vilja att du provar några grundläggande felsökningsåtgärder. Vi måste dessutom kolla med den tekniska avdelningen vad de tycker

Med vänliga hälsningar.

William
Sonys kundinformationscenter
http://www.sony.se/support/sv

Jag har skickat in bilderna som dom begärde så vi får se hur det går nu.

Idag märkte jag tyvärr av cloudingen när jag satt och spelade, verkar som det blivit värre :(

Bytar dom inte ut den, tror jag att den åker tillbaka.
Sedan får jag se om dom får in den igen senare eller beställa från någon annan som komplett.se när dom sänker den.

Det som är bra med Komplett är ju at om man ångrar sig får man en gratis retursedel och klistra på, sedan skickar man bara den med närmsta ombud.

Tyvärr är det inte så med Netonnet, dvs där får man stå för frakten själv.

Postad 21 February 2018 - 14:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Idag märkte jag tyvärr av cloudingen när jag satt och spelade, verkar som det blivit värre :(

Bytar dom inte ut den, tror jag att den åker tillbaka.

Utgångsläget ska vara: en OK clouding utan "fusk" på, sedan blir det acceptabelt bra med dimming..

BYT!!!  som jag sa från första början, du kommer aldrig bli nöjd annars..

lyssna inte på andra som säger att sonys tv fixar de o datt med sin dimming, och att de inte finns bättre än sonys led osv osv... en KASS clouding från grunden är alltid dåligt läge oavsett modell o teknik..

Redigerat av hundrakg, 21 February 2018 - 14:33.

Postad 21 February 2018 - 14:33

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

de jag sa hela tiden, du kommer inte bli nöjd med clouding oavsett vad tv:n gör för att trolla bort det en del.

Utgångsläget ska vara: en OK clouding utan "fusk" på, sedan blir det acceptabelt bra med dimming..

BYT!!!  som jag sa från första början, du kommer aldrig bli nöjd annars..

lyssna inte på andra som säger att sonys tv fixar de o datt med sin dimming, och att de inte finns bättre än sonys led osv osv... en KASS clouding från grunden är alltid dåligt läge oavsett modell o teknik..

Ja om det finns så mycket clouding från start så har man tyvärr ingen bra grund att utgå ifrån :(
Sedan är ju frågan om vad som är acceptabel clouding, för det finns ju mer eller mindre på nästan alla LED ?

Jag är otroligt imponerad av tv annars, och det känns fruktansvärt tungt att behöva lämna tillbaka den :(

OM nu inte sony bestämmer sig för att byta ut den inom rimlig tid dvs innan min ångerätt gått ut, så kommer den åka tillbaka.
Jag kan inte sitta och bara vänta på om och när cloudingen kommer att synas och vara orolig för det när jag ser på film eller tv .

Synd för denna tv hade allt som jag ville ha , förutom cloudingen då.
Den skalade upp vanlig SDR perfekt och bilden var kanonbra !!

Vet inte vad det finns för LED som är liknande denna för samma summa ca ?

Postad 21 February 2018 - 14:37

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Ja om det finns så mycket clouding från start så har man tyvärr ingen bra grund att utgå ifrån :(
Sedan är ju frågan om vad som är acceptabel clouding, för det finns ju mer eller mindre på nästan alla LED ?
Jag är otroligt imponerad av tv annars, och det känns fruktansvärt tungt att behöva lämna tillbaka den :(
OM nu inte sony bestämmer sig för att byta ut den inom rimlig tid dvs innan min ångerätt gått ut, så kommer den åka tillbaka.
Jag kan inte sitta och bara vänta på om och när cloudingen kommer att synas och vara orolig för det när jag ser på film eller tv .
Synd för denna tv hade allt som jag ville ha , förutom cloudingen då.
Den skalade upp vanlig SDR perfekt och bilden var kanonbra !!
Vet inte vad det finns för LED som är liknande denna för samma summa ca ?

Tror inte du får nån bättre tv för pengen. Hur du än gör så finns ju risken för clouding på nåt annat märke oxå tyvärr

Postad 21 February 2018 - 14:58

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Tror inte du får nån bättre tv för pengen. Hur du än gör så finns ju risken för clouding på nåt annat märke oxå tyvärr

Ja tyvärr är det ju så med LED att clouding förekommer och jag skulle verkligen vilja behålla tv.
Men tyvärr tror jag inte att jag skulle kunna leva med så mycket clouding som mitt exemplar har.....

Tom Sony själv tycker att det är för mycket...

Tv i sig är helt underbar... magisk bild och alla funktioner man kan önska sig...

Tyvärr har inte Elgiganten i Halmstad några fler kvar och man kan inte beställa via nätet, så jag kan inte byta ut den mot ett annat ex :(
Då blir det att lämna tillbaka och hoppas att man kan prova ett annat ex från någon annanstans.

Men OM man nu inte hittar denna tv igen någon annan stans... ja då vet jag inte vilken som skulle kunna vara likvärdig denna ?

Postad 21 February 2018 - 15:08

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Lämna tillbaka och beställ från netonnet. Eller köp en 9005 istället. Den är iaf bakbelyst och kanske har mindre clouding/blooming.

Jag köpte ju en samsung mu7005 förra månaden. Men blev inte nöjd med clouding. Inser att de flesta lcd kommer ge mig samma huvudbry. Därför avvaktar jag oled 2018, eller att oled 2017 prisdroppar lite till.

Rtings rekommenderar ju faktiskt 9005:an så den är nog väldigt nära din 9305:a.

Redigerat av magnus76, 21 February 2018 - 15:09.

Postad 21 February 2018 - 15:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

säger inget om tv:n och modellen, tror ändå ditt ex har mer clouding  än genomsnittet, byt!!!

du kommer ångra dig inom ett par månader annars, tro mig..

Postad 21 February 2018 - 16:39

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Jag håller med hundrakg. Lika bra å byta...:) Du kommer inte kunna sova om nätterna :)

Postad 21 February 2018 - 17:14

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Ja jag kommer inte att behålla denna.....sitter just nu i kontakt med Sony som i sin tur har konstaterat att det är för mycket clouding, men vill ha fler bilder innan dom kan bestämma sig.

Dom ville att jag skulle skicka in bilder med HOME meny på, vilket jag gjorde.
Fick nu ett mail igen att det var tydligen inte såna bilder jag skulle skicka in, dom hade skrivit fel.

Nu vill dom ha bilder från tex Youtube, en film eller valfri källa när tv är igång, så nu ska jag skicka in bilder när jag spelar.

MEN, dom säger att jag ska prova att dra ut kontakten i 10 minuter och se om detta hjälper.
Hjälper inte detta vill dom att jag ska göra en återställning av tv.

Men jag tänker som så här....Är inte Clouding och backigt bleking ett panelfel ???
Dvs det kan väl inte åtgärdas via mjukvara ?

Postad 21 February 2018 - 17:29

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Clouding är panelen som är ojämn och vågig över vissa ställen

hade panelen varit spikrak så hade ljusnivån varit jämn över hela ytan.

att problemet ökar med edge lit tvs idag är väl för att dom ska vara så tunna som möjligt.

det finns inget som stadgar upp dom.

då kan man även räkna ut att problemet minskar ju mindre tvn är.

läste om en del för flera år sen som la tv apparaterna med skärmsidan neråt på golvet i nån dag så att trycket gjorde att dom jämnade ut sig och då fick mindre clouding.

inget att rekommendera men en en teori som funkade.

gamla nexus 10 plattan jag hade för några år sen hade också clouding

på den räckte det med att man tryckte lite på sidorna så försvann det (tillfälligt)

bakbelyst nästa? 

Redigerat av sune bejas, 21 February 2018 - 17:35.

Postad 21 February 2018 - 17:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Clouding är panelen som är ojämn och vågig över vissa ställen

hade panelen varit spikrak så hade ljusnivån varit jämn över hela ytan.

att problemet ökar med edge lit tvs idag är väl för att dom ska vara så tunna som möjligt.

det finns inget som stadgar upp dom.

då kan man även räkna ut att problemet minskar ju mindre tvn är.

läste om en del för flera år sen som la tv apparaterna med skärmsidan neråt på golvet i nån dag så att trycket gjorde att dom jämnade ut sig och då fick mindre clouding.

inget att rekommendera men en en teori som funkade.

gamla nexus 10 plattan jag hade för några år sen hade också clouding

på den räckte det med att man tryckte lite på sidorna så försvann det (tillfälligt)

bakbelyst nästa? 

Jag ska be alla familjemedlemmar stå i vars en hörna om jag lägger den på golvet :)
Nej men skämt och sida inget jag skulle våga .....

Jag var inne och kollade på Sony hemsida och såg att det ska komma 2 nya modeller nu snart i 2018....
En av dom hette XF9005, och när man läste på spec inne på panel, så stod det Direkt LED.... vad är det ?
Är det bakbelyst ?

Visst kommer säkert att kosta skjortan i början som tex XE9305 från början gick på nära 35-40.000 kr, som man idag ett år senare köper för 16990 kr :)

Länken dit är:
https://www.sony.se/.../specifications

Postad 21 February 2018 - 17:55

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

En av dom hette XF9005, och när man läste på spec inne på panel, så stod det Direkt LED.... vad är det ?

Problem solved! 

japp bakbelyst

en annan engelsk förkorting är FALD (Full Array Local Dimming)

ju fler dimming zoner ju bättre

Ex på bakbelyst led

512 zoner på den här DX900an

(enbart bakbelysningen är igång här)

https://www.youtube.com/watch?v=WFhRb0QaNmU

Den enda nackdelen med bakbelyst är att det kan uppstå Haloer runt ljusa objekt

Men dom syns oftast bara från sidan inte rakt framifrån

Jag länkar fortfarande till den här tvn trots att det är en 2016 modell

från 17K till 26K för att få en nästintill perfekt tv är värt det enligt mig.

Redigerat av sune bejas, 21 February 2018 - 18:10.

Postad 21 February 2018 - 18:05

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Problem solved! 

japp bakbelyst

en annan engelsk förkorting är FALD (Full Array Local Dimming)

ju fler dimming zoner ju bättre

Ex på bakbelyst led

512 zoner på den här DX900an

(enbart bakbelysningen är igång här)

https://www.youtube.com/watch?v=WFhRb0QaNmU

Ahh.... då så :)

Och nu kommer nästa dumma fråga...... Vad är skillnaden mellan XF9005 som då är bakbelyst och XE93065 som har local dimming ?
Båda har väl zoner som släcks ner eller är jag helt ute och reser ? :)

Och när man tittar efter tv apparater så är då bakbelyst bättre och ju fler zoner som kan släckas ner desto bättre ?
Men hur ser man hur många zoner en tv har ?

Samt är det lika lätt att få en panel med clouding eller Backlight Bleeding på en bakbelyst ?

Redigerat av mstoltz, 21 February 2018 - 18:10.

Postad 21 February 2018 - 18:14

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan XF9005 som då är bakbelyst och XE93065 som har local dimming ?
Båda har väl zoner som släcks ner eller är jag helt ute och reser ? :)

ljuset från local dimmingen skickas ut från kanterna (Edge) på din medans det skickas ut direkt bakifrån som du ser på videon på 9005.

mycket högre precision och effiktivitet i dimmingen när ljuset inte behöver passera ojämnheter över hela panelen.

även edge lit kan släcka ner i zoner men betydligt färre och med dålig precision

vet inte exakt hur det ser ut men det sitter väl typ som speglar som styr ljuset från sidorna till vissa ställen på skärmen.

där blir det mer större boxar som kan dimmas ner.

Redigerat av sune bejas, 21 February 2018 - 18:18.

Postad 21 February 2018 - 18:20

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Samt är det lika lätt att få en panel med clouding eller Backlight Bleeding på en bakbelyst ?

båda dom två problemen finns inte på en bakbelyst med många zomer.

hur 46? zoner ser ut som det sitter på 9005 vet jag inte.

en en gång

Köp bara! :D

Den tvn med störst antal dimming zoner

648st

Redigerat av sune bejas, 21 February 2018 - 18:22.

Postad 21 February 2018 - 18:26

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Om du bestämt dig för att köra på lcd skulle jag provat en 9005a. Vem vet, den kanske hanterar clouding bättre? 14990kr på mediamarkt är väl att anse vara ett ganska bra pris.

Postad 21 February 2018 - 18:32

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
https://youtu.be/yzgQtL9nfsQ

Postad 21 February 2018 - 18:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

ljuset från local dimmingen skickas ut från kanterna (Edge) på din medans det skickas ut direkt bakifrån som du ser på videon på 9005.

mycket högre precision och effiktivitet i dimmingen när ljuset inte behöver passera ojämnheter över hela panelen.

även edge lit kan släcka ner i zoner men betydligt färre och med dålig precision

vet inte exakt hur det ser ut men det sitter väl typ som speglar som styr ljuset från sidorna till vissa ställen på skärmen.

där blir det mer större boxar som kan dimmas ner.

Ahh, där ser man nu förstår jag lite bättre :)

båda dom två problemen finns inte på en bakbelyst med många zomer.

hur 46? zoner ser ut som det sitter på 9005 vet jag inte.

en en gång

Köp bara! :D

Den tvn med störst antal dimming zoner

648st

Ha ha ha...satt precis och läste om denna , fast priset var ju rätt så högt med ;)
Vem vet kanske denna också sänks mer....detta året ?

Om du bestämt dig för att köra på lcd skulle jag provat en 9005a. Vem vet, den kanske hanterar clouding bättre? 14990kr på mediamarkt är väl att anse vara ett ganska bra pris.

Ja en LED blir det , så mycket vet jag, eftersom jag vill inte behöva oroa mig hela tiden över att det kan bli inbränningar osv ..
9005 är bakbelyst har jag hör, men 9305 har 3 gånger mer zoner än 9005, samt så är 9305 ljusare har jag hört.

https://youtu.be/yzgQtL9nfsQ

Jaha..där ser man :)
Att clouding och Backlight bleeding förekommer på en LED, det vet man ju, men om den är bakbelyst med många zoner så måste det väl vara bättre ? ;)

En hel vetenskap detta, men mycket intressant !

Postad 21 February 2018 - 19:09

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

X900an kan inte ha många zoner när den ser ut så där.

nån som har siffror på det?

En normal FALD ser ut så här i svärtan.

normal =300+ zoner

https://www.youtube.com/watch?v=tcGEX61NAik&t=83s

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.