Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter vinyl skit eller gör jag fel?

573 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1411 (Skivspelare) 6 (0) Inga priser
Sony PS-HX500 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Technics SL-1210GR (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 25 December 2018 - 14:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Jag tror också en del av myten är att man hade fått sig en ganska bra vinylspelare med fin pickup på den tiden cd kom, och då köpte många sig ett alt-i-ett system typ Pioneer rack eller liknande, eller iaf en billigare cd-spelare. Man blev lite tagen på sängen av hur bra det lät då det var helt tyst mellan låtarna, man kunde hoppa, snabbspola, spela random osv. Men man spelade genom sämre komponenter och sammtidigt hade man kansje sorterat ut och samlat på sig dom LP som faktiskt lät bra, medans med cd så bara köpte man allt som kom ut. Satte ned LP i källaren och körde på. Efter en tid hade man lust att testa LP igjenn och satte upp gamla trotjänaren och satte på en välkjänd platta och satt och undrade hur det kunde låta så bra. Slutsatsen blev att LP lät bättre än cd. Mer dynamik och man blev inte lika lyssningstrött.

Postad 25 December 2018 - 14:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Well, åsikter är en sak men fakta är den att CD är överlägsen vinylskivan.
1. Spelar du in en vinylskiva på CD så kommer du inte kunna skilja på CDn och vinylen pga att CD är så mycket mer transparent än vinylen.
2. Graverar du och pressar upp en vinylskiva från en CD så kommer de inte låta lika då vinylen påverkar ljudet.
Sen kan man föredra hur vinylen påverkar. Men vinylen gör inget som inte CDn kan göra minst lika bra.

Det inlägget blir inte lätt att prata bort.

Postad 25 December 2018 - 15:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Efter en tid hade man lust att testa LP igjenn och satte upp gamla trotjänaren och satte på en välkjänd platta och satt och undrade hur det kunde låta så bra. Slutsatsen blev att LP lät bättre än cd. Mer dynamik och man blev inte lika lyssningstrött.

Slutsatsen är att du föredrar vinyl och fakta är att CD har större dynamik än vinyl.

Postad 25 December 2018 - 15:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Philips första CD-spelare var inte direkt en bra start för formatet, men det är ju "några" år sedan nu.

Sony med erfarenhet i studiosammanhang, valde 16-bit för CD-formatet, när Philips redan hade utvecklat sin 14-bit DAC. De fick då "trolla" fram 16-bit med hjälp av oversampling och noise shaping. Problemet med det var att digitaltekniken inte var särskilt avancerad på den tiden. Dessutom var lågpassfiltret dåligt, så resultatet blev en spelare som... inte lät bra.

Sonys första spelare var mycket bättre, med 16-bit DAC. Men det är ju fortfarande primitiv teknik jämfört med ett simpelt Realtek-chip nuförtiden (de låter dock oftast dåligt pga de analoga kringkomponenterna).

Redigerat av Ageve, 25 December 2018 - 15:10.

Postad 25 December 2018 - 17:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Slutsatsen är att du föredrar vinyl och fakta är att CD har större dynamik än vinyl.

Nej. Slutsatsen är att många cds är dåligt mastrade så det är inte konstigt att myten finns att LP låter bättre, spesiellt då jämförelser ofta är bra mastrade LP mot dåligt mastrade CD.

Tror inte du läste hela inlägget.

Philips första CD-spelare var inte direkt en bra start för formatet, men det är ju "några" år sedan nu.

Sony med erfarenhet i studiosammanhang, valde 16-bit för CD-formatet, när Philips redan hade utvecklat sin 14-bit DAC. De fick då "trolla" fram 16-bit med hjälp av oversampling och noise shaping. Problemet med det var att digitaltekniken inte var särskilt avancerad på den tiden. Dessutom var lågpassfiltret dåligt, så resultatet blev en spelare som... inte lät bra.

Sonys första spelare var mycket bättre, med 16-bit DAC. Men det är ju fortfarande primitiv teknik jämfört med ett simpelt Realtek-chip nuförtiden (de låter dock oftast dåligt pga de analoga kringkomponenterna).

Intressant. Jag spelade cd en stund på champagnefärhade Denon dvd och jag menar att detta var en förklädd Philips. Köpte sedan en Sony 9000es men gjorde inga direkta tester.

Däremot testade jag Sonyn mot en billig "PA" usb dac och kom fram til att jag inte klarade detektera någon som helst skillnad öht.

Postad 25 December 2018 - 18:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Nej. Slutsatsen är att många cds är dåligt mastrade så det är inte konstigt att myten finns att LP låter bättre, spesiellt då jämförelser ofta är bra mastrade LP mot dåligt mastrade CD.
Tror inte du läste hela inlägget.

.

Stämmer, jag läste snabbt och slarvigt

Postad 26 December 2018 - 06:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Well, åsikter är en sak men fakta är den att CD är överlägsen vinylskivan.
1. Spelar du in en vinylskiva på CD så kommer du inte kunna skilja på CDn och vinylen pga att CD är så mycket mer transparent än vinylen.
2. Graverar du och pressar upp en vinylskiva från en CD så kommer de inte låta lika då vinylen påverkar ljudet.

Sen kan man föredra hur vinylen påverkar. Men vinylen gör inget som inte CDn kan göra minst lika bra.

Helt sant- jag har heller inte ifrågasatt fakta runt ämnet. Men återigen- i de flesta fall läggs det ner mer jobb och omsorg när man mastrar till vinyl än när man gör detsamma till CD. Hur man mastrar är nyckeln.

Postad 26 December 2018 - 12:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Men detta måste vara i teorien. Jag har aldrig lyckats spela in en vinyl digitalt så att det låter ens lika bra, men det finns kansje profsmaskiner som klarar detta perfekt? Dessutom - när man så spelar upp formatena och ska jämföra så lägger man ju til flera olikheter i kjedjan.

Så jag undrar igentligen om det finns teknik att spela in LP så bra, och är detta tilgjengligt för gemene man för normala pengar?

Postad 26 December 2018 - 13:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Men detta måste vara i teorien. Jag har aldrig lyckats spela in en vinyl digitalt så att det låter ens lika bra, men det finns kansje profsmaskiner som klarar detta perfekt? Dessutom - när man så spelar upp formatena och ska jämföra så lägger man ju til flera olikheter i kjedjan.

Det är helt beroende av vad man har använt för inspelningsutrustning, och vilken mjukvara som har använts, speciellt om man har gjort volymjustering osv i efterhand.

Men ja, en inspelning innebär alltid en liten försämring, oavsett format eftersom signalomvandling sker, med diverse möjliga felkällor på vägen. Det gäller även vid remastring av gamla album. De plockar då fram kanske 30-40 år gamla masterband och spelar in, för att sedan göra en ny mix. Ofta används dessutom brusreducering som effektivt dödar ljudkvaliteten.

Så när det står "digitally remastered" på ett 30 år gammalt album, betyder det oftast "sämre ljud", men det finns undantag, såklart.

Det är några år sedan nu, men spelade in lite från vinyl till 24/96, och problemet var inte inspelningens/överföringens kvalitet i första hand, utan snarare att många vinylskivor helt enkelt hade för dåligt ljud till att börja med. De skivor som hade bra ljud, lät även bra efter inspelning, tills man jämförde med en bättre "digital" version då (i de fall det fanns en då, dvs inte loudness-mastrad).

I typ 99 av 100 fall kommer vinyl från 90-talet och framåt från en digital master, ibland tekniskt sett även de som ofta kallas för "helanaloga", eftersom det är mycket enklare att skapa en välljudande masterdisk med digital styrning. 16-bit, 44.1kHz var länge vanligt i det steget.

Det man inte vet har man inte ont av ;)

Redigerat av Ageve, 26 December 2018 - 13:26.

Postad 26 December 2018 - 14:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det brukar bli bättre direkt til rullband än digitalt in på datorn dom tillfällen jag provat. Med brusredusering och uppspelning och direkt jämförelse blir skillnaden som natt och dag så ja nej det funkar inte.

Postad 27 December 2018 - 12:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det brukar bli bättre direkt til rullband än digitalt in på datorn dom tillfällen jag provat. Med brusredusering och uppspelning och direkt jämförelse blir skillnaden som natt och dag så ja nej det funkar inte.

Ja, brusreducering är en dålig idé som sagt. Tyvärr har det inte hindrat många studiotekniker från att använda det vid remastring. I sin iver att få inspelningen att låta "modern" tar de bort detaljer i ljudet med brusreducering, applicerar EQ med ljusare diskant och mer bas, och sen dynamikkomprimerar de alltihop.

Ska man spela in till datorn bör man ha ett bra ljudkort. Jag körde med Asus Essence ST (120dB SNR vid inspelning, och stöd för 24-bit 192kHz).

Litar inte heller på gratisprogram som Audacity. Kan de inte ens representera signalen korrekt, visuellt i programmet, så kan man undra vad som händer med ljudsignalen.

Redigerat av Ageve, 27 December 2018 - 12:29.

Postad 03 January 2019 - 16:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Tråden dog snabbt, vilket är lite trist tycker jag iaf, eftersom det är ett intressant ämne. Inga kommentarer på mina exempel med dither i extremt låg 8-bit upplösning heller...

Något man inte får glömma bort i diskussionen om "riktigt analogt ljud" osv, är att vinylens fysiska begränsningar ger problem redan vid 20kHz, och långt under det med billiga/dåliga spelare och/eller med dåliga pressningar.

De frekvenser man ser över 20kHz vid inspelning i t ex 24/192 från vinyl, är till väldigt stor del distorsion, dvs övertoner som genererats vid produktionen av masterdisken, vid pressningen och vid uppspelningen. Ser ofta argument i stil med "titta bara så mycket information som försvinner med CD", men om man spelar upp vinyl som kommer från en digital 16/44.1 källa, så kommer det fortfarande att finnas "information" över 22kHz. Denna "information" är inget annat än distorsion.

Ser man till tekniken det handlar om, så är det imponerande att vinyl kan låta så bra som det gör, men det finns många begränsningar och felkällor.

Det flesta myter om CD-formatets brister är baserade på okunskap, som har spridits av hifi-tidningar genom åren. Det betyder inte att det ger perfekt återgivning såklart, men formatet är mycket bättre än vad många verkar tro.

Allt beror på mastringen, eller nästan iaf. Med tanke på hur illa mycket mastras till CD och streaming nuförtiden, så kan en LP-spelare för 1000kr låta bättre...

Så låter vinyl skit? Givetvis inte. Men det når inte upp till återgivningen hos CD. Problemet är att när jämförelser görs, så finns de brister som ibland noteras på CD redan i mastern, och de fördelar som noteras på vinyl är ofta distorsion som har uppstått i den långa och invecklade processen från masterband till uppspelad skiva.

Det bästa är 24-bit där i stort sett alla felkällor är borta. Ingen dither behövs, inga brickwallfilter nära det hörbara frekvensområdet (med 96 eller 192kHz sampling) och viktigast av allt, ingen signalomvandling från studiomastern, åtminstone inte på nyare inspelningar.

Redigerat av Ageve, 03 January 2019 - 16:29.

Postad 03 January 2019 - 20:09

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Tråden dog snabbt, vilket är lite trist tycker jag iaf, eftersom det är ett intressant ämne. Inga kommentarer på mina exempel med dither i extremt låg 8-bit upplösning heller...

Det bästa är 24-bit där i stort sett alla felkällor är borta. Ingen dither behövs, inga brickwallfilter nära det hörbara frekvensområdet (med 96 eller 192kHz sampling) och viktigast av allt, ingen signalomvandling från studiomastern, åtminstone inte på nyare inspelningar.

Bra inlägg i sin helhet. Du har ofta rent korrekta insikter, ibland lite parallell med egna erfarenheter. Speciellt kring dither osv. Jag har jobbat lite för mycket och inte öppnat PT eller DP på länge nu. Har satsat på att få i ordning akustiken i den nya studion istället. Så det där med dither i lågupplöst tar jag en raincheck på och återkommer om tid och plats finnes. Sedan tar jag hellre en öl och diskuterar sådant som folk i allmänhet har svårt för gällande ljud och dess påverkan, oavsett om det är mekanisk distortion eller bortfiltrerad dito. Låg eller högpassfilter eller ej. Men om ljudet blir tunnare/fetare eller på annat sätt inte motsvarar förväntan, är det i mina öron svårt att få det till "tillräckligt bra". Och nu är jag/vi inne på ett smalt spår där många med för stora åsikter utan egentlig bredd i kompetensen kring ljudåtergivning(mer än tre tekniklösningar) försöker lotsa sig fram med träiga hypoteser och digital gymnasiematte. Känsligt ämne detta med vinyl eller ej. Skratt. Som en bekant sa; en CD kan bara låta på ETT sätt. Den är ju bitkorrekt...  B)  :lol:  :huh: Mamma mia.  :ph34r:

Postad 03 January 2019 - 20:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

.

Det brukar bli så när korrekt data presenteras. Man har inget att sätta emot, skyller på att man inte haft tid...

Postad 03 January 2019 - 22:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Rent allmänt brukar ljudnivån vara väsentligt lägre i vinyl kontra digitala källor. Påfallande ofta verkar man vid A-B jämförelser inte alls bemöda sig med att verifiera att lyssningsnivån är densamma. Såg nyligen en Youtubevideo där man fick korta klipp med Pink Floyds "Dark Side Of The Moon". Tror fasen där var 5-10 dB skillnad mellan några exempel. Därmed fullständigt meningslöst.
Vad vill jag då säga med detta?
Jo, justera in skivspelaren, rengör skivorna, skruva upp till samma ljudnivå som mediet du behagar lämföra med, inom max någon dB. Sedan kan man börja jämföra på lika villkor. Eller nja, vinylen har ett grymt övertag av ren placebonatur. Det är ju så trivsamt. :)

Men skall tillägga att i alla fall hos mig har vinylriggen en (bra) bit kvar till fulluplöst rippad cd. Får se vad ny riaa kan göra åt den saken. :)

Redigerat av laddie15, 03 January 2019 - 22:43.

Postad 03 January 2019 - 22:29

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det brukar bli så när korrekt data presenteras. Man har inget att sätta emot, skyller på att man inte haft tid...

Frågeställningen från början handlade inte om mätresultat CD vs vinyl- för egen del och troligen också för trådskaparen så dog intresset när den diskussionen satte igång....

Postad 03 January 2019 - 22:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Frågeställningen från början handlade inte om mätresultat CD vs vinyl- för egen del och troligen också för trådskaparen så dog intresset när den diskussionen satte igång....

Trådskaparen har inte svarat på pm heller hur det gått med hans vinylproblem. Han kanske har gett upp vinylen?

Postad 03 January 2019 - 22:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Trådskaparen har inte svarat på pm heller hur det gått med hans vinylproblem. Han kanske har gett upp vinylen?

Det vore ju synd, men förståeligt. Tar ett tag innan man fattar att det inte är en stor svart cd man hanterar. Men orkar man sätta sig in i hur det funkar så belönar en vinylmediet med ständiga små och stora framsteg. :)

Postad 04 January 2019 - 09:59

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Låg volym är ett bekymmer även för mig, har en Rega RP3 med externt RIA och dra upp volymen på 60-70 är inga problem eftersom ljudet är så lågt, spelar jag cd då räcker de med 30 för samma ljudnivå.

Postad 04 January 2019 - 17:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Så ska det inte vara. Jag har samma volym oavsett källa.

Kansje du har en mc pickup, eller att du har rian felinställd?

Postad 04 January 2019 - 17:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Låg nivå kan bero på en kombination av RIAA och pickupen som används. Sen är det ju ofta en fördel att signalnivån är lite lägre än CD. Det är ett tecken på att musiken inte är loudnessmastrad...

edit: För några år sedan jämförde jag skivor från 80-talet, och det var inte särskilt stor skillnad i nivå mellan CD och vinyl.

Den höga, komprimerade nivån som modern musik har, går inte att lagra och återge på vinyl. Dels får det inte plats, och sen går det inte att spela upp det heller. Det är en av fördelarna med vinyl ;)

Redigerat av Ageve, 04 January 2019 - 17:07.

Postad 04 January 2019 - 17:17

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Låter som RIAA problem, den förstärker inte tillräckligt, vad har du för RIAA och pickup?

Postad 04 January 2019 - 17:34

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
RIAA är Lejonklou Gaio 2 och nål Goldring 2300, förut hade jag Regas billigaste RIAA men de var ännu sämre.

Postad 04 January 2019 - 17:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Burde ju funka bra lejonklou har ju 40db förstärkning, kan det va nått med de andra ingångarna i förstärkaren, har du cd'n inkopplad analogt eller via optiskt eller nått sånt. Kanske prova en annan ingång, men de borde ju ha samma känslighet i alla fall de analoga.

Räknade ut att goldringe 2300 har 8,34 mV output så 40db kan vara rätt högt.

Redigerat av fristil, 04 January 2019 - 18:44.

Postad 04 January 2019 - 18:16

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Kör Oppo BDP-95 som cd och med XLR kablar, finns bara 2 par analoga RCA ingångar, låter lika oavsätt vilken jag kör med, men som sagt de har alltid varit såhär, även med den nålen jag hade först som följde med skivspelaren, blev dock stor skillnad med nya nålen och RIAA steget, men man måste köra på minst halv volym (50) för att de inte ska vara för lågt ljud, 50 från Oppon är högt.

Postad 04 January 2019 - 18:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
XLR har högre signalnivå. Hur är nivån om du jämför med annat anslutet med RCA?

Postad 04 January 2019 - 19:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Vad är egentligen problemet med att vrida upp volymen när man lyssnar på vinyl? Det var standard innan CD'n kom in i bilden. Då fick man sänka jämfört med vinylen i stället. Gamla line-källor som kassett och tuner hade max utspänning på 775 mV jämfört med CD'ns 2V. Ingen som helst fördel att man använder 20% av volymkontrollens arbetsområde.

Postad 04 January 2019 - 21:02

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Kör en Marantz dac via RCA och nivån är lite lägre en XLR men inte alls så lågt som från skivspelaren, de här är ju inget jätte problem men de känns lite som om man anstränger förstärkaren en del men de är nog ingen fara.

Postad 04 January 2019 - 22:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nä, förstärkaren belastas inte mer för att signalnivån är låg. Tvärtom har ju loudnessmastrad musik i stort sett maxnivå hela tiden.

Det enda som händer med en lägre signalnivå är att man får höja volymen mer. Man kommer inte heller att kunna utnyttja effekten fullt ut eftersom full volym inte är så högt som slutstegen kan "spela" med en högre signalnivå.

Redigerat av Ageve, 04 January 2019 - 22:25.

Postad 05 January 2019 - 10:42

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Kan man inte styra ut tillräckligt så har man såklart ett problem. Nu tror jag snarare att många ser ett problem i att man får vrida på klart mer med vinyl än övriga källor, men att det ändå finns en bra bit ytterligare att vrida upp om det behövs.

Postad 05 January 2019 - 12:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Det är helt normalt att behöva dra på mer volym när man spelar vinyl- inget att oroa sig över så länge man inte behöver dra på nära eller ända upp till full volym för att kunna höra något överhuvudtaget. Såna "extrema" symptom brukar vara säkra tecken på att man antingen har kopplat in skivspelarens kablar i fel ingång på förstärkaren (där RIAA- steg finns inbyggt) alternativt att inget externt RIAA- steg är inkopplat.

Redigerat av GyroSE, 05 January 2019 - 12:35.

Postad 05 January 2019 - 13:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

RIAA är Lejonklou Gaio 2 och nål Goldring 2300, förut hade jag Regas billigaste RIAA men de var ännu sämre.

Menar dom att man ska koppla in röd/vit från skivspelaren i båda vita uppe?

Postad 05 January 2019 - 13:24

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Såg det nu också märklig märkning på lejonklous riaa

Postad 05 January 2019 - 15:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är helt normalt att behöva dra på mer volym när man spelar vinyl- inget att oroa sig över så länge man inte behöver dra på nära eller ända upp till full volym för att kunna höra något överhuvudtaget. Såna "extrema" symptom brukar vara säkra tecken på att man antingen har kopplat in skivspelarens kablar i fel ingång på förstärkaren (där RIAA- steg finns inbyggt) alternativt att inget externt RIAA- steg är inkopplat.

Ja, när man spelar in från vinyl är signalnivån alltid låg jämfört med "moderna" mastringar på CD osv. Jämför man med album från 80-talet är skillnaden ofta inte så stor.

De bästa inspelningarna på LP från slutet av 70- talet och framåt kommer oftast från en digital källa. På den tiden berättade de gärna om den nya tekniken på skivfodralen. "Digital recording" var något fint helt enkelt ;)

Det spelades oftast in i Sonys 16-bit, 50kHz format (innan 44.1 blev en standard). Överföring från dessa till CD i början av 80-talet var lite problematisk, eftersom den tidens resamplingsteknik var rätt primitiv.

Redigerat av Ageve, 05 January 2019 - 16:03.

Postad 05 January 2019 - 19:32

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0

Menar dom att man ska koppla in röd/vit från skivspelaren i båda vita uppe?

Är ingång på övre 2 och utgång på dom nedre 2.

Postad 05 January 2019 - 20:03

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Är ingång på övre 2 och utgång på dom nedre 2.

Jo det förstår jag, men det hade väl varit bättre att köra rött på ena sidan och vitt på andra så man vet och inte vitt/vitt och rött/rött

Postad 05 January 2019 - 22:17

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Jo de är lite virrigt om man inte läser texten.

Postad 06 January 2019 - 15:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

På tal om signalnivå, så finns det vinyl med ganska hög nivå med. Här är ett exempel.

Radio Ga Ga, Maxi-single 45 varvare:

Bifogad fil  radiogaga.png   30.68K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 07 January 2019 - 00:23.

Postad 06 January 2019 - 22:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ska inte bara klaga på vinyl. Vinyl, förutom att det kan vara jäkligt snyggt och kul, kan även ha bättre ljud. 
I mina öron så är mastern som Chris Bellman haft när han graverat Skrillex tidigare alster på 12:or, helt klart bättre än vanliga digitala versionen. De kan jag rekommendera. 
http://dr.loudness-w...artist=Skrillex

Postad 08 January 2019 - 00:52

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 1

En putslustig men också ganska talande bild.  ;)

32780228248_1481097fc0_z.jpg

Postad 08 January 2019 - 13:26

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Jag har aldrig dragits till vinyl utan alltid haft det. Från den stereo min far köpte när vi var små till de skivspelare jag köpt under årens lopp. Den Technics SL-1210 jag har nu köpte jag år 2000.

Postad 08 January 2019 - 15:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jag har aldrig dragits till vinyl utan alltid haft det. Från den stereo min far köpte när vi var små till de skivspelare jag köpt under årens lopp. Den Technics SL-1210 jag har nu köpte jag år 2000.

Härligt. Jag har ett liknande förhållande till vinylen- den har alltid funnits där sen jag var liten även i mitt fall. Ett antal olika modeller av skivspelare har passerat min stereostapel på vägen fram till där jag är idag. Det väsentliga har alltid varit musiken och skivorna för min del, det är först på senare år jag har tagit steget upp till lite finare prylar. Den huvudvinylrigg jag har idag är nog min definitiva uppställning (förutom pickupen som säkerligen kommer att uppgraderas framöver) som jag kommer sitta med till döddagar.

Redigerat av GyroSE, 08 January 2019 - 15:34.

Postad 08 January 2019 - 16:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
För egen del är det nog lite nostalgi och det faktum att jag nu kan köpa det jag bara kunde drömma om när mitt intresse var ungt. Faktiskt fanns Regas planar redan då, även om det nog var Thorens tungviktare som var drömmen då, runt 1990. Men vid den tiden var det dags att sätta bo, och Thorens fick istället bli Grundig tv. :(
Så, nu när barnen är vuxna, och lönen skälig så är det ju lite roligt att återupptäcka alla gamla skivor med betydligt trevligare förutsättningar än den plastiga Sonyspelaren jag då hade att tillgå. :)
Jag kommer köra vidare med lite uppgraderingar till, främst prova med en trevlig extern riaa. Kanske Projects lilla rörgoding, även om jag ju är svårt förtjust i Arcam.
Någon som har något att tipsa om annars i prisklassen max. 5000kr.

Postad 08 January 2019 - 17:00

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Laddie,

Om du gillar rör. Kika på Yaqin MS23B. De går för runt 1700kr. Jag köpte en och förvånades över det fina ljudet för den lilla kronan. Bytte sedan ut orginalrören mot ett par 12AX7-LPS(long plate surface). Fantastisk signalnivå och ingen hörbar distorsion från rören. Sedan så finns ett trimkit att skaka fram från fanbacegrupp på nätet. Kul som attans.

Hat tidigare an vänt riaa från Pro-Ject och rega.

Redigerat av PML73, 08 January 2019 - 17:01.

Postad 08 January 2019 - 18:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Har hatt Thorens, Dual, Lenco men sitter idag på en SL-1411 med NOS Shure M75B (diamantinfattad nål). Låter ganska bra för den ynka summan det kostade.

Har kört diverse separata RIAA men kör nu med Yamahans innbyggda. Testade lite snabbt mellan den creek jag hade och kom fram til att ptjaa....låter väl helt ok detta. Höll på att byta bänk och få bort så många boxar som möjligt sammtidigt så det kansje drev placebon över til att det inte var nån skillnad :)

Postad 09 January 2019 - 03:14

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Har spelat vinyl med Pro-Ject's Essential II och Tube Box II i drygt 8 år med Grado Gold II pickup och varit helt lyrisk över det maffigt varma ljudet ifrån vinyl och kanalseparationen som skåpar ut det mesta i digital väg (för rimliga pengar). Senaste året har jag varit sugen på lite mera detaljerad musiklyssning och uppgraderat med en Pro-Ject Debut Carbon E. dc som jag kompletterade med Ortofon Bronze och jädrans vilket naturtroget sound det blivit. Problemet med Tube Box II riaa har dock varit en glappkontakt i vänster kanal. Antingen i rör-kontakterna eller i själva RCA-kontakten. Det har blivit bara värre och värre sista åren. Så nu har jag tröttnat och har en PJ Tube Box DS2'a på G. Den kan gaina ända upp till 65 dB så volymen lär nog både räcka och bli över för receivern.

Det blir en helt annan känsla med LP-skivor som är lite svårförklarad...nästan som ett levande väsen. :)

Sedan är det ju alltid trevligt med större omslag med bilder och text att hålla i näven. Känns som att artisten har fått lägga ner någon minut extra. 

Redigerat av Velodynamic, 09 January 2019 - 03:40.

Postad 09 January 2019 - 12:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

...det maffigt varma ljudet ifrån vinyl och kanalseparationen som skåpar ut det mesta i digital väg (för rimliga pengar).

Ehrm... Kanalseparationen är dålig på vinyl jämfört med CD.

På CD har du två separata dataströmmar helt oberoende av varandra. Kanalseparationen är med andra ord så bra det kan bli.

Postad 09 January 2019 - 13:59

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Ageve,

Absolut, så länge den analoga kretsen är tvådelad. Här slarvas det med en del gällande kretsar i CDspelare.

Postad 09 January 2019 - 16:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Laddie,

Om du gillar rör. Kika på Yaqin MS23B. De går för runt 1700kr. Jag köpte en och förvånades över det fina ljudet för den lilla kronan. Bytte sedan ut orginalrören mot ett par 12AX7-LPS(long plate surface). Fantastisk signalnivå och ingen hörbar distorsion från rören. Sedan så finns ett trimkit att skaka fram från fanbacegrupp på nätet. Kul som attans.

Hat tidigare an vänt riaa från Pro-Ject och rega.

Har ingen aning om jag gillar rör, men det kunde ju vara kul att prova. Varmt tack för tipset! :)

Postad 09 January 2019 - 18:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve,

Absolut, så länge den analoga kretsen är tvådelad. Här slarvas det med en del gällande kretsar i CDspelare.

På tal om stereoseparation, så är det bästa jag har stött på hittills genom åren ljudkortet i datorn, Asus Essence ST, 132dB* (med analog RCA ut). Overkill med tanke på att bra försteg har en bråkdel, men ändå.

Bra pickuper har runt 25 dB som jämförelse, och då får man inte glömma att skalan är logaritmisk. Det är ca 224000 gånger sämre ;)

* Uppmätt med samma mätutrustning som Stereophile använder:

https://files.comput...Test_Report.pdf

Allt ovan spelar iofs liten eller ingen roll när musiken har så dålig ljudkvalitet som nuförtiden. Vinyl kan låta mycket bättre än det mesta som släpps numera...

Redigerat av Ageve, 10 January 2019 - 01:13.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.