Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 04 december 2020 - 17:07

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Alla masker släpper igenom luft. Blir problem annars.

Räknade med att du ändå förstår skillnaden mellan en mask som är framtagen för ett syfte mot en bit tyg ;)

Postad 04 december 2020 - 17:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Räknade med att du ändå förstår skillnaden mellan en mask som är framtagen för ett syfte mot en bit tyg ;)

Jo det förstår jag. Har jag påstått nåt annat?

Postad 04 december 2020 - 18:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 1

haha alltså hur fan orkar ni? det är ju precis som i den andra tråden som låstes?  :lol:

Postad 04 december 2020 - 18:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0

haha alltså hur fan orkar ni? det är ju precis som i den andra tråden som låstes?  :lol:

Troll som förstör, igen...

Postad 04 december 2020 - 18:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Bra fråga. Om man håller ett så pass långt avstånd att man aldrig blir exponerad för viruset så tillför naturligtvis inte munskyddet något. Nu kan ingen svara på hur långt avstånd man ska hålla för att endast en åtgärd ska skydda dig fullt ut. Om man nu i verkliga livet försöker hålla det rekommenderade avståndet som  jag sett ligger mellan 0.7 till 2 meter så tillför munskyddet lite extra. Min tillit till munskyddet är delvis baserat på vad WHO säger.

Uppenbarligen så klarar du inte av att bedöma ett avstånd trots att de flesta butiker och verksamheter har skyltar. Och diskussionen leder ju ingenstans, det är ju bevisat.

Men en sak undrar jag, på vad baserar du ditt påstående att det blir bättre med munskydd om du håller avstånd?

Edit: Stavfel

Redigerat av Mr_Tom, 04 december 2020 - 18:23.

Postad 04 december 2020 - 18:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 587 inlägg
  • 1

Folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
https://www.msb.se

Krisinformation.se

https://www.krisinformation.se

Postad 04 december 2020 - 18:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Men en sak undrar jag, på vad baserar du ditt påstående att det blir bättre med munskydd om du håller avstånd?

Påståendet är baserat på vad WHO säger

Postad 04 december 2020 - 18:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Vem säger vad på WHO?

Postad 04 december 2020 - 18:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Touche!

Ärligt talat, jag vet av erfarenhet hur munskydd hanteras av de som har ett påtalat krav att använda det inom äldrevården. Det fungerar inte enl WHO lilla "regelbok" där. Chansen att kleti och pleti ska klara det till vardags är noll.

Med det inte sagt att ett generellt krav är helt meningslöst men till skillnad från "håll armlängds avstånd" så är "använd munskydd, och använd dem rätt" ett ohyggligt mkt mer komplext krav.

Postad 04 december 2020 - 18:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Och WHO säger att det behövs även om man håller avstånd? Det jag sett är att munskydd kan vara bra om man inte kan hålla avstånd.

Postad 04 december 2020 - 21:16

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Ja det är det dem säger men alla läser tyvärr inte hela texten ;)

Postad 04 december 2020 - 21:16

brazil99
  • brazil99
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 2

Du har rätt. Det man läser på SVT skall tas med en nypa salt

Vad insinuerar du är fel?  Att det förekommer uppgifter om.... ? Att polisen utreder.... ?

Det är inte ovanligt att framförallt högerkanten har svårt att skilja på "Rapporterar om att..."  och "Påstår att...." när det gäller SVT!

Postad 04 december 2020 - 21:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 1

Tygmaskerna som säljs här har filter i sig som man kan byta. Jag har inte undersökt om det är ett korrekt filter men vill bara påpeka att det finns flera masker med motiv som inte bara är "en bit t-shorta".

Själv använder jag vanliga engångs "sjukhus"-masker i butiker efter att det är krav här. I min hjärna känns det bättre om alla har mask på t.ex bussen och tycker det är bra med skyltarna dom har här som visar att det typ är tvång. Sen att folk använder dom fel det är ju dumt men man får väl hoppas att dom vänjer sig och pillar minre och mindre. Efter några veckor så har iallafall jag vant mig och behöver sällan justera masken.

Det jag tänker är att om endast 1 person på bussen är sjuk och hostar så fylls hela bussen mer eller mindre med droppar, men om alla har mask så borde dropparna hamna mestadels inne i dens hostandes mask, plus att det är mindre chans att dom andra får det i sig. Kan igentligen inte se hur risken skulle minska om man inte hade på sig mask. Nyckeln är att alla måste ha det, och vänja sig, och sluta pilla.

Redigerat av Demon Slayer, 04 december 2020 - 21:35.

Postad 04 december 2020 - 21:33

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

buddpressly har rätt om SVT men det gäller väl samtliga medier.

Ett axplock av bevis:

https://omoss.svt.se...ngsnamnden.html

https://www.expresse...ska-vinklingen/

on topic.

Försiktihetsprincipen borde alla använda sig av efter det är så mycket vi inte vet om Covid-19 och då bör avstånd och munskydd användas.

Redigerat av Prism, 04 december 2020 - 21:35.

Postad 04 december 2020 - 22:02

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 2

Ett axplock av bevis:

on topic.

Försiktihetsprincipen borde alla använda sig av efter det är så mycket vi inte vet om Covid-19 och då bör avstånd och munskydd användas.

Många osäkra och oroliga människor lider av Konfirmationsbias. De kan alltså inte skilja på fantasi eller verklighet eftersom de endast är mottagliga för information som bekräftar en redan tagen uppfattning. All information som motsäger denna världsbild rinner av som vatten på en gås.

Breitbart, QAnon osv är klockrena exempel på hur foliehattar sprider rena lögner och factoider i syfte att så frö till tvivel på etablerade vetenskapligt prövade sanningar. Ungefär som att hävda Gud finns för att ingen kan bevisa motsats. 

on topic:

Om folk håller avstånd är munskydd helt värdelöst, just för att folk i högre grad kommer att kladda i ansiktet med händer de berör mycket allt annat med. Så blir effekten av munskydd knappt mätbar jämfört med det enkla att hålla avstånd. På tunnelbana och buss gnids folks kläder varje dag. Dessa kläder som dessa händer kladdat med kontaminerat munskydd och ansikte hela dagen. Återigen, knappast effektivt. Det enda effektiva är att folk ska i största mån hålla sig hemma om det går att jobba hemifrån för att minska trängsel. En långt effektivare åtgärd än till exempel, munskydd. Dock inte lika effektivt som "en armslängd avstånd" och jobba hemifrån. När människor inte vill eller kan förstå sådana resonemang, då lider man i min mening av just Konfirmationsbias.

Dansk studie att munskydd INTE skyddar bäraren.

https://www.svt.se/n...ar-dansk-studie

Kanske letar vi fel när vi ska testa människor, eventuellt bättre träff på Covid19mätningar av avloppen.

https://sverigesradi...avsnitt/1633845

Redigerat av PML73, 04 december 2020 - 22:04.

Postad 04 december 2020 - 22:06

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 2

Ja det är det dem säger men alla läser tyvärr inte hela texten ;)

Buddypresley nämnde 2 m och munskydd ger "lite extra", WHO nämner 1 m och munskydd. Att öka avståndet från 1 till 2 m är ganska mycket enligt de analyser jag sett.

Min poäng är att detta verkar för Buddypresley handla mest om att kritisera FHM och kritiken blir enligt min uppfattning ganska ihålig när den inte är saklig. Vi har ett verkligt problem och det handlar nog inte i första hand om hur lång en arm är.

Tyvärr verkar det svårt att diskutera ämnet vettigt i detta forum.

Edit: Förtydligande

Redigerat av Mr_Tom, 04 december 2020 - 22:21.

Postad 04 december 2020 - 22:09

brazil99
  • brazil99
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Ett axplock av bevis:

on topic.

Första länken 3 fällningar

Från andra länken: ”Av det utbudet, är det totalt 16 inslag - mindre än tre inslag per år - som Näringslivets medieinstitut bygger sina slutsatser på.

Låter inte som om det är överdrivet frekvent, men har aldrig påstått att det aldrig är vinklat. Men om SVT rapporterar att polisen utreder uppgifter om elever som... osv, har jag väldigt svårt att se att det skulle ha någonting att göra med att det skulle finnas en vänsterlobby som försöker att rapportera om någonting som är osant! Vad är vänster - höger om ungdomar som fuskar för att kunna festa? Det var inte det som var poängen.

Uppgifter florerar - SVT rapporterar om uppgifterna - vad ska man ta med en nypa salt?

Och, ska man ha i åtanke: i hur många länder får bägge sidor komma till tals i debatten? Nyheter, Agenda osv har alltid bägge sidor med (om dom ställer upp)

Redigerat av brazil99, 04 december 2020 - 22:30.

Postad 04 december 2020 - 22:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Dansk studie att munskydd INTE skyddar bäraren.

https://www.svt.se/n...ar-dansk-studie

Alla måste använda munnskydd för att det ska minimera risken. Det hjälper som sagt inte om du har det på tbanan om en sjuk person utan munnskydd hostar. Jag tror mer på att risken sänks då de sjuka hostar inne i skydden istället för rätt ut i luften.

Postad 04 december 2020 - 22:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

verkar det inte lite som att det inte finns något direkt som hjälper mot den här pandemin? 

alla länder har sin strategi och alla experter har sina uttalanden om vad som funkar och inte funkar. Det ena landet efter det andra skryter om att dom hittat den bästa lösningen.  men inget verkar ju stämma ärligt talat.

kan inte alla bara vara överens om att ingen vet istället för det här politiska kriget?  Det finns nog ingen i det långa loppet som tjänar något på sina uttalanden.

råd och uttalanden förändras dagligen, ofta flera gånger om dagen. Ändå finns det många som hela tiden ska hävda sig och berätta hur rätt dom själva har och hur fel alla andra har.

Det konstiga är att för ett par år sedan innan pandemin så var det inte en person överhuvudtaget som visste något om olika pandemier, men nu år 2020 så verkar alla vara professorer och utbildade tjänstemän inom ämnet.

fascinerande :) 

Postad 04 december 2020 - 23:00

brazil99
  • brazil99
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

verkar det inte lite som att det inte finns något direkt som hjälper mot den här pandemin? 

alla länder har sin strategi och alla experter har sina uttalanden om vad som funkar och inte funkar. Det ena landet efter det andra skryter om att dom hittat den bästa lösningen.  men inget verkar ju stämma ärligt talat.

kan inte alla bara vara överens om att ingen vet istället för det här politiska kriget?  Det finns nog ingen i det långa loppet som tjänar något på sina uttalanden.

råd och uttalanden förändras dagligen, ofta flera gånger om dagen. Ändå finns det många som hela tiden ska hävda sig och berätta hur rätt dom själva har och hur fel alla andra har.

Det konstiga är att för ett par år sedan innan pandemin så var det inte en person överhuvudtaget som visste något om olika pandemier, men nu år 2020 så verkar alla vara professorer och utbildade tjänstemän inom ämnet.

Bra sagt! Tror att när allt summeras om några år så kommer strategierna inte spela så stor roll, antal och hur man räknar kommer att jämna ut sig, (mer eller mindre imho) :unsure:

Postad 05 december 2020 - 00:35

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 587 inlägg
  • 0

Hjälps vi bara åt att bättre följa det råd och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter löpande ger oss kommer göra stor skillnad.

Folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
https://www.msb.se

Krisinformation.se
https://www.krisinformation.se

Postad 05 december 2020 - 01:18

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Första länken 3 fällningar

Från andra länken: ”Av det utbudet, är det totalt 16 inslag - mindre än tre inslag per år - som Näringslivets medieinstitut bygger sina slutsatser på.

Låter inte som om det är överdrivet frekvent, men har aldrig påstått att det aldrig är vinklat. Men om SVT rapporterar att polisen utreder uppgifter om elever som... osv, har jag väldigt svårt att se att det skulle ha någonting att göra med att det skulle finnas en vänsterlobby som försöker att rapportera om någonting som är osant! Vad är vänster - höger om ungdomar som fuskar för att kunna festa? Det var inte det som var poängen.

Uppgifter florerar - SVT rapporterar om uppgifterna - vad ska man ta med en nypa salt?

Och, ska man ha i åtanke: i hur många länder får bägge sidor komma till tals i debatten? Nyheter, Agenda osv har alltid bägge sidor med (om dom ställer upp)

Fast nu skrev jag axplock vilket betyder urval, stickprov, selection. Om du googlar så kommer du att upptäcka att det finns mycket mera än så både på SVT och andra medier.

Skärpning annars så blir det svårt att föra en meningsfull diskussion.

Redigerat av Prism, 05 december 2020 - 01:20.

Postad 05 december 2020 - 06:12

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 3

Alla måste använda munnskydd för att det ska minimera risken. Det hjälper som sagt inte om du har det på tbanan om en sjuk person utan munnskydd hostar. Jag tror mer på att risken sänks då de sjuka hostar inne i skydden istället för rätt ut i luften.

Men dessa munskydd som återanvänds eller är av tyg som folk springer runt med är just INGET skydd. Då bygger man en falsk trygghet och folk återgår till normala avstånd, ökar rörelse i samhället osv. Då har det sk munskyddet en kontraproduktiv funktion. Alltså rent livsfarligt för samhället i stort.

Det är alltid långt bättre att stanna hemma om man har möjligheter att jobba hemifrån och att hålla avstånd när man rör sig bland folk. 

Ett axplock av bevis:

on topic.

Skratt, när du presenterar dessa få exempel för att visa på ett syfte. Måste du också visa på hur många artiklar/insändare som dessa media har presenterat totalt. Just för att visa på hur ofta eller inte ofta det sker i %. Jämför sedan gärna med Buddys eller egna favoritkanaler och gör samma jämförelse. Efter det så har du kanske något att komma med. Att kasta fram dessa exempel är ynkligt och tämligen falsifierande, det bygger faktoider. Lögnbaserade uppfattade detaljer.

TIdigare exempel på faktoider

Alltså, lögnbaserade påståenden

:)

Postad 05 december 2020 - 07:35

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Men dessa munskydd som återanvänds eller är av tyg som folk springer runt med är just INGET skydd. Då bygger man en falsk trygghet och folk återgår till normala avstånd, ökar rörelse i samhället osv. Då har det sk munskyddet en kontraproduktiv funktion. Alltså rent livsfarligt för samhället i stort.

Håller med 100%

Bor nere i Skåne, Helsingborg. "Turar ofta". (googla forsea helsingborg)

Krav med munskydd på båten, mellan Helsingborg-Helsingör, även om svenskar inte ens är välkomna.(in i danmark)

Folk tror att "munskydd" är svaret. ICKE.

Avhållsamhet, var med barn/fru. Men kom för fan inte nära mig. 
Jag bråkade senast förra torsdagen med ett danskt par...

Munskydd i kombination med avstånd är grejen.

Redigerat av Falcy, 05 december 2020 - 07:38.

Postad 05 december 2020 - 08:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
En artikel om "smittsamhet" mellan människor som stökar till det i absoluta sanningar gällande effektiva skyddsåtgärder, ytterligare...

https://www.expresse...smittan-vidare/

Postad 05 december 2020 - 10:14

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

anderassofus:

Positivt att du så snabbt visar att jag kanske hade fel. Det kanske går att diskutera detta vettigt.

Några synpunkter och jag menar inte att vara kritisk utan har kanske ett lite annorlunda perspektiv. Delvis kopplat till vad jag jobbar med.

Jag skrev i den förra tråden ganska tidigt att det vi ser just nu är i vissa avseenden forskning i realtid, dessutom ganska publikt.

När viruset kom så var det helt nytt, man visste inte hur det fungerade mera i detalj. Det finns ju fortfarande (vad jag vet) inga mediciner mot viruset, man behandlar symtomen. Men ser man på resultatet av behandlingen så är det betydligt bättre idag är i våras.

Jag hörde en IVA-läkare kommentera detta nyligen och det finns flera skäl. Ett viktigt skäl är att den sjuke kommer idag tidigare till sjukhuset än vad man gjorde i våras. Behandlingen kan börja tidigare. Sedan vet man idag mera om vilka mediciner och metoder som fungera bättre respektive sämre.

Sedan kan olika experter ha olika uppfattningar och den diskussionen ganska ibland publikt. Jag deltar själv ibland i den typen av diskussioner, dock inte inom medicin och utan kameror och journalister :) . En bred allmänhet är mera van att få veta resultatet utan att se diskussionen. Forskning i realtid med publik  :), det blir något annat. Sedan har en del av de experter som uttalat sig behov av mediaträning, med det är delvis en annan sak :) . Men den efterklokhet som hörs nu från vissa håll, det är en ganska exakt vetenskap som inte kräver så mycket av utövaren :) .

Sedan vet jag inte riktig vad du menar med det sista stycket om ingen tidigare visste något om pandemier. Jag antar att du syftar på alla fåtölj-epidemiologer (ny kul titel).

Två saker vet jag med 100% säkerhet, detta år inte vår första pandemi, och det är inte vår sista. Tegnell fick ju en del kritik i början för han verkade ganska lugn. Han har jobbat med den här typen av frågor länge, och då menar jag epidemier. Pandemier är ju i princip detsamma men större (så fattar jag det) och betydligt mera ovanliga. Om Tegnell hade verkat panikslagen så hade det knappast hjälpt situationen?

Gällande att få stopp på detta. Just nu så är nog den mest realistiska metoden ett vaccin. Fram tills dess så får vi nog följa rekommendationerna och "sköta oss". Ibland hör jag personer säga att dom inte tillhör riskgrupp. Jag hörde en IVA-läkare säga att alla som kan bli sjuka eller råka ut för en olycka och kan behöva sjukvård tillhör riskgrupp. Däremot förstår inte alla det ;) .

Edit: förtydligande.

Redigerat av Mr_Tom, 05 december 2020 - 13:16.

Postad 05 december 2020 - 10:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

FHM säger 0.7m, WHO 1m, sjukvården 2 m. Bara att välja själv. Jag försöker hålla 2 meter. Oftast är det risk att andra kommer för nära så oftast har jag munskydd när jag ska in i en butik. 

Postad 05 december 2020 - 11:02

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0

FHM säger 0.7m, WHO 1m, sjukvården 2 m. Bara att välja själv. Jag försöker hålla 2 meter. Oftast är det risk att andra kommer för nära så oftast har jag munskydd när jag ska in i en butik.

Då uppstår ju frågan hur det kommer sig att du valt att utsätta dig för onödig risk dels genom att vistas i butiker och dels genom att använda ett undermåligt munskydd (hoppas iof att det täcker näsan oxå.....). Ett så kallat kirurgiskt munskydd klass 2 skyddar främst andra genom att fånga upp partiklar från dig själv men ger ett dåligt skydd mot luftburna partiklar från andra.

Varför inte göra andra en tjänst och skaffa ett bättre skydd så att risken att du smittar andra minskar?

Redigerat av lobo, 05 december 2020 - 11:02.

Postad 05 december 2020 - 11:04

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Varför springa i butiker? Håll er hemma, borde väl alla förstå att det är bästa skyddet.

Postad 05 december 2020 - 11:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Då uppstår ju frågan hur det kommer sig att du valt att utsätta dig för onödig risk dels genom att vistas i butiker och dels genom att använda ett undermåligt munskydd (hoppas iof att det täcker näsan oxå.....). Ett så kallat kirurgiskt munskydd klass 2 skyddar främst andra genom att fånga upp partiklar från dig själv men ger ett dåligt skydd mot luftburna partiklar från andra.

Varför inte göra andra en tjänst och skaffa ett bättre skydd så att risken att du smittar andra minskar?

Tja, varför inte stanna inne och beställa hemkörning av allt? 

Postad 05 december 2020 - 11:29

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 1

Tja, varför inte stanna inne och beställa hemkörning av allt?

Precis, nu börjar du vara inne på rätt spår!

Postad 05 december 2020 - 14:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 3

Det är alltid långt bättre att stanna hemma om man har möjligheter att jobba hemifrån och att hålla avstånd när man rör sig bland folk. 

Ja det är klart att det är bättre att folk håller sig hemma, speciellt om man är sjuk. Men det är en del folk som är tvungna att ta bussen til skolan eller jobbet.

Nu har jag personligen ingen speciell agenda eller kompetans för att tycka varken det ena eller det andra angående munnskydd, men eftersom vi nu i Oslo är tvugna att använda det så får man ju ett förhållande till det. Det finns flera butiker här där du inte kommer inn om du inte har munnskydd.

Det jag har upplevt är att alla använder munnskydd. Som jag skrev tidigare, dagen efter tilltaget så såg jag inte en enda person som inte bar munnskydd. 99% använder kirurgiska skydd. Jag kan inte se att så många pillar sig i ansiktet faktiskt. Jag har enbart sett 2stk under dessa veckor som placerat det fel (den ena på hakan och den andra hade inte täckt näsan).

Det ser inte alls ut som folk håller mindre avstånd, jag tycker nästan det är tvärtom. Dessutom förstärktes en del andra tilltag sammtidigt, som 10m mellan kö och den som hämtar packet, nya kö-system, nya och fler klistermärken på marken med avstånd och andra uppmananden, samt sprit-vakter vid ingångar.

Det att alla använder det fel, har fel typ och att smittan förvärras verkar som en vedertagen fakta i detta forum av någon konsig anledning, trots att det inte direkt finns några konkreta bevis för att så är fallet, det finns studier och uttalanden som backar upp båda sidor. Studien du visade till har ju faktiskt en lite förbättring för gruppen med munnskydd även om den var försvinnande liten, men den visar inte heller til en försämring. Det som också blir svårt att mäta är en befolkning där ingen har munnskydd, mot att sedan alla har munnskydd. Oavsett om smittan går upp eller ned så är det så många andra faktorer med i spel at jag inte tror det går att få ut någon vettig data av det.

Min egen hypotes är:
Det positiva:
* Om alla måste använda munnskydd så som vi har det nu så lär folk sig att använda det och man vänjer sig, dvs mindre risk för att använda det fel.

* Om alla använder munnskydd så är det större chans att den som hostar sprider detta mindre, och då tänker jag speciellt på små utrymmen som buss som en del faktiskt måste använda för att leva (jobb/skola). Vi har ju noterat flera tillfäller där folk hostar/nyser rätt ut i luften, detta verkar vara ett fenomen som går över landsgränser. Alla ska ju hosta/nysa i armvecket, men det fungerar ju inte, om då denna person hade haft munnskydd så hade detta utan tvekan minskat längden dropparna färdas och det är den största grunden till att jag tycker det är ok att alla nu använder munnskydd, dvs dessa idioter som inte bryr sig som nu är tvingade att ha ett filter framför munnen.

Det negativa:
* Det är för lite upplysning om korrekt munnskydd, även om "stort sett alla" använder kirurgiska skydd så är det en del "fint folk" som använder designerskydd som kan vara mindre ägnade.

* Jag upplever som sagt korrekt användande inne i butiker, men när man kommer ut ur butiken så ser det inte ut som folk avlägsnar skydden på korrekt sätt. Detta tror jag är den viktigaste delen av kjedjan och den som missköts mest. Kanske man borde sätta upp soptunna för munnskydd utanför affärena, samt sprit att använda. Jag tror man måste ge människor allting som behövs på ett silverfat för att det skal fungera. Efter en stund blir det en vana och det blir pinsamt att "göra fel".

Postad 05 december 2020 - 15:38

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 1

Det är ju samma deltagare så det är klart det blir samma kör :)

Postad 05 december 2020 - 16:38

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Skratt, när du presenterar dessa få exempel för att visa på ett syfte. Måste du också visa på hur många artiklar/insändare som dessa media har presenterat totalt. Just för att visa på hur ofta eller inte ofta det sker i %. Jämför sedan gärna med Buddys eller egna favoritkanaler och gör samma jämförelse. Efter det så har du kanske något att komma med. Att kasta fram dessa exempel är ynkligt och tämligen falsifierande, det bygger faktoider. Lögnbaserade uppfattade detaljer.

TIdigare exempel på faktoider

Alltså, lögnbaserade påståenden

:)

Du menar att granskningsnämden som har fällt SVT flera gånger är lögnbaserade påstående, hur tänker du nu?

Vill du ha flera exempel så går det enkelt att googla fram på ett par sekunder.

Det är tydligen väldigt känsligt att ifrågasätta SVT, jobbar du där?

Som jag skrev så gäller det all media så min poäng var att allt man läser ska man vara försiktigt med att tolka som sanning.

Redigerat av Prism, 05 december 2020 - 19:31.

Postad 05 december 2020 - 16:41

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Du menar att granskningsnämden som har fällt SVT flera gånger är lögnbaserade påstående, hur tänker du nu?
Vill du ha flera exempel så går enkelt att googla fram på ett par sekunder.

Det är tydligen väldigt känsligt att ifrågasätta SVT, jobbar du där?

Som jag skrev så gäller det all media så min poäng var att allt man läser ska man vara försiktigt med att tolka som sanning.

Granskningsnämnden kan bara granska de media som är med i tryckfrihetsförordningen. Det är sant. Att lita på politiska kanaler som står utanför är tämligen vanskligt.

Edit, att tolka SVT eller SR som kommunistiska kanaler är att tolka kinesiska med runskrift. Inte så korrekt, alltså.

Redigerat av PML73, 05 december 2020 - 17:06.

Postad 05 december 2020 - 16:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

200 personer tränger ihop sig och protesterar mot tvångsvaccinering mot corona.  :huh:

https://www.gp.se/ny...lats-1.38127366

Postad 05 december 2020 - 16:55

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0

200 personer tränger ihop sig och protesterar mot tvångsvaccinering mot corona. :huh:
https://www.gp.se/ny...lats-1.38127366

Såg inte så farligt ut, bra med frisk luft. Värre att gå och handla, med eller utan munskydd, som jag hört vissa här inne gör.

Postad 05 december 2020 - 19:49

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Granskningsnämnden kan bara granska de media som är med i tryckfrihetsförordningen. Det är sant. Att lita på politiska kanaler som står utanför är tämligen vanskligt.

Edit, att tolka SVT eller SR som kommunistiska kanaler är att tolka kinesiska med runskrift. Inte så korrekt, alltså.

Vem har skrivit att SVT och SR är kommunistiska kanaler, måste ha missat det helt?

Redigerat av Prism, 05 december 2020 - 19:50.

Postad 05 december 2020 - 21:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Vem har skrivit att SVT och SR är kommunistiska kanaler, måste ha missat det helt?

Sorry, vänstervridna...   B)

Postad 06 december 2020 - 08:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ni som haft eller har corona, hur blev ni smittade tror ni? Blev ni smittade på jobbet, bussen, dagis/skola eller vad misstänker ni?

Redigerat av Buddypresley, 06 december 2020 - 08:07.

Postad 06 december 2020 - 10:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Ni som haft eller har corona, hur blev ni smittade tror ni? Blev ni smittade på jobbet, bussen, dagis/skola eller vad misstänker ni?

Syrran har haft.
Hon trodde det kom från antingen förskolan eller affären, kanske någon på jobbet. Eller kanske från sin man, han har iofs inte haft det men träffar dagligen väldigt mycket folk.

Hon stör dig dock inte på att INTE veta var hon fick det, men tycker samtidigt att det är läskigt att det är så stor osäkerhet runt helheten med vem som får och inte får. Hennes man klarade sig helt.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 december 2020 - 10:19.

Postad 06 december 2020 - 10:19

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Agnes Wold hävdar i P1 att ungefär 20 av 100 smittar vidare. Det verkar inte hänga ihop med hur stor aktiv eller ej viruspopulationen är i näsa/svalg. Utan det verkar handla om andra orsaker. Så detta testande är ett oerhört trubbigt system för att förstå smittspridning och Covid19’s möjligheter för spridning.

Redigerat av PML73, 06 december 2020 - 10:20.

Postad 06 december 2020 - 10:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1
Agnes Wold kan säga precis vad som helst verkar det som. När en smittskyddsläkare tyckte det var riktigt illa att folk trängde ihop sig under black friday så sa hon att det inte var nåt att förfasa sig över

Postad 06 december 2020 - 10:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Tidigt i Mars byggde jag Coronatesttälten på Huddinge Sjukhus. Två dagar senare gick avloppen från Covid19avdelningen sönder just utanför läkarnas/systrarnas omklädningsrum. För att inte personalen skulle smittas så var det bara att kasta fram stegen och lösa problemet direkt. Skyddsutrustning var det inte tal om. Jag tog en kula för sjukhusets bästa. Blev grymt sjuk två veckor senare. Fy, den värsta snuvan fluensan någonsin. Värken i hela kroppen och knoppen var det värsta någonsin. Långt värre än sammanlgda Vättenrundor alternativt bakfyllor.

Postad 06 december 2020 - 10:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Tidigt i Mars byggde jag Coronatesttälten på Huddinge Sjukhus. Två dagar senare gick avloppen från Covid19avdelningen sönder just utanför läkarnas/systrarnas omklädningsrum. För att inte personalen skulle smittas så var det bara att kasta fram stegen och lösa problemet direkt. Skyddsutrustning var det inte tal om. Jag tog en kula för sjukhusets bästa. Blev grymt sjuk två veckor senare. Fy, den värsta snuvan fluensan någonsin. Värken i hela kroppen och knoppen var det värsta någonsin. Långt värre än sammanlgda Vättenrundor alternativt bakfyllor.

Herre j*vlar! Var det covid19 du fick?

Postad 06 december 2020 - 11:13

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Det var Covid19.

Postad 06 december 2020 - 12:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Jag är beredd att hålla med Agnes Wold gällande smittospridning. Dels med tanke på min syrra, ensam i familjen (och släkten) att få skiten.

Sedan en bekant som låg 2 veckor i respirator och totalt 1 månad på intensiven. Varken partner eller barn (över 18) drabbades.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 december 2020 - 12:29.

Postad 06 december 2020 - 12:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Jag känner ingen som har fått det, alltså ingen som jag kan fråga hur dom levt eller så. Ingen i närmsta familj eller vännkrets och ingen hos waifus dito. Jag får bara anta att jag ska fortsätta med det jag gjort sedan Mars då det verkar fungera.

Postad 06 december 2020 - 12:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag känner ingen som har fått det, alltså ingen som jag kan fråga hur dom levt eller så. Ingen i närmsta familj eller vännkrets och ingen hos waifus dito. Jag får bara anta att jag ska fortsätta med det jag gjort sedan Mars då det verkar fungera.

Ja du bor ju i Norge

Varför var det inte tal om skyddsutrustning? 

Postad 06 december 2020 - 13:11

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Buddy,

Den dag du sätts i arbete där det ibland blir kritiska ögonblick som måste åtgärdas kommer du förstå varför det inte fanns eller var tal på skyddsutrustning när alternativet hade varit en nästan 100% smittrisk för avdelningens personal.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.