Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sanyo Z2 vs Panasonic TH-AE500

203 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2003 - 16:58

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
"Att Z2;an har mer "fel" är ju ganska självklart"

Med tanke på att ALLA Z2 som sålts ännu så länge här har fel i sig, och måste in på service så är det som du säger ganska självklart :D

Förlåt, var bara "tvungen" :huh:

Någon som vet om det "fortfarande" är så att Sanyo aldrig släpper siffror på antal brinntimmar som lampan beräknas hålla.
Ja, det är viktigt för mig som ska spela och använda min projektor till TV mm. Vill ha en projektor som ger MÅNGA timmar per krona. :)

Postad 01 December 2003 - 17:02

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
En annan intressant projektor om man väntar ett litet tag kan ju vara uppföljaren till LG RL-JA20 MKII som har samma paneler som Z2 och 500:an. Den har dessutom inkapslad optik om jag förstått saken rätt, vilket skulle eliminera damm problematiken.

Postad 01 December 2003 - 17:05

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Hej,
Kan nån förklara för mig som är grön vad det gäller projar vad lensshift är för något. Vad är det som Z2 klarar som inte  500 kan ? :D

Jag skall själv välja en proj antingen 500 eller Z2 och den måste sitta ganska högt upp. (har högt till tak)

Lenshift förskjuter bilden vertikalt och horizontellt på optiskt väg så att inga pixlar förvrängs. Då behöver inte projjen sitta exact centrerad mot skärmen.

Z2:an har en otroligt bra lenshift. Och min Z2:a sitter på en byrå till höger om min soffa, (iväntan på takstativet), och linsen sitter utanför duken, men med lenshiften har jag förskjutit bilden så att den är perfekt centrerad på min 230 x 129 duk från 4 m avstånd. Vidare så förblir projjen helt vågrätt vid montering i tak, man behöver inte vinkla ned den för att bilden skall hamna på duken.

Såvitt jag vet skall ingen projektor vara placerad exakt centrerad mot duken (förutom just Z2 då :) Se nedan ). Alla projektorer projicerar bilden nästan enbart uppåt och lite neråt.
Så antingen monterar man sin vanliga projje upp och ner mot väggen eller alternativt i taket med ett rör ner. Då måste projektorn sitta i princip i dukens överkant. Kolla gärna manualen på:

http://kave.kicks-ass.net/AE500.pdf
Det andra alternativet är att placera projjen mindre optimalt och då finns det två varianter:

Med den lösning som användes förr, på t ex Sony HS10, så användes en digital keystoning av bilden så att den kunde monteras högre eller lägre än optimalt och sedan lutas mot duken. Detta tycker jag personligen ser extremt illa ut.

Det nya som kommit på Z2 är att man optiskt kan flytta bilden åt olika håll, vilket naturligtvis inte ger några störningar av digital art. Däremot så lär ju inte bilden ha optimal ljusstyrka över hela projektorduken. Monterar du sen projektorn dikt an mot taket lär du nog få andra problem med ströljus som reflekteras ifrån taket. Om du nu inte har mattsvart tak förstås :huh: Vidare är dukarna oftast tillverkade för att får projiceringen ganska rakt emot dem, så ju snedare du projicerar bilden desto sämre bild får du av den anledningen också.
En underlighet med Z2 som jag förstår det är att den faktiskt har den optiskt bästa placeringen i mitten av duken, enligt projectorcentral testet nedan :D

För att sammanfatta, kan du inte placera projektorn så att den sitter monterad optimalt så kommer du inte få någon optimal bild heller. Sanyos linsförskjutning är säkert jättebra, men inte lika bra som att placera den ordentligt från början.
Läs gärna testet på projectorcentral:

http://www.projector...anyo_plv_z2.htm

Postad 01 December 2003 - 17:12

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0

"Att Z2;an har mer "fel" är ju ganska självklart"

Med tanke på att ALLA Z2 som sålts ännu så länge här har fel i sig, och måste in på service så är det som du säger ganska självklart :wub:

Förlåt, var bara "tvungen" :D

Någon som vet om det "fortfarande" är så att Sanyo aldrig släpper siffror på antal brinntimmar som lampan beräknas hålla.
Ja, det är viktigt för mig som ska spela och använda min projektor till TV mm. Vill ha en projektor som ger MÅNGA timmar per krona. :)

Nejdu! Det FINNS de som är helnöjda med bilden som Z2;an presterar. Inga fel vad de kan se osv. Dealon är en av dem jag kommer på på rak hand. Han verkar helnöjd med sin Z2;a. :D

En del användare av Z2;an är tydligen helt utan problem vad gäller focusproblem osv.

Att citat: "ALLA Z2 som sålts nu måste in på service" slut citat håller jag inte med om. Måste den in på service om man inte har några fel på den??
Jag ska inte köpa Z2;an NU, men felfri är då INTE 500;an heller. Det kan du nog hålla med om tror jag. Finns det en felfri LCD-proje? :huh:

MVH Peter

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 01 December 2003 - 17:13.

Postad 01 December 2003 - 17:21

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Peter

Ok, att ALLA inte måste in på service, men jag vet i alla fall att det inte finns någon Z2:a ute på marknaden som jag inte varit tvungen att lämna in.

Hade tänkt att använda min projektor till en del spel, och då vill jag ju i alla fall ha någon form av linjedubblare (enligt bigscreen.se fungerar det i nuläget inte alls).

Dessutom hade jag tänkt använda en DVD med DVI-kontakt, och eftersom Z2 inte tar 50hz där så måste den in även för detta.

Alltså, alla kanske inte måste skicka in sina projektorer, men med tanke på dessa fel så måste nog många det :huh:

Till Sanyos stora fördel finns bla 3års garanti, inte illa! :)

OBS: Vet inte hur det är med AE500 och DVI, håller tummarna för 50Hz stöd :D

Postad 01 December 2003 - 17:39

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Exakt zippiz! Vi är på samma våglängd! :)

Beror på vad man vill få ut ur projektorn. Alla har olika prioriteringar, som sagt. Panasonic PT-AE500 är INTE ur leken för min del. Den verkar ha mycket bra saker under huven, men just nu verkar det som att Z2;an kommer (i framtiden) att passa mina behov bättre än 500;an.

Dissar inte någon projektor. :huh:

MVH Peter

Postad 04 December 2003 - 13:31

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Tibby...

Funderade på detta med att kontrast/svärta som du satte Z2 som vinnare.

Hur hade ni ställt in IRISEN (heter så va?) på Z2? Om ni hade på max ljusflöde, tycker du då att de var lika ljusa?

Har förstått att många som använder AE500 tycker den är riktigt ljus.

Kanske körde ni bägge projektorerna i low och hade ungefär samma ljus? Halva bilden var på duken tom?

Svärta är ju rätt viktigt... :D

Postad 04 December 2003 - 16:26

Unregisteredaae0ed5a
  • Unregisteredaae0ed5a
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Måste påpeka att jag inte haft några problem att köra Z2:an i 1280*720 pixelperfekt 50 hz via DVI. Funkar klockrent på min HTPC iaf.

//D

Postad 04 December 2003 - 16:32

Unregistered787ef59d
  • Unregistered787ef59d
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Vill bara påpeka att jag tyckte att Z2an var kanonbra bortsett från att linsen inte passa i längre rum p.g.a. extrem short throw. Såg inget vb eller nåt skit på den jag hade en kort tid.

Postad 04 December 2003 - 17:14

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Jag måste påpeka att det som belyses som en fördel för z2an, dess korta "throw", snarare är en nackdel. På pappret ser det naturligtvis bra ut, med möjlighet till en stor bildyta, men i ett vardagsrum kanske man inte har de möbleringsmöjligheter till att friigöra en sådan stor väggyta. Detta vid placering av projektorn vid bakrevägg,dvs "vägg till vägg" projicering.

Om man nu placerar projektorn i taket har man såklart inte dessa problem alls.

Postad 04 December 2003 - 19:03

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hallå,

Jag fattar inte problemen som folk har med att ha ae-500 projen hängandes i midjehöjd för att få bild på duken i.e Z2 lensshift. Enligt länken ovan skall ju projen sitta så pass att översta kanten på duken sitter horisontellt lika med projen. Är jag ute och cyklar eller har ni översta kanten i brösthöjd ?

pleaze clearify

Flippermatt

Postad 04 December 2003 - 19:14

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Översta kanten på bilden kommer att hamna strax ovanför linsen på projektorn. Tyvärr kan man inte räkna fram hur mycket :huh: Eller???

Säg att man har 2.50 i taket, vill att bilden börjar 90cm ovanför golvet, och en ha en 100" bild (125cm hög)

Då kommer alltså projektor hänga (90+125)=215cm från golvet. Minus det okända avståndet, säg 190cm ovanför golvet.

Så där har jag iaf "räknat" på det, vet inte om det är helt rätt?

Hur som helst, det är ok med mig att ha en projektor som hänger ner 50cm från taket. Det är dock inte så estetiskt och om jag fick välja så hade självklart en projektor med lens shift varit mycket trevligare.

Tyvärr får man idag inte allt :D
Lutar fortfarande mot en AE500

Hoppas jag inte gjorde det ännu mera "rörigt"? :D

Redigerat av zippiz, 04 December 2003 - 19:16.

Postad 04 December 2003 - 19:23

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Tja Zippiz.
Ah ok, då är jag lite mera med här. Själv har jag 218cm i takhöjd. Duken kommer ca 5 cm nedanför så för mig skall det inte bli några problem. Om jag förstår dig rätt får folk problem som har 50" dukar sen har takhöjd som kyrksalar !!

mvh
Flippermatt :D

Postad 04 December 2003 - 19:27

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
"Om jag förstår dig rätt får folk problem som har 50" dukar sen har takhöjd som kyrksalar !!"

Ja, det där borde helt klart vara ett problem. Faktiskt så borde ju problemet vara större ju mindre bild man har. Därför har jag tänkt om o gått från 80" tupplur, till 100" MDF =]

Är inte själv 100% på det som jag skriver, men tycker det borde vara så här :D

Postad 04 December 2003 - 20:20

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
jag har 3 meter i tak, vilket skulle leda till att jag skulle var atvungen att ha projjen hängandes långt ner på ett rör ... det skulle se lite lustigt ut alltså .... därav måste jag ha lensshift

Postad 04 December 2003 - 20:36

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Precis som ekke har vi högt i tak. Vi har 3.35 till taket. Rummet är sex meter långt och bara 3.17 brett (mellan proj-vägg till duk-vägg). I och med att det är så pass smalt måste vi ha duken väldigt långt ner. Vi kommer ha duken 60cm från golvet och sedan en meter hög, det vill säga dukens överkant kommer vara 160 från golvet. Ni fattar själv att vi inte kan hänga dne i taket va ? llltså får det bli på väggen och sen en bit upp och använda lens shift.

Postad 04 December 2003 - 22:54

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Zippiz, det okända avståndet borde inte bli mer än 5-10 cm om du tittar på nedanstående tabell från Panasonic.

Postad bild
Postad bild

Kolumn 1 = bildstorlek
Kolumn 2 = Mått A med normallins
Kolumn 5 = Mått B (avstånd linsens mitt till dukens överkant)

I ett fall med 100" och således ung. 3,5 m till duken ska linsens mitt alltså sitta 7 cm nedanför dukens överkant.

Men kan hålla med om att det skulle se skumt ut om man har riktigt högt i tak.

Postad 04 December 2003 - 23:01

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Hellgun

Tusen tack!!!
Har verkligen undrat över varför de skrivit med ett H (motsvarar B här)på beskrivningen (se produktblad för AE500 i denna tråden) utan att skriva hur stort det avståndet är.

Nu vet jag, o jag kommer kunna ha projektorn två meter upp i taket, underbart! :D

Postad 05 December 2003 - 12:34

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Hum, så jag som hade tänkt mig ha min projektor på en hylla bakom fåtöljerna kan glömma det?

Antingen blir projektor placerad så lågt att fåtöljerna döljer bilden, eller så får man lägga den upp och ner högt uppe på hyllan?

Vill inte ha projektorn på ett bord mellan fåtöljerna heller, risk att man spiller cola över den vid de spännande momenten. :D

Om jag fattat det rätt så får jag helt enkelt skaffa en projektor med lensshift?

//F

Postad 05 December 2003 - 13:03

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Jag gillar Panasics sätt att "kasta" bilden.. dvs att den skickar bilden lite uppåt när den är takmonterad.

Flera projektorer kastar bilden nedåt vilket gör att man måste ha duken lågt placerat (om man har normal takhöjd). Då får inte högtalarna plats under duken ...

exempel:
takhöjd 250 cm.

takfäste 20 cm
projektor till lins 7 cm
Projektorn kastar ned bilden 20 cm från mitten på linsen på 4 meter.
dukhöjd 130 cm
Summa=177 cm

Detta lämnar 72 cm som är kvar till att ha högtalarna under bilden...
Finns inte många bra högtalare som är så låga!

/Sören

Postad 05 December 2003 - 14:09

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Hum, så jag som hade tänkt mig ha min projektor på en hylla bakom fåtöljerna kan glömma det?

Antingen blir projektor placerad så lågt att fåtöljerna döljer bilden, eller så får man lägga den upp och ner högt uppe på hyllan?

Vill inte ha projektorn på ett bord mellan fåtöljerna heller, risk att man spiller cola över den vid de spännande momenten. :D

Om jag fattat det rätt så får jag helt enkelt skaffa en projektor med lensshift?

//F

Du skall såklart ha projektorn högt upp, skruva fast den undertill i hyllan. Till min HS10 hade jag ett biltema TV fäste som jag vände uppochner och sedan skruvade fast projektorn i. Det finns ingen fördel som jag ser det att ha projektorn lågt ner, om man nu inte är osynlig själv förstås.
Om du prompt måste ha projektorn i mitten av duken i höjdled så måste du nog köpa en Z2 ja eftersom det är dess optimala position.

Postad 05 December 2003 - 14:22

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Du skall såklart ha projektorn högt upp, skruva fast den undertill i hyllan.

Jo, högt upp var det jag hade tänkt mig. Att skruva fast den (eller fästet, egentligen) undertill ett hyllplan hade funkat bra...

Lite nojig med att borra i hyreslägenhetens tak, därav hyllan... :D

//F

Postad 05 December 2003 - 15:06

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Jag gillar Panasics sätt att "kasta" bilden.. dvs att den skickar bilden lite uppåt när den är takmonterad.

Flera projektorer kastar bilden nedåt vilket gör att man måste ha duken lågt placerat (om man har normal takhöjd). Då får inte högtalarna plats under duken ...

exempel:
takhöjd 250 cm.

takfäste 20 cm
projektor till lins 7 cm
Projektorn kastar ned bilden 20 cm från mitten på linsen på 4 meter.
dukhöjd 130 cm
Summa=177 cm

Detta lämnar 72 cm som är kvar till att ha högtalarna under bilden...
Finns inte många bra högtalare som är så låga!

/Sören

Är det inte mer lämpligt att ha duken mellan hägtalarna, så att man får mer korrekt stereo perspektiv?

och undviker ont i nacken för att man slipper titta uppåt på duken ?

Postad 05 December 2003 - 15:12

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Har man bara 355 cm mellan väggarna så kommer ju högtalarna in en bit ...
Man köper ju inte high end prylar och ställer dem lite poå måfo .. de måste stå rätt placerade i rummet :D

Har för övrigt en recliner soffa, så man får "titta ner" även på en högt placerad duk!

/Sören

Postad 05 December 2003 - 15:18

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
hm, nu förstpd jag dig inte riktigt. När du säger "på måfå" så tolkar jag det som inte riktigt bra placering av högtalarna, dvs dem för stå kanske precis i kanten underduken.

korrekt placering borde väl rimligtvis vara lite vid sidan om duken? eller?

Postad 05 December 2003 - 16:45

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag gissar på att han inte vill ha högtalarna kloss intill väggen utan låta dem ha lite luftrum. Därför kan han inte ha högtalarna sidan om duken utan måste ha dem under den. Eller...?

Postad 05 December 2003 - 17:01

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Ja så kan det förståss vara ...

och har man dessutom möbler så som jag har, 2 hyllor som står på varsin sida om högtalarna (min vägg är 4.5) så blir det itne heller så mycket plats över ...

så funderar ju på om man skall ha mindre bild så den får plats mellan högtalarna eller en större, men man måste då ha duken ovanför högtalarna.

problemet är bara att z2an inte kan få sån liten bild ,om jag monterar den på motstående vägg från dukensvägg.

hm , problematiskt ....

Postad 09 December 2003 - 14:16

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Sorry om jag råkade få din tråd låst zippiz :) Det var inte min mening!!!

Postad 09 December 2003 - 14:18

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Då en moderator har låst zippiz tråd klistrar jag in hans inlägg här:

Zippis skriver:
Ja, jag vet att det redan finns en AE500 vs Z2 tråd på detta forum, och kanske är det onödigt att skapa ett nytt.

Dock tror jag det finns behov av en tråd som behandlar artikeln på projectorcentral.com

Tycker ni ska läsa den, den innehåller för och nackdelar med bägge maskinerna.

Jag har redan bokat en AE500, och texten "Deinterlacing on the L500 is excellent. We could detect no difference in image quality between interlaced component 480i input and progressive 480p input. In fact, though the difference was subtle, it seemed that component 480i had a slight edge in image smoothness, lending it a marginal edge in filmlike quality. This was only evident in a direct A/B comparison test however. In a blind test no one could guess which input was on the screen. So the difference was not dramatic.

On the other hand, we did find occasional artifacts on the Z2's interlaced input that did not exist on the Z2's progressive input. Progressive 480p looked a bit sharper and more stable, and is the preferred input for analog video on this machine."

Får mig att känna att mitt val är rätt, ska använda min projektor till en del spel, och allt material kommer därför inte vara progressivt.

Kan tycka det är konstigt att de inte tar upp lamptiden, för om jag har förstått det rätt så säger Z2 till efter 1000h på high. Medans AE500 går 2000h.

Hur som helst, hoppas inte moderator låser denna tråden, tror det blir många som läser detta om detta hamnar i den gamla tråden.

Det verkar inte som det finns någon självklar vinnare eller förlorare, läs allt HÄR

Postad 09 December 2003 - 14:58

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Angående projektor och dukplacering som diskutterats här är det väldigt lätt och snabbt att konstatera att vi alla här väldigt olika möjligheter och krav på hur allt ska placeras.

En rolig jämförelse, om jag skulle ha samma placerings krav som soren så måste jag ha duken ca 170cm upp från golvet. Det lämnar kvar ca 60 cm till taket.. ajaj det blir nog inget vidare!! :)
Jag skulle max kunna köra 106 * 60cm 16:9 duk, inklusive maskning.. och vilken nackspärr jag skulle få.. :)

Mattias.

Postad 09 December 2003 - 22:12

Unregisteredbd645ace
  • Unregisteredbd645ace
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hmm..
Hur är det med utblåset på 500an och Z2an?
När det är bakåt så kan det bli klurigt med speciellt vägg-hylla.

Postad 09 December 2003 - 22:23

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Z2: Sidan
Ae500: Bakåt

Postad 10 December 2003 - 14:01

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Jag måste säga att ni sågar Z2:ans linjedubbling lite väl mycket, måste säga att skillnaden mellan min 500:a och Z2:an inte var så himla stor som många vill ha det till, bl.a. ProjectorCentral... Vad jag klagade över var den otroligt dåliga S-Video behandlingen, som jag tror och hoppas att dom kan fixa till med den ny mjukvaran! När vi matade Z2:an med komponet ikke sammanflätad så var bilden mycket bra, dock var 500:an något bättre, men inte mycket!!!

Postad 10 December 2003 - 14:43

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Jag måste säga att ni sågar Z2:ans linjedubbling lite väl mycket, måste säga att skillnaden mellan min 500:a och Z2:an inte var så himla stor som många vill ha det till, bl.a. ProjectorCentral... Vad jag klagade över var den otroligt dåliga S-Video behandlingen, som jag tror och hoppas att dom kan fixa till med den ny mjukvaran! När vi matade Z2:an med komponet ikke sammanflätad så var bilden mycket bra, dock var 500:an något bättre, men inte mycket!!!

Var det från samma dvd-film och spelare som ni körde komponent och s-video? och skillande var stor?

Postad 10 December 2003 - 14:57

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Var det från samma dvd-film och spelare som ni körde komponent och s-video? och skillande var stor?

Ja, det var Sagan om ringen i båda fallen, och skillnaden var verkligen sjukt stor!!!

Postad 10 December 2003 - 15:18

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Hmm, låter ju helskumt! Kan det vara så att eran dvd-spelare hade en jäkligt kass s-videoutgång? lite långsökt kanske...

Kommer inte riktigt ihåg, men du är den enda som har testat s-video på Z2:an va? alla andra kör ju komponet eller dvi/vga. Vad jag vet så är det ingen som har testat med RGB in på dvi-kontakten än! eller har jag missat nått?

För mig som kommer köra med RGB från både dvd och digitalbox ett tag innan jag får tummen ur och fixar en riktig HTPC, vilket kan ta år, så är det väldigt viktigt att veta hur det funkar.

Postad 10 December 2003 - 15:20

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Tibby, vill du åt en bra SVHS?

Det har tidigare verkat som du varit sugen på att köpa en AE500 igen, och hade den haft lens shift låter det som det inte varit något snack om saken för din del?

Bara lite nyfiken på vad som får dig att vilja ha AE500 framför Z2 om det nu inte är deinterlacern? :D

Postad 10 December 2003 - 15:42

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Tibby, vill du åt en bra SVHS?

Det har tidigare verkat som du varit sugen på att köpa en AE500 igen, och hade den haft lens shift låter det som det inte varit något snack om saken för din del?

Bara lite nyfiken på vad som får dig att vilja ha AE500 framför Z2 om det nu inte är deinterlacern? :D

Så sant, dock har provade jag aldrig Komponent från XBOX på Z2:an, det hade kanske fixat mitt problem med den saken, men sen återstår ju bara att få bra bild från min Comhem box.

Ja, hade 500:an haft lensshift så hade jag ALDRIG sålt den...

Men som jag tidigare nämt så funderar jag på att lösa det hela genom att köpa en större duk och en ny 500:a!!!

Postad 10 December 2003 - 15:46

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Har du plats för en större duk, ja i så fall är det väl klart att du ska göra det :D

Du är välkommen tillbaka från "den mörka sidan" :blink:

Riktigt jobbigt det här med projektor, så mycket som man funderat fram o tbx. Sen har man äntligen bestämt sig för en AE500, o vad händer då, jo den blir försenad. (om det nu stämmer som sagt) :blink:

Postad 10 December 2003 - 16:02

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Är du säker på att den inte var rätt stor ändå, jag menar på bigscreen skriver de ju tom att den saknar linjedubblaren helt och hållet. Det är inget bra "betyg" i mina ögon. :blink:

Jag föreställer mig att AE500 är lika bra på att hantera dåliga signaler osv som X1:an är. Kanske lite väl högt stälda krav, eller? :D

Postad 10 December 2003 - 16:13

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Nu står det iofs att den saknar de-interlacer, men det är riktigt fel vilket som. Klart den har det, men den verkar inte göra så bra jobb, framförallt inte med s-video.

Efterlyser återigen ett test med interlaced RGB in på dvi:n!!!!!

Kan ingen testa det, snäääääälla...

Postad 10 December 2003 - 16:32

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Jo, det är ju klart att den har en, men bara det att de skriver att den saknas tycker jag tyder på att den gör ett riktigt uselt jobb???

Vet att en del här hävdar att det inte är så illa, men jag väljer ändå att (tills jag blir motbevisad) lita på bigscreen, som ändå har en hel del erfarenhet.

Nu när jag tänker på det så har AE500 fler ingångar som jag kommer att använda, nämligen VGA, SCART samt en "fungerande" SVHS.

Z2, känns inte som ett val längre. Dock är det ordentligt surt att man inte kan få hem den någon gång :´(

Postad 10 December 2003 - 16:50

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Aaaargh, blir galen på det här snart!!!

Verkar som det inte blir någon projje för mig på ett bra tag. Tänker inte vänta till feb/mars och köpa (när kanske alla tre faktiskt finns) för då är ändå snart våren här och man vill vara ute mera.

Det blir till att vänta till nästa höst... igen...

Postad 10 December 2003 - 17:16

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Aaaargh, blir galen på det här snart!!!

Verkar som det inte blir någon projje för mig på ett bra tag. Tänker inte vänta till feb/mars och köpa (när kanske alla tre faktiskt finns) för då är ändå snart våren här och man vill vara ute mera.

Det blir till att vänta till nästa höst... igen...

Förstår PRECIS vad du menar, jag hade funderingar redan förra hösten på att köpa projektor.

Nu har man äntligen bestämt sig för en AE500, och så strular det som bara den. Nu vet vi ju inte hur illa det är ännu, känns onödigt att "måla fan på väggen" eller hur man nu säger.

Jag vill ha min projektor nu, till våren kan det kvitta precis som du skriver.

:D :blink: :blink:

Postad 10 December 2003 - 17:19

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
ha, ha ;) ;) :P

Den som väntar på något gott...

Men nästa höst låter väl lite väl länge... Tänk om du hamnar i samma sits då med z3, ae600 och tw300 eller liknande??? :D :blink: :blink:

Postad 10 December 2003 - 17:21

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Om anledningen till förseningen är att de åtgärdar VB:n så väntar jag gärna till februari...

Postad 10 December 2003 - 17:32

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

ha, ha  ;)  :P  :lol:

Den som väntar på något gott...

Men nästa höst låter väl lite väl länge... Tänk om du hamnar i samma sits då med z3, ae600 och tw300 eller liknande???  :blink:  :blink:  ;)

Jag vet, det är ju alltid risken med att vänta.

Men det känns som om hemmabioprojektorerna har tagit ett stort steg denna höst. Känns lite grann som en helt ny typ av projektorer växer fram och att dessa har alla möjliga barnsjukdomar. Skulle tro (och hoppas) att nästa generation av de "nya" projektorerna bara är förfiningar på de nyheter som kom i höst (upplösning, ingångar, ljudnivå osv till det priset). Så med andra ord tror jag inte det kommer vara så stora problem med Z3, 600an och tx300 :D

Postad 10 December 2003 - 17:34

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Om anledningen till förseningen är att de åtgärdar VB:n så väntar jag gärna till februari...

Lider den verkligen av VB?

Postad 10 December 2003 - 17:37

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Jag var livrädd för några veckor sedan ang. VB på AE500, men nu har man ju läst betydligt mer och tror faktiskt inte det är ett problem. Eller iaf betydligt mindre än vad man trodde i början.

Postad 10 December 2003 - 20:26

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Jag var livrädd för några veckor sedan ang. VB på AE500, men nu har man ju läst betydligt mer och tror faktiskt inte det är ett problem. Eller iaf betydligt mindre än vad man trodde i början.

Jag är skeptisk... :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.