Postad 28 May 2004 - 01:04
Postad 28 May 2004 - 06:05
Man kan undra varför nike inte sänker priset på sina skor till 500:- Kanske just för att konsument är villig att betala 1000:- för en sko de tycker är bra.
Om produkten inte är värd sitt pris = man säljer ganska dåligt, så måste det leda till en prissänkning. Om man har en bra produkt så kan man t o m höja priset och fortfarande sälja.
Ja är inte så blåögd att jag inte fattar att många produkter och i snynnerhet hifi-produkter är stort ljurendrejeri när det gäller prissättningen (kablar t ex). Men det finns kunder som är villiga att betala och produkter som låter bra. Men att sänka priset drastiskt visar att man varit fel ute från början.
Det hela luktar skunk precis som om XTZ. De flesta som lovordade den och hävdade att det inte var proson hade själva med ett finger i spelet med försäljningen.
Tror att den kan vara samma här.
Men visst kan jag ha fel. Har som sagt varken hört eller sett CAV.
Postad 28 May 2004 - 07:16
Hade inte vi börjat att ta in CAV och haft mycket lägre priser,
så hade priserna legat kvar där de låg innan.
Det hade ingenting med kvalitén på CAV att göra, utan det
var i rent konkurerande syfte.
MVH
Postad 28 May 2004 - 08:55
Postad 28 May 2004 - 09:03
Exakt hur länge CAV har funnit i Sverige kan jag ej svara på,
men faktum kvarstår, när vi bestämmde oss för att ta hem dessa
och ha lägre priser, så skönk även priserna på annat håll.
Vad jag vet med CAV så är det 3 olika som säljer dessa i Sverige.
MVH
Postad 28 May 2004 - 09:14
Hur de låter återstår att "se".
Om man verkligen får så bra ljud som vissa påstår så är det bara till att grattulera och tacka för att priserna sänkts. Förmodligen kommer då även andra som även säljer andra bra hifi märken att uppta försäljningen.
Postad 28 May 2004 - 09:32
Hela inlägget ändrat/borttaget efter att "Soundtrack" har förklarat
hur alla priserna ligger till.
Bra jobbat, Soundtrack!
MVH
Redigerat av Ljudfokus, 28 May 2004 - 10:46.
Postad 28 May 2004 - 09:55
Personligen tror jag att utvecklingen i Kina innebär att Europa och Sverige kommer att överösas av "billiga" men säkert för priset "bra" kinamärken som CAV, XTZ Vincent osv. Sedan tar vissa nu i början mer för dessa "okända" märken än andra, beroende på vilka marginaler man försöker med...
Prisnivån kommer dock säkert att stabiliseras när fler lyssnat på grejerna. Det är ju trots allt vi konsumenter som avgör hur mkt vi är villiga att betala i slutändan...
EDIT: Tänk också på att de flesta idag "kända" märken redan har sin tillverkning i Kina. Vet att mina KEF KHT-2005 är tillverkade där...så Kineserna kan bygga.
PS. CAV-grejerna ser mycket snygga ut, men jag har aldrig lyssnat på dem så hur de låter kan jag ej uttala mig om. ds.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 10:22.
Postad 28 May 2004 - 10:11
Postad 28 May 2004 - 10:25
Ni har en butik i Falkenberg va? Kommer man kunna besöka er och lyssna/kika/känna på alla dessa Cav-högtalare när de kommer i slutet på juni?
Postad 28 May 2004 - 10:27
Jaha, de har inte kommit ännu?.....har ni på fynda lyssnat och tittat på dem?
Postad 28 May 2004 - 10:31
Jadå, vi kommer ha dem i vår butik för provlyssning.
Dessvärre har vi ännu inte de ljudrum klara, som är planerade,
för att kunna ge en riktigt bra demo.
MVH
Postad 28 May 2004 - 10:33
Vi har tittat och lyssnat på fabriken i Kina.
Ska svara på dina frågor om elementen så fort vi får hem dem.
MVH
Postad 28 May 2004 - 10:36
Vi har ännu inte fått hem dem och inte börjat att sälja dem.
Men vi önskar också tester på dem, och finns det inga tester ännu
så finns ju alternativt att skicka in dem för test.
MVH
Postad 28 May 2004 - 10:40
När jag sa ca 6'080SEK talade jag om MD-1, (2 basdelar och 2 middelar)
MD-1-EX (4 basdelar, 2 middelar) sa jag kostade ca 9'000SEK, vilket stämmer med dina uppgifter. 1006EUR är ca 9'152SEK.
Är jag tillräckligt tydlig?
Postad 28 May 2004 - 10:44
Redigerat av Soundtrack, 28 May 2004 - 10:46.
Postad 28 May 2004 - 10:48
Ja, nu är allt glasklart.
Blev lite rörigt när andra gjorde jämförelser mellan olika produkter.
Tack!
MVH
Postad 28 May 2004 - 10:52
Soundtrack - Vilka hifi-tillverkare då??? skojar bara "Cattylink"Bara för att svenskarna inte känner till märket CAV så betyder väl inte det att det inte är en tillverkare som hållit på länge och vet vad de gör. Under de senaste månaderna har vi upptäckt massor med hifi-tillverkare som är kända i kina, men som de flesta i sverige aldrig hört talas om.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 10:56.
Postad 28 May 2004 - 11:10
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 11:13.
Postad 28 May 2004 - 11:10
Prov me wrong.
Postad 28 May 2004 - 11:18
Kan vi inte föra en vettig diskussion istället för att du ska rikta så mycket
kritik du kan komma på mot oss?
MVH
Postad 28 May 2004 - 11:23
Tycker bara att återförsäljare som garanterar att grejerna är bra & otroligt prisvärda åtminstone borde veta grundläggande fakta som vilka element som sitter i högtalarna?...eller...är det inte relevant
Vill ännu en gång påpeka att jag aldrig uttalat mig negativt om hur CAV:s produkter låter...eftersom jag aldrig haft tillfälle och lyssna på dem.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 11:29.
Postad 28 May 2004 - 11:28
Det är ju inte första gången som du hittar "fel" på oss, hade det t.ex. varit
en annan butik, så hade inte kritiken kommit...
Vi har inte fått hem produkterna ännu och har heller inte garanterat att de
ska vara jättebäst någonstanns.
Ring gärna om du vill diskutera, tel 0346-49937.
MVH
Redigerat av Ljudfokus, 28 May 2004 - 11:30.
Postad 28 May 2004 - 11:29
Det Vet jag inte, jag sa bara att det inte alls behöver vara så att CAV är ett dåligt märke bara för att vi svenskar inte känner till det.men hur vet du att de är ERkända i Kina & att de varit detta under en längre tid...
Det finns mycket där ute att upptäcka..
De på forumet som verkligen har lyssnat och tittat/känt på CAV-högtalare har varit väldigt positiva. Har du sett någon annan info? Det vore trevligt att läsa, jag är nyfiken på dessa högtalare.Måste höra på ett par CAV men intrycket jag fått bara genom att läsa och titta är "billigt" och "plastigt".
Postad 28 May 2004 - 11:31
Hej JB!
Det är ju inte första gången som du hittar "fel" på oss, hade det t.ex. varit
en annan butik, så hade inte kritiken kommit...
Vi har inte fått hem produkterna ännu och har heller inte garanterat att de
ska vara jättebäst någonstanns.
Ring gärna om du vill diskutera, tel 0346-49937.
MVH
Sedan har jag väl som ni utrycker det - "hittat fel" - & även "bra" saker hos andra också... Skillnaden är att ni är en av få butiker som är aktiva även här på forumet.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 11:38.
Postad 28 May 2004 - 11:35
Helt klart....hifi-djungeln växer så det knakar...Det Vet jag inte, jag sa bara att det inte alls behöver vara så att CAV är ett dåligt märke bara för att vi svenskar inte känner till det.men hur vet du att de är ERkända i Kina & att de varit detta under en längre tid...
Det finns mycket där ute att upptäcka..
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 11:40.
Postad 28 May 2004 - 11:39
Vi använder verkligen inga näbbar och klor.
Vi diskuterar alltid på hög nivå.
Vi har alltid fakta bakom våra påståenden.
Vi är här för att hjälpa kunderna, det är alltför ofta felaktig information
sprids och vi vill rätta när det händer.
Ett forum är väl en plats där man ska lära sig mer, då borde det vara bra
att de som säljer produkterna är med och informerar.
Men vi förstår vart du vill få diskussionen, så vi slutar diskutera med dig
mer här, vill du något mer är du mer än välkommen att ringa.
MVH
Postad 28 May 2004 - 11:53
Den här tråden handlar om CAV-högtalare och inget annat. Stör du dig på hur Fynda agerar tar du det antingen med en adminstratör eller med butiken direkt. (Telefonnummer finns ju angivet ovan)
Sedan är det helt Ok för butiker att svara på frågor samt delta i debatten så länge som vi inte anser att det är inlägg av reklamkaraktär.
/Franz
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 12:27.
Postad 28 May 2004 - 12:14
Tänker verkligen ge Cav -prylarna en chans och åka ner o lyssna i slutet av juni.
Postad 28 May 2004 - 12:19
movieman - Håller med dig till viss del!Nja tycker visst att vi har en kritisk attityd i forumet mot Fynda som vill sälja billigare produkter till oss än vad andra försäljare vill.
När Fynda halverar priset är grejerna plötsligt "kina-skit" men det är ingen som kritiserar samma produkt hos Hembioconsult då de kallas för HighEnd.
Vi borde vara mer tacksamma istället mot Fynda som hjälper oss med lägre priser.
Tänk hur många stackare som redan har köpt produkter hos HembioConsult till det dubbla priset.
Är själv intresserad av CAV och väntar spänt på att Fynda skall få in dom för provlyssning.
M
Jag har dock aldrig sett någon kalla CAV för "kina-skit" & då särskilt inte jag.
Förstår därför inte FYNDAS otroligt tuffa respons på mina inlägg. Personligen skulle jag aldrig betala typ 15 tkr (Hembioconsults priser) för t ex ett par högtalare som jag aldrig lyssnat på. Jag är dock fortfarande lite emot att butiker (det gäller alla butiker) går in och "säljer" även här på forumet...
Hoppas CAV även kommer att säljas nära mig för de skulle vara helt klart intressant att lyssna på dem...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 May 2004 - 12:28.
Postad 28 May 2004 - 13:54
Tycker fortfarande att det osar om hela märket och att fynda med JWS i ryggen börjar sälja dom till "vrakpriser".
Postad 28 May 2004 - 14:11
föresten har moreton-kerr och hemabio consulte som är hifi butiker såldt det innan!!
Postad 28 May 2004 - 14:14
Tja JB och alla forumrävar!Förstår därför inte FYNDAS otroligt tuffa respons på mina inlägg. Personligen skulle jag aldrig betala typ 15 tkr (Hembioconsults priser) för t ex ett par högtalare som jag aldrig lyssnat på. Jag är dock fortfarande lite emot att butiker (det gäller alla butiker) går in och "säljer" även här på forumet...
Hoppas CAV även kommer att säljas nära mig för de skulle vara helt klart intressant att lyssna på dem...![]()
Mvh JB
Jag är ägare utav ett CAV system bestående utav Fi-2, samt C-22 och S-22 och allt detta är köpt hos hembioconsult.se. Visst har jag betalt ett överpris jämfört med det nya priset. Dock så hade jag tur att få tag i Fi-2:orna som demoex i nyskick vilket gjorde att de inte blev så blodigt dyra. Totalt så kanske jag har gett 3000kr mer än vad jag skulle göra om jag köpte allt idag. Det kan jag leva med.
Som du skriver så skulle jag aldrig betala 15000kr för ett par högtalare jag aldrig har hört, jag lyssnar och klämmer på så gott som allt innan jag handlar. Det är bara sunt förnuft.
Angående CAV´s kvalite och ljud så kan jag bara ge ett högt betyg. Så ta absolut chansen för provlyssning om ni får den. Mer prisvärda högtalare får ni nog leta länge efter.
Postad 28 May 2004 - 14:22
Att drastiskt sänka priserna skulle resultera i att folk börjar tvivla över den kvalité som CAV och deras produkter verkligen har.
Ett förslag från våran sida är att göra som många redan föreslagit – Lyssna på produkterna innan man skaffar sig en bestämd åsikt.
Vi har aldrig varit med om att så många människor lagt sig i en diskussion och verkat vara allvetare utan att egentligen veta någonting.
Oavsett vad ni på detta forum tycker så kvarstår de facto att CAV Audio är och kommer förbli ett av världens största och bästa märken på marknaden.
Varför CAV ej funnits på den skandinaviska marknaden tidigare beror till största del av att CAV ej själva har velat satsa på en marknad med så lite köpkraft (antal innevånare, deras största marknader är Kina, Japan, Kanada samt USA).
Alla som handlar med CAV i länder där CAV ej själva satsar står själva för alla avgifter, marknadsföring, lagerhållning m.m. och detta har medfört att det ej funnits några aktörer som har varit villiga att satsa de ganska stora belopp som det krävs för ett märke som fram tills idag varit främmande för den skandinaviska konsumenten.
Sedan så har vi det där med kvalitén på produkterna. Alla högtalare håller hög kvalitet där Fi-Serien är den serie som håller högst finish och även kvalité vad gäller ljudet.
Innan någon som ej lyssnat eller har annan erfarenhet av dessa produkter utrycker sig så bör ni besöka en återförsäljare som kan visa er produkterna.
Det finns inga likheter mellan CAV, Poson, Genexxa eller JWS etc.
Återigen så är ni alla välkomna till oss den 28/6 för att se och uppleva bla. CAV.
PS: De som handlat till de priser som gällde före sänkning har även den service och garanti som gällde vid köpetillfället. Detta gäller ej på de order som lagts efter prissänkning.
Det betyder att Jokela som finns på detta forum kommer att om något nu mot all förmodan skulle hända med de högtalare i Fi-Serien som han köpte innan prissänkningen, så kommer dessa att bytas ut mot helt nya utan kostnad för honom.
Postad 28 May 2004 - 14:44
DulcimeR's Galleri
Jokela's Galleri
Postad 28 May 2004 - 15:09
Om CAV har så bra kvalitet och ljud så har ni säkerligen inget att frukta. Alla här är nog ute efter högtalare med god kvalitet och bra ljud till ett lågt pris.
Och är vi ju allt skyldiga ett stort tack till FYNDA!
Men om man inte får någon service eller garanti på produkterna så kan ni ju glömma att någon handlar hos er.
Kanske man får garantier och bra service hos fynda trots att priset har sänkts.
Postad 28 May 2004 - 15:25
Självklart får man garanti och service precis som vanligt.
Detta är det dessutom lag på i Sverige och det kan man inte bortse ifrån.
Det gäller alla butiker överallt i Sverige.
MVH
Postad 28 May 2004 - 15:34
Jo lag är det på garantin, men inte på servicen vad jag vet. Men det är trevligt att ni behåller och förhoppningsvis håller hög servicenivå till skillnad mot vissa andra.
"De som handlat till de priser som gällde före sänkning har även den service och garanti som gällde vid köpetillfället. Detta gäller ej på de order som lagts efter prissänkning."
Postad 28 May 2004 - 15:51
Postad 28 May 2004 - 16:41
Alla företag måste enligt lag tillämpa en viss typ av garanti, men det gäller den av oss förlängda garantin om 5år samt SWAP (utbyte av produkt vid fel, ej laga etc.) som nu är borttagen.
Servicen är som vanligt hög om än ett lite lägre engagemang på CAV produkterna.
Edit:
OBS! Gäller endast CAV produkterna.
Redigerat av Unregistered9421688f, 28 May 2004 - 16:47.
Postad 28 May 2004 - 19:23
De här systemet lär ta alla andra system i prisklasser upp till 10 000. Det kan jag nästan garantera känns det som.
Postad 28 May 2004 - 19:45
Så för att ni fick sänka priserna så ska kunderna behöva vänta sig en lägre servicegrad på dessa produkter än om de hade köpt ett annat märke av er i samma prisklass? Låter lite konstigt att man vill bedriva sin verksamhet så om man vill ha några kunder i fortsättningen, tror ju knappast att någon är beredd att lägga 10000 kr ( vilket är mycket pengar för många ) på ett par högtalare och få sämre service på dessa för att man inte köpte ett annat märke för samma summa pengarServicen är som vanligt hög om än ett lite lägre engagemang på CAV produkterna.
Edit:
OBS! Gäller endast CAV produkterna.
Jag skulle definitivt inte skriva det på ett forum om jag nu skulle göra så
Postad 28 May 2004 - 20:30
Nu så skall vi nog ta och avsluta den här diskussionen genom att säga följande.
Alla som handlar av oss kan vänta sig högsta service gällande de produkter de handlar av oss eller någon av våra återförsäljare. (punkt)
Vi har alltid hållit högre service än de flesta hittills och kommer ej att tumma på detta och det var ej vad vi menade. Men det är dock så att vi ej kommer att genomföra SWAP, vilket är en typ av service, samt installation av varor hos kund utan att erhålla installations kostnad. Vilket förut ingick i priset om så kunden ville.
Postad 28 May 2004 - 20:38
Jag uppskattar att ni är ärliga och säger rakt ut vad och hur ni känner.
Jag kommer att välja att handla av er oavsett vad andra säger. Det förtroende och service jag fått då jag handlat av er är över all förväntan.
En sån sak som personlig leverans och installation samt förslag på snygga designlösningar utan kostand skulle jag fortfarande kunna tänka mig att betala lite extra för.
Jag tror inte riktigt att alla på detta forum förstått vad de gått miste om.
Postad 28 May 2004 - 21:00
Jag får alltid svar på mina brev inom någon timme och sättet dom talar med en känns verkligen bekvämt. Stort + till Moreton & Kerr
Postad 28 May 2004 - 23:16
Då har allt blivit klargjort för min del.Okej
Nu så skall vi nog ta och avsluta den här diskussionen genom att säga följande.
Alla som handlar av oss kan vänta sig högsta service gällande de produkter de handlar av oss eller någon av våra återförsäljare. (punkt)
Vi har alltid hållit högre service än de flesta hittills och kommer ej att tumma på detta och det var ej vad vi menade. Men det är dock så att vi ej kommer att genomföra SWAP, vilket är en typ av service, samt installation av varor hos kund utan att erhålla installations kostnad. Vilket förut ingick i priset om så kunden ville.
Tycker att ni ska ha all heder av att ni är inne här på forumet och svarar på frågor som våra medlemmar har. Det är väldigt uppskattat av oss alla, önskar att fler leverantörer/affärer skulle vilja göra detta då man slipper väldigt många missförstånd genom att få svar på sina frågor med en gång.
Tyvärr så finns det personer som hellre snackar skit på forumen än ringer till den berörda butiken/företaget och reder ut sina problem med källan direkt.
Tycker personligen att CAV gör kanonhögtalare, har lyssnat på dem hos Hembioconsult och tyckte att de var klart prisvärda för det priset som de såldes för då. Nu när priserna har sjunkit så har de ju inte blivit en sämre högtalare bara ännu mer prisvärda.
Så alla som tycker och tror utan att faktiskt ha hört dessa högtalare så rekommenderar jag en provtur till närmaste försäljningsställe för en provlyssning, ni kommer inte att bli besvikna på det som ni kommer att få höra.
Postad 29 May 2004 - 15:58
Att inte vilja byta ut en vara som det är fel på om det nu det SWAP syftar till så är det löjligt.
Jag kommer aldrig köpa något där. Hellre hos någon annan återförsäljare som ev, kan förlänga garantin mot en rimlig kostnad, men med rimligt pris på produkten.
Undar vad CAV själva skulle säga om en sådan inställning till deras produkter. Ni får ju det att verka att kvaliteten inte är på topp då man inte får samma garanti på grejorna som tidigare. För det är väl samma produkt med samma kvalitet, eller har kvaliteten försämrats nu när priset gått ner?
Att få bra garantier till ett lågt pris, det inger kvalitetskänsla. Man kan ju ta 100 000 för ett par CAV och påstå att man får 10 års garanti. Då är det bätter att köpa ett par för 5000 och sen köpa nya när de väl går sönder.
Likaså kan man köpa ett par för halva priset och få ett års garanti. Om de går sönder kan man köpa ett nytt par och så ligger man fortfarande på plus då det är ett år på den nya högtalarna och så är de just NYA också.
Postad 29 May 2004 - 16:29
Moreton & Kerr, all heder till er och Fynda.se (hej Igge!) som skriver i forumet. Vi har lärt oss att man inte behöver vara ensam på marknaden, Vi har lärt oss att ju mer konkurrens, ju bättre priser (det bevisar denna tråden med all tydlighet). Jag skrev ett argt inlägg som handlade om "ocker" och "lurendrejeri". Det slutade med att priserna störtdök hos er.
Sedan,
vad det gäller servicenivån till era kunder. Ni behöver inte ni dra ner på eran service gentemot era kunder. Är ni lite smarta så låter ni ALLTID kunden välja den servicenivå dom önskar, och därmed uppstår inte oklarheter, prisökningar eller andra otrevliga överrasknigar. Sedan om ni säljer högtalare med ex servicenivå 1 som kan innefatta att ni kör hem o installerar, eller servicenivå 2 som innebär swap av högtalare. Men låt ALLTID kunden välja själv.
Självklart att man skall betala för god service, inget snack om saken. Men "god" service måste ALLTID vara ett val av kunden, i de fall när det kostar extra.
Hursomhelst,
jag kommer troligtvis beställa ett par Fi-II som får ersätta mina Dynavoice Stydio1'or. Jag kommer troligtvis att handla dom av Igge på Fynda.se, och det av den anledningen att när han arbetade på Fyndborsen tidigare, så fick jag en extremt god service av dom. Det kostade mig inget extra.
Redigerat av Unregistereda2499477, 29 May 2004 - 16:30.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
161 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?