* Officiell tråd - Yamaha DVD-S550 *
301 svar till detta ämne
Postad 31 oktober 2004 - 18:38
Urbanovic
-
Urbanovic
-
Rookie
-
3 inlägg
Angående regionsfriheten.
1. På netonnet säljer de en vanlig s550 och en regionsfri, innebär det att den regionsfria är chippad eller nåt?
2. Måste man knappa in koden varje gång man startar för att den ska vara regionsfri, man behöver alltså inget chip eller så?
3. Måste tvn klara NTSC om man spelar upp en amerikansk dvd?
Postad 31 oktober 2004 - 21:27
Unregisteredf74ff5b9
-
Unregisteredf74ff5b9
-
Användare
-
-
113 inlägg
1. Den regions fria är inte chippad om det inte står ngt om det.
2. Man knappar bara in koden 1 gång.
3. Tvn måste klara ntsc men det är inte ett måste. Det är ngt med dvd spelaren. Har läst om det ngn stanns men kommer inte ihåg hur det var. Men istort sett så klarar alla tv apparater som är mins 5-6 år gammla detta.
Rätta mig om jag har fel.
Redigerat av Unregisteredf74ff5b9, 31 oktober 2004 - 21:28.
Postad 31 oktober 2004 - 21:31
Unregisteredf74ff5b9
-
Unregisteredf74ff5b9
-
Användare
-
-
113 inlägg
Någon som vet om det fungerar att spela upp en DVD-R skiva med mp3:or på?
/J
Funkar kalas
Postad 31 oktober 2004 - 21:32
Urbanovic
-
Urbanovic
-
Rookie
-
3 inlägg
Tack för svaret.
Tar alltså netonnet 200 spänn för att knappa in koden?
Postad 31 oktober 2004 - 23:55
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
3. Tvn måste klara ntsc men det är inte ett måste. Det är ngt med dvd spelaren. Har läst om det ngn stanns men kommer inte ihåg hur det var. Men istort sett så klarar alla tv apparater som är mins 5-6 år gammla detta.
Ofta så omvandlar spelaren NTSC till "PAL-60" som är en PAL-signal, men i 60Hz. Det klarar som nämnt nästan alla nyare TV-apparater av. Dessutom klarar många nya TV-apparater även NTSC.
Postad 01 november 2004 - 19:02
xrs99
-
xrs99
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Tack för svaret.
Tar alltså netonnet 200 spänn för att knappa in koden?
Det är ju bara 40:-/knapptryckning  . Och om den inte har senaste firmware, och du uppgraderar så får du ändå göra om det själv en gång till. Klart prisvärt, alltså! /Xrs
Postad 03 november 2004 - 22:13
Loft
-
Loft
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej
Jag läste att det var någon annan som hade problem med att bokstaven å visas som ett a när man spanar på DivX-filmer.
Jag skickade ett mail till Yamaha och frågade om detta var ett känt fel.
En annan sak som jag frågade om (och som stör mig) är att längre textrader klipps av, har inte sett en enda film utan att detta inträffar, det kan rimligtvis inte vara fel på alla textfiler jag har.
En tredje sak som stör är att texten är vit utan någon outline vilket gör den helt oläslig vid ljusa scener.
Jag fick som svar från killen på Yamaha att dessa problem inte var något som han kände till.
Finns det någon glad innehavare av DVD-S550 som kan svara om mina problem just är endast mina, eller är detta något som förekommer på allas spelare?
Postad 04 november 2004 - 01:50
Unregistereded3d55af
-
Unregistereded3d55af
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej
Att längre textrader klipps av, har jag inte tänkt på eller reagerat på, men de andra två "felen" har jag märkt. Visst stör det mej också, men jag hoppas på att det rättas till i nästa firmware.
MVH
ennug
Postad 12 november 2004 - 20:38
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Fick min 550 idag och jag är mkt nöjd med vad den presterar i både bild/ljud.
Kör den i progressiv till min Pansonic PX30 och bilden é grymt bra.
CD-ljud och MP3 är också bra faktiskt lite bättre än min gamla Toshiba 330E
Gott också med finesser som cd-text och id taggar bäde vid MP3 o vanliga CD som é brända med cd-text.
Har inte provat dix/xvid ännu.
DVD-MP3 funkar fint
Postad 14 november 2004 - 14:17
Unregisteredf2d4681f
-
Unregisteredf2d4681f
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag köpte precis en 550 spelare och den verkar schysst men hur fan gör man för att bränna/spela upp en divxfilm. Jag antog i min enfald att den ska brännas som en data-cd i t.ex Nero. Men då jag gör detta så händer inget då jag stoppar den i dvd:n förutom att menyn kommer upp liknande menyn som man får upp när man stoppar i en mp3 skiva. Då jag försöker trycka play lr ok på filen så händer inget mer. Måste man bränna i nån speciell mode i Nero för att det ska funka?
Postad 14 november 2004 - 18:31
xrs99
-
xrs99
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Jag köpte precis en 550 spelare och den verkar schysst men hur fan gör man för att bränna/spela upp en divxfilm. Jag antog i min enfald att den ska brännas som en data-cd i t.ex Nero. Men då jag gör detta så händer inget då jag stoppar den i dvd:n förutom att menyn kommer upp liknande menyn som man får upp när man stoppar i en mp3 skiva. Då jag försöker trycka play lr ok på filen så händer inget mer. Måste man bränna i nån speciell mode i Nero för att det ska funka?
Tycker det låter som du gjort rätt, den ska bara brännas som en vanlig data-skiva, inga konstigheter alls. Det är inte så enkelt som att du måste trycka "pil ner" en gång för att markera filen innan du trycker OK? Är det inte det så skulle jag testa med en annan film. /Smurf
Redigerat av xrs99, 14 november 2004 - 18:34.
Postad 14 november 2004 - 20:04
Unregisteredf2d4681f
-
Unregisteredf2d4681f
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag köpte precis en 550 spelare och den verkar schysst men hur fan gör man för att bränna/spela upp en divxfilm. Jag antog i min enfald att den ska brännas som en data-cd i t.ex Nero. Men då jag gör detta så händer inget då jag stoppar den i dvd:n förutom att menyn kommer upp liknande menyn som man får upp när man stoppar i en mp3 skiva. Då jag försöker trycka play lr ok på filen så händer inget mer. Måste man bränna i nån speciell mode i Nero för att det ska funka? Tycker det låter som du gjort rätt, den ska bara brännas som en vanlig data-skiva, inga konstigheter alls.
Det är inte så enkelt som att du måste trycka "pil ner" en gång för att markera filen innan du trycker OK? Är det inte det så skulle jag testa med en annan film.
/Smurf
Fick det och funka efter firmwareupgrade. Nu tar den alla divxfilmer utan problem så man får väl vara nöjd, ska testa lite under kvällen med olika filmer.
Postad 14 november 2004 - 21:32
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Satt och letade efter program på nätet för att sammanfoga 2st XVID snuttar till en men hittade inget så jag brände bägge 2 på en DVD-RW+ som dataskiva och DVD:n fixade ihop dom själv  som typ ett lagerbyteå en vanlig DVD-film. Sen hade jag beställt flykten från L.A men den gick ej att spela i min gamla Toshiba 330E så jag skickade tillbaka den,fick en ny men den gick inte heller att spela upp.Men så provade jag den igår i Yamahan och se på fan den funkade utmärkt Så man undrar ju varför den inte gick på Toshiban?Ngn som har en förklaring?
Redigerat av Unregistered30592, 14 november 2004 - 21:37.
Postad 15 november 2004 - 11:13
StorNovisen
-
StorNovisen
-
Amatör
-
-
54 inlägg
/J Ja, det fungerar alldeles utmärkt. 
/Xrs
Fungerar även shuffle/random när man spelar mp3 på DVD?
Postad 15 november 2004 - 17:12
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
/Xrs Fungerar även shuffle/random när man spelar mp3 på DVD?
Ska kolla på den saken
Postad 16 november 2004 - 06:09
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
/Xrs Fungerar även shuffle/random när man spelar mp3 på DVD? Ska kolla på den saken
Har provat DVD-MP3 nu och det funkar med shuffle men inte när det ligger i mappar(med meny).
Postad 17 november 2004 - 15:22
StorNovisen
-
StorNovisen
-
Amatör
-
-
54 inlägg
/Xrs Fungerar även shuffle/random när man spelar mp3 på DVD? Ska kolla på den saken Har provat DVD-MP3 nu och det funkar med shuffle men inte när det ligger i mappar(med meny).
Shuffle funkar alltså om man lägger alla filer i samma mapp? Funkar det även med dvd+-rw?
Postad 22 november 2004 - 09:18
StorNovisen
-
StorNovisen
-
Amatör
-
-
54 inlägg
/Xrs Fungerar även shuffle/random när man spelar mp3 på DVD? Ska kolla på den saken Har provat DVD-MP3 nu och det funkar med shuffle men inte när det ligger i mappar(med meny). Shuffle funkar alltså om man lägger alla filer i samma mapp? Funkar det även med dvd+-rw?
Nån som hunnit testa shuffe med dvd+-rw och MP3:or ?
Postad 22 november 2004 - 11:30
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
/Xrs Fungerar även shuffle/random när man spelar mp3 på DVD? Ska kolla på den saken Har provat DVD-MP3 nu och det funkar med shuffle men inte när det ligger i mappar(med meny). Shuffle funkar alltså om man lägger alla filer i samma mapp? Funkar det även med dvd+-rw? Nån som hunnit testa shuffe med dvd+-rw och MP3:or ?
Ja på mitt ex så funkar det.Men fick det inte att funka om de låg i olika mappar. Kanske går o fixa på ngt sätt men jag har inte satt mig in i det.
Postad 24 november 2004 - 20:14
Cirkus
-
Cirkus
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Jag fick en DVD-S550 idag på garantin eftersom min defekta DVD-S530 inte ansågs värd att laga. Inte fel att få en modernare spelare även om jag nog inte har så stor nytta av de nya finesserna. Den verkar dock smidigare på att spela vanliga CD-skivor på jämfört med gamla spelaren.
Jag har dock upptäckt en sak som är sämre på DVD-S550, och det är fjärrkontrollens känslighet. Jag måste peka mycket rakare mot spelaren nu för att fjärren skall funka jämfört med den gamla spelaren. Är det någon mer som noterat detta eller är det något strul med spelaren? Jag har provat att byta batterier i fjärren men det hjälpte inte. Jag har en Yamaha-förstärkare DSP-AX620 och provat dess fjärr också, men den funkar inte alls ihop med DVD-S550. Gamla spelaren kunde jag styra med förstärkarens fjärr.
Postad 24 november 2004 - 20:21
jimmyroq
-
jimmyroq
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Det måste vara mottagarögat på S550 som är extra känsligt. Jag har ju en Yamaha-receiver som står under DVD-spelaren och denna är betydligt mindre känslig för riktning av fjärren, trots att jag använder samma fjärr till båda apparaterna och dvd-spelaren dessutom står mer inom synhåll än vad receivern gör. Kan också nämna att det inte blir någon skillnad om jag använder dvd-spelarens fjärrkontroll eller receiverns.
Postad 24 november 2004 - 20:29
Cirkus
-
Cirkus
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Kan också nämna att det inte blir någon skillnad om jag använder dvd-spelarens fjärrkontroll eller receiverns.
Vilken tillverkarkod har du matat in i fjärren för att få den att funka med DVD-spelaren. Jag har provat alla koder under Yamaha-DVD men ingen av dem funkar med S550. Har du förresten samma sorts fjärr som jag till receivern där man matar in koder? Tack för ditt svar.
Postad 24 november 2004 - 20:32
Cirkus
-
Cirkus
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Jag har upptäckt en annan intressant sak med S550. Jag kan se laserljuset om jag tittar i springorna runt släden. Det lyser med klarröd färg, men inte så att det lyser ut ur spelaren. Det har jag aldrig sett på någon annan CD-spelare eller DVD-spelare. Det kan väl inte vara farligt?
Postad 24 november 2004 - 20:34
jimmyroq
-
jimmyroq
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Till min RX-V650 så körde jag på tillverkarkode 0098, vilket tydligen skulle vara default med denna fjärrkontroll. Vet inte om vi har samma, men jag fick det i allafall att fungera bra, men det kan ibland vara lite struligt att få fjärrkontrollen att vara helt och hållet med på noterna om att den ska programmeras. Fick trycka på DVD-knappen några extra gånger på receiver-kontrollern innan den var med på noterna. På min fjärr så ska den lilla röda transmit-lampan blinka till två gånger som konfirmation på att den är redo för ny kod. Hoppas att det hjälper dig.
/J
Postad 26 november 2004 - 07:46
xrs99
-
xrs99
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Det måste vara mottagarögat på S550 som är extra känsligt. Jag har ju en Yamaha-receiver som står under DVD-spelaren och denna är betydligt mindre känslig för riktning av fjärren, trots att jag använder samma fjärr till båda apparaterna och dvd-spelaren dessutom står mer inom synhåll än vad receivern gör. Kan också nämna att det inte blir någon skillnad om jag använder dvd-spelarens fjärrkontroll eller receiverns.
Jag upplever inte riktigt samma sak. Originalfjärren är verkligen dålig, det håller jag med om, men när jag istället kör med min Kameleon 6 så är inte DVD:n beroende alls av att jag riktar rakt in i ögat, eller så. Inga problem alls där, det är ingen skillnad mot någon annan av mina apparater. Så min slutsats är att det är fjärren det hänger på. /Xrs
Redigerat av xrs99, 26 november 2004 - 07:46.
Postad 26 november 2004 - 09:57
jimmyroq
-
jimmyroq
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Det kan ju så klart vara en kombination. Om din Kamelon är mycket starkare i sin sändning så kommer ju dvd-spelaren bli mindre känslig, men med en Yamaha-originalfjärr till receivern RX-V650 så är DVD-spelaren mycket mer riktningskänslig än receivern är.
Den slutsats jag kan dra av det är att med en given sändarstyrka så är dvd-spelaren känsligare än receivern. Om man har en starkare sändning (som din Kamelon) så blir problemet mindre.
/J
Postad 26 november 2004 - 10:48
xrs99
-
xrs99
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Det kan ju så klart vara en kombination. Om din Kamelon är mycket starkare i sin sändning så kommer ju dvd-spelaren bli mindre känslig, men med en Yamaha-originalfjärr till receivern RX-V650 så är DVD-spelaren mycket mer riktningskänslig än receivern är.
Den slutsats jag kan dra av det är att med en given sändarstyrka så är dvd-spelaren känsligare än receivern. Om man har en starkare sändning (som din Kamelon) så blir problemet mindre.
/J
Ok, då är jag med på ditt resonemang. /Xrs
Postad 26 november 2004 - 13:53
Unregisteredd3b609c4
-
Unregisteredd3b609c4
-
Forumräv
-
-
846 inlägg
Någon som kör komponent till projektor?
Postad 26 november 2004 - 16:22
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Någon som kör komponent till projektor?
Nej men jag kör komponent PS.scan till min 32Px30 och bilden é grym.
Postad 28 november 2004 - 15:44
checker
-
checker
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det någon som vet om denna spelare kan skicka ut s-video signal genom scarten?
//Peter
Postad 28 november 2004 - 19:01
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Någon som kan förklara hur man gör för att få med textfiler när man bränner AVI/DIVX/XVID till dvd-skiva?
Brände ut en avi film men den går i slowmotion när man spelar upp den i DVD:n vad är fel?
Redigerat av Unregistered30592, 28 november 2004 - 19:01.
Postad 28 november 2004 - 19:20
Unregistered23da3b75
-
Unregistered23da3b75
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej,
Kan någon säga hur bildvisningsdelen på denna DVD är?
Jag har en 6mpix kamera (Canon 10d) och skapar ofta backuper på DVD.
Hur lång tid skulle det ta att läsa in & visa en 2.5-3mb JPG på spelaren och hur lång tid tar det att få upp småbilderna vid överblick på ca 40bilder i en mapp?
Blir det bra bild att visa dem på TV, har faktiskt aldrig testat innan...
Postad 28 november 2004 - 21:57
Freddan.G
-
Freddan.G
-
Forumräv
-
-
573 inlägg
Någon som vet vart man kan hitta en bild på spelaren i titan samt silver ihop för att jämföra?  Är detta silver varianten?
Postad 29 november 2004 - 01:34
Unregistereded3d55af
-
Unregistereded3d55af
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Någon som kan förklara hur man gör för att få med textfiler när man bränner AVI/DIVX/XVID till dvd-skiva?
Brände ut en avi film men den går i slowmotion när man spelar upp den i DVD:n vad är fel?
Ladda ner firmwaren från denna adress. http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e
Postad 29 november 2004 - 08:25
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Brände ut en avi film men den går i slowmotion när man spelar upp den i DVD:n vad är fel? Ladda ner firmwaren från denna adress. http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e
Men vad för användarnamn och lösen?????????????????
Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 29 november 2004 - 08:26.
Postad 29 november 2004 - 08:43
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Brände ut en avi film men den går i slowmotion när man spelar upp den i DVD:n vad är fel? Ladda ner firmwaren från denna adress. http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e Men vad för användarnamn och lösen?????????????????
Du har PM
Postad 29 november 2004 - 15:07
Unregisteredd3b609c4
-
Unregisteredd3b609c4
-
Forumräv
-
-
846 inlägg
Vilka signaler kan den skicka genom komponent? 480i, 480p, 576i 576p? Står dessa som val i video ut menyn?
Ska nog köpa en efter jobbet idag:)
Postad 29 november 2004 - 21:06
Unregistereded3d55af
-
Unregistereded3d55af
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Brände ut en avi film men den går i slowmotion när man spelar upp den i DVD:n vad är fel? Ladda ner firmwaren från denna adress. http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e Men vad för användarnamn och lösen????????????????? Du har PM
Det behövs inte något användarnamn eller lösenord. Jag testade och klickade på länken och jag kom direkt till den rätta sidan. Jag skickar den en gång till så du kan testa. Tala om se´n hur det gick. Hälsningar ennug http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e
Postad 29 november 2004 - 21:09
Unregistereded3d55af
-
Unregistereded3d55af
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Brände ut en avi film men den går i slowmotion när man spelar upp den i DVD:n vad är fel? Ladda ner firmwaren från denna adress. http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e Men vad för användarnamn och lösen????????????????? Du har PM Det behövs inte något användarnamn eller lösenord. Jag testade och klickade på länken och jag kom direkt till den rätta sidan. Jag skickar den en gång till så du kan testa. Tala om se´n hur det gick. Hälsningar ennug
http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=eSkickar en gång till, för jag såg att texten hade ändrat sej av någon konstig anledning. ennug
Postad 29 november 2004 - 21:13
Unregistereded3d55af
-
Unregistereded3d55af
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Brände ut en avi film men den går i slowmotion när man spelar upp den i DVD:n vad är fel? Ladda ner firmwaren från denna adress. http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e Men vad för användarnamn och lösen????????????????? Du har PM Det behövs inte något användarnamn eller lösenord. Jag testade och klickade på länken och jag kom direkt till den rätta sidan. Jag skickar den en gång till så du kan testa. Tala om se´n hur det gick. Hälsningar ennug
http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e http://www.yamaha-se...rod=1164&lang=e
Skickar en gång till, för jag såg att texten hade ändrat sej av någon konstig anledning.
ennug
Du kan också klicka på den här länken och sedan bläddra dej till den 2004-10-19 där du också hittar den rätta länken. Det blev visst lite krångligt för dej. http://forums.divx.c...=62031&forum=21ennug
Postad 30 november 2004 - 15:16
astra
-
astra
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Har haft spelaren i en veckar och är ganska nöjd. har inte hunnit testa så mycket ännu, bara DVD och musik-cd.
Funderar dock på inställningarna för bilden, jag kör scart ut från spelaren till scart-RGB ingång på tvn (Philips 32'). Bilden är ju skarp och så men jag tycker nog att det är lite väl mycket färg och svärta. Ansiktsfärg tex blir inte naturtroget utan mycket åt det röda hållet. Har ändrat lite i färgschemat för tv-n men tycker att samma fenomen uppstår oavsett inställning på tv-n. Någon annan som haft samma känsla och isåfall gjort något åt det ?? Är det kanske bara jag som är ovan vid en så "modern och skarp" spelare ?
Postad 30 november 2004 - 18:03
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Har haft spelaren i en veckar och är ganska nöjd. har inte hunnit testa så mycket ännu, bara DVD och musik-cd.
Funderar dock på inställningarna för bilden, jag kör scart ut från spelaren till scart-RGB ingång på tvn (Philips 32'). Bilden är ju skarp och så men jag tycker nog att det är lite väl mycket färg och svärta. Ansiktsfärg tex blir inte naturtroget utan mycket åt det röda hållet. Har ändrat lite i färgschemat för tv-n men tycker att samma fenomen uppstår oavsett inställning på tv-n. Någon annan som haft samma känsla och isåfall gjort något åt det ?? Är det kanske bara jag som är ovan vid en så "modern och skarp" spelare ?
Jag var och lämnade tillbaka min idag, för jag tyckte ochså att det var för mycket färg och svärta!!!!!!!!. bilden kändes ochså lite oskarp mot min gamla dvd . MVH Peter
Postad 30 november 2004 - 18:16
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Funderar dock på inställningarna för bilden, jag kör scart ut från spelaren till scart-RGB ingång på tvn (Philips 32'). Bilden är ju skarp och så men jag tycker nog att det är lite väl mycket färg och svärta. Ansiktsfärg tex blir inte naturtroget utan mycket åt det röda hållet. Har ändrat lite i färgschemat för tv-n men tycker att samma fenomen uppstår oavsett inställning på tv-n. Någon annan som haft samma känsla och isåfall gjort något åt det ?? Är det kanske bara jag som är ovan vid en så "modern och skarp" spelare ? Jag var och lämnade tillbaka min idag, för jag tyckte ochså att det var för mycket färg och svärta!!!!!!!!. bilden kändes ochså lite oskarp mot min gamla dvd .
MVH Peter
Konstigt den fick ju mkt bra i testet som ngn svensk tidning gjorde.Läste det på macken härom dagen. Men alla har ju olika smak osv. Tycker min bild é mkt bra.Kör PS.scan toll min 32PX30
Postad 01 december 2004 - 08:03
astra
-
astra
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Konstigt den fick ju mkt bra i testet som ngn svensk tidning gjorde.Läste det på macken härom dagen.
Men alla har ju olika smak osv.
Tycker min bild é mkt bra.Kör PS.scan toll min 32PX30
PS.scan ? Menar du progressive scan då eller ? Är det inte så att man måste ha en S-video ingång på tv-n för att kunna använda sig av det ?
Redigerat av astra, 01 december 2004 - 08:05.
Postad 01 december 2004 - 13:11
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Konstigt den fick ju mkt bra i testet som ngn svensk tidning gjorde.Läste det på macken härom dagen.
Tycker min bild é mkt bra.Kör PS.scan toll min 32PX30 PS.scan ?
Menar du progressive scan då eller ? Är det inte så att man måste ha en S-video ingång på tv-n för att kunna använda sig av det ?
Det har jag ingen aning om men jag har componentingång på min tv. Står även "AV4C 16:9 progressiv input" när man trycker på OSD knappen på Tvn. Bilden blir bättre än med scart iaf.
Postad 01 december 2004 - 18:31
astra
-
astra
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Menar du progressive scan då eller ? Är det inte så att man måste ha en S-video ingång på tv-n för att kunna använda sig av det ? Det har jag ingen aning om men jag har componentingång på min tv. Står även "AV4C 16:9 progressiv input" när man trycker på OSD knappen på Tvn. Bilden blir bättre än med scart iaf.
Jaja - min tv har endast SCART och komponent-ingång (gul anslutning - liknande de som används för steroljud (röd/svart) ) Är det inte bäst att då köra via SCART ?!
Postad 01 december 2004 - 21:12
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Menar du progressive scan då eller ? Är det inte så att man måste ha en S-video ingång på tv-n för att kunna använda sig av det ? Det har jag ingen aning om men jag har componentingång på min tv. Står även "AV4C 16:9 progressiv input" när man trycker på OSD knappen på Tvn. Bilden blir bättre än med scart iaf. Jaja - min tv har endast SCART och komponent-ingång (gul anslutning - liknande de som används för steroljud (röd/svart) )
Är det inte bäst att då köra via SCART ?!
Jo då é scart/rgb det bästa.
Postad 02 december 2004 - 07:51
StorNovisen
-
StorNovisen
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Så, då fick jag min spelare igår! Vilket lyft jämfört med min gamla Centrum 340...
Läser snabbt in en DVD+RW full med mp3:or, och shuffle är ju helt lysande. Klarar även divx-skivor som Centrumen inte fixade.
Postad 02 december 2004 - 08:09
astra
-
astra
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Nu har jag fått till det !!! Provade att ansluta SCARTEN i den andra ingången i TVn. Trodde att EXT1 på philipsen var RGB men som sagt, bilden blev helt konstig (Senator Palmer i 24 syns knappt, ser ut som dart vader = helt utan kontrast). När jag istället kör DVD på EXT2 blir bilden kanon, enormt stor skillnad. Undrar om det är så att EXT2 är RGB anslutningen - vad är i såfall EXT1 ? Där kör jag hur som helst digitalboxen nu och då blir bilden kanon där också ... märkligt. ska kolla i manualen när jag får tillfälle. men nu är jag mer än nöjd med S550'an !
Postad 04 december 2004 - 17:10
astra
-
astra
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Funderar dock på inställningarna för bilden, jag kör scart ut från spelaren till scart-RGB ingång på tvn (Philips 32'). Bilden är ju skarp och så men jag tycker nog att det är lite väl mycket färg och svärta. Ansiktsfärg tex blir inte naturtroget utan mycket åt det röda hållet. Har ändrat lite i färgschemat för tv-n men tycker att samma fenomen uppstår oavsett inställning på tv-n. Någon annan som haft samma känsla och isåfall gjort något åt det ?? Är det kanske bara jag som är ovan vid en så "modern och skarp" spelare ? Nu har jag fått till det !!!
Provade att ansluta SCARTEN i den andra ingången i TVn. Trodde att EXT1 på philipsen var RGB men som sagt, bilden blev helt konstig (Senator Palmer i 24 syns knappt, ser ut som dart vader = helt utan kontrast). När jag istället kör DVD på EXT2 blir bilden kanon, enormt stor skillnad. Undrar om det är så att EXT2 är RGB anslutningen - vad är i såfall EXT1 ? Där kör jag hur som helst digitalboxen nu och då blir bilden kanon där också ... märkligt. ska kolla i manualen när jag får tillfälle. men nu är jag mer än nöjd med S550'an !
Fortfarande är jag dock inte nöjd... det är helt klart så att EXT1 på tvn är RGB och EXT2 är någon enklare variant. Alltså är det något skumt med DVD'n. Ingen annan som har haft samma problem ? Bilden är alltså VÄLDIGT färgstark när DVD kör på RBG-scart-ingången men det är något fel med kontrasten. Som jag skrev tidigare "Senator Palmer" i 24 syns knappt utan blir bara en stor svart fläck i bilden. inga detaljer i ansiktet syns. Jag har försökt ändra bildinställningar både för dvdn och för tv men kan helt enkelt inte få till en bra bild. det ska ju inte behövas justeras något tycker jag. Just nu är jag lite förtvivlad. Det går ju att köra DVDn på den vanliga scartingången men det blir ju inte alls så särskilt bra bild då. När jag kopplat in digitalboxen på RGB-ingången blir bilden där kanon - medans DVDns bild blir kass på RGB ingången... är det något fel på DVDn tror ni ??
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|