Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - B&W Nautilus *

221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bowers & Wilkins Nautilus 800 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 801 (Golvhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 802 (Golvhögtalare) 1 9.545454 (10) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 803 (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 804 (Golvhögtalare) 1 9.5 (9) Inga priser
B&W Nautilus 805 (Surroundhögtalare) 1 9.562498 (15) Inga priser
B&W Nautilus HTM1 (Centerhögtalare) 2 9 (4) Inga priser
B&W Nautilus HTM2 (Centerhögtalare) 1 9.222222 (8) Inga priser
B&W Nautilus SCM1 (Surroundhögtalare) 0 8.6 (4) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 27 November 2008 - 12:24

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Nu handlar väl denna tråd om B&W ? Det testet var ju B&W med i så jag fattar inte var du får luft ifrån och börjar grina om att jämföra saab med nåt annat...Det är ju en B&W med i det testet lr ? Läs innan du öppna din käft och börja klanka på folk. Jag förmodar att du har b&W för annars har du inte i denna tråd att göra tycker jag... Så låter ungefär din ton.. Men du är väl en sån där audifil som har säkert bra prylar för de ser man inte minst på ditt gallerie..

Känns som att det är läge för mig att blanda mig här nu innan saker börjar spåra ur i onödan..

Visst.. Testet involverar B&W..
Men bara för att 1 test, 1 persons öra, tycker att XTZ låter bättre än B&W betyder inte att alla andra ska tycka det..
Ljud är vad ljud är.. Något väldigt personligt..
Har svårt att tänka mig att alla lyssnar på samma musik, för då hade trots allt bara vissa skivor sålts..
Precis som att skulle det enbart finnas ett bra ljud, så skulle det bara tillverkas ett par högtalare..
Dessutom skulle det bara finnas en elektronik tillverkare för att det finns ju bara ett ljud som är korrekt...

Och så är det ju knappast.. Det tror jag vi alla håller med om..
Allt är personligt..
Ljud är en väldigt personlig upplevelse...

sAKEN, det är helt OK att diskutera testet här.. Men i en tråd skapad för de som tycker om B&W så kan du ju knappast bli förvånad att inte speciellt många om någon alls är berädd att hålla med dig..
Ser knappast något om att Neoplasm klankar på dig utan säger lugnt och sansat att det är ju bara bra för dig om ditt öra anser att XTZ låter bättre än B&W..
Betydligt billigre dessutom..

Ska testet diskuteras vidare så håll det till en öppen nivå där du kan acceptera att andra kanske inte tycker likadant som dig..
Speciellt inte i en tråd som handlar om just B&W Nautilus och där dessutom många B&W ägare är aktiva..

Äger själv ett par B&W 805S därför att JAG tycker att de spelar bra..
Vet många som inte tycker likadant när det gäller prisklassen.. Men det är deras åsikt..
Jag kan ju inte skaffa mig en stereo som i mina öron låter dåligt för att tillfredställa någon annan..
Min stereo ska ju låta bra i mina öron.. :)

Postad 27 November 2008 - 13:51

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Lite OT kanske. Men om någon är seriöst intresserad kan jag erbjuda en lyssning på 802D i hemmiljö i Stockholm.
Dra iväg ett PM isf så kan det kanske ordnas till något.
Var själv inne på 803D först innan jag hade jämfört 803D sida vid sida med 802D, valet var väldigt enkelt efter det :)

Postad 27 November 2008 - 14:59

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Känns som att det är läge för mig att blanda mig här nu innan saker börjar spåra ur i onödan..

Visst.. Testet involverar B&W..
Men bara för att 1 test, 1 persons öra, tycker att XTZ låter bättre än B&W betyder inte att alla andra ska tycka det..
Ljud är vad ljud är.. Något väldigt personligt..
Har svårt att tänka mig att alla lyssnar på samma musik, för då hade trots allt bara vissa skivor sålts..
Precis som att skulle det enbart finnas ett bra ljud, så skulle det bara tillverkas ett par högtalare..
Dessutom skulle det bara finnas en elektronik tillverkare för att det finns ju bara ett ljud som är korrekt...

Och så är det ju knappast.. Det tror jag vi alla håller med om..
Allt är personligt..
Ljud är en väldigt personlig upplevelse...

sAKEN, det är helt OK att diskutera testet här.. Men i en tråd skapad för de som tycker om B&W så kan du ju knappast bli förvånad att inte speciellt många om någon alls är berädd att hålla med dig..
Ser knappast något om att Neoplasm klankar på dig utan säger lugnt och sansat att det är ju bara bra för dig om ditt öra anser att XTZ låter bättre än B&W..

Ska testet diskuteras vidare så håll det till en öppen nivå där du kan acceptera att andra kanske inte tycker likadant som dig..
Speciellt inte i en tråd som handlar om just B&W Nautilus och där dessutom många B&W ägare är aktiva..

Äger själv ett par B&W 805S därför att JAG tycker att de spelar bra..
Vet många som inte tycker likadant när det gäller prisklassen.. Men det är deras åsikt..
Jag kan ju inte skaffa mig en stereo som i mina öron låter dåligt för att tillfredställa någon annan..
Min stereo ska ju låta bra i mina öron.. :)

Vart har jag skrivit att ztx är bättre än B&W? När har jag sagt att jag gillar xtz ? snälla skärp dig......Nu när du ska lägga dig i leken så kan du väl iaf hålla dig till lite fakta lr ? Jag la in ett test på B&W och där dom tyckte att B&W lät enligt dom inte alls lika bra...Det får stå för dom och inte för mig.. Jag äger dessutom själv B&W och har kört med B&W i 14 år.--och JAG har inga planer på att byat märke.. Men jag förstår inte varför folk börjar grina som småbarn när man länkar ett test.. Är inte detta ett fritt forum? Om folk inte vill läsa testet, så skit i det..men sluta gråt..

Postad 27 November 2008 - 15:13

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Ryst: kommer jag ner någon gång till den stora Huvfudstaden kanske jag hör av mig. Skulle vara trevligt.

Postad 27 November 2008 - 16:41

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Vart har jag skrivit att ztx är bättre än B&W? När har jag sagt att jag gillar xtz ? snälla skärp dig......Nu när du ska lägga dig i leken så kan du väl iaf hålla dig till lite fakta lr ? Jag la in ett test på B&W och där dom tyckte att B&W lät enligt dom inte alls lika bra...Det får stå för dom och inte för mig.. Jag äger dessutom själv B&W och har kört med B&W i 14 år.--och JAG har inga planer på att byat märke.. Men jag förstår inte varför folk börjar grina som småbarn när man länkar ett test.. Är inte detta ett fritt forum? Om folk inte vill läsa testet, så skit i det..men sluta gråt..

Och var någonstans har jag nämnt vad du tycker?
Nämner jag någon gång under mitt inlägg att du anser att XTZ är bättre?
Nämner jag någon gång att du INTE gillar B&W?

Det jag syftar på i början av mitt inlägg är personen som genomfört testet.

Och sen för att citera mitt egna inlägg:

Det där är en kommentar från Neoplasm där det som sagt lugnt nämns att skulle det vara så att du anser att XTZ låter bättre än B&W 800-serien så är det ju bra för dig samt billigare..

Det är trots allt du som väljer att dra testet här i tråden, samt du som nämner att du inte är speciellt glad för 800-serien...
För att citera ett av dina inlägg:

Jag är helt ärligt inte det minsta imponerad av nya 800 serien alls... Tycker att en hög som kostar från 100 lax och uppåt ska helt enkelt låta bra och se bra ut. Tycker att den mjuka fina basen som finns i matrix serien är som bortblåst..

Att jag kommenterar att tråden är lite av en samlingspunkt för de som tycker om B&W är väl en sak.
Är säkert samma anledning som du själv håller till i tråden?
Speciellt eftersom du verkar vara väldigt förtjust i B&W om du nu ägt flera par i 14år..

Och jag tror de flesta har förstått att du inte är speciellt förtjust i 800-serien utan föredrar andra serier..

Men som sagt.. Att dra upp ett test som är.. Hur ska man säg det här rätt..
Negativt för de flesta eller kanske fel, för de som gillar B&W 800-serien.. Ja då får man acceptera att det kan bli lite kommentarer..
Trodde du på fullaste att ägarna av 800-serien skulle skriva något positivt ang det testet??
Och ändå måste jag säg att det varit väldigt lugnt med kommentarer ang ditt inlägg..

Att säga till folk att skärpa sig, eller att de ska läsa innan de öppnar sin käft är att gå lite väl långt om man vill hålla det till en lugn och öppen diskussion som det kan vara..

Sen att du nämner att folk här börjar gråta så fort någon nämner något negativt om 800-serien?
Vem då?
Har inte sett någon ta det speciellt hårt utan snarare så sägs det lugnt att de inte håller med..
Den som tar till med lite hårdare ton är du själv..
Och just därför riktar jag mig mest till dig när jag säger att ska det diskuteras vidare så gör det på en lugn och sansad nivå..
Några angrepp på andra användare, eller kommentarer som inte hör hemma på forumet vill jag inte se..

Postad 27 November 2008 - 18:06

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Nu handlar väl denna tråd om B&W ? Det testet var ju B&W med i så jag fattar inte var du får luft ifrån och börjar grina om att jämföra saab med nåt annat...Det är ju en B&W med i det testet lr ? Läs innan du öppna din käft och börja klanka på folk. Jag förmodar att du har b&W för annars har du inte i denna tråd att göra tycker jag... Så låter ungefär din ton.. Men du är väl en sån där audifil som har säkert bra prylar för de ser man inte minst på ditt gallerie..

Ett nöje att se språket som verktyg för kommunikation Lurvas, och vad underbart är det att kunna kommunicera ytterligare med ögats och örats förnimmelse av vad som ses och hörs som skönt. Det som luktar, kännas och smakar bra är ju ytterligare sätt att kommunicera med.

Jag kommer inte att upprepa vad Lurvas har skrivit men en sak återstår:
Jag behöver inte bekräftelse genom egendom och därför har jag inga bilder i galleriet. Det som är intressant med att inneha dessa högtalare är de upplevelser de förmedlar. Men allt i mitt liv handlar inte om skönhet och harmoni i ett orimligt övervägande mellan egen nytta och familjen (som även inkluderar syskon och föräldrar, hennes och mina). Jag har inte inhandlat mitt system ännu och läser intensivt de senaste 24 mån om just Nautilus. Som du ser på mina inlägg om praktiska aspekter som vikt och hantering.

Jag har börjat dimensionera ekonomin för projektet 800D (eller 802D) drivna med Bryston. Jag har inte en silversked i munen och arbetar hård för att unna mig och familjen denna tillfredsställelse. Jag skäms att ens överväga köpa de istället för att skänka pengarna för någon som behöver.

Natutilus är en skönhet att åska båda som vad jag ser och vad jag hör. Provlyssnat i ett par omgångar på samtliga modeller och är såld på konceptet.

Om jag har förolämpat dig, ber jag om ursäkt.

Postad 28 November 2008 - 15:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Har ett tips på Audio Concept finns ett par B&W 803 för 19 tusen.
Mint kondition ring och snacka med dom om nån är sugen.

Postad 29 November 2008 - 03:45

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Får väl se hur det blir vad tiden lider. Men jag själv blir mer och mer sugen på 802D själv. Men jag ska ta några lyssningar i bra rum först. Men nu försvann de från sveavägen igen. Så frågan är om de andra rummen är likvärdiga deras övre.

Men efter lite omtrevande så kommer jag i fall jag införskaffar 802D nog att testa att driva dessa med mitt RB-1080 i första hand. Det är trots allt en käck liten som som verkligen levererar rätt mycket ström. Sen visst att 802orna kan ta enormt mycket mer som max, men frågan är hur ofta man använder det i ett vardagsrum. I en konsertlokal kan väl vara en sak. I ett normal vardagsrum på ca 25kvm.

Men men, det är fortfarande ett tag fram tills jag ens börjar tänka på det. Får ta och bli ett nytt kök först.

Postad 29 November 2008 - 04:13

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Men efter lite omtrevande så kommer jag i fall jag införskaffar 802D nog att testa att driva dessa med mitt RB-1080 i första hand. Det är trots allt en käck liten som som verkligen levererar rätt mycket ström. Sen visst att 802orna kan ta enormt mycket mer som max, men frågan är hur ofta man använder det i ett vardagsrum. I en konsertlokal kan väl vara en sak. I ett normal vardagsrum på ca 25kvm.

Det är inga direkta problem att få 802D att bottna. 1080 kanske inte orkar med det, det vet jag inte, men annars kan du fixa 1090 istället :)
Men det beror ju vad man lyssnar på och vid vilka volymer.

Mvh

Edit: Enligt stereophiles mätningar så är känsligheten 89 dB och den faller ner till 3 ohm i övre basen och del svårare fasvridningar. Så kraft är nog bra att ha om man kunna driva den optimalt.

Redigerat av sometimestheycomeback, 29 November 2008 - 04:22.

Postad 29 November 2008 - 23:54

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Har nu lyssnat på en 804,803D samt stativaren 805s och var gång lyssnade vi med Lyngdorf cd1 samt tda2200 och helt ärligt vart jag sjukt besviken på alla modeller.
Rent transparant ljud men absolut inget släpp, blundade man så hörde man direkt att ljudet kom från lådorna.
Sen fanns det ingen bas att tala om inte ens i 803d så jag trodde nästan det var felkopplat.
Nu till frågan, beror det på lyngdorf eller låter dessa högtalare så?
Fick lånat hem cd1 samt tda2200 till mina egna högtalare och jag fick ett sjukt lyft från min bladelius thor och ett helt otroligt släpp från högtalarna me kanske passar inte lyngdorf till just b&w.

Postad 30 November 2008 - 00:07

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Har nu lyssnat på en 804,803D samt stativaren 805s och var gång lyssnade vi med Lyngdorf cd1 samt tda2200 och helt ärligt vart jag sjukt besviken på alla modeller.
Rent transparant ljud men absolut inget släpp, blundade man så hörde man direkt att ljudet kom från lådorna.
Sen fanns det ingen bas att tala om inte ens i 803d så jag trodde nästan det var felkopplat.
Fick lånat hem cd1 samt tda2200 till mina egna högtalare och jag fick ett sjukt lyft från min bladelius thor och ett helt otroligt släpp från högtalarna me kanske passar inte lyngdorf till just b&w.

Som du är inne på är inte Lyngdorf helt rätt för 800-serien. Då jag lyssnat en hel del på både 804 och 805 så skyller jag allt på elektroniken i ditt fall, alltid tyckt att ljudet känns platt och intetsägande med deras integrerade förstärkare!

Postad 30 November 2008 - 00:36

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Garanterat inte fel på högtalarna....antingen övrig elektronik eller rum/placering... Jag har haft 803S, med en woofer mindre än 803D, och dom hade fullt tillräcklig bas, saknade inget av den varan. Släppte dessutom och försvann mycket bra i mitt rum och målade upp en fin ljudbild. Så det är felplacering i det fallet du hört dom.

Postad 30 November 2008 - 01:51

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Som du är inne på är inte Lyngdorf helt rätt för 800-serien. Då jag lyssnat en hel del på både 804 och 805 så skyller jag allt på elektroniken i ditt fall, alltid tyckt att ljudet känns platt och intetsägande med deras integrerade förstärkare!

Är berädd att backa upp detta..
Tycker inte heller Lyngdorf funkar speciellt bra till 800-serien..
Och jag har lyssnat MÅNGA timmar på 800-serien och lyngdorf. :)

Har egentligen lyssnat alldeles för mycket på denna serie.. hehe..
Har till och med åkt rundor till Sthlm och Gbg och när jag varit i städerna har man alltid passat på med en 800 demning.. hehehe.. :D

NAD M3 och 803D demat på Mobilia butiken i Malmö.. Och inte i deras demorum, som har/hade riktigt kass akustik.. Utan spelade öppet i butiken.. Vilket tryck där blev när vi drog igång Manson.. hehe.. ;)

Postad 30 November 2008 - 03:16

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Till exmepel så går 803S till 35 dB vid -3db, så visst kan det sakna djupbasen

Postad 30 November 2008 - 12:26

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Jo, givetvis får du inte det djupaste, men om det inte finns bas överhuvudtaget så är det utsläckningsproblem... Jag har som sagt haft 803S i min anlägging hemma och basen var fullt påtaglig så långt ner som den gick, så har man ingen bas alls med 803D är det inte högtalarna det hänger på.

Postad 30 November 2008 - 12:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

35dB? Du menar Hz?

Du har alltså glömt bort det jag försökte förklara för dig i en annan tråd för några månader sedan, Nin/ljudkvalite/whatever.

Men vi kan ta det igen. Specen gäller en högtalare utan rumspåverkan. Nästan alla tillverkare förutom Ino
mäter så. Ett par 803S går ner till runt 25Hz i rum. Du har säkert inte glömt det Nin, men av någon anledning sitter du och skriver dryga inlägg ändå.

Mät på en Pip i frifält, så kanske du har bas ner till 50-60Hz.

Redigerat av Ageve, 30 November 2008 - 12:59.

Postad 30 November 2008 - 15:30

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Jo, givetvis får du inte det djupaste, men om det inte finns bas överhuvudtaget så är det utsläckningsproblem... Jag har som sagt haft 803S i min anlägging hemma och basen var fullt påtaglig så långt ner som den gick, så har man ingen bas alls med 803D är det inte högtalarna det hänger på.

Helt klart. Man bör flytta runt högtalarna och se om man kan få till det någonannanstans.

Mvh

Postad 30 November 2008 - 17:48

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Ok då är det Lyngdorf som inte passar bra ihop med just dom högtalarna jag testade.
Har själv testat samma combo med mina Dynaudio contour 1.4 och det lät fantastiskt ihop, så bra att när jag återigen kopplade in min thor så lät den helt ärligt väldigt illa i jämförelse.

Postad 01 December 2008 - 22:17

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Många svär med Lyngdorf :P
Bifogad fil  LYngdorf.JPG   65.33K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredede112b8, 01 December 2008 - 22:19.

Postad 01 December 2008 - 22:25

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Jag fick en riktig wow känsla när jag kopplade Lyngdorf till mina contour, det lät så otroligt oansträngt och transparant i jämförelse med Thor och basen var otroligt rapp och bergfast samt rösterna kom ut i rummet betydligt bättre.
Konstigt hur det kan låta så olika på olika högtalare men det är väl lite av det roliga med hifi just sökandet efter the holy grail=)
Ot i know :P

Redigerat av theoak, 01 December 2008 - 22:25.

Postad 08 December 2008 - 16:41

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Nu en liten fråga..
Sitter och små filosoferar vad jag ska driva mina 805or med i framtiden..
Lyngdorf har man ju tittat på men är egentligen inte glad för deras ljud.. Men där är kraften..
Sen finns Primare.. Och känner likadant där.. Aldrig gillat ljudet riktigt..

Men nu kommer vi till det intressanta.. Naim?
Har bara hunnit lyssna lite på en mässa men då lät det bra..
Nu är frågan hur pass en Nait 5i hade klarat att driva 805orna med sina "ynka" 50 watt??

Någon här som provlyssnat Naimen mycket? Kanske till och med testat att kombinera med B&W?

Kommer jaga något i 20-30k klassen.. (då både stärkare och CD)
Och designen kommer vara viktig..
Samt att det låter BRA med mina 805or.. Är ju van vid att driva dom med NAD Masters kombon nu..

Som det ser ut nu så handlar det om ett ganska litet rum, ett bibliotek.. Så det är lyssning för 1 -2 personer som gäller.. :)

Redigerat av Darth Tojayz, 08 December 2008 - 16:42.

Postad 08 December 2008 - 20:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Varför inte köra med Rotel ?

Postad 08 December 2008 - 20:38

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Nu har jag (återigen) fått en dum uppgraderingstanke :)

Just nu spelar jag på Jamo D870 hemma. Om det dök upp ett tillfälle att byta dom
mot ett par B&W 805S, borde jag göra det då?
Jag kommer förmodligen att förlora mängder med djupbas då jag just nu har
ett helt sjukt bastryck med mina nuvarande högtalare, men min fråga är om
vinsten i välljud är såpass stor att den överglänser basförlusten?
Mitt mål är ju 803D, men dit är det några år än så länge. Så jag tänkte att
805 kan vara ett bra alternativ på vägen, samt att det är kul att byta högtalare :P

Jag undrar också hur det är med "stereobilden" i 805S, är den så fantastisk som den
är i vissa högtalare eller måste man upp på D-modellerna för att få den där fruktansvärda
precisionen som bara kvalitetshögtalare har?

Så: VIlka är bäst. Jamo D870 eller B&W 805S?

Postad 08 December 2008 - 21:07

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Varför inte köra med Rotel ?

Pga designen... :D
Är inne på att köra något svart och grönt.. Dvs, Primare, Arcam, Naim eller Lyngdorf..
Och Primare gillar jag som sagt inte ljudet i..
Arcam har jag inte testat spec mkt.. Likadant med Naim..
Lyngdorfen tycker jag är rätt platt i ljudet, men med en massa detaljer och driv.. Så den har sina för och nackdelar.. :)

Jag undrar också hur det är med "stereobilden" i 805S, är den så fantastisk som den
är i vissa högtalare eller måste man upp på D-modellerna för att få den där fruktansvärda
precisionen som bara kvalitetshögtalare har?

Så: VIlka är bäst. Jamo D870 eller B&W 805S?

Personligen så är jag också väldigt förtjust i just D diskanten..
Och golvarna i S serien har aldrig riktigt imponerat på mig, kanske pga att jag fallit för D. :P

Men 805S.. Av någon anledning så funkar diskanten där för mig..

Tycker 805orna är ruggit kompetenta för sin storlek.. Och helt ärligt så är det sällan jag känner att saknar djupbasen..
Nu spelar jag iof ingen techno eller liknande här hemma. :D

Har tyvärr inte lyssnat på Jamo D870.. Men tycker att har du en möjlighet att låna hem och testa så gör det..
Får ju fresta uppgraderings djävulen lite. :)

Redigerat av Darth Tojayz, 08 December 2008 - 21:13.

Postad 08 December 2008 - 21:53

hardsaltad
  • hardsaltad
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har haft ett par 803D i mitt tycke en underbar högtalare som du kan spela hur högt som helst med och det blir bara roligare. Pga flytt och ett mindre men dedikerat rum så bytte jag till 805S(har inte flyttat än) lyckades hinna med ett par N804 där i mellan också. N804 blev jag grymt besviken på spelade riktigt tråkigt, trodde jag var miljöskadad spelat på 803D för länge, men när jag bytte till 805S blev jag grymt positivt överraskad spelar bra mycket större och roligare än de ser ut att göra. Hoppas bara att de kommer låta bra i mitt nya rum. Har inte lysnat på dina jamo men jag tror inte du kommer sakna basen om du byter.

Postad 08 December 2008 - 23:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Nu är frågan hur pass en Nait 5i hade klarat att driva 805orna med sina "ynka" 50 watt??

Det har kommit en ny Naim Nait XS 2x60 watt.
Läs mer om den här. http://www.naim-audi...cts/naitxs.html

Postad 09 December 2008 - 07:08

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

synd man inte kan se in i framtiden....då hade jag nog köpt den istället för 5i.....börjar bli ont om ingångar :)

Postad 09 December 2008 - 07:21

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

synd man inte kan se in i framtiden....då hade jag nog köpt den istället för 5i.....börjar bli ont om ingångar :)

Jo.. Jag har sett XS:en..
Kanske är den man borde satsa på..

Ingångar lär inte bli något bekymmer för mig.. Så länge jag kan koppla in en spelare på den anläggningen så klarar jag mig.. ;)

Nackdelen med XS vs Nait 5i är att XSen kostar ju faktiskt nära på dubbelt så mycket.. Och anläggningen är tänkt som en sekundär anläggning får man väl säg.. Kommer agera mys anläggning helt enkelt. :P

Frågan är som sagt bara hur Naim och B&W låter ihopa..
Hade iaf blivit en riktigt snygg anläggning att titta på.. Men ska ju helst låta dubbelt så bra. :blink:

Redigerat av Darth Tojayz, 09 December 2008 - 07:27.

Postad 09 December 2008 - 08:14

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Hur låter 800D mot 8002D? Har för mig jag läste i Stereophile att 802D var mer neutral och 800D hade någon lite förhöjd basåtergvning? Någon som hört båda som kan kommentera? :)

Postad 24 February 2009 - 19:50

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Jaha då var man 804 s ägare, fattar knappt hur det gick till med tanke på hur Dynaudiofrälst jag var :)
Hade lyssnat en del på olia B&W modeller innan däribland 803D och jag tyckte aldrig det lät ngt spec om jag ska vara ärlig, kandes basfattigt och lite intetsägande.
Vart ändå nyfiken på deras 800 serie då alla i princip hyllade dom och designen är sjukt snygg enligt mig.
Fast besluten om att uppgradera mina Dyn Contour 1,4s stativare så fick jag lånat hem ett par 804s som klubben haft som demoex och helt ärligt blev jag ganska chockad av vad dom presterade i mitt lilla rum på ca 16kvm.
Stort luftigt superdetaljerat ljud med en helt otrolig bas som till skillnad mot mina contour kändes fysiskt med musik som tillät det och allt lät bara så enormt mkt bättre på allt i jämf med Contour som i sig själv är en brutalt bra högtalare.

Har nu förstått att Klubbens lyssningrum inte är spec optimalt då basen formligen slukas där.
Diskanten var jag rädd för att den skulle låta vass men aldrig! den är mjuk som silke och jag har inte lyckats pressa den med ngn musik till att låta illa faktiskt.

Redigerat av theoak, 24 February 2009 - 21:21.

Postad 24 February 2009 - 21:56

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Jaha då var man 804 s ägare, fattar knappt hur det gick till med tanke på hur Dynaudiofrälst jag var :)
Hade lyssnat en del på olia B&W modeller innan däribland 803D och jag tyckte aldrig det lät ngt spec om jag ska vara ärlig, kandes basfattigt och lite intetsägande.
Vart ändå nyfiken på deras 800 serie då alla i princip hyllade dom och designen är sjukt snygg enligt mig.
Fast besluten om att uppgradera mina Dyn Contour 1,4s stativare så fick jag lånat hem ett par 804s som klubben haft som demoex och helt ärligt blev jag ganska chockad av vad dom presterade i mitt lilla rum på ca 16kvm.
Stort luftigt superdetaljerat ljud med en helt otrolig bas som till skillnad mot mina contour kändes fysiskt med musik som tillät det och allt lät bara så enormt mkt bättre på allt i jämf med Contour som i sig själv är en brutalt bra högtalare.

Har nu förstått att Klubbens lyssningrum inte är spec optimalt då basen formligen slukas där.
Diskanten var jag rädd för att den skulle låta vass men aldrig! den är mjuk som silke och jag har inte lyckats pressa den med ngn musik till att låta illa faktiskt.

Kul att du fått till det riktigt riktigt bra, det är få förunnat!

Postad 24 February 2009 - 22:09

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Fick köpa loss demoexen till ett riktigt bra pris och dom var i superskick.
Tanken just nu är att om jag ska få bättre än dessa så måste jag upp i storlek och då blir det overkill misstänker jag..

Vad använder ni för kablage till era B&W? köpte Van den hul magnum hybrid på löpmeter och kör på dom nu.
Ändras ljudkaraktären efter inbränning eller är det bara en skröna?
Har hört att 800 serien använder just van den hul invändigt

Postad 24 February 2009 - 22:15

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Tanken just nu är att om jag ska få bättre än dessa så måste jag upp i storlek och då blir det overkill misstänker jag..

Vad använder ni för kablage till era B&W? köpte Van den hul magnum hybrid på löpmeter och kör på dom nu.

No offence men, inbränningen av kablarna? :)

Postad 24 February 2009 - 22:24

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Haha men det är det jag menar, man har läst om att man bränner in kablarna och att dom låter annorlunda efter ett antal timmar.. som sagt är jag väldigt skeptisk men det är kul att höra andras åsikter.
nu blev det väldigt OT

Postad 24 February 2009 - 22:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vilket trams! :)
Köp vanlig supra 2,5 eller nåt. Det är minst lika bra.

Postad 24 February 2009 - 22:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Inte alls Avis på dig. :) Tycker du ska kolla in,Nordost, Audioquest eller Chord.

Postad 25 February 2009 - 07:59

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jaha då var man 804 s ägare...

Stort grattis! Hoppas att du blir nöjd med dina högtalare och att dom låter minst lika bra hemma hos dig!
Vad det gäller kablar så har jag testat Tara Labs Helix 6, Van Den Hul Cs-122 och för tillfället sitter Van den hul C352 Hybrid! Av dessa rekommenderar jag den sistnämnda, ligger på ca 250kr/m o låter riktigt riktigt bra!

Postad 25 February 2009 - 12:50

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan mina 804 mot contour är som sagt den mer fysiska upplevelsen men aven i detaljer känner jag att dom har höjt ribban ytterligare mot contour. Sen att dom spelar så sjukt oansträngt och avslappnat gillar jag mkt.
Vad gäller kablar så tror jag nog mina Van den hul magnum hybrid räcker gott och väl.
Har testat en del kablar och helt ärligt tror jag inte jag hört några större skillnader faktiskt, givetvis vill man ju tro att kabeln man hade för 7000 lät bäst;)

Postad 25 February 2009 - 13:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Köp Supra Rondo, Classic, Ply. eller Biltema vilfri area eller typ, Nordost för 100k eller något, helt upp till dig... oavsett vad du väljer så blir du garanterat jätte nöjd, men priskillnaden är ju ganska markant!

skillnaden i prestanda motsvarar ej priset gällande kablar...
Köp något som ser bra ut och inte för dyrt, sedan så lägger nu 1k på att fixa snygga absorberande tavlor att ha i rummet i stället. För att få ner efterklang m.m. och detta gör 1000 gånger större skillnad än några kablar i världen !

Eget val !
Jag hadde köpt supra Rondo 2x2,5mm2 och fixat snygga nylonstrumpor och sedan krympalang och bananer i ändarna. blir snyggt som fan och bättre blir det inte på något sätt enligt mig :rolleyes:

Om du inte vill syssla med lite DIY så köp syp Proson kablen (minne ej namnet...) billig och snygg ! eller vilken annan snygg men någolunda billig högtalarkabel som hälst.

Lägg pengarna på akustiken !!!!

Postad 25 February 2009 - 20:13

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Eller slå till på en av dessa så kommer det låta magiskt!
Magisk Hifi-Uppgradering
En sådan innanför västen gör mer för ljudet än ev. värsting kablar :rolleyes:

Redigerat av Vobbe, 25 February 2009 - 20:14.

Postad 25 February 2009 - 20:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Magisk Hifi-Uppgradering
En sådan innanför västen gör mer för ljudet än ev. värsting kablar :(

Mycket bra tipps ! :rolleyes:

Postad 25 February 2009 - 20:50

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
har ett ecophon akustiktak som dämpar väldigt bra samt en del hyllor på väggar och det vanliga som soffa,bord och matta så akustiken känns väldigt bra med i princip inga ekon överhuvudtaget( blev ruskigt tyst med taket)
Kommer köra på mina Van den hul som sagt då det låter väldigt bra som det är, rejäla kablar utan massa krimskrams

Magisk Hifi-Uppgradering
En sådan innanför västen gör mer för ljudet än ev. värsting kablar ;)

Haha bra tips, ska genast inhandlas

Postad 20 March 2009 - 10:52

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Liten snabb fråga till er med 80xS.. Vad kör ni för elektronik till?

Har nämligen som plan/mål/dröm? :D Att byta talare i vardagsrummet men att köra någon annan eletronik till 805orna..
Några tips?

Någon som testat Naim och 80xS?

Postad 20 March 2009 - 16:09

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Liten snabb fråga till er med 80xS.. Vad kör ni för elektronik till?

Jag har ett försteg från Harmony Design och slutsteg från Bryston till mina Nautilus 802. Centern (Nautilus HTM1) kör jag via min hembioförstärkare Yamaha RX-V1800.

Postad 20 March 2009 - 18:08

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Dina talare är aningen större än mina :)

Men det var riktigt trevlig elektronik du hade till dom.. ;)

Postad 20 March 2009 - 20:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag vill föreslå Hegel tror den kan passa riktigt bra ihop med B&W H100 eller H200.

Postad 20 March 2009 - 23:31

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Körde Classés mindre slusteg till mina tidigare 805or (CAV-75 samt CA-100) borde inte bli allt för dyrt beggat.

Postad 20 March 2009 - 23:34

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Rotel RB-1080 kan jag rekommendera.

Postad 21 March 2009 - 06:44

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Så där... Nu börjar ju tipsen rulla in. Tackar vi för. ;)

Hade varit kul att ställa upp samtliga kombinationer och höra skillnaden. :)
Men tror jag vill ha något intergrerat till 805orna.. Blir bäst i det rummet de är tänkta att stå i.

Postad 21 March 2009 - 11:07

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jag skulle nog kika på Arcam A38 FMJ ihop med dom högtalarna, har inte lyssnat på denna kombination men kan tänka mig att det låter bra!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.