Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Denon DVD-3910 *

1116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 oktober 2004 - 22:12

skum
  • skum
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Gah, vad trött jag blir när jag läser att den har så mycket problem. Har även kikat på avsforum där folk skriver liknande saker även att den har synligt lagerbyte! Eftersom 2900'an inte hade det så är det ju urdåligt att en uppföljare är sämre...Har inte fått hem min spelare än men funderar starkt på att ringa och avboka den på måndag. Här har man väntat länge på den "perfekta" spelaren och när den väl kommer så verkar den inte fungera korrekt...undra vad man kan köpa ist?

Postad 03 oktober 2004 - 09:44

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat sin 3910 med en Sanyo Z2? Jag funderar för fullt på ett inköp av 3910 då den verkar ha det mesta till ett i mitt tycke helt ok pris. Lite oroväckande dock att folk verkar ha problem.

Postad 03 oktober 2004 - 10:20

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Jag har själv lagt märke till att man lätt ger upp på nya grejor när man jobbat hårt på att få de gamla att fungerar bra.

Min erfarenhet av olika spelare även inom samma familj och modell är att de skiljer sig alltid något vad gäller gamma, svartenivå, färgmättnad, färgbalans, skärpa etc.

Jag har inte heller lyckats få det helt bra med bara tex DVE, bla tycker jag färg kalibreringen är alldeles för grov, det kan se bra ut genom färgfiltren men när man väl ser några filmer kan det ändå ligga "fel" med dragning åt olika håll. Det brukar ta mig flera olika filmer och ibland några helger med justering hit och dit innan jag finner "rätt" nivåer med en ny spelare

Nu har jag inte sett hur blockigheten ser ut på just denna maskin men för mig är det inte något nytt. Visst är det så att det sedan kanske ser lite olika ut från spelare till spelare och självklart display beroende på bla brusreducering, skärpe algoritmer eller annan signalbehandling.
Vad som är enskilt viktigast för att minimera synligheten är i min erfarenhet är att hitta rätt grundnivå för svart, ligger den bara lite för högt ser man ofta hur mpeg kodningen ligger och flippar i större eller mindre block. Det kan tyckas enkelt men tar man tex DVE så är det lätt att hitta rätt men det betyder inte att varje film är kalibrerad efter exekt samma nivå, ofta tycker jag man lagt svart så som på filmen strax över vad som är elektroniskt svart i pj'n och dvd'n, inte alltid men som sagt ganska vanligt. Speciellt för och sluttexter brukar vara lite hipp som happ.

/Michael

Postad 03 oktober 2004 - 10:40

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Swed: det där du menar med som shackrutor i bilden, är det typ som block som är lite ljusare än det som skall/bör vara svart.
Jag får nämligen sådana på min projektor, när jag låter den interna deinterlacern göra jobbet, uppkommer inte när jag kör progressivt ifrån dvd spelaren.
Syns klart och tydligt när gandalf tänder sin stav i moirias grotta.
Tänkte om det kanske är samma fenomen, är det kanske det som kallas macro blocking eller?, någon som kan upplysa mig om det.
Detta va lite OT, men kom på det när swed verkade se samma fenomen som jag.

//Cineoholic

Postad 03 oktober 2004 - 11:12

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Vad tror ni kommer det att komma updateringar från denon med tanke på alla dess besvikna användare??

Postad 03 oktober 2004 - 12:35

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Är alla som har fått den missnöjda eller funkar den bra för någon av er?

jA DU !!!!

Våra pro-användare forskar för fullt just nu vi får se under dagen om det kan ge ett positivt svar dåå!!!!!

Mvh.NIKKE B)

Då kan jag meddela att jag INTE HAR någon och att det är oklart om jag kommer att skaffa någon :rolleyes: :)

Postad 03 oktober 2004 - 12:40

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Är alla som har fått den missnöjda eller funkar den bra för någon av er?

jA DU !!!!

Våra pro-användare forskar för fullt just nu vi får se under dagen om det kan ge ett positivt svar dåå!!!!!

Mvh.NIKKE B)

Då kan jag meddela att jag INTE HAR någon och att det är oklart om jag kommer att skaffa någon :o :)

Ha lite tåla mod det är nog inte så svårt att updata denna maskin!!!!! :rolleyes:

Postad 03 oktober 2004 - 13:10

skum
  • skum
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Beroende på vad folk skriver in om spelaren idag så bestämmer jag mig om jag ens ska hämta ut spelaren eller avboka den imorgon. Okey, synliga lagerbyten KAN jag leva med men att skivor fryser o.s.v är ju helt otänkbart.

Postad 03 oktober 2004 - 13:13

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Beroende på vad folk skriver in om spelaren idag så bestämmer jag mig om jag ens ska hämta ut spelaren eller avboka den imorgon. Okey, synliga lagerbyten KAN jag leva med men att skivor fryser o.s.v är ju helt otänkbart.

:) Skivor fryser har jag inget problem med så det låter jag vara oklart .

Har startat upp cirka 30 tal filmer inget problem med tetta fenomen alls!!

Postad 03 oktober 2004 - 13:22

Fuckup
  • Fuckup
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Finns det ingen som har Hellraiserboxen och vill vara så vänlig att prova den
på 3910:an, jag har väldiga problem med den.............

Postad 03 oktober 2004 - 13:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

E sagan om ringen en bra test dvd för bilden??

Det tycker jag. Jag gör mycket FOTR Extended Edition när jag testar denna DVD-spelare efter att jag försökt kalibrera bilden med DVE osv.

Någon som kör HDMI till HDMI?? Vill veta hur ni upplever bilden där då jag inte kunnat testa det. Även HDMI till DVI är av intresse.

PS. Skickade ett mail till HiFI-Klubben nu och frågade om de visste om den kommande firmwaren för regionsfriheten även kommer fixa några av de buggar jag har. Återkommer med vad de svarar senare. Blir väl imorgon, måndag, antar jag...? DS.

Postad 03 oktober 2004 - 13:43

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Visst kan det vara skivorna som strular, jag utesluter det inte trots att jag sett samma filmer på min 2200 både före och efter utan att ha samma fel.

Jag har inte kunnat återupprepa felen och gårdagens samt förmiddans tester har flutit perfekt, inte en tillstymmelse till frysningar eller andra konstigheter öht (eller macroblocking heller för den delen) utan bara bra och stabil bild. Jag är närmast villig att avskriva dessa glitchar som startanomalier och gå vidare. Jag erkänner gärna att jag är/kommer vara stenhård och petig då detta var tänkt att bli den sista dvd-spelaren jag köper. Hade jag accepterat halvmesyrer hade jag redan haft en dvd-spelare med DVI-utgång! :)

skum: jag har kollat de lagerbyten jag känner till och den är minst lika snabb som min 2200, inget av lagerbytena utom Lejonkungen R2 märks (om det nu är ett lagerbyte och inte seamless branching som strular) .

Denon har faktiskt kollat lite på konkurrenterna vad gäller användarvänlighet. Förutom den rudimentära resumefunktionen upptäckte jag av en slump att man också får subtitles även när man spolar i 2x, alltid är det till någon nytta.

Jag kan tyvärr inte kolla LOTR för jag har de i R1 och jag har inte Hellraiser, andra titlar ni haft strul med?

Postad 03 oktober 2004 - 17:08

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Visst kan det vara skivorna som strular, jag utesluter det inte trots att jag sett samma filmer på min 2200 både före och efter utan att ha samma fel.

Jag har inte kunnat återupprepa felen och gårdagens samt förmiddans tester har flutit perfekt, inte en tillstymmelse till frysningar eller andra konstigheter öht (eller  macroblocking heller för den delen) utan bara bra och stabil bild. Jag är närmast villig att avskriva dessa glitchar som startanomalier och gå vidare. Jag erkänner gärna att jag är/kommer vara stenhård och petig då detta var tänkt att bli den sista dvd-spelaren jag köper. Hade jag accepterat halvmesyrer hade jag redan haft en dvd-spelare med DVI-utgång!  B)

skum: jag har kollat de lagerbyten jag känner till och den är minst lika snabb som min 2200, inget av lagerbytena utom Lejonkungen R2 märks (om det nu är ett lagerbyte och inte seamless branching som strular) . 

Denon har faktiskt kollat lite på konkurrenterna vad gäller användarvänlighet. Förutom den rudimentära resumefunktionen upptäckte jag av en slump att man också får subtitles även när man spolar i 2x, alltid är det till någon nytta.

Jag kan tyvärr inte kolla LOTR för jag har de i R1 och jag har inte Hellraiser, andra titlar ni haft strul med?

OK Lungan!!!

Äntligen något positivt om denna spelare!!!!hura hurra :)

Postad 03 oktober 2004 - 19:06

Unregisteredd287695a
  • Unregisteredd287695a
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Swed: det där du menar med som shackrutor i bilden, är det typ som block som är lite ljusare än det som skall/bör vara svart.
Jag får nämligen sådana på min projektor, när jag låter den interna deinterlacern göra jobbet, uppkommer inte när jag kör progressivt ifrån dvd spelaren.
Syns klart och tydligt när gandalf tänder sin stav i moirias grotta.
Tänkte om det kanske är samma fenomen, är det kanske det som kallas macro blocking eller?, någon som kan upplysa mig om det.
Detta va lite OT, men kom på det när swed verkade se samma fenomen som jag.

//Cineoholic

Det är ibland ljusare och ibland mörkare än bakgrunden.
Jag har provat att både köra p-scan och i-scan och problemet med rutorna kvar står.

Postad 03 oktober 2004 - 22:02

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag som tänkte köra HDMI mellan denna 3910 (ej inhandlad än) och panna-ae700. Är det bara glömma det då eller ??

Postad 04 oktober 2004 - 11:12

sohe
  • sohe
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Såg att de första filerna som påstås göra denna spelare regionsfri börjar dyka upp på nätet...
På AV Forums finns bl a denna tråd för den äventyrslystne :P

/Ola

Postad 04 oktober 2004 - 12:09

X11
  • X11
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
3910an säljs i svart grå eller silver ;) Men kolla vad jag hittade då Denons Japan sida :P ;)

http://denon.jp/even...2004/index.html

Postad 04 oktober 2004 - 12:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0

Såg att de första filerna som påstås göra denna spelare regionsfri börjar dyka upp på nätet...
På AV Forums finns bl a denna tråd för den äventyrslystne 

Hmmm... Undrar om den kommer att funka för 1910:an också..?

Postad 04 oktober 2004 - 13:47

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Lagerbyterna är sämre än på min förra DVD-2900 trots samma buffert (8 MB)! :P Kolla bara lagerbytet på Star Wars II och Asteroid Chase. Där ser man att bilden fryser till en 0.5 sekunder eller liknande. Detta flöt fint utan några av DVD-3910ans tendenser på DVD-2900.

Skulle vara kul att veta hur te.x. DVD-2910 står sig.

Edit: Ändrade texten lite då "problemen" fick att lösa av det som stod tidigare.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 oktober 2004 - 09:48.

Postad 04 oktober 2004 - 14:04

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

OK Lungan!!!

Äntligen något positivt om denna spelare!!!!hura hurra :P

Min 3910 kommer tyvärr också att återlämnas (jag hade den bara på test med option att behålla den). Körde KB2-sekvensen igår igen och fick igen korta frysningar. Kan tyckas petigt men för de här pengarna skall det vara bättre. Har kört samma KB2-sekvens på min gamla 2200 och ännu äldre Toshiba SD-510 minst 20 ggr utan några problem men 3910an har svårt för den.

Vid vilken tidpunkt och i vilket kapitel är lagerbytet i SW:AOTC ??

Ang "segheten" så tror jag att det handlar om samma syndrom som med A11 som ansågs lite seg när den kom. Det behövdes lite mer tid för att tweaka mjukvaran och med en uppdatering var den OK. Ang frysningarna får jag hemska 3800-vibbar (läs på avsforum.com, många som haft problem med frysningar på den maskinen, ffa när den läser på dvdns andra lager) och för de här pengarna är det inte intressant.

Jakten på den perfekta DVD-spelaren går vidare. Kanske köper något enkel DVD tillsvidare så man har något att kolla på på projektorn.

I hear you och lutar nu åt samma taktik, troligen en 1910 om den är lika chromafelfri som 3910 eller iaf nära. Jag stänger dock inte dörren för 2910/3910 om de kan fixa problemen men jag köper inte en halvfärdig produkt.

Postad 04 oktober 2004 - 14:05

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
En sak är intressant... Läste på lite om de två olika Faroudja/Genesis-chip som sitter i 1910 resp. 2910 och 3910.
1910:an har ju ett som heter 2301 och det som sitter i 2910 och 3910 heter 2310.
Då man läser spec:arna på dessa så skiljer det precis ingenting i prestanda! Det som skiljer är att 2301 är gjort för att sitta i en "utenhet", t.ex. DVD-spelare och 2310 är gjort för att sitta i en TV/projektor!!
Hur kommer det sig att man har valt detta TV/projje-chip till de två dyraste spelarna av dessa tre? 2301 borde ju duga alldeles utmärkt för alla tre.

Jo... Det som skiljer har inte med prestanda att göra utan det är det faktum att 2301 har inbyggd D/A-omvandlare för att kunna skicka analog progressiv video ut på component.
2310 har bara ett digitalt interface, vilket betyder att man har använt denna i de dyrare spelarna för att istället för en inbyggd D/A kunna använda fler och bättre, för att ge bättre analog bild ut på komponent.
Förnuftigt, men det kan ju vara precis här som det har gått snett... Isf finns det ju gott hopp om att 1910:an skall var mer stabil kanske... :P

Postad 04 oktober 2004 - 14:39

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Köp en billigare DVI-spelare att ha så länge (Momitsu, Yamakawa, NorthQ etc), det funkar utmärkt och ger faktiskt en ganska bra bild. Jag köpte t ex en Yamakawa 375. Hade tänkt ha denna tills den här Denonspelaren gick att köpa men nu får man spana efter annat.

Postad 04 oktober 2004 - 15:40

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Man får nästan lust att ta hem för att se om den så dålig som ni säger, det verkar riktigt korkat av denon att få så mycket rätt och samtigt inte klara fundamenta.
/Michael

Postad 04 oktober 2004 - 15:42

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka spelaren nu.  :P  Ett hopplöst fall tillsammans med min projektor verkar det som.

Lagerbyterna är också sämre än på min förra DVD-2900 trots samma buffert (8 MB)!  ;)  Kolla bara lagerbytet på Star Wars II och Asteroid Chase. Där ser man att bilden fryser till en 0.5 sekunder eller liknande. Detta flöt fint utan några av DVD-3910ans tendenser på DVD-2900.

Jakten på den perfekta DVD-spelaren går vidare. Kanske köper något enkel DVD tillsvidare så man har något att kolla på på projektorn.

Skulle vara kul att veta hur te.x. DVD-2910 står sig. Har den samma fel som DVD-3910 uppvisade med min projektor?

Peter!!!!

Ska du inte testa att byta till en ny 3910 innan du lägger dig??? ;)

Postad 04 oktober 2004 - 15:52

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
nikkeg: Nee, snarare VÄNTA på att de förhoppningvis fixar till problemen med bättre mjukvara.
Nee, OM jag skulle köpa en ny Denon-spelare just nu så lutar det mer åt DVD-2910.

Edit: Textredigering

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 oktober 2004 - 09:50.

Postad 04 oktober 2004 - 16:23

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Japp då väntar vi bara med spänning på första 2910-försökskaninen :P

Postad 04 oktober 2004 - 16:52

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Enlig Kris Deering från AVSForum.com så är det en ny firmware på G som skall fixa lite av de problem jag har haft med spelaren. Bl.a. detta:

* DVI pixel cropping
* Y/C delay issues

Jaja, vi får se hur det går med denna spelare. Kanske kan komma på fötter igen, eller? Fattar inte varför det ska vara så svårt att hålla på en release tills buggarna är FIXADE? Denon, jag kan vara testpilot åt er INNAN ni släpper en produkt, inte EFTER. :P ;)

Postad 04 oktober 2004 - 17:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Är det någon som har hunnit med att utvärdera spelarens egenskaper som 2-kanalsmaskin? Tänker då främst på cd och sacd-ljud. Det hade varit skönt att slippa dubblera med apparater hemma.

Postad 04 oktober 2004 - 17:13

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Är det någon som har hunnit med att utvärdera spelarens egenskaper som 2-kanalsmaskin? Tänker då främst på cd och sacd-ljud. Det hade varit skönt att slippa dubblera med apparater hemma.

:P Hej JOCKE!!!

Jag kan säga med mina mått mätta så e den riktigt bra music återgivare men har bara kört med 2 kanalt ljud inte dvd-audio o sacd ännu!.

jämför med de andra spelare jag ägt bla.cd-fix,denon och h?k!!!

cd-fixen e bättre men 3910 e helt godkänd music återgivare i mina öron !!.

Mvh.NIKKE ;)

Postad 04 oktober 2004 - 17:17

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Ok, då låter det nästan som att får köra dubbelt trots allt. Det skall bli intressant att låna hem ett ex att testa lite själv.

Vad har du för kringutrustning?

Postad 04 oktober 2004 - 17:19

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Ok, då låter det nästan som att  får köra dubbelt trots allt. Det skall bli intressant att låna hem ett ex att testa lite själv.

Vad har du för kringutrustning?

KOLLA MIN GALLERIA
:P

Postad 04 oktober 2004 - 18:10

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Någon som vet hur jag ska bränna dena patch till 3910

Postad 04 oktober 2004 - 18:22

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

Någon som vet hur jag ska bränna dena patch till 3910

Du skall bränna den som "CD Image".

OBS! Skyll inte på mig om det händer något. Jag har (och skall inte) testa denna fil i min spelare då jag skall lämna tillbaka min. :P

Postad 04 oktober 2004 - 18:51

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Hur ska man bränna en cfw.fil som image fil??+kan någon vänlig hjälpa mig???

Postad 04 oktober 2004 - 19:53

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
cfw c?nånting FW=FirmWare det ser ut som man bara skall bränna ner dom som vilken datafil somhelst.

Denna länk innehåller en diskussion om uppdatering av DVD-A1 med cfw filer och vad jag kan förstå så är det vanliga datafiler det handlar om så då borde samma gälla för 3910 också.

http://p081.ezboard....opicID=97.topic

/Åke

PS Jag har ännu (kanske aldrig) nån 3910 men provade på skoj att bränna som en imagefil med neros imagerecorder (till disk) och mode 1 men då fick jag en oläsbar disk.

Postad 04 oktober 2004 - 20:11

sohe
  • sohe
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Så här brände jag ned firmwarefilen till min 2900, borde fungera på denna också eftersom de verkar ha samma format (.cfw).

Saxat från Audioholics:

Instructions for Download/Burning of the ' Firmware File':

1) Save the file to your desktop, please do not rename or open the saved file.
2) Open your CD Burning Software
3) You will need to format the CD-R you will be burning on. The data format needed is ISO-9660, this is usually found in 'Project Properties' or similar area. Do not burn in 'Redbook', or 'Joliet' formats as these are for music recording.
4) Now burn to disc, the file is not to big so it should be quick. Be sure to set the software to burn 'Disc at Once' and 'Finalize'.
5) That's it, remove disc and move on to the uploading instructions for your player.

/ Ola

Postad 04 oktober 2004 - 20:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall denna kan tänkas funka för 1910:an också?

Postad 04 oktober 2004 - 21:52

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Underscanproblemet i 720p KAN avhjälpas till viss del! :P

I picture mode hittade jag en undermeny längst till höger som heter SET. Fattar inte hur jag kunnat missa den. Sorry! Där går det går att förskjuta bilden i både höjd- och sidled. ;) Dock ej zooma eller liknande. Man får göra en kompromiss för underscanproblemet.
Mitt "rödlila" streck försvann iom detta och det är ju bra. ;)
Dock ger 1080i via DVI-D väldigt darrig bild för mig. Jaja, nu känns det som att det lutar åt en DVD-2910 istället OM det går att förskjuta bilden på den med. Skall undersökas i dess manual...... :D

Postad 04 oktober 2004 - 22:26

Rolle
  • Rolle
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hei Grabbar!

Jag ær en Skåning, bosatt i Stavanger Norge.
Jag har också traktat på denna 3910.
Efter att jag læste innlægg på det hær forumet i helgen, så ble jag skeptisk :P

Men idag, måndag, så hæmtade jag ut min 3910 hos HiFi Stavanger.

Jag ångrar inte!!!

Jag har en Norsk Projection Design Action One Proj, den hanterar det mæsta av "inputs" och den har kansje værldens bæsta uppbyggnad vad gjæller (internal noise) mellan komponenter.
Det jag var ute efter var en DVD spelare, som sænder ut ett så rent som møjligt
signal på både DVI och Comp.
Deinterlacing och scaling hanterar PD Action troligtvis bættre æn någen DVD spelare.

Så långt ær min erfarenhet att 3910 sænder ut ett jævla fint signal till min PJ.
Jag har prøvat 576P, 720P och 1080i.
Det spelar i grund inte så stor roll, før Projen scalerar till 1280 x 720 i vilket fall som helst.
OK. Om det ær något som ser ørlite bættre ut så måste det vara 720P, som ær native før projen.

Roland

Postad 04 oktober 2004 - 22:37

skum
  • skum
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Min 3910 kommer tyvärr också att återlämnas (jag hade den bara på test med option att behålla den). Körde KB2-sekvensen igår igen och fick igen korta frysningar. Kan tyckas petigt men för de här pengarna skall det vara bättre. Har kört samma KB2-sekvens på min gamla 2200 och ännu äldre Toshiba SD-510 minst 20 ggr utan några problem men 3910an har svårt för den.

Vid vilken tidpunkt och i vilket kapitel är lagerbytet i SW:AOTC ??

Ang "segheten" så tror jag att det handlar om samma syndrom som med A11 som ansågs lite seg när den kom. Det behövdes lite mer tid för att tweaka mjukvaran och med en uppdatering var den OK. Ang frysningarna får jag hemska 3800-vibbar (läs på avsforum.com, många som haft problem med frysningar på den maskinen, ffa när den läser på dvdns andra lager) och för de här pengarna är det inte intressant.

Förklara gärna lite vad du menar med att bilden "fryser". Stannar skivan upp för att sedan hacka igång igen? Hur lång tid tar isåfall hacket? Eller fryser skivan helt och hållet så att du får starta om filmen? Jag är själv mycket osäker om jag ska ha min spelare just nu, vill därför ha så mycket fakta som möjligt.

Postad 05 oktober 2004 - 07:15

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
1080i-problemet med ryckig bild avhjälps genom att låta spelaren ska stå i NTSC-läget under TV-Type för denna upplösning INTE Multi som de flesta kör den in.

Testa och kolla. Blir GRYM bild! Dock så blir det lite kantiga konturer med 1080i och NTSC. Kolla te.x. kapitel 10 i Gladiator och mot hustaken i bakgrunden. Lite kantiga konturer. Testa samma sekvens med spelaren ställd i Multi och 720p. Upp till var och en vad som är bäst.

Postad 05 oktober 2004 - 07:19

infan
  • infan
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Borde det inte (teoretiskt iaf) bli bäst om man väljer den upplösningen projektorn kör i ?

Vilket för mig borde bli 720P med min Benq8700. Annars blir ju bilden skalad två gånger.

Postad 05 oktober 2004 - 08:28

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Teoretiskt sett, jo... Men sålänge man inte kör 1:1 pixelmapping så sker ju ändå en sorts omskalning och då är det oftast bättre att skala ned mycket än upp lite, alltså är det inte alls osannolikt att 1080i blir bättre på en 1280x720-projje. :D

Se'n undrar jag om särskilt många av dagens hembioprojjar internt har bandbredden som krävs för att köra video i 1280x720 egentligen. :( 1080i kräver betydligt mindre bandbredd för att se bra ut.

Postad 05 oktober 2004 - 08:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Edit: Vad jobbigt det börjar bli! Löser problemen en efter en. Ingen gröntint via progressiv komponent nu heller tycker jag. :D Måste överväga audiodelens fördelar innan jag bestämmer mig helt. Skulle kännas grymt jobbigt om jag saknar te.x. Denon-Link i framtiden. Finns ju även fireware som man kan använda digitalt till andra märken än Denon också.

Kanske ska ha kvar spelaren trots allt tidigare strul? :(

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 oktober 2004 - 09:46.

Postad 05 oktober 2004 - 10:23

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Någon som lyckats patcha spelarn så skriv i forumet tack!!!(hur gör man)

MVH.NIKKE

Postad 05 oktober 2004 - 13:01

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0
Tänkte fråga om ni upplevt att bilden ibland
fryser/pausar 0.5 - 3 sekunder? Isåfall
går detta att upprepa på samma ställe?

Har haft en denon 3800 som hade problem med just detta.
Så om ni inte upplevt detta problem med 3910
så är jag ett steg närmare.

Sedan undrar jag om den tar ALLA skivor?

Både 3800 och 2900 (hade även denna på hemlån) har haft problem med att
de inte accepterar vissa skivor (till skillnad från min tidigare pio 668 som tar
ALLT men har sämre bild över komponent än både 3800 och 2900).

Postad 05 oktober 2004 - 13:40

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Per S: Om du läser tråden så ser du att det finns dom som har haft problem med just frysningar utav bilden kortare ögonblick. Vad jag har förstått så sker det inte alltid på samma ställe.

Postad 05 oktober 2004 - 13:50

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Testade den enda skiva som INTE funkade i min förra DVD-2900. Denna skiva är extramaterialskivan (Disc 2) på Last Samurai (R2SE). Gissa vad som hände?

Det funka! Nemas problemas! :D

Ska köra igenom/igång alla mina DVD-filmer för att verkligen vara säker. Alltså inte kolla igenom dem. Bara starta dem. Lite jobbigt annars. :(

Dock ser det bra ut. Skall även kolla på polarens exemplar av Kill Bill 2 (R2SE) så fort han (och jag) har tid.

PS. DVD+RW är inga problem heller. Har testat det också. DS.

Postad 05 oktober 2004 - 15:13

Unregistered242bf02f
  • Unregistered242bf02f
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Testade den enda skiva som INTE funkade i min förra DVD-2900. Denna skiva är extramaterialskivan (Disc 2) på Last Samurai (R2SE). Gissa vad som hände?

Det funka! Nemas problemas! :D

Ska köra igenom/igång alla mina DVD-filmer för att verkligen vara säker. Alltså inte kolla igenom dem. Bara starta dem. Lite jobbigt annars.  :(

Dock ser det bra ut. Skall även kolla på polarens exemplar av Kill Bill 2 (R2SE) så fort han (och jag) har tid.

PS. DVD+RW är inga problem heller. Har testat det också. DS.

Hej
jag har kollat filmerna som nämns i tråden som tex kill bill 2 och jag har inga frysningar eller lagerbytenbus.
Kul att du behåller 3910.

Mycket nöjd med spelaren.

Postad 05 oktober 2004 - 15:27

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0
Joakim99, jo jag såg att det nämndes frysning. Men det gäller att
forska närmare på den punkten då det är oklart vad det egentligen
är som uppfattas som frysning. Det var därför jag frågade igen.
Har sett någon kommentar om frysningar på avsforum, men
de allra flesta nämner inte detta, så problemet kanske är inom
normal felprocent. Å andra sidan tog det några veckor
innan felet uppenbarade sig på 3800.

Lagerbyten kan förväxlas med frysning, men då går det
såklart att upprepa detta på samma ställe.

Peter.M och Jörgen G, det verkar lovande!

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.