* Officiell tråd - MediaPortal *
831 svar till detta ämne
Postad 03 oktober 2005 - 20:55
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Tja!
Lite funderingar hur ni konfiggar mediaportal för bästa bildkvalla, kör ni FFDShow...? Kör ni med Dscalers filter ?
Är det nån som har maxxat till MP rent bildmässigt så tar jag gärna några små tips om alla inställningar, vilka codecs man kör osv.
Jag skulle vilja gissa Dscaler som codec, och ffdshow i samma veva...?
Har just nu ´roplem med att Dscaler, som jag vill använda råhänger min HT-CP såfort det startar....hade samma i min stationära när jag testade lite i vintras...kanske nåt med mitt twinhan digitalkort som strular...
Postad 04 oktober 2005 - 06:44
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag kör med Mpeg2Dec som videocodec, eftersom det är det som fungerat stabilast för mig. Tycker inte det är värt den lilla bildförbättringen man kan få med andra codec om man blir tvungen att uppleva krascher.
Kör FFDShow med uppskalning 2x, utgick från den vanliga guiden och har inte ändrat så mycket.
Postad 04 oktober 2005 - 09:23
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
Tja!
Lite funderingar hur ni konfiggar mediaportal för bästa bildkvalla, kör ni FFDShow...? Kör ni med Dscalers filter ?
Är det nån som har maxxat till MP rent bildmässigt så tar jag gärna några små tips om alla inställningar, vilka codecs man kör osv.
Jag skulle vilja gissa Dscaler som codec, och ffdshow i samma veva...?
Har just nu ´roplem med att Dscaler, som jag vill använda råhänger min HT-CP såfort det startar....hade samma i min stationära när jag testade lite i vintras...kanske nåt med mitt twinhan digitalkort som strular...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har haft två Twinhan kort som gått sönder i tuner delen. Twinhan är ett mycket bra kort när det fungerar! Jag kör FireDTV, MP, Cyberlink codec samt ffdshow(2x) men det hänger sig och startar om som bara den. Dessoum är jag tvungen att ta ut Cam, Boxerkort och stänga av FireDTV helt ibland för att alla betalkanalerna skall fungera... Sedan tycker jag Dscalern beter sig lite underligt om man råkar klicka fel. Mitt råd är att avinstallera den helt!
Postad 04 oktober 2005 - 11:14
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Kör FFDShow med uppskalning 2x, utgick från den vanliga guiden och har inte ändrat så mycket.
<{POST_SNAPBACK}>
Har ännu inte hunnit igenom hela denna tråden. Vilken guide?
Postad 04 oktober 2005 - 11:55
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Har ännu inte hunnit igenom hela denna tråden. Vilken guide?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag menade http://htpcnews.com/...id=ffdshowdvd_1 som är en nybörjarguide. Sidan 4 i guiden handlar om ffdshow-inställningar. Dom kan man utgå ifrån och sen prova sig fram tills man är nöjd. I guiden ställs fasta värden in på "Resize", men i min version av ffdshow kan man istället ställa in ett "Multiply by:"-värde. Det är där jag har ställt in x2. Det gjorde en stor skillnad (man kan gå högre men det suger CPU-kraft)
Postad 04 oktober 2005 - 13:08
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Jag menade http://htpcnews.com/...id=ffdshowdvd_1 som är en nybörjarguide. Sidan 4 i guiden handlar om ffdshow-inställningar. Dom kan man utgå ifrån och sen prova sig fram tills man är nöjd. I guiden ställs fasta värden in på "Resize", men i min version av ffdshow kan man istället ställa in ett "Multiply by:"-värde. Det är där jag har ställt in x2. Det gjorde en stor skillnad (man kan gå högre men det suger CPU-kraft)
<{POST_SNAPBACK}>
Tack. Vilket snabbt svar Ni har inga tips på inställningar och codecs? Vill helst inte installera allt, testa mig och sedan göra en ominstallation för att få ett bra system. Ska köra min HTPC, då den blir färdigbyggd (saknar just nu PC2700 minnen), mot en Sanyo PLV-Z3, ska man köra i projektorns upplösning 1280 x 720?
Postad 04 oktober 2005 - 15:04
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Ni har inga tips på inställningar och codecs? Vill helst inte installera allt, testa mig och sedan göra en ominstallation för att få ett bra system. Ska köra min HTPC, då den blir färdigbyggd (saknar just nu PC2700 minnen), mot en Sanyo PLV-Z3, ska man köra i projektorns upplösning 1280 x 720?
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns väl inte ett rätt system, allt beror på vilken hårdvara man har, vad man själv tycker är en bra bild o.s.v. Du kan ju börja med att installera MediaPortal och ffdshow och köra Mpeg2dec som codec eftersom det är det som har bäst stöd i MediaPortal. Låt grafikkortet köra projektorns upplösning, men ställ resize till x2 eller liknande i ffdshow. Lägg inte in massa codec-packs utan kör med ovanstående tills du märker att du saknar något (kanske känner du senare att du t.ex. behöver lägga in AC3-filter för att köra AC3-ljud i xvid/divx). Lägg bara in en ny sak i taget så du senare vet vad det är som orsakar det där problemet du garanterat stöter på...
Postad 04 oktober 2005 - 18:51
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Jag har nog haft en väldig tur med mitt twinhankort, har gått som en klocka från första dagen, även med CI/CAM.
Jag vet inte hur jag skall lägga ut texten där den sänds "löst", tex canal+ osv....får inte fram den i MP.
Har fått mitt xcard att lira riktigt bra med MP genom att köra VGA istället för komponen, som inte gav nån kul bild alls. I X-card är problemet detsamma, ingen text.
Med tex MyTheatre så fungerar texten perfekt, fast jag har haft svårt att tviiika till en riktigt bra bild.
Jag kör (just nu) över DVI i upplösningen till projjen i 576P och låter FFDshow skala *1,5...min processor klarar nog inte såå mycket mer verkar det som.
Med Xcard så kör jag 1080i över VGA.
Postad 04 oktober 2005 - 20:56
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
DVB-textning är något som planeras till nästa version av MediaPortal enligt deras hemsida.
Postad 10 oktober 2005 - 18:27
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
I den senaste CVS jag har testat funkar nu även Text-tv utmärkt.
Det var nån bugg förut med Twinhan-kort och texttv. Men det ska vara fixat nu.
Postad 19 oktober 2005 - 20:13
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Problem med att media portal hänger sig och suger massa minne (har 512MB) och inte helt ovanligt
att den drar närmare 1,5GB av det virtuellaminnet ( växlingsfilen) tot nästan 2 GB vid filmvisning.
Någon som vet vad som är fel?
Redigerat av 22mc, 19 oktober 2005 - 20:13.
Postad 20 oktober 2005 - 07:12
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Problem med att media portal hänger sig och suger massa minne (har 512MB) och inte helt ovanligt att den drar närmare 1,5GB av det virtuellaminnet ( växlingsfilen) tot nästan 2 GB vid filmvisning. Någon som vet vad som är fel?
<{POST_SNAPBACK}>
Media Portal är i beta-stadiet och kommer så vara ett tag till. De har rättat en hel del minnesläckebuggar den senaste tiden så du kan ju prova att ladda ner den seanste versionen.
Postad 23 oktober 2005 - 15:35
mindblow
-
mindblow
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Jag har ett jäkla jox med imdb-databasen, jag har mina filmer i underkataloger ex. x:\filmer\semester.dvdrip.xvid\semester.dvdrip.xvid.avi
Och när jag kör imdb databas searchen så får jag söka mina filmer manuellt, någon som har ett bra tips, utan att behöva döpa om alla kataloger?
Och jag flyttar mina filmer ganska ofta, och då måste man göra om imdb-searchen på varje film, finns det inget sätt att koppla alla skådisar och handling till filmen, så den hänger med även fast man flyttar katalogen?
Postad 24 oktober 2005 - 13:55
Unregistered37616
-
Unregistered37616
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Problem med att media portal hänger sig och suger massa minne (har 512MB) och inte helt ovanligt att den drar närmare 1,5GB av det virtuellaminnet ( växlingsfilen) tot nästan 2 GB vid filmvisning. Någon som vet vad som är fel?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har samma problem. MP går enormt trögt, har Showshifter som fungerar bra och är smidigt men gillar MP flexibilitet och tillval. Men eftersom gränssnittet är så långsamt vet jag inte om jag byter ännu. Har även testat MCE2005 och det gränsnittet flyter ju helt felfritt! EDIT Nu har jag bytt version till 1.3 och det fungerar mycket bättre, jag var nog litet väl modig som började med 2.0 releasen. 1.3 versionen är ju långt mycket mer stabil, ger bättre TV bild än showshifter och dessutom kan jag enkelt få ut TV ljudet via SPDIF (vilket var svårare i Showshifter). Nu skall jag flytta/kopiera EPG info från O2 grabber och testa MP på allvar som frontend. Måste även försöka få fart på en fjärr (DIGN) eftersom MP inte är lika lättstyrt med mus. Vilka tips har ni för att få fart på fjärren med IR mottagaren i DIGN chassit, eller måste jag byta IR och fjärr? /EDIT
Redigerat av Unregistered37616, 27 oktober 2005 - 08:27.
Postad 24 oktober 2005 - 22:28
jonathane
-
jonathane
-
Användare
-
-
146 inlägg
Ni som kör med Twinhan VP-3040 (dvb-t +ci). Vilken drivrutin passar bäst ihop med MP? Just nu har jag MP 0.1.3.0 installerad. Jag har testat med BDA 1.2.2.0 och 1.2.2.7. Ingen fungerar... Får bara felmeddelande om att det inte går att skapa en graf för detta kort.
Jag hade MP fungerande flrut med BDA 1.2.1.9 men den kan jag inte hitta någonstans längre
Postad 25 oktober 2005 - 10:08
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
1.2.2.0 har alltid fungerat fint för mig.
Se till att du verkligen startar om datorn efter att du byter drivrutiner. Sen ska det funka.
Postad 25 oktober 2005 - 11:31
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
Du skall köra MP 0.1.3.0 med senaste BDA. Äldre MP har inte stöd för Twinhan CI.
Postad 25 oktober 2005 - 12:12
jonathane
-
jonathane
-
Användare
-
-
146 inlägg
MGK... Jag såg att du sökt hjälp om ett liknande problem på MP:s support forum. Fick du svar?
Menar du att 0.1.3.0 och BDA 1.2.2.7 skall lira utan problem?
Får göra ett nytt försök...
Postad 25 oktober 2005 - 13:08
rydin
-
rydin
-
Rookie
-
5 inlägg
Ser att ett par av er kör med Twinhan DVB kort och Media Portal. Ni får det att funka iaf verkar det som. Är detta då DVB-T kort?
Själv har jag ett Twinhan PCI DVB-C kort som jag inte lyckas få att fungera. Har kört MP 0.1.3.0, 0.2.0.0 RC1 samt de senaste CVS:erna utan resultat. Har även testat en rad olika versioner av BDA drivrutinerna. Kortet hittas men just kanalsökningen ger inget.
Är det någon som kan bekräfta/dementera att Twinhan DVB-C inte fungerar (med Comhem)?
Funderar på att gå över till DVB-T om det nu är enda vägen för att få det att rocka eller finns det andra DVB-C kort som fungerar med Comhem?
Postad 25 oktober 2005 - 14:59
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
Twinhan korten är mycket kännsliga på drivrutinerna. När man byter så kan vissa filer ligga kvar och störa. Av erfarenhet så är det bara att tömma och installera om.
Postad 25 oktober 2005 - 17:05
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Tog den här bilden på epg:n idag:  Kan man ta bort de 2 nedersta raderna på något sätt ? - Har endast gratiskanalerna. Ser lite fånigt när kanalerna "upprepas" Lite tråkigt att kunskapskanalen inte har någon symbol - men det är väl en "brist" hos O2grabber ? Sedan hänger sig min dator alltid efter ca 20-30min TV-tittande (0.1.3 och 0.2RC1) - men det hoppas jag löser sig med framtida uppdateringar
Postad 26 oktober 2005 - 22:13
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
Rek. på ett program som konverterar MP-inspelningar till mpeg el divx på ett enkelt och snabbt sätt.
Postad 27 oktober 2005 - 07:05
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2 495 inlägg
Tog den här bilden på epg:n idag:

Kan man ta bort de 2 nedersta raderna på något sätt ? - Har endast gratiskanalerna.
Ser lite fånigt när kanalerna "upprepas"
Lite tråkigt att kunskapskanalen inte har någon symbol - men det är väl en "brist" hos O2grabber ?
Sedan hänger sig min dator alltid efter ca 20-30min TV-tittande (0.1.3 och 0.2RC1) - men det hoppas jag löser sig med framtida uppdateringar 
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan lägga till / ändra kanal logotyperna manuellt, likaså kan du gå in i xml filerna för det skin du använder och ändra storlek på raderna som visar varje kanal i epgn så du slipper upprepningar, kommer dock inte ihåg exakt vilken fil det är, men detta har tagits upp rätt ofta på media portals forum, så kolla där! Edit: Jag har plockat bort scrollbarsen i epgn hemma med, ser snyggare ut
Redigerat av dhanjel, 27 oktober 2005 - 07:06.
Postad 27 oktober 2005 - 17:29
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Ok, tack
Jag har en fråga till.
Jag har listat ut att mina systemhängningar har att göra med vilka audio och video codec som jag använder vid TV-tittande.
Jag använde tidigare VMR 7 och Intervideo video och audio codec (kom med WinDVD) - men fick systemhängningar
Nu märker jag att kombinationen med Mediaportals "egna" audio och video codec tillsammans med VMR 9 gör att jag slipper systemhängningar.
Då till frågan: Intervideo video codec gav mig automatisk ändring mellan 4:3 sändning och 16:9 sändning (så som jag vill ha det: 4:3 vid 4:3 sändning och 16:9 vid 16:9 sändning)
(har en 16:9 crt TV)
Men med Mediaportals egna video-codec blir det aldrig "rätt" - jag har testat alla de olika valen i mediaportals inställningar (normal, orginal, strech, zoom etc)
Men jag får antingen "strech" på 4:3 sändning och rätt på 16:9 sändning eller tvärtom: rätt på 4:3 sändning och "ihoptryckt" 16:9 sändning.
Har ni några tips på vilken inställning som är rätt för mig ?
Postad 30 oktober 2005 - 13:08
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Problemet löste sig
Numera kör jag Dscaler mpeg video codec tillsammans med WMR9 och får då perfekt svärta, automatisk 4:3/16:9 växling samt att systemkrasherna uteblir.
Visserligen slutande min Hauppauge fjärrkontroll att fungera när jag gjorde ändringarna - men det borde väl gå att lösa
Postad 31 oktober 2005 - 11:31
Unregistered70452c8d
-
Unregistered70452c8d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Ibland hoppar MP över att göra inspelningar som jag ställt in. Om man kollar schemaläggaren står det att inspelningen är klar, men ingen fil finns under inspelningar. Detta har hänt mig vid ett par tillfällen och är mkt irriterande, nån som har en anning om vad det kan bero på?
En annan fråga. När man trycker pil upp så hoppar man fram "typ" 7min i inspelningen, pil höger hoopar fram ca 15 sek. Finns det nåt sätt att ändra hur mkt man hoppar fram?
Postad 31 oktober 2005 - 11:36
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
Har stött på samma problem. Tror det bara är att avvakta eller rapportera buggen till MP.
Postad 31 oktober 2005 - 12:20
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
När man trycker pil upp så hoppar man fram "typ" 7min i inspelningen, pil höger hoopar fram ca 15 sek. Finns det nåt sätt att ändra hur mkt man hoppar fram?
<{POST_SNAPBACK}>
Om du trycker flera gånger snabbt på pil höger så ökar intervallet (15s, 30s, 1m, 3min, 5min o.s.v.). Eller vill du ha det helt ställbart? I så fall får du nog ändra i källkoden och kompilera om själv...
Postad 05 november 2005 - 09:43
vic20
-
vic20
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag uppgraderade 0.1.3.0 till cvs 26/8 och när jag tittar på en kanal så får jag upp "signal/kvalitet dålig" men bilden funkar men jag kan inte zappa. finns det nåt sätt att inte använda sej av denna varning (signal/kvalitet)?
Postad 12 november 2005 - 12:47
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Tja !
Skulle vilja ha lite tips på inställningar i MediaPortal för att få en bra bild.
Kör över DVI till projje, ATI Radeon9600pro.
I första hand är det bildinställningar med/mot mitt tevekort(Twinhan DVB-T):
Det som fungerat bäst hittils är intervideo windvd´s codec både för ljud och bild, då får jag ljudet att följa med bilden synkat, och original source format, då anpassas utskicket mellan 4:3 och 16:9. på ett bra sätt. Bilden blir rätt bra, men skulle nog kunna trixas till lite till med tex FFDShow.
Det verkar fungera bra med både overlay och video mixing renderer 9 renderless...samt deinterlacen vald till 'best'.
Dock, när jag kör med FFDShow får jag inte riktigt till det...antingen buggar det med tearing eller så fungerar det knappt alls. Har fått till det så det imponerar med FFDSHow mot Zoomplayer och med Windvd7...men inte i teveläget...
Postad 12 november 2005 - 14:48
kossamu
-
kossamu
-
Användare
-
-
213 inlägg
har surfat runt på mediaportals hemsida men hittar ingen lista på vilka kort som stöds. Funderade på att köpa den här http://www.webhallen...od.php?id=47275
Postad 12 november 2005 - 17:01
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
har surfat runt på mediaportals hemsida men hittar ingen lista på vilka kort som stöds.
Funderade på att köpa den här http://www.webhallen...od.php?id=47275
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har det kortet, det fungerar sig fint med MediaPortal, även kodade kanaler. Man får lov att köpa en CA-modul att stoppa boxerkortet i. Man kan dock inte använda Twinhans vanliga drivrutin, utan det är BDA-varianten som gäller. kolla mer om detta i tråden https://www.minhembi...showtopic=77089 ...det handlar i huvudsak om det kortet.
Postad 13 november 2005 - 12:49
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Alla vi som väntar på version 0.2 av MediaPortal. Här kommer lite information från MP:s forum:
"MediaPortal 0.2 Status
Frodo wrote this:
The Mediaportal team decided to hold back MP 0.2
Reason is that many users want a good/stable version and thats
exactly what we are planning todo.
To get MP stable, we
- dropped the .ts timeshifting since it was too buggy and went back to dvrms (dont worry, it will come back when its stabilized)
- switched to .net 2.0
- are rewriting unstable parts in mediaportal
- and offcourse are testing a lot and fixing bugs
When will MP 0.2 be released ?
My hopes are january, but there's no guarantee at this moment.
When will RC2 be released ?
There will be another release candidate in december
Be sure to try a CVS version now & then and give us feedback whether things improve in YOUR situation or not.
Frodo"
Vi får alltså vänta lite till, men jag tycker det är bra att dom satsar på en stabil version, det är nog därför många drar sig för att använda MP i dagsläget.
Postad 13 november 2005 - 15:54
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Yepp....100% stabilitet skulle vara gott.
Under tiden: kanske roa oss med att dela med oss av våra kunskaper & inställningar.
Jag skulle vilja få till bilden med hjälp av FFDShow(har fått till den i Zoomplayer bla)...jag tror jag måste ha lite expertråd om vilka inställningar i MP som passar sig med FFDShow...anar att det finns några som kan det här...
Postad 14 november 2005 - 10:46
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
har surfat runt på mediaportals hemsida men hittar ingen lista på vilka kort som stöds.
Funderade på att köpa den här http://www.webhallen...od.php?id=47275
<{POST_SNAPBACK}> http://www.maisenbac...turecards:start
Postad 14 november 2005 - 12:49
hellmelt
-
hellmelt
-
Användare
-
-
140 inlägg
Skulle vilja ha lite tips på inställningar i MediaPortal för att få en bra bild.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller på och testa NVidia Pure Video Decoder. Allt man läser om den på nätet är att den är bäst. Även om man har ett ATI kort (jag har ett 9550), kan dekodern använda GPUn för att avlasta CPUn. Jag testar på CRT TV, så om Pure Video är bäst även för högre upplösningar vet jag inte så mycket om. Men, som sagt, the talk of the town är att Pure Video slår alla andra codecs. /hellmelt
Postad 14 november 2005 - 15:33
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Håller på och testa NVidia Pure Video Decoder. Allt man läser om den på nätet är att den är bäst. Även om man har ett ATI kort (jag har ett 9550), kan dekodern använda GPUn för att avlasta CPUn.
Jag testar på CRT TV, så om Pure Video är bäst även för högre upplösningar vet jag inte så mycket om.
Men, som sagt, the talk of the town är att Pure Video slår alla andra codecs.
/hellmelt
Ja jag tycker Pure Video dekodern är bra. Men jag tycker nog att Cyberlinks power dvd 6 och Windvd7 är mist lika bra. Det jag prioriterar främst är bra deinterlace till tv-tittandet. Undrar om jag inte tycker att Windvd7 är allra bäst där. Vad tycker ni?
Postad 15 november 2005 - 23:35
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Yepp, för mig verkar windvds decoder(intervideo) rocka bäst om man kör 'rent', utan FFDShow osv.
Jag fick windvd7platinum att visa en förvånansvärt fin dvdbild(använde windvd som dvduppspelare i MP)...i princip rätt lik det jag får från min dvdspelare över DVI i 1080i.
Dock tar det en ervinnerlig tid för Mediaportal att starta upp windvd när man kör den som "plugin-spelare"....så jag bytte tebaxx till zoomplayer.
Skall prova Nvidias...hade ingen aaaning om att det fungerar med ATI.
Postad 16 november 2005 - 00:15
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Dock tar det en ervinnerlig tid för Mediaportal att starta upp windvd när man kör den som "plugin-spelare"....så jag bytte tebaxx till zoomplayer.
Varför använder du inte bara MediaPortal som dvdspelare med Windvd7 dekodern som dvd-dekoder istället?
Postad 16 november 2005 - 00:16
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Varför använder du inte bara MediaPortal som dvdspelare med Windvd7 dekodern som dvd-dekoder istället?
Postad 16 november 2005 - 19:17
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
För att bilden inte verkar bli i närheten lika bra. Skall givetvis testa mer men det är min uppfattning hitills.
Postad 25 november 2005 - 14:37
MGK
-
MGK
-
Beroende
-
-
1 015 inlägg
Förslag till lösning på ljudvolymkontrollproblem via fjärrkontroll när man kör ffdshow som ljudfilter?
Postad 04 december 2005 - 10:56
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag kör mediaportal, men har inte hunnit ställa in den som jag vill...
Några frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
1. Kanalsökning, hur gör jag för att få den att söka rätt på kanalerna själv? Jag har comhem och har försökt ställa in dom efter informationen som finns på comhems hemsida:
VHF 5 - SVT 1 Analog
VHF 7 - SVT 2 Analog
VHF 6 - TV4 Analog
VHF 10 - SVT 24
S13 - Barn / Kunskapskanalen
VHF 11 - TV 3
S11 - Kanal 5
S17 - Eurosport Nordic
S16 - MTV
VHF 8 - ZTV
S36 - Discovery Mix
K57 - TV4+
Inga VHF* kanaler fungerar, är det någon som vet vad dessa motsvarar? Jag har hittat massor av olika frekvenser men inga som fungerar...
2. Fjärrkontroll, jag har en iMon fjärrkontroll (den som följer med iMon inside VFDn som passar i en mCubed HFX). Jag har ställt in den i programmet som följer med iMon, men det vill inte riktigt fungera... Någon som har en sådan och har fått det att fungera?
Postad 04 december 2005 - 15:52
Unregistered1021
-
Unregistered1021
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Försökt att få ordning på Media Portal på en dator. Allt fungerar (nästan allt) förutom att spela DVD. Har provat båda den stabila versionen och ver 2 RC. När jag startar filmen så spelar den i några sekunder och sedan krashar Media Portal.. Någon här som har samma problem? Det kan säkert vara en miljon olika orsaker till detta..
Finns det någon bra guide för att få ordning på fjärrkontroll med winlirc till Media Portal?
Hur ska man ställa in ffdshow för bäst bildkvalitet om man kör 28" CRT TV?
Postad 04 december 2005 - 22:16
Unregistered32762
-
Unregistered32762
-
Användare
-
-
136 inlägg
Jag har installerat Mediaportal och gjort lite tester. Jag har två tuner kort i HTPC:n. Ett Twinhan DVB-S kort och ett Hauppauge PVR-350 för analoga kanaler. Bekymret som jag får nu är att när jag ska se en tv kanal så får jag upp följande felmeddelande från Mediaportal: "Det finns inget ledigt kort tillgängligt som kan visa denna kanalen." , och så blir det ingen bild.
Problemet dök upp när jag satte i det analoga kortet. Jag använder bara det för att ta in TV3 och ZTV. Jag har tilldelat korten rätt kanaler i inställningarna i Mediaportal, så att det analoga kortet endast ska hantera TV3 och ZTV. Har testat att ta bort Hauppauge kortet, men det hjälpte inte. Någon som har en idé, eller som själv varit ute för samma sak?
Postad 05 december 2005 - 07:59
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
1. Kanalsökning, hur gör jag för att få den att söka rätt på kanalerna själv? Jag har comhem och har försökt ställa in dom efter informationen som finns på comhems hemsida: Inga VHF* kanaler fungerar, är det någon som vet vad dessa motsvarar? Jag har hittat massor av olika frekvenser men inga som fungerar...
<{POST_SNAPBACK}>
Några idéer: Har du inte någon TV där du kan se frekvenserna som är inställda? Har du provat att bara skriva in kanalen utan att ange frekvens (exempelvis skriva 5 för SVT1)? Testa både med "Scrambled" ikryssad och inte ikryssad.
Postad 05 december 2005 - 08:04
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag har installerat Mediaportal och gjort lite tester. Jag har två tuner kort i HTPC:n. Ett Twinhan DVB-S kort och ett Hauppauge PVR-350 för analoga kanaler. Bekymret som jag får nu är att när jag ska se en tv kanal så får jag upp följande felmeddelande från Mediaportal: "Det finns inget ledigt kort tillgängligt som kan visa denna kanalen." , och så blir det ingen bild.
Problemet dök upp när jag satte i det analoga kortet. Jag använder bara det för att ta in TV3 och ZTV. Jag har tilldelat korten rätt kanaler i inställningarna i Mediaportal, så att det analoga kortet endast ska hantera TV3 och ZTV. Har testat att ta bort Hauppauge kortet, men det hjälpte inte. Någon som har en idé, eller som själv varit ute för samma sak?
<{POST_SNAPBACK}>
Detta är ett känt fel som skall vara rättat i CVS version mediaportal-cvs-11-30-2005--19-18.rar eller senare. Se mer i tråden "No free TV card (solved!)"
Postad 05 december 2005 - 11:53
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Jag kör mediaportal, men har inte hunnit ställa in den som jag vill...
Några frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
1. Kanalsökning, hur gör jag för att få den att söka rätt på kanalerna själv? Jag har comhem och har försökt ställa in dom efter informationen som finns på comhems hemsida:
VHF 5 - SVT 1 Analog VHF 7 - SVT 2 Analog VHF 6 - TV4 Analog VHF 10 - SVT 24 S13 - Barn / Kunskapskanalen VHF 11 - TV 3 S11 - Kanal 5 S17 - Eurosport Nordic S16 - MTV VHF 8 - ZTV S36 - Discovery Mix K57 - TV4+
Inga VHF* kanaler fungerar, är det någon som vet vad dessa motsvarar? Jag har hittat massor av olika frekvenser men inga som fungerar...
2. Fjärrkontroll, jag har en iMon fjärrkontroll (den som följer med iMon inside VFDn som passar i en mCubed HFX). Jag har ställt in den i programmet som följer med iMon, men det vill inte riktigt fungera... Någon som har en sådan och har fått det att fungera?
<{POST_SNAPBACK}>
1. Prova min frekvenslista för Comhem: http://www.nolanpart...p?p=61537#615372. Jag bifogar min setupfil för Mediaportal/iMon Jag har även bytt ut "escape" för "previous menu" till "backspace" i MP för att det ska funka likadant som i MCE....
Redigerat av Magnus Thomé, 05 december 2005 - 11:57.
Postad 05 december 2005 - 13:21
Unregistered32762
-
Unregistered32762
-
Användare
-
-
136 inlägg
Detta är ett känt fel som skall vara rättat i CVS version mediaportal-cvs-11-30-2005--19-18.rar eller senare. Se mer i tråden "No free TV card (solved!)"
Jag kör med den senaste CVS versionen, den som var från i går 4/12. Men jag får kanske göra en ominstallation och se om det hjälper.
Postad 05 december 2005 - 19:38
Unregistered32762
-
Unregistered32762
-
Användare
-
-
136 inlägg
Nu har jag avinstallerat Mediaportal och lagt in det igen med den nyaste CVS från i dag (5/12), men det blir fortfarande samma sak. Får nog plocka ut Hauppauge kortet för att komma vidare och försöka senare någon annan gång.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
MediaPortal
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|