* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 11 december 2004 - 13:11
Postad 14 december 2004 - 10:03
Jag har precis köpt ett par Magnat Vector Needle högtalare på 4ohm och funderar på hur Yamman fixar dessa. Den har ju tydligen en 4/8 ohm switch på baksidan även om jag hört att man alltid skall ha den på 8 ohm.
Läste här att en med en V750 var missnöjd med ljudet i 4 ohms högtalare.
Är det någon här som har erfarenhet av detta ?
Redigerat av Lepricon, 14 december 2004 - 10:04.
Postad 14 december 2004 - 23:06
edit:
Kom på jag läste på nåt forum nånstans en som sa att 1500an har samma kraft som H/K 330 och 2500an som 430n. Hurpass det stämmer har jag ingen aning om

Redigerat av Micke_L, 14 december 2004 - 23:16.
Postad 17 december 2004 - 11:26
HAI!!

Postad 17 december 2004 - 11:28

Postad 21 december 2004 - 21:34
Anders
Postad 22 december 2004 - 01:09
Postad 22 december 2004 - 08:42
Räcker det och ändra crossoveren min blir inställd på 80 Hz?
Postad 27 december 2004 - 17:31
Jag har för mig jag läst någonstans att är fel på många DVD-filmer, deras "flaggor" för att indikera olika format är inte korrekt satta, så det kan vara det som är problemet.Jag kommer med att nytt inlägg direkt. Jag har nämlien ett problem. Jag har testat mina filmer som har DDEX och eller DTSES. På 2 av 3 Sagan om R extended v. fungerar bara det ena 7.1 formatet. Vad värre är att av 4 Star Wars (jag har inte kollat return of the J. ännu) så fick jag det bara att funka på Empire Strikes B. Gör jag något fel? Vad beror detta på annars? Är det fel på skivorna, DVD´n eller på stärkaren? Jag har inte lusläst manualen ännu men jag har svårt att tro att jag har missat någn inställning då det ju funkar med vissa skivor. När jag spelade min P. Gabriel DVD så funkade inte heller DTS ljudspåret bara DD. Om jag använder min spelares inbyggda dekoder så funkar DTS! Är Yammans inbyggda processorn dålig på att hitta flaggorna eller vad beror detta på? Jag kan nämna att jag givetvis har 7 högtalare + sub.
Postad 28 december 2004 - 15:09
1500:an ersatte min gamla Technics-receiver som funkade dugligt men saknade en del effekt samt att ljudet kunde kännas lite stickigt ibland. Kopplade in 1500:an utan sub till att börja med (Polk Audio RT16 som frontar) och slog igång...första intrycket var att den kändes fattig i basen medan de övre registren lät mycket bättre än förut. Rent effektmässigt märktes det också att det fanns mer att åka med när volymen drogs upp.
Kopplade sedan in min Ace-bass2 sub och det kändes som att den växt till dubbla storleken mot förut. Hade inte förväntat mig att den skulle låta bättre eftersom den är aktiv men det gjorde den, mer kontrollerad och djupare, inte mig emot.
Använder även receivern som bildväxlare till projektorn (Z2:a) och det funkar prima. Enda som jag kan anmärka på är när jag kör tv till projektorn och byter kanal så blir bilden svart en liten stund (ca 0,3s) mellan varje kanalbyte (slår väl av utgången antar jag). Tiden det tar innan bilden är tillbaka är dock inte längre än vad det brukar vara på vissa tv-apparater så det är inget jag stör mig på.
Fjärrkontrollen är riktigt ful och besudlad med knappar. Här finns det mycket att förbättra, varje funktion behöver inte ha en egen knapp...
Jag har gjort en rumskalibrering och den ställde in det mesta rätt. Subben lokaliserades till avståndet 9,2m och det är i verkligeheten ca 4,5m. Övriga parametrar verkade vara hyffsat rätt och utgjorde iaf en bra grund att gå vidare från. I surroundläge har jag inget att klaga på alls utan det låter riktigt bra helt enkelt.
För bättre stereoljud har jag nu kompletterat med ett Vincent SP331 slutsteg som driver frontarna och Yamman gör ett bra jobb som försteg.
För att summera allt så är jag väldigt nöjd med receivern. Kraven jag hade var att den skulle ha autokalibrering, bildväxlare samt förståss låta bra. För de 6800kr som jag betalade tyckte jag att jag fick väldigt mycket (hade Pioneer 2014 och Denon 3105 som alternativ).
Postad 29 december 2004 - 23:14

En sak undrar jag dock - jag har identiska front- och bakhögtalare (NHT SuperOne), men min center är av annat märke (Paradigm CC-170), och då undrar jag vad jag bör köra för YPAO-inställning? Flat, eftersom de front- och bakhögtalarna är lika, eller Front, för att få centern att matcha? I och för sig kommer jag nog testa alla lägen, bara för att höra vad jag själv tycker är bäst - men det är ju alltid kul att veta vad de som är mer kunniga anser...

Sen undrar jag ett par grejer till kom jag på:
1: Är det stativgänga på kalibreringsmikrofonen?
och
2: Är det någon här som kör projektor och använder Audio Delay? Hur har ni i så fall burit er åt för att få exakt synk - testar ni lite fram och tillbaka, eller finns det testskivor som gör inställningen lättare?
Redigerat av Spygg, 29 december 2004 - 23:15.
Postad 29 december 2004 - 23:39
DVE - Digital Video Essentials
Finns massor med inställningsmaterial på den skivan, även för audio delay.
Postad 30 december 2004 - 00:15
Postad 30 december 2004 - 12:47
Postad 30 december 2004 - 16:36
Sen är det en del andra saker som skiljer, bla så har OSDn på 2500 GUI?
Någon som har fler bilder på detta?
Postad 30 december 2004 - 18:18
Postad 30 december 2004 - 19:00
Jag inser att 1500 har mer "features", men är det nån som har en aning om hur det är med skillnader i ren ljudkvalitet? Processor, slutsteg mm alltså...
Jag är helnöjd med min 1200:a, men det pirrar ju i köpfingrarna.
Postad 31 december 2004 - 12:59
Postad 02 januari 2005 - 10:24
Såg inte det i någon spec. Jag vill komplettera en 1500 med ett slutsteg som skall driva frontarna. Någon som har ett tips ´på ett sådant som passar ihop med yamman.
Postad 02 januari 2005 - 12:00

Audiovector: Måste jag kolla upp. Dock får du ju inte dubbla strömstyrkan eftersom det är samma apparat, men däremot lite extra watt kanske

Postad 02 januari 2005 - 12:36
Det är du säker på ?Lepricon: Självklart har den pre-out
Audiovector: Måste jag kolla upp. Dock får du ju inte dubbla strömstyrkan eftersom det är samma apparat, men däremot lite extra watt kanske. Sen är det ju aldrig fel att separera bas och diskantsignalerna.
Blev lite konfunderad eftersom hembiobutiken skriver såhär om tex V750
På baksidan finns det mesta som man kan önska sig, tex: 7.1-lågnivåingång för tex DVD-Audio och SACD samt 7.1-utgång för att mata externa slutsteg
Men det står inget på 1500 eller 2500...
Jag planerar att köpa en 1500 för att ha som försteg eftersom yamma är så grymma på hemmabio, sedan kompletterar jag med ett vincent 331 slutsteg för frontarna och får på så sätt det enda som yamma saknar (kraft i 2 kanal)
Blir väl nice att köra Pure Direct med frontarna på ett vincent 331 slutsteg ?
Postad 02 januari 2005 - 13:33
Jo tack, kör ju precis så självBlir väl nice att köra Pure Direct med frontarna på ett vincent 331 slutsteg ?

Dock har jag en 1400, men det är inga större skillnader på dom direkt.
Sen så här står det på Yamahas hemsida om 1500
Förstegsutgång(ar): Samtliga 7.1 kanaler
Har för mig att alla Yammas stärkare från 600 serien och uppåt har pre-out.
.... Kollade det och även 650 har 7.1 ut
Postad 02 januari 2005 - 14:32
visst är det på att 1500 har en com port RS232 ?
Hembiobutiken skriver ju såhär:
Vad är det då som skiljer 2500 från lillebror 1500? 2500 har 10 watt mer per slutsteg, rec-out väljare, annan fjärrkontroll, RS-232-ingång för koppling till dator, fler DSP-program (17 mot 14), möjlighet att skicka s-video till Zone 2 eller 3, upplyst fjärrkontroll, en extra komponentvideoingång samt bättre och enklare OSD-menyer.
Men enligt yammas hemsida och andra siter så står det att även 1500 har rs232..
Är det någon som har en bild eller en länk där man kan se baksidan på en 1500
högupplöst ?
Postad 02 januari 2005 - 14:44
(Endast modeller till USA, Kanada, Storbritannien, Europa och Australien)
Så vitt jag vet så bor vi i europa, men det trodde jag iofs att engelsmän också gjorde hehe.
Hur som helst, den är med på bild i svenska manualen.
Postad 03 januari 2005 - 10:42
Jag har ju bara haft ett gammalt sunkigt proson system innan med 2000 kronors högtalare.
Nu köpte jag tom "riktig" kabel och inte någon ICA Maxi kabel.
Postad 03 januari 2005 - 12:57
Pioneer, Harman Kardon, Sherwood, Thule. Tycker Yamahan är
den som helt klart är mest prisvärd.
Postad 03 januari 2005 - 13:04
Jag funderar just nu på att köpa en förstärkare, men har lite svårt att bestämma mig. Har idag en Sony 930 som jag egentligen är rätt nöjd med. Men man vill ju alltid ha mer o bättre

Tycker ni att det är värt de extra pengarna för att få en 2500 framför 1500?
Postad 03 januari 2005 - 13:16
Det verkar helt klart som att det finns många i det här forumet som har bra koll på hemmabio!
Har ett per frågor angående detta ämne..
1) Är sugen på antingen en RX-V1500 eller HK 430. Har idag Audio Pro Blue Diamond som frontar, Audio Pro Black Velvet center och Audio Pro Black Pearl där bak. Har något testat RX-V1500 mot Audio Pro? Erfarenheter?
2) Jag skulle vilja ha bra 2 kanals ljud. Läste tidigare här på forumet att med kan bi-ampa och köra separata slutsteg och använda RX-V1500 som försteg. Innebär det att med kan koppla olika steg till samma högtalare?
3) Funkar YPAO även för 2 kanals? eller bara i surround-mode?
Postad 03 januari 2005 - 13:19
Det är alltså en port så du kan koppla förstärkaren till datorn och styra denLite pinsamt att fråga, men vad har man egentligen en RS-232C till på en förstärkare?
därifrån. Har sett en del som har fixat så dom kan styra sina stärkare från
webben/mobilen och annat kul. Nödvändigt... nej... kul... ja!!!!

Postad 04 januari 2005 - 15:47
Är så grymt besviken på Yamaha just nu, jag trodde att de flesta företag körde med europa-garanti idag. Men tydligen inte Yamaha, jag hade tänkt importera för att spara en slant, nu tappade jag helt sugen

Postad 04 januari 2005 - 15:49
Ytterligare en lysande sak med den här recievern, och som jag hittills inte läst så mycket om, är ju hur enkelt det är att mata över diskreta fjärrkontrollskoder om man exempelvis som jag har en Pronto. Det är ju bara att trycka på Selectknappen bredvid LCD-fönstret på fjärren tills det står OPTN i nyss nämnda fönster. Direkt därpå trycker man på Learn-knappen längst ner på fjärren med en penna eller nåt i minst 3 sekunder, tills det står 7E..-nånting (fyra tecken jag tyvärr glömt bort i nuläget). Sedan trycker man med hjälp av upp- eller nedpilen (markörknapparna) sig fram till den kod man vill lära sin Pronto (komplett lista med koder hittar du här (de är visserligen till RX-V1400, men de jag testat funkar till 1500 också), ställer Pronton i Learn-läge, trycker på den knapp på Pronton man vill programmera med koden i fråga, riktar Yamaha-fjärren mot Prontons IR-in-fönster och trycker på markörknapparnas ENTER på Yamahafjärren tills Pronton visat sin OK-ruta. Klart! (se där - en liten tutorial minsann!)
I övrigt kan jag ju meddela min förvåning över att Pro-Logic II:Music funkar hur bra som helst. Jag var minst sagt skeptisk mot denna fejkade surround, men faktum är att det faktiskt funkar, och en del musik låter imo bättre i DPL II än i vanlig 2-kanals stereo. Jag vet att hifi-purister inte håller med om detta, och själv har jag i alla år varit anti-DSP, men efter detta köp är jag omvänd!
Nu återstår det lite fix för att se hur uppkonverteringen till komponent blir från S-video, samt hur min dators HDTV-utgång funkar när den passerat recievern, men om det får jag återkomma.
Jag kan dock avsluta med att garantera att för 5419 kr får man ingen bättre stärkare i nuläget, och jag misstänker att man får slänga på åtminstone två tusingar till för att komma i närheten. Alltså - om ni inte fattat det än: Jag är SUPERNÖJD!!!
Postad 04 januari 2005 - 16:13
Låter underbart ... väntar på min .. grrr är hembiobutiken sega ? beställde igår med lite kablar o annat också ...Hämtade min RX-V1500 igår och kopplade in den på kvällen, och d######r i havet vad bra den låter!!! Till skillnad mot de flesta i den här tråden YPAO:ade jag på en gång, och är supernöjd med resultatet - även om jag hittills bara testat Front-läget (ska testa och jämföra med Flat-ditot i helgen tänkte jag).
Ytterligare en lysande sak med den här recievern, och som jag hittills inte läst så mycket om, är ju hur enkelt det är att mata över diskreta fjärrkontrollskoder om man exempelvis som jag har en Pronto. Det är ju bara att trycka på Selectknappen bredvid LCD-fönstret på fjärren tills det står OPTN i nyss nämnda fönster. Direkt därpå trycker man på Learn-knappen längst ner på fjärren med en penna eller nåt i minst 3 sekunder, tills det står 7E..-nånting (fyra tecken jag tyvärr glömt bort i nuläget). Sedan trycker man med hjälp av upp- eller nedpilen (markörknapparna) sig fram till den kod man vill lära sin Pronto (komplett lista med koder hittar du här (de är visserligen till RX-V1400, men de jag testat funkar till 1500 också), ställer Pronton i Learn-läge, trycker på den knapp på Pronton man vill programmera med koden i fråga, riktar Yamaha-fjärren mot Prontons IR-in-fönster och trycker på markörknapparnas ENTER på Yamahafjärren tills Pronton visat sin OK-ruta. Klart! (se där - en liten tutorial minsann!)
I övrigt kan jag ju meddela min förvåning över att Pro-Logic II:Music funkar hur bra som helst. Jag var minst sagt skeptisk mot denna fejkade surround, men faktum är att det faktiskt funkar, och en del musik låter imo bättre i DPL II än i vanlig 2-kanals stereo. Jag vet att hifi-purister inte håller med om detta, och själv har jag i alla år varit anti-DSP, men efter detta köp är jag omvänd!
Nu återstår det lite fix för att se hur uppkonverteringen till komponent blir från S-video, samt hur min dators HDTV-utgång funkar när den passerat recievern, men om det får jag återkomma.
Jag kan dock avsluta med att garantera att för 5419 kr får man ingen bättre stärkare i nuläget, och jag misstänker att man får slänga på åtminstone två tusingar till för att komma i närheten. Alltså - om ni inte fattat det än: Jag är SUPERNÖJD!!!
har haft en pioneer vsx-c100 innan på 5*30 w så jag blir säkert också nöjd...
Postad 04 januari 2005 - 17:49
Jeg har selv hatt AVR430 sammen med AP Blue Diamond. Det er en kombinasjon som spiller utmerket, men pga de aktive bassene får du desverre ikke utnyttet HKs største fordel, bunnen.Hej
Det verkar helt klart som att det finns många i det här forumet som har bra koll på hemmabio!
Har ett per frågor angående detta ämne..
1) Är sugen på antingen en RX-V1500 eller HK 430. Har idag Audio Pro Blue Diamond som frontar, Audio Pro Black Velvet center och Audio Pro Black Pearl där bak. Har något testat RX-V1500 mot Audio Pro? Erfarenheter?
2) Jag skulle vilja ha bra 2 kanals ljud. Läste tidigare här på forumet att med kan bi-ampa och köra separata slutsteg och använda RX-V1500 som försteg. Innebär det att med kan koppla olika steg till samma högtalare?
3) Funkar YPAO även för 2 kanals? eller bara i surround-mode?
Postad 04 januari 2005 - 23:45
Funderar på att byta ut min gammla RX-640 mot en 2500 och sedan köpa slutsteg lite senare, är detta värt pengarna tro?
Eller är det lika bra att köra vidare på min 640 och köpa steg direkt?
Postad 04 januari 2005 - 23:59
stärkare ännu.
Men iofs, finns mycket nya funktioner i senaste Yammorna....
Hugget som stucket kanske

Postad 05 januari 2005 - 09:05
Postad 05 januari 2005 - 09:58
Då menar du 2500:an utan steg, men ändå bättre på film?En 640 med ett bra externt slutsteg är bättre än en 2500 om vi talar tvåkanal. Men till film blir det ett större lyft med en 2500. Du får prioritera!!!
Summerar detta som att processordelen är mkt. bättre men
inte försteget i sig
Kör själv en 620 utan radio men det bränner på en ny 750/1500/2500
Har steg till alla kanaler
Redigerat av Unregistered40007a45, 05 januari 2005 - 10:01.
Postad 05 januari 2005 - 10:07
Postad 05 januari 2005 - 12:23
Så min fråga är, kan man det?
PG
Postad 05 januari 2005 - 13:13
Har bara haft min maskin i mindre än en vecka, men vad jag har sett så går det inte att biampa med bara en 1500.Har läst igenom hela tråden men hittar inte svar på ifall man kan biampa frontarna ifall man kör 5.1 system på en 1500:a.
Så min fråga är, kan man det?
PG
Måste förövrigt säga att det är suverän förstärkare utan brister för sin prisklass. Det man önskar sig är mer kraft och hdmi/dvistöd. Men det kommer på betydligt högre prisklasser. Ljudmässigt är den utmärkt och passar mig till karaktären alldeles utmärkt. (Neutral med dragning åt det mörka hållet.)
Postad 05 januari 2005 - 15:14
Anslutning med dubbla kablar
Med denna enhet är det också möjligt att göra dubbla
anslutningar till ett högtalarsystem. Använd två par
högtalarkablar för varje högtalare (ett par till basen och ett
par för diskanten/mellanregistret). För att använda
anslutningarna med dubbla kablar, tryck på SPEAKERS A
och SPEAKERS B på frontpanelen så att både SP A och B
tänds på frontpanelens display.
Sedan är det en tjusig illustration på hur detta går till, som visar att man helt enkelt kopplar kablarna till A- och B-utgångarna på recievern.
Är jag helt ute och cyklar när jag fått för mig att detta är bi-amping, eller har jag bara blandat ihop denna beteckning med bi-wiring, som kanske är beteckningen på detta i så fall?
Redigerat av Spygg, 05 januari 2005 - 15:15.
Postad 05 januari 2005 - 15:22
Man måste ha 2 separata steg för att kunna köra bi-amp
Redigerat av Martin.M, 05 januari 2005 - 15:26.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar