* Officiell tråd - BBK/Oppo DV971H *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
Postad 18 april 2005 - 09:13
Postad 18 april 2005 - 10:24
Den skalar alltså upp DVD-bilden till dessa format.
Postad 19 april 2005 - 17:48
Jag har funderat på en panna s97, men denna ser ju helt klart intressant ut...
Postad 19 april 2005 - 19:08
Postad 19 april 2005 - 19:09
Ni som har denna spelare nu, med fräsh firmware och dyligt... Kan ni rekomendera denna spelare ihop med en 1024*768 plasma?
Jag har funderat på en panna s97, men denna ser ju helt klart intressant ut...
Måste vara den mest prisvärda av alla dvd:er på svenska marknaden idag!!!
Med den ny firmwaren har du en helt fantastisk bild, nästan helt felfri och utan brus.
Det enda som är negativt enligt mig är underscan.
Men det är väl olika beroende vad man har för tv.
Ljudet är oxå väldigt bra!!!
Menyn är ok men det saknas lite inställningsmöjligheter så som gamma och färg.
Manualen är ett fjasko, men vem behöver en manual...???
Betyg 9 av 10
Postad 19 april 2005 - 19:13
Kan verkligen rekommendera denna spelare i väntan på HD-DVD. har dock en 1366x768-plasma men det ser kanon ut så länge källmaterialet är bra. Kollar just nu på 24 s2 DVD och kan säga att det är ingen höjade med att ha nästan 4h video + 5.1 på en dvd-9 skiva. mycket snålkodning vilket man ser mer än väl.
Men ser du på SHREK får du ståfjuck!!!
Så grym bild...jag bara svävar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Har en SAGEM AXIUM HD50 - 1280* 720)
Postad 21 april 2005 - 10:38

Har uppdaterat med Oppos firmware....
Skivsläden fungerar inte riktigt som den ska. Då jag öppnat den så åker den ibland in utan att jag rör den eller fjärren. Sedan får jag lov att starta om spelaren för att kunna få upp skivsläden igen. Någon med liknande problem? Vid ett tillfälle kom en skiva ikläm då släden åkte in utan förvarning. Fick dra ut släden för hand....
Sedan en annan grej....har ett par dvd-skivor som jag köpt från Brasilien, nämligen ett par konserter med J-M Jarre. Då jag spelar dessa i BBK;n så spelas de upp i för hög hastighet!!! Bara just dessa två skivor. De fungerar bra i mina andra dvd-spelare!! Vad kan det vara för problem??
Skall jag kanske installera BBK;s firmware igen??
Anders
Postad 21 april 2005 - 12:05
Testa att byta tillbaka till gamla firmware och lägg sedan in OPPOs igen.
Förresten, gör den likadant med alla skivor?
Postad 21 april 2005 - 13:52
Kan ha blivit något logiskt fel i programmeringen så att den får dubbelkommando. Uppspelningshastigheten har jag inte märkt att den skulle förändras.
Postad 21 april 2005 - 14:42
Uppdaterade du enligt instruktionerna, dvs väntade 80-90 sekunder efter att skivan matats ut tills den stängde sig själv och rebootade?
Testa att byta tillbaka till gamla firmware och lägg sedan in OPPOs igen.
Förresten, gör den likadant med alla skivor?
Gjorde exakt efter instruktionerna...skall installera BBK och sedan prova OPPO;s firmware igen.....
Nej, inte alla skivor utan just de två jag köpt från Brasilien (HTSC)
Knepigt.....ok, så det är fler som har haft problem med skivsläden.....
Postad 21 april 2005 - 15:43
Jag har också varit med om att släden åker in igen utan förvarning och DVD:n stänger av sig, tror detta har och göra med att det försköte få till denna feature "Automatically closes the tray when pressing the POWER button on the player unit to power off "
Kan ha blivit något logiskt fel i programmeringen så att den får dubbelkommando. Uppspelningshastigheten har jag inte märkt att den skulle förändras.
Är det sedan du installerat OPPO?
Postad 21 april 2005 - 20:25
Jag har också varit med om att släden åker in igen utan förvarning och DVD:n stänger av sig, tror detta har och göra med att det försköte få till denna feature "Automatically closes the tray when pressing the POWER button on the player unit to power off "
Är det sedan du installerat OPPO?
Hade problem med att få ut släden vid ett tillfälle. Fick stänga av DVD´n och sen funkade det...
Postad 23 april 2005 - 07:04

Är det någon med BBK;s egen firmware som har problem med att släden matas in utan förvarning (klämmer skivor och ställer till det)?
Jag har OPPO;s firmware och funderar på om det är den som strular.....
Någon???'
Postad 26 april 2005 - 19:14
![]()
![]()
förbaskade skivsläde!!!!
Är det någon med BBK;s egen firmware som har problem med att släden matas in utan förvarning (klämmer skivor och ställer till det)?
Jag har OPPO;s firmware och funderar på om det är den som strular.....
Någon???'
Du är inte ensam om problemet med släden och Oppos nya firmware. Även de med Oppo-spelare har det. Sprang på följande idag på avsforum (drygt halva sidan ner):
http://www.avsforum....0&pagenumber=69
/Samuel
Postad 27 april 2005 - 09:19
nu till min fråga
dvi utgången till d-sub rgb funkar det
ps helt färsk på projektorer
Postad 27 april 2005 - 14:45
Frågan är bara om man skall välja H eller inte.
Har ju varken plasma/Projketor eller LCD så då känns det lite overkill att köpa just H modellen.
Men man lär ju köpa en framöver och då vore det ju bra med dvi utgång.
Nån som testat oppos firmware på en icke H modell med lyckat resultat?
/Pierre
Postad 27 april 2005 - 15:30
funderar att köpa en sådan apparat efter ha läst tråden då man får mycket för pengarna.
nu till min fråga
dvi utgången till d-sub rgb funkar det
ps helt färsk på projektorer
Utgången är en DVI-D så en DVI->VGA-adapter funkar inte.
För att återgå till problemet med skivslädar som åker in å ut hur som helst. Följande är saxat från avsforum (i ett inlägg tidigare hade någon lyckats genom att bränna om och uppdatera med Oppos firmware ännu en gång):
Concerning tray eject problems, the reburning of a disc wasn't the solution.
Send a mail to support @ oppodigital . com and explain your problem, they will send you a new firmware (which has automatic disc close after powerdown disabled = cause of problem)
I guess I have the latest firmware
Troubles I detect, although GSB said scaling was all right, why is it that with a V880 I can get a 1:1 pixel picture on my matterhorn DLP with full 576TVL while with 971H it is not 1:1 at all but scaled.
(I will make pictures later)
On my test disc (Peter Finzel) with the video test, the 200TVL pattern has blocks that are disturbed.
(I can make a video) V880 and S97 play that just fine.
And as known 2:2 cadence testing reveals it is not supported. Not a big issue.
/Samuel
Postad 27 april 2005 - 22:35
Hur låmga kablar kör mi med? Någon som fått det att fungera med 10 meter kabel?
Postad 28 april 2005 - 06:31
BBK -> 2m billig DVI -> AE500: Perfekt.
Postad 28 april 2005 - 08:45
BBK -> 10m Marcuscable -> AE500: Går inte i 720p och 1080i.
BBK -> 2m billig DVI -> AE500: Perfekt.
Nu skall ni få höra på något flummigt.
Kör en 10m Oehelbach 10m DVI-HDMI till min Benq7700.
Funkar i 720p/60Hz men inte i 720p/50hz 1080i funkar inte alls.
Någon som sett detta? Jag har kört på Oppos båda firmwares..
/Oscar
Postad 28 april 2005 - 09:13
Vad innebär förresten "funkar inte alls"? Ingen bild över huvud taget, eller bild fast en massa störningar?
Det kan inte vara nåt HDCP-relaterat? Borde finnas en ren PC-mode i projektorn, antar att du testat allt sån?
/Samuel
Postad 28 april 2005 - 09:22
Hum, det som funkar alltså den upplösning som i princip kräver mest bandbredd?
Vad innebär förresten "funkar inte alls"? Ingen bild över huvud taget, eller bild fast en massa störningar?
Det kan inte vara nåt HDCP-relaterat? Borde finnas en ren PC-mode i projektorn, antar att du testat allt sån?
/Samuel
Vad jag förstår så är det ingen större skillnad i bandbredd mellan 720p/60Hz och 720P/50Hz. Bilden bara blinkar till och blir svart, alltså inte som om signalen helt tappats... Det lustiga är att jag fick till 1080i en gång men sen har jag inte fått till det.
HDCP funkar inte så, inte åt det hållet... vi har ju en spelare som inte kör hdcp.
/Oscar
Postad 28 april 2005 - 11:33
Hum, det som funkar alltså den upplösning som i princip kräver mest bandbredd?
/Samuel
Vad jag förstår så är det ingen större skillnad i bandbredd mellan 720p/60Hz och 720P/50Hz. Bilden bara blinkar till och blir svart, alltså inte som om signalen helt tappats... Det lustiga är att jag fick till 1080i en gång men sen har jag inte fått till det.
HDCP funkar inte så, inte åt det hållet... vi har ju en spelare som inte kör hdcp.
/Oscar
Nä det kanske inte är nån större skillnad i bandbredd, men när jag körde samma 10m kabel till min HTPC så funkade det klockrent i 720p/50, men 720p/60 gav massor av störningar. Kanske låg precis på gränsen vid 50Hz. Detta var dessutom vid "reduced DVI frequency"-läge på mitt ATI-kort.
Eftersom spelaren inte har HDCP kan du behöva ställa in projen i ett "icke-HDCP-läge". Bör finnas någonstans i menyerna. Jag tror inte att ditt problem är kabelrelaterat, då skulle du få bild med mycket störningar i. Det låter identiskt med hur det blir för mig om jag sätter projektorn i EDID2.
/Samuel
EDIT: Babblade på lite mer bara...
Redigerat av tyrann, 28 april 2005 - 12:04.
Postad 28 april 2005 - 16:46
Antar att man är tvingad att köra komponent eller HDMI...?
Postad 28 april 2005 - 21:04
har kalasbild i varje fall
Postad 28 april 2005 - 21:42

Postad 29 april 2005 - 16:49
//Dive

Postad 06 maj 2005 - 08:17
Hur presterar denna spelare med en z2 på 95" duk?
Oförutsedda händelser kan göra att jag tvingas byta den pioneer 868 jag har idag =(
tacksam för lite info.
Postad 08 maj 2005 - 14:27
Hur står sig denna maskin mot en Panasonic s97?
Tack Pajis, precis det jag också vill veta...
Postad 16 maj 2005 - 02:35

Fy f*n va den här spelaren verkar besvärlig, ja skulle inte villa ha en GRATIS, om dom slängde den efter mej..........
Ja köper en billig spelare för 799 spänn, den får duga tills HD-DVD kommer
Proson DVD 1350 DiVX
Kolla Här

Postad 16 maj 2005 - 07:09
/Svampen
Postad 16 maj 2005 - 08:11
![]()
Fy f*n va den här spelaren verkar besvärlig, ja skulle inte villa ha en GRATIS, om dom slängde den efter mej..........
Proson DVD 1350 DiVX
Kolla Här
Den är precis så besvärlig som du antyder om:
1. Man inte kan bränna en CD och uppdatera firmware
2. ....finns visst ingen tvåa.
Detta förutsatt att den inte är uppdaterad när den kommer.
Spelaren du länkar till är inte alls samma typ av spelare.
Postad 16 maj 2005 - 18:30
![]()
Proson DVD 1350 DiVX
Kolla Här
HAHA!!
Postad 16 maj 2005 - 22:42
![]()
Proson DVD 1350 DiVX
Kolla Här
HAHA!!
HaHaHa

Ja den va nog rolig.

köpte en sån där Proson i dag.
De va de sämsta skit ja nånsin sett.

Tur man har 30 dagars öppet köp, den åker tillbaka till Siba i morron..
Som tur va, så hade ja en polares spelare (Philips DVP520) hemma och testade med i Söndags, den gav kanonbild, med vanlig scart.!!
Proson, ett stort skämt!!
Med scart så gick de knappt å se på bilden.
Köpte även "dyra" component-kablar till Proson.
Det blev mycket bättre,men ändå så va bilden helt kass.
Jag återgår till min 15 meter S-vhs-sladd från datorn, de blir tusen gånger bättre än Proson.
Kanske ja inte ställt in den riktigt, men den får ingen mer chans

Redigerat av Unregistered94bbe618, 16 maj 2005 - 23:28.
Postad 20 maj 2005 - 10:08
Postad 23 maj 2005 - 20:58
Har köpt en konsert-dvd med JM Jarre från Brasilien. Problemet är att då jag ska spela den skivan i min BBK så spelas filmen upp för fort, typ dubbel hastighet.....vad är felet???? Skivan är en NTSC.
I mina andra dvd-spelare är det inga problem.......
Postad 25 maj 2005 - 18:57
Fick en BBK 971 på posten i förrgår. Köpte nya kablar igår, och kopplade in den. Stötte på patrull direkt!
När jag kör via scart så fungerar allt som det skall, men över komponent (progressiv) så får jag inget ljud! Jag använder mig av en komponentkabel samt en Audiokabel (RCA left/right).
Tänkte att det var kabeln som jag köpt som det var fel på, så jag testade en annan billigare variant. Inget ljud... Testade med TV'ns båda analoga ingångar, men inget ljud!
Har gått igenom setup'en, men hittar inget som jag kan "aktivera" ljudet med. Är jag helt slut i skallen? Ursäkta mig om jag har fel, men borde inte ljudet pushas ut från DVD'n via de analoga utgångarna bara man kopplar en RCA-kabel dit? Tyvärr har jag ingen digital enhet att testa med, så jag vet inte om 5.1 eller optisk funkar som det ska heller.
Jag har kopplat rätt (dubbelkollat). Är DVD'n en DOA?
Postad 25 maj 2005 - 21:11
Problemet verkar således ligga vid koppling till AV4C (komponent). Dock får jag ljud i progressivt läge om jag kopplar en scart till AV4.
Vet inte om jag blir riktigt klok på detta, men DVD'n verkar det inte vara fel på iaf. Får forska vidare...
Postad 27 maj 2005 - 09:46
Jag läste lite i instruktionsboken till min Panasonic PX20, och där stod det att man för att få ljud vid användning av komponent, så måste man koppla en scart från DVD'n till TV'n. Fråga mig inte varför RCA audio inte duger.

Men men, nu har jag iaf fungerande ljud och kör Interlace samt Progressive via komponenten. Bilden är kanonbra, ljudet helt ok det med!

Sista frågan; Är det bara jag som diskuterar i denna tråd?

Postad 01 juni 2005 - 15:12
Kan inte någon maila BBK och be dem fixa stöd för HD-Divx 1280x720 720P i framtida firmwire-uppdateringar? Skulle vara RIKTIGT häftigt om det gick.
Finns det någon DVD-spelare som klarar detta idag?
Postad 01 juni 2005 - 16:35

Postad 02 juni 2005 - 20:56
Postad 02 juni 2005 - 21:33
Jag har gjort det massor av ggr. Testa att formatera om skivan helt (ingen snabbformatering). Brukar hjälpa.
Postad 02 juni 2005 - 22:30
Postad 02 juni 2005 - 22:46
Ska testa med formatering. Tack för tipset!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar