Yamaha YSP-serien
386 svar till detta ämne
Postad 12 november 2006 - 18:51
Erm
-
Erm
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ett råd ifall du ska köpa den lilla modellen är att ta den på öppet köp ifall du skulle märka att den inte räcker till i ditt stora rum, vilket jag misstänker... Jag har själv aldrig lyssnat på 800:an, men har hört några andra som påstår att den är rätt mycket klenare än dom större.
Subben har jag tyvärr ingen aning om... jag kör med en Audiopro B1 28, och är mkt nöjd med den...
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, nu blev jag ännu mera tveksam, kanske bäst att ta dit råd att köpa den på öppet köp, lite besvärligt bara då ingen lokal handlare har den. Rummet är ca 26 m2 och jag har tänkt använda den för att lyssna på musik också....
Postad 13 november 2006 - 18:54
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Någon som vet när YSP-1100 ska börja säljas i Sverige?
Säljstart: Våren 2007 står det på yamaha-hifi.com.
YSP-1100 finns i lager på technikdirekt.de för 10755kr. Törs man handla där?
Nytt för YSP-1100 är en större sweetspot, alltså området där det låter som bäst, förfinad automatisk rumskalibrering och lite nya portar.
Postad 04 december 2006 - 02:45
StevenStevenL
-
StevenStevenL
-
Användare
-
-
120 inlägg
Visst kunde man rikta ljudet till en person så inte dom som sitter bredvid störs (nya modellerna)?
Redigerat av StevenStevenL, 04 december 2006 - 02:46.
Postad 04 december 2006 - 07:01
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Ett råd ifall du ska köpa den lilla modellen är att ta den på öppet köp ifall du skulle märka att den inte räcker till i ditt stora rum, vilket jag misstänker... Jag har själv aldrig lyssnat på 800:an, men har hört några andra som påstår att den är rätt mycket klenare än dom större.
Subben har jag tyvärr ingen aning om... jag kör med en Audiopro B1 28, och är mkt nöjd med den...
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, nu blev jag ännu mera tveksam, kanske bäst att ta dit råd att köpa den på öppet köp, lite besvärligt bara då ingen lokal handlare har den.
Rummet är ca 26 m2 och jag har tänkt använda den för att lyssna på musik också....
<{POST_SNAPBACK}>
Har varit å lyssnat på *den lilla* (800:an) å jag måste säga att den lät verkligen bra ihop med en subbas - kunde inte tro att det var 800:an som spelade utan gick å letade bland de vanliga hemmabiosystemen för att ta reda på vilket system som var igång... 1000 & 1100 modellerna lär ju knappast vara sämre ljudmässigt.. Det enda jag kan komma på som var något att anmärka på skulle väl isåfall vara att det var något diffust ljud bakifrån men inget man störde sej på
Postad 04 december 2006 - 18:20
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
Visst kunde man rikta ljudet till en person så inte dom som sitter bredvid störs (nya modellerna)?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Orkade inte läsa igenom tråden, men såg din fråga. Svaret är JA, du kan rikta ljudet. Självklart kommer den andra personen höra att du lyssnar på en konsert eller vad det nu kan vara, men det är en väldigt volymskillnad. Det följer med rumskorrigeringsmikrofon, så utformningen på rummet spelar ingen större roll. Dock får det inte var FÖR stort. Jag rekomenderar den större, då du har tre element på höjden, i stället för två element som man har på lillebrorsan. Detta gör att du öven kan "rikta" ljudet i höjdled (upp/ner). /Johan
Postad 04 december 2006 - 19:06
Erm
-
Erm
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, nu blev jag ännu mera tveksam, kanske bäst att ta dit råd att köpa den på öppet köp, lite besvärligt bara då ingen lokal handlare har den.
Rummet är ca 26 m2 och jag har tänkt använda den för att lyssna på musik också....
<{POST_SNAPBACK}>
Har varit å lyssnat på *den lilla* (800:an) å jag måste säga att den lät verkligen bra ihop med en subbas - kunde inte tro att det var 800:an som spelade utan gick å letade bland de vanliga hemmabiosystemen för att ta reda på vilket system som var igång...
1000 & 1100 modellerna lär ju knappast vara sämre ljudmässigt..
Det enda jag kan komma på som var något att anmärka på skulle väl isåfall vara att det var något diffust ljud bakifrån men inget man störde sej på 
<{POST_SNAPBACK}>
Köpte ändå 800:an och visst låter den bra med en subbas, håller med om att det är lite diffust ljud bakifrån men i mitt fall så kan det bero på att vi har soffan mot vägg och det skulle nog funka lite bättre om det fanns något utrymme mellan så att ljudet kan "studsa" Har ingen erfarenhet från annat system så det är ju svårt att jämföra men vi är ialla fall nöjda och det var nog det enda system som var möjligt att ha då jag aldrig hade kunnat övertyga sambon om att ha flera högtalare. (svårt nog med subben - va! ska den stå där, behövs det verkligen)
Postad 04 december 2006 - 20:58
mape78
-
mape78
-
Amatör
-
-
68 inlägg
En liten fråga när nu tråden ändå är aktiv =)
Hur förändras ljudet när man byter mellan "wall mounted" och "shelf mounted"? Jag har satt min YSP-1000 på två högtalarställ så att den ligger ovanför tv'n, men jag vet inte vilken inställning som blir bäst. Hör ingen märkbar skillnad.
Sen har jag mekat lite med Reflecting - Hi/Normal Echo... vad ska man tänka på där?
Postad 04 december 2006 - 23:12
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
En liten fråga när nu tråden ändå är aktiv =)
Hur förändras ljudet när man byter mellan "wall mounted" och "shelf mounted"? Jag har satt min YSP-1000 på två högtalarställ så att den ligger ovanför tv'n, men jag vet inte vilken inställning som blir bäst. Hör ingen märkbar skillnad.
Sen har jag mekat lite med Reflecting - Hi/Normal Echo... vad ska man tänka på där?
<{POST_SNAPBACK}>
Har du den dickt i mot väggen får du ut mer bas. Detta enligt en distriktschef på Yamaha. /Johan
Redigerat av NAD2700THX, 04 december 2006 - 23:14.
Postad 06 december 2006 - 11:03
StevenStevenL
-
StevenStevenL
-
Användare
-
-
120 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hej
Orkade inte läsa igenom tråden, men såg din fråga.
Svaret är JA, du kan rikta ljudet. Självklart kommer den andra personen höra att du lyssnar på en konsert eller vad det nu kan vara, men det är en väldigt volymskillnad.
Det följer med rumskorrigeringsmikrofon, så utformningen på rummet spelar ingen större roll. Dock får det inte var FÖR stort.
Jag rekomenderar den större, då du har tre element på höjden, i stället för två element som man har på lillebrorsan. Detta gör att du öven kan "rikta" ljudet i höjdled (upp/ner).
/Johan
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för ditt svar! Jag hade trott att den kunde fungera som en riktad högtalare som den dom använde på TV4 Äntligen Hi-tech. Där hörde bara den personen som satt vid den punkten höra ljudet. Med det duger som du beskriver för mig. Här nämns funktionen. http://www.cinenow.c...-video-503.html
Redigerat av StevenStevenL, 06 december 2006 - 11:14.
Postad 06 december 2006 - 19:28
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hej
Orkade inte läsa igenom tråden, men såg din fråga.
Svaret är JA, du kan rikta ljudet. Självklart kommer den andra personen höra att du lyssnar på en konsert eller vad det nu kan vara, men det är en väldigt volymskillnad.
Det följer med rumskorrigeringsmikrofon, så utformningen på rummet spelar ingen större roll. Dock får det inte var FÖR stort.
Jag rekomenderar den större, då du har tre element på höjden, i stället för två element som man har på lillebrorsan. Detta gör att du öven kan "rikta" ljudet i höjdled (upp/ner).
/Johan
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för ditt svar!
Jag hade trott att den kunde fungera som en riktad högtalare som den dom använde på TV4 Äntligen Hi-tech. Där hörde bara den personen som satt vid den punkten höra ljudet. Med det duger som du beskriver för mig.
Här nämns funktionen. http://www.cinenow.c...-video-503.html
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Jag vill påstå att det är fysiskt omöjligt att det ska vara helt tyst för den "andra" personen. Den personen kommer alltid höra lite grand, dovare med lägre volym. /Johan
Postad 16 januari 2007 - 19:38
*Larre*
-
*Larre*
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej!
Ny medlem här på forumet och kommer säkert ha en del frågor till Er med kunskap då jag själv inte besitter så mycket inom ämnet.
Har inför en flytt till ny lägenhet börjat inhandla diverse prylar och möbler.
På teknikfronten än så länge en ny TV, LG 42PC1D ännu ej uppackad och testad...
Tänkte bygga på med någon form av ljud. Då jag gillar och kommer inreda ganska "clean" så kommer jag kompromissa för att uppnå såväl form som funktion. Ljudbiten kommer få fungera för såväl TV/film som för musik.
Har läst den här tråden och fastnat för YSP-800 då den verkar ha ungefär det jag behöver och jag gillar enkelheten, sen att priset ligger ungefär där jag kan tänka mig!
Hur står den sig i jämförelse med t.ex. ett 2.1 system som Jamo S-250? För och nackdelar mottages tacksamt, kanske andra alternativ?
Kul att vara här och hoppas få se och lära mycket!
Postad 16 januari 2007 - 19:54
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Hej!
Ny medlem här på forumet och kommer säkert ha en del frågor till Er med kunskap då jag själv inte besitter så mycket inom ämnet.
Har inför en flytt till ny lägenhet börjat inhandla diverse prylar och möbler. På teknikfronten än så länge en ny TV, LG 42PC1D ännu ej uppackad och testad... Tänkte bygga på med någon form av ljud. Då jag gillar och kommer inreda ganska "clean" så kommer jag kompromissa för att uppnå såväl form som funktion. Ljudbiten kommer få fungera för såväl TV/film som för musik.
Har läst den här tråden och fastnat för YSP-800 då den verkar ha ungefär det jag behöver och jag gillar enkelheten, sen att priset ligger ungefär där jag kan tänka mig! Hur står den sig i jämförelse med t.ex. ett 2.1 system som Jamo S-250? För och nackdelar mottages tacksamt, kanske andra alternativ?
Kul att vara här och hoppas få se och lära mycket! 
<{POST_SNAPBACK}>
Tjenare 800:an står sej mkt bra ihop med en subbas till film och musik.. Jag vart helt paff av hur en sån burk kan prestera så mkt ljud - och det lät faktiskt bra oxå
Postad 16 januari 2007 - 19:58
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
800:an står sej mkt bra ihop med en subbas till film och musik.. Jag vart helt paff av hur en sån burk kan prestera så mkt ljud - och det lät faktiskt bra oxå
Jag kör en ysp-1000 ihop med deras matchande sub. Blev grymt imponerad över hur väl det presterade, subben är väl inte den vassaste men det duger i lägenhet. Kunde aldrig föreställa mig att det skulle funka nåt vidare men det gör det.....
Postad 17 januari 2007 - 09:58
numbnut
-
numbnut
-
Rookie
-
3 inlägg
Här kommer lite komplettering om YSP-1000.
Tröttnade på surround för ett par år sen, sladdar och prycklar över allt. Ska man vara krass så kommer man ju långt med bara ren HIFI till filmer ändå!
Men har man en fru/tjej så har man förstått att det inte går att ha för mycket apparater och fjärrkontroller, dom förstår inte att sätta på flera apparater och köra ljud via den ingången osv...(Finns säkert undantag till detta.) Man behöver något enkelt att använda men ändå ha lite bra ljud, en problemkälla till i mitt fall var att det absolut inte får vara för högt ljud när man tittar på filmer, så det blev till att köpa något som var enkelt och dedicerat till tittandet.
Funderade på BOSE 3-2-1 eller något annat som kör Dolby Virtual, men då sitter man ju oftast fast med inbyggd dvd, inte bra i tider som dessa med nya format på G och så.
Jag köpte alltså en YSP-1000 för att lösa detta, gillade idén med bara en låda (+ sub som man ändå måste ha till dom flesta surroundanläggningar), sen är den ju lite hitech vilket nörddelen av mig tände på. Kör alltså denna för TV, film mm och stereon i övrigt för musik.
Ljudmässigt så är jag jättenöjd med Yamahan, hos mig så är det trångt och jag sitter med soffan mot vägg, så ljud bakifrån är svårt att få till även med "riktig" anläggning. Däremot så skapar YSPn en riktigt trevlig stor och ljup ljudbild som fyller hela lyssningsrummet, mycket intressant att det faktiskt funkar! Däremot så var jag tvungen att köra många inställningar manuellt, automatiken funkade sisådär i mitt rum. Och jag kan tillägga att SUB är nödvändig och som vanligt så lönar det sig att köpa bra från början!!! Jag hade redan en ELAC 306 som klarar hifi och filmer med bravur!
Återkommer med mer info när jag har lagt in bild på mitt nuvarande system!
Postad 17 januari 2007 - 09:59
presto
-
presto
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej
Hur står det till med YSP-1100?
Har läst något om att "ljudvidden" har förbättrats ytterligare i och med denna modell?
Verkar inte ha kommit i butik ännu men någon som har input om denna
modell kan vara värd de extra tusenlapparna den kommer att kosta??
Postad 17 januari 2007 - 18:51
numbnut
-
numbnut
-
Rookie
-
3 inlägg
Tycker nog att efter lite mer lyssnande att YSPn räcker alldeles utmärkt, den är som gjord för att ersätta en 5.1 anläggning i ett förhållande...
Fjärren som följer med klarar dessutom att styra det viktigaste i anläggningen, med en lagom nivå för tjejer!
Den låter faktiskt helt ok på vanlig musik oxå, såg på konsert i helgen (Willie Nelson) och blev riktigt imponerad.
Nu kommer ju Ysp-1100 men enligt vad jag har hört så är den lite bantad ingångsmässigt, ljudmässigt vet jag inte, tipset måste ju vara att fynda nu vid modellbytet (TV-nisse tar 7500.-).
Postad 22 januari 2007 - 10:08
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Satt och läste om YSP-1100, verkar inte skilja mycket från föregångaren!
Någon som hört något mer om denna modell?
Postad 22 januari 2007 - 21:49
Unregistereda3b082eb
-
Unregistereda3b082eb
-
Användare
-
-
160 inlägg
Va riktigt sugen på en YSP-1000 och efter att man har läst den här tråden så blir man ju inte mindre sugen.
Nu verkar det ju som om att det kommer en efterföljare till YSP-1000, det står att det som skiljer mest är antal in / utgångar är det någon som kan presicera lite mer vad som skiljer dom åt.
Postad 24 januari 2007 - 14:18
Offe
-
Offe
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är inne på att köpa en YSP-800, det jag undrar är om ni vet någon prisvärd sub för en mindre penning som kompletterar?
Postad 25 januari 2007 - 21:15
Unregistered457e76fb
-
Unregistered457e76fb
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jag har endast en liten "hörna" som jag kommer att använda för TV/film/konsoll. Denna hörna har endast tre väggar, och mynnar ut i ett större vardagsrum. Hur kommer en ysp-1000 fungera i denna hörna när det saknas en vägg för ljudet att studsa mot? Vore ju helt klart kanon att endast ha en ysp och en sub pga jäkligt trångt med utrymme.
Postad 29 januari 2007 - 20:57
p_ilis
-
p_ilis
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Verkar ju vara en schysst pryl det här! Har fyra frågor.. 1. Tror ni att den kommer fungera i detta rum om man inte har för stora krav..? (är ju ganska stort och har en rektangulär form samt att tvn kommer placeras vid C..)  Har inga gardiner för fönstret till höger om soffan. 2. Kommer köra PS3 och digitalbox. Kan jag koppla in dessa till denna och sedan vidarekoppla till tvn eller hur fungerar det? 3. Fungerar den ok om man sätter den långt ner under tvn (kanske 40 cm ovanför golvet)? Tänker då på om ljudet kommer bli knasigt när det studsar mot soffan..? 4. Upplevs skillnaden som stor om man jämför denna + extra sub-bas med bara tv-högtalare + extra sub-bas. Mvh Peter
Postad 29 januari 2007 - 21:10
mape78
-
mape78
-
Amatör
-
-
68 inlägg
p_ilis: Attans svåra frågor det där, men jag ska försöka så gott jag kan
1. Jag har min YSP-1000 i ett större rum, och det funkar klockrent. Då har jag förvisso TV'n mitt på en vägg, men det ska gå ändå. Däremot ser det lite knapert ut för ljudstrålarna att studsa mot något på vänster sida...
2. Njä, dåligt med videoingångar tyvärr.
3. Ljudet ska ha så fri väg som möjligt från YSP'n - till vägg - till ditt öra, så om du har den lågt ner kommer det förmodligen att vara massa trams ivägen?
4. Ja, alldeles säkert.
Humpf, det här är vad jag tror, lyssna gärna på några fler
Postad 30 januari 2007 - 09:00
p_ilis
-
p_ilis
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
p_ilis: Attans svåra frågor det där, men jag ska försöka så gott jag kan 
1. Jag har min YSP-1000 i ett större rum, och det funkar klockrent. Då har jag förvisso TV'n mitt på en vägg, men det ska gå ändå. Däremot ser det lite knapert ut för ljudstrålarna att studsa mot något på vänster sida...
2. Njä, dåligt med videoingångar tyvärr.
3. Ljudet ska ha så fri väg som möjligt från YSP'n - till vägg - till ditt öra, så om du har den lågt ner kommer det förmodligen att vara massa trams ivägen?
4. Ja, alldeles säkert.
Humpf, det här är vad jag tror, lyssna gärna på några fler 
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena! Tack för dina svar! 1. Jo, det ser ju så ut..  Man blir ju nyfiken på hur resultatet blir då.. Tror du man skulle kunna likna det med en 5.1 utan väster bak? Tror du det kommer kännas som man "saknar" en högtalare? 2. Ok, då får man alltså dra allting in i tv:n och sedan köra ljud ut (optisk) ner till Yamahan alt. köra bild till tvn och ljudet direkt till denna. Har jag förstått det rätt då? 3. Tycker det ser väldigt konstigt ut med högtalaren ovanför tvn så jag antar att jag får leva med det. Även om ljudbanorna inte blir riktigt som de tänkt på Yanaha så måste man väl få en schysst stereo-effekt med kanske lite bonus i "surround-känsla"? 4. Vad bra! Känns som att man får pröva denna. Kan ju alltid ta öppet köp. Nu ska man bara ta reda på vad det är för skillnad på modellen 1000 och 1100.. Mvh Peter Edit: Hittade detta: However, the YSP-1100 brings a larger sweet-spot than its predecessor, an RS-232 port, IR in/out, component-video in/out, and an improved version of Yamaha's IntelliBeam automated system calibration to adjust the sound for best effect.
Redigerat av p_ilis, 30 januari 2007 - 13:35.
Postad 30 januari 2007 - 14:20
p_ilis
-
p_ilis
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hitta denna som tydligen inte alls ska vara lika känslig för väggar och möbler: Polk SurroundBarDen innehåller dock ingen receiver så det får man köpa separat. /Peter
Redigerat av p_ilis, 30 januari 2007 - 14:20.
Postad 04 februari 2007 - 12:18
newberg
-
newberg
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Det har inte pratats någonting om
varför inte det?
Ingen som hört den och kan jämföra med 800:an och tusingen!
Postad 04 februari 2007 - 18:00
*Larre*
-
*Larre*
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
varför inte det? Ingen som hört den och kan jämföra med 800:an och tusingen!
<{POST_SNAPBACK}>
Tittade på tillverkarens hemsida och kunde inte hitta den där. Däremot kunde man på samma sida jämföra produkter och där fanns 900:an med som alternativ. Vad jag kunde förstå så verkade 800 och 900:an vara snarlika varandra, det var enstaka punkter som skiljde dessa två åt. 900:an verkar ju vara ganska ny då det stod säljstart våren 2007 på Yamaha´s sida och den verkar inte finnas på så många försäljningsställen ännu. Har varit ganska inne på 800 nu ett tag så nu fick man ju lite huvudbry...
Postad 04 februari 2007 - 20:07
newberg
-
newberg
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Vad var det som skillde sig då, hade 900:an lite kraftigare watt etc. eller?
Postad 04 februari 2007 - 22:11
*Larre*
-
*Larre*
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Vad var det som skillde sig då, hade 900:an lite kraftigare watt etc. eller?
<{POST_SNAPBACK}>
Det stod tyvärr ingen angiven uteffekt på sidan, iaf inte vad jag hittade. Vissa (mindre?) finesser samt att det var olika ingångar var annorlunda. Åtminstone jag får nog låta dom med lite mer vetskap avgöra om 900:an är något man ska satsa på istället... Lämnar ordet till proffsen här!
Postad 08 februari 2007 - 08:44
lunarwolf
-
lunarwolf
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hej
Jag BEHÖVER ett surround-system. Noll förståelse från min fru.
Jag har kollat på Jamo A-102 HCS 11 eller 10. Hur tror ni det systemet är jämfört med YSP-1000?
//Fabian
Redigerat av lunarwolf, 09 februari 2007 - 19:03.
Postad 15 februari 2007 - 20:14
erlis
-
erlis
-
Amatör
-
-
66 inlägg
varför inte det? Ingen som hört den och kan jämföra med 800:an och tusingen!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har sett någon beskrivning och där listas 900 som uppföljare till 800:an. På motsvarande sätt som 1100 till 1000. Så 900 har säkert samma funktioner som 1100. Men är den mindre versionen.
Postad 24 februari 2007 - 12:29
Outkast
-
Outkast
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Vad skiljer ysp 1000 från ysp 1100 ?
Postad 24 februari 2007 - 12:30
Outkast
-
Outkast
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
vad skiljer ysp 1100 från ysp 1000?
Postad 25 februari 2007 - 11:09
StevenStevenL
-
StevenStevenL
-
Användare
-
-
120 inlägg
Vad finns det för alternativ till ysp?
Finns det andra tillverkare som har en liknande produkt?
Postad 27 februari 2007 - 14:48
BorO
-
BorO
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hej!
Hade fet hembio innan som jag sålde eftersom jag blev less på alla högtalare. Idag kör jag bara med stereo och det låter bra dock saknar jag ibland surroundkänslan.
Jag undrar nu om man kan köra en sån här lösning med stereon tillsammans?
Alltså köra både stereo, DVD->förstärkaren analogt och DVD->YSP digitalt.
Kan man få det att låta bra?
Mvh, Boris
Postad 27 februari 2007 - 19:49
Marlow
-
Marlow
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Är klart intresserad av YSPserien - och skulle vilja höra fler erfarenheter av hur den fungerar för musik tilsammans med en subbas?
Är ingen extrem hifi-nerd men vill ha ok ljud på mp3spelande då jag vill använda YSP som allt i allo.
Tack
Postad 27 februari 2007 - 20:33
p_ilis
-
p_ilis
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Vad finns det för alternativ till ysp? Finns det andra tillverkare som har en liknande produkt?
<{POST_SNAPBACK}>
Finns t.ex. Polk surroundbar. Sen tror jag även DLS har en. Mvh Peter
Postad 27 februari 2007 - 20:34
p_ilis
-
p_ilis
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är klart intresserad av YSPserien - och skulle vilja höra fler erfarenheter av hur den fungerar för musik tilsammans med en subbas?
Är ingen extrem hifi-nerd men vill ha ok ljud på mp3spelande då jag vill använda YSP som allt i allo.
Tack
<{POST_SNAPBACK}>
Är ingen hifi-nerd jag heller. Tycker den låter jättebra både för film och musik! Mvh Peter
Postad 03 mars 2007 - 12:12
darkniss
-
darkniss
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Man blir helt klart överraskad av vad denna lilla låda kan prestera. Men skulle helt klart rekomendera en extra sub för att komplettera.
Nackdelen är det att du behöver ett ganska så fyrkantigt rum. Har du en öppning som tex dörr eller valv i ena änden så försvinner ljudet ut genom dessa.
Postad 08 mars 2007 - 11:42
snuffe1975
-
snuffe1975
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej !
Är lite sugen på en YSP 800 men har en fråga till alla kunninga här.
Kan man koppla en skivspelare till den eller krävs det någon phono-förstärkare emellan ?
Min fru har lite gammla skivor som vi inte har på CD så därav frågan.
Postad 09 mars 2007 - 16:16
*Larre*
-
*Larre*
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Nästa fråga!
Hörde talas om att det fanns risk för att få synkfel mellan ljud och bild när man kopplar exempelvis en YSP till en plasma eller LCD-TV. Finns det flera anslutningsmöjligheter dessa två emellan som ger olika resultat?
Hoppas på lugnande inlägg!
Postad 09 mars 2007 - 21:03
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hejsan!
Jag är väldans sugen på en YSP-1100 som jag hade tänk ha till en Mirai DTL-642E500, men undrar vilken typ av DVD-spelare som den passar bra med?
Nybörjarfråga:
YSP klarar att avkoda Dolby Digital, Dolby Pro Logic II, DTS, DTS Neo:6....
men behöver man köpa en DVD spelare som har DTS etc.....eller kopplar man signale 'direkt' digtalt och låter YSPn avkoda??
Tips på DVDspelare tas emot tacksamt :-)
Postad 09 mars 2007 - 23:15
mape78
-
mape78
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Nästa fråga!
Hörde talas om att det fanns risk för att få synkfel mellan ljud och bild när man kopplar exempelvis en YSP till en plasma eller LCD-TV. Finns det flera anslutningsmöjligheter dessa två emellan som ger olika resultat?
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan fördröja ljudet för att upphäva synkfel, så det är lugnt!
Postad 10 mars 2007 - 09:31
*Larre*
-
*Larre*
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Nästa fråga!
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan fördröja ljudet för att upphäva synkfel, så det är lugnt!
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter ju bra, tackar för det! Tyckte det lät lite märkligt om det skulle vara så men man vet ju aldrig. Jag antar att fördröjningen är något man styr från YSP:n då eller har TV:n med det att göra?
Postad 10 mars 2007 - 10:35
mape78
-
mape78
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Det är från YSP'n... men jag själv har aldrig behövt använda det, så jag vet inte hur bra det funkar
Postad 10 mars 2007 - 18:54
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jag provlyssnade på YSP-1000 på Hifimässan i Göteborg förra sommaren, Vart mäkta imponerad, trodde först att det var andra uppställda högtalare som spelade då jag kom in mitt i filmen. Riktigt bra surroundeffekt, men som sagt, man bör ju ha ett optimalt rum för dessa pjäser.
Postad 12 mars 2007 - 15:32
Unregistered6e192028
-
Unregistered6e192028
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
När jag plockar ut TV ljudet från min TH-PA50 (Audio Out) till YSP'n (Audio Input/TV)så blir det ngt lite fördröjning på ljudet. Eftersom jag så endast kan fördröja det ytterligare i YSP'n så går det alltså inte att rätta till.
Vill ju egentligen fördröja bilden i TV'n så ljudet hinner ut i YSP'n. Men jag upplever det som ett VÄLDIGT litet problem, knappt alls ngt problem egentligen. Bara till den där dansmattan som kopplas till TV'n och lite fördröjning på ljudet så blir det ganska svårt......
Vid DVD så är det ju inget problem eftersom bilden går till TV och ljudet direkt till YSP'n.
Postad 12 mars 2007 - 19:35
mape78
-
mape78
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Det där låter som en lösning för mig, jag ligger alltid ett par steg före när jag dansar
Nä, men måste ljudet gå via TV'n då? Kan du inte ta ljudet direkt från dansmatta/boxer etc. till YSP'n?
Postad 12 mars 2007 - 20:30
Unregistered959bebe2
-
Unregistered959bebe2
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hämtade ut min Yamaha Ysp-1000 idag och efter ha provlyssnat hela kvällen så är jag mer än nöjd. Provlyssnade på denna på hifimässan i Göteborg tidigare och blev mäkta imponerad så det blev ett köp till slut. Har nästan perfekta förutsättningar för att det ska låta bra då rummet är rektangulärt utan öppningar på sidorna. Ni som funderar på att köpa så kan jag bara ge er mina rekomendationer. Byggde iordning en bänk så man fick plats med alla leksaker. Finns en bild i galleriet.
Postad 16 mars 2007 - 17:00
Unregistereda3b082eb
-
Unregistereda3b082eb
-
Användare
-
-
160 inlägg
Blir nog en YSP för mig oxå. Frågan är om man ska ha en 1000 eller 1100, vad e skilnaden??
Postad 26 mars 2007 - 14:08
HarryBoj
-
HarryBoj
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Blir nog en YSP för mig oxå. Frågan är om man ska ha en 1000 eller 1100, vad e skilnaden??
<{POST_SNAPBACK}>
Här är en test på YSP-1100 , ett citat: "With the YSP-1100, Yamaha's Digital Sound Projectors have attained a new level of refinement--its sound is notably better than that of the 2005 predecessors, the YSP-1 and the YSP-1000." http://reviews.cnet....0.html?tag=also
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|