Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!
2072 svar till detta ämne
Postad 25 March 2008 - 22:58
sponken
-
sponken
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Hejsan
Jag har råkat ut för en liten konstig grej. Min box tappar signalen så fort min hårddisk spinner ned (svart bild med meddelandet ingen signal). Kör jag då manuell sökning så ser jag att signalstyrkan hoppar fram och tillbaka på dom muxar som kanalerna ligger på. Verkar vara som spänningsprobelm eller något liknande. Detta började för ca en vecka sedan och det enda som hjälper är om jag låter hårddisken alltid vara på. Är det någon som råkat ut för något liknande? Ett reparationsärende?
Exakt samma sak hände mig. Boxen började jäklas för ett par dagar sedan. Först med mosaik och sen svart/Ingen Signal", sen blev det svart direkt/"Ingen signal". Om jag slår av boxen och slår på den igen är bilden tillbaka i 10 minuter (samma tid som Hårddisken är inställd att spinna ned). Har nu provat att ändra till alltid på. Nu har jag bild hela tiden. Vad är felet
Konstigt, får också exakt samma fel! Det började för någon dag sedan. Så fort disken spinner ner försvinner signalen! Har också satt disken så att den inte spinner ner...
Postad 26 March 2008 - 13:51
Unregisteredce969e9e
-
Unregisteredce969e9e
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag hoppas att ni felanmält till Dilog, och vad fick ni för svar av dom om ni fått nåt.
Postad 26 March 2008 - 15:43
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Jag hoppas att ni felanmält till Dilog, och vad fick ni för svar av dom om ni fått nåt.
Min box var inköpt nov 2005 (ingan ganti kvar). Jag fick nedanstående svar från dilog: (Personligen skulle jag lika gärna lämna in den hos en lokal reparatör, när det inte är garantiärende) "Hej igen, Boxen behöver komma in till oss på service. Garantin gäller tyvärr inte längre så det kommer att kosta lite grand. Det låter som att det kan vara nätdelen som är trasig. Detta kostar 994:-/inkl moms + Frakt 125 :-. Det kan naturligtivs vara ngt annat än detta men dyrare än ovanstående blir det antagligen inte. Vi hör av oss om det blir någon ändring så klart. Best regards/ Med Vänlig Hälsning ______________________________________________ Anna Bramfors" DILOG NORDIC AB
Postad 26 March 2008 - 16:18
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Min box var inköpt nov 2005 (ingan ganti kvar).
Jag fick nedanstående svar från dilog:
Grejen är ju att ingen av oss har väl köpt boxen direkt av Dilog, eller? Alla ärenden gällande garanti eller reklamation är en sak mellan en kund (privatperson) och försäljningsställe (näringsidkare). Eftersom boxen är köpt efter 1/4 2005 så gäller tre års reklamationsrätt. I och för sig är jag inte helt övertygad om att reklamationsrätten gäller denna typ av fel (andra är 100% övertygade), men det skadar aldrig att prova.
Postad 26 March 2008 - 18:41
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Det låter som att det kan vara nätdelen som är trasig.
Är du, eller känner du någon som är lite kunnig i lödteknik så kan du laga den för 10:- och en platta öl eller dylikt. Om du bor i Gävletrakten kan jag hjälpa dig. Finns beskrivet vad som skall bytas lite här och var. Det handlar om en kondensator som skall bytas. Hittade lite info här på forumet! Hej alla 550-användare! Tyvärr dör en del saker....speciellt saker där fabrikanten snålat på värmetåliga kondensatorer på nätdelen!
Normalt i en switch:ande nätdel bör man använda elektrolyter med tålighet 105° istället för 85°.
Jag kan ge lite tips! Jag tar inget ansvar men så här skrämde jag liv i min!
Började med att "pixla" på 3 & 5 efter 2 års drift, tills den började visa svart ruta med texten "igen signal"!
Även på fria kanaler, plockar man ut CA-modulen funkar de fria (ett tag till).
Detta är elektrolyter som tröttnat, de lever normalt ca 2000 timmar.
Om din garanti är borta så kan du antingen vända dig till Dilog som tar 1300.- för byte av nätdelen eller så tar du det bililgare alternativet och gör föjande: Öppna boxen...följ nätströmskabeln in till ett kretskorttill höger om hårdisken om du ser boxen framofrån.
Här sitter massa "kondingar" , dessa är cylinderformade med plastskydd/plastfilm och och upptill ser man metall ofta med ett kryss stansat. Upptill skall dessa vara platta inte runda/svullna eller släppt ut nå´t klägg. Jämnför gärna med de andra/varandra. På primärdelen sitter en fet rackare och en liten tunnis, närmast kabeln. Kolla över först den lilla rackarn, är den svullen som en ballong? byt då denna.
Kolla visuellt om du kan se förändringar på detta kretskort och dess elektolykondesatorer. Om du inte kan se nå´t, så kan köpa en billig ohm-meter/multimeter som kan mäta "farad" löd bort "konding" efter "konding" och mät dessa.
Var noga med polariditeten när du löder tillbaka de du har kollat och uppvisar samma mättal som står på den.
Jag bytte en elektrolyt på min, 7:- på Elfa. Jag tar inget ansvar om du öppnar din box och gräver i den. Men om du har huvudet lite på skaft och dragit ut nätsladden innan kommer du spara en slant.Tips
Ett annat sätt som tidigare nämnts är att om det gått mindre än 3 år så kan man lämna in den med hänvisning till konsumentköplagen. Jag köpte min box hösten 2005 och lämnade in den förra veckan.
//Mattias J
Postad 26 March 2008 - 19:58
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Ett annat sätt som tidigare nämnts är att om det gått mindre än 3 år så kan man lämna in den med hänvisning till konsumentköplagen. Jag köpte min box hösten 2005 och lämnade in den förra veckan.
//Mattias J
Kan du bjussa på en liten mall för reklamationsskrivandet? Vad skrev du? Visst är det försäljningsstället man reklamerar till? Är det försäljningsstället som ska godkänna argumenten för reklamationen eller dilog? Godtog dom dina argument och reparerar utan kostnad? /Peter
Postad 26 March 2008 - 20:03
sponken
-
sponken
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Dilog DT-550 PVR Helt död / fungerar ej med CA-modulen (information på tv: "Ingen signal").
=Nätdels fel / Orkar inte driva CA-modulen.
Bytte följande: C41 1000µF/25V - C11 470µF/16V - C21 & C23 1000VF/10V - C81 470µF/16V.
Det finns olika versioner av boxen och dessa har lite olika spänning på kondingarna så kolla att det blir rätt. Alstå byt till samma typ.
Det tog för mig ca 15 minuter att löda om detta och priset för delarna är ca 15 kronor.
Min box fungerar i alla fall som den skall igen!
/sponken
Postad 26 March 2008 - 22:11
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Hejsan
Jag har råkat ut för en liten konstig grej. Min box tappar signalen så fort min hårddisk spinner ned (svart bild med meddelandet ingen signal). Kör jag då manuell sökning så ser jag att signalstyrkan hoppar fram och tillbaka på dom muxar som kanalerna ligger på. Verkar vara som spänningsprobelm eller något liknande. Detta började för ca en vecka sedan och det enda som hjälper är om jag låter hårddisken alltid vara på. Är det någon som råkat ut för något liknande? Ett reparationsärende?
Exakt samma sak hände mig. Boxen började jäklas för ett par dagar sedan. Först med mosaik och sen svart/Ingen Signal", sen blev det svart direkt/"Ingen signal". Om jag slår av boxen och slår på den igen är bilden tillbaka i 10 minuter (samma tid som Hårddisken är inställd att spinna ned). Har nu provat att ändra till alltid på. Nu har jag bild hela tiden. Vad är felet
Konstigt, får också exakt samma fel! Det började för någon dag sedan. Så fort disken spinner ner försvinner signalen! Har också satt disken så att den inte spinner ner...
Åtgärden att ställa hårddisken i "Alltid På" löser bara så att jag får signal för direkt tittande. Att använda timeshift eller "vanlig inspelning" är uteslutet, då kommer pixlarna och hackande ljud som ett brev på posten :-( Reklamation eller Lågbudgetlösning det är frågan. Kan tyvärr inte löda själv. Finns det någon i Skellefteå området som kan hjälpa mig? /Peter
Redigerat av peswe, 26 March 2008 - 22:12.
Postad 26 March 2008 - 23:09
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Reklamation eller Lågbudgetlösning det är frågan. Kan tyvärr inte löda själv. Finns det någon i Skellefteå området som kan hjälpa mig?
Kolla med någon radioamatör vettja. De kan löda. Googla på SK2AU. Det heter klubben där. Eller knacka på hos någon med en stor antennmast på gården!
Postad 27 March 2008 - 08:41
micvil
-
micvil
-
Rookie
-
1 inlägg
Ang. konsumentköplagen så gäller reklamationsrätten som sagt numera i tre år (varor köpta efter 1/4 2005). Det betyder att man kan reklamera ursprungliga fel (fel som inte beror på vad som hänt varan efter att du tog över ansvaret för den). En elektronisk komponent som sväller upp efter normalt användande och blir defekt inom tre år räknas nog rätt självklart som ett ursprungligt fel i sig. Problemet är bara att man som köpare har bevisbördan för att det inte handlar om t ex en olyckshändelse (t ex strömspik p g a åsknedslag), handhavandefel (t ex att apparaten inte fått tillräcklig ventilation). Är det inom sex månader gäller att säljaren har bevisbörda, men för elektronik får man ju så gott som alltid ett eller två års garanti, och poängen med garanti är att det är säljaren som måste bevisa att köparen gjort fel. Det skadar ju sällan att fråga, möjligen kan man riskera en undersökningsavgift hos säljaren. Om det är ett fel som verkar uppträda hos många köpare (som de här kondensatorerna) är det ju ett argument för oss som köpare att det är en ursprunglig brist i komponenterna (de är feldimensionerade). Säljaren måste alltså komma med någon sorts teori om vad som orsakat felet, och att det ligger på ditt ansvar för att slippa bekosta reparationen. Det kan man ju tvista om eller försöka argumentera kring om de väljer den linjen. En del företag som säljer såna här varor är nog mer benägna att vilja upprätthålla goda kundrelationer än andra, och kanske väljer att inte ifrågasätta att det är ett ursprungligt fel. M v h Michael ---- http://www.konsument...hyr_A4_2007.pdf
Redigerat av micvil, 27 March 2008 - 08:45.
Postad 27 March 2008 - 09:21
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Hejsan
Åtgärden att ställa hårddisken i "Alltid På" löser bara så att jag får signal för direkt tittande. Att använda timeshift eller "vanlig inspelning" är uteslutet, då kommer pixlarna och hackande ljud som ett brev på posten :-(
Reklamation eller Lågbudgetlösning det är frågan. Kan tyvärr inte löda själv. Finns det någon i Skellefteå området som kan hjälpa mig?
/Peter
Följetongen fortsätter... Nu slocknade hårddisken helt (den blev förmodligen strömlös). Så nu är jag helt utan antennsignal. Nu finns det ingen återvändo. Nu måste boxen åtgärdas. Tänkte författa någon typ av reklamation och testa den vägen. Kommer att använda en del av det ni tipsat om och lägga huvudvikten på underdimensionerad nätdel. Eller kanske mer specifikt underdimensionerade elektrolytkondingar... Ni som reklamerat för detta, skulle man kunna få se vad ni skrivit som en hjälp på vägen? /Peter
Redigerat av peswe, 27 March 2008 - 09:22.
Postad 27 March 2008 - 11:59
LT-31
-
LT-31
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
//Mattias J
Kan du bjussa på en liten mall för reklamationsskrivandet? Vad skrev du? Visst är det försäljningsstället man reklamerar till? Är det försäljningsstället som ska godkänna argumenten för reklamationen eller dilog? Godtog dom dina argument och reparerar utan kostnad?
/Peter
Jag lämnade in boxen i Umeå på Helektron där jag köpt den. Jag beskrev symtomen och hänvisade till konsumentköplagen. Jag nämnde även att boxen hade stått luftigt och bra till på tv-bänken sen jag köpte den. Det var inga problem, han skrev en felanmälan och skickade iväg boxen. Helektron är en bra butik när man behöver hjälp med service eller har andra frågor. Det tog c:a 4 veckor eftersom Dilog tydligen var utan nätdelar och fick beställa hem nytt. //Mattias
Postad 27 March 2008 - 12:39
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
//Mattias J
Kan du bjussa på en liten mall för reklamationsskrivandet? Vad skrev du? Visst är det försäljningsstället man reklamerar till? Är det försäljningsstället som ska godkänna argumenten för reklamationen eller dilog? Godtog dom dina argument och reparerar utan kostnad?
/Peter
Jag lämnade in boxen i Umeå på Helektron där jag köpt den. Jag beskrev symtomen och hänvisade till konsumentköplagen. Jag nämnde även att boxen hade stått luftigt och bra till på tv-bänken sen jag köpte den. Det var inga problem, han skrev en felanmälan och skickade iväg boxen. Helektron är en bra butik när man behöver hjälp med service eller har andra frågor. Det tog c:a 4 veckor eftersom Dilog tydligen var utan nätdelar och fick beställa hem nytt.
//Mattias
Godtog dom ärendet som en reklamation? Fick du allt åtgärdat kostnadsfritt? Lämnade in min box till Expert i Skellefteå med en Skriftlig felbeskrivning och reklamation på underdimensionerad nätdel och hänvisade till konsumentköplagen. De tog emot den och skickar vidare till dilog. Vi får se hur det fortlöper... /Peter
Postad 27 March 2008 - 13:26
LT-31
-
LT-31
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
//Mattias J
/Peter
Jag lämnade in boxen i Umeå på Helektron där jag köpt den. Jag beskrev symtomen och hänvisade till konsumentköplagen. Jag nämnde även att boxen hade stått luftigt och bra till på tv-bänken sen jag köpte den. Det var inga problem, han skrev en felanmälan och skickade iväg boxen. Helektron är en bra butik när man behöver hjälp med service eller har andra frågor. Det tog c:a 4 veckor eftersom Dilog tydligen var utan nätdelar och fick beställa hem nytt.
//Mattias
Godtog dom ärendet som en reklamation? Fick du allt åtgärdat kostnadsfritt?
Lämnade in min box till Expert i Skellefteå med en Skriftlig felbeskrivning och reklamation på underdimensionerad nätdel och hänvisade till konsumentköplagen. De tog emot den och skickar vidare till dilog. Vi får se hur det fortlöper...
/Peter
Japp, helt kostnadsfritt. //Mattias
Postad 01 April 2008 - 11:17
Malmsten
-
Malmsten
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag har hittat felet till att min box tappar signal å de bara blir mosaik på TVn några minuter. Det verkar som att min elpatron på något vis stör ut signalen via elnätet  Finns de nån som vet om man kan stoppa på nått sorts filter?
Postad 01 April 2008 - 21:47
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag har hittat felet till att min box tappar signal å de bara blir mosaik på TVn några minuter. Det verkar som att min elpatron på något vis stör ut signalen via elnätet Finns de nån som vet om man kan stoppa på nått sorts filter?
Är det en gammal elpatron? Kanske är en dålig kontaktor eller termostat som ligger och "svetsar" och måste bytas ut. Det är i första hand där du skall kolla, det är störkällan som ska åtgärdas.
Postad 15 April 2008 - 10:23
Unregisteredce969e9e
-
Unregisteredce969e9e
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
/Peter
//Mattias
Godtog dom ärendet som en reklamation? Fick du allt åtgärdat kostnadsfritt?
Lämnade in min box till Expert i Skellefteå med en Skriftlig felbeskrivning och reklamation på underdimensionerad nätdel och hänvisade till konsumentköplagen. De tog emot den och skickar vidare till dilog. Vi får se hur det fortlöper...
/Peter
Hur har det gått med din box, fick du det gratis eller har du inte fått tillbaka den än. /Marcus
Postad 18 April 2008 - 20:58
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Hur har det gått med din box, fick du det gratis eller har du inte fått tillbaka den än.
/Marcus
Tyst som i graven. Måste nog kolla vad som händer. Har inte haft tid att engagera mig senaste veckan... /Peter
Postad 20 April 2008 - 14:54
Unregisteredadfb60ea
-
Unregisteredadfb60ea
-
Användare
-
-
136 inlägg
Jag har följt denna tråden i över de 2 åren jag haft min 550. För 1 månad sedan tröttnade jag totalt på boxen. Dom får aldrig ordning på den och nu skiter dom desutom i den. Det har inte skett en uppdatering på hur länge som helst. Jag köpte i stället en HD pvr från canal digital, och jag vet det har stått mycket skit om den också, men det är klass skilnad på boxarna spolningen är helt suverän, tappar inte alls ljudsynk, spelar in från 2 kanaler samtidigt som man tittar på en tredje, ingen mosaik. Jag tänker aldrig mer köpa en dilog. Gör som mig skrota den här skit boxen.....Det finns andra alternativ om man vill ha boxer, tex Topfield.
//mackan
Postad 22 April 2008 - 16:03
greger_olsson
-
greger_olsson
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har följt denna tråden i över de 2 åren jag haft min 550. För 1 månad sedan tröttnade jag totalt på boxen. Dom får aldrig ordning på den och nu skiter dom desutom i den. Det har inte skett en uppdatering på hur länge som helst. Jag köpte i stället en HD pvr från canal digital, och jag vet det har stått mycket skit om den också, men det är klass skilnad på boxarna spolningen är helt suverän, tappar inte alls ljudsynk, spelar in från 2 kanaler samtidigt som man tittar på en tredje, ingen mosaik. Jag tänker aldrig mer köpa en dilog. Gör som mig skrota den här skit boxen.....Det finns andra alternativ om man vill ha boxer, tex Topfield.
//mackan
Jag bytte för ett par månader sedan ut min nya bedrövligt dåliga Sagem mot en 550DVR Navi, denna box fungerar kanon, talade med en kompis häromdagen som fått ny mjukvara och har nu uppgraderat min med efter att ha fått filen mailad från Dilog. Den är daterad april 2008.
Postad 23 April 2008 - 15:07
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Tyst som i graven. Måste nog kolla vad som händer. Har inte haft tid att engagera mig senaste veckan...
/Peter
Tjohoo :-) dilogen tillbaka efter reklamations reparation, UTAN KOSTNAD!!! //Peter
Postad 24 April 2008 - 10:40
Unregisteredce969e9e
-
Unregisteredce969e9e
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tjohoo :-) dilogen tillbaka efter reklamations reparation, UTAN KOSTNAD!!! //Peter
Grattis! Vet du vad som blev gjort på den? /Marcus
Postad 26 April 2008 - 02:17
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Grattis! Vet du vad som blev gjort på den?
/Marcus
"Byte av PSU" (Power Supply Unit) enligt följesedeln. /Peter
Postad 28 April 2008 - 22:16
folke
-
folke
-
Rookie
-
6 inlägg
Ack, nu har tv bossen fått nog i hemmet.
Nu har vår Dilog missat ännu en timer inspelning.
Sedan uppdateringen till 1.18 så är det mer fel än någonsin..
Missade inspelningar (oftast med EPG), hänger sig, startar inspelningar felaktig tid osv..
Man orkar inte längre..
Tacka vet jag gamla vhs grejjor som iaf startade när man programmerat dom
När jag kontaktade Dilog supporten för ett halvår sedan så var dom tillmötesgående och trevliga. Så jag har absolut inget agg mot dom, men den här boxen har varit kroniskt strul med sedan dag 1.
Men tyvärr har den ej dött helt, det har "bara" varit massor med irriterande småfel så det ej varit möjligt att lämna in den för att få den utbytt.
Iofs fick en polare sin utbytt för att den dött helt, men dom små irriterande felen var fortfarande kvar på det nya exemplaret...
Så för husfridens skull hivar vi nog denna och ser vad de övriga tillverkarna har att bjuda på.
Postad 29 April 2008 - 11:20
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Men tyvärr har den ej dött helt, det har "bara" varit massor med irriterande småfel så det ej varit möjligt att lämna in den för att få den utbytt.
Klart att du kan reklamera den! Den funkar ju inte som den ska, eller hur? Då är det bara att reklamera. Det gjorde jag, fick pengarna tillbaka och köpte en annan box. Synd att bara slänga pengarna i sjön när det inte är ditt fel att det är en skitbox.
Postad 20 May 2008 - 09:57
honolule
-
honolule
-
Rookie
-
2 inlägg
Hittade detta på nätet, värt att prova om man är lite händig. "Dilog DT-550 PVR Helt död / fungerar ej med CA-modulen (information på tv: "Ingen signal"). Nätdels fel / Orkar inte driva CA-modulen. Byt följande: C41 1000µF/16V - C11 470µF/10V - C21 & C23 1000VF/10V - C81 470µF/16V." Hade samma problem som dig på min 550, men jag hade inte hittat vilka komponenter man kunde byta i nätdelen då, så den har varit ned till Dilog på service för byte av nätdel... Exakt samma sak hände mig. Boxen började jäklas för ett par dagar sedan. Först med mosaik och sen svart/Ingen Signal", sen blev det svart direkt/"Ingen signal". Om jag slår av boxen och slår på den igen är bilden tillbaka i 10 minuter (samma tid som Hårddisken är inställd att spinna ned). Har nu provat att ändra till alltid på. Nu har jag bild hela tiden. Vad är felet
Postad 23 May 2008 - 15:56
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Hittade detta på nätet, värt att prova om man är lite händig. "Dilog DT-550 PVR Helt död / fungerar ej med CA-modulen (information på tv: "Ingen signal"). Nätdels fel / Orkar inte driva CA-modulen.
Byt följande: C41 1000µF/16V - C11 470µF/10V - C21 & C23 1000VF/10V - C81 470µF/16V."
Hade samma problem som dig på min 550, men jag hade inte hittat vilka komponenter man kunde byta i nätdelen då, så den har varit ned till Dilog på service för byte av nätdel...
Hej Jag hade exakt samma problem Är dilogen max 36 månadewr gammal? I.s.f lämnar du in den där du köpte den och åberopar reklamationsrätten i Konsumentköplagen. Det gjorde jag och dilog bytte ut Nätdelen (som är orsak till problemen), utan att bråka. /Peter
Postad 06 June 2008 - 19:39
ovsun
-
ovsun
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej Jag hade exakt samma problem Är dilogen max 36 månadewr gammal? I.s.f lämnar du in den där du köpte den och åberopar reklamationsrätten i Konsumentköplagen. Det gjorde jag och dilog bytte ut Nätdelen (som är orsak till problemen), utan att bråka.
/Peter
Hej Vår box uppträdde på samma sätt. Har bytt kondingar enligt listan (två var ordentligt svullna). Nu funkar boxen helt OK. 35 kr på ELFA. Vi har haft problem med frysningar (stillbild och startar i bland om man spolar) vid uppspelning av inspelningar av kodade kanaler och det problemet upphörde helt efter att jag fixade nätdelen. Det är ganska lätt att byta kondensatorerna, behöver inte koppla ur något, bara lossa fyra skruvar som håller kortet, lödpenna och tennsug och lite löderfarenhet.....
Postad 14 June 2008 - 19:21
kreator
-
kreator
-
Användare
-
-
126 inlägg
hej
har också fått samma fel på boxen nu
nån som kan posta lite bilder på hur det ska se ut när man bytt och vilka delar ni bytt?
det hade varit sjyst..
Postad 15 June 2008 - 22:50
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej
Vår box uppträdde på samma sätt. Har bytt kondingar enligt listan (två var ordentligt svullna). Nu funkar boxen helt OK. 35 kr på ELFA. Vi har haft problem med frysningar (stillbild och startar i bland om man spolar) vid uppspelning av inspelningar av kodade kanaler och det problemet upphörde helt efter att jag fixade nätdelen. Det är ganska lätt att byta kondensatorerna, behöver inte koppla ur något, bara lossa fyra skruvar som håller kortet, lödpenna och tennsug och lite löderfarenhet.....
Är kondensatorerna så illa åtgågna har nätdelen konstruerats fel alternativt byggts med felaktiga/felspecade komponenter i fabrik. Eller har ni haft den instängd i en liten låda utan ventilation men om så många är drabbade verkar inte det vara orsaken. Det borde helt klart vara tilläkligt med bevis för att de ska byta ut nätdelen under garanti.
Postad 16 June 2008 - 09:53
sagoga
-
sagoga
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är inne på min andra box. Den första började uppträda på exakt det där sättet efter ungefär 1,5 år. sedan blev det bara värre och värre och tillslut kunde man inte se på något överhuvudtaget. Dilog trodde det var CA-modulen, men det visade sig att boxen hade pajjat. Fick en helt ny direkt på Siba där jag köpt den. Nu har min "nya" box börjat uppträda på samma sätt igen, efter ca. 1 år.
Jag hade en Dilog DT-550 vars hårddisk pajade. Då fick jag en "ny" 550, som börjar krångla efter en månad. Kanske är det en äldre apparat som har reparerats. Jag undrar nu vad Daniel-p gjorde? Fick Du byta ut Din 550?
Postad 18 June 2008 - 21:08
finhex
-
finhex
-
Rookie
-
3 inlägg
hej har också fått samma fel på boxen nu
nån som kan posta lite bilder på hur det ska se ut när man bytt och vilka delar ni bytt?
det hade varit sjyst..
Maybe this helps: https://www.minhembi...p;#entry1728456
Postad 25 June 2008 - 12:15
tripelj
-
tripelj
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej. Det verkar som hela Sveriges expertis på Dilog har landat på denna sida, så jag ställer samma fråga här som jag ställde till inköpsstället av min Dilog 550 alldeles nyligen. Eller rättare sagt felbeskrivning:
Det första som hände var att hårddisken reagerade väldigt långsamt vid uppstart, eller rättare sagt när jag ville ta upp dvr-listan.
När jag startade om maskinen så indikeras ”Hårddisk ej installerad”.
Startade då om den igen efter ha gjort den strömlös ett par minuter. Då fanns hårddisken där igen, men när jag spelade upp en fil så låste den sig efter ca en minut.
Efter ytterligare en omstart uppkom meddelandet ”Hårddisk ej installerad” igen. Om vartannat sker ovanstående saker vid omstart. Men så fort hårddisken finns där så reagerar den otroligt långsamt.
Har endast ca 45 Gb lagrat på den så det kan inte röra sig om någon full hårddisk heller. Startar om maskinen minst en gång per dag enl de rekomendationer som finns på detta forum och från Dilog.
Har också provat att stänga av maskinen, rycka ur sladden och låta den vara ur hela natten. Men problemet kvarstår. Så uppenbarligen är det ett allvarligare fel på den...eller?
Är det någon på forumet som har haft samma bekymmer och i så fall...vad gjorde ni åt det?
Jag har fått precis samma problem fast min kommer inte tillbaka efter omstart. Har garanti kvar och skickar in den idag. Fick du din lagad? Vad var problemet? /Johan
Postad 26 July 2008 - 09:23
Owe_n
-
Owe_n
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Är det någon som vet om det bara är programvara som skiljer navigatorversionen från den gamla DT-550?
Är det någon som vågat att prova med programvaran till NAVI-boxen i den gamla?
Postad 27 July 2008 - 16:33
Unregistered30eddf22
-
Unregistered30eddf22
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det någon som vet om det bara är programvara som skiljer navigatorversionen från den gamla DT-550? Är det någon som vågat att prova med programvaran till NAVI-boxen i den gamla?
Programvara verkar vara den enda skilnaden. Jag hade min box hos boxer för en reparation (byte av kraftenhet) i början av sommaren. Då uppdaterade de programvaran till den senaste navigator-programvaran (v1.04 beta 14). När jag pratade med Dilogs support så verkade uppdatering av en DT-550 Twin Tuner med Navigator-programvara vara "standard". Navigator-programvaran fungerar hittils bättre än v1.18 som jag haft länge. Det enda jag noterat är att p.g.a. förändringen att spara timerinställningar på hårddisken så startar hårddisken ofta. Enligt Dilogs support kollar boxen EPG:n var 7:e minut för att se om någon förändring har skett för en programmerad "serieinspelning" (möjliggörs av Navigator-funktionen). Om någon ny information finns för en serie så lagras det på hårddisken som därmed måste startas...
Postad 27 July 2008 - 19:08
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
Användare
-
-
164 inlägg
Innebär det att man kan ladda ner mjukvaran och uppdatera till en navigatorbox?
Någon som har testat?
(Mjukvara: DT-550Navigator_DT555DVR_ver104_Beta14.zip)
Postad 02 August 2008 - 18:56
peoy
-
peoy
-
Användare
-
-
105 inlägg
har precis uppdaterat.. inga problem förutom att "fav-listan" som dök upp (efter ny kanalsökning) var ställd på radiokanaler, och det stod att jag inte har hittat nån kanal.. bara att ändra med gula knappen så att tv-kanalerna visas, så funkar det.. Jag har inte kollat desto mer i EPGn vad som stöds utan att betala extra till boxer, men det ser väl inte helt för olikt ut mot tidigare. I PDF-filen som kommer med firmwaren nämns det att boxer har en "tillfällig störning" som påverkar funktionen av som det verkar alla boxrar, och dom har skrivit in en länk till nyheten på boxer.se: http://www.boxer.se/?page=1289Sen om det är smart eller inte att lägga in en länk till ett tillfälligt problem i en fil som inte kommer att uppdateras på det närmaste halvåret är väl en annan sak.. Vi som har Dilog boxar vet ju hur snabba dom är med att göra en fullt fungerande beta till en release (1.04b14 navigator är från i april eller nåt).. /PeO
Postad 03 August 2008 - 07:54
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
Användare
-
-
164 inlägg
Känns det som om den nya mjuklvaran till navigator är stabilare/ bättre än till den gamla boxen?
Har nu problem med att inspelningar hänger sig lite då och då. Går att fixa genom att hoppa 15s (hoppet blir dock betydligt längre och man måste spola tillbaka. Råkar man spola för långt så hänger sig boxen på samma ställe igen).
Postad 04 August 2008 - 10:48
peoy
-
peoy
-
Användare
-
-
105 inlägg
Kan inte påstå att jag hunnit prova nåt direkt än..
Det jag vet är att inspelningar från EPG "tycks" funger, även när man använt navigator-funktionerna utan att ha den tjänsten.. Av vad jag kan se så fungerar EPGn mer än ett dygn framåt, och extrainfon om programmen finns och fungerar. Det kan ju vara så enkelt att Boxer helt tagit bort pristillägget för Navigator (hittar inget om det på deras hemsida)..
Jag hade tidigare version 1.19 (beta), och den fungerade väl rätt så bra jämfört med alla tidigare versioner.
/PeO
Postad 04 August 2008 - 10:54
peoy
-
peoy
-
Användare
-
-
105 inlägg
.. buggen med klockan som går fel verkar iaf vara åtgärdad ..
i 1.19 började inspelningarna för sent eller för tidigt, vilket gjorde att inspelning från EPG inte blev bra (antingen fick man inte med slutet, eller så fick man inte med början, minns inte hur det var).. Klockan i boxen gick iaf några minuter fel jämfört mot text-tv
Den andra buggen i 1.19 som jag inte hunnit kolla om den är borta:
snabbspolning med bild gjorde ibland (men inte lika ofta som i 1.18) att boxen fick fnatt och spolade med 150x hastighet istället för den valda. Detta hände oavsett om man körde spolning i 2x eller 8x. Hastighetern för spolningen verkade inte heller stämma överens med verkligheten
/PeO
Postad 05 August 2008 - 13:38
Owe_n
-
Owe_n
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
.. buggen med klockan som går fel verkar iaf vara åtgärdad ..
i 1.19 började inspelningarna för sent eller för tidigt, vilket gjorde att inspelning från EPG inte blev bra (antingen fick man inte med slutet, eller så fick man inte med början, minns inte hur det var).. Klockan i boxen gick iaf några minuter fel jämfört mot text-tv
Den andra buggen i 1.19 som jag inte hunnit kolla om den är borta: snabbspolning med bild gjorde ibland (men inte lika ofta som i 1.18) att boxen fick fnatt och spolade med 150x hastighet istället för den valda. Detta hände oavsett om man körde spolning i 2x eller 8x. Hastighetern för spolningen verkade inte heller stämma överens med verkligheten
/PeO
Redigerat av Owe_n, 05 August 2008 - 17:41.
Postad 08 August 2008 - 08:49
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Känner inte igen det som ett generellt fel, och att jämföra med text-TV är nog inte ett riktigt relevant test. Däremot tappar min klockan emellanåt (visar --:--) och då är ju EPG tom och jag vet inte om inspelningar startar som de skall. Fixas med ett kanalbyte. Vid något enstaka tillfällen har jag sett att klockan gått fel, ibland så mycket som en halvtimme, men jag lutar åt att det helt enkelt skickats ut fel klocka för även detta har fixats med kanalbyte. Den andra buggen i 1.19 som jag inte hunnit kolla om den är borta: snabbspolning med bild gjorde ibland (men inte lika ofta som i 1.18) att boxen fick fnatt och spolade med 150x hastighet istället för den valda. Detta hände oavsett om man körde spolning i 2x eller 8x. Hastighetern för spolningen verkade inte heller stämma överens med verkligheten
Detta har jag sett rapporteras men inte upplevt själv förrän nu den sista veckan, men jag har räknat ut varför jag aldrig sett det förr. Min gamla tjockis-TV har hängt med fram till nu, men nu var den i behov av service igen och det var den inte värd att kosta på så en platt-TV inhandlades och boxen ställdes om från "4:3 letterbox" till "16:9 full". Saken är att om man har den inställd på 16:9 och spolar förbi en övergång från 16:9-bild till 4:3-bild (exempelvis slutet på en reklampaus i repriser av gamla CSI-avsnitt på femman) så hamnar den i turbomode. Samma skarv med boxen inställd på "4:3 letterbox" passerar obemärkt. Har testat ett tiotal gånger i vardera läget och det blir samma resultat varje gång. Kanske ett sätt att testa om buggen finns i den nya mjukvaran. EDIT: Har gjort fler tester och turbosnabbspolningen dyker upp även vid övergång från 4:3 till 16:9.
Redigerat av alfista, 09 August 2008 - 08:08.
Postad 08 August 2008 - 09:10
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Det jag vet är att inspelningar från EPG "tycks" funger, även när man använt navigator-funktionerna utan att ha den tjänsten.. Av vad jag kan se så fungerar EPGn mer än ett dygn framåt, och extrainfon om programmen finns och fungerar. Det kan ju vara så enkelt att Boxer helt tagit bort pristillägget för Navigator (hittar inget om det på deras hemsida)..
Jag hade tidigare version 1.19 (beta), och den fungerade väl rätt så bra jämfört med alla tidigare versioner.
Har också betan och är rätt nöjd, använder timerinspelningar 1-2 ggr dagligen och har (nästan) inte missat en inspelning sen i november. Det där "nästan" kommer sig av att boxen fortfarande spontant rensar timerlistan ibland (har hänt 2-3 ggr sen november), men finns inspelningen i timerlistan så verkar det funka till 100%. Inspelningar som inte går att spela upp har även det blivit mer sällsynt, 2-3 under samma tid. Buggen med hängningar vid radering finns dock kvar så man får passa på att radera när boxen är nystartad. Men även om det mesta funkar bra så är jag lite nyfiken på Navigator-betan. Det är väl rimligen där man har störst chans att få rättat buggar, läser man mellan raderna i Dilogs FAQ så verkar exempelvis buggen med raderingar som hänger sig vara fixad i den mjukvaran. Rensade du hårddisken i samband med bytet? Vill minnas att Dilog tidigare menade att man behövde göra det, men det kanske inte behövs längre med den nya mjukvaran. Har du sju dagars EPG även på betalkanalerna? Vad har du för CA-modul och programkortsversion? Var något snack om att Navigator-funktionerna inte funkade så bra med äldre/enklare modeller.
Postad 11 August 2008 - 10:26
Unregistered41576
-
Unregistered41576
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
haha, jag skrev mycket i denna tråd för c:a 1,5 år sen men tröttnade sedan på denna box och har lärt mig acceptera alla konstigheter som finns. Men har på senaste tiden haft lite strul med att uppspelningar hänger sig osv.
Väldigt intressant att man då går in här och läser att fler har liknande bekymmer, så var det även tidigare, dvs många har liknande bekymmer. Ska genast införskaffa en bunt kondingar och byta.
Ska nog ta och byta ut boxen här till hösten, nån som har ett bättre tips än dilog?
Postad 11 August 2008 - 11:09
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Ska nog ta och byta ut boxen här till hösten, nån som har ett bättre tips än dilog?
Tja, man kan ju säga att vilken box som helst är bättre, även om man inte är direkt missnöjd med Dilogen. I och för sig inte så konstigt med tanke på att Dilogen är den äldsta modellen på marknaden. Det verkar som om Samsungs DTB-P850V till sist blev en vettig box efter en uppgradering, medan Sagem fortfarande har en del problem med sin senaste generation dubbeltunerboxar. Topfields program har ett par år på nacken och funkar bra, men är enligt mig inte så upphetsande om man inte är beredd att mecka en del med dem själv, vilket å andra sidan gör dem perfekta för dem som gillar sånt. Maximum T8000 är en intressant nykomling, men lite barnsjukdomar kan man ju förvänta sig. Egentligen är läget ungefär som tidigare. Inga av dubbeltunerboxarna är helt solida. Men egentligen rekommenderar jag ingen av dem. Sändningar med MPEG4-kodning startar om jag minns rätt vid årsskiftet och skall man slanta för en lite dyrare box så skulle jag invänta en som klarar detta. Jag hoppas i alla fall att min box håller tills det finns såna boxar på marknaden, såvida jag inte går ner mig i parabolträsket innan dess....
Postad 13 August 2008 - 06:22
Clint_E
-
Clint_E
-
Rookie
-
2 inlägg
Så är det konstaterat att det fungerar att uppgradera en dilog 550pvr med navigator firmwaren? Har själv haft denna box i snart 3 år och är rellativt nöjd  ... men tekniken har gått framåt så man börjar bli sugen på en ny box. Jag eftersöker en dvb box med mer funktioner, har idag en htpc / mediabox stående bredvid som jag kör mp3/bilder/surf etc.. har testat mythtv,freevo,geexbox,earos,media portal på min Asus digimatrix hårdvara men känner att det inte riktigt passar mig.... eftersom: 1. vill inte ha två boxar 2. htpc är för mycket konfiguration, slött. Därför letar jag efter en dvb box med en PVR funktionalitet så som dilog 550PVR men med mer mediacenter möjligheter(Popcorn A100 funktioner). 1. Ethernet eller wifi 2. Möjlighet att lagra/ spela upp "nerladdade filmer" / eller filmsekvenser som spelats in med privat videokamera.. 3. Möjlighet att lagra/spela/visa MP3 och bilder 4. Basic web browsing 5. Spela upp streamade filmer från nätet Om någon känner till en DVB box som klarar detta så säg till! MVH CLint_E
Redigerat av Clint_E, 13 August 2008 - 12:55.
Postad 13 August 2008 - 08:47
lely
-
lely
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Så är det konstaterat att det fungerar att uppgradera en dilog 550pvr med navigator firmwaren?
CLint_E
Ja det går bra med förbehåll för vissa CA-moduler.
Postad 13 August 2008 - 09:01
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Ja det går bra med förbehåll för vissa CA-moduler.
Hur vet man om man har en CA som det funkar med?
Postad 13 August 2008 - 09:19
Paddy2005
-
Paddy2005
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Så har då även min nätdel get samma problem som för de andra i detta forum ( ingen signalstyrka ). Blev nyfiken och mätte litegran på nätaggregatet och på ett av utgångarna som skall ge 5V så är det bara 3.1V. De andra utgångarna ger vad de skall. Vet inte om detta är problemet men nu får jag bestämma mig om jag skall försöka laga den eller byta mottagare.
Frugan har varit måttligt road över de 2.5 år vi haft den med de missade inspelningar hon har haft och att den hänger sig om man snabbspolar fortare än 4X. Så det kanske är bättre att köpa en Topfield eller liknande som verkar ha ett bättre track record än vad Dilog 550 serien har.
Postad 13 August 2008 - 11:12
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Så har då även min nätdel get samma problem som för de andra i detta forum ( ingen signalstyrka ). Blev nyfiken och mätte litegran på nätaggregatet och på ett av utgångarna som skall ge 5V så är det bara 3.1V. De andra utgångarna ger vad de skall. Vet inte om detta är problemet men nu får jag bestämma mig om jag skall försöka laga den eller byta mottagare.
Kan man laga själv så är det ju småpengar och snabbt gjort, och som jag skrev häromdagen så känns det lite surt att lägga pengar på en motsvarande box när det ganska snart kommer sändningar som de inte klarar att ta emot. Jag hade nog försökt hålla liv i boxen ett tag till. Sen finns ju även möjligheten att åberopa reklamationsrätten. Frugan har varit måttligt road över de 2.5 år vi haft den med de missade inspelningar hon har haft och att den hänger sig om man snabbspolar fortare än 4X. Så det kanske är bättre att köpa en Topfield eller liknande som verkar ha ett bättre track record än vad Dilog 550 serien har.
Hängningar vid snabbspolning löstes väl för över två år sen och missade inspelningar är i allt väsentligt löst i senaste firmware.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|