Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Iphone 3G *

4925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilka kommer köpa en Iphone 3g (767 medlem(mar) har röstat)

Kommer du köpa dig en iphone 3g?

1. Självklart (233 röster [30.18%])

Procent av omröstning: 30.18%

2. Nej tack (190 röster [24.61%])

Procent av omröstning: 24.61%

3. Jag väntar och ser (349 röster [45.21%])

Procent av omröstning: 45.21%

Hur har Telias prissättning påverkat dig?

1. Lite,jag är lika säker som innan (114 röster [20.69%])

Procent av omröstning: 20.69%

2. Lite,jag är lika osäker som innan (37 röster [6.72%])

Procent av omröstning: 6.72%

3. Mycket, har fått mig att tänka att jag ska köpa en iphone (39 röster [7.08%])

Procent av omröstning: 7.08%

4. Mycket, har fått mig att fundera över om jag ska låta bli att köpa en iphone (271 röster [49.18%])

Procent av omröstning: 49.18%

5. Delat, varken lite eller mycket (90 röster [16.33%])

Procent av omröstning: 16.33%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 08 augusti 2008 - 22:07

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

En tidningsartikel för er som känner er blåsta på kontfekten.

http://www.idg.se/2.1085/1.173229

Konstigt vad, var görs dessa människor som sitter som presstalesmän/kvinor. Hon säger att hon fick höra talas om problemet häromdagen!!? iPhone-ägare världen över har vetat om detta i EN MÅNAD. Fast ok, hon kan ha varit på semester.

http://metro.se/se/a...46-57/index.xml

Jag känner mig lite gruppvåldtagen av TELIA/APPLE. :rolleyes:

Tålamod mannen! Jag har oerhört svårt att tro att Apple är så korkade att de tillverkar en produkt som de inte har testat tillräckligt innan de lanserar den i 72 länder världen över. Om antennen hade varit för vek borde ju någon nisse i något testlabb på Apple reagerat innan tomteSteve tog fram stora OK stämpeln!! Nej... här gäller det att ha is i magen och vänta på en fet uppdatering. Jag vägrar tro att det är hårdvaran som strular.

Media frossar i detta. Ett bakslag för Apple är ju stora nyheter. Jag tror att Apple går vinnande ur striden. iPhone 3G är här och den kommer att ta över världen! Sony Ericsson och Nokia... be afraid!! ;)

Postad 08 augusti 2008 - 22:20

123456
  • 123456
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Tålamod mannen! Jag har oerhört svårt att tro att Apple är så korkade att de tillverkar en produkt som de inte har testat tillräckligt innan de lanserar den i 72 länder världen över. Om antennen hade varit för vek borde ju någon nisse i något testlabb på Apple reagerat innan tomteSteve tog fram stora OK stämpeln!! Nej... här gäller det att ha is i magen och vänta på en fet uppdatering. Jag vägrar tro att det är hårdvaran som strular.

Media frossar i detta. Ett bakslag för Apple är ju stora nyheter. Jag tror att Apple går vinnande ur striden. iPhone 3G är här och den kommer att ta över världen! Sony Ericsson och Nokia... be afraid!! :rolleyes:

Näe, det trodde jag med. Men tydligen var det viktigare att få ut den än att göra storskaliga tester. Sen är ju 3G lika nytt för jänkarna som mobiltelefoni är för APPLE.

Jag håller med dig om att iPhone (3G) kommer att ta över, iaf får de andra kopiera gränssnittet för att hänga med. Jag tycker bara det är så synd att APPLE offrar sina lojalaste kunder på detta "bål av tystnad". Man behandlar inte en kund så som de har gjort i fyra veckor.

Mvh 123456

Redigerat av 123456, 08 augusti 2008 - 22:20.

Postad 08 augusti 2008 - 22:20

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

En tidningsartikel för er som känner er blåsta på kontfekten.

http://www.idg.se/2.1085/1.173229

Konstigt vad, var görs dessa människor som sitter som presstalesmän/kvinor. Hon säger att hon fick höra talas om problemet häromdagen!!? iPhone-ägare världen över har vetat om detta i EN MÅNAD. Fast ok, hon kan ha varit på semester.

..vad hon gör ? drar in 80 laxar i månaden :rolleyes:

det är facinerande, dessa nissar uppe på "toppen" överallt, vet aldrig ett skit om nånting....
rss har hon säkerligen aldrig hört talas om...även "småfolket" stod som fågelholkar i telia butiken när jag påpekade 3g mottagningsfelet för 2 veckor sedan...aldrig nån som vet något...men men..telia gick ju bara med vinst med 36 miljarder förra året ;)

Redigerat av fastball, 08 augusti 2008 - 22:21.

Postad 08 augusti 2008 - 22:28

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Näe, det trodde jag med. Men tydligen var det viktigare att få ut den än att göra storskaliga tester. Sen är ju 3G lika nytt för jänkarna som mobiltelefoni är för APPLE.

Jag håller med dig om att iPhone (3G) kommer att ta över, iaf får de andra kopiera gränssnittet för att hänga med. Jag tycker bara det är så synd att APPLE offrar sina lojalaste kunder på detta "bål av tystnad". Man behandlar inte en kund så som de har gjort i fyra veckor.

Mvh 123456

Är du ny Apple-kund :rolleyes:? Apple har aldrig varit bra på att kommunicera problem med sina kunder. Att det blir så mycket snack nu beror på att Apple fått en massa nya kunder och att Apple inte är vana vid så många kunder. Får hoppas att de öppnar upp mer och lär sig.

Postad 08 augusti 2008 - 22:33

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Okej... jag snackar högt för jag vågar inte tro att jag betalat över 5000 spänn för en pryl som på något sätt skulle vara defekt.

Men sh*t... om detta stämmer... alltså att lurens antenn är kass! Fy sjutton vad mina förr så avundsjuka polare kommer gotta sig åt detta!!

Jaja... skulle det vara så att luren känns oanvändbar som telefon och surfplatta utanför hemmets trygga wifi den dagen som Sony Ericsson lanserar sin X1... ja då är det jag som stoppar in tvillingkortet i iPhonen och använder den som en hemmapryl!

En liten tröst än så länge är att jag inte sett tecken på några sprickor i min vita iPhone! (peppar peppar) :rolleyes:

Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 08 augusti 2008 - 22:34.

Postad 08 augusti 2008 - 22:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Hmm...Ursäkta men det är nästan så att jag skrattar ihjäl mig .... :rolleyes:

Citat
Man behandlar inte en kund så som de har gjort i fyra veckor.

4 veckor..Hoho det är ju väldigt länge ;)
Har du ägt en mobil av annat märke ?

Kan tala om att ingen annan gör ett skit på 4 veckor.

SE får man vänta månader i bästa fall på en uppdatering.
Tror knappast Nokia är nå bättre..
Å inte kommer Htc med uppdateringar inom nå 4 veckor..

Skulle önska att alla problem löste sig inom nåra dagar men det är en utopi

Postad 08 augusti 2008 - 22:45

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Där sa du något!

Faktum är att allt annat i iPhonen funkar helt klart över förväntan (än så länge). Min Sony Ericsson w910 var inte jättebillig när den släpptes... och fy vad seg den var i menyerna. Inte nog med det så låste den sig och stängde av sig själv då och då. Det var banne mig inte några uppdateringar som fixade de felen.

Skulle inte förvåna mig om X1:an kommer dras med en mängd barnsjukdomar den dagen den släpps.

Ja det är klart... att den enda lilla pryl som strular just skall vara den såå viktiga 3G-funktionen... det är skit!

Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 08 augusti 2008 - 22:45.

Postad 08 augusti 2008 - 22:49

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Där sa du något!

Faktum är att allt annat i iPhonen funkar helt klart över förväntan (än så länge). Min Sony Ericsson w910 var inte jättebillig när den släpptes... och fy vad seg den var i menyerna. Inte nog med det så låste den sig och stängde av sig själv då och då. Det var banne mig inte några uppdateringar som fixade de felen.

Skulle inte förvåna mig om X1:an kommer dras med en mängd barnsjukdomar den dagen den släpps.

Ja det är klart... att den enda lilla pryl som strular just skall vara den såå viktiga 3G-funktionen... det är skit!

... för vissa. Läser man på Macfeber och 99.se så är det väldigt blandade upplevelser.

Postad 08 augusti 2008 - 22:53

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
visst moparman,

men vad spelar andra telefoner för roll ? jag anser att om man säljer en 3g lur skall den kunna ta emot 3g...liksom huvudfunktionen...jänkarna som gissningsvis har ett svagare 3g nät har ju enorma probs med att samtalen bryts för att denn hoppar mellan gsm och 3g utan att det blir en smooth övergång...

många andra användare som har samma problem i andra länder med...är bara att läsa trådarna på apples forum..så färstår man hur förbannade de är..

jag är helt övertygad om att man visste om felet, men släppte en då...då 90 % tycker att de har en fin telefon, och därmed tjänar storkovan, några som lämnar tillbaka räknar de alltid med...

min uppfattning...fet skandal att jag inte kan åka utanför staden och använda telefonen...kommer ligga på telia som en igel :rolleyes:

började för 3 veckor sedan, kanske lite vekare på måndag...känns som att svenska användare/tidningar vaknat nu..(obs har ej koll på detta forum...ni kanske var tidiga ni med)

Redigerat av fastball, 08 augusti 2008 - 22:58.

Postad 08 augusti 2008 - 23:01

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Media frossar i detta. Ett bakslag för Apple är ju stora nyheter. Jag tror att Apple går vinnande ur striden. iPhone 3G är här och den kommer att ta över världen! Sony Ericsson och Nokia... be afraid!! ;)

Jag har inte upplevt problem själv, eller jo...indirekt. Det problemet jag upplever är inte att jag inte får tillgång till 3G-nätet (i Malmö) utan att jag har värdelös överföringshastighet i det. Med testprogram från AppStore får jag max ut 0,3 Mbit, vilket är standarnd 3G-hastighet. Det är inget jag tolererar på en plats som ska ge mig Turbo-3G.

Jag tycker dock inte att vi ska ha tålamod här. Vi som kunder har ENBART positivt utav att hela tiden, i största möjliga mån, upplysa Telia om detta problemet. Ju fler desto bättre! Om man själv inte upplever problemet så ring ändå, man hjälper sina iPhone-kamrater genom att belysa problemet...ring Telia imorgon!

Exakt.

Därför ska det sättas press på Telia här, oavsett om problemet orsakas av dålig hårdvara/att iphone inte är riktigt kompatibel med Telias nät/Telias nät helt och hållet.

Okej... jag snackar högt för jag vågar inte tro att jag betalat över 5000 spänn för en pryl som på något sätt skulle vara defekt.

Men sh*t... om detta stämmer... alltså att lurens antenn är kass! Fy sjutton vad mina förr så avundsjuka polare kommer gotta sig åt detta!!

Jaja... skulle det vara så att luren känns oanvändbar som telefon och surfplatta utanför hemmets trygga wifi den dagen som Sony Ericsson lanserar sin X1... ja då är det jag som stoppar in tvillingkortet i iPhonen och använder den som en hemmapryl!

En liten tröst än så länge är att jag inte sett tecken på några sprickor i min vita iPhone! (peppar peppar) :rolleyes:

Inte alls säkert att det är hårdvaran det är fel på, kan likväl vara Telia som felar.

Hmm...Ursäkta men det är nästan så att jag skrattar ihjäl mig .... ;)

Citat
Man behandlar inte en kund så som de har gjort i fyra veckor.

4 veckor..Hoho det är ju väldigt länge :D

Å inte kommer Htc med uppdateringar inom nå 4 veckor..

Skulle önska att alla problem löste sig inom nåra dagar men det är en utopi

Desto större anledning till att ringa till Telia och klaga på detta problemet - ständigt! Ju fler och ju oftare folk ringer, desto bättre. Jag kommer ringa dem imorgon och jag föreslår att ni alla gör det samma och även dagen efter det, och dagen efter det, och dagen efter det....

Jag tänker ringa och ringa ofta, har de inte ordnat problemet inom två månader så kommer jag kräva att mitt abonnemang hävs och jag byter operatör. Jag är övertygad om att det inte är hårdvaran utan att det är F/T-elia som problemet ligger hos.

Postad 08 augusti 2008 - 23:03

123456
  • 123456
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Hmm...Ursäkta men det är nästan så att jag skrattar ihjäl mig .... :rolleyes:

Citat

4 veckor..Hoho det är ju väldigt länge ;)

Jag har haft ett femtontal mobiler av märken som Cetelco, Motorola, Ericsson, Siemens och Nokia. Jag har bara på en av dessa haft problem pga dålig konstruktion/mjukvara. Och jag fick skylla mig lite själv där då jag köpte något av en billig lur den gången. Jag har varit Apple-kund 15-20 år, så jag såg verkligen fram emot den här lanseringen.
Men jag tror det har blivit lite för stort det här för Apple. För mycket pengar inblandade, de är inte vana vid rampljuset.

Design och smarta lösningar/konstruktioner/ kvalitét har varit Apples devis en gång i tiden, så visst då blir man lite hängig.

Postad 08 augusti 2008 - 23:07

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Givetvis är det inte acceptabelt..
Bara ringa å nöta..

Vad jag ville ha sagt var att det är långt ifrån ovanligt att man som kund får vänta på uppdateringar.
Spelar ingen roll vilken operatör/märke man har

Postad 08 augusti 2008 - 23:10

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
zinned78

du har helt rätt...ring telia...det var inte lätt i början...vägrar liksom att erkänna, men det borde vara lite lättare på måndag...

du har dock fel i att telia skulle ha nått med detta att göra (förutom att de ej testat telefonen och säljer en defekt produkt) många användare i flera länder har samma problem, schwiz, frankrike, USA, Japan, Finland, Tyskland mfl

sorry, men apples tråd med 1500 inlägg kan informera dig

Givetvis är det inte acceptabelt..
Bara ringa å nöta..

Vad jag ville ha sagt var att det är långt ifrån ovanligt att man som kund får vänta på uppdateringar.

är med dig där :rolleyes: ...frågan är bara om nån telefon någonsin fått samma positiva gratisreklam från media som iphonen
expressen o aftonbladet bara pluss hitintills...inget om taskig mottagning

Redigerat av fastball, 08 augusti 2008 - 23:12.

Postad 08 augusti 2008 - 23:14

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

zinned78

du har helt rätt...ring telia...det var inte lätt i början...vägrar liksom att erkänna, men det borde vara lite lättare på måndag...

du har dock fel i att telia skulle ha nått med detta att göra (förutom att de ej testat telefonen och säljer en defekt produkt) alla användare i alla länder har samma problem, schwiz, frankrike, USA, Japan, Finland, Tyskland mfl

sorry, men apples tråd med 1500 inlägg kan informera dig

är med dig där :rolleyes: ...frågan är bara om nån telefon någonsin fått samma positiva gratisreklam från media som iphonen
expressen o aftonbladet bara pluss hitintills...inget om taskig mottagning

Du kan mycket väl ha rätt i att det är hårdvaran...men det kan också röra sig om kompabilitetsproblem i Telias nät och i alla andras europeiska nät som mycket troligt liknar varandra men kan skilja sig från jänke-näten. Det kan också vara mjukvarurelaterat i telefonen och/eller att mjukvaran inte rimmar med Telia.

Man vet inte, det enda man vet är att det inte är negativt utan endast positivt att ringa Telia och klaga på detta. Om man inte gör det så kan man hoppa upp och sätta sig på att inget kommer att hända, allt sopas under mattan fortare än kvickt.

Postad 08 augusti 2008 - 23:19

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

...så kan man hoppa upp och sätta sig på att inget kommer att hända, allt sopas under mattan fortare än kvickt.

precis...vad dom vill....men ringer tillräckligt många blir det svårt...och metros första sida kan inte gjort det enklare...även fast det inte var någe nytt för oss

hoppas verkligen att det finns bra telefoner...(så möjligheten finns att få en ny) så att inte alla är dåliga...då vete fan vad som händer..har läst om enstaka fall där utbyte blivit bra, men oftast samma mottagning som tidigare

Postad 08 augusti 2008 - 23:20

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Haha.... ja minsann! Eftersom Aftonbladet satte 5 + kan de ju inte nu snacka skit om luren.

En liten tröst är iaf att samtalet inte bryts när luren växlar mellan 3G och Edge.

I mitt fall får jag fem pinnar så fort jag sticker ut luren utanför fönstret. På den inglasade balkongen har jag 3... i hallen 2... i badrummet 1... kliver jag ner i badkaret så växlar den till Edge... Jämfört med min W910 får jag 2 pinnar i badkaret med Telia 3G.

Postad 08 augusti 2008 - 23:25

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
skrev om detta tidigare på annat forum...men gick runt där jag bor (och här finns det dock bra mottagning) och mätte
flera gator, och skickade in till telia..så är det upp till dom att säga vilka värden som är OK...

säger så här...om dom vill så kan dom ju bara skicka ut några tekniker med några ipones och mäta...istället skall jag bevisa som 'ensam person" att felet bara är hos mig :rolleyes:

Postad 08 augusti 2008 - 23:26

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Kan vi vara överrens om att vi alla ringer till Telia och klagar på 3G-mottagningen samt överföringshastigheten imorgon? Och därefter minst ett par gånger i kommande vecka?

Postad 08 augusti 2008 - 23:29

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
absolut...och om ni inte hittar någon bra person att surra med, skriv här då...så vidarebefordar jag...har pratat med en kontakt 4 gånger nu...jag meddelar hur det går här :rolleyes:

Postad 08 augusti 2008 - 23:36

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Haha.... ja minsann! Eftersom Aftonbladet satte 5 + kan de ju inte nu snacka skit om luren.

En liten tröst är iaf att samtalet inte bryts när luren växlar mellan 3G och Edge.

I mitt fall får jag fem pinnar så fort jag sticker ut luren utanför fönstret. På den inglasade balkongen har jag 3... i hallen 2... i badrummet 1... kliver jag ner i badkaret så växlar den till Edge... Jämfört med min W910 får jag 2 pinnar i badkaret med Telia 3G.

:rolleyes:.

Postad 08 augusti 2008 - 23:40

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
kan vara intressant läsning

http://forum.macworl...showtopic=77312

lägg gärna en vote och snabbkommentar här

http://fixmy3giphone.com/

Redigerat av fastball, 08 augusti 2008 - 23:45.

Postad 08 augusti 2008 - 23:48

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

kan vara intressant läsning

lägg gärna en vote och snabbkommentar här

http://fixmy3giphone.com/

Mycket mycket intressant... och skrämmande läsning! :rolleyes:

Postad 08 augusti 2008 - 23:49

123456
  • 123456
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Det stämmer nog det där med Aftonbladet. Jag har varit i kontakt med dem under en veckas tid. Materialet jag hade till dem satte de upp på intressant-listan. En reporter ringde tillbaka till mig och bad om mer material. Men inte blev det någon story. Däremot, när jag sa att jag går till era konkurenter om ni inte fattar något beslut. Så ringde de tillbaka efter femton sekunder och bad mig vänta. Men det hade jag ju inget för.

Kul test du gjorde där LOOPTUNE. hehehe... och visst man får vara glad att det faktiskt går att ringa på den. hehe..

Här har ni ett annat kul klipp från en artikel angående den usla batteritiden (klippt från mac.feber.se/).

"Här är en rätt så schysst kombo som säkert kan attrahera alla er som tröttnat på iPhone 3G:s halvrisiga batteritid.
Fodralet har ett batteri på 1500 mAh inbyggt som kopplas in till iPhonen och är solen uppe laddas även batteriet upp samtidigt. Finns det ingen sol går det även att ladda upp batteriet via mini-USB. Fodralet släpps i mitten av augusti i färgerna svart och vitt. Runt motsvarande 330 svenska kronor kommer det att kosta.
http://www.mobilefun...r-iphone-3g.htm
"

hehe.. undrar om tillverkaren av detta gör samma sak om det inte fungerar? Hänvisar till operatören (GUD)?

Tack "Fastball" för den länken.

Jag har själv inte gjort de testerna som "ErnestoGuevara" gjort. Men jag sätter min amatörradio-licens på att han mycket väl kan ha rätt. Och jag har själv varit på det spåret och gjort den analysen. Skönt att inte känna sig som en dissident längre.

Mvh 123456

Redigerat av 123456, 09 augusti 2008 - 03:08.

Postad 09 augusti 2008 - 00:36

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
http://my.break.com/...ontentID=547536

Dags att skaffa en sån :rolleyes:

Postad 09 augusti 2008 - 02:56

123456
  • 123456
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Varför är det så att Apples telefon har fått sådan rungande positiv kritik?? Jag tror, eftersom jag har en del journalistvänner, så vet jag att de är helt frälsta i Apples produkter. På tidningar bildbyråer etc. existerar nästan bara Maccar. Det är användargränssnittet som är knepet, visst bildbehandling och ordbehandling är inte fel på en mac heller. Men nu har de skribenterna gått och väntat (såsom jag) länge på denna produkt. De har gått och fantiserat om hur bra den ska vara. De har talat sig varma för den bland sina vänner och bekanta. De har skrivit spaltmetrar i sin tidning. De är inte speciellt bevandrade i teknik, utan helt vanliga användare. Användare med makt. Och nu vågar de inte krypa till korset, nu kan de inte ta tillbaka allt de sade och erkänna att även GUD (Steve Jobs) kan ha fel. Därför är det tyst som i graven. Bättre tiga än att krypa till korset, tydligen.

Postad 09 augusti 2008 - 07:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har inte upplevt problem själv, eller jo...indirekt. Det problemet jag upplever är inte att jag inte får tillgång till 3G-nätet (i Malmö) utan att jag har värdelös överföringshastighet i det. Med testprogram från AppStore får jag max ut 0,3 Mbit, vilket är standarnd 3G-hastighet. Det är inget jag tolererar på en plats som ska ge mig Turbo-3G.

Har följt denna tråd mest för att se om iphone är något för mig, vilket den ännu inte har bevisat. När det gäller hastigheter är det någon som fått ut något i liknade med turbo-3G? Jag köpte ett 3G modem från 3 till semstern till den bärbara, och blev possitivt överraskad att det gick så fort som det gjorde. På samtliga 4 platser jag testade, 2 i sverige och 2 i danmark så fick jag turbo 3G hela tiden (kanske tur eller så är 3's nät väldigt bra utbyggt. Vid samtliga mätningar mot bredbandskollen så fick jag mellan 5-5,5Mbit/s, gjorde nog 20 mätningar totalt. Nu är modemet ett 7,2Mbit så det går inte helt att jämföra med en mobiltelefon men iphone är ju ändå en 3,6Mbit så någon borde väl ändå ha lyckats mätt upp en 1-2Mbit/s??

Postad 09 augusti 2008 - 08:34

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Har följt denna tråd mest för att se om iphone är något för mig, vilket den ännu inte har bevisat. När det gäller hastigheter är det någon som fått ut något i liknade med turbo-3G? Jag köpte ett 3G modem från 3 till semstern till den bärbara, och blev possitivt överraskad att det gick så fort som det gjorde. På samtliga 4 platser jag testade, 2 i sverige och 2 i danmark så fick jag turbo 3G hela tiden (kanske tur eller så är 3's nät väldigt bra utbyggt. Vid samtliga mätningar mot bredbandskollen så fick jag mellan 5-5,5Mbit/s, gjorde nog 20 mätningar totalt. Nu är modemet ett 7,2Mbit så det går inte helt att jämföra med en mobiltelefon men iphone är ju ändå en 3,6Mbit så någon borde väl ändå ha lyckats mätt upp en 1-2Mbit/s??

1-2Mbps är det flera som får, dock inte överallt. Jag måste få ut ur min lägenhet, men sedan får jag det. Men så var det på min SE mobil också som också kördes på Svenska UMTS nät.

Sedan när det kommer till batteritiden, visst jag hade också gärna sett att Apple stoppat in ett större batteri och inte ett mindre, men om man skall göra en jämförelse med andra mobiler så får man göra det rättvist. Det som drar mycket ström är speciellt att surrfa och att titta på film. Då sugs batteriet ut väldigt fort, ja på kanske på mindre än en dag.
Men jag gjorde testet att jag stängde av WiFi och lyssnade bara på musik på min iPhone tills batteriet tog slut (3G på). Då gick batteritiden från en dag till tre dagar. Problemet med mångas jämförelser är att de använder iPhonen mycket mer än sin gamla lur. Speciellt till surf. Använder du en SE lur på 3G surf så ger inte den heller så många dagar.
Nu är detta verkligen inte ett försvar för Apple. Iom att de lanserar den som en surfmaskin så borde de stoppat in ett rejält batteri, men man får tänka på vad man gör med den först om man skall jämföra den med andra lurar.

Redigerat av Phindus, 09 augusti 2008 - 08:42.

Postad 09 augusti 2008 - 09:01

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Nej, du har rätt, det är ganska vanligt, MEN...

När duet nu är så stora problem över hela världen, så vore det jo fint om Apple (eller Telia) gick ut med ett meddelande om att de är medvetna om felet (istället för "nej, det har vi inte hört om förut????).
Vore jo fint att få veta: "Det är ett problem i mjukvaran, vi förväntar att det blir mycket bättre i fw 2.1, och helt perfekt i 2.2".
Då skulle vi alla inte behöva att sitta 30-40 minutter i telefonkö hos Telia gång på gång, för bara att få veta "Nej, vi känner inte till problemet".

Postad 09 augusti 2008 - 14:08

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

1-2Mbps är det flera som får, dock inte överallt. Jag måste få ut ur min lägenhet, men sedan får jag det. Men så var det på min SE mobil också som också kördes på Svenska UMTS nät.

Precis det var inte med din Iphone. Jag har köpt iNetworkTest på AppStore samt att jag har kört speedtest på dslr.net, jag har aldrig kommit ens i närheten av Turbo-3G hastigheter...inte ens i WiFi, sittandes brevid min AP. I 3G har jag maximalt kommit upp i lite drygt 300 kbps (0,3 Mbit) och i WiFi kommit upp till ca 2 Mbit.

Hur mycket har du lyckats notera?

Postad 09 augusti 2008 - 14:46

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Precis det var inte med din Iphone. Jag har köpt iNetworkTest på AppStore samt att jag har kört speedtest på dslr.net, jag har aldrig kommit ens i närheten av Turbo-3G hastigheter...inte ens i WiFi, sittandes brevid min AP. I 3G har jag maximalt kommit upp i lite drygt 300 kbps (0,3 Mbit) och i WiFi kommit upp till ca 2 Mbit.

Hur mycket har du lyckats notera?

jag får typ 1300 kbps här i Malmö sist jag testade via 3G. WiFi brukar landa runt 2Mbps (om jag inte minns fel). Tror browsern sätter begränsningar också.

Postad 09 augusti 2008 - 14:56

Unregistered87c0e1da
  • Unregistered87c0e1da
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag hade rätt stora problem med mottagningen i min iPhone 3G, en pinne där andra 3G-telefoner hade fem, och som ledde till att samtal gick direkt till röstbrevlådan i stället för till telefonen.

Efter att telefonen varit en vända på reparation och två veckors tjatande på det lyckades jag få lämna tillbaka telefonen. Fick dessutom 300 spänn krediterat på Telia, som ursäkt för att det inte fungerat.

Personen jag talade med på deras kundtjänst hade hört talas om problemen, men menade också på att det egentligen inte ska sägas något om sådant. Varken Telias presstjänst, eller apples Informationschef (jag har talat med båda) ville säga något om problemen, ändå känner folk längre ner i kedjan till det, det är tämligen anmärkningsvärt.

Jag gillade ärligt talat telefonen, men när en sån grundläggande funktion som 3G fungerar bristfälligt så är det svårt att behålla den.

Postad 09 augusti 2008 - 17:23

ErnestoGuevara
  • ErnestoGuevara
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Många rykten och spekulationer går runt i media om nya Iphones 3G:s täckningsproblem. Kundtjänst meddelar att många samtal har kommit in och flera butiker framförallt utanför storstäderna har massor av kunder som klagat och lämnat in sina telefoner eller vill häva köpen. Inga direktiv om hur man skall hantera detta har gått ut ännu. Telia tonar medvetet ner mängden av problem som rapporteras.

Flera media och bloggar antyder mjukvaruproblem (som då relativt enkelt går att lösa genom att ladda hem ny mjukvara när sådan blir tillgänglig). Detta är naturligtvis attraktivare ur Apples och Telias perspektiv, då kunder allmänt har en
högre acceptansnivå för mjukvarubuggar än för hårdvarufel. Telia vill numera inte
uttala sig om problemen i media utan hänvisar till Apples ansvarige som heller
inte vill uttala sig.

Att det skulle kunna finnas ett mjukvaruproblem avseende handover är möjligt. MEN
DETTA ÄR INTE HUVUDORSAKEN TILL PROBLEMET. Det rör sig istället om ett rent hårdvaruproblem. Detta gör att telefonen har mycket lägre känslighet än alla andra mobiltelefoner på marknaden. Faktum är att den inte ens klarar ETSI:s 3G krav på
"nominal sensitivity" utan falerar på ca. 3.8 till 4.5 dB där andra telefoner oavsett fabrikat har marginaler på minst mellan 1-2 dB (för att klara batchspridning i produktionen). Viktigt här är att påpeka att Iphone upfyller kraven mycket bra på de
andra frekvensbanden. (En reservation här är att man inte kan säga att 3st telefoner är representativa för alla telefoner så någon 100% säkerhet i slutsatsen kan inte
utlovas.) Men bilden stämmer väldigt väl överens med vad olika kunder rapporterar.

Om det är ett batchproblem så kan detta beröra åtskilliga 10.000 tals telefoner.
Det behöver dock inte beröra alla telefoner som tillverkats.
Telias 3G täckning telias täckning som redovisas i nogrant upmätta och datorberäknade kartor som tar hänsyn till terängen avseende 3G (UMTS).
Telia är jätteduktiga på just detta som kallas nätplanering, dom har över 20 års
erfarenhet sedan gamla NMT). Något som många andra operatörer saknar.

Men problemet blir att dessa kartor som är baserade på ETSI:s minimikrav på känslighet inte stämmer alls om Du har en iphone med samma problem som de 3 st olika jag testat. Dvs det som kallas "nominal sensitivity" , har även testa flera andra telefoner av olika fabrikat samtidigt under samma omständigheter. utan problem. Många upplever därför att dom inte har täckning där kompisar fruar eller andra grannar har bra täckning och signalstyrka med sina telefoner, därav alla klagomål.

Vissa kunde kanske inte märker detta problem eftersom telefonen automatiskt
skiftar till GSM/EDGE och då fungerar det ju ändå fast långsammare. Men om
du låser telefonen till 3G märks problemen tydligt och du kan i många fall helt tappa
nätkontakt trots att du är inom områden där telia indikerar god täckning.

VAD ÄR DEN EXAKTA ORSAKEN TILL FELET ?

Här kan man bara göra en kvalificerad gissning, eftersom chipsetet som Apple
valt bevisligen fungerar i andra telefoner så är det inte sannolikt att detta
är problemt. Självklart har Iphone 3G typprovats av både Apple och Telia och dessa
telefoner skulle om dom uppvisat samma fel utan tvekan falerat testen: Nominal
sensitivity, Output power, Vector error (Rho) och Spectral mask samt spurious
emission hör till dom viktigaste parametrana som alltid testas, tillsammans med
ett 50-100 tal andra intrimmningar och parametrar.

Antennen är alltid ett problem då den måste göras bredbandig för att klara alla
olika frekvensband och därmed inte kan optimeras för bara en frekvens, vilket
är lättast. Men å andra sidan så är antennen genom sin konstruktion väldigt
repeterbar i produktionsprocessen.
Den troligaste orsaken blir då att felet kan ligga i anpassningen mellan antennens
utgångsimpedans (s22) och LNA:ns ingångsimpedans (s11) Här kan det räcka
med att en liten kondensator eller spole bara hamnar några millmeter fel eller
har för hög spridning i värde. Det är kondensatorer av mycket låga kapacitansvärden
det rör sig ca. 0.8 - 1.5 pF och just dessa uppvisar större spridningar än stora
kondensatorer i 100 pF - nF klassen.

Om man har maximal otur så kan dessa impedansspridningar samverka i ett
väldigt ogynnsamt läge och ge upphov till en signifikant känslighetsänkning
eftersom den fulla signal effekten inte kommer LNA:n tillgodo pga reflektion.

HUR SKULLE DÅ DETTA KUNNA PASSERA PRODUKTIONSTESTEN ?

Jo eftersom Iphone saknar antennkontakt så är det troligt att kretskortet testas
innan telefonen monteras ihop, detta är också mest praktiskt och billigast om
om man vill åtgärda fel. Man då använder troligen ett av de tre marknadsledande testinstrumenten för mobiltelefontestning tex. Agilent 8960 Anritsu, Rhode&Schwarz.
Dessa har en nästan perfekt 50 Ohm utgångsimpedans (s22) över hela frekvensbandet dvs. hel annat än en bredbandig antenn.
Då finns möjligheten att man skulle kunna missa ett fel som ligger i just samspelet
mellan antenn och motagaringång på kretskortet, trots att alla viktiga parametrar inte minst nominal sensitivity testas. Detta är bara en hypotes men den är de troligaste
jag kan komma på.

VILKA KONSEKVENSER KAN NU DETTA FÅ FÖR TELIA OCH KUNDERNA ?

Om det nu är på det sättet att de telefoner jag mätt på är representativa så innebär
det självklart en mycket besvärlig situation för telia eftersom jag inte tror att man
skulle kunna acceptera en annan och betydligt sämre täckningskarta för just Iphone.
Täckning är ju ett stort försäljningsargument. Dessutom skulle täckningskartor för
operatörer i andra länder behöva ritas om, detta är i praktiken otänkbart.

En mjukvaruuppdatering skulle inte lösa problemen utan alla levererade telefoner
skulle behöva kallas tillbaka för modifiering eller utbyte om detta blir billigare.

Ett annat problem skulle vara att Iphone3Ge (åtminstone de drabbade telefonerna)
inte skulle uppfylla ETSI:s regulatoriska minimikrav för känslighet vilket i praktiken
innebär att de inte är godkända för användning i mobilnäten. jag vet int hur tillsyns-
myndigheten PTS (post och telestyrelsen) skulle förhålla sig till detta, har ej tillräckligt goda juridiska kunskaper, men jag skulle kunna gissa på att man kan förelägga telia att återkalla samtliga telefoner omgående

Även för Apple skull ju detta innebära en katastrof och en goodwillförlust
av gigantiska proportioner.

Så jag hoppas att jag har fel, eller att de telefoner jag mätt på bara utgör några
av ett fåtal med samma fel, Och att majoriteten av telefonerna går att fixa med en
programvaruuppdatering.

Che, Expert i RF Mätteknik och sakkunnig i mobiltelefoni

Många rykten och spekulationer går runt i media om nya Iphones 3G:s täckningsproblem. Kundtjänst meddelar att många samtal har kommit in och flera butiker framförallt utanför storstäderna har massor av kunder som klagat och lämnat in sina telefoner eller vill häva köpen. Inga direktiv om hur man skall hantera detta har gått ut ännu. Telia tonar medvetet ner mängden av problem som rapporteras.

Flera media och bloggar antyder mjukvaruproblem (som då relativt enkelt går att lösa genom att ladda hem ny mjukvara när sådan blir tillgänglig). Detta är naturligtvis attraktivare ur Apples och Telias perspektiv, då kunder allmänt har en
högre acceptansnivå för mjukvarubuggar än för hårdvarufel. Telia vill numera inte
uttala sig om problemen i media utan hänvisar till Apples ansvarige som heller
inte vill uttala sig.

Att det skulle kunna finnas ett mjukvaruproblem avseende handover är möjligt. MEN
DETTA ÄR INTE HUVUDORSAKEN TILL PROBLEMET. Det rör sig istället om ett rent hårdvaruproblem. Detta gör att telefonen har mycket lägre känslighet än alla andra mobiltelefoner på marknaden. Faktum är att den inte ens klarar ETSI:s 3G krav på
"nominal sensitivity" utan falerar på ca. 3.8 till 4.5 dB där andra telefoner oavsett fabrikat har marginaler på minst mellan 1-2 dB (för att klara batchspridning i produktionen). Viktigt här är att påpeka att Iphone upfyller kraven mycket bra på de
andra frekvensbanden. (En reservation här är att man inte kan säga att 3st telefoner är representativa för alla telefoner så någon 100% säkerhet i slutsatsen kan inte
utlovas.) Men bilden stämmer väldigt väl överens med vad olika kunder rapporterar.

Om det är ett batchproblem så kan detta beröra åtskilliga 10.000 tals telefoner.
Det behöver dock inte beröra alla telefoner som tillverkats.
Telias 3G täckning telias täckning som redovisas i nogrant upmätta och datorberäknade kartor som tar hänsyn till terängen avseende 3G (UMTS).
Telia är jätteduktiga på just detta som kallas nätplanering, dom har över 20 års
erfarenhet sedan gamla NMT). Något som många andra operatörer saknar.

Men problemet blir att dessa kartor som är baserade på ETSI:s minimikrav på känslighet inte stämmer alls om Du har en iphone med samma problem som de 3 st olika jag testat. Dvs det som kallas "nominal sensitivity" , har även testa flera andra telefoner av olika fabrikat samtidigt under samma omständigheter. utan problem. Många upplever därför att dom inte har täckning där kompisar fruar eller andra grannar har bra täckning och signalstyrka med sina telefoner, därav alla klagomål.

Vissa kunde kanske inte märker detta problem eftersom telefonen automatiskt
skiftar till GSM/EDGE och då fungerar det ju ändå fast långsammare. Men om
du låser telefonen till 3G märks problemen tydligt och du kan i många fall helt tappa
nätkontakt trots att du är inom områden där telia indikerar god täckning.

VAD ÄR DEN EXAKTA ORSAKEN TILL FELET ?

Här kan man bara göra en kvalificerad gissning, eftersom chipsetet som Apple
valt bevisligen fungerar i andra telefoner så är det inte sannolikt att detta
är problemt. Självklart har Iphone 3G typprovats av både Apple och Telia och dessa
telefoner skulle om dom uppvisat samma fel utan tvekan falerat testen: Nominal
sensitivity, Output power, Vector error (Rho) och Spectral mask samt spurious
emission hör till dom viktigaste parametrana som alltid testas, tillsammans med
ett 50-100 tal andra intrimmningar och parametrar.

Antennen är alltid ett problem då den måste göras bredbandig för att klara alla
olika frekvensband och därmed inte kan optimeras för bara en frekvens, vilket
är lättast. Men å andra sidan så är antennen genom sin konstruktion väldigt
repeterbar i produktionsprocessen.
Den troligaste orsaken blir då att felet kan ligga i anpassningen mellan antennens
utgångsimpedans (s22) och LNA:ns ingångsimpedans (s11) Här kan det räcka
med att en liten kondensator eller spole bara hamnar några millmeter fel eller
har för hög spridning i värde. Det är kondensatorer av mycket låga kapacitansvärden
det rör sig ca. 0.8 - 1.5 pF och just dessa uppvisar större spridningar än stora
kondensatorer i 100 pF - nF klassen.

Om man har maximal otur så kan dessa impedansspridningar samverka i ett
väldigt ogynnsamt läge och ge upphov till en signifikant känslighetsänkning
eftersom den fulla signal effekten inte kommer LNA:n tillgodo pga reflektion.

HUR SKULLE DÅ DETTA KUNNA PASSERA PRODUKTIONSTESTEN ?

Jo eftersom Iphone saknar antennkontakt så är det troligt att kretskortet testas
innan telefonen monteras ihop, detta är också mest praktiskt och billigast om
om man vill åtgärda fel. Man då använder troligen ett av de tre marknadsledande testinstrumenten för mobiltelefontestning tex. Agilent 8960 Anritsu, Rhode&Schwarz.
Dessa har en nästan perfekt 50 Ohm utgångsimpedans (s22) över hela frekvensbandet dvs. hel annat än en bredbandig antenn.
Då finns möjligheten att man skulle kunna missa ett fel som ligger i just samspelet
mellan antenn och motagaringång på kretskortet, trots att alla viktiga parametrar inte minst nominal sensitivity testas. Detta är bara en hypotes men den är de troligaste
jag kan komma på.

VILKA KONSEKVENSER KAN NU DETTA FÅ FÖR TELIA OCH KUNDERNA ?

Om det nu är på det sättet att de telefoner jag mätt på är representativa så innebär
det självklart en mycket besvärlig situation för telia eftersom jag inte tror att man
skulle kunna acceptera en annan och betydligt sämre täckningskarta för just Iphone.
Täckning är ju ett stort försäljningsargument. Dessutom skulle täckningskartor för
operatörer i andra länder behöva ritas om, detta är i praktiken otänkbart.

En mjukvaruuppdatering skulle inte lösa problemen utan alla levererade telefoner
skulle behöva kallas tillbaka för modifiering eller utbyte om detta blir billigare.

Ett annat problem skulle vara att Iphone3Ge (åtminstone de drabbade telefonerna)
inte skulle uppfylla ETSI:s regulatoriska minimikrav för känslighet vilket i praktiken
innebär att de inte är godkända för användning i mobilnäten. jag vet int hur tillsyns-
myndigheten PTS (post och telestyrelsen) skulle förhålla sig till detta, har ej tillräckligt goda juridiska kunskaper, men jag skulle kunna gissa på att man kan förelägga telia att återkalla samtliga telefoner omgående

Även för Apple skull ju detta innebära en katastrof och en goodwillförlust
av gigantiska proportioner.

Så jag hoppas att jag har fel, eller att de telefoner jag mätt på bara utgör några
av ett fåtal med samma fel, Och att majoriteten av telefonerna går att fixa med en
programvaruuppdatering.

Postad 09 augusti 2008 - 17:46

peppe eng
  • peppe eng
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
HUUUR ska jag göra för att få köpa apps från amerikanska iTunes? Den vägrar låta mig ändra på mina bank- och adressuppgifter (petade in en känd adress i Long Island, New York) utan säger att nej, se det stämmer inte med din banks uppgifter om dig. Om jag ska köpa ett gåvotjofräs till mig själv, till ett annat mail då så klart, så står det att "Gift Certificates can only be redeemed in the store in which they were created". Hmf! HUUUR ska man göra?

Redigerat av peppe eng, 09 augusti 2008 - 17:49.

Postad 09 augusti 2008 - 18:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Går inte...Funkar tyvärr inte som PS3 där man bara kan sno en hotel adress i Los Angeles :)

Detta är vad jag läst..Kan inte svära på om det finns nått sorts fusk för att komma runt problemet.

Postad 09 augusti 2008 - 18:21

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

blablabla....text...

ger inte mycket för ErnestoGuevara, han spammar flera forum och korspostar samma inlägg i flera trådar. Dessutom verkar han enligt flera tidigare trådar på andra forum hitta på saker. Därmed inte sagt att hela denna artikeln är felaktig men jag har svårt att tro att han är sakkunnig inom mobiltelefonen med tanke på andra inlägg han gjort.

Postad 09 augusti 2008 - 19:43

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

ger inte mycket för ErnestoGuevara, han spammar flera forum och korspostar samma inlägg i flera trådar. Dessutom verkar han enligt flera tidigare trådar på andra forum hitta på saker. Därmed inte sagt att hela denna artikeln är felaktig men jag har svårt att tro att han är sakkunnig inom mobiltelefonen med tanke på andra inlägg han gjort.

Kan ju vara skönt att höra då jag hoppas att han snackar mycket skit i den text han skrivit om iPhone. Han låter skrämmande säker och kunnig... själv klamrar jag mig fortfarande fast vid hoppet om att det handlar om ett mjukvarufel! :)

Postad 09 augusti 2008 - 19:53

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Säg så här, felet finns inte i alla telefonerna. Många har bra mottagning - däribland jag. Antingen är det ett batchproblem med hårdvaran (som således bara gäller vissa batchar av telefonen) eller så är det mjukvarufel som fixas i 2.1

Postad 09 augusti 2008 - 20:04

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Säg så här, felet finns inte i alla telefonerna. Många har bra mottagning - däribland jag. Antingen är det ett batchproblem med hårdvaran (som således bara gäller vissa batchar av telefonen) eller så är det mjukvarufel som fixas i 2.1

Beskriv hur du upplever att din fungerar bra!?

I mitt fall är det så här... jag bor i Malmö... inte jättecentralt men hyffsat. Jag får fem pinnar så fort jag tar mig utanför lägenheten men inomhus ligger den i snitt på 2-3. Är dock lite frågande till de där programmen som mäter hastigheten. Även fast jag har fem pinnar kan programmet ange 350kb/sek.

Tycker dock att det går relativt snabbt att surfa även fast pinnarna går ner till två eller mindre... har inte så bråttom. Men visst snurrar det på snabbare med Wifi.

Även om jag inte kommer få någon Turbohastighet på surfandet lär jag inte lämna tillbaks mobilen... det är alltför många andra bra funktioner som jag gillar med den.

En tanke!!

Om nu telefonen är defekt gällande antenn och 3G mottagning. Innebär inte det att de andra mobiloperatörerna, som så småningom får chansen att saluföra luren, kommer få kalla fötter och strunta i det helt. Jag menar visar det sig att det inte är ett mjukvarufel lär ju Telia få betala för detta.

Fler som haft den funderingen eller som vill kommentera?

Postad 09 augusti 2008 - 20:10

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Tycker mig ha upplevt att mätaren inte stämmer överens med verkligheten. Ibland har jag ingen mottagning enligt mätaren, men den visar 3G, hade jag ingen mottagning borde den väl gå över till att visa Edge? Trots detta så fungerar allt som det ska. Så jag bryr mig inte så mycket om mätaren längre utan är nöjd att det funkar :)

Postad 09 augusti 2008 - 20:10

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
1. Jag bor i utkanten av Norrköping och där har jag full 3g-mottagning inomhus hur jag än rör mig, likaså på alla andra ställen där jag väntat mig full mottagning har jag det.

2. Mottagning och hastighet hör inte ihop, man kan ha hög hastighet fast kontakten med masterna inte är starkast. Det beror på andra faktorer som belastning etc.

Postad 09 augusti 2008 - 21:08

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Jag har inte heller den dåliga erfarenheten med 3g. Bor i dalarna och har 5 pinnar inomhus för det mesta, dock är min hastighet inte så bra, ca 300kbps. Men mitt mobila bredband till datorn(telia) är ännu sämre. Men det är tydligen ett problem för många, som borde åtgärdas snarast.

Postad 09 augusti 2008 - 21:17

123456
  • 123456
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Säg så här, felet finns inte i alla telefonerna. Men mjukvaran är densamma i alla telefonerna. Därför lutar det åt ett hårdvarufel. Annars skulle även du ha problem eller hur?

Mvh 123456

Redigerat av 123456, 09 augusti 2008 - 21:19.

Postad 09 augusti 2008 - 21:27

trancestar
  • trancestar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej

Jag håller på att bli skogstokig här av iPhones sunkiga 3g mottagning och Telias inställning i frågan...
var igår nere och lämnade in skiten för andra gången i Teliabutiken, egentligen ville jag säga upp abb samt återlämna telefon och återfå mina pengar men det gick ju inte för sig. "Vi har blivit tillsagda att vi inte får byta ut telefoner, det får bara Apple göra" "Det ända vi kan göra är att skicka den på service...igen.
Förra gången kom den tillbaka från service och det ända dem gjort var en restore LOL vafan tror dem inte att
jag testat allt först innan man klagar...Har aldrig nånsin ens behövt tänka på om jag har mottagning eller inte
runt omkring där jag bor(stockholms trakten) med andra telefoner dem har alltid full mottagning! iPhone har typ
0-2 pinnar för det mesta, men även att mottagning helt plötsligt bara försvinner utan att man rört sig
Tänker nu varje gång telia ringer mig och säger att min telefon kommit tillbaka fråga om dem gjort nåt med den eller bytt ut den, om inte så säger jag bara att dem får skicka tillbaka den igen. Det finns inte en chans att jag tänker betala 24 månader för det här.

Sen blir man ju fett irriterad på personer t.ex i denna tråd som säger nåt i stil med "min iphone funkar perfekt, jag tror att ni andra ljuger om problemen med mottagning" Varför i **** skulle vi ljuga om att vi har problem?
Jag köade 6 timmar uppe i stockholm för att få köpa den, för att jag tycker det är så roligt att klaga på den?
Jag har haft 3g telefoner sen dem kom ut i sverige så jag tror jag vet vart och hur bra mottagning jag bör ha
runt där jag rör mig

Skönt iallfall att se att lite större tidningar som metro och Di har börjar skriva om problemet, så att Telia och Apple gör något åt saken!

Mhv

David

Redigerat av trancestar, 09 augusti 2008 - 21:35.

Postad 09 augusti 2008 - 21:30

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Säg så här, felet finns inte i alla telefonerna. Men mjukvaran är densamma i alla telefonerna. Därför lutar det åt ett hårdvarufel. Annars skulle även du ha problem eller hur?

Mvh 123456

buggarna är inte desamma på alla heller :) jag har exempelvis ingen fördröjning till kontaktlistan, inte behövt starta om iphonen en enda gång och safari har inte hängt sig eller avslutats någon gång :D

mjukvaran beter sig aldrig exakt lika på alla enheter.

Postad 09 augusti 2008 - 21:30

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

1. Jag bor i utkanten av Norrköping och där har jag full 3g-mottagning inomhus hur jag än rör mig, likaså på alla andra ställen där jag väntat mig full mottagning har jag det.

det låter grymt och då måste det ju finnas hopp att man kan få en ny telefon som fungerar ...skulle gärna byta min iphone med dig :)

själv så har jag stora problem...jag bor i centrala sundbyberg med fin turbotäckning....i min lägenhet kan jag få allt mellan edge och 5 staplar...det varierar oerhört...det var det som drog min uppmärksamhet typ 5 minuter efter jag reggat telefonen...

så efter några dagar och funderingar och promenader i staden där det var upp och ner med mottagningen så började jag söka efter problemet...och när jag då möts av deena enorma tråd på apple så kändes det OK..."är inte ensam"

åkte sedan till landet...där är telefonen ett stort skämt...farsan sitter m fulla staplar på sin 3g telfon och min skriker no service...ibland kan man hitta en 3g "lina" men den försvinner fort som ögat...jag åkte till horndal,
stjärnsund mfl ställen och telefonen är obrukbar....(obs detta är vischan :D dock enligt telias karta skall det finnas 3g) i avesta fanns det absolut det på vissa punkter i centrum.

när jag kom hem bestämde jag mig för att mäta i sumpan...gick 6 sträckor i närområdet...och tog dBm värde var 20 meter...resultatet är skrämmande....ett ställe har super maximal mottagning dBm värde på -60 men resten är ej bra eller undermåligt -95 --> -112...har även sett bättre värden när jag varit o handlat...men det pendlar ju så in i ****....

jag anser att signalen skall vara klar och konstant hela tiden...den skall inte gå från max till 3 eller 2

idag åkte jag ut på landet i stan (bromma kyrka) skall vara full mottagning där enligt telias kartor....det är i princip
bedrövligt...

konklusion...om man befinner sig på rätt ställe där det finns en stark 3g sändare med hög hastighet så fungerar det tillfredsställande....om man däremot är på landet med "vanliga" 3g master...så blir telefonen ej användbar...

vilket leder mig till att telia i detta nu bedriver bondfångeri..telefonen är kass och det är precis exakt samma sak som tusentals andra beskriver det i alla länder som iphonen släppts på...

om du nu har en fungerande telefon...så är det ju enkelt för telia och apple att se vad som skiljer dessa defekta lurar mot tex min...

om telia är ett seriöst företag...så tar dom helt sonika 10 iphone och ÅKER UT OCH MÄTER...kan ju inte bli enklare...men deras resultat skulle bli tråkigt för dom...detta är banne mig det sämsta någonsin i mobil historia...och att apple är så tysta...kan ju inte ens säga vad som uppdateringen 2.01 innehöll...är värre än i D.P.R.K

aldrig varit med om liknande...påminner om kejsarens nya kläder...alt du köper en lamborghini men den kan endast köras i 30 km/h....

//fastball

Redigerat av fastball, 09 augusti 2008 - 21:35.

Postad 09 augusti 2008 - 21:34

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Sen blir man ju fett irriterad på personer t.ex i denna tråd som säger nåt i stil med "min iphone funkar perfekt, jag tror att ni andra ljuger om problemen med mottagning" Varför i **** skulle vi ljuga om att vi har problem?
Jag köade 6 timmar uppe i stockholm för att få köpa den, för att jag tycker det är så roligt att klaga på den?
Jag har haft 3g telefoner sen dem kom ut i sverige så jag tror jag vet vart och hur bra mottagning jag bör ha
runt där jag rör mig

Jag säger inte att alla ljuger för att min fungerar. Däremot så är inte detta ett problem för alla. Synd om de som utsätts för det men hela diskussionen ser jag som att man försöker lösa om det är mjukvara eller hårdvara.

iPhone har samma chip som många andra telefoner som fungerar felfritt, å andra sidan kan det vara fel på antennlösningen apple valt. Men det kan lika gärna vara mjukvara. Liknande den de hade med wifi i leopard där signalen försvann ibland helt utan förklaring.

Postad 09 augusti 2008 - 21:42

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Hej

Jag håller på att bli skogstokig här av iPhones sunkiga 3g mottagning och Telias inställning i frågan...
var igår nere och lämnade in skiten för andra gången i Teliabutiken, egentligen ville jag säga upp abb samt återlämna telefon och återfå mina pengar men det gick ju inte för sig. "Vi har blivit tillsagda att vi inte får byta ut telefoner, det får bara Apple göra" "Det ända vi kan göra är att skicka den på service...igen.

Mhv

David

Har du köpt en Apple iPhone i en Telia butik så har Telia butiken ansvaret för tex din reklamation utav telefonen! För det är Telia butiken som har sålt telefonen till dig och då bär de (Telia) ansvaret enligt svensklag !
Apple har ingeting med tex din reklamation utav telefonen som du har köpt i Telia butiken!!!

Jag kommer inte att köpa någon Apple iPhone utav Telia !!!

Mvh

Postad 09 augusti 2008 - 21:44

123456
  • 123456
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

buggarna är inte desamma på alla heller :) jag har exempelvis ingen fördröjning till kontaktlistan, inte behövt starta om iphonen en enda gång och safari har inte hängt sig eller avslutats någon gång :D

mjukvaran beter sig aldrig exakt lika på alla enheter.

Nu missförstod du mig lite tror jag. I inlägget som jag svarade på förut sa du att det kunde vara ett batch (hårdvaruproblem) eller ett mjukvaruproblem. Jag talar om 3G-delen, den som är det egentliga och största problemet. I och med att det är samma programvara i alla telefonerna nu, och en del av dem (din tex) fungerar så är det ju inget mjukvarufel. Nu talar jag bara om den dåliga 3Gn inget annat.

Postad 09 augusti 2008 - 21:50

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
jo självklart, men vad säger att inte den delen kan vara buggig?
liksom wifin var när leopard lanserades...vissa hade en wifi-connection som hoppade mellan noll och max då och då, precis på det sätt som 3g-mottagningen nu beter sig på iphone. Detta inträffade alltså inte hos alla trots samma hårdvara och mjukvara...

dock ska jag påpeka att jag själv kanske egentligen tror att det är hårdvara tyvärr, blir svårt för apple att byta ut alla sålda exemplar. Var väl över miljonen.

Redigerat av slowmove, 09 augusti 2008 - 21:59.

Postad 09 augusti 2008 - 21:59

123456
  • 123456
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

jo självklart, men vad säger att inte den delen kan vara buggig?

För att alla har samma mjukvara. Alla har inte problem (de flesta ändå). Och man kan inte "fixa" till dålig mottagning med hjälp av mjukvaran i telefonen. Jag antar men detta är ändock bara ett antagande. De som har fungerande telefoner, kanhända att telia har masten på erat hustak eller intillliggande hus. Vad vet jag. Men att fixa kass mottagning med mjukvaran tror jag inte på.

Jag vet att Apple och Telia hoppas och lugnar människor med att det är mjukvaran men själv sitter jag och väntar dagen då de får kalla tillbaka alla deffekta telefoner. Vilken dag som helst nu. :)

Mvh 123456

Redigerat av 123456, 09 augusti 2008 - 22:02.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.