anser du att det jag skrev ovan på något sätt handlar om detta? deltagarna satt självfallet inte i grupp och pratade när dom fyllde i testet, så inga grupper ska ha påverkat individen.
men har du andra definitioner så lyssnar jag självklart =)
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 01 March 2014 - 23:59
socialpsykologi handlar, om det är psykologisk socialpsykologi, hur människan förändras i grupp, medans sociologisk socialpsykologi handlar om gruppbeteenden och mellangruppsbeteenden.
anser du att det jag skrev ovan på något sätt handlar om detta? deltagarna satt självfallet inte i grupp och pratade när dom fyllde i testet, så inga grupper ska ha påverkat individen. men har du andra definitioner så lyssnar jag självklart =) Postad 02 March 2014 - 00:12
Mja, kanske fel, men en indikation från någon att det är skillnad kan ju påverka, kommer att tänka på ett test jag gjorde, där tiden gick ut, sista uppgiften han jag inte med, så trots att jag inte hade någon uppfattning drog jag bara till med en chansning, kan tänka mig att deltagare som inte ens har upplevt sig höra någon skillnad kan ha chansat.
Postad 02 March 2014 - 00:15
om vi går tillbaka till min fundering, upplever du att jag på något sätt misstar socpsy och placebo? det står väl hur frågan är formulerad, och den är väldigt neutralt ställd om jag minns rätt. däremot gör du ett fel i att du spekulerar i att över en tredjedel av dom som testat börjar chansa på förstärkare, såvida du inte har något som backar upp den rätt höga siffran?
här är en liten artikel om det här med att förlita sig enbart på sina öron, den tar bland annat upp sociala aspekter som du är inne på =) ja, den är ju tänkt att alla ska läsa naturligtvis =) http://www.nousaine....Your%20Ears.pdf Ja, som lathund kan jag skriva att i slutet av artikeln så står det ett par av alla krav som ska uppfyllas för att ingen skillnad ännu har detekterats i blindtester hos förstärkare. Clipping är troligtvis samma clipping som clarke har använt sig av, dvs 2% thd, inte ett regelrätt klipp i förstärkaren, utan vara detekterbar dist. Redigerat av Zartok, 02 March 2014 - 00:20. Postad 02 March 2014 - 00:24 Intressant, skall kika, om vi skippar ord, begrepp och benämningar på fenomen, vad tror du om relevansen i mitt exempel om min erfarenhet vid tester ovan och i vilken psykologisk kategori skulle du placera den erfarenheten? Postad 02 March 2014 - 00:29 Ja, det är ju omöjligt att föra en diskussion när du faktiskt säger att du aldrig kan ha fel, uppleva fel, höra fel, eller minnas fel. Då är det svårt att diskutera psykologiska faktorer som påverkar alla andra människor på jorden, förutom du som antagligen är en supermänniska. Postad 02 March 2014 - 00:41 Du tänker när du är stressad och drar till med ett svar? Det bör helt sakna relevans eftersom man, såvida experimentet man utför, inte stressas. Säg att man får lyssna på 30 sekunder. Därefter får man ge ett svar. Detta svar stressas aldrig fram eftersom det, som du är inne på, kan påverka svarsresultatet. Så i ditt fall, där du var tvungen att chansa så var det en stressad situation där du fick dra i ett svar. Hade samma förutsättningar applicerats på det test vi talar om skett så skulle det troligtvis utstå massiv kritik och därefter inte publicerats då datainsamlingen varit bristfällig i detta. Så kort fattat, det har ingen relevans i psykologiska tester eftersom man är väl medveten om hur man kan screwa upp resultat genom att stressa fram dom, ungefär som att du kanske drogni fel svar men skulle kommit fram till rätt svar med längre tid Ungefär så skulle jag se det du frågar om, hoppas jag är nog tydlig. Det är sent för en gamling som mig Postad 02 March 2014 - 00:48 He he, ja du har nog rätt i det, fast ibland kanske man chansar fast man inte har en aning, trots att det kanske är en lugn situation. Men du menar att man helt (förutom tidstress) kan bortse alla andra möjliga psykologiska faktorer en placebo vid ett placebotest? Anledningen till att jag frågar är ingen kritik, utan bara nyfiken. Postad 02 March 2014 - 01:25 Det är ungefär som att föra en diskussion med någon som alltid har rätt, upplever allting rätt, hör alltid rätt och minns alltid rätt. Världens bästa Karlsson hört den frasen någon gång. Postad 02 March 2014 - 01:28 Om man chansar fast man inte vet (därav att alternativ c finns) så är det ett fel som inte går att kontrollera, dvs testpersonsfel. Detta undviker man instörsta möjliga mån genom att ex ha ett tredje alternativ samt ge tydliga instruktioner. Men är det något man får lära sig så är det att göra test på testerna först, samt att vara väldigt tydliga med instruktionerna, ty ommdet går att göra fel så kommer någon att göra det Nej, det finns några andra felfaktorer till förutom detta. Testledareffekter är en sån där lurig jäkel som nog är den som ställer till mest om man inte är extremt noga. Sen så finns det alltid andra saker också, men jag vågar säga att om man har koll på testledareffekter, har bra instruktioner, är tydlig med vad som ska göras, inte stressar samt har med så neutrala frågor som möjligt så är risken för fel minimerad från den mänskliga sidan, och bättre än så kan aldrig göras när människor interagerar. Samtidigt så måste man ha dynamiska testledare i många tester, om det kan uppstå frågor. Ibland har jag dock varit med om att man valt att skriva en lapp med instruktioner, testa ut lappen på en 30-40 pers och sen revidera och upprepa. När man har en "perfekt" instruktionslapp så ger man den till försökspersonen och lämnar sen rummet, detta för att ta bort testledareffekter. Detta kan dock inte alltid göras. När jag var med i ett gasexperiment på universitetet (sitta i en gaskammare) så var det ex viktigt att testledaren hela tiden var nära för att både se om jag drabbades av panik eller liknande, svimmade av eller liknande, detta trots att det användes pulsband och en massa sladdar för att spela in hur kroppen reagerade. Hahaha, fan kylis, du citerade astrid lindgren! Postad 02 March 2014 - 03:05 Ja, du talar ju uppenbart inte om mig eftersom jag aldrig påstått något av det. Det vore på sin plats att läsa det som skrivs och inte fantisera ihop påståenden som aldrig sägs. Någon form av hederlighet måste väl finnas? Postad 02 March 2014 - 03:11
Att hitta "bevis" för att tex förstärkare alla låter lika verkar vara ett särintresse inom hifin som en del finner stor behållning av. En liten men entusiastisk skara av mythbusters har vuxit fram.
Inget ont i det. Det är säkert lika kul att upptäcka nollresultat som att bli eld och lågor över en hifimus på högtalaren. Gemensamt för båda dessa särintressen är att dess utövare inte är alldeles låtta att kommunicera med för utomstående. Att böjelserna börjar ta beroendeliknande former märker man när utövarna inte längre går att nå med vettiga argument och motfrågor. Ett vanligt argument från dessa mythbusters är. "finns hundratals publicerade tester på nätet". Tester vederbörande förstås bara har läst fragmentarisk för att hitta de små bitar som styrker den egna teorin. Tester som styrker motsatsen väljer man att inte bemöta, fastän det är man själv som postat dem. Men som sagt, inget ont i detta. Finns inga regler om hur ett hifiintresse skall se ut. Postad 02 March 2014 - 09:48 Det handlar inte ommatt hitta bevis för såna saker, ingrund och botten så handlar det ju om konsumenträtt. Hifi är den skitigasta branschen någonsin, där kablar luras på människor till ohyggliga priser. Hifi är extrema former av bedrägeri som idag anses vara legala och det är vansinne. Alla minns ju köttfärsfusket. Eller att kyckling injeceras med för mycket vatten. Det är ju småsaker i sammanhanget när kundet luras på tiotusentals kr av försäljare som bedyrar skillnad på värdelösa saker. Ingen har klarat av ett kavbelblindtest, få här tror att dom skulle klara av det, men alla vet hur dyra kablar kan vara. Det är skandal att kablar får säljas till såna priser och med den vansinniga marknadsföringen. Kolla på andra branscher. Loreal fälldes just för falsk marknadsföring då en av deras hurkrämer inte reparerade och föryngrade huden. Hur många skulle fällas för kabelbedrägeri i sverige? Faktum är att jag nog ska skicka ett mail till konsumentverket senare idag och höra varför dom låter denna falska marknadsföring fortgå. Postad 02 March 2014 - 10:12 Och vissa köper såna kablar, samtidigt som dom vet detta... Postad 02 March 2014 - 10:39 Visst, inte mig emot. Det du säger är egentligen; Hur mycket skall priset få skilja mellan två produkter som gör samma sak? Må det sedan vara att smörja din hud, leda ström, eller kaske fordon som skall föra dig från punk A till B. En filosofisk fråga det där. Själv skulle jag då börja med frågan om människors lika värde. Postad 02 March 2014 - 10:52 Bah! Jag tror det är förbjudet att anklaga folk för att kasta sten i glashus! *asg* Dock så luras jag iaf inte av detta. Jag vet vad jag köper. Feeeelgooooood! Njae, du missförstår mig. Jag ställer frågan: "hur mycket får man överdriva en produkts egenskap innan det är falsk marknadsföring?" Redigerat av Zartok, 02 March 2014 - 10:53. Postad 02 March 2014 - 10:57 Men där är vi helt överens. Kolla bara på hifiklubbens kabelreklam. Postad 02 March 2014 - 11:00
Jotack, och det är inte bara dom som har oanständig reklam för sina kablar
Postad 02 March 2014 - 11:01
Problemet är väl att det kan vara en mätbar skillnad men samtidigt kanske inte alltid en hörbar skillnad mellan kablar?
Redigerat av Isaac, 02 March 2014 - 13:20. Postad 02 March 2014 - 11:05 Intressant, tackar för svaret, men måste fråga, varför skulle man chansa mindre när man får fler svarsalternativ och tydligare instruktioner? Hur testar man testet? Redigerat av Isaac, 02 March 2014 - 11:08. Postad 02 March 2014 - 11:05
Hemelektronik branschen är ingenting jämfört med ex bilbranschen. Vad är det för skillnad på en alu fälg som är 17" 235. som kostar 1500:- och en som kostar 15000:-. Vad skulle hända om en som sålde hifi körde med samma regler som bilbranschen kring garanti? Typ: " efter varje 1000 timmar eller minst en gång per år måste då låta oss serva apparaten och byta ut allt som verkar slitet, och du får betala annars gäller inte garantin ". Om man som säljare kräver att få serva allt som börjar bli dåligt på köparens bekostnad skulle man kunna lämna 100+års garanti på en elektronik pryl. Postad 02 March 2014 - 11:11 Det du måste skilja på här är vad som påstås om produkten. 17" alufälg medför inte att bilen kommer börja flyga och slutar gå på bensin, renar jorden på koldioxid och samtidigt löser världshungern. Eller hur? Lyssna: The REVELATION HYBRID – den gamla skolan möter den nya The REVELATION HYBRID är en massiv högtalarkabel med singelledare, som bygger en bro mellan den gamla skolans ledare i ren metall och den nya tiden där nya material som kolfiber har kommit in i bilden. Den unika van den Hul HYBRID-konstruktionen optimerar signalöverföringen mellan enskilda kopparkristaller och ger en markant förbättrad ljudkvalitet. Särskilt inspelningens mikroskopiska detaljer och rumsinformation förmedlas utan antydan till hårdhet eller oönskade betoningar i frekvensomfånget. MARKANT FÖRBÄTTRAD LJUDKVALITET! WHAW!! ursäkta? Markant förbättrad mot er billigaste kabel? Nej. Inte ens det. Postad 02 March 2014 - 11:18 Är du helt säker på att du inte låter dig luras? Eller du kanske tvivlar på din vetenskapliga sida? Du kanske vill tro? Eller så kanske du önskar att det det skulle låta bättre med finkablar? Du kanske tänker blått men röstar rött? Feelgood kanske bara är en fasad, en ursäkt för osäkerheten. Det kanske är därför du byter slutsteg titt som tätt. Postad 02 March 2014 - 11:39 Nope, jag låter mig bara inte luras. Jag köper gärna dyra kablar av samma anledning till varför folk köper dyra tavlor. Tavlorna gör absolut int elivet bättre, men det känns säkert bra att ha dom. Kablar gör inte ljudet bättre, men det känns banne mig bra att ha dom Postad 02 March 2014 - 11:41
Vilken kabel påstår sig lösa världhungern, om jag ska vara allvarlig så tredje leverantören av fälgar jag hittade när jag googlade skriver så här. "Skäm bort din bil med en uppsättning snygga fälgar. Det förbättrar både bilens köregenskaper och dess utsende " Men det var inte fälgarna i första hand utan det faktum att bil industrin enligt mig borde anses bete sig olagligt krin garantier, inte bar så som jag skrev utan det kan ex stå med står stil 5 år nybils garanti och sedan smått högst 8000 mil eller så. Postad 02 March 2014 - 11:48 Du förstår säkert att jag har överdrivit en smula. Som ljudkablars beskrivning. Förbättras köregenskaperna så blir ju bilen bättre. Lågprofildäck är stabilare och alltså är det öht ingen falsk marknadsföring. Bilar är slitvaror på ett hela annat sätt än hifi, dom går inte att jämföra. Det är ju som att jämföra bilar och mat. Maten blev dålig inom tre år så jag ska reklamera. Det står villkor när man köper bilen, eftersom det är slitage så gäller andra regler. Postad 02 March 2014 - 11:55 Hm, "lågprifilsdäck är stabilare" ?? Inte funderat på att bli säljare inom biltillbehörs- eller hifibranschen? Om du inte förstår min reaktion så är ledordet "spårkänslighet". Sedan tycker jag, precis som tydligen en del andra, att hifibranschen på inget vis är värre än de flesta andra. Det är ju bara det att du just snöat in på denna. Vad som nog får sägas ovanligt är ditt extremt splittrade betende. Jätteupprörd över denna skandal och samtidigt jätteglad över att kunna köpa ormoljan enligt devisen "ju dyrare desto bättre". Jag försöker verkligen, men det är inte alldeles lätt att ta dig på allvar. Redigerat av laddie15, 02 March 2014 - 12:05. Postad 02 March 2014 - 12:11
Om du svänger kraftigt med ett högprofildäck kan hela däcket svikta åt sidan. ett lågprofildäck kan inte göra det, och det viker sig inte bid extrema inbromsningar. enkel fysik som påvisar att bilen blir säkrare.
Berätta vart jag har fel i detta. om jag inte har det så är marknadsföringen sann, dvs bilens prestanda påverkas. Ska jag reklamera mjölk om den blir dålig efter tre år? Nej. det är förbrukningsvara. ska jag reklamera ett slitet sandpapper? slitvara. En bil? Beror på hur länge den slitits. garantier för bilar är oväntat bra. du får ju tom vagnskaegaranti på nya bilar. ja, om någon backar in i dig så är du försäkrad mot det. Det finns ingen annan bransch som ger garanti på om någon slår sönder saken mig veterligen Här, referensen, bosse bildoktorn! Http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/fragabildoktorn/article10575107.ab Det skiljer sig markant från högtalarkablars påverkan på ljudet. Det här är väldigt lätt att mäta i ett älgtest, och det går att göra et blindtest av det också, för er som nu hade tänkt vara lite näsvisa Redigerat av Zartok, 02 March 2014 - 12:16. Postad 02 March 2014 - 12:23 Bilens prestanda påverkas, det är sant. Den blir spårkänsligare och den blir stötigare. Under optimala förhållande, typ plan och fin racerbana, definitivt bättre. Vid sämre underlag oftast sämre eftersom däcket snarare studsar än tar upp underlagets ojämnheter. Så i normala fall, på normala, halvdåliga, vägar är reklamens budskap definitivt i alla fall väldigt tveksamt. Postad 02 March 2014 - 12:29 Tänk på att en stor del av bilarna i europa kör på betydligt bättre vägar än dom i sverige. Vi har ju ex grov asfalt, detta finns inte i ex billänder som tyskland och italien. Självfallet så är det en rätt onödig sak att ha, komforten åker avsevärt neråt som du är inne på. Sen är det dyrare med såna däck också. Dock så medför detta skillnader på bilens köregenskaper. Finns ingen kabel som gör en markant förbättring som det står i reklamen ovan. Markant innebär ju att man med lätthet ska ta skillnaden i ett blindtest. Postad 02 March 2014 - 12:43 Förmodligen uppvisar en del av dessa kablar bättre mätvärden, alltså ännu längra från örats hörbarhetsgräns än redan en vanlig kabel. På precis samma sätt som en teoretiskt bättre däcksuppsättning på din bil, utanför vad du. ågonsin kommer att kunna utforska. Men i bilen ger ju det dyrare valet em omedelbar försämring, bla i komfort. Det gör inte dyrkabeln, den är förhoppningsvis lika bra som den billiga. Så jo, bilbranschen är definitivt minst lika knäpp som någonsin hifin. Eller, vi människor är precis lika lätta att lura i båda fallen. Postad 02 March 2014 - 13:06
Håller absolut inte med om bilbranschen, men där får vi enas om att inte hålla med varandra
när vi ändå talar dyrkablar så har jag hört av mig till killen som säljer nordost frey på magasinet. hade varit rikigt schysst att ha såna kablar till frontarna. Inte för att det kommer hlras, men har ni sett utseendet på dom? Postad 02 March 2014 - 13:24 Du gör det inte lätt för andra att ta dig på allvar. Jag vet att detta gäller "feelgood" för dig men det verkar som du mer gillar att argumentera när du nu drar upp kabel ännu en gång när du vet utgången på detta. Postad 02 March 2014 - 13:26
Redigerat av Isaac, 02 March 2014 - 13:38. Postad 02 March 2014 - 13:54 När vi kommer in på djupare diskussioner om vetenskapliga metoder och psykologi inser jag mina begränsningar och låter dig fördjupa dig i detta med likasinnade. När vi kommer till teknik kanske du ibland borde göra det samma. Jag är inte lika sur på dig som många andra, det var jag fö. inte på Karlsson heller innan jag hamnade på goodbyelistan. Men kanske hade ni båda kunnat tänka er att ibland ta ett steg bakåt och begrunda vad andra försöker säga. Eh, ödmjukhet kallas det visst...... No offence, bara ett försök till en bättre förståelse. Postad 02 March 2014 - 14:11 Nej, jag skriver ju rakt av varför jag vill ha den här kabeln. Jag tycker den är så otroligt snygg. Nordost har kablar som helst skiljer sig utseendemässigt från den absoluta majoriteten av kablar. Majoriteten här är ju inne på samma spår, kablar gör ingen ljudskillnad, och jag argumenterar inte för att det kommer att göra det. Jag är jättetydlig mmed att det är rent estetiska skäl Isaac: ber om ursäkt, såg inte din fråga. Det man gör med alla såna här tester är att man petar in dom i datorprogram, spss för att vara exakt. Spss kan sedan via en vansinnigt massa komplicerade matematiska modeller räkna ut reliabilitet, validitet, bortfallsanalyser, regressionsanalyser, fatorjämförelser och allt sånt. Tidigare, innan datorerna fanns så var det rätt svårt att göra detta och det tog vansinnigt mycket tid, även om matematiken fanns där. Idag så matar man bara in all rådata i spss och får allt utskrivet, uppräknat, uppstaplat osv. Så det finns sätt att mäta det du frågar om, och det görs på all rådata man samlar in, som är kvantitativ. Kvalitativa undersökningar gör man inte samma sak med av förklarliga anledningar Redigerat av Zartok, 02 March 2014 - 14:16. Postad 02 March 2014 - 14:24 Om du talar om mitt synsätt på bilbranschen som teknik så anser jag att det är bra garantier. Vi får ju garanti på slitdelar, kia ger sju års nybilsgaranti, vilket tom inkluderar glödlampor på bilen, det är ju helt otroliga garantier. Lämnar jag tillbaka en brunnen glödlampa på ica efter 6 månader så skulle dom ju garva åt mig Fast du kanske menar någpt annat? Jag skrev till kylis igår att jag inte kan något om teknik, så där är jag ytterst ödmjuk. Gå bara tillbaka en sida så ser du. Han skrev att hans slutsteg mätte lite bättre än hans förra men att han överlåter det tekniksa åt mig, varpå jag skrev att jag överlåter allt det tekniska till andra. Kan noll om det. Eller, näst intill noll Postad 02 March 2014 - 15:16
Nu är ju bildäck ganska off topic, men det är med däck som med mycket annat kvalitén variera. Jag skulle hellre köra med ex Michelin högprofil än återvunna tuggummi non name lågpris. OBS här bedömer jag att jag vet ganska väl vad jag talar om efter att i över 15 år kört omkring 8000 mil/år i jobbet. Dessutom är ju däcket just ett däck och inte en fälg. Postad 02 March 2014 - 15:19
Kia ger 7 år eller 15000 mil, vilket är knappt 2 år för mig. Postad 02 March 2014 - 15:38 Hemskt ot, men om vi säger såhär: din bil kör på 15" fälg och däck. Sätter du en fälg på 17" minskar du däckets tjocklek om du vill ha samma omkrets på däcket som tidigare (vilket du vill Fälgen tvingar en lägre dimension på däcket och ett däck med lägre dimension är stabilare vid påfrestningar. Detta är ju generellt nsturligtvis, och fler saker spelar in, ex gummikvalitet. Det är ju därför et finns sommar och vinterdäck (dom är olika hårda) samt olika märken (både mönster och blsndning i gummit spelar roll, osäker på om däcken har samma sorts vävar). Så det är fler saker som spelar in, men grunden är att ett däck med låg dimension (låg profil alltså) har bättre fysikaliska egenskaper. Och detta mynnar ut i att bilens köregenskaper förbättras och därmed är reklamen för fälgar inte bedräglig Ja, som ljudkablar är. Jag ber om ursäkt att jag inte kommer ihåg om jag frågat dig om du tror på kabelinverkan, men om du inte gör det så tänker du säkert också att markant förbättring inte rimmar bra ihop med resultatet man får av kabeln. Om man däremot köper kablar pga andra saker, som jag när jag vill köpa nordost eftersom jag tycker att dom är otroligt vackra, så luras man ju inte eftersom jag vet vad jag får så att säga. Tyvärr vet inte alla vad dom får och där överdrivs reklamen rätt mycket. Jag gjorde någon lista ovan där jag klassade förstärkare över kablar i hifi-ljudkvalitetsordning. Du kanske håller med mig? Tänk dig då att, som här i stan, du vill köpa en förstärkare och säljaren envisas med att sälja dig tre st kablar för samma pris istället, och mer eller mindre vägrar acceptera att du vill ha en ny förstärkare. Det är klart man skulle ruttna. Killen i exemplet fick köpa en förstärkare på en annan butik istället. Det är ju bedrägligt att man påstår att kablsr gör så stor skillnad att man ska köpa kablar för 20.000 istället för en nynförstärkare för 20.000. Killen kanske behövde extra effekt. Inget ska låta elakt skrivet, jag glömde bara smileys Postad 02 March 2014 - 16:08 Vad jag menar är att tex. förstärkardiskussioner nästan alltid slutar i psykologi och vetenskapliga metoder på högskolenivå. Något.som allt som oftast är irrelevant för sakfrågan. Och om vi då tar bildäck och dess beteende så skulle vi ju då i rättvisans namn även där fördjupa oss i det oändliga innan man kan avfärda en dylik jämförelse med tex förstärkare eller kablar? Det blir ju lite svårt att diskutera när det finns en så väldigt stark bias åt ena hållet. Vi har ju redan slagit fast att receivers förmodligen kan ha hörbart hyss för sig. Och Karlssons postade test visar att man under mycket kontrollerade former lätt kunde skilja ut en rörförstärkare från ett transparent slutsteg. Jag har själv utan tvekan direkt avfärdat en Naimförstärkare, och intrycket bekräftades lika fort av två övriga familjemedlemmar, och dessutom även i ytterligare en setup. Intrycken bestod hela tiden under två dagar. Jag har även många gänger påstått att placebo sannolikt inte kommer vara ett problem om man just lånar hem och provar under flera dagar. Ett påstående ingen har ifrågasatt, och förmodligen (och förhoppningsvis) är det väl så här de flesta gör inför ett köp? Sedan ifrågasätter jag inte alls utfallet i de blindtester jag läst om. Men de är ofta inte vetenskapliga i ordets rätta bemärkelse, vilket felaktigt generellt påståtts. Nu tycker jag inte alls det behövs, utan håller tex ditt test av förstärkare fullt tillräcklig. Kan man inte relativt snart utröna skillnader är de inte av vikt. Och kör man öppet har man sannolikt gjort sig av med placeboeffekten eftet en längre tids lyssning. Men har man inte den tiden så håller jag absolut blindtest för en bra metod, även om jag själv har begränsad erfarenhet. Postad 02 March 2014 - 16:22
Har också noterat det genom åren, men det kanske är placebo Om någon t ex påstår att Ino piP låter dåligt, så kommer det alltid motfrågor i stil med "Fanns det dämpning bakom?", "Stod de mot väggen?", "Har Öhman ritat rummet"? osv. Bra frågor såklart, men ibland verkar de glömma bort att precis det samma gäller alla andra högtalare. Det går inte att överskatta rummets betydelse för ljudkvaliteten. Bra högtalare kan låta precis hur dåligt som helst i ett dåligt rum. Därför är det trist med sågningar efter att (troligtvis) inte ha hört högtalaren under optimala förhållanden. Det gäller som sagt alla tillverkare, inte bara Ino. Kabeldiskussionerna ser jag som humor. Att flytta en högtalare 1 cm gör större skillnad än dyrkablar, bortsett från de som är konstruerade för att förändra/försämra ljudkvaliteten (låda på magen...) med motstånd osv. Det är sådant man lär sig efter att ha testat, och mätt på många dyra, och billiga kablar. En helt vanlig lampsladd kan faktiskt fungera utan problem som högtalarkabel, om sträckan är kort. Även om det skulle vara en hörbar skillnad, så är den som sagt extremt liten jämfört med rummets akustik. Sen är det såklart upp till var och en att välja vad man vill lägga pengar på. Förstärkare är däremot inte alls lika självklart. Ofta är skillnaderna när högtalare drivs, mycket större än de som mäts upp med ett motstånd. Stereophile som har hånats en del i tråden, är ovanligt seriösa när de mäter förstärkare, eftersom de använder en konstlast. Det är först då man t ex ser enorma frekvensvariationer på dåliga rörförstärkare. Det finns även transistorförstärkare som distar så pass mycket att de knappast kan kallas för bra produkter. Redigerat av Ageve, 02 March 2014 - 16:23. Postad 02 March 2014 - 16:35
nej, det är ju det det inte är. om personer upplever skillnad när dom ser en förstärkare och inte när dom inte ser den så är ju frågan varför individen upplever skillnad när denne får använda ögonen. och det är rent psykologiskt. receivers kan ha för sig massa hyss, det är alla eniga om, och det finns som inte så mycket mer uttömmande att diskutera om det. ja, såvida vi inte börjar diskutera vad dom har för olika features, och i en sån diskussion så skulle jag åter sägga mig i ett hörn och le stort eftersom jag inte har någon koll på såna svåra saker om du lånar hem en sak och sen lyssnar på den så borde det absolut ta bort placeboeffekten. dock så behöver det inte göra det av en enkel anledning. du hör skillnad under den första delen av lyssningsperioden. om skillnaden inte finns där utan är placebo så kan du fortfarande höra skillnaden eftersom du tror att den finns där. ljudet ändras ju inte från dag ett till dag tio. däremot kan din förväntan eller känsla av produkten fortfarande färga av sig. jag gillar ex kef. därför kommer jag alltid att ha ett snällare öra mot kef, vare sig jag vill det eller inte. jag kommer hela tiden att ha i bakhuvudet att det är kef, företaget som gjort mirakulösa lilla r100. jag har en råbias till fördel för märket. nej, usch, ta inte upp mitt förstärkartest igen *asg* det som var synd när vi skulle göra det testet var faktiskt att vi även hade tänkt köra daccar lite smått, och min rdac (aldrig till salu för begpriset man normaltvis får) hade jag med mig. vi hann aldrig testa daccar, och det känns verkligen som något extremt viktigt att testa eftersom daccar används till allt man gör. så gott som iaf. nästan alla källor som folk normaltvis använder idag är digitala och går över till en analog signal. jag tror och vill tro på daccar, och det skulle vara hemskt intressant att se om man hade kunnat skilja sådana åt blint. jag ska säga att jag har varit med om en "öppen" jämförelse av daccar på klubben. jag skulle köpa deras cambridge då den hade utgångar som jag behövde. verkligen behövde. han petade för skojsskull på rdacen och den lät faktiskt bättre där och då. min upplevelse var att ljudet var klarare. det var där jag blev totalförälskad i den, och köpte den trots att den hade för få ingångar för mitt behov. kanske har jag lurat mig själv, kanske är det skillnad. jag vet inte. ingen här vet väl med säkerhet, men jag tror att många tror att det är skillnad. jag ska säga att fram tills att jag läser blindtest i ämnet så är jag helt och hållet, stenhårt troende på skillnad eftersom jag bara har mina egna erfarenheter att gå på. en direktjämförelse mellan rdac och cambridge. seende. men man går på det lilla man vet, så fungerar vi alla tror jag =) Postad 02 March 2014 - 19:22 Uttryckte mig lite klumpigt där i början. Jag menar inte att den psykologiska aspekten är irrelevant. Jag menar bara att det inte behövs en hel avhandling i psykologi varje gång detta skall förklaras. Sedan vet jag inte om du skrev fel, eller missförstod. Men inte tar man bort placebo för att man lånar hem. Men sannolikt mattas effekten av med tiden. Håller fullt och fast med om RDac. Jag jämförde den med dubbelt så dyra Hegel HD11(tror jag den hette). Arcam satte helt annan tjong på musiken. Är detta inbillning kommer även jag börja tillbedja Placebo. Postad 02 March 2014 - 20:30 Avhandlingen är eftersom jag annars förväntar följdfrågor Kan ha missförstått, men saken är den att om du upplever en färgning som inte finns så finns det två scenarion, anr0tingen lever du kvar med färgningen i ditt huvud eller så nollställs ljudet efter ett tag, nollställning är det neutrala naturliga som man upplever. Typ att bli van. Jag känner inte till vilket av dom två scenarionen som är mest sannolikt alls Jafan, visst är det så! Jag skulle gärna ha någon över så att man kunde jämföra rdacen blint mot sonos inbyggda dac. Fan så kul det hade varit. Oavsett resultatet så skulle jag självfallet behålla rdacen. Den är det feelgood i vill jag lova Arcam har ju nya modeller nu, ska du inte slå till? Postad 02 March 2014 - 21:51 Faktum är att jag upplevde skillnaden större mellan Hegel och Arcam än mellan Sonos med och utan RDac. Enda anledningen för mig att byta skulle ju varit om jag inte hade en vettig uppspelare, men nu har jag ju Sonos. Innan jag köpte RDac provade jag den trådlösa varianten. Då spelade jag upp från Iphone med en sändare man stoppade in i laddaringången. Lät faktiskt bra, men Sonosen funkar betydligt bättre. Och sedan kostade den trådlösa hutlöst med pengar också. Postad 02 March 2014 - 23:33
På tal om trådlöst och sonos... något som jag inte tycker är feelgood är trådlös uppspelning och sen omvandling i sonosen. Jag vet inte varför jag har den känslan, men det är alltid något i mig som säger att trådlös information är förlorad information, troligtvis kommer det från dåliga upplevelser av 80-tals trådlös teknik
Det riktigt korkade är att jag kämner att om jag har rdacen som sköter omkodningen från digital till analog så försvinner inget. Totalt ologiskt va? Som alla märker har jag massor av myror i huvudet för hifi, och betalar mer än gärna extra för att slippa tänka OM det är något som inte riktigt stämmer Postad 03 March 2014 - 00:27
Varför skulle det inte föreligga hörbara skillnader mellan olika stärkare? Mina hemmabioreceivrar låter i alla fall mycket sämre än min rörhäck. Om det är musik som spisas, vill säga.
Postad 03 March 2014 - 00:38
Läs dom 43 sidor som skrivits så finner du massor av orsaker och empiriska undersökningar. Sen är det bara att välja vad du själv känner är bäst. Receivrar är dock alla på samma sida om, deras ljud"förbättrings"kretsar är ibland knepiga att slå av och endel är aktiverade som fabriksinställning.
Postad 03 March 2014 - 00:51 Jag har som hastigast ögnat igenom tråden och får deja vu-upplevelser. Förmodligen inbillade. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |